Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   LEGE nr. 116 din 15 martie 2002  privind prevenirea si combaterea marginalizarii sociale    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

LEGE nr. 116 din 15 martie 2002 privind prevenirea si combaterea marginalizarii sociale

EMITENT: PARLAMENTUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 193 din 21 martie 2002
Parlamentul României adopta prezenta lege.

CAP. 1
Dispoziţii generale

ART. 1
Caracterul social al statului roman, prevãzut în Constituţie, impune instituirea unor mãsuri pentru evitarea degradãrii nivelului de trai şi pãstrarea demnitãţii tuturor cetãţenilor.
ART. 2
Obiectul prezentei legi îl constituie garantarea accesului efectiv, în mod deosebit al tinerilor, la drepturi elementare şi fundamentale, cum sunt: dreptul la un loc de munca, la o locuinta, la asistenta medicalã, la educaţie, precum şi instituirea unor mãsuri de prevenire şi combatere a marginalizarii sociale şi mobilizarea instituţiilor cu atribuţii în domeniu.
ART. 3
Marginalizarea socialã, în sensul prezentei legi, se defineste prin poziţia socialã periferica, de izolare a indivizilor sau grupurilor cu acces limitat la resursele economice, politice, educaţionale şi comunicationale ale colectivitãţii; ea se manifesta prin absenta unui minimum de condiţii sociale de viata.
ART. 4
(1) Armonizarea politicilor destinate cunoaşterii şi prevenirii situaţiilor care determina marginalizarea socialã se realizeazã cu participarea instituţiilor publice, a comunitãţilor locale, a reprezentanţilor organizaţiilor patronale şi sindicale şi a reprezentanţilor societãţii civile.
(2) Instituţiile publice centrale şi locale au obligaţia sa stabileascã mãsuri şi sa realizeze acţiuni de combatere a marginalizarii sociale.
(3) Statul, prin instituţiile sale, asigura informarea completa şi accesul real la drepturile fundamentale ale cetãţenilor.

CAP. 2
Garantarea accesului la drepturi elementare şi fundamentale

SECŢIUNEA 1
Accesul la un loc de munca

ART. 5
(1) Agenţia Nationala pentru Ocuparea Forţei de Munca, denumita în continuare Agenţia, are obligaţia de a realiza un acompaniament social personalizat pentru ţinerii cu varste între 16 şi 25 de ani aflaţi în dificultate şi confruntati cu riscul excluderii profesionale, în scopul facilitãrii accesului lor la un loc de munca.
(2) Persoanele prevãzute la alin. (1) au dreptul la consiliere profesionalã şi mediere din partea personalului specializat al Agenţiei, prin întocmirea unui plan individual de mediere.
ART. 6
(1) În scopul integrãrii sau reintegrarii în munca persoanele prevãzute la art. 5 pot beneficia de plasare în munca la un angajator avizat de Agenţie, în baza unui contract de solidaritate.
(2) Contractul de solidaritate poate fi încheiat între tanarul beneficiar şi Agenţie pe o durata de pana la 2 ani, dar nu mai puţin de un an.
(3) În sensul prezentei legi, termenul angajator nu exclude nici o entitate care, potrivit legislaţiei în vigoare, are dreptul sa încadreze în munca personal.
ART. 7
În baza contractului de solidaritate angajatorul prevãzut la art. 6 alin. (3) va încheia cu tanarul un contract individual de munca pe durata determinata, egala cu cea a contractului de solidaritate.
ART. 8
(1) Angajatorii care încadreazã tineri în condiţiile unui contract de solidaritate, denumiţi în continuare angajatori de insertie, vor încheia convenţii cu Agenţia prin care aceasta se angajeazã sa ramburseze lunar salariul de baza stabilit la data angajãrii tinerilor, dar nu mai mult de 75% din câştigul salarial mediu net pe economie, comunicat de Institutul Naţional de Statistica.
(2) Dacã la data încetãrii contractului de solidaritate angajatorii de insertie angajeazã ţinerii prevãzuţi la alin. (1) cu contract individual de munca pe durata nedeterminatã, aceştia beneficiazã, în baza aceleiaşi convenţii, de rambursarea lunarã a unei sume, în cuantum de 50% din indemnizaţia de şomaj cuvenitã conform legii, pe care tanarul beneficiar ar fi primit-o dacã ar fi fost disponibilizat la acea data.
(3) Suma prevãzutã la alin. (2) se acorda angajatorului pe o perioada de maximum 2 ani, pana la împlinirea de cãtre angajat a vârstei de 25 de ani.
ART. 9
Finanţarea cheltuielilor necesare realizãrii mãsurilor de stimulare a angajatorilor, prevãzute la art. 8, se face din bugetul asigurãrilor pentru şomaj.
ART. 10
În funcţie de suma prevãzutã în bugetul asigurãrilor pentru şomaj Agenţia va încheia contracte de solidaritate cu ţinerii, potrivit urmãtoarelor prioritati:
a) tineri proveniţi din centrele de plasament şi centrele de primire a copilului din cadrul serviciilor publice specializate şi al organismelor private autorizate în domeniul protecţiei copiilor;
b) tineri singuri cu copii în întreţinere;
c) tineri familisti cu copii în întreţinere;
d) tineri familisti fãrã copii în întreţinere;
e) tineri familisti care au executat pedepse privative de libertate;
f) alte categorii de tineri aflaţi în dificultate.
ART. 11
Dacã Agenţia a încheiat contracte de solidaritate pentru toate persoanele aflate în evidenta acesteia în ultimele doua luni ale anului bugetar, în limita sumelor disponibile din bugetul asigurãrilor pentru şomaj, poate încheia suplimentar contracte de solidaritate şi pentru alte persoane în varsta de pana la 35 de ani, cu respectarea prioritatilor prevãzute la art. 10.
ART. 12
Modelul contractului de solidaritate prevãzut la art. 6, al convenţiei prevãzute la art. 8, precum şi modalitãţile de finanţare a cheltuielilor prevãzute la art. 8 se stabilesc prin normele metodologice de aplicare a prevederilor prezentei legi.

SECŢIUNEA a 2-a
Accesul la o locuinta

ART. 13
(1) În scopul facilitãrii accesului la o locuinta al persoanelor în varsta de pana la 35 de ani, aflate în imposibilitatea cumpãrãrii unei locuinţe numai cu forte proprii, la nivelul consiliilor judeţene şi al Consiliului General al Municipiului Bucureşti se pot constitui sume din urmãtoarele surse:
a) sume sau cote defalcate din veniturile ce se cuvin bugetului de stat, stabilite anual prin legea bugetului de stat;
b) o cota-parte stabilitã anual din bugetul propriu al consiliului judeţean, respectiv al Consiliului General al Municipiului Bucureşti;
c) o taxa stabilitã anual, prin lege, pentru persoanele fizice deţinãtoare de locuinţe neinchiriate, altele decât cele de domiciliu;
d) donaţii, sponsorizãri sau alte asemenea surse, acceptate conform prevederilor legale.
(2) Sumele prevãzute la alin. (1) se administreazã de consiliul judeţean, respectiv de Consiliul General al Municipiului Bucureşti.
ART. 14
(1) Din sumele prevãzute la art. 13 consiliul judeţean, respectiv Consiliul General al Municipiului Bucureşti, va acoperi integral valoarea estimatã a avansului ce urmeazã sa fie plãtit pentru dobândirea unei locuinţe sau chiria pe o perioada de pana la 3 ani pentru o locuinta închiriatã.
(2) Modalitatea de acoperire a avansului, respectiv a chiriei suportate de consiliul judeţean, respectiv de Consiliul General al Municipiului Bucureşti, va fi stabilitã prin normele metodologice de aplicare a prevederilor prezentei legi.
(3) Valoarea avansului prevãzut la alin. (1) se stabileşte la începutul fiecãrui an de cãtre consiliul judeţean, respectiv de cãtre Consiliul General al Municipiului Bucureşti, în funcţie de prevederile actelor normative care reglementeazã construcţia de locuinţe, şi poate fi ajustata periodic în raport cu evoluţia preţurilor de consum sau, dupã caz, a costurilor unei locuinţe.
(4) În sensul prezentei legi, prin dobândirea unei locuinţe se înţelege atât construirea unei locuinţe noi, cat şi cumpãrarea unei locuinţe de pe piata libera, caz în care suma prevãzutã la alin. (3) trebuie sa reprezinte cel puţin o treime din valoarea contractului de vânzare-cumpãrare.
(5) Persoanele care au beneficiat de avans potrivit prevederilor alin. (1) şi (2) pot beneficia şi de celelalte prevederi legale referitoare la subvenţionarea dobânzii în cazul cumpãrãrii unei locuinţe.
ART. 15
Consiliul judeţean, respectiv Consiliul General al Municipiului Bucureşti, va stabili criteriile de acordare a sumelor prevãzute la art. 13, ţinând seama de urmãtoarele prioritati:
a) tineri proveniţi din centrele de plasament şi centrele de primire a copilului din cadrul serviciilor publice specializate şi al organismelor private autorizate în domeniul protecţiei copiilor;
b) familisti în varsta de pana la 35 de ani cu copii în întreţinere;
c) familisti în varsta de pana la 35 de ani fãrã copii în întreţinere;
d) alte persoane în varsta de pana la 35 de ani.

SECŢIUNEA a 3-a
Accesul la asistenta de sãnãtate

ART. 16
Accesul la asistenta de sãnãtate pentru persoanele care au dreptul la venitul minim garantat se confirma de cãtre consiliile locale şi se asigura în condiţiile stabilite de legislaţia privitoare la asigurãrile sociale de sãnãtate pentru persoanele care au calitatea de asigurat, fãrã plata contribuţiei pentru asigurãrile sociale de sãnãtate.
ART. 17
(1) Personalul medical din unitãţile de asistenta de sãnãtate publica este obligat sa asigure pentru persoanele prevãzute la art. 16 asistenta medicalã de urgenta şi curativã, pentru cazurile stabilite în normele metodologice de aplicare a prevederilor prezentei legi.
(2) Cheltuielile pentru serviciile prevãzute la alin. (1) se suporta de la bugetul asigurãrilor sociale de sãnãtate.
(3) Pentru persoanele prevãzute la art. 16 consiliile locale au obligaţia sa asigure condiţii pentru accesul acestora la toate formele de asistenta de sãnãtate, inclusiv prin organizarea unor unitãţi de asistenta socialã în care sa fie ingrijite pana la reinsertia lor socialã.
ART. 18
Mãsurile suplimentare şi cu specific local privind accesul persoanelor defavorizate la asistenta medicalã se stabilesc prin hotãrâri ale consiliilor locale.

SECŢIUNEA a 4-a
Accesul la educaţie

ART. 19
(1) Persoanele de varsta şcolarã care fac parte din familii care au dreptul la venitul minim garantat şi au 2 sau mai mulţi copii şi s-au înscris în învãţãmântul obligatoriu prevãzut de lege beneficiazã de bursa de şcolarizare.
(2) Nivelul bursei de şcolarizare se stabileşte anual prin hotãrâre a Guvernului şi reprezintã o suma indexabila, acordatã din bugetul de stat alocat Ministerului Educaţiei şi Cercetãrii sau bugetelor locale, potrivit legilor bugetare anuale.
(3) În vederea pregãtirii copiilor aflaţi în situaţia prevãzutã la alin. (1), în luna august a fiecãrui an se acorda acestora, prin reprezentanţii lor legali, 40% din cuantumul anual al bursei de şcolarizare. Aceasta suma este destinatã pentru cumpãrarea unor articole de îmbrãcãminte, incaltaminte şi rechizite şcolare.
(4) Diferenţa de 60% din bursa de şcolarizare se acorda în transe lunare sau, dupã caz, trimestriale, cu condiţia frecventarii orelor de curs şi obţinerii baremurilor de promovare.
(5) În cazul abandonului şcolar sumele acordate potrivit prevederilor alin. (3) şi (4), pentru anul şcolar în care acesta s-a înregistrat, se recupereazã de la reprezentantul legal al copilului care le-a încasat, în conformitate cu dispoziţiile specifice executãrii silite a creanţelor bugetare.
ART. 20
(1) Ministerul Educaţiei şi Cercetãrii elaboreazã şi aplica programe teritoriale pentru alfabetizarea adulţilor.
(2) Participanţii la aceste programe pot beneficia de bursa de alfabetizare, al carei cuantum va fi stabilit prin hotãrâri ale consiliilor locale, plata acesteia fiind asigurata din bugetele locale.
ART. 21
(1) Absolvenţii învãţãmântului obligatoriu, care îşi continua studiile în unitãţile de învãţãmânt preuniversitar şi în instituţiile de învãţãmânt superior, ale cãror familii îndeplinesc condiţiile prevãzute la art. 19 alin. (1), beneficiazã lunar de bursa pentru continuarea studiilor.
(2) Nivelul bursei pentru continuarea studiilor se stabileşte anual prin hotãrâre a Guvernului şi reprezintã o suma indexabila care sa acopere cel puţin contravaloarea cazarii, respectiv a mesei în cãmine, internate şi cantine, acordatã din bugetul de stat alocat Ministerului Educaţiei şi Cercetãrii sau bugetelor locale, potrivit legilor bugetare anuale.
(3) Acordarea bursei pentru continuarea studiilor este condiţionatã de frecventarea orelor de curs şi de obţinerea baremurilor de promovare.
ART. 22
Ministerul Educaţiei şi Cercetãrii, din sumele alocate din bugetul de stat, va asigura accesul gratuit în tabere de odihna sau de instruire pentru beneficiarii burselor de şcolarizare şi ai burselor pentru continuarea studiilor, care au obţinut rezultate deosebite în procesul de învãţãmânt.

CAP. 3
Mãsuri pentru prevenirea şi combaterea marginalizarii sociale

ART. 23
Nivelul venitului net lunar pe o persoana, pana la care o persoana este consideratã ca fiind marginalizata, se stabileşte anual, prin hotãrâre a Guvernului, înaintea depunerii la Parlament a proiectului legii bugetului de stat.
ART. 24
În funcţie de nivelul venitului stabilit la art. 23 consiliile locale au obligaţia sa identifice persoanele şi familiile care se gãsesc în aceasta situaţie şi sa stabileascã mãsuri individuale în vederea prevenirii marginalizarii sociale a acestora.
ART. 25
(1) În funcţie de nivelurile veniturilor stabilite în temeiul prevederilor art. 23 consiliile locale au obligaţia de a asigura accesul persoanelor şi familiilor marginalizate, identificate potrivit art. 24, la locuinta şi la serviciile publice de stricta necesitate, cum sunt: apa, energie electrica, gaze naturale, termoficare etc.
(2) În scopul materializarii intervenţiei prevãzute la alin. (1) consiliile locale pot încheia convenţii cu furnizorii de servicii, prin care se angajeazã sa suporte o parte din datoriile pe care le au persoanele şi familiile prevãzute la art. 24.
(3) Sumele necesare menţionate în convenţiile încheiate cu furnizorii de servicii potrivit alin. (2) se asigura din bugetul de stat alocat Ministerului Administraţiei Publice sau bugetelor locale, potrivit legilor bugetare anuale.
ART. 26
Consilierea persoanelor cu scopul de a beneficia de drepturile stabilite de prezenta lege se asigura gratuit de cãtre instituţiile de stat abilitate şi de aparatul de lucru specializat al primãriilor.
ART. 27
(1) Guvernul are obligaţia de a prezenta anual în Parlamentul României Raportul privind situaţia persoanelor şi familiilor marginalizate, precum şi programul pentru combaterea marginalizarii sociale a acestora.
(2) Consiliile locale au obligaţia de a analiza trimestrial modul în care au fost aplicate mãsurile pentru prevenirea şi combaterea marginalizarii sociale, prevãzute în programul acestora.

CAP. 4
Dispoziţii tranzitorii şi finale

ART. 28
Acţiunile, cãile de atac şi actele procedurale în legatura cu soluţionarea litigiilor având ca obiect drepturi sau obligaţii prevãzute de prezenta lege sunt scutite de taxa de timbru.
ART. 29
În termen de 30 de zile de la data publicãrii prezentei legi în Monitorul Oficial al României, Partea I, în structura Ministerului Muncii şi Solidaritãţii Sociale se va infiinta un compartiment de specialitate care va supraveghea şi va monitoriza aplicarea mãsurilor privind combaterea marginalizarii sociale.
ART. 30
În termen de 90 de zile de la data publicãrii prezentei legi în Monitorul Oficial al României, Partea I, Ministerul Muncii şi Solidaritãţii Sociale împreunã cu ministerele şi celelalte organe ale administraţiei publice centrale care au atribuţii în aplicarea mãsurilor stabilite prin prezenta lege vor elabora normele metodologice de aplicare a prevederilor prezentei legi, care se aproba prin hotãrâre a Guvernului.
ART. 31
(1) Guvernul este autorizat ca, în termen de 90 de zile de la data intrãrii în vigoare a prezentei legi, sa instituie mãsurile necesare pentru prevenirea evacuarii din locuinţe a persoanelor defavorizate care au datorii la asociaţiile de locatari/proprietari.
(2) Mãsurile prevãzute la alin. (1) cuprind şi modificarea sau îmbunãtãţirea procedurii de vânzare a locuinţelor, în scopul eliminãrii posibilitatii de achizitionare a locuinţelor la un preţ mult mai mic decât cel practicat pe piata libera, situaţie determinata de lipsurile materiale cu care se confrunta vânzãtorul.
ART. 32
Prezenta lege intra în vigoare la 90 de zile de la data publicãrii ei în Monitorul Oficial al României, Partea I.
ART. 33
Pe data intrãrii în vigoare a prezentei legi se abroga orice alte dispoziţii contrare.

Aceasta lege a fost adoptatã de Senat în şedinţa din 18 februarie 2002, cu respectarea prevederilor art. 74 alin.(1) din Constituţia României.

p. PREŞEDINTELE SENATULUI,
PAUL PACURARU

Aceasta lege a fost adoptatã de Camera Deputaţilor în şedinţa din 26 februarie 2002, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (1) din Constituţia României.

PREŞEDINTELE CAMEREI DEPUTAŢILOR
VALER DORNEANU

---------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 Modele de Contracte Civile si Acte Comerciale conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 Modele de Contracte Civile si Acte Comerciale conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016