Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   LEGE nr. 111 din 10 octombrie 1996 (*republicata*)  privind desfasurarea in siguranta, reglementarea, autorizarea si controlul activitatilor nucleare    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

LEGE nr. 111 din 10 octombrie 1996 (*republicata*) privind desfasurarea in siguranta, reglementarea, autorizarea si controlul activitatilor nucleare

EMITENT: PARLAMENTUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 552 din 27 iunie 2006 ___________ *) Republicata in temeiul prevederilor art. II din Legea nr. 63/2006 pentru modificarea si completarea Legii nr. 111/1996 privind desfasurarea in siguranta a activitatilor nucleare, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 301 din 4 aprilie 2006, dandu-se textelor o noua numerotare. Legea nr. 111/1996 privind desfasurarea in siguranta a activitatilor nucleare a fost republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 78 din 18 februarie 1998 si a fost modificata prin: - Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 204/2000 pentru modificarea art. 8 din Legea nr. 111/1996 privind desfasurarea in siguranta a activitatilor nucleare, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 589 din 21 noiembrie 2000, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 384/2001 , publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 400 din 20 iulie 2001 (rectificata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 443 din 23 mai 2006); - Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 90/2003 pentru modificarea Legii nr. 141/1997 privind Codul vamal al Romaniei si a art. 16 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 64/2003 pentru stabilirea unor masuri privind infiintarea, organizarea, reorganizarea sau functionarea unor structuri din cadrul aparatului de lucru al Guvernului, a ministerelor, a altor organe de specialitate ale administratiei publice centrale si a unor institutii publice, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 712 din 13 octombrie 2003, aprobata cu modificari prin Legea nr. 39/2004 , publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 238 din 18 martie 2004; - Legea nr. 193/2003 pentru modificarea si completarea Legii nr. 111/1996 privind desfasurarea in siguranta a activitatilor nucleare, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 343 din 20 mai 2003; - Legea nr. 549/2004 pentru modificarea art. 41 din Legea nr. 111/1996 privind desfasurarea in siguranta a activitatilor nucleare, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 1.164 din 8 decembrie 2004.

CAP. I
Dispoziţii generale

ART. 1
Obiectul prezentei legi îl constituie reglementarea, autorizarea şi controlul activitãţilor nucleare desfãşurate în scopuri exclusiv paşnice, astfel încât sã se îndeplineascã cerinţele de securitate nuclearã, de protecţie a personalului expus profesional, a pacientului, a mediului, a populaţiei şi a proprietãţii, cu riscuri minime în conformitate cu reglementãrile şi cu respectarea obligaţiilor ce decurg din acordurile şi convenţiile la care România este parte.
ART. 2
Prevederile prezentei legi se aplicã urmãtoarelor activitãţi şi surse:
a) cercetarea, proiectarea, deţinerea, amplasarea, construcţia, montajul, punerea în funcţiune, funcţionarea de probã, exploatarea, modificarea, conservarea, dezafectarea, importul şi exportul instalaţiilor nucleare;
b) proiectarea, deţinerea, amplasarea, construcţia-montajul, punerea în funcţiune, funcţionarea, conservarea şi dezafectarea instalaţiilor de minerit şi preparare a minereurilor de uraniu şi toriu şi a instalaţiilor de gospodãrire a deşeurilor de la mineritul şi prepararea minereurilor de uraniu şi toriu;
c) producerea, amplasarea şi construcţia, furnizarea, închirierea, transferul, manipularea, deţinerea, prelucrarea, tratarea, utilizarea, depozitarea temporarã sau definitivã, transportul, tranzitul, importul şi exportul instalaţiilor radiologice, materialelor nucleare şi radioactive, inclusiv al combustibilului nuclear, al deşeurilor radioactive şi al dispozitivelor generatoare de radiaţii ionizante;
d) producerea, furnizarea şi utilizarea aparaturii de control dozimetric şi a sistemelor de detecţie a radiaţiilor ionizante, a materialelor şi dispozitivelor utilizate pentru protecţia împotriva radiaţiilor ionizante, precum şi a mijloacelor de containerizare sau de transport al materialelor radioactive, special amenajate în acest scop;
e) producerea, furnizarea, închirierea, transferul, deţinerea, exportul, importul materialelor, dispozitivelor şi echipamentelor prevãzute în anexa nr. 1 la prezenta lege;
f) deţinerea, transferul, importul şi exportul informaţiilor nepublicate, aferente materialelor, dispozitivelor şi echipamentelor pertinente pentru proliferarea armelor nucleare şi a altor dispozitive nucleare explozive, prevãzute în anexa nr. 1 la prezenta lege;
g) realizarea produselor şi serviciilor destinate instalaţiilor nucleare;
h) realizarea produselor şi serviciilor destinate surselor de radiaţii, aparaturii de control dozimetric, sistemelor de detecţie a radiaţiilor ionizante, materialelor şi dispozitivelor utilizate pentru protecţia împotriva radiaţiilor ionizante;
i) sursele orfane, de la detectarea acestora pânã la depozitarea finalã ca deşeu radioactiv.
ART. 3
Termenii şi expresiile folosite în cuprinsul legii sunt definite în anexa nr. 2 la prezenta lege.
ART. 4
(1) Autoritatea naţionalã competentã în domeniul nuclear, care exercitã atribuţiile de reglementare, autorizare şi control prevãzute în prezenta lege, este Comisia Naţionalã pentru Controlul Activitãţilor Nucleare, instituţie publicã de interes naţional, cu personalitate juridicã, cu sediul în municipiul Bucureşti, condusã de un preşedinte cu rang de secretar de stat, coordonatã de primul-ministru, prin Cancelaria Primului-Ministru.
(2) Regulamentul privind organizarea şi funcţionarea Comisiei Naţionale pentru Controlul Activitãţilor Nucleare, denumitã în continuare Comisia, se aprobã prin hotãrâre a Guvernului.
(3) Finanţarea Comisiei se asigurã integral din venituri proprii, respectiv din tarife percepute pentru autorizarea şi controlul activitãţilor nucleare, contribuţii ale organismelor internaţionale şi ale operatorilor economici, dobânzi din disponibilitãţi şi încasãri din alte surse, conform prevederilor legale.
(4) Taxele de autorizare a activitãţilor prevãzute la art. 2 se fac venit la bugetul de stat.
(5) Personalul Comisiei este angajat şi eliberat din funcţie în conformitate cu regulamentul de organizare şi funcţionare al Comisiei, cu contractul colectiv de muncã şi cu reglementãrile legale în vigoare.
(6) Comisia poate avea în subordine institute tehnice-suport, înfiinţate prin hotãrâre a Guvernului.
ART. 5
(1) Comisia este abilitatã sã emitã reglementãri pentru detalierea cerinţelor generale de securitate nuclearã, de protecţie împotriva radiaţiilor ionizante, de asigurare a calitãţii, de control al neproliferãrii armelor nucleare, de protecţie fizicã, de transport al materialelor radioactive, de gestionare a deşeurilor radioactive şi a combustibilului nuclear ars, de intervenţie în caz de accident nuclear, inclusiv procedurile de autorizare şi control, realizare a produselor şi serviciilor destinate instalaţiilor nucleare, precum şi orice alte reglementãri necesare activitãţii de autorizare şi control în domeniul nuclear.
(2) Comisia elaboreazã strategia şi politica de reglementare, autorizare şi control în domeniul securitãţii, protecţia împotriva radiaţiilor nucleare, control al neproliferãrii armelor nucleare, protecţia fizicã a materialelor şi instalaţiilor nucleare, transportului materialelor radioactive şi securitãţii nucleare a gestionãrii deşeurilor radioactive şi a combustibilului nuclear ars, ca parte a Strategiei naţionale de dezvoltare a domeniului nuclear, şi se aprobã prin hotãrâre a Guvernului.
(3) Comisia poate emite şi reglementãri, cu consultarea ministerelor şi a altor factori interesaţi, potrivit responsabilitãţilor specifice acestora.
(4) Fac excepţie de la prevederile alin. (1) reglementãrile şi atribuţiile de autorizare şi control pentru care prezenta lege conţine prevederi exprese de abilitare a altor ministere şi organe de specialitate ale administraţiei publice centrale.
(5) Comisia, prin reglementãrile emise şi prin mãsurile dispuse în cadrul procedurilor de autorizare şi control, trebuie sã asigure cadrul adecvat în care persoana fizicã sau persoana juridicã desfãşoarã, în condiţii de siguranţã, activitãţi supuse prevederilor prezentei legi.
(6) Comisia va revizui reglementãrile ori de câte ori este necesar, pentru corelarea cu standardele internaţionale şi cu convenţiile internaţionale ratificate în domeniu şi va dispune mãsurile necesare pentru aplicarea acestora.
(7) Comisia elaboreazã Regulamentul de taxe şi tarife pentru autorizarea şi controlul activitãţilor nucleare, ori de câte ori este necesar, cu avizul Ministerului Finanţelor Publice şi al Ministerului Economiei şi Comerţului, care se aprobã prin hotãrâre a Guvernului.
ART. 6
Cercetarea, experimentarea, dezvoltarea, fabricarea, importul, exportul, tranzitul, deţinerea sau detonarea unei arme nucleare ori a oricãrui dispozitiv exploziv nuclear sunt interzise pe teritoriul României.
ART. 7
Importul deşeurilor radioactive şi al combustibilului nuclear ars este interzis, cu excepţia situaţiilor în care importul decurge nemijlocit din prelucrarea, în afara teritoriului României, a unui export, anterior autorizat, de deşeuri radioactive sau combustibil nuclear ars, în baza prevederilor unor acorduri internaţionale sau contracte încheiate cu parteneri comerciali cu sediul în strãinãtate, în condiţiile prevãzute de prezenta lege.

CAP. II
Regimul de autorizare

SECŢIUNEA 1
Autorizaţii şi permise de exercitare a activitãţilor nucleare în scopuri exclusiv paşnice

ART. 8
(1) Activitãţile şi sursele prevãzute la art. 2, cu excepţia activitãţilor de transport al dispozitivelor generatoare de radiaţii ionizante, a utilizãrii aparaturii de control dozimetric şi a sistemelor de detecţie a radiaţiilor ionizante, precum şi a celor prevãzute la lit. h) a aceluiaşi articol, necesitã autorizaţie eliberatã de Comisie, cu respectarea procedurii de autorizare specifice fiecãrui gen de activitate sau surse, în conformitate cu prevederile art. 5.
(2) Autorizaţia se elibereazã persoanelor juridice, la cererea acestora, dacã fac dovada cã respectã prevederile prezentei legi.
(3) Autorizaţia se poate elibera şi unitãţilor fãrã personalitate juridicã, constituite conform legii, nominalizate în anexa nr. 4 la prezenta lege, dacã fac dovada cã respectã prevederile prezentei legi.
(4) Autorizaţia eliberatã de Comisie se face pe niveluri de exigenţã, în funcţie de riscurile asociate ale activitãţii desfãşurate în conformitate cu reglementãrile specifice elaborate de Comisie în baza prevederilor art. 5.
(5) Autorizaţia poate fi folositã numai în scopul pentru care a fost eliberatã, cu respectarea limitelor şi a condiţiilor precizate în aceasta.
(6) Autorizaţiile prevãzute la alin. (1) se solicitã şi, respectiv, se elibereazã, simultan ori succesiv, separat pentru fiecare gen de activitate sau pentru fiecare instalaţie nuclearã ori radiologicã cu funcţionalitate proprie, din patrimoniul solicitantului, sau pentru fiecare tip distinct de material radioactiv, de dispozitiv generator de radiaţii ionizante, de aparaturã de control dozimetric al radiaţiilor ionizante sau al gradului de contaminare radioactivã, de material ori dispozitiv utilizat în scopul protecţiei împotriva radiaţiilor ionizante, de mijloc de containerizare sau de transport special amenajat în acest scop, pe care solicitantul autorizaţiei de producere intenţioneazã sã-l realizeze, în vederea utilizãrii sau comercializãrii.
(7) Autorizarea unei faze de realizare sau de funcţionare a oricãrei instalaţii nucleare ori radiologice se poate face numai dacã fazele anterioare au primit toate tipurile de autorizaţii necesare.
(8) În înţelesul prevederilor alin. (7), fazele de autorizare a instalaţiilor nucleare sau radiologice sunt, dupã caz, urmãtoarele:
a) proiectarea;
b) amplasarea;
c) producerea;
d) construcţia şi/sau montajul;
e) punerea în funcţiune;
f) funcţionarea de probã;
g) exploatarea;
h) repararea şi/sau întreţinerea;
i) modificarea;
j) conservarea;
k) dezafectarea.
(9) Pentru fazele de realizare sau de funcţionare a instalaţiilor nucleare şi radiologice se pot elibera autorizaţii parţiale.
(10) Autorizaţiile parţiale, care se elibereazã, simultan sau succesiv, pentru una şi aceeaşi fazã dintre cele prevãzute la alin. (8), pot avea caracter de decizie provizorie a Comisiei, dacã petiţionarul solicitã expres aceasta. În acest caz ele au valabilitate pânã la eliberarea autorizaţiei definitive de acel tip, dar nu mai mult de 2 ani, cu drept de prelungire, la cerere, pentru încã 2 ani, atunci când nu sunt disponibile toate informaţiile necesare în timp util.
(11) Comisia va retrage autorizaţia parţialã ori de câte ori va constata lipsa de preocupare a titularului autorizaţiei pentru completarea informaţiilor necesare în susţinerea cererii de eliberare a autorizaţiei.
ART. 9
(1) Titularul autorizaţiei prevãzute la art. 8 va utiliza în activitãţile prevãzute la art. 2 lit. a)-c) numai personal care este posesor al unui permis de exercitare, valabil pentru aceste activitãţi.
(2) Permisul de exercitare se elibereazã pe baza reglementãrilor emise conform prevederilor art. 5.
(3) Permisul de exercitare se elibereazã, în baza unei evaluãri şi examinãri, de cãtre Comisie sau de cãtre titularul de autorizaţie, numai pentru personalul propriu, conform prevederilor reglementãrilor specifice emise de Comisie potrivit dispoziţiilor art. 5.
(4) O condiţie prealabilã eliberãrii permisului de exercitare este obţinerea avizului medical specific, în baza reglementãrilor emise de Ministerul Sãnãtãţii în conformitate cu prevederile art. 5 alin. (4).
(5) Avizul organelor competente privind siguranţa naţionalã pentru personalul care urmeazã sã desfãşoare activitãţi profesionale, cu caracter permanent sau temporar, în punctele de lucru vitale din cadrul instalaţiilor nucleare sau care are acces la documentele cu caracter secret este necesar în conformitate cu dispoziţiile legale în domeniu şi cu reglementãrile specifice emise de Comisie conform prevederilor art. 5.
ART. 10
(1) Autorizaţia şi permisul de exercitare se elibereazã pe o perioadã determinatã prin reglementãrile emise conform prevederilor art. 5.
(2) În autorizaţiile eliberate de Comisie pentru proprietarul, utilizatorul sau operatorul instalaţiilor nucleare se va menţiona explicit calitatea acestuia.
(3) Dreptul dobândit pe baza autorizaţiei şi permisului de exercitare nu poate fi transmis fãrã acordul emitentului.
(4) Pentru a se elibera autorizaţia sau permisul de exercitare, solicitantul trebuie:
a) sã achite în contul Comisiei tarifele pentru autorizarea şi controlul activitãţilor nucleare, în conformitate cu regulamentul prevãzut la art. 5 alin. (7);
b) sã achite la Trezoreria Statului taxele de autorizare, în conformitate cu regulamentul prevãzut la art. 5 alin. (7).
ART. 11
Autorizaţiile prevãzute la art. 8 se suspendã sau se retrag, în parte ori în întregime, de cãtre emitent, din proprie iniţiativã sau la sesizarea oricãror persoane fizice ori juridice, în toate cazurile în care Comisia constatã cã:
a) titularul autorizaţiei nu a respectat prevederile prezentei legi şi reglementãrile specifice sau limitele şi condiţiile prevãzute în autorizaţie;
b) nu sunt îndeplinite, integral şi la termenul stabilit, mãsurile dispuse potrivit cap. IV de organele de control abilitate prin prezenta lege;
c) apar situaţii noi din punct de vedere tehnic sau de altã naturã, necunoscute la data eliberãrii autorizaţiei, care pot afecta desfãşurarea în condiţii de siguranţã a activitãţilor nucleare;
d) titularul autorizaţiei nu îşi îndeplineşte obligaţiile legale cu privire la constituirea surselor financiare pentru gospodãrirea şi depozitarea definitivã a deşeurilor radioactive şi a combustibilului nuclear uzat şi dezafectarea instalaţiilor nucleare sau asigurare de rãspundere civilã pentru daune cãtre terţi în caz de accident nuclear;
e) titularul autorizaţiei înceteazã de a mai fi legal constituit;
f) titularul autorizaţiei îşi pierde capacitatea juridicã.
ART. 12
Permisul de exercitare prevãzut la art. 9 se suspendã sau se retrage de cãtre emitent, din proprie iniţiativã sau la sesizarea altor instituţii cu atribuţii de control, potrivit prezentei legi, sau a persoanelor de specialitate, în toate cazurile în care emitentul constatã cã:
a) titularul permisului de exercitare nu a respectat prevederile menţionate în reglementãrile emise conform prevederilor art. 5;
b) titularul permisului de exercitare înceteazã din viaţã sau îşi pierde capacitatea juridicã.
ART. 13
(1) Comisia poate completa, revizui sau modifica, motivat, limitele şi condiţiile specificate în autorizaţiile sau permisele de exercitare.
(2) În cazul în care nu sunt respectate noile condiţii impuse potrivit alin. (1), se aplicã, dupã caz, dispoziţiile art. 11 şi 12.
ART. 14
Prelungirea perioadei de valabilitate a autorizaţiei sau a permiselor de exercitare, reautorizarea sau eliberarea unui nou permis se fac în condiţiile prevãzute la art. 8-10 şi la art. 13.
ART. 15
(1) Retragerea, în mod excepţional, a autorizaţiei prevãzute la art. 8 îndreptãţeşte pe titularul autorizaţiei la primirea unei compensaţii din partea autoritãţii care a dispus retragerea autorizaţiei. Cuantumul compensaţiei se va determina ţinând seama atât de interesul public, cât şi de cel al titularului autorizaţiei retrase, precum şi de motivele care au condus la retragerea autorizaţiei. Cuantumul compensaţiei se stabileşte prin înţelegerea pãrţilor sau, în caz de neînţelegere, de cãtre instanţa judecãtoreascã.
(2) Autorizaţia se retrage fãrã compensaţie în urmãtoarele situaţii:
a) titularul autorizaţiei a obţinut autorizaţia fãcând uz de declaraţii false;
b) titularul autorizaţiei a încãlcat prevederile prezentei legi, dispoziţiile organelor de autorizare şi de control în materie sau limitele şi condiţiile prevãzute în autorizaţie;
c) retragerea autorizaţiei s-a dispus datoritã faptului cã personalul titularului, terţii, populaţia sau mediul au fost expuse la riscuri peste limitele reglementate, generate de activitatea autorizatã.
(3) Prevederile prezentului articol se aplicã şi în condiţiile stabilite potrivit art. 13.
ART. 16
(1) Activitãţile în care se utilizeazã materiale cu activitate totalã sau cu concentraţie masicã scãzutã, generatorii de radiaţii ionizante de tipul aprobat de Comisie şi orice tuburi electronice care îndeplinesc limitele şi criteriile de exceptare prevãzute în standardele internaţionale, astfel încât riscurile aferente activitãţii sau sursei sunt minimum acceptate, se excepteazã, în parte sau în totalitate, de la aplicarea regimului de autorizare prevãzut în prezenta lege.
(2) Limitele şi criteriile detaliate de exceptare parţialã sau totalã de la aplicarea regimului de autorizare vor fi stabilite prin reglementãrile emise în conformitate cu prevederile art. 5.
(3) Exceptarea de la aplicarea regimului de autorizare, prevãzutã la alin. (1), nu scuteşte pe deţinãtorul de surse şi materiale radioactive exceptate de predarea acestora ca deşeu radioactiv dupã încheierea utilizãrii, dacã instrucţiunile de utilizare ale producãtorului, importatorului sau furnizorului prevãd obligativitatea respectãrii acestei cerinţe.
ART. 17
(1) Persoanele juridice pot sã solicite, pentru activitãţile pe care intenţioneazã sã le desfãşoare, un aviz preliminar de la Comisie, din care, pe baza informaţiilor prezentate de solicitant, sã rezulte încadrarea în limitele de exceptare prevãzute la art. 16.
(2) În cazul în care avizul preliminar nu confirmã încadrarea în limitele de exceptare, solicitantul este obligat sã cearã autorizarea activitãţilor respective, în conformitate cu prevederile art. 8.
(3) Rãspunderea pentru corectitudinea informaţiilor prezentate în sprijinul cererii de aviz preliminar revine solicitantului.

SECŢIUNEA a 2-a
Condiţii de autorizare

ART. 18
(1) Autorizaţiile prevãzute la art. 8 se elibereazã numai dacã solicitantul autorizaţiei îndeplineşte urmãtoarele condiţii, dupã caz:
a) este în mãsurã sã demonstreze calificarea profesionalã, pe funcţii, a personalului propriu, cunoaşterea de cãtre acesta a cerinţelor reglementãrilor privind securitatea nuclearã şi protecţia împotriva radiaţiilor ionizante, precum şi probitatea persoanelor care au autoritate de decizie în conducerea lucrãrilor pe timpul construcţiei şi exploatãrii instalaţiei nucleare şi radiologice sau în conducerea altor activitãţi nucleare, dintre cele menţionate la acel articol;
b) rãspunde ca personalul care desfãşoarã activitãţi profesionale, cu caracter permanent sau temporar, în punctele de lucru vitale din cadrul instalaţiilor nucleare ori care au acces la documente cu caracter secret sã fie demn de încredere şi avizat conform legii de organele competente în domeniul siguranţei naţionale;
c) este în mãsurã sã demonstreze cã dispune de dotãrile tehnice, tehnologiile şi mijloacele materiale necesare desfãşurãrii activitãţilor;
d) dã dovadã de capacitate organizatoricã şi responsabilitate în prevenirea şi limitarea consecinţelor avariilor, cu posibile efecte cu impact negativ asupra vieţii şi sãnãtãţii personalului propriu, populaţiei, mediului, proprietãţii terţilor sau asupra patrimoniului propriu;
e) rãspunde ca restul personalului propriu, care asigurã funcţionarea instalaţiei, sã aibã nivelul necesar de cunoştinţe specifice funcţiei pe care o îndeplineşte, privind exploatarea instalaţiei în condiţii de securitate nucleare, riscurile asociate şi mãsurile de securitate nuclearã aplicabile;
f) ia toate mãsurile necesare, la nivelul normelor tehnologice şi ştiinţifice în vigoare, pentru a preveni producerea daunelor care ar rezulta în urma construcţiei şi funcţionãrii instalaţiei nucleare sau radiologice;
g) instituie o asigurare sau orice altã garanţie financiarã care sã-i acopere rãspunderea pentru daune nucleare, cuantumul, natura şi condiţiile asigurãrii sau garanţiei fiind conforme celor prevãzute de lege şi de convenţiile internaţionale la care România este parte;
h) rãspunde de luarea mãsurilor necesare pentru prevenirea amestecului de orice naturã sau pentru înlãturarea perturbãrilor datorate oricãror terţi în procesul decizional, în timpul construcţiei şi pe durata funcţionãrii instalaţiei nucleare;
i) propune un amplasament al instalaţiei nucleare sau radiologice care nu contravine prevederilor legale şi intereselor publice prioritare, cu privire la necontaminarea apei, aerului şi solului, şi nu afecteazã funcţionarea altor instalaţii situate în vecinãtate;
j) dispune de aranjamente materiale şi financiare corespunzãtoare şi suficiente pentru colectarea, transportul, tratarea, condiţionarea şi depozitarea deşeurilor radioactive generate din propria activitate, precum şi pentru dezafectarea instalaţiei nucleare, atunci când va înceta definitiv activitatea autorizatã, şi a achitat contribuţia pentru constituirea surselor financiare pentru gospodãrirea şi depozitarea definitivã a deşeurilor radioactive şi a combustibilului nuclear uzat şi dezafectarea instalaţiilor nucleare;
k) instituie şi menţine un sistem conform reglementãrilor specifice de protecţie împotriva radiaţiilor ionizante;
l) instituie şi menţine un sistem conform reglementãrilor specifice de protecţie fizicã a combustibilului nuclear, a materialelor nucleare şi radioactive, a produselor şi deşeurilor radioactive, precum şi a instalaţiilor nucleare, inclusiv a depozitelor de combustibil nuclear, de materiale nucleare şi radioactive, de produse şi deşeuri radioactive;
m) instituie şi menţine în activitatea proprie un sistem controlat de management al calitãţii, autorizat de Comisie, şi se asigurã cã atât furnizorii sãi de produse şi servicii, cât şi subfurnizorii acestora, în lanţ, instituie şi menţin propriul lor sistem controlat de management al calitãţii;
n) instituie şi menţine un sistem propriu, aprobat, de pregãtire a intervenţiei în caz de accident nuclear;
o) instituie şi menţine un sistem în conformitate cu reglementãrile de aplicare a garanţiilor nucleare;
p) deţine toate celelalte acorduri, autorizaţii şi avize prevãzute de lege;
q) instituie şi menţine un sistem de informare a publicului în conformitate cu reglementãrile legale.
(2) Instituirea şi menţinerea sistemelor prevãzute la alin. (1) se pot face şi prin contractarea serviciilor respective cu alţi titulari, dacã aceştia sunt autorizaţi conform prezentei legi.
(3) Condiţiile de autorizare prevãzute la alin. (1) şi (2) vor fi detaliate în reglementãrile emise conform prevederilor art. 5.
ART. 19
(1) Combustibilul nuclear poate fi deţinut numai de persoane juridice. Se interzice deţinerea combustibilului nuclear fãrã a poseda pentru acesta autorizaţia de deţinere, precum şi una dintre urmãtoarele autorizaţii: de producere, depozitare, tratare, prelucrare, utilizare, transport, import sau export, în acord cu activitãţile pe care le desfãşoarã, eliberate în conformitate cu prevederile art. 18 şi art. 20-22.
(2) Combustibilul nuclear deţinut ilegal se confiscã, devine proprietate publicã a statului şi se predã unui custode, special desemnat în acest scop.
(3) În cazul în care operatorul economic, deţinãtor al combustibilului nuclear, este în stare de faliment declarat, Guvernul poate decide, în condiţiile prezentei legi, transferul acestuia la un operator economic autorizat de Comisie.
(4) În cazul în care operatorul economic, deţinãtor al unor surse de radiaţii, materiale nucleare sau generatori de radiaţii ionizante, este în stare de faliment declarat, Comisia poate dispune, în condiţiile prezentei legi, preluarea gratuitã a acestora de cãtre un operator economic autorizat de Comisie în vederea deţinerii, utilizãrii, casãrii, tratãrii şi depozitãrii definitive a acestora, dupã caz.
(5) Desemnarea unui titular de autorizaţie drept custode al combustibilului nuclear se face de cãtre emitentul autorizaţiei prin prevederea expresã în autorizaţie a obligaţiei de a accepta combustibilul nuclear în custodie, în numele statului.
(6) Obligaţiile privind pãstrarea în custodie se aplicã şi combustibilului nuclear ars şi altor materiale nucleare, cu excepţia deşeurilor radioactive.
(7) Combustibilul nuclear aflat în custodie sau în depozitare autorizatã poate fi eliberat numai dacã:
a) deţinãtorul posedã în prealabil una dintre autorizaţiile prevãzute la alin. (1);
b) combustibilul nuclear urmeazã a fi încredinţat unui cãrãuş autorizat, în vederea efectuãrii unui transport autorizat cãtre un destinatar autorizat.
(8) Cheltuielile de custodie ale titularului autorizaţiei vor fi suportate de cãtre deţinãtorul înscrisurilor de proprietate asupra combustibilului nuclear depus în custodie, în baza unei înţelegeri contractuale sau, în caz de neînţelegere, în baza unei hotãrâri judecãtoreşti.
(9) Combustibilul nuclear nerevendicat prin înscrisuri de proprietate devine, în momentul constatãrii, proprietate publicã a statului.
ART. 20
(1) Transportul combustibilului nuclear în afara incintei instalaţiilor nucleare ori în afara locurilor în care combustibilul nuclear este ţinut în custodie se efectueazã numai de cãtre agenţi de transport sau cãrãuşi autorizaţi în acest scop, în conformitate cu prevederile art. 8 şi 18.
(2) Autorizaţiile prevãzute la alin. (1) se elibereazã numai dacã sunt îndeplinite urmãtoarele condiţii:
a) combustibilul nuclear este transportat în conformitate cu reglementãrile naţionale privind transportul materialelor radioactive, emise potrivit prevederilor art. 5, şi cu cele internaţionale privind transportul mãrfurilor periculoase;
b) alegerea modului, a timpului şi a rutei de transport nu contravine interesului public.
(3) Dispoziţiile prezentului articol se aplicã şi combustibilului nuclear ars, produselor şi deşeurilor radioactive şi altor materiale nucleare sau radioactive.
ART. 21
Utilizarea mijloacelor de transport amenajate special pentru transportul combustibilului nuclear, al materialelor nucleare, al produselor radioactive sau al deşeurilor radioactive este permisã numai atunci când cãrãuşul autorizat este în posesia unei autorizaţii pentru mijlocul de transport respectiv, eliberatã de Comisie.
ART. 22
(1) Autorizaţia de import, de export sau de tranzit, prevãzutã la art. 8, se elibereazã numai în urmãtoarele condiţii, dupã caz:
a) în activitatea de control decizional asupra operaţiunilor de import, de export sau de tranzit, pentru care se solicitã eliberarea autorizaţiei, solicitantul autorizaţiei va utiliza persoane care dovedesc competenţã şi probitate, în conformitate cu reglementãrile în vigoare;
b) în cazul importului, solicitantul autorizaţiei se angajeazã sã asigure respectarea prevederilor prezentei legi, a reglementãrilor emise în conformitate cu prevederile art. 5 şi a angajamentelor internaţionale asumate de România în domeniul energiei nucleare, sã livreze produsele şi informaţiile numai cãtre beneficiari autorizaţi în acest scop, în conformitate cu prevederile art. 8 şi 18, şi sã raporteze de îndatã Comisiei asupra intrãrii în ţarã a produselor şi informaţiilor importate;
c) în cazul exportului, solicitantul autorizaţiei obţine de la partenerii sãi externi garanţiile necesare din care sã rezulte cã aceştia nu vor folosi produsele sau informaţiile exportate în scopuri care sã prejudicieze obligaţiile internaţionale asumate de România ori siguranţa naţionalã. De asemenea, va demonstra cã exportul îndeplineşte prevederile prezentei legi şi alte reglementãri specifice.
(2) Exportatorul şi importatorul sunt obligaţi sã raporteze de îndatã Comisiei asupra ieşirii din, respectiv, intrãrii în ţarã a produselor şi a informaţiilor exportate sau importate.
(3) Titularul autorizaţiei de tranzit este obligat sã raporteze de îndatã Comisiei atât asupra intrãrii, cât şi asupra ieşirii din ţarã a produselor tranzitate.
ART. 23
(1) Producerea, furnizarea sau importul celor prevãzute la art. 8 alin. (6) necesitã obţinerea, în prealabil, a unei autorizaţii de produs, model sau tip, emisã de Comisie. Autorizaţia de produs, model sau tip nu este obligatorie pentru cele prevãzute la art. 8 alin. (6), fabricate şi/sau comercializate în mod legal într-un stat membru al Uniunii Europene ori care sunt fabricate în mod legal într-un stat semnatar al Acordului privind Spaţiul Economic European sau într-un stat cu care România a încheiat un acord de recunoaştere în acest sens, dacã cerinţele aplicabile acestora în statul respectiv prezintã garanţii echivalente celor pe baza cãrora se acordã autorizaţie de produs în România.
(2) Sursele-etalon de radiaţii şi mijloacele de mãsurare în domeniul radiaţiilor ionizante trebuie sã aibã aprobare de model, eliberatã de Biroul Român de Metrologie Legalã, şi sã fie verificate metrologic, în conformitate cu dispoziţiile legale. Pentru aparatura dozimetricã produsã în Uniunea Europeanã se vor accepta etalonarea şi verificarea metrologicã efectuate de fabricant.
(3) Proiectarea, realizarea, utilizarea, deţinerea şi verificarea mijloacelor de mãsurare în domeniul radiaţiilor ionizante pentru necesitãţile armatei se autorizeazã de cãtre Ministerul Apãrãrii Naţionale.
ART. 24
(1) Este obligatorie autorizarea sistemelor de management al calitãţii în domeniul nuclear a activitãţilor de proiectare, amplasare, procurare, construcţie, montaj, punere în funcţiune, exploatare, dezafectare sau conservare pentru produsele, serviciile şi sistemele care sunt clasificate ca fiind importante pentru securitatea instalaţiei nucleare.
(2) Autorizaţia se elibereazã de cãtre Comisie, în conformitate cu prevederile art. 8 şi 18 şi cu reglementãrile specifice referitoare la furnizorii de produse şi de servicii din aceste categorii, precum şi la subfurnizorii acestora, în lanţ.
(3) Autorizaţia prevãzutã la alin. (1) şi (2) se elibereazã numai dacã solicitantul autorizaţiei îndeplineşte urmãtoarele condiţii, dupã caz:
a) este în mãsurã sã demonstreze calificarea profesionalã, pe funcţii, a personalului propriu, cunoaşterea de cãtre acesta a cerinţelor de securitate nuclearã, precum şi probitatea persoanelor care au autoritate de decizie în conducerea activitãţilor care concurã la realizarea produselor, serviciilor şi sistemelor care fac obiectul autorizaţiei;
b) rãspunde ca restul personalului propriu, angrenat în activitãţile care concurã la realizarea acestor produse, servicii sau sisteme, sã aibã nivelul necesar de cunoştinţe privind efectele abaterilor de calitate ale acestor produse, servicii sau sisteme asupra securitãţii instalaţiei nucleare în care urmeazã sã fie încorporate;
c) rãspunde de luarea mãsurilor necesare pentru prevenirea amestecului de orice naturã sau pentru înlãturarea perturbãrilor datorate oricãror terţi în procesul decizional şi în desfãşurarea activitãţilor autorizate;
d) instituie şi menţine un sistem controlat de management al calitãţii în domeniul nuclear în activitatea proprie şi se asigurã cã furnizorii sãi de produse şi de servicii, precum şi subfurnizorii acestora, în lanţ, instituie şi menţin propriul lor sistem controlat de management al calitãţii.
(4) Condiţiile de autorizare prevãzute la alin. (3) vor fi detaliate în reglementãrile emise în conformitate cu prevederile art. 5.

CAP. III
Obligaţiile titularului autorizaţiei şi ale altor persoane fizice sau juridice

ART. 25
(1) Titularul autorizaţiei eliberate potrivit art. 8 are obligaţia şi rãspunderea de a lua toate mãsurile necesare pentru:
a) asigurarea şi menţinerea:
- securitãţii nucleare, protecţiei împotriva radiaţiilor ionizante, protecţiei fizice, planurilor proprii de intervenţie în caz de accident nuclear şi asigurãrii calitãţii pentru activitãţile desfãşurate sau a surselor asociate acestora;
- evidenţei stricte a materialelor nucleare şi radioactive, precum şi a tuturor surselor utilizate sau produse în activitatea proprie;
b) respectarea limitelor şi condiţiilor tehnice prevãzute în autorizaţie şi raportarea oricãror depãşiri, conform reglementãrilor specifice;
c) limitarea numai la activitãţile pentru care a fost autorizat;
d) dezvoltarea propriului sistem de cerinţe, regulamente şi instrucţiuni care asigurã desfãşurarea activitãţilor autorizate fãrã riscuri inacceptabile de orice naturã.
(2) Rãspunderea pentru daune nucleare, provocate în timpul sau ca urmare a accidentelor ce pot surveni prin desfãşurarea activitãţilor prevãzute în autorizaţie ori a altor activitãţi care au avut ca urmare decesul, vãtãmarea integritãţii corporale sau a sãnãtãţii unei persoane, distrugerea, degradarea ori imposibilitatea temporarã de folosire a vreunui bun, revine în întregime titularului autorizaţiei, în condiţiile stabilite prin lege şi prin angajamentele internaţionale la care România este parte.
ART. 26
Titularul autorizaţiei pentru desfãşurarea unei activitãţi nucleare care genereazã sau a generat deşeuri radioactive este obligat:
a) sã rãspundã pentru gospodãrirea deşeurilor radioactive generate de activitatea proprie;
b) sã suporte cheltuielile aferente colectãrii, manipulãrii, transportului, tratãrii, condiţionãrii şi depozitãrii temporare sau definitive a acestor deşeuri;
c) sã achite contribuţia legalã la constituirea surselor financiare pentru gospodãrirea şi depozitarea definitivã a deşeurilor radioactive şi a combustibilului nuclear uzat şi dezafectarea instalaţiilor nucleare.
ART. 27
Titularul autorizaţiei prevãzute la art. 8 este obligat:
a) sã elaboreze un program de pregãtire a dezafectãrii şi sã-l prezinte spre aprobare Comisiei;
b) sã facã dovada achitãrii contribuţiei legale la constituirea surselor financiare pentru gospodãrirea şi depozitarea definitivã a deşeurilor radioactive şi a combustibilului nuclear uzat şi dezafectarea instalaţiilor nucleare.
ART. 28
(1) Expirarea valabilitãţii, suspendarea sau retragerea autorizaţiei nu exonereazã pe titularul autorizaţiei ori pe cel care a preluat titlul de proprietate asupra materialelor, instalaţiilor nucleare sau radiologice, care au fost precizate în autorizaţie, de obligaţiile prevãzute la art. 25-27 ori de cele ce decurg din condiţiile prevãzute în autorizaţie.
(2) La încetarea activitãţii sau la dezafectarea instalaţiilor nucleare ori radiologice, precum şi la transferul, în parte sau în totalitate, al instalaţiilor nucleare şi radiologice, al produselor radioactive ori materialelor nucleare, titularul autorizaţiei este obligat, în prealabil, sã solicite şi sã obţinã, în condiţiile prevãzute de lege, autorizaţia de deţinere, conservare, dezafectare sau transfer, dupã caz.
(3) Autorizaţia sau permisul de exercitare, emis în baza prevederilor prezentei legi, nu îl scuteşte pe titular de respectarea prevederilor legislaţiei în vigoare.
(4) Încetarea activitãţilor nucleare se face în conformitate cu prevederile reglementãrilor specifice elaborate de Comisie, potrivit prevederilor art. 5.
(5) Comisia va stabili, printr-o reglementare specificã emisã în conformitate cu prevederile art. 5 alin. (3), modalitãţile concrete de aplicare a prezentei legi ori de câte ori prevederile acesteia nu pot fi aplicate simultan cu prevederile legale de altã naturã, cu consultarea autoritãţilor administraţiei publice în materie, acordând prioritate respectãrii condiţiilor de desfãşurare în siguranţã a activitãţilor nucleare.
ART. 29
(1) Persoanele fizice şi persoanele juridice care extrag sau prelucreazã substanţe minerale asociate în zãcãmânt cu uraniu sau toriu sau substanţe care în fluxul tehnologic de prelucrare sunt susceptibile de a conţine materiale radioactive au obligaţia sã ia mãsuri de verificare a materialelor şi a utilajelor pe întregul ciclu de producţie, manipulare, transport şi depozitare, pentru a constata dacã acestea prezintã o concentraţie de substanţe radioactive sau o radioactivitate care depãşeşte, la un moment dat, limitele de exceptare din reglementãrile prevãzute la art. 16.
(2) Persoanele fizice şi juridice care desfãşoarã alte activitãţi decât cele menţionate la alin. (1), în care lucrãtorii sau populaţia sunt expuşi la radon, toron, descendenţii acestora sau la alte radiaţii ionizante, datorate mediului natural, şi persoanele fizice sau juridice care exploateazã avioane au obligaţia sã ia mãsuri de evaluare pentru a constata dacã activitãţile desfãşurate conduc la un moment dat la iradierea lucrãtorilor sau a populaţiei peste limitele admise pentru activitãţile respective, conform reglementãrilor specifice emise de Comisie potrivit prevederilor art. 5.
(3) Dacã rezultatele evaluãrilor prevãzute la alin. (1) şi (2) aratã depãşirea limitelor sau criteriilor de exceptare din reglementãrile prevãzute la art. 16, respectiv a limitelor prevãzute la alin. (2), activitatea respectivã este supusã regimului de autorizare şi control prevãzut de prezenta lege.

CAP. IV
Regimul de control

ART. 30
(1) Controlul preventiv, operativ-curent şi ulterior al respectãrii prevederilor prezentei legi şi a reglementãrilor emise în conformitate cu art. 5 se efectueazã de cãtre reprezentanţii Comisiei, anume împuterniciţi, la solicitanţii sau la titularii de autorizaţii. Controlul se efectueazã în incinta în care aceştia desfãşoarã activitãţi supuse regimului de autorizare, în orice alt loc care ar putea avea legãturã cu aceste activitãţi sau la oricare altã persoanã fizicã ori juridicã ce ar putea desfãşura activitãţi, deţine instalaţii nucleare sau radiologice, materiale, alte surse ori informaţii prevãzute la art. 2, în oricare dintre urmãtoarele situaţii:
a) în vederea eliberãrii autorizaţiei solicitate;
b) în perioada de valabilitate a autorizaţiei, în mod periodic sau inopinat;
c) pe baza notificãrii titularului autorizaţiei;
d) atunci când ar putea exista instalaţii nucleare ori radiologice, materiale, alte surse sau informaţii ori s-ar putea desfãşura activitãţi dintre cele prevãzute la art. 2.
(2) În urma controlului efectuat Comisia poate dispune, dacã este cazul, suspendarea activitãţii desfãşurate şi indisponibilizarea, prin punerea de sigiliu, a instalaţiilor nucleare şi radiologice, a materialelor radioactive, a materialelor nucleare, a materialelor de interes nuclear sau a altor materiale, dispozitive, echipamente şi informaţii pertinente pentru proliferarea armelor nucleare ori a altor dispozitive nucleare explozive, neautorizate sau care prezintã pericol în exploatare ori deţinere.
ART. 31
(1) Reprezentanţii Comisiei, în exercitarea mandatului de control, au urmãtoarele drepturi:
a) sã aibã acces la orice loc în care sã desfãşoarã activitãţile supuse controlului;
b) sã efectueze mãsurãtorile şi sã instaleze echipamentul de supraveghere necesar;
c) sã solicite prelevarea şi sã primeascã eşantioane din materialele sau produsele supuse, direct sau indirect, controlului;
d) sã oblige persoana fizicã sau persoana juridicã controlatã la asigurarea îndeplinirii prevederilor menţionate la lit. a)-c) şi sã mijloceascã extinderea controlului la furnizorii sãi de produse şi de servicii sau la subfurnizorii acestora;
e) sã aibã acces la toate informaţiile, datele tehnice şi contractuale, sub orice formã, necesare pentru îndeplinirea obiectivelor controlului, stabilite la art. 30, cu respectarea confidenţialitãţii, dacã deţinãtorii solicitã aceasta;
f) sã oblige pe titularul autorizaţiei sã transmitã rapoarte, informaţii şi notificãri, în forma cerutã de reglementãri;
g) sã oblige pe titularul autorizaţiei sã menţinã evidenţa, în forma cerutã de reglementãri, a materialelor, a altor surse şi activitãţi supuse controlului şi sã controleze aceste evidenţe;
h) sã primeascã, prin grija solicitantului sau a titularului autorizaţiei, echipamentul de protecţie necesar.
(2) Prevederile alin. (1) se aplicã, în mãsura în care acordurile internaţionale la care România este parte o prevãd, şi persoanelor aprobate de Guvernul României, care efectueazã, în prezenţa reprezentanţilor desemnaţi de Comisie, controalele prevãzute în acele acorduri internaţionale.
(3) Personalul Comisiei care prin natura activitãţii este expus acţiunii radiaţiilor ionizante este considerat personal expus profesional şi beneficiazã de sporurile ce se acordã pentru condiţiile de muncã conform prevederilor legii. Lista personalului care îndeplineşte condiţiile de personal expus profesional, potrivit legii, este propusã de Comisie şi este avizatã de Ministerul Sãnãtãţii Publice şi de Ministerul Muncii, Solidaritãţii Sociale şi Familiei.
ART. 32
(1) Reprezentanţii Comisiei au obligaţia sã respecte, pe toatã durata controlului, condiţiile de autorizare aplicabile, aşa cum sunt ele impuse personalului titularului autorizaţiei.
(2) Dupã încheierea controlului, reprezentanţii Comisiei au urmãtoarele atribuţii:
a) sã încheie un proces-verbal de control în care sã consemneze rezultatele controlului, acţiunile corective dispuse şi termenele de rezolvare a acestora;
b) sã propunã suspendarea sau retragerea autorizaţiei sau a permisului de exercitare, în condiţiile prevãzute de lege;
c) sã propunã sesizarea organelor de urmãrire judiciarã, în cazurile şi pentru faptele prevãzute în prezenta lege;
d) sã dispunã titularului autorizaţiei sancţionarea disciplinarã a personalului vinovat, în condiţiile prevãzute de prezenta lege;
e) sã aplice titularului autorizaţiei, prin persoanele care, potrivit statutului acestuia, îl reprezintã în raport cu autoritãţile publice, sancţiunile contravenţionale prevãzute în prezenta lege pentru persoanele fizice sau juridice;
f) sã aplice sancţiunile contravenţionale prevãzute în prezenta lege personalului care se face vinovat pentru sãvârşirea acestor contravenţii.
ART. 33
Pe toatã durata controlului, persoanele fizice şi persoanele juridice supuse controlului au obligaţia sã ia toate mãsurile necesare pentru a permite îndeplinirea în bune condiţii a prevederilor art. 31 şi 32.
ART. 34
(1) În exercitarea mandatului lor, organele cu drept de control al activitãţilor nucleare, prevãzute în anexa nr. 3, au drepturile prevãzute la art. 31 alin. (1) şi obligaţiile şi atribuţiile prevãzute la art. 32, în limitele competenţelor stabilite de lege.
(2) În caz de nesupunere la control sau de nesupunere faţã de dispoziţiile legate de domeniul nuclear, Comisia poate cere autoritãţilor competente fie sã procedeze la executarea silitã, fie sã întreprindã o anchetã. Comisia poate cere intervenţia reprezentanţilor Inspectoratului General al Poliţiei pentru asigurarea exercitãrii mandatului de control prevãzut la art. 31 alin. (1).
(3) În caz de urgenţã, Comisia poate întreprinde din proprie iniţiativã mãsuri asigurãtorii de securitate nuclearã, cheltuielile aferente acestei activitãţi urmând sã fie suportate din bugetul Comisiei şi sã fie rambursate de titularul autorizaţiei ori de persoana juridicã sau fizicã prevãzutã conform anexei nr. 4, ce deţine instalaţia radiologicã ori sursa de radiaţii implicatã, de bunãvoie sau prin executare silitã.

CAP. V
Atribuţii şi rãspunderi

ART. 35
Comisia exercitã urmãtoarele atribuţii principale:
a) iniţiazã proiectele de acte normative în domeniul sãu de competenţã şi emite reglementãrile proprii şi comune cu alte autoritãţi competente, potrivit legii;
b) avizeazã toate proiectele de acte normative ce au implicaţii asupra domeniului nuclear;
c) aprobã, potrivit legii, planurile de intervenţie pentru cazurile de accident nuclear şi participã la realizarea intervenţiei;
d) colaboreazã cu autoritatea centralã pentru protecţia mediului şi controleazã desfãşurarea activitãţilor reţelei de supraveghere a radioactivitãţii mediului;
e) solicitã organelor abilitate în domeniul siguranţei naţionale verificarea persoanelor cu responsabilitãţi în domeniul desfãşurãrii activitãţilor nucleare, în conformitate cu reglementãrile specifice emise conform art. 5;
f) în domeniul sãu de competenţe poate iniţia, cu avizul Ministerului Afacerilor Externe, acţiuni de cooperare cu Agenţia Internaţionalã pentru Energie Atomicã (A.I.E.A.), cu Agenţia pentru Energie Nuclearã (A.E.N.) şi cu alte organizaţii internaţionale specializate;
g) coopereazã, în condiţiile legii, cu instituţii similare din alte state;
h) controleazã, potrivit legii, aplicarea prevederilor tratatelor internaţionale şi a reglementãrilor naţionale în vigoare privind controlul garanţiilor, protecţia fizicã, traficul ilicit, transportul materialelor nucleare şi radioactive, protecţia împotriva radiaţiilor, asigurarea calitãţii în domeniul nuclear, securitatea nuclearã a instalaţiilor nucleare şi radiologice, gospodãrirea combustibilului nuclear ars şi a deşeurilor radioactive şi intervenţia în caz de accident nuclear;
i) instituie şi coordoneazã sistemul naţional de evidenţã şi control al materialelor nucleare, sistemul naţional de evidenţã şi control al surselor de radiaţii şi instalaţiilor nucleare şi radiologice şi registrul dozelor de radiaţii primite de personalul expus profesional;
j) coopereazã cu alte organisme care au, potrivit legii, atribuţii în domeniul funcţionãrii în condiţii de siguranţã a instalaţiilor nucleare şi radiologice, în corelaţie cu cerinţele de protecţie a mediului şi a populaţiei;
k) asigurã informarea publicului asupra aspectelor aflate în competenţa Comisiei;
l) organizeazã dezbateri publice în domeniul sãu de competenţã, potrivit legii;
m) constituie punct naţional de contact pentru garanţii nucleare, pentru protecţia fizicã a materialelor, instalaţiilor nucleare şi radiologice, pentru prevenirea şi combaterea traficului ilicit de materiale nucleare şi radioactive şi pentru urgenţele radiologice;
n) dispune recuperarea surselor orfane şi coordoneazã activitãţile de recuperare;
o) autorizeazã executarea construcţiilor cu specific nuclear şi exercitã controlul de stat asupra calitãţii construcţiilor din cadrul instalaţiilor nucleare, ca excepţie de la <>Legea nr. 50/1991 privind autorizarea executãrii lucrãrilor de construcţii, republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, şi <>Legea nr. 10/1995 privind calitatea în construcţii, cu modificãrile ulterioare, care nu se vor aplica în cazul instalaţiilor nucleare;
p) îndeplineşte orice alte atribuţii, prevãzute de lege, în domeniul reglementãrilor şi al controlului activitãţilor nucleare.
ART. 36
Regimul de autorizare şi control al instalaţiilor nucleare şi radiologice sub presiune se stabileşte prin prescripţii tehnice specifice, emise de autoritatea naţionalã pentru cazane şi instalaţii de ridicat, cu avizul Comisiei, ţinând seama de criteriile generale de desfãşurare în condiţii de siguranţã a activitãţilor nucleare.
ART. 37
(1) Autoritatea centralã pentru protecţia mediului organizeazã, potrivit legii, reţeaua de supraveghere a radioactivitãţii mediului pe teritoriul României, asigurând fluxul informaţional necesar sistemului integrat de monitorizare a parametrilor mediului.
(2) Acordurile şi autorizaţiile de mediu, prevãzute de lege, se vor emite de cãtre autoritatea centralã pentru protecţia mediului, pe baza criteriilor de autorizare şi de control prevãzute de lege, completate cu criteriile de autorizare şi de control specifice, cuprinse în reglementãrile emise de aceastã autoritate, conform prevederilor art. 5, cu consultarea Comisiei şi a Ministerului Sãnãtãţii Publice, referitor la supravegherea şi raportarea evacuãrilor de efluenţi radioactivi în mediu, precum şi a contaminãrii radioactive a factorilor de mediu.
(3) Acordul de mediu, prevãzut la alin. (2), este condiţie prealabilã pentru eliberarea de cãtre Comisie a autorizaţiei de amplasare prevãzute la art. 8. Autorizaţia de mediu prevãzutã la alin. (2) se va elibera dupã obţinerea de la Comisie a autorizaţiei de funcţionare de probã, respectiv dupã eliberarea autorizaţiei de funcţionare prevãzute la art. 8, pentru situaţiile când Comisia elibereazã autorizaţie de funcţionare fãrã ca în prealabil sã fi eliberat o autorizaţie de funcţionare de probã.
(4) Autoritatea centralã pentru protecţia mediului informeazã, ori de câte ori este necesar, Comisia şi Ministerul Administraţiei şi Internelor asupra celor constatate în activitatea de supraveghere exercitatã şi colaboreazã cu acestea în vederea stabilirii mãsurilor necesare.
ART. 38
(1) Ministerul Sãnãtãţii Publice autorizeazã:
a) introducerea în circuitul economic şi social, în vederea utilizãrii sau consumului de cãtre populaţie, a produselor care au fost supuse iradierii sau care conţin materiale radioactive;
b) introducerea în domeniul medical, pentru diagnostic şi tratament medical, a surselor închise, deschise, a dispozitivelor generatoare de radiaţii ionizante şi a produselor farmaceutice care conţin materiale radioactive.
(2) Cererea de autorizare se face de cãtre persoanele fizice sau juridice care desfãşoarã activitãţile prevãzute la alin. (1).
(3) Ministerul Sãnãtãţii Publice elaboreazã reglementãri proprii de autorizare şi de control în acest scop, cu respectarea prevederilor art. 5 şi cu consultarea Comisiei şi a ministerelor interesate.
ART. 39
(1) Ministerul Sãnãtãţii Publice organizeazã:
a) potrivit legii, reţeaua de supraveghere a contaminãrii cu materiale radioactive a produselor alimentare, pe întregul circuit alimentar, inclusiv a surselor de apã potabilã, precum şi a altor bunuri destinate folosirii de cãtre populaţie. Se va asigura astfel activitatea de supraveghere a gradului de contaminare radioactivã a acestor bunuri şi produse din ţarã sau provenite din import, destinate utilizãrii pe teritoriul României;
b) sistemul epidemiologic de supraveghere a stãrii de sãnãtate a personalului expus profesional şi a condiţiilor de igienã în unitãţile în care se desfãşoarã activitãţile nucleare. De asemenea, urmãreşte influenţa acestor activitãţi asupra sãnãtãţii populaţiei şi emite avizele prevãzute de reglementãrile în vigoare.
(2) Ministerul Sãnãtãţii Publice informeazã, ori de câte ori este necesar, Comisia şi alte ministere interesate asupra celor constatate în activitatea de supraveghere şi colaboreazã cu acestea pentru stabilirea mãsurilor comune ce se impun.
ART. 40
(1) Coordonarea pregãtirilor de intervenţie în caz de accident nuclear, cu respectarea prevederilor prezentei legi, se asigurã, potrivi legii, de cãtre Comitetul ministerial pentru situaţii de urgenţã din cadrul Ministerului Administraţiei şi Internelor, cu cooperarea tuturor organelor de specialitate ale administraţiei publice centrale şi locale cu atribuţii în materie.
(2) Planul de intervenţie în caz de accident nuclear pentru amplasamentul instalaţiilor nucleare se elaboreazã de cãtre utilizator, titular de autorizaţie, împreunã cu toate autoritãţile publice centrale şi locale şi organizaţiile implicate în pregãtirea şi în desfãşurarea intervenţiei în caz de accident nuclear, în conformitate cu cerinţele reglementãrilor emise potrivit art. 5.
(3) Planurile de intervenţie în cazul urgenţelor radiologice, cauzate de accidentele nucleare în instalaţii nucleare aflate pe teritoriul altor state, care pot afecta prin efecte transfrontaliere - teritoriul României, precum şi planurile generale de intervenţie în afara amplasamentului instalaţiilor nucleare de pe teritoriul României se elaboreazã prin grija Inspectoratului General pentru Situaţii de Urgenţã din cadrul Ministerului Administraţiei şi Internelor.
(4) Autoritãţile publice centrale şi locale cu atribuţii în domeniul pregãtirii şi desfãşurãrii intervenţiei în caz de accident nuclear îşi elaboreazã planuri proprii, corelate cu planul general de intervenţie.
(5) Planul de intervenţie prevãzut la alin. (2) se aprobã de Comisie, cele prevãzute la alin. (3) se aprobã de Comitetul ministerial pentru situaţii de urgenţã din cadrul Ministerului Administraţiei şi Internelor, iar cele prevãzute la alin. (4) se aprobã de cãtre conducãtorii autoritãţilor publice centrale şi locale, cu avizul Inspectoratului General pentru Situaţii de Urgenţã din cadrul Ministerului Administraţiei şi Internelor.
(6) Aplicabilitatea planului de intervenţie se controleazã şi se evalueazã periodic: cel prevãzut la alin. (2), de cãtre Comisie, iar cele prevãzute la alin. (3) şi (4), de cãtre Inspectoratul General pentru Situaţii de Urgenţã din cadrul Ministerului Administraţiei şi Internelor.
ART. 41
Operaţiunile de import şi de export cu produsele şi tehnologiile cu dublã utilizare în domeniul nuclear, prevãzute în anexa nr. 1, se aprobã, în condiţiile legii, de cãtre Agenţia Naţionalã de Control al Exporturilor, autoritatea naţionalã în domeniul controlului exporturilor de produse şi tehnologii cu dublã utilizare, cu condiţia prezentãrii autorizaţiei de import/export eliberate de Comisia Naţionalã pentru Controlul Activitãţilor Nucleare.
ART. 42
Autoritatea Naţionalã a Vãmilor din Ministerul Finanţelor Publice va controla şi va admite intrarea în ţarã sau ieşirea din ţarã, pe baza autorizaţiei emise de Comisie, a bunurilor pentru care prezenta lege impune autorizaţie.

CAP. VI
Sancţiuni

ART. 43
Încãlcarea dispoziţiilor prezentei legi atrage rãspunderea materialã, disciplinarã, administrativã, penalã sau civilã, dupã caz.
ART. 44
(1) Efectuarea unei activitãţi dintre cele prevãzute la art. 2, la art. 24 alin. (1), la art. 28 alin. (2) şi la art. 38 alin. (1), fãrã a avea autorizaţia corespunzãtoare prevãzutã de lege, constituie infracţiune şi se pedepseşte dupã cum urmeazã:
a) cu închisoare de la 6 luni la 2 ani sau cu amendã, activitãţile prevãzute la: art. 2 lit. a) privitoare la cercetarea, proiectarea, deţinerea, amplasarea, construcţia sau montajul, conservarea instalaţiilor nucleare; art. 2 lit. b); art. 2 lit. d) privitoare la mijloacele de containerizare sau de transport al materialelor radioactive, special amenajate în acest scop; art. 2 lit. g); art. 24 alin. (1) şi la art. 38 alin. (1);
b) cu închisoare de la 3 la 10 ani şi interzicerea unor drepturi, pentru efectuarea neautorizatã a unor activitãţi prevãzute la: art. 2 lit. a) privitoare la punerea în funcţiune, funcţionarea de probã, exploatarea, modificarea, dezafectarea, importul şi exportul instalaţiilor nucleare; art. 2 lit. c), dacã instalaţiile radiologice, materialele nucleare sau radioactive, deşeurile radioactive şi generatoarele de radiaţii prezintã un risc nuclear ori radiologic deosebit; art. 2 lit. e) şi f); art. 28 alin. (2), dacã materialele nucleare sau radioactive, deşeurile radioactive şi generatoarele de radiaţii prezintã un risc nuclear ori radiologic deosebit.
(2) Tentativa la infracţiunile prevãzute la alin. (1) lit. b) se pedepseşte.
ART. 45
(1) Scoaterea din funcţiune, în totalitate sau în parte, a echipamentelor de supraveghere şi control instalate în condiţiile art. 31 alin. (1) lit. b) şi alin. (2), fãrã a avea motive ce decurg din cerinţele de securitate nuclearã sau de radioprotecţie, dacã fapta nu constituie o infracţiune mai gravã, se pedepseşte cu închisoare de la 6 luni la 3 ani.
(2) Dacã fapta prevãzutã la alin. (1) este sãvãrşitã din culpã, pedeapsa este închisoarea de la 3 luni la un an sau amendã.
(3) Împiedicarea prin orice mijloace a accesului reprezentanţilor Comisiei la orice loc în care se desfãşoarã activitãţile supuse controlului constituie infracţiune şi se pedepseşte cu închisoare de la 3 la 5 ani sau cu amendã.
(4) Împiedicarea fãrã drept în caz de accident nuclear a pãtrunderii personalului de intervenţie în perimetrul zonelor în care se desfãşoarã activitãţi nucleare constituie infracţiune şi se pedepseşte cu închisoare de la 3 la 10 ani.
(5) Pãtrunderea fãrã drept, în orice mod, într-un spaţiu, încãpere sau zonã delimitatã şi marcatã în care se desfãşoarã activitãţile nucleare prevãzute la art. 2 lit. a)-f), fãrã consimţãmântul persoanei care le foloseşte, sau refuzul de a le pãrãsi la cererea acesteia constituie infracţiune şi se pedepseşte cu închisoare de la 3 la 5 ani.
(6) În cazul în care fapta prevãzutã la alin. (5) se sãvârşeşte de o persoanã înarmatã, de douã sau mai multe persoane împreunã, în timpul nopţii ori prin folosirea de calitãţi mincinoase, pedeapsa este închisoare de la 5 la 10 ani.
(7) Ameninţarea unei persoane ori colectivitãţi, prin orice mijloace, cu rãspândirea de materiale radioactive sau folosirea unor instalaţii nucleare ori dispozitive generatoare de radiaţii ionizante de naturã sã punã în pericol sãnãtatea oamenilor sau a animalelor ori mediul constituie infracţiune şi se pedepseşte cu închisoare de la 2 la 7 ani.
(8) Alarmarea, fãrã un motiv întemeiat, a unei persoane sau a publicului, a organelor specializate pentru a interveni în caz de accident nuclear ori a organelor de menţinere a ordinii publice, direct, prin corespondenţã, telefon sau orice alte mijloace de transmitere la distanţã, care priveşte rãspândirea sau folosirea unor materiale radioactive ori folosirea unor instalaţii nucleare de naturã sã punã în pericol sãnãtatea oamenilor sau a animalelor ori mediul, constituie infracţiune şi se pedepseşte cu închisoare de la 6 luni la 3 ani.
ART. 46
(1) Dezvoltarea, fabricarea, deţinerea, importul, exportul, tranzitul sau detonarea armelor nucleare sau a oricãror dispozitive explozive nucleare se pedepseşte cu închisoare de la 10 la 25 de ani şi interzicerea unor drepturi.
(2) Dacã faptele prevãzute la alin. (1) au avut ca urmare decesul uneia sau mai multor persoane ori alte consecinţe deosebit de grave, pedeapsa este detenţiunea pe viaţã sau închisoarea de la 15 la 25 de ani şi interzicerea unor drepturi.
(3) Tentativa se pedepseşte.
ART. 47
(1) Urmãtoarele fapte constituie acte de terorism în domeniul nuclear şi se pedepsesc dupã cum urmeazã:
a) rãspândirea sau introducerea deliberatã în atmosferã, apã, pe sol ori în subsol a unor materiale radioactive, de naturã sã punã în pericol sãnãtatea oamenilor sau a animalelor ori mediul, cu închisoare de la 5 la 20 de ani;
b) ameninţãrile cu explozii nucleare sau accident nuclear, dacã acestea au ca scop tulburarea gravã a ordinii publice prin intimidare, prin teroare sau prin crearea unei stãri de panicã, cu închisoare de la 5 la 20 de ani;
c) utilizarea materialelor radioactive, a instalaţiilor nucleare sau a dispozitivelor generatoare de radiaţii ionizante în scopul tulburãrii grave a ordinii publice prin intimidare, prin teroare sau prin crearea unei stãri de panicã, cu închisoare de la 5 la 20 de ani;
d) distrugerea, degradarea sau aducerea în stare de neîntrebuinţare a unei instalaţii nucleare ori radiologice ce conţine materiale radioactive, aparţinând fãptuitorului sau altuia, ori împiedicarea luãrii mãsurilor de conservare sau de securitate nuclearã a unei astfel de instalaţii nucleare ori radiologice, atunci când sunt sãvârşite în scopul tulburãrii grave a ordinii publice prin intimidare, prin teroare sau prin crearea unei stãri de panicã, cu închisoare de la 3 la 15 ani;
e) dacã fapta prevãzutã la lit. d) se sãvârşeşte prin incendiere, explozie sau alt asemenea mijloc şi rezultã un pericol public, pedeapsa este închisoarea de la 5 la 20 de ani.
(2) Tentativa se pedepseşte.
(3) Se considerã tentativã şi producerea sau procurarea materialelor ori instalaţiilor nucleare sau radiologice, precum şi luarea de mãsuri în vederea comiterii infracţiunilor prevãzute la alin. (1).
ART. 48
Constituie contravenţii urmãtoarele fapte:
a) nerespectarea obligaţiilor de raportare prevãzute la art. 25 alin. (1) lit. b) şi la art. 31 alin. (1) lit. f);
b) nerespectarea limitelor şi a condiţiilor prevãzute în autorizaţiile eliberate în conformitate cu prevederile art. 8;
c) neducerea la îndeplinire, în termenul stabilit, a dispoziţiilor date în scris, cu confirmare de primire, de cãtre Comisie, sau prin proces-verbal de control, de cãtre reprezentanţii acesteia;
d) utilizarea în activitãţile prevãzute la art. 2 de personal care nu are pregãtirea necesarã, de personal neverificat sau respins la examenele periodice ori de personal care nu posedã permisul de exercitare corespunzãtor, prevãzut la art. 9;
e) utilizarea de personal care nu dovedeşte cunoştinţele şi aptitudinile necesare sau nu le aplicã în activitatea desfãşuratã, cu implicaţii privind funcţionarea instalaţiei nucleare ori radiologice în condiţii de securitate nuclearã, privind riscurile asociate sau privind mãsurile de securitate nucleare aplicabile;
f) încãlcarea dispoziţiilor prevãzute la art. 25 alin. (1) lit. a) de cãtre persoanele care au drept de control decizional în conducerea lucrãrilor, pe timpul realizãrii, funcţionãrii sau dezafectãrii instalaţiei nucleare ori radiologice;
g) nerespectarea obligaţiilor prevãzute la art. 25 alin. (1) lit. d), dacã prin aceasta se genereazã riscuri inacceptabile de orice naturã;
h) folosirea de cãtre persoanele autorizate a materialelor radioactive, a dispozitivelor generatoare de radiaţii ionizante sau a instalaţiilor nucleare încredinţate în alte scopuri ori pentru alte operaţiuni decât cele stabilite pentru îndeplinirea sarcinilor de serviciu;
i) exercitarea de activitãţi nucleare fãrã permisul de exercitare corespunzãtor prevãzut la art. 9;
j) nesolicitarea reautorizãrii, la termenul stabilit prin reglementãrile specifice, înainte de expirarea vechii autorizaţii;
k) producerea şi furnizarea neautorizatã a aparaturii de control dozimetric al radiaţiilor ionizante şi a materialelor şi dispozitivelor utilizate pentru protecţia împotriva radiaţiilor ionizante;
l) neanunţarea Comisiei, la termenul stabilit prin reglementãrile specifice, a furtului, sustragerii de instalaţii radiologice, materiale nucleare şi/sau radioactive sau a incidentului ori a accidentului nuclear petrecut în instalaţia nuclearã sau radiologicã;
m) efectuarea neautorizatã a unei activitãţi prevãzute la art. 2 lit. c), în cazul în care Comisia constatã cã materialele nucleare sau radioactive, deşeurile radioactive şi generatoarele de radiaţii nu prezintã un risc nuclear sau radiologic deosebit;
n) încãlcarea prevederilor art. 16 alin. (3);
o) încãlcarea prevederilor art. 25 alin. (1) lit. c), ale art. 26 şi 27;
p) încãlcarea prevederilor art. 28 alin. (2), în cazurile în care Comisia constatã cã materialele nucleare sau radioactive, deşeurile radioactive şi generatoarele de radiaţii nu prezintã un risc nuclear sau radiologic deosebit;
q) nerespectarea dispoziţiilor art. 29;
r) nerespectarea obligaţiilor prevãzute la art. 31 alin. (1) lit. e) privind acordarea accesului reprezentanţilor Comisiei.
ART. 49
(1) Contravenţiile prevãzute la art. 48 lit. i) şi k) se sancţioneazã cu amendã de la 100 lei la 3.000 lei.
(2) Contravenţiile prevãzute la art. 48 lit. a), c), d), e), n) şi r) se sancţioneazã cu amendã de la 3.000 lei la 10.000 lei.
(3) Contravenţiile prevãzute la art. 48 lit. b), f), g), h), j), l), m), o), p) şi q) se sancţioneazã cu amendã de la 2.000 lei la 20.000 lei.
(4) Limitele amenzilor contravenţionale se actualizeazã prin hotãrâre a Guvernului.
ART. 50
Constatarea şi aplicarea contravenţiilor se fac de cãtre reprezentanţii împuterniciţi ai Comisiei.
ART. 51
Dispoziţiile <>Ordonanţei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 180/2002 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, cu excepţia prevederilor art. 28 alin. (1) şi (3), precum şi ale art. 29, sunt aplicabile contravenţiilor prevãzute de prezenta lege.
ART. 52
Instalaţiile nucleare şi radiologice, componentele acestora, combustibilul nuclear, produsele radioactive, inclusiv deşeurile radioactive, dispozitivele nucleare explozive sau componentele acestora, care au fost supuse confiscãrii speciale prin hotãrâre judecãtoreascã, în condiţiile prevãzute la art. 118 din Codul penal, de la partea vinovatã, trebuie sã fie reţinute pe cheltuiala fostului proprietar, într-un loc sigur, sub sigiliul autoritãţilor publice, cu respectarea cerinţelor de securitate nuclearã, astfel încât sã nu lezeze viaţa sau sãnãtatea populaţiei şi sã nu cauzeze deteriorarea mediului sau a proprietãţii pânã la dispunerea mãsurilor legale cu privire la acestea.

CAP. VII
Dispoziţii tranzitorii şi finale

ART. 53
Ori de câte ori este necesar, din raţiuni de stat, combustibilul nuclear şi produsele radioactive pot fi rechiziţionate conform legii.
ART. 54
Orice persoanã fizicã sau juridicã care a suferit un prejudiciu ca urmare a abuzurilor sãvârşite de Comisie sau de alt organism prevãzut de prezenta lege poate face plângere, în termen de 30 de zile, la instanţa de contencios administrativ.
ART. 55
(1) Autorizaţia şi permisele eliberate înainte de intrarea în vigoare a prezentei legi îşi menţin valabilitatea pânã la termenul prevãzut.
(2) Prevederile prezentei legi se aplicã şi cererilor de autorizare în curs de soluţionare la data intrãrii în vigoare a acesteia.
(3) Orice persoanã care la data intrãrii în vigoare a prezentei legi desfãşoarã activitãţi pentru care se aplicã regimul de autorizare şi de control prevãzut la cap. II, IV şi V din prezenta lege, este obligatã sã solicite autorizaţie, în termen de 6 luni de la intrarea în vigoare a legii, dacã acest lucru nu era necesar anterior intrãrii în vigoare a prezentei legi.
ART. 56
(1) La momentul aderãrii României la Uniunea Europeanã se abrogã prevederile art. 2 lit. a), c), e) şi f) şi ale art. 8 din prezenta lege privind importul, exportul şi tranzitul înspre şi dinspre statele Uniunii Europene.
(2) La momentul aderãrii României la Uniunea Europeanã, controlul de garanţii nucleare se va realiza conform tratatului EURATOM.
ART. 57
(1) Pânã la intrarea în vigoare a reglementãrilor emise conform prevederilor art. 5, se vor aplica prevederile reglementãrilor emise anterior intrãrii în vigoare a prezentei legi.
(2) Reglementãrile emise potrivit prezentei legi se publicã în Monitorul Oficial al României, Partea I.
ART. 58
Anexele nr. 1-4 fac parte integrantã din prezenta lege.
ART. 59
Prezenta lege intrã în vigoare la 60 de zile de la publicarea ei în Monitorul Oficial al României, Partea I.
ART. 60
<>Legea nr. 61/1974 cu privire la desfãşurarea activitãţilor în domeniul nuclear din România şi <>Legea nr. 6/1982 privind asigurarea calitãţii obiectivelor şi instalaţiilor nucleare, precum şi orice alte dispoziţii contrare prezentei legi se abrogã, cu excepţia dispoziţiilor referitoare la promovarea şi desfãşurarea activitãţii de cercetare ştiinţificã în domeniul nuclear.

ANEXA 1

LISTA
materialelor, dispozitivelor, echipamentelor şi informaţiilor pertinente pentru proliferarea armelor nucleare şi a altor dispozitive nucleare explozive

1. materiale de interes nuclear pertinente pentru proliferarea armelor nucleare şi a altor dispozitive nucleare explozive;
2. echipamente şi componente aferente special concepute sau fabricate pentru reactoare nucleare;
3. echipamente aferente special concepute şi fabricate pentru uzine de reprocesare a combustibilului ars;
4. echipamente special concepute sau pregãtite pentru uzine de conversie a plutoniului;
5. echipament aferent special conceput sau fabricat pentru fabrici de combustibil nuclear;
6. echipament aferent special conceput sau fabricat pentru uzine de separare a izotopilor de uraniu;
7. echipament aferent pentru uzine sau instalaţii pentru separarea izotopilor de litiu;
8. echipamente aferente special concepute pentru uzine, pentru producerea sau concentrarea apei grele, a deuteriului, a tritiului şi a compuşilor lor;
9. echipament de testare şi mãsurare folosit la producerea dispozitivelor nucleare explozive;
10. componente pentru dispozitive nucleare explozive;
11. echipamente industriale special concepute şi pregãtite pentru a fi utilizate în fabricarea materialelor, dispozitivelor şi echipamentelor menţionate la pct. 1-10, inclusiv a materialelor nucleare;
12. informaţii specifice nepublicate care se referã la materialele, dispozitivele şi echipamentele menţionate la pct. 1-11.
Lista detaliatã a materialelor, dispozitivelor, echipamentelor şi informaţiilor pertinente pentru proliferarea armelor nucleare şi a altor dispozitive nucleare explozive, prevãzute în prezenta anexã, va fi stabilitã prin hotãrâre a Guvernului, cu respectarea prevederilor din tratatele, acordurile, convenţiile şi înţelegerile internaţionale la care România este parte.

ANEXA 2

DEFINIŢIILE
la care se face referire în art. 3 din lege

1. accident nuclear - evenimentul nuclear care afecteazã instalaţia şi provoacã iradierea ori contaminarea populaţiei sau a mediului peste limitele permise de reglementãrile în vigoare;
2. activitate nuclearã - orice practicã umanã care introduce surse sau cãi de expunere suplimentare, extinde expunerea la un numãr mai mare de persoane sau modificã reţeaua de cãi de expunere, plecând de la sursele existente, mãrind astfel expunerea ori probabilitatea expunerii persoanelor sau numãrul de persoane expuse;
3. autoritate naţionalã competentã în domeniul activitãţilor nucleare în scopuri exclusiv paşnice - autoritatea, stabilitã de lege, cu competenţa legalã de reglementare a activitãţilor nucleare în scopuri exclusiv paşnice, de autorizare a acestor activitãţi şi de control al modului de desfãşurare a acestora;
4. autorizaţie - document emis de autoritatea naţionalã competentã în domeniul activitãţilor nucleare, în scopuri exclusiv paşnice, în baza unei evaluãri de securitate nuclearã şi control, cãtre o persoanã juridicã, la cererea acesteia, pentru desfãşurarea unei activitãţi nucleare;
5. ciclu de combustibil nuclear - ansamblul de operaţiuni care cuprinde extracţia şi prelucrarea minereurilor şi îmbogãţirea uraniului şi toriului, fabricarea combustibilului nuclear, exploatarea reactorilor nucleari, retratarea combustibilului nuclear, dezafectarea, orice activitate de gospodãrire a deşeurilor radioactive sau orice activitate de cercetare-dezvoltare asociatã uneia dintre operaţiunile sus-menţionate;
6. combustibil nuclear - material sau un ansamblu mecanic care conţine materie primã nuclearã ori material fisionabil special, special destinat folosirii într-un reactor nuclear, în scopul producerii energiei nucleare;
7. deşeuri radioactive - acele materiale rezultate din activitãţile nucleare, pentru care nu s-a prevãzut nicio întrebuinţare, care conţin sau sunt contaminate cu radionuclizi în concentraţii superioare limitelor de exceptare;
8. dispozitive generatoare de radiaţii ionizante dispozitivele care produc radiaţii X, neutroni sau particule încãrcate;
9. instalaţie radiologicã - generator de radiaţie ionizantã, instalaţia, aparatul ori dispozitivul care extrage, produce, prelucreazã sau conţine materiale radioactive, altele decât cele definite la pct. 10;
10. instalaţie nuclearã:
a) orice reactor nuclear, cu excepţia aceluia cu care este echipat un mijloc de transport maritim ori aerian spre a fi folosit ca o sursã de putere, dacã este pentru propulsie sau în orice alt scop;
b) orice uzinã care foloseşte combustibil nuclear pentru producerea de materiale nucleare, inclusiv orice uzinã de retratare a combustibilului nuclear iradiat;
c) orice instalaţie în care sunt stocate materiale nucleare, cu excepţia depozitãrilor în vederea transportului de materiale nucleare. Instalaţiile nucleare aparţinând unui singur operator, care se aflã pe acelaşi amplasament, vor fi considerate o singurã instalaţie nuclearã;
11. institut tehnic-suport - unitate cu atribuţii de expertizã, studii privind amplasamentele instalaţiilor nucleare, fizica reactorilor, examinãri nedistructive, analize şi evaluãri de securitate nuclearã, dezafectarea instalaţiilor nucleare, managementul calitãţii în domeniul nuclear, evaluãri ale instalaţiilor de deşeuri radioactive, precum şi studii de cercetare-dezvoltare în domeniul securitãţii nucleare, radioprotecţiei, managementului deşeurilor radioactive, radioactivitãţii naturale şi induse a mediului, radioecologiei şi radiobiologiei, urgenţelor radiologice în caz de accident nuclear, în conformitate cu cerinţele naţionale şi internaţionale;
12. materie primã nuclearã - uraniu conţinând un amestec al izotopilor aflat în naturã; uraniu sãrãcit în izotopul 235; toriu; orice formã a acestora, metal, aliaj, compoziţie chimicã sau concentraţie;
13. materiale de interes nuclear - apa grea, grafitul, zirconiul şi alte materiale care, datoritã unor proprietãţi nucleare specifice, sunt de interes deosebit pentru domeniul nuclear;
14. material fisionabil special - plutoniu, uraniu 233, uraniu îmbogãţit în izotopul 233 sau în izotopul 235; orice material îmbogãţit artificial în oricare dintre izotopii menţionaţi anterior;
15. material radioactiv - orice material, în orice stare de agregare, care prezintã fenomenul de radioactivitate, inclusiv deşeurile radioactive;
16. material nuclear - orice materie primã nuclearã şi orice material fisionabil special;
17. minereu de uraniu şi toriu - substanţã mineralã în zãcãmânt sau extrasã prin metode miniere care are un conţinut de uraniu şi/sau toriu mai mare de 0,004%;
18. mineritul uraniului şi toriului - prospectarea, explorarea, deschiderea, pregãtirea şi exploatarea minereului de uraniu şi toriu, conservarea şi dezafectarea minelor de uraniu şi toriu, inclusiv restaurarea mediului contaminat de mineritul uraniului şi toriului;
19. plan de intervenţie - ansamblul de mãsuri care se aplicã în caz de accident nuclear;
20. prepararea minereurilor de uraniu şi toriu - prelucrarea minereurilor de uraniu şi toriu în laboratoare de analize fizico-chimice, laboratoare tehnologice, staţii-pilot şi instalaţii industriale, conservarea şi dezafectarea instalaţiilor de prelucrare, inclusiv depozitarea finalã a deşeurilor radioactive şi restaurarea mediului contaminat;
21. produs radioactiv - orice material radioactiv obţinut în cursul procesului de producere ori de utilizare a unui combustibil nuclear sau orice material care a devenit radioactiv prin expunere la radiaţii, cu excepţia radioizotopilor care au atins stadiul final de preparare şi sunt susceptibili de a fi utilizaţi în scopuri ştiinţifice, medicale, speciale, sociale, comerciale sau industriale;
22. punct de lucru vital - o zonã în care se aflã materiale nucleare, echipamente, dispozitive sau sisteme care pot fi vulnerabile la acţiuni de sabotaj sau furt;
23. radiaţie ionizantã - oricare dintre urmãtoarele radiaţii: alfa, beta, gama, X, neutroni, electroni, protoni sau alte particule încãrcate (nu se includ undele radio, radiaţiile vizibile, infraroşii, ultraviolete, precum şi radiaţiile laser, ultrasunetele etc.);
24. reglementãri - norme tehnice, metodologice, ghidurile, instrucţiunile, procedurile sau condiţiile tehnico-organizatorice privind autorizarea şi controlul activitãţilor nucleare, obligatorii în domeniul nuclear, emise de autoritatea competentã conform art. 5 din lege;
25. risc radiologic deosebit al unei instalaţii nucleare, material nuclear, material radioactiv, deşeu radioactiv sau generator de radiaţii - posibilitatea ca în cazul pierderii controlului sã se încaseze în urma unui singur eveniment de acest fel o dozã individualã mai mare decât limita anualã de dozã pentru o persoanã din populaţie sau o dozã colectivã de zece ori mai mare decât limita anualã de dozã pentru o persoanã din populaţie;
26. risc nuclear deosebit al unui material nuclear - un material nuclear este considerat a avea un risc nuclear dacã se aflã în cantitãţi totale ce depãşesc de zece ori valorile de exceptare de la autorizare prevãzute de Normele fundamentale de securitate radiologicã;
27. securitate nuclearã - ansamblul de mãsuri tehnice şi organizatorice destinate sã asigure funcţionarea instalaţiilor nucleare în condiţii de siguranţã, sã previnã şi sã limiteze deteriorarea acestora şi sã asigure protecţia personalului ocupat profesional, a populaţiei, mediului şi bunurilor materiale împotriva iradierii sau a contaminãrii radioactive;
28. sistem controlat de management al calitãţii - sistemul de management al calitãţii instituit şi menţinut în conformitate cu reglementãrile specifice emise de comisie şi care este controlat de aceasta;
29. surse - emiţãtorul de radiaţii ionizante şi orice material radioactiv;
30. surse orfane - sursele provenind din practici din trecut, trafic ilicit sau pierdute, care nu se aflã sub controlul unui titular de autorizaţie;
31. instalaţie de minerit - totalitatea lucrãrilor miniere şi instalaţiilor de la suprafaţã şi din subteran, prin care se asigurã extracţia şi transportul minereului şi sterilului, aerajul şi evacuarea apelor, inclusiv instalaţiile de gospodãrire a deşeurilor asociate, care, împreunã, alcãtuiesc o minã sau o carierã;
32. instalaţie de preparare - totalitatea construcţiilor şi instalaţiilor existente pe fluxul tehnologic, care contribuie la prepararea minereurilor, inclusiv instalaţiile de gospodãrire a deşeurilor asociate;
33. instalaţie de gospodãrire a deşeurilor radioactive provenite de la mineritul şi prepararea minereurilor de uraniu şi toriu - totalitatea construcţiilor şi instalaţiilor prin care se asigurã colectarea, transportul, procesarea, condiţionarea şi depozitarea finalã a deşeurilor radioactive, inclusiv:
a) halda sau grupul de halde aparţinând unei mine de cercetare geologicã sau unei mine de extracţie a minereului de uraniu şi toriu;
b) instalaţia de depoluare radioactivã a efluenţilor lichizi proveniţi de la mineritul şi prepararea minereurilor de uraniu şi toriu;
c) iazul de depozitare finalã sau o altã incintã special destinatã şi amenajatã pentru depozitarea finalã a deşeurilor radioactive provenite de la prepararea minereurilor de uraniu şi toriu;
34. minereu de uraniu - substanţã în zãcãmânt sau extrasã prin metode miniere, care are un conţinut de uraniu mai mare de 0,004%;
35. minereu de toriu - substanţã în zãcãmânt sau extrasã prin metode miniere, care are un conţinut de toriu mai mare de 0,012%;
36. trafic ilicit - orice acţiune care implicã o activitate nuclearã neautorizatã de deţinere, transfer, import şi export pentru materiale nucleare, de interes nuclear, materiale radioactive, echipamente şi dispozitive pertinente pentru proliferarea armelor nucleare, precum şi a instalaţiilor nucleare şi radiologice.

ANEXA 3

ORGANELE
de control al activitãţilor nucleare

1. Comisia Naţionalã pentru Controlul Activitãţilor Nucleare.
2. Autoritãţile de sãnãtate publicã judeţene şi a municipiului Bucureşti.
3. Garda Naţionalã de Mediu.
4. Inspecţia de Stat pentru Controlul Cazanelor, Recipientelor sub Presiune şi Instalaţiilor de Ridicat - ISCIR din cadrul Ministerului Economiei şi Comerţului.
5. Comitetul ministerial pentru situaţii de urgenţã din cadrul Ministerului Administraţiei şi Internelor.
6. Inspectoratul General al Poliţiei din cadrul Ministerului Administraţiei şi Internelor.
7. Inspecţia Muncii din cadrul Ministerului Muncii, Solidaritãţii Sociale şi Familiei.
8. Agenţia Naţionalã de Control al Exporturilor.
9. Autoritatea Naţionalã a Vãmilor din cadrul Ministerului Finanţelor Publice.
10. Biroul Român de Metrologie Legalã.

ANEXA 4

LISTA
cuprinzând unitãţile fãrã personalitate juridicã ce pot fi autorizate în condiţiile art. 8 alin. (3)

1. Cabinetele medicale constituite conform <>Ordonanţei Guvernului nr. 124/1998 privind organizarea şi funcţionarea cabinetelor medicale, republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare
2. Cabinetele de liberã practicã pentru servicii publice conexe actului medical, constituite conform <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 83/2000
3. Unitãţile legal constituite, subordonate unor ministere cu acordul prealabil al persoanei juridice din care fac parte
4. Unitãţile legal constituite din regiile autonome, companiile naţionale sau marile societãţi comerciale, care au obţinut în prealabil acordul persoanei juridice din care fac parte
Prezenta listã poate fi completatã prin hotãrâre a Guvernului.
___________
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016