Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   LEGE nr. 122 din 6 iulie 2012  pentru modificarea si completarea Legii nr. 283/2010 privind camerele pentru agricultura, silvicultura si dezvoltare rurala    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

LEGE nr. 122 din 6 iulie 2012 pentru modificarea si completarea Legii nr. 283/2010 privind camerele pentru agricultura, silvicultura si dezvoltare rurala

EMITENT: PARLAMENTUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 472 din 11 iulie 2012

    Parlamentul României adoptã prezenta lege.

    ART. I
    Legea nr. 283/2010 privind camerele pentru agriculturã, silviculturã şi dezvoltare ruralã, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 15 din 7 ianuarie 2011, se modificã şi se completeazã dupã cum urmeazã:

    1. Titlul legii se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
    "LEGE
    privind camerele pentru agriculturã, industrie alimentarã, pisciculturã, silviculturã şi dezvoltare ruralã"

    2. La articolul 1, alineatul (1) se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
    "Art. 1. - (1) Prezenta lege stabileşte modul de înfiinţare, organizare şi funcţionare a camerelor pentru agriculturã, industrie alimentarã, pisciculturã, silviculturã şi dezvoltare ruralã judeţene şi a Camerei Agricole Naţionale, denumite în continuare camere agricole."

    3. La articolul 1, alineatul (3) se abrogã.

    4. La articolul 2, alineatele (1) şi (2) se modificã şi vor avea urmãtorul cuprins:
    "Art. 2. - (1) Camerele agricole sunt instituţii private de interes public, nonprofit, cu personalitate juridicã, create în scopul:
    a) reprezentãrii şi promovãrii interesele fermierilor agricoli, persoane fizice/juridice din agriculturã, cu toate ramurile ei, industrie alimentarã, silviculturã, pisciculturã, turism rural şi agroturism, denumite în continuare domenii ale agriculturii şi conexe;
    b) consultanţei şi promovãrii politicii agricole comune, a programelor naţionale de dezvoltare ruralã, a strategiei şi politicilor României de susţinere financiarã a agriculturii, a cercetãrii fundamentale şi aplicate, cu toate ramurile ei şi conexe;
    c) intensificãrii absorbţiei fondurilor europene în agriculturã, industrie alimentarã, silviculturã, pescuit şi acvaculturã;
    d) formãrii profesionale, al extensiei şi consultanţei în domeniile agriculturii şi conexe.
    (2) Funcţionarea camerelor agricole rãspunde obiectivului de descentralizare a administraţiei publice centrale prin înfiinţarea unei reţele naţionale de structuri autonome private ce promoveazã interesul public general, prin acţiune la nivel local şi prin integrarea specificului zonal în procesul de elaborare a politicilor diferenţiate pe sectoare de agriculturã."

    5. La articolul 2, dupã alineatul (2) se introduce un nou alineat, alineatul (2^1), cu urmãtorul cuprins:
    "(2^1) Camerele agricole judeţene pot înfiinţa camere agricole zonale fãrã personalitate juridicã."

    6. La articolul 2, alineatul (3) se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
    "(3) Camerele agricole reprezintã partenerul de dialog al autoritãţilor publice cu competenţe în domeniile agriculturii, industriei alimentare, silviculturii şi conexe, precum şi al celorlalte autoritãţi şi instituţii ale administraţiei publice centrale şi locale, pe domeniile de competenţã. Consultarea camerelor agricole este obligatorie pentru orice situaţie care priveşte domeniul de activitate al acestora."

    7. Articolul 3 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
    "Art. 3. - Camerele agricole pot înfiinţa societãţi comerciale sau pot participa în acţionariatul societãţilor comerciale înfiinţate, potrivit legislaţiei în vigoare."

    8. Articolul 4 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
    "Art. 4. - Ministerul Agriculturii şi Dezvoltãrii Rurale şi Ministerul Administraţiei şi Internelor, autoritãţile publice judeţene şi locale, precum şi asociaţiile profesionale, cooperativele, sindicatele, patronatele sau orice alte forme de asociere ale producãtorilor agricoli conlucreazã, prin reprezentanţi, în vederea asigurãrii cadrului adecvat de înfiinţare, organizare şi funcţionare a camerei agricole la nivel judeţean şi naţional, în condiţiile legii."

    9. La articolul 5, partea introductivã se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
    "Art. 5. - Camerele agricole se constituie în urma alegerilor organizate la nivelul fiecãrui judeţ şi vor fi structurate astfel:"

    10. La articolul 5, litera a) se abrogã.

    11. La articolul 5, litera b) se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
    "b) camere agricole judeţene la nivel judeţean, formate din colegiu judeţean şi birou permanent;"

    12. La articolul 5, litera c) se abrogã.

    13. La articolul 5, litera d) se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
    "d) Camera Agricolã Naţionalã la nivel naţional, coordonatoare a activitãţii camerelor agricole judeţene, formatã din Colegiul Naţional, Prezidiu şi Birou permanent."

    14. La articolul 6 alineatul (1), partea introductivã şi literele a)-d) se modificã şi vor avea urmãtorul cuprins:
    "Art. 6. - (1) În termen de 30 de zile de la data intrãrii în vigoare a prezentei legi se înfiinţeazã Comitetul Naţional de Iniţiativã, format din 25 de membri, dintre care:
    a) 21 de reprezentanţi ai formelor asociative din agriculturã, industrie alimentarã, silviculturã, pisciculturã şi conexe, cu reprezentare naţionalã, propuşi de acestea, dintre care unul va fi ales prin vot preşedinte al Comitetului Naţional de Iniţiativã. În cazul în care numãrul propunerilor depãşeşte 21 de reprezentanţi, se va supune la vot;
    b) 2 reprezentanţi propuşi de Ministerul Agriculturii şi Dezvoltãrii Rurale;
    c) un reprezentant propus de Ministerul Administraţiei şi Internelor;
    d) un reprezentant propus de Ministerul Mediului şi Pãdurilor."

    15. La articolul 6 alineatul (1), litera e) se abrogã.

    16. La articolul 6, alineatul (2) se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
    "(2) Ministerul Agriculturii şi Dezvoltãrii Rurale, prin ordin al ministrului, valideazã componenţa Comitetului Naţional de Iniţiativã pe baza propunerilor prevãzute la alin. (1)."

    17. La articolul 6 alineatul (3), partea introductivã şi literele a)-c) se modificã şi vor avea urmãtorul cuprins:
    "(3) La nivel judeţean, prin decizie a Comitetului Naţional de Iniţiativã, se constituie comitetul judeţean de iniţiativã, format din 11 membri, din care fac parte:
    a) directorul executiv al direcţiei pentru agriculturã judeţene şi a municipiului Bucureşti;
    b) un reprezentant propus de inspectoratul teritorial de regim silvic şi de vânãtoare;
    c) un reprezentant al instituţiei prefectului;"

    18. La articolul 6 alineatul (3), litera d) se abrogã.

    19. La articolul 6 alineatul (3), litera e) se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
    "e) 8 reprezentanţi propuşi de formele asociative din agriculturã, industrie alimentarã, silviculturã, pisciculturã şi conexe, cu reprezentare naţionalã şi/sau judeţeanã. În cazul în care numãrul propunerilor depãşeşte 8 reprezentanţi, se va supune la vot."

    20. La articolul 6, alineatele (4) şi (5) se modificã şi vor avea urmãtorul cuprins:
    "(4) Comitetele judeţene de iniţiativã şi Comitetul Naţional de Iniţiativã sunt mandatate pentru înscrierea camerelor agricole judeţene şi a Camerei Agricole Naţionale, ca instituţii private de interes public, nonprofit, în Registrul asociaţiilor şi fundaţiilor aflat la grefa judecãtoriei în a cãrei circumscripţie teritorialã îşi au sediul, pânã la data desfãşurãrii alegerilor. Prin derogare de la prevederile art. 17 alin. (2) din Ordonanţa Guvernului nr. 26/2000 cu privire la asociaţii şi fundaţii, aprobatã cu modificãri şi completãri prin Legea nr. 246/2005, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, cererea de înscriere va fi însoţitã de ordinul ministrului agriculturii şi dezvoltãrii rurale, prevãzut la alin. (2), pentru Camera Agricolã Naţionalã, decizia Comitetului Naţional de Iniţiativã, prevãzutã la alin. (3), pentru camerele agricole judeţene, statutul-cadru, prevãzut în anexa nr. 4, şi dovada sediului social.
    (5) Comitetul Naţional de Iniţiativã soluţioneazã sesizãrile şi contestaţiile, valideazã alegerile şi publicã, în termen de 10 zile, în Monitorul Oficial al României, Partea I, rezultatele alegerilor. Comitetele judeţene de iniţiativã şi Comitetul Naţional de Iniţiativã se dizolvã de drept dupã validarea alegerilor pentru funcţiile de conducere ale camerelor agricolejudeţene şi ale Camerei Agricole Naţionale."

    21. La articolul 7, literele a), b), d), e), f) şi g) se modificã şi vor avea urmãtorul cuprins:
    "a) organizeazã şi urmãreşte respectarea dispoziţiilor legale cu privire la desfãşurarea alegerilor pentru camera agricolã judeţeanã în circumscripţiile comunale;
    b) verificã listele electorale;
    ............................................................
    d) rezolvã sesizãrile referitoare la activitatea birourilor electorale ale secţiilor de votare şi contestaţiile cu privire la acestea;
    e) constatã rezultatul alegerilor;
    f) face publice datele cu privire la lista alegãtorilor, modul de organizare şi desfãşurare a alegerilor şi rezultatul acestora;
    g) primeşte de la comisiile electorale locale buletinele de vot întrebuinţate şi necontestate, precum şi pe cele anulate sau neutilizate, listele electorale utilizate, ştampilele şi celelalte materiale necesare votãrii, pe fiecare grupã de reprezentanţi din camerele agricole judeţene;"

    22. Dupã articolul 7 se introduce un nou articol, articolul 7^1, cu urmãtorul cuprins:
    "Art. 7^1. - (1) Modificarea şi completarea statutului-cadru prevãzut la art. 6 alin. (4) se fac prin înscrierea acestora în Registrul asociaţiilor şi fundaţiilor aflat la grefa judecãtoriei în a cãrei circumscripţie teritorialã îşi are sediul camera agricolã.
    (2) Cererea de înscriere a modificãrilor şi completãrilor va fi însoţitã de procesul-verbal al şedinţei Colegiului Naţional al Camerei Agricole Naţionale, în formã autenticã, iar în cazul modificãrii sediului, de procesul-verbal al şedinţei Biroului permanent al Camerei Agricole Naţionale, în formã autenticã."

    23. La articolul 8, alineatele (2) şi (5) se modificã şi vor avea urmãtorul cuprins:
    "(2) Dreptul de vot este conferit în mod egal, fãrã privilegii sau discriminãri, oricãrui cetãţean român ori cetãţean strãin al unui stat membru al Uniunii Europene, care este rezident în România, desfãşoarã activitãţi cu profil agricol sau asimilat, este agricultor, silvicultor, piscicultor ori crescãtor de animale şi se regãseşte în baza de date a Agenţiei de Plãţi şi Intervenţie pentru Agriculturã, a ocoalelor silvice private sau ale Agenţiei Naţionale pentru Pescuit şi Acvaculturã şi este membru de drept al camerei agricole judeţene. În cazul în care alegãtorul este un reprezentant al unei structuri economice, va prezenta o împuternicire eliberatã de aceasta.
    ......................................................................
    (5) Dreptul de vot se exercitã numai în localitatea arondatã secţiei de votare în care alegãtorul îşi desfãşoarã activitatea specificã."

    24. La articolul 9 alineatul (1), partea introductivã şi literele a), e), g) şi h) se modificã şi vor avea urmãtorul cuprins:
    "Art. 9. - (1) Alegerea membrilor colegiului judeţean al camerei agricole se face prin vot, într-un singur tur de scrutin, pe listele colegiului camerei agricole judeţene propuse de cãtre:
    a) asociaţii profesionale reprezentative din domeniul agricol şi conexe, constituite şi înregistrate la nivel judeţean, în conformitate cu prevederile legale, şi grupuri de producãtori recunoscute de Ministerul Agriculturii şi Dezvoltãrii Rurale;
    ................................................................
    e) ocoalele silvice private ale proprietarilor de pãduri şi ale composesoratelor;
    ................................................................
    g) instituţii de învãţãmânt şi/sau cercetare agricolã;
    h) fermieri înscrişi în listele electorale, cu condiţia depunerii unei liste de susţinãtori de minimum 25 de alegãtori înscrişi în listele electorale, pentru fiecare dintre aceştia;"

    25. La articolul 9 alineatul (1), dupã litera h) se introduce o nouã literã, litera i), cu urmãtorul cuprins:
    "i) fermieri tineri cu vârsta pânã la 30 de ani înscrişi în listele electorale, cu condiţia depunerii unei liste de susţinãtori de minimum 25 de alegãtori înscrişi în listele electorale, pentru fiecare dintre aceştia."

    26. La articolul 9, alineatul (2) se abrogã.

    27. La articolul 9, dupã alineatul (3) se introduce un nou alineat, alineatul (3^1), cu urmãtorul cuprins:
    "(3^1) Modelul buletinului de vot este prevãzut în anexa nr. 5."

    28. La articolul 9, alineatele (5), (6) şi (7) se modificã şi vor avea urmãtorul cuprins:
    "(5) Candidaturile se depun cu cel puţin 30 de zile calendaristice înainte de data alegerilor.
    (6) Structurile implicate în alegerea colegiilor judeţene ale camerelor agricole judeţene sunt urmãtoarele:
    a) circumscripţia electoralã - pentru alegerea colegiilor judeţene se constituie circumscripţia electoralã judeţeanã, prin decizie a comitetului judeţean de iniţiativã, în termen de 10 zile de la data stabilirii alegerilor;
    b) comisia electoralã - este alcãtuitã din 5 persoane, dintre care un preşedinte cu studii superioare, un vicepreşedinte şi 3 membri, şi se înfiinţeazã prin decizie a comitetului judeţean de iniţiativã;
    c) biroul electoral - se organizeazã la nivelul fiecãrei secţii de votare, prin decizie a comisiei electorale, în termen de 10 zile de la data constituirii comisiei electorale, prin decizie a preşedintelui comisiei electorale;
    d) secţia de votare - se organizeazã la nivelul fiecãrei unitãţi administrativ-teritoriale, aparţinãtoare colegiilor judeţene. Fiecare secţie de votare are arondaţi un numãr de electori care va fi stabilit la nivelul fiecãrui judeţ de cãtre comitetul judeţean de iniţiativã în baza listelor preluate de la Agenţia de Plãţi şi Intervenţie pentru Agriculturã, de la ocoalele silvice private şi de la Agenţia Naţionalã pentru Pescuit şi Acvaculturã. La propunerea comitetului judeţean de iniţiativã, prin ordin al prefectului vor fi stabilite numãrul şi locul secţiilor de votare. Responsabil de amenajarea secţiei de votare este primarul.
    (7) Listele electorale se întocmesc în termen de 30 de zile calendaristice de la data intrãrii în vigoare a prezentei legi, pe baza datelor preluate de la Agenţia de Plãţi şi Intervenţie pentru Agriculturã, de la ocoalele silvice private şi de la Agenţia Naţionalã pentru Pescuit şi Acvaculturã. Listele electorale se pun la dispoziţia birourilor electorale ale secţiilor de votare şi se afişeazã cu 45 de zile înainte de data alegerilor."

    29. La articolul 9 alineatul (8), literele a), b) şi d) se modificã şi vor avea urmãtorul cuprins:
    "a) primesc propunerile de candidaţi pentru a fi aleşi în colegiile judeţene ale camerelor agricole judeţene;
    b) primesc de la comitetul judeţean de iniţiativã buletinele de vot, ştampilele de control şi ştampilele cu menţiunea «votat» şi le distribuie cãtre birourile electorale locale, centralizeazã la nivel de circumscripţie rezultatul votului pentru fiecare candidat ce urmeazã a fi ales în colegiile camerelor agricole judeţene;
    ................................................................
    d) verificã modul în care consiliile locale asigurã logistica necesarã desfãşurãrii alegerilor la nivelul fiecãrui birou al secţiilor de votare;"

    30. La articolul 9 alineatul (9), literele a) şi d) se modificã şi vor avea urmãtorul cuprins:
    "a) primesc xerocopii de pe listele electorale şi asigurã condiţiile necesare în vederea verificãrii acestora de cãtre electori;
    ................................................................
    d) numãrã voturile şi consemneazã rezultatul votului pentru constituirea colegiilor judeţene ale camerelor agricole judeţene;"

    31. La articolul 9 alineatul (9), litera e) se abrogã.

    32. La articolul 9 alineatul (9), litera f) se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
    "f) predau, cu proces-verbal, cãtre comisia electoralã judeţeanã buletinele de vot întrebuinţate şi necontestate, cele anulate sau neutilizate, listele electorale utilizate, ştampilele şi celelalte materiale necesare votãrii."

    33. La articolul 9, dupã alineatul (9) se introduce un nou alineat, alineatul (9^1), cu urmãtorul cuprins:
    "(9^1) Comitetul judeţean de iniţiativã şi Comitetul Naţional de Iniţiativã acrediteazã reprezentanţii prevãzuţi la art. 9 alin. (1) în calitate de observatori ai procesului electoral."

    34. La articolul 9, alineatul (10) se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
    "(10) Contestaţiile se depun în termen de 24 de ore de la data comunicãrii rezultatului alegerilor şi se soluţioneazã printr-o rezoluţie de cãtre comitetul judeţean de iniţiativã, în termen de 24 de ore de la data depunerii acestora. Rezoluţia poate fi contestatã la judecãtoria de pe raza teritorialã a camerei agricole judeţene, în termen de 24 de ore de la data comunicãrii. Termenele de judecatã acordate de instanţã nu vor putea fi mai mari de 24 de ore."

    35. Articolul 10 se abrogã.

    36. La articolul 11, alineatele (1), (3), (4), (5) şi (6) se modificã şi vor avea urmãtorul cuprins:
    "Art. 11. - (1) Colegiul judeţean al camerelor agricole judeţene este forumul decizional alcãtuit din 25 de membri, în conformitate cu prevederile art. 9 alin. (1), cu urmãtoarea reprezentare:
    a) 10 locuri pentru reprezentanţi aleşi, propuşi pe liste de cãtre asociaţiile profesionale din domeniul agricol şi conexe, înregistrate la nivel judeţean;
    b) douã locuri pentru reprezentanţi aleşi, propuşi pe liste de cãtre patronatele din domeniul agricol şi conexe;
    c) douã locuri pentru reprezentanţi aleşi, propuşi pe liste de cãtre sindicatele din domeniul agricol şi conexe;
    d) douã locuri pentru reprezentanţi aleşi, propuşi pe liste de cãtre cooperativele agricole;
    e) un loc pentru reprezentanţii aleşi ai proprietarilor de pãduri şi/sau ai composesoratelor;
    f) un loc pentru reprezentanţii aleşi ai unitãţilor de cercetare/ învãţãmânt din domeniul agricol;
    g) 3 locuri pentru reprezentanţii aleşi ai fermierilor, cu condiţia depunerii unei liste de susţinãtori de minimum 25 de alegãtori înscrişi în listele electorale, pentru fiecare dintre aceştia;
    h) 3 locuri pentru reprezentanţii aleşi ai fermierilor cu vârsta pânã la 30 de ani, cu condiţia depunerii unei liste de susţinãtori de minimum 25 de alegãtori înscrişi în listele electorale, pentru fiecare dintre aceştia;
    i) un loc pentru reprezentanţii aleşi ai medicilor veterinari.
    ............................................................
    (3) Colegiile judeţene ale camerelor agricole judeţene se întrunesc în şedinţã ordinarã, o datã pe lunã sau ori de câte ori este nevoie, la propunerea preşedintelui biroului permanent sau a unei treimi din numãrul membrilor colegiului.
    (4) Biroul permanent al colegiului judeţean al camerei agricole judeţene este format din 7 membri, dintre care un preşedinte, un vicepreşedinte, un secretar şi 4 membri.
    (5) Membrii biroului permanent al colegiului judeţean al camerei agricole judeţene se aleg prin vot direct, secret şi succesiv de cãtre membrii colegiului judeţean al camerelor agricole judeţene, în urmãtoarea ordine: preşedinte, vicepreşedinte şi membri. Secretarul este desemnat de cãtre preşedinte, dintre ceilalţi 5 membri ai biroului.
    (6) Preşedintele, vicepreşedintele şi secretarul biroului permanent al colegiului judeţean al camerei agricole judeţene trebuie sã fie fermieri, absolvenţi de studii superioare de specialitate şi cu o vechime de minimum 10 ani în domeniile de activitate prevãzute de prezenta lege."

    37. La articolul 11, alineatele (7) şi (8) se abrogã.

    38. La articolul 11, alineatul (9) se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
    "(9) Funcţiile din biroul permanent al colegiului judeţean al camerei agricole judeţene, prevãzute la alin. (4), sunt incompatibile cu funcţiile de preşedinte, vicepreşedinte, secretar sau membru al Biroului permanent al Colegiului Naţional, sens în care, în termen de 5 zile lucrãtoare de la data validãrii alegerilor, cei aleşi au obligaţia sã opteze pentru una dintre cele douã funcţii în care au fost aleşi. În cazul în care un post de membru alcolegiului judeţean al camerei agricole judeţene devine vacant, locul va fi ocupat de urmãtorul candidat înscris pe lista asociaţiei care l-a propus şi în procesul-verbal de constatare a alegerilor."

    39. Articolul 12 se abrogã.

    40. La articolul 13, alineatul (1) se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
    "Art. 13. - (1) Colegiul Naţional al Camerei Agricole Naţionale se organizeazã şi funcţioneazã potrivit prevederilor prezentei legi şi statutului propriu şi este forumul decizional constituit din membrii colegiilor judeţene ale camerelor agricole şi cei 9 membri ai Biroului permanent al Camerei Agricole Naţionale."

    41. La articolul 13, dupã alineatul (1) se introduce un nou alineat, alineatul (1^1), cu urmãtorul cuprins:
    "(1^1) Prezidiul Colegiului Naţional al Camerei Agricole Naţionale este format din cei 42 de preşedinţi ai camerelor agricole judeţene şi cei 9 membri ai Biroului permanent al Camerei Agricole Naţionale. Prezidiul se întruneşte în şedinţã ordinarã cel puţin o datã pe lunã, la convocarea preşedintelui sau a unei treimi din numãrul membrilor."

    42. La articolul 13, alineatul (2) se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
    "(2) Biroul permanent al Colegiului Naţional al Camerei Agricole Naţionale este format din 9 membri aleşi prin vot direct, secret şi succesiv pe funcţii de cãtre membrii colegiului, dintre care un preşedinte, un prim-vicepreşedinte, 2 vicepreşedinţi, un secretar şi 4 membri; 2 dintre membri sunt aleşi din rândul fermierilor prevãzuţi la art. 11 alin. (1) lit. g) şi h); fiecare camerã agricolã judeţeanã are dreptul sã propunã pentru aceste funcţii câte un candidat, urmând preselecţia la depunerea candidaturii definitive. Un candidat poate sã fie eligibil dacã este susţinut de minimum 25% din membrii Camerei Agricole Naţionale."

    43. La articolul 13, dupã alineatul (2) se introduce un nou alineat, alineatul (2^1), cu urmãtorul cuprins:
    "(2^1) Preşedintele, prim-vicepreşedintele, vicepreşedinţii şi secretarul Biroului permanent al Colegiului Naţional al Camerei Agricole Naţionale trebuie sã fie fermieri, absolvenţi de studii superioare de specialitate şi cu o vechime de minimum 15 ani în domeniile de activitate prevãzute de prezenta lege, respectiv de minimum 10 ani pentru membri."

    44. La articolul 13, alineatul (3) se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
    "(3) Colegiul Naţional al Camerei Agricole Naţionale se întruneşte în şedinţã ordinarã cel puţin o datã pe an, la convocarea preşedintelui, a prim-vicepreşedintelui sau a unei treimi din numãrul membrilor."

    45. La articolul 13, alineatul (4) se abrogã.

    46. La articolul 13, alineatul (5) se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
    "(5) Preşedintele Camerei Agricole Naţionale este şi preşedintele Prezidiului şi al Biroului permanent, conduce şi îndrumã întreaga activitate a acesteia pe baza hotãrârilor Prezidiului Colegiului Naţional al Camerei Agricole Naţionale care vor fi duse la îndeplinire de Biroul permanent."

    47. La articolul 13, dupã alineatul (5) se introduce un nou alineat, alineatul (5^1), cu urmãtorul cuprins:
    "(5^1) Funcţia de preşedinte este asimilatã funcţiilor de demnitate publicã, conform legii."

    48. La articolul 13, alineatul (6) se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
    "(6) Funcţiile din Biroul permanent al Colegiului Naţional al Camerei Agricole Naţionale, prevãzute la alin. (2), sunt incompatibile cu funcţiile de preşedinte, vicepreşedinte, secretar sau membru al colegiului judeţean."

    49. La articolul 14, alineatul (1) se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
    "Art. 14. - (1) La nivel judeţean şi naţional se constituie comisii de cenzori formate din 3 persoane specializate în domeniul economic cu studii superioare, desemnate de colegiile judeţene ale camerelor agricole şi de Colegiul Naţional al Camerei Agricole Naţionale. Camera Agricolã Naţionalã aprobã propunerile înaintate de colegiile judeţene ale camerelor agricole."

    50. Titlul capitolului IV se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
    "CAPITOLUL IV
    Serviciul operaţional administrativ"

    51. Articolul 15 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
    "Art. 15. - (1) Serviciul operaţional administrativ, denumit în continuare SOA, al camerelor agricole judeţene şi al Camerei Agricole Naţionale este constituit din personalul contractual angajat în condiţiile legii şi din personalul preluat, prin concurs de cunoştinţe şi aptitudini specifice, de la camerele agricole judeţene din subordinea consiliilor judeţene, înfiinţate potrivit Hotãrârii Guvernului nr. 1.609/2009 privind înfiinţarea camerelor agricole judeţene, prin reorganizarea oficiilor/centrelor de consultanţã agricolã judeţene, aflate în subordinea Agenţiei Naţionale de Consultanţã Agricolã, care se desfiinţeazã, precum şi din personalul unitãţilor Ministerului Agriculturii şi Dezvoltãrii Rurale aflate în restructurare.
    (2) Pânã la încetarea raporturilor de serviciu ale personalului preluat, finanţarea personalului acestuia se va asigura din bugetul Ministerului Agriculturii şi Dezvoltãrii Rurale, în limita creditelor bugetare deschise şi repartizate.
    (3) Pentru desfãşurarea activitãţii în condiţii optime, camerele agricole judeţene şi Camera Agricolã Naţionalã beneficiazã, la cerere, de bunuri proprietate publicã a statului atribuite în folosinţã gratuitã.
    (4) Patrimoniul camerelor agricole judeţene desfiinţate potrivit alin. (1) se preia de camerele agricole nou-înfiinţate, potrivit prezentei legi, pe baza bilanţului contabil de închidere însoţit de balanţa de verificare sinteticã, contul de rezultat patrimonial, situaţia fluxurilor de trezorerie şi celelalte anexe ce se întocmesc la finele anului, împreunã cu protocolul de predare-preluare.
    (5) Camerele agricole judeţene nou-înfiinţate se subrogã în toate drepturile şi obligaţiile camerelor agricole judeţene desfiinţate."

    52. Dupã articolul 15 se introduce un nou articol, articolul 15^1, cu urmãtorul cuprins:
    "Art. 15^1. - Prin derogare de la prevederile art. 15 din Legea nr. 213/1998 privind bunurile proprietate publicã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, se pot atribui pe toatã durata existenţei camerelor agricole, cu titlu gratuit, camerelor agricole judeţene şi Camerei Agricole Naţionale, pentru sediu, imobile, spaţii sau pãrţi din acestea, aflate în proprietatea publicã a statului şi în administrarea prefecturilor, a autoritãţilor publice centrale şi locale şi a altor instituţii publice de interes naţional, judeţean ori local, potrivit normelor elaborate de Guvern."

    53. Articolul 16 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
    "Art. 16. - SOA la nivel de judeţ este alcãtuit din minimum 7 specialişti în domeniile agriculturii, industriei alimentare, zootehniei, silviculturii şi pisciculturii, cu toate ramurile lor, jurişti, economişti şi specialişti în alte domenii necesare desfãşurãrii activitãţii, iar la nivelul Camerei Agricole Naţionale este alcãtuit dintr-un numãr de minimum 19 specialişti."

    54. La articolul 17, alineatul (2) se abrogã.

    55. Articolul 18 se abrogã.

    56. La articolul 19, alineatul (1) se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
    "Art. 19. - (1) Camerele agricole judeţene au urmãtoarele atribuţii:
    1. reprezintã interesele fermierilor în relaţiile cu reprezentanţii consiliilor locale şi ai primãriilor;
    2. certificã calitatea de producãtor agricol;
    3. asigurã consultanţã juridicã de specialitate celor pe care îi reprezintã;
    4. reprezintã interesele camerei agricole judeţene în relaţia cu instituţiile judeţene, cu instituţiile deconcentrate şi descentralizate ale ministerelor în teritoriu şi ale consiliului judeţean;
    5. acordã asistenţã, consultanţã şi elaboreazã proiecte pentru accesarea fondurilor europene, de susţinere a producãtorilor agricoli şi a altor programe de finanţare;
    6. organizeazã activitãţi de popularizare şi asistenţã tehnicã de specialitate prin înfiinţarea de loturi demonstrative, demonstraţii practice, târguri, expoziţii, festivaluri, seminare, simpozioane, dezbateri şi mese rotunde;
    7. asigurã consultanţã cu caracter economic, de management al fermei, de marketing şi comercializare;
    8. avizeazã scoaterea din circuitul agricol a terenurilor agricole, precum şi scoaterea din fondul forestier naţional a terenurilor cu vegetaţie forestierã;
    9. pot elabora documentaţiile pentru schimbarea categoriilor de folosinţã a terenurilor;
    10. elaboreazã documentaţiile pentru înscrierea în cartea funciarã a terenurilor agricole şi forestiere;
    11. avizeazã tãierile de nuci din afara fondului forestier;
    12. avizeazã tãierile vegetaţiei forestiere din afara fondului forestier naţional;
    13. oferã servicii fermierilor înscrişi în registrul Agenţiei de Plãţi şi Intervenţie pentru Agriculturã în vederea absorbţiei fondurilor, plãţii directe, plãţii pentru zone defavorizate, plãţii compensatorii pentru mãsurile de agromediu şi pentru toate formele de sprijin care pot fi acordate atât din bugetul Uniunii Europene, cât şi din bugetul naţional;
    14. aplicã la nivel judeţean politica de formare profesionalã, organizeazã cursuri de calificare, specializare, perfecţionare, pentru formarea continuã a fermierilor, la solicitarea Camerei Agricole Naţionale;
    15. asigurã consultanţã cu privire la aplicarea tehnologiilor în fermele arondate;
    16. asigurã consultanţã fermierilor care doresc sã îşi dezvolte programe de investiţii noi şi de modernizare;
    17. realizeazã materiale audiovizuale, emisiuni radio-TV la nivel judeţean;
    18. realizeazã fluxul informaţional cu înştiinţarea Camerei Agricole Naţionale prin editarea, multiplicarea şi distribuirea de materiale informative, reviste, cãrţi, broşuri, pliante, tehnologii de culturã a plantelor şi de creştere a animalelor, proiecte tehnico-economice şi alte materiale de specialitate."

    57. La articolul 19, alineatele (2), (3) şi (4) se abrogã.

    58. Articolul 20 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
    "Art. 20. - Camera Agricolã Naţionalã are urmãtoarele atribuţii:
    1. reprezintã interesele Camerei Agricole Naţionale şi camerelor agricole judeţene în raport cu toate instituţiile statului şi cu oricare alte organisme publice sau private naţionale, europene ori internaţionale;
    2. promoveazã iniţiativele camerelor agricole judeţene, având ca partener Ministerul Agriculturii şi Dezvoltãrii Rurale;
    3. în baza propunerilor camerelor agricole judeţene, elaboreazã planuri şi strategii sectoriale judeţene şi naţionale;
    4. contribuie la elaborarea, promovarea şi implementarea politicilor agricole şi de dezvoltare ruralã, având ca partener Ministerul Agriculturii şi Dezvoltãrii Rurale şi Ministerul Mediului şi Pãdurilor;
    5. aprobã nivelul cotizaţiei membrilor;
    6. colaboreazã cu Ministerul Educaţiei, Cercetãrii, Tineretului şi Sportului şi cu Ministerul Muncii, Familiei şi Protecţiei Sociale la elaborarea programelor de formare profesionalã;
    7. nominalizeazã câte un consilier pentru Ministerul Agriculturii şi Dezvoltãrii Rurale, Ministerul Administraţiei şi Internelor şi Ministerul Finanţelor Publice;
    8. deleagã atribuţii pentru camerele agricole judeţene, altele decât cele prevãzute la art. 19;
    9. desfãşoarã campania de promovare şi diseminare a Programului operaţional pentru pescuit şi a Programului Naţional de Dezvoltare Ruralã;
    10. asigurã monitorizarea, împreunã cu Autoritatea de management pentru Programul operaţional pentru pescuit şi Autoritatea de management pentru Programul Naţional de Dezvoltare Ruralã, a modului de implementare a proiectelor;
    11. preia unele atribuţii mandatate de cãtre autoritãţile publice centrale;
    12. înfiinţeazã fonduri mutuale ale agricultorilor şi administreazã/desemneazã administratorii acestora;
    13. poate înfiinţa structuri de finanţare a fermierilor;
    14. încheie contracte de prestãri de servicii cu Ministerul Agriculturii şi Dezvoltãrii Rurale, Ministerul Mediului şi Pãdurilor şi cu alte entitãţi;
    15. înfiinţeazã şi administreazã direct sau prin contractare serviciul naţional de extensie agricolã;
    16. presteazã cãtre fermieri, direct sau contractual, serviciul de consiliere obligatoriu, prevãzut în legislaţia europeanã;
    17. stabileşte politica de personal a reţelei naţionale a camerelor agricole;
    18. înfiinţeazã, achiziţioneazã şi/sau gestioneazã institute, staţiuni ori companii cu obiect de activitate în cercetarea agricolã fundamentalã/aplicatã şi inovare;
    19. încheie contracte de cercetare fundamentalã/aplicatã şi inovare cu institute, staţiuni şi companii de cercetare din domeniul agricol din România şi din strãinãtate;
    20. gestioneazã proiecte cu finanţare europeanã, naţionalã sau internaţionalã în domeniul cercetãrii fundamentale şi aplicate, inclusiv proiecte în cascadã în vederea sporirii competitivitãţii sectorului agricol din România;
    21. angajeazã personalul SOA, cu excepţia personalului economico-administrativ, prin Departamentul recrutare din cadrul Camerei Agricole Naţionale, în vederea constituirii unui personal de elitã pentru serviciile agricole;
    22. aprobã la nivel naţional şi judeţean structura serviciului naţional de extensie a agriculturii în România;
    23. aprobã organigrama de funcţionare a SOA la nivel naţional şi judeţean;
    24. defineşte şi aplicã planul naţional de formare continuã prin cursuri de calificare, specializare şi perfecţionare a fermierilor;
    25. defineşte şi aplicã politica de comunicare la nivel naţional şi judeţean;
    26. asigurã organizarea producãtorilor agricoli, consultanţã şi/sau servicii de contabilitate şi management financiar la nivel de fermã;
    27. asigurã asistenţã juridicã celor pe care îi reprezintã, în conformitate cu prevederile Legii nr. 514/2003 privind organizarea şi exercitarea profesiei de consilier juridic, cu completãrile ulterioare, şi ale Legii nr. 51/1995 privind organizarea şi exercitarea profesiei de avocat, republicatã, cu modificãrile ulterioare;
    28. oferã sprijin în organizarea şi consolidarea la nivel naţional a formelor asociative din agriculturã, silviculturã, cooperativelor, grupurilor de producãtori şi altele asemenea;
    29. organizeazã seminare, simpozioane, târguri, expoziţii şi manifestãri ştiinţifice de profil în ţarã şi în strãinãtate;
    30. promoveazã produsele şi serviciile româneşti din domeniu în ţarã şi în strãinãtate;
    31. elaboreazã planuri şi strategii sectoriale judeţene şi naţionale în domeniile prevãzute la art. 2 alin. (1);
    32. încheie înţelegeri, protocoale şi parteneriate interne şi internaţionale;
    33. organizeazã activitãţi de perfecţionare profesionalã a personalului camerelor agricole judeţene;
    34. asigurã activitatea de inovare în domeniul asistenţei tehnice acordate agricultorilor şi identificã noi surse de finanţare a camerelor agricole judeţene;
    35. îndeplineşte şi alte competenţe stabilite prin lege sau prin statut."

    59. Articolul 21 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
    "Art. 21. - (1) Finanţarea Camerei Agricole Naţionale şi a camerelor agricole judeţene se asigurã din:
    a) cotizaţii ale agricultorilor, membri ai camerelor agricole;
    b) dobânzile şi dividendele rezultate din plasarea sumelor disponibile, în condiţii legale;
    c) dividendele societãţilor comerciale înfiinţate în condiţiile art. 3;
    d) veniturile din activitãţile realizate prevãzute la art. 20 , precum şi din alte activitãţi economice directe;
    e) donaţii şi/sau sponsorizãri;
    f) resurse obţinute de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Agriculturii şi Dezvoltãrii Rurale, pentru plata sistemului de consultanţã agricolã obligatoriu acordat fermierilor, conform legii;
    g) comisioane;
    h) surse atrase prin Programul Naţional de Dezvoltare Ruralã, Programul operaţional pentru pescuit şi prin alte instrumente şi mãsuri adecvate pe specific de activitate;
    i) prestãri de servicii de consultanţã sau asistenţã cãtre fermieri, contracost;
    j) finanţare publicã naţionalã, europeanã sau din alte surse;
    k) alte venituri prevãzute de lege.
    (2) Negocierile Camerei Agricole Naţionale cu Ministerul Agriculturii şi Dezvoltãrii Rurale privind sistemul de consultanţã agricolã obligatoriu de a fi prestat de acesta, prevãzut în legislaţia europeanã, precum şi nivelul tarifelor pentru plata acestor servicii de consiliere obligatoriu a fi acordate fermierilor se fac anterior aprobãrii bugetului de stat pentru anul urmãtor."

    60. Articolul 22 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
    "Art. 22. - Este obligatorie consultarea camerelor agricole judeţene şi, dupã caz, a Camerei Agricole Naţionale de cãtre toate autoritãţile administraţiei publice locale şi centrale, înaintea luãrii deciziilor cu privire la programele de dezvoltare localã, la implementarea unor industrii cu impact asupra exploataţiilor agricole şi spaţiului rural, precum şi pentru scoaterea terenurilor din circuitul agricol."

    61. Articolul 23 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
    "Art. 23. - Pentru realizarea programelor prevãzute la art. 22 este obligatorie obţinerea avizului camerelor agricole judeţene şi/sau al Camerei Agricole Naţionale, dupã caz."

    62. Titlul capitolului VIII se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
    "CAPITOLUL VIII
    Rãspunderile, contravenţiile şi sancţiunile"

    63. Articolul 24 se abrogã.

    64. La articolul 25 alineatul (1), litera e) se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
    "e) nerespectarea prevederilor prezentei legi cu privire la organizarea alegerilor."

    65. La articolul 25, dupã alineatul (1) se introduce un nou alineat, alineatul (1^1), cu urmãtorul cuprins:
    "(1^1) Faptele prevãzute la alin. (1) lit. b) şi c) vor determina anularea alegerilor şi reluarea acestora."

    66. La articolul 25, dupã alineatul (5) se introduce un nou alineat, alineatul (6), cu urmãtorul cuprins:
    "(6) Sancţiunile pentru membrii colegiului judeţean şi ai Camerei Agricole Naţionale sunt menţionate în statutul-cadru prevãzut în anexa nr. 4."

    67. Articolul 26 se abrogã.

    68. La articolul 27, alineatul (1) se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
    "Art. 27. - (1) Resursele financiare necesare primelor alegeri se asigurã de la bugetul de stat, prin bugetul aprobat al Ministerului Agriculturii şi Dezvoltãrii Rurale pentru anul 2012. Ministrul agriculturii şi dezvoltãrii rurale va stabili prin ordin, în termen de 10 zile de la data înfiinţãrii Comitetului Naţional de Iniţiativã, sumele necesare organizãrii primelor alegeri, precum şi modalitãţile de decontare a acestora."

    69. Dupã articolul 27 se introduce un nou articol, articolul 27^1, cu urmãtorul cuprins:
    "Art. 27^1
    Ministerul Agriculturii şi Dezvoltãrii Rurale şi Ministerul Administraţiei şi Internelor asigurã, prin delegare, personalul necesar funcţionãrii Comitetului Naţional de Iniţiativã."

    70. Articolul 28 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
    "Art. 28. - Autoritãţile administraţiei publice locale şi judeţene pun la dispoziţia comitetelor judeţene de iniţiativã spaţiile şi logistica necesare desfãşurãrii în bune condiţii a alegerilor."

    71. Articolul 29 se abrogã.

    72. La articolul 31, alineatul (1) se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
    "Art. 31. - (1) Mandatul persoanelor alese în cadrul camerelor agricole este de 5 ani."

    73. La articolul 31, alineatul (2) se abrogã.

    74. Articolul 32 se abrogã.

    75. Articolul 33 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
    "Art. 33. - Anexele nr. 1-5 fac parte integrantã din prezenta lege."

    76. Anexele nr. 1-4 se modificã şi se înlocuiesc cu anexele nr. 1-4, care fac parte integrantã din prezenta lege.

    77. Dupã anexa nr. 4 se introduce o nouã anexã, anexa nr. 5, având cuprinsul prevãzut în anexa nr. 5, care face parte integrantã din prezenta lege.

    ART. II
    (1) Comitetul Naţional de Iniţiativã şi comitetele judeţene de iniţiativã ale camerelor agricole vor organiza primele alegeri pentru constituirea camerelor agricole în maximum 90 de zile de la intrarea în vigoare a prezentei legi în baza ordinului ministrului agriculturii şi dezvoltãrii rurale.
    (2) Termenul prevãzut la art. 6 alin. (1) şi termenul de 30 de zile prevãzut la art. 9 alin. (7) din Legea nr. 283/2010, cu modificãrile şi completãrile aduse prin prezenta lege, curg de la data intrãrii în vigoare a prezentei legi.
    ART. III
    Legea nr. 283/2010 privind camerele pentru agriculturã, silviculturã şi dezvoltare ruralã, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 15 din 7 ianuarie 2011, cu modificãrile şi completãrile aduse prin prezenta lege, se va republica în Monitorul Oficial al României, Partea I, dându-se textelor o nouã numerotare.

    Aceastã lege a fost adoptatã de Parlamentul României, cu respectarea prevederilor art. 75 şi ale art. 76 alin. (2) din Constituţia României, republicatã.

                        PREŞEDINTELE CAMEREI DEPUTAŢILOR
                             ROBERTA ALMA ANASTASE

                             PREŞEDINTELE SENATULUI
                                  VASILE BLAGA

    Bucureşti, 6 iulie 2012.
    Nr. 122.


    ANEXA 1
    (Anexa nr. 1 la Legea nr. 283/2010)

                               DEFINIŢII

    În sensul prezentei legi, termenii de mai jos se definesc astfel:
    1. agricultor - profesiune definitã conform actelor normative;
    2. bune practici agricole - ansamblu de cunoştinţe ştiinţifice şi tehnice puse la dispoziţia producãtorilor agricoli, a fermierilor şi a tuturor celor implicaţi în activitãţi cu profil agricol pentru a fi implementate în practicã. Însuşite de cãtre fiecare producãtor agricol şi implementate corect, bunele practici agricole contribuie atât la obţinerea unor producţii calitativ superioare şi rentabile, cât şi la conservarea mediului ambiental, cu limitarea consecinţelor ecologice nefavorabile la nivel naţional, regional şi local, pe termen scurt sau lung;
    3. fermã - exploataţie agricolã zootehnicã sau mixtã, autorizatã pentru a produce, în scop experimental ori pentru comercializare, bunuri de consum recunoscute ca atare;
    4. fermier - persoanã fizicã sau juridicã ce deţine ori administreazã o suprafaţã de un ha teren amplasatã în maximum 3 parcele a 3.000 mý fiecare, înscrisã în registrele Agenţiei de Plãţi şi Intervenţie pentru Agriculturã (eligibilã pentru plãţile directe pe hectar) şi Agenţiei Naţionale pentru Pescuit şi Acvaculturã;
    5. lucrãtor din domeniile agriculturii şi conexe - persoanã fizicã din spaţiul rural care deruleazã activitãţi de producţie, procesare şi servicii în domeniile cu specific agricol, apicol, sericicol, piscicol şi silvic;
    6. profesiune agricolã - exercitarea în mod constant şi cu titlu de activitate principalã de acţiuni cu profil agricol, specifice sau generale, recunoscute şi remunerate ca atare;
    7. spaţiu rural - în conformitate cu Recomandarea nr. 1.296/1996 a Adunãrii Consiliului Europei cu privire la Carta Spaţiului Rural, spaţiul rural cuprinde o zonã interioarã sau de coastã care conţine satele şi oraşele mici, în care majoritatea terenului este utilizat pentru:
    a) agriculturã, silviculturã, acvaculturã şi pescuit;
    b) activitãţi economice şi culturale;
    c) amenajãri de zone neurbane pentru timpul liber;
    d) alte folosinţe, cu excepţia celor de locuit.


    ANEXA 2
    (Anexa nr. 2 la Legea nr. 283/2010)

                         COMITETE DE INIŢIATIVĂ
                         - mod de funcţionare -

    Comitetul Naţional de Iniţiativã şi comitetele judeţene de iniţiativã îşi încep activitatea în termen de 10 zile de la data înfiinţãrii.
    A. Comitetul Naţional de Iniţiativã
    Comitetul Naţional de Iniţiativã se întruneşte în şedinţe ordinare, la convocarea preşedintelui, ori de câte ori este nevoie. Deciziile se iau cu votul majoritãţii membrilor Comitetului Naţional de Iniţiativã.
    Comitetul Naţional de Iniţiativã:
    a) preia prin detaşare de la ministerele implicate personalul necesar funcţionãrii;
    b) solicitã ministerelor şi asociaţiilor implicate nominalizarea persoanelor care vor face parte din comitetele judeţene de iniţiativã;
    c) solicitã Ministerului Agriculturii şi Dezvoltãrii Rurale o locaţie în care sã îşi desfãşoare activitatea.
    În termen de 20 de zile de la data înfiinţãrii, convoacã comitetele judeţene de iniţiativã. În aceeaşi perioadã comitetele judeţene de iniţiativã vor aproba programul de pregãtire şi desfãşurare a alegerilor.
    Comitetul Naţional de Iniţiativã monitorizeazã, pe parcursul alegerilor, activitatea comitetelor judeţene de iniţiativã.
    Comitetul Naţional de Iniţiativã solicitã Ministerului Agriculturii şi Dezvoltãrii Rurale lista cu persoanele care vor face parte din comisiile electorale şi birourile electorale.
    Comitetul Naţional de Iniţiativã soluţioneazã sesizãrile comitetelor judeţene de iniţiativã.
    B. Comitetul judeţean de iniţiativã
    Comitetul judeţean de iniţiativã se întruneşte în şedinţe ordinare, la convocarea preşedintelui, ori de câte ori este nevoie. Deciziile se iau cu votul majoritãţii membrilor comitetului judeţean de iniţiativã. În prima şedinţã îşi desemneazã preşedintele.
    Comitetul judeţean de iniţiativã:
    a) în termen de 10 zile de la data numirii, delimiteazã circumscripţiile electorale pentru alegerea colegiilor judeţene ale camerelor agricole;
    b) desemneazã, în termen de 20 de zile de la data delimitãrii circumscripţiilor electorale, membrii comisiilor electorale de circumscripţie şi ai birourilor electorale de secţie;
    c) urmãreşte ca, în termen de 30 de zile de la data stabilirii alegerilor, Agenţia de Plãţi şi Intervenţie pentru Agriculturã, ocoalele silvice private şi Agenţia Naţionalã pentru Pescuit şi Acvaculturã sã punã la dispoziţia comisiilor electorale de circumscripţie listele electorale;
    d) preia de la comisiile electorale de circumscripţie, în termen de 24 de ore de la finalizarea alegerilor, procesele-verbale cu rezultatele alegerilor pe circumscripţiile electorale ale camerelor agricole.


    ANEXA 3
    (Anexa nr. 3 la Legea nr. 283/2010)

                               LISTA*)
                   susţinãtorilor pentru candidatul
                   .................................
                  (prenumele şi numele candidatului)

                   ca membru al colegiului judeţean al
                  camerei agricole judeţene ...........

------------
    *) Lista este act public şi se aflã sub incidenţa Codului penal.


─────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
 Nr. Semnãtura Numele Prenumele Data Denumirea Seria Numãrul Domiciliul/Reşedinţa
 crt. naşterii actului de actului de actului de (str., nr., comuna/
                                               identitate identitate identitate oraşul/municipiul,
                                                                                     sectorul/judeţul)
─────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
─────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
─────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
─────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
─────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
─────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────


                             DECLARAŢIE

    Subsemnatul, ........(prenumele şi numele)......., domiciliat în ............, nãscut la data de ......... în comuna/oraşul/municipiul ........., judeţul ........., posesor al C.I./B.I. seria ..... nr. ......, declar pe propria rãspundere cã toate datele şi semnãturile cuprinse în prezenta listã, care are un numãr de ....... poziţii, corespund realitãţii.

            Data Semnãtura
         .......... ...........


    ANEXA 4
    (Anexa nr. 4 la Legea nr. 283/2010)

                              STATUT-CADRU
                      al camerelor agricole judeţene
                     şi al Camerei Agricole Naţionale

    CAP. I
    Dispoziţii generale

    ART. 1
    (1) Camerele agricole sunt instituţii private de interes public, nonprofit, apolitice, cu personalitate juridicã, constituite cu scopul:
    a) acordãrii consultanţei tehnice, economice, juridice, funciare şi altele asemenea persoanelor fizice sau persoanelor juridice din domenii ale agriculturii şi conexe;
    b) promovãrii politicii agricole comune, a programelor naţionale de susţinere financiarã a agriculturii, a cercetãrii fundamentale şi aplicate, cu toate ramurile ei conexe;
    c) formãrii profesionale, extensiei, consultanţei în domeniile agriculturii şi conexe.
    (2) Camerele agricole judeţene au sediul în reşedinţele de judeţ, iar Camera Agricolã Naţionalã în Bucureşti. Sediul camerelor agricole poate fi schimbat în baza prevederilor prezentei legi.
    (3) Pentru realizarea atribuţiilor prevãzute la art. 6 alin. (4) din prezenta lege comitetele de iniţiativã judeţene şi Comitetul Naţional de Iniţiativã vor prelua sediile camerelor agricole desfiinţate, conform prevederilor art. 15 alin. (5) şi art. 15^1 din prezenta lege.
    ART. 2
    Camerele agricole sunt instituţii cu caracter consultativ obligatoriu în domeniul lor de activitate. Camerele agricole reprezintã partenerul de dialog al autoritãţilor publice cu competenţe în domeniile agriculturii, industriei alimentare, silviculturii şi conexe, precum şi al celorlalte autoritãţi şi instituţii ale administraţiei publice centrale şi locale, pe domeniile de competenţã.

    CAP. II
    Membrii camerelor agricole

    ART. 3
    (1) Poate deveni membru, cu drepturi depline, al camerelor agricole judeţene orice cetãţean român sau cetãţean strãin al unui stat membru al Uniunii Europene, care este rezident în România, desfãşoarã activitate cu profil agricol ori asimilat, este agricultor, silvicultor, piscicultor, crescãtor de animale sau desfãşoarã activitãţi în industria alimentarã şi se regãseşte în baza de date a Agenţiei de Plãţi şi Intervenţie pentru Agriculturã, a ocoalelor silvice private sau Agenţiei Naţionale pentru Pescuit şi Acvaculturã.
    (2) Calitatea de membru al camerelor agricole judeţene este personalã, inalienabilã şi netransmisibilã, neputând trece la succesori.
    (3) Evidenţa membrilor va fi ţinutã în Registrul de evidenţã a membrilor aflat la sediul Camerei Agricole Naţionale, pe judeţe, precum şi într-un fişier special, care cuprinde datele de identificare şi schimbãrile intervenite în cadrul camerelor agricole judeţene.
    (4) În Registrul de evidenţã a membrilor pot fi înscrişi fãrã drept de vot, ca membri de onoare, persoane fizice sau persoane juridice, altele decât cele cu drepturi depline, din instituţii de învãţãmânt şi cercetare, cercetãtori, cadre didactice, membri ai Academiei de Ştiinţe Agricole şi Silvice "Gheorghe Ionescu-Şişeşti", ai Academiei Române şi din alte instituţii de profil.
    (5) Alte prevederi cu privire la calitatea de membru al camerelor agricole judeţene pot fi stabilite respectând prevederile art. 7^1 din prezenta lege.
    ART. 4
    Membrii camerelor agricole au urmãtoarele drepturi:
    a) sã aleagã şi sã fie aleşi în organele de conducere;
    b) sã îşi exprime, prin vot, opţiunea faţã de proiectele supuse dezbaterii;
    c) sã fie informaţi permanent şi corect cu privire la activitatea Camerei Agricole Naţionale;
    d) sã iniţieze propuneri de activitãţi şi de a le supune aprobãrii organelor de conducere;
    e) sã participe la toate activitãţile Camerei Agricole Naţionale;
    f) alte drepturi, în conformitate cu prevederile legale şi ale prezentului statut-cadru.
    ART. 5
    Membrii camerelor agricole au urmãtoarele obligaţii:
    a) sã respecte prevederile prezentului statut-cadru şi hotãrârile organelor de conducere;
    b) sã acţioneze în mod consecvent şi loial, în vederea realizãrii obiectivelor Camerei Agricole Naţionale;
    c) alte obligaţii stabilite de organele de conducere.

    CAP. III
    Atribuţiile camerelor agricole

    ART. 6
    Camerele agricole judeţene au urmãtoarele atribuţii:
    1. reprezintã interesele fermierilor în relaţiile cu reprezentanţii consiliilor locale şi primãriilor;
    2. certificã statutul de producãtor agricol;
    3. asigurã consultanţã juridicã de specialitate celor pe care îi reprezintã;
    4. reprezintã interesele camerei agricole judeţene în relaţia cu instituţiile judeţene, cu instituţiile deconcentrate şi descentralizate ale ministerelor în teritoriu şi ale consiliului judeţean;
    5. acordã asistenţã, consultanţã şi elaboreazã proiecte pentru accesarea fondurilor europene, de susţinere a producãtorilor agricoli şi a altor programe de finanţare;
    6. organizeazã activitãţi de popularizare şi asistenţã tehnicã de specialitate prin înfiinţarea de loturi demonstrative, demonstraţii practice, târguri, expoziţii, festivaluri, seminare, simpozioane, dezbateri şi mese rotunde;
    7. asigurã consultanţã cu caracter economic de management al fermei, de marketing şi comercializare;
    8. avizeazã scoaterea din circuitul agricol a terenurilor agricole, precum şi scoaterea din fondul forestier naţional a terenurilor cu vegetaţie forestierã;
    9. pot elabora documentaţiile pentru schimbarea categoriilor de folosinţã a terenurilor;
    10. elaboreazã documentaţiile pentru înscrierea în cartea funciarã a terenurilor agricole şi forestiere;
    11. avizeazã tãierile de nuci din afara fondului forestier;
    12. avizeazã tãierile vegetaţiei forestiere din afara fondului forestier naţional;
    13. oferã servicii fermierilor înscrişi în registrul Agenţiei de Plãţi şi Intervenţie pentru Agriculturã în vederea absorbţiei fondurilor, plãţii directe, plãţii pentru zone defavorizate, plãţii compensatorii pentru mãsurile de agromediu şi pentru toate formele de sprijin care pot fi acordate, atât din bugetul Uniunii Europene, cât şi din bugetul naţional;
    14. aplicã la nivel judeţean politica de formare profesionalã, organizeazã cursuri de calificare, specializare, perfecţionare, pentru formarea continuã a fermierilor, la solicitarea Camerei Agricole Naţionale;
    15. asigurã consultanţã cu privire la aplicarea tehnologiilor în fermele arondate;
    16. asigurã consultanţã fermierilor care doresc sã îşi dezvolte programe de investiţii noi şi modernizare;
    17. realizeazã materiale audio-vizuale, emisiuni radio-TV la nivel judeţean;
    18. realizeazã fluxul informaţional cu înştiinţarea Camerei Agricole Naţionale prin editarea, multiplicarea şi distribuirea de materiale informative, reviste, cãrţi, broşuri, pliante, tehnologii de culturã a plantelor şi de creştere a animalelor, proiecte tehnico-economice şi alte materiale de specialitate.
    ART. 7
    Camera Agricolã Naţionalã are urmãtoarele atribuţii:
    1. reprezintã interesele Camerei Agricole Naţionale şi camerelor agricole judeţene în raport cu toate instituţiile statului şi cu oricare alte organisme publice sau private naţionale, europene ori internaţionale;
    2. promoveazã iniţiativele camerelor agricole judeţene, având ca partener Ministerul Agriculturii şi Dezvoltãrii Rurale;
    3. în baza propunerilor camerelor agricole judeţene elaboreazã planuri şi strategii sectoriale judeţene şi naţionale;
    4. contribuie la elaborarea, promovarea şi implementarea politicilor agricole şi de dezvoltare ruralã, având ca parteneri Ministerul Agriculturii şi Dezvoltãrii Rurale şi Ministerul Mediului şi Pãdurilor;
    5. aprobã nivelul cotizaţiilor membrilor;
    6. colaboreazã cu Ministerul Educaţiei, Cercetãrii, Tineretului şi Sportului şi cu Ministerul Muncii, Familiei şi Protecţiei Sociale la elaborarea programelor de formare profesionalã;
    7. nominalizeazã câte un consilier pentru Ministerul Agriculturii şi Dezvoltãrii Rurale, Ministerul Administraţiei şi Internelor şi Ministerul Finanţelor Publice;
    8. deleagã atribuţii pentru camerele agricole judeţene, altele decât cele prevãzute la art. 19 din prezenta lege;
    9. desfãşoarã campanie de promovare şi diseminare a Programului Operaţional pentru Pescuit şi a Programului Naţional de Dezvoltare Ruralã;
    10. asigurã monitorizarea, împreunã cu Autoritatea de management pentru Programul operaţional pentru pescuit şi Autoritatea de management pentru Programul Naţional de Dezvoltare Ruralã, a modului de implementare a proiectelor;
    11. preia unele atribuţii mandatate de cãtre autoritãţile publice centrale;
    12. înfiinţeazã fonduri mutuale şi credite rurale;
    13. încheie contracte de prestãri de servicii cu Ministerul Agriculturii şi Dezvoltãrii Rurale, Ministerul Mediului şi Pãdurilor şi cu alte entitãţi;
    14. înfiinţeazã şi administreazã direct sau prin contractare serviciul naţional de extensie agricolã;
    15. presteazã direct sau prin contractare cãtre fermieri serviciul de consiliere obligatoriu, prevãzut în legislaţia europeanã;
    16. stabileşte politica de personal a reţelei naţionale de camere agricole;
    17. înfiinţeazã, achiziţioneazã şi/sau gestioneazã institute, staţiuni sau companii cu obiect de activitate în cercetarea agricolã fundamentalã/aplicatã şi inovare;
    18. încheie contracte de cercetare fundamentalã/aplicatã şi inovare cu institute, staţiuni şi companii de cercetare din domeniul agricol din România şi din strãinãtate;
    19. gestioneazã proiecte cu finanţare europeanã, naţionalã sau internaţionalã în domeniul cercetãrii fundamentale şi aplicate, inclusiv proiecte în cascadã, în vederea sporirii competitivitãţii sectorului agricol din România;
    20. angajeazã personalul Serviciului operaţional administrativ (SOA), cu excepţia personalului economico-administrativ, prin Departamentul recrutare din cadrul Camerei Agricole Naţionale, în vederea constituirii unui personal de elitã pentru serviciile agricole;
    21. aprobã la nivel naţional şi judeţean structura serviciului naţional de extensie a agriculturii în România;
    22. aprobã organigrama de funcţionare a SOA la nivel naţional şi judeţean;
    23. defineşte şi aplicã planul naţional de formare continuã prin cursuri de calificare, specializare şi perfecţionare a fermierilor;
    24. defineşte şi aplicã politica de comunicare la nivel naţional şi judeţean;
    25. asigurã organizarea producãtorilor agricoli, consultanţã şi/sau servicii de contabilitate şi managementul financiar la nivelul fermei;
    26. asigurã asistenţã juridicã celor pe care îi reprezintã, în conformitate cu prevederile Legii nr. 514/2003 privind organizarea şi exercitarea profesiei de consilier juridic, cu completãrile ulterioare, şi ale Legii nr. 51/1995 pentru organizarea şi exercitarea profesiei de avocat, republicatã, cu modificãrile ulterioare;
    27. oferã sprijin în organizarea şi consolidarea, la nivel naţional, a formelor asociative din agriculturã, silviculturã, cooperative, grupuri de producãtori şi altele asemenea;
    28. organizeazã seminare, simpozioane, târguri, expoziţii şi manifestãri ştiinţifice de profil în ţarã şi în strãinãtate;
    29. promoveazã produsele şi serviciile româneşti din domeniu, în ţarã şi în strãinãtate;
    30. elaboreazã planuri şi strategii sectoriale judeţene şi naţionale în domeniile prevãzute la art. 2 alin. (1) din prezenta lege;
    31. încheie înţelegeri, protocoale şi parteneriate interne şi internaţionale;
    32. organizeazã activitãţi de perfecţionare profesionalã a personalului camerelor agricole judeţene;
    33. asigurã activitatea de inovare în domeniul asistenţei tehnice acordate agricultorilor şi identificã noi surse de finanţare a camerelor agricole judeţene;
    34. îndeplineşte şi alte competenţe stabilite prin lege sau prin statut.

    CAP. IV
    Camerele agricole judeţene

    ART. 8
    (1) Camerele agricole judeţene constituite în urma alegerilor organizate la nivelul fiecãrui judeţ vor fi formate din colegiul judeţean şi biroul permanent.
    (2) Colegiul judeţean al camerelor agricole judeţene este forumul decizional format din 25 de reprezentanţi repartizaţi în conformitate cu prevederile art. 11 alin. (1) din prezenta lege.
    (3) Biroul permanent al colegiului judeţean este format din 7 membri, din care: un preşedinte, un vicepreşedinte, un secretar şi 4 membri. Aceştia se aleg prin vot direct, secret şi succesiv de membrii colegiului judeţean al camerelor agricole judeţene, în urmãtoarea ordine: preşedinte, vicepreşedinte şi membri. Secretarul este desemnat de preşedinte, dintre ceilalţi membri ai biroului. Preşedintele, vicepreşedintele şi secretarul trebuie sã fie fermieri, absolvenţi cu studii superioare şi cu o vechime de 10 ani în domeniile de activitate prevãzute în prezenta lege.
    (4) Colegiile judeţene ale camerelor agricole judeţene se convoacã la propunerea preşedintelui biroului permanent sau a unei treimi din numãrul membrilor colegiului.
    (5) Funcţiile de preşedinte, vicepreşedinte, secretar şi membru din biroul permanent al colegiului judeţean al camerei agricole judeţene sunt incompatibile cu funcţiile de preşedinte, vicepreşedinte, secretar sau membru al Biroului permanent al Colegiului Naţional al Camerei Agricole Naţionale.
    (6) În cazul în care un post de membru al colegiului judeţean al camerei agricole judeţene devine vacant, locul va fi ocupat de urmãtorul candidat înscris pe lista care l-a propus şi în procesul-verbal de constatare a rezultatelor alegerilor.
    (7) Organizarea alegerilor şi a sistemului electiv pentru camerele agricole se face în conformitate cu prevederile art. 6-9 şi 11 din prezenta lege.

    CAP. V
    Camera Agricolã Naţionalã

    ART. 9
    Camera Agricolã Naţionalã se constituie la nivel naţional şi este formatã din:
    a) Colegiul Naţional al Camerei Agricole Naţionale;
    b) Prezidiul Colegiului Naţional al Camerei Agricole Naţionale;
    c) Biroul permanent al Colegiului Naţional al Camerei Agricole Naţionale.
    ART. 10
    Colegiul Naţional al Camerei Agricole Naţionale este forumul decizional constituit din membrii colegiilor judeţene ale camerelor agricole şi 9 membri ai Biroului permanent al Camerei Agricole Naţionale.
    ART. 11
    (1) Prezidiul Colegiului Naţional al Camerei Agricole Naţionale este format din cei 42 de preşedinţi ai camerelor agricole judeţene şi din cei 9 membri ai Biroului permanent al Camerei Agricole Naţionale, care poate fi convocat în şedinţã ordinarã cel puţin o datã pe lunã.
    (2) Biroul permanent al Colegiului Naţional al Camerei Agricole Naţionale este format din 9 membri, din care: un preşedinte, un prim-vicepreşedinte, 2 vicepreşedinţi, un secretar şi 4 membri aleşi. Alegerile se vor efectua conform prevederilor art. 13 alin. (2) din prezenta lege.
    (3) Preşedintele Camerei Agricole Naţionale este preşedintele Prezidiului şi Biroului permanent, având funcţia asimilatã funcţiilor de demnitate publicã.
    (4) Colegiul Naţional al Camerei Agricole Naţionale se întruneşte în şedinţã extraordinarã cel puţin o datã pe an, la convocarea preşedintelui, a prim-vicepreşedintelui sau a unei treimi din numãrul membrilor.

    CAP. VI
    Serviciul operaţional administrativ

    ART. 12
    Serviciul operaţional administrativ al camerelor agricole judeţene şi al Camerei Agricole Naţionale este constituit din personalul contractual angajat prin concurs de cunoştinţe şi aptitudini specifice.
    ART. 13
    (1) Personalul serviciului operaţional al camerelor agricole judeţene este alcãtuit din minimum 7 specialişti, selectaţi prin concurs de Camera Agricolã Naţionalã, prin Departamentul de recrutare, şi angajaţi prin selecţie din numãrul celor admişi de camerele agricole judeţene.
    (2) Face excepţie de la prevederile alin. (1) personalul economico-administrativ care este angajat de camerele agricole judeţene.
    ART. 14
    (1) Directorii camerelor agricole judeţene vor fi desemnaţi din rândul personalului recrutat pe bazã de concurs, cu specializare în domeniul managementului.
    (2) Directorii sunt numiţi cu titlu provizoriu; dupã 3 ani de mandat ei pot fi confirmaţi cu titlu definitiv.
    ART. 15
    (1) Serviciul operaţional administrativ al Camerei Agricole Naţionale este alcãtuit din minimum 19 specialişti angajaţi prin concurs de cunoştinţe de specialitate şi aptitudini.
    (2) Directorul general al Camerei Agricole Naţionale se recruteazã dintre specialiştii prevãzuţi la alin. (1), cu specializare în domeniul managementului.
    ART. 16
    Organigrama şi atribuţiile serviciului operaţional administrativ al camerelor agricole judeţene şi al Camerei Agricole Naţionale vor fi stabilite de Biroul permanent al Colegiului Naţional al Camerei Agricole Naţionale în urmãtoarea şedinţã dupã constituire, urmând sã fie aprobate ulterior.

    CAP. VII
    Sancţiuni

    ART. 17
    (1) Colegiul Naţional al Camerei Agricole Naţionale se pronunţã cu privire la sancţiunile aplicate membrilor şi confirmã sau infirmã hotãrârile de suspendare, pronunţate de organele de conducere ale camerelor agricole judeţene.
    (2) Sancţiunile ce pot fi aplicate membrilor sunt urmãtoarele:
    a) suspendarea dreptului de vot pe timp limitat sau suspendarea din calitatea de membru al organelor de conducere ale camerelor agricole;
    b) excluderea din camerele agricole.
    (3) Excluderea din camerele agricole poate avea loc din urmãtoarele motive:
    a) lipsa de participare la constituirea finanţãrii prevãzute la art. 21 din prezenta lege;
    b) lipsa de activitate prin neparticipare la acţiuni, conform atribuţiilor;
    c) neaplicarea sau aplicarea necorespunzãtoare a hotãrârilor organelor de conducere ale camerelor agricole.

    CAP. VIII
    Dispoziţii finale

    ART. 18
    Eventualele litigii cu persoane fizice şi persoane juridice se vor soluţiona pe cale amiabilã sau, dupã caz, prin instanţele de judecatã.
    ART. 19
    Camerele agricole judeţene pot înfiinţa camere agricole zonale, pe principiul înfiinţãrii camerelor agricole judeţene.
    ART. 20
    Camerele agricole pot înfiinţa sau deţine societãţi comerciale potrivit legislaţiei în vigoare.
    ART. 21
    Dispoziţiile prezentului statut-cadru se completeazã cu normele legale în vigoare în materie.
    ART. 22
    Dispoziţiile prezentului statut-cadru se modificã şi se completeazã dupã înfiinţarea camerelor agricole, cu respectarea prevederilor art. 7^1 din prezenta lege.


    ANEXA 5
    (Anexa nr. 5 la Legea nr. 283/2010)

                         BULETIN DE VOT

┌────┬────────────────────────────────────────────┬───────────────────────────┐
│Nr. │ CANDIDAŢI │ *1) .................. │
│crt.│ Numele Prenumele │ ...................... │
├────┼─────────────────────┬──────────────────────┼───────────────────────────┤
├────┼─────────────────────┼──────────────────────┤ │
├────┼─────────────────────┼──────────────────────┤ │
├────┼─────────────────────┼──────────────────────┤ Spaţiu pentru aplicarea │
├────┼─────────────────────┼──────────────────────┤ ştampilei "votat" │
├────┼─────────────────────┼──────────────────────┤ │
├────┼─────────────────────┼──────────────────────┤ │
├────┼─────────────────────┼──────────────────────┤ │
└────┴─────────────────────┴──────────────────────┴───────────────────────────┘

-----------
    *1) Denumirea formei asociative agricole, a patronatului, a sindicatului, a proprietarilor de pãduri/composesorate, a staţiunilor de cercetare/învãţãmânt, a cooperativelor agricole, a reprezentanţilor fermierilor tineri cu vârsta de pânã la 30 de ani, a reprezentanţilor fermierilor şi a medicilor veterinari.

                                 ---------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016