Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   LEGE nr. 111 din 10 octombrie 1996 *** Republicata  privind desfasurarea in siguranta a activitatilor nucleare    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

LEGE nr. 111 din 10 octombrie 1996 *** Republicata privind desfasurarea in siguranta a activitatilor nucleare

EMITENT: PARLAMENTUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 78 din 18 februarie 1998
------------
*) Republicatã în temeiul <>art. II din Legea nr. 16 din 8 ianuarie 1998 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 8 din 13 ianuarie 1998. <>Legea nr. 111/1996 a fost publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 267 din 29 octombrie 1996.

CAP. 1
Dispoziţii generale

ART. 1
Obiectul prezentei legi este desfãşurarea în siguranta a activitãţilor nucleare în scopuri exclusiv paşnice, astfel încât sa se îndeplineascã condiţiile de securitate nucleara, de protecţie a personalului expus profesional, a populaţiei, a mediului şi a proprietãţii, cu riscuri minime prevãzute de reglementãri şi cu respectarea obligaţiilor ce decurg din acordurile şi convenţiile la care România este parte.
ART. 2
Prevederile prezentei legi se aplica urmãtoarelor activitãţi şi surse:
a) cercetarea, proiectarea, amplasarea, producţia, construcţia, montajul, punerea în funcţiune, exploatarea, modificarea, dezafectarea, importul şi exportul obiectivelor şi instalaţiilor nucleare;
b) mineritul şi prepararea minereurilor de uraniu şi toriu;
c) producerea, furnizarea, închirierea, transferul, manipularea, deţinerea, prelucrarea, tratarea, utilizarea, depozitarea temporarã sau definitiva, transportul, tranzitul, importul şi exportul materialelor nucleare şi radioactive, inclusiv al combustibilului nuclear, al deşeurilor radioactive şi al dispozitivelor generatoare de radiatii ionizante;
d) furnizarea şi utilizarea aparaturii de control dozimetric al radiatiilor ionizante, a materialelor şi dispozitivelor utilizate pentru protecţia impotriva radiatiilor ionizante, precum şi a mijloacelor de conteinerizare sau de transport, special amenajate în acest scop;
e) producerea, furnizarea, închirierea, transferul, deţinerea, exportul, importul materialelor, dispozitivelor şi echipamentelor prevãzute în anexa nr. 1 la prezenta lege;
f) deţinerea, transferul, importul şi exportul informaţiilor nepublicate, aferente materialelor, dispozitivelor şi echipamentelor pertinente pentru proliferarea armelor nucleare sau a altor dispozitive nucleare explozive;
g) realizarea produselor şi serviciilor destinate obiectivelor şi instalaţiilor nucleare.
ART. 3
Termenii şi expresiile folosite în cuprinsul legii sunt definite în anexa nr. 2 la prezenta lege.
ART. 4
(1) Autoritatea nationala competenta în domeniul nuclear, care exercita atribuţiile de reglementare, autorizare şi control prevãzute în prezenta lege, este Comisia Nationala pentru Controlul Activitãţilor Nucleare, aflatã în subordinea Guvernului.
(2) Comisia Nationala pentru Controlul Activitãţilor Nucleare, denumita în continuare comisia, îşi va elabora propriul regulament de organizare şi funcţionare ce va fi aprobat prin hotãrâre a Guvernului.
(3) Finanţarea activitãţii comisiei este asigurata de la bugetul de stat.
(4) Taxele de autorizare a activitãţilor prevãzute la art. 2 se fac venit la bugetul de stat.
(5) O cota-parte din tarifele încasate de comisie, reprezentând contravaloarea cheltuielilor de expertizare tehnica, examinare şi control, în vederea autorizãrii activitãţilor nucleare prevãzute la art. 2, se face venit la bugetul de stat; restul din tarifele încasate poate fi utilizat de comisie pentru cheltuieli de personal, cheltuieli materiale, dotãri şi investiţii specifice acestor activitãţi, evidentiindu-se într-un cont separat ca surse extrabugetare. Cotele respective se stabilesc prin hotãrâre a Guvernului.
ART. 5
(1) Comisia este abilitata sa emita reglementãri pentru detalierea cerinţelor generale de securitate nucleara, de protecţie impotriva radiatiilor ionizante, de asigurare a calitãţii, de control al neproliferarii armelor nucleare, de protecţie fizica şi de intervenţie, în caz de accident nuclear, inclusiv procedurile de autorizare şi control, precum şi orice alte reglementãri necesare activitãţii de autorizare şi control în domeniul nuclear.
(2) Comisia poate emite şi reglementãri, cu consultarea ministerelor şi a altor factori interesaţi, potrivit responsabilitãţilor specifice acestora.
(3) Fac excepţie de la prevederile alin. (1) reglementãrile şi atribuţiile de autorizare şi control pentru care prezenta lege conţine prevederi exprese de abilitare a altor ministere şi organe de specialitate ale administraţiei publice centrale.
(4) Comisia, prin reglementãrile emise şi prin mãsurile dispuse în cadrul procedurilor de autorizare şi control, trebuie sa asigure cadrul adecvat în care persoana fizica sau persoana juridicã desfãşoarã, în condiţii de siguranta, activitãţi supuse prevederilor prezentei legi.
(5) Comisia va revizui reglementãrile ori de câte ori este necesar, pentru corelarea cu standardele internaţionale şi cu convenţiile internaţionale ratificate în domeniu şi va dispune mãsurile necesare pentru aplicarea acestora.
(6) Comisia va revizui Regulamentul de taxe şi tarife pentru autorizarea şi controlul activitãţilor nucleare, ori de câte ori este necesar, cu avizul Ministerului Finanţelor.
ART. 6
Cercetarea, experimentarea, dezvoltarea, fabricarea, importul, exportul, tranzitul, deţinerea sau detonarea unei arme nucleare sau a oricãrui dispozitiv exploziv nuclear sunt interzise pe teritoriul României.
ART. 7
Importul deşeurilor radioactive este interzis, cu excepţia situaţiilor în care importul decurge nemijlocit din prelucrarea, în afarã teritoriului României, a unui export, anterior autorizat, de deşeuri radioactive, inclusiv combustibil nuclear ars, în baza prevederilor unor acorduri internaţionale sau contracte încheiate cu parteneri comerciali cu sediul în strãinãtate, în condiţiile prevãzute de prezenta lege.

CAP. 2
Regimul de autorizare

Secţiunea 1
Autorizaţii şi permise de exercitare a activitãţilor în domeniul nuclear

ART. 8
(1) Activitãţile şi sursele prevãzute la art. 2 necesita autorizaţie eliberata de comisie, cu respectarea procedurii de autorizare specifica fiecãrui gen de activitate sau sursa, în conformitate cu prevederile art. 5.
(2) Autorizaţia se elibereazã numai persoanelor juridice, la cererea acestora, dacã fac dovada respectãrii prevederilor prezentei legi.
(3) Autorizaţia poate fi folositã numai în scopul pentru care a fost eliberata, cu respectarea limitelor şi a condiţiilor precizate în aceasta.
(4) Autorizaţiile prevãzute la alin. (1) se solicita şi, respectiv, se elibereazã, simultan sau succesiv, separat pentru fiecare gen de activitate sau pentru fiecare instalatie cu funcţionalitate proprie, din patrimoniul solicitantului, sau pentru fiecare tip distinct de material radioactiv, de dispozitiv generator de radiatii ionizante, de aparatura de control dozimetric al radiatiilor ionizante sau al gradului de contaminare radioactiva, de material sau dispozitiv utilizat în scopul protecţiei impotriva radiatiilor ionizante, de mijloc de conteinerizare sau de transport special amenajat în acest scop, pe care solicitantul autorizaţiei de producere intenţioneazã sa-l realizeze, în vederea utilizãrii sau comercializãrii.
(5) Autorizarea unei faze de realizare sau de funcţionare a oricãrei instalaţii se poate face numai dacã fazele anterioare au primit toate tipurile de autorizaţii necesare.
(6) În înţelesul prevederilor alin. (5), fazele de autorizare a obiectivelor şi instalaţiilor nucleare sunt, dupã caz, urmãtoarele:
a) proiectarea;
b) amplasarea;
c) producerea;
d) construcţia şi montajul;
e) punerea în funcţiune;
f) funcţionarea de proba;
g) funcţionarea şi întreţinerea;
h) repararea sau modificarea;
i) conservarea;
j) dezafectarea.
(7) Pentru fazele de realizare sau de funcţionare a instalaţiilor se pot elibera autorizaţii parţiale.
(8) Autorizaţiile parţiale, care se elibereazã, simultan sau succesiv, pentru una şi aceeaşi faza dintre cele prevãzute la alin. (6), pot avea caracter de decizie provizorie a comisiei, dacã petiţionarul solicita expres aceasta. În acest caz ele au valabilitate pana la eliberarea autorizaţiei definitive de acel tip, dar nu mai mult de 2 ani, cu drept de prelungire, la cerere, pentru încã 2 ani, atunci când nu sunt disponibile toate informaţiile necesare în timp util.
(9) Comisia va retrage autorizaţia parţialã ori de câte ori va constata lipsa de preocupare a titularului autorizaţiei pentru completarea informaţiilor necesare în susţinerea cererii de eliberare a autorizaţiei.
ART. 9
(1) Titularul autorizaţiei prevãzute la art. 8 va utiliza în activitãţile autorizate numai personal care este posesor al unui permis de exercitare, valabil pentru aceste activitãţi.
(2) Permisul de exercitare se elibereazã pe baza reglementãrilor emise conform prevederilor art. 5.
(3) Permisul de exercitare se elibereazã, în baza unei evaluãri şi examinari, de cãtre autoritatea nationala competenta, numai pentru persoanele fizice care au responsabilitãţi în desfãşurarea în siguranta a activitãţilor nucleare.
ART. 10
(1) Autorizaţia şi permisul de exercitare se elibereazã pe o perioada determinata prin reglementãrile emise conform prevederilor art. 5.
(2) Dreptul dobândit pe baza autorizaţiei şi permisului de exercitare nu poate fi transmis fãrã acordul emitentului.
(3) Pentru a se elibera autorizaţia sau permisul de exercitare, solicitantul trebuie:
a) sa achite în contul comisiei tarifele de expertizare tehnica, examinare şi control, în conformitate cu regulamentul prevãzut la art. 5 alin. (6);
b) sa achite la trezoreria statului taxele de autorizare, în conformitate cu regulamentul prevãzut la art. 5 alin. (6).
ART. 11
Autorizaţiile prevãzute la art. 8 se suspenda sau se retrag, în parte sau în întregime, de cãtre emitent, din proprie initiativa sau la sesizarea oricãror persoane fizice sau juridice, în toate cazurile în care comisia constata ca:
a) titularul autorizaţiei nu a respectat prevederile prezentei legi şi reglementãrile specifice sau limitele şi condiţiile prevãzute în autorizaţie;
b) nu sunt îndeplinite integral şi la termenul stabilit mãsurile dispuse de organele de control abilitate prin prezenta lege;
c) apar situaţii noi din punct de vedere tehnic sau de alta natura, necunoscute la data eliberãrii autorizaţiei, care pot afecta desfãşurarea în condiţii de siguranta a activitãţilor nucleare;
d) titularul autorizaţiei nu-şi îndeplineşte obligaţiile cu privire la constituirea Fondului pentru gospodãrirea deşeurilor radioactive şi dezafectare sau la asigurarea de rãspundere civilã pentru daune cãtre terţi în caz de accident nuclear;
e) titularul autorizaţiei înceteazã de a mai fi legal constituit;
f) titularul autorizaţiei îşi pierde capacitatea juridicã.
ART. 12
Permisul de exercitare prevãzut la art. 9 se suspenda sau se retrage de cãtre emitent, din proprie initiativa sau la sesizarea altor instituţii cu atribuţii de control, potrivit prezentei legi, sau a persoanelor de specialitate, în toate cazurile în care emitentul constata ca:
a) titularul permisului de exercitare nu a respectat prevederile menţionate în reglementãrile emise conform prevederilor art. 5;
b) titularul permisului de exercitare înceteazã din viata sau îşi pierde capacitatea juridicã.
ART. 13
(1) Comisia poate completa, revizui sau modifica, motivat, limitele şi condiţiile specificate în autorizaţiile sau permisele de exercitare.
(2) În cazul în care nu sunt respectate noile condiţii impuse potrivit alin. (1), se aplica, dupã caz, dispoziţiile art. 11 şi 12.
ART. 14
Prelungirea perioadei de valabilitate a autorizaţiei sau a permiselor de exercitare, reautorizarea sau eliberarea unui nou permis se fac în condiţiile prevãzute la art. 8-10 şi la art. 13.
ART. 15
(1) Retragerea, în mod excepţional, a autorizaţiei prevãzute la art. 8 indreptateste pe titularul autorizaţiei la primirea unei compensaţii din partea autoritãţii care a dispus retragerea autorizaţiei. Cuantumul compensatiei se va determina ţinând seama atât de interesul public, cat şi de cel al titularului autorizaţiei retrase, precum şi de motivele care au condus la retragerea autorizaţiei. Cuantumul compensatiei se stabileşte prin înţelegerea pãrţilor sau, în caz de neînţelegere, de cãtre instanta judecãtoreascã.
(2) Autorizaţia se retrage fãrã compensaţie în urmãtoarele situaţii:
a) titularul autorizaţiei a obţinut autorizaţia fãcând uz de declaraţii false;
b) titularul autorizaţiei a încãlcat prevederile prezentei legi, dispoziţiile organelor de autorizare şi de control în materie sau limitele şi condiţiile prevãzute în autorizaţie;
c) retragerea autorizaţiei s-a dispus datoritã faptului ca personalul titularului, terţii, populaţia sau mediul au fost expuse la riscuri peste limitele reglementate, generate de activitatea autorizata.
(3) Prevederile prezentului articol se aplica şi în condiţiile stabilite potrivit art. 13.
ART. 16
(1) Activitãţile în care se utilizeazã materiale cu activitate totalã sau cu concentraţie masica scãzutã, generatorii de radiatii ionizante de tipul aprobat de comisie şi orice tuburi electronice care îndeplinesc limitele şi criteriile de exceptare prevãzute în standardele internaţionale, astfel încât riscurile aferente activitãţii sau sursei sunt minimum acceptate, se excepteazã, în parte sau în totalitate, de la aplicarea regimului de autorizare prevãzut în prezenta lege.
(2) Limitele şi criteriile detaliate de exceptare parţialã sau totalã de la aplicarea regimului de autorizare vor fi stabilite prin reglementãrile emise în conformitate cu prevederile art. 5.
ART. 17
(1) Persoanele juridice pot sa solicite, pentru activitãţile pe care intenţioneazã sa le desfãşoare, un aviz preliminar de la comisie, din care, pe baza informaţiilor prezentate de solicitant, sa rezulte încadrarea în limitele de exceptare prevãzute la art. 16.
(2) În cazul în care avizul preliminar nu confirma încadrarea în limitele de exceptare, solicitantul este obligat sa ceara autorizarea activitãţilor respective, în conformitate cu prevederile art. 8.
(3) Rãspunderea pentru corectitudinea informaţiilor prezentate în sprijinul cererii de aviz preliminar revine solicitantului.

Secţiunea a 2-a
Condiţii de autorizare

ART. 18
(1) Autorizaţiile prevãzute la art. 8 se elibereazã numai dacã solicitantul autorizaţiei îndeplineşte urmãtoarele condiţii, dupã caz:
a) este în mãsura sa demonstreze calificarea profesionalã, pe funcţii, a personalului propriu, cunoaşterea de cãtre acesta a cerinţelor reglementãrilor privind securitatea nucleara şi protecţia impotriva radiatiilor ionizante, precum şi probitatea persoanelor care au autoritate de decizie în conducerea lucrãrilor pe timpul construcţiei şi functionarii instalaţiei sau în conducerea altor activitãţi nucleare, dintre cele menţionate la acel articol;
b) da dovada de capacitate organizatoricã şi responsabilitate în prevenirea şi limitarea consecinţelor avariilor, cu posibile efecte cu impact negativ asupra vieţii şi sãnãtãţii personalului propriu, populaţiei, mediului, proprietãţii terţilor sau asupra patrimoniului propriu;
c) rãspunde ca restul personalului propriu, care asigura funcţionarea instalaţiei, sa aibã nivelul necesar de cunoştinţe specifice funcţiei pe care o îndeplineşte, privind exploatarea instalaţiei în condiţii de securitate nucleare, riscurile asociate şi mãsurile de securitate nucleara aplicabile;
d) ia toate mãsurile necesare, la nivelul normelor tehnologice şi ştiinţifice în vigoare, pentru a preveni producerea daunelor care ar rezulta în urma construcţiei şi functionarii instalaţiei;
e) instituie o asigurare sau orice alta garanţie financiarã care sa-i acopere rãspunderea pentru daune nucleare, cuantumul, natura şi condiţiile asigurãrii sau garanţiei fiind conforme celor prevãzute de lege şi de convenţiile internaţionale la care România este parte;
f) rãspunde de luarea mãsurilor necesare pentru prevenirea amestecului de orice natura sau pentru înlãturarea perturbarilor datorate oricãror terţi în procesul decizional, în timpul construcţiei şi pe durata functionarii instalaţiei nucleare;
g) propune un amplasament al instalaţiei care nu contravine prevederilor legale şi intereselor publice prioritare, cu privire la necontaminarea apei, aerului şi solului, şi nu afecteazã funcţionarea altor instalaţii situate în vecinãtate;
h) dispune de aranjamente materiale şi financiare corespunzãtoare şi suficiente pentru colectarea, transportul, tratarea, condiţionarea şi depozitarea deşeurilor radioactive generate din propria activitate, precum şi pentru dezafectarea instalaţiei nucleare, atunci când va inceta definitiv activitatea autorizata, şi a achitat contribuţia pentru constituirea Fondului pentru gospodãrirea deşeurilor radioactive şi dezafectare;
i) instituie şi menţine un sistem conform reglementãrilor specifice de protecţie impotriva radiatiilor ionizante;
j) instituie şi menţine un sistem conform reglementãrilor specifice de protecţie fizica a combustibilului nuclear, a materialelor nucleare şi radioactive, a produselor şi deşeurilor radioactive, precum şi a instalaţiilor nucleare, inclusiv a depozitelor de combustibil nuclear, de materiale nucleare şi radioactive, de produse şi deşeuri radioactive;
k) instituie şi menţine un sistem autorizat de asigurare a calitãţii în activitatea proprie şi se asigura ca furnizorii sãi de produse şi de servicii, cat şi subfurnizorii acestora, în lant, instituie şi menţin propriul lor sistem controlat de asigurare a calitãţii;
l) instituie şi menţine un sistem propriu, aprobat, de pregãtire a intervenţiei în caz de accident nuclear;
m) instituie şi menţine un sistem în conformitate cu reglementãrile de aplicare a garanţiilor nucleare;
n) deţine toate celelalte acorduri, autorizaţii şi avize prevãzute de lege;
o) instituie şi menţine un sistem de informare a publicului în conformitate cu reglementãrile legale.
(2) Condiţiile de autorizare prevãzute la alin. (1) vor fi detaliate în reglementãrile emise conform prevederilor art. 5.
ART. 19
(1) Combustibilul nuclear poate fi deţinut numai de persoane juridice. Se interzice deţinerea combustibilului nuclear fãrã a poseda pentru acesta autorizaţia de deţinere, precum şi una dintre urmãtoarele autorizaţii: de producere, depozitare, tratare, prelucrare, utilizare, transport, import sau export, în acord cu activitãţile pe care le desfãşoarã, eliberata în conformitate cu prevederile art. 18 şi art. 20-22.
(2) Combustibilul nuclear deţinut ilegal se confisca, devine proprietate publica a statului şi se preda unui custode, special desemnat în acest scop.
(3) Desemnarea unui titular de autorizaţie drept custode al combustibilului nuclear se face de cãtre emitentul autorizaţiei prin prevederea expresã în autorizaţie a obligaţiei de a accepta combustibilul nuclear în custodie, în numele statului.
(4) Obligaţiile privind pãstrarea în custodie se aplica şi combustibilului nuclear ars şi altor materiale nucleare, cu excepţia deşeurilor radioactive.
(5) Combustibilul nuclear aflat în custodie sau în depozitare autorizata poate fi eliberat numai dacã:
a) deţinãtorul poseda în prealabil una dintre autorizaţiile prevãzute la alin. (1);
b) combustibilul nuclear urmeazã a fi încredinţat unui cãrãuş autorizat, în vederea efectuãrii unui transport autorizat cãtre un destinatar autorizat.
(6) Cheltuielile de custodie ale titularului autorizaţiei vor fi suportate de cãtre deţinãtorul înscrisurilor de proprietate asupra combustibilului nuclear depus în custodie, în baza unei înţelegeri contractuale sau, în caz de neînţelegere, în baza unei hotãrâri judecãtoreşti.
(7) Combustibilul nuclear nerevendicat prin înscrisuri de proprietate devine, în momentul constatãrii, proprietate publica a statului.
ART. 20
(1) Transportul combustibilului nuclear în afarã incintei obiectivelor nucleare sau în afarã locurilor în care combustibilul nuclear este ţinut în custodie se efectueazã numai de cãtre agenţi de transport sau cãrãuşi autorizaţi în acest scop, în conformitate cu prevederile art. 8 şi 18.
(2) Autorizaţiile prevãzute la alin. (1) se elibereazã numai dacã sunt îndeplinite urmãtoarele condiţii:
a) combustibilul nuclear este transportat în conformitate cu reglementãrile naţionale privind transportul materialelor radioactive, emise potrivit prevederilor art. 5, şi cu cele internaţionale privind transportul mãrfurilor periculoase;
b) alegerea modului, a timpului şi a rutei de transport nu contravine interesului public.
(3) Dispoziţiile prezentului articol se aplica şi combustibilului nuclear ars, produselor şi deşeurilor radioactive şi altor materiale nucleare sau radioactive.
ART. 21
Utilizarea mijloacelor de transport amenajate special pentru transportul combustibilului nuclear, al materialelor nucleare, al produselor radioactive sau al deşeurilor radioactive este permisã numai atunci când cãrãuşul autorizat este în posesia unei autorizaţii pentru mijlocul de transport respectiv, eliberata de comisie.
ART. 22
(1) Autorizaţia de import şi/sau de export prevãzutã la art. 8 se elibereazã numai în urmãtoarele condiţii, dupã caz:
a) solicitantul autorizaţiei este în mãsura sa demonstreze competenta şi probitatea persoanelor cu activitate de control decizional asupra operaţiunilor de import sau de export pentru care solicita eliberarea autorizaţiei, în conformitate cu reglementãrile în vigoare;
b) în cazul importului, solicitantul autorizaţiei se angajeazã sa asigure respectarea prevederilor prezentei legi, a reglementãrilor emise în conformitate cu prevederile art. 5 şi a angajamentelor internaţionale asumate de România în domeniul energiei nucleare, sa livreze produsele şi informaţiile numai cãtre beneficiari autorizaţi în acest scop, în conformitate cu prevederile art. 8 şi 18, şi sa raporteze de îndatã comisiei asupra intrãrii în ţara a produselor şi informaţiilor importate;
c) în cazul exportului, solicitantul autorizaţiei obţine de la partenerul sau extern garanţiile necesare din care sa rezulte ca acesta nu îl va folosi în scopuri care sa prejudicieze obligaţiile internaţionale asumate de România ori siguranta nationala. De asemenea, va demonstra ca exportul îndeplineşte prevederile prezentei legi şi reglementãrile specifice.
(2) Exportatorul este obligat sa raporteze de îndatã comisiei asupra iesirii din ţara a produselor şi a informaţiilor exportate.
(3) În înţelesul acestei legi, orice expediţie spre teritoriul României este consideratã import, iar orice expediţie dinspre teritoriul României este consideratã export.
ART. 23
(1) Producerea, furnizarea sau importul celor prevãzute la art. 8 alin. (4) necesita obţinerea, în prealabil, a unei autorizaţii de produs, model sau tip, emisã de comisie.
(2) Sursele-etalon de radiatii şi mijloacele de mãsurare în domeniul radiatiilor ionizante trebuie sa aibã aprobarea de model, eliberata de Biroul Roman de Metrologie Legalã, şi sa fie verificate metrologic, în conformitate cu dispoziţiile legale.
(3) Proiectarea, realizarea, utilizarea, deţinerea şi verificarea mijloacelor de mãsurare în domeniul radiatiilor ionizante pentru necesitãţile armatei se autorizeaza de cãtre Ministerul Apãrãrii Naţionale.
ART. 24
(1) Este obligatorie autorizarea de asigurare a calitãţii în domeniul nuclear a activitãţilor de aprovizionare, proiectare, fabricare, construcţie-montaj, reparare şi întreţinere pentru produsele, serviciile şi sistemele care sunt clasificate ca fiind importante pentru securitatea instalaţiei nucleare.
(2) Autorizaţia se elibereazã de cãtre comisie, în conformitate cu prevederile art. 8 şi 18 şi cu reglementãrile specifice referitoare la furnizorii de produse şi de servicii din aceste categorii, precum şi la subfurnizorii acestora, în lant.
(3) Autorizaţia prevãzutã la alin. (1) şi (2) se elibereazã numai dacã solicitantul autorizaţiei îndeplineşte urmãtoarele condiţii, dupã caz:
a) este în mãsura sa demonstreze calificarea profesionalã, pe funcţii, a personalului propriu, cunoaşterea de cãtre acesta a cerinţelor de securitate nucleara, precum şi probitatea persoanelor care au autoritate de decizie în conducerea activitãţilor care concura la realizarea produselor, serviciilor şi sistemelor care fac obiectul autorizaţiei;
b) rãspunde ca restul personalului propriu, angrenat în activitãţile care concura la realizarea acestor produse, servicii sau sisteme, sa aibã nivelul necesar de cunoştinţe privind efectele abaterilor de calitate ale acestor produse, servicii sau sisteme asupra securitãţii instalaţiei nucleare în care urmeazã sa fie încorporate;
c) rãspunde de luarea mãsurilor necesare pentru prevenirea amestecului de orice natura sau pentru înlãturarea perturbarilor datorate oricãror terţi în procesul decizional şi în desfãşurarea activitãţilor autorizate;
d) instituie şi menţine un sistem controlat de asigurare a calitãţii în activitatea proprie şi se asigura ca furnizorii sãi de produse şi de servicii, precum şi subfurnizorii acestora, în lant, instituie şi menţin propriul lor sistem controlat de asigurare a calitãţii.
(4) Condiţiile de autorizare prevãzute la alin. (3) vor fi detaliate în reglementãrile emise în conformitate cu prevederile art. 5.

CAP. 3
Obligaţiile titularului autorizaţiei şi ale altor persoane fizice sau juridice

ART. 25
(1) Titularul autorizaţiei eliberate potrivit art. 8 are obligaţia şi rãspunderea de a lua toate mãsurile necesare pentru:
a) asigurarea şi menţinerea:
- securitãţii nucleare, protecţiei impotriva radiatiilor ionizante, protecţiei fizice, planurilor proprii de intervenţie în caz de accident nuclear şi asigurãrii calitãţii pentru activitãţile desfãşurate sau a surselor asociate acestora;
- evidentei stricte a materialelor nucleare şi radioactive, precum şi a tuturor surselor utilizate sau produse în activitatea proprie;
b) respectarea limitelor şi condiţiilor tehnice prevãzute în autorizaţie şi raportarea oricãror depasiri, conform reglementãrilor specifice;
c) limitarea numai la activitãţile pentru care a fost autorizat;
d) dezvoltarea propriului sistem de cerinţe, regulamente şi instrucţiuni care asigura desfãşurarea activitãţilor autorizate fãrã riscuri inacceptabile de orice natura.
(2) Rãspunderea pentru daune nucleare, provocate în timpul sau ca urmare a accidentelor ce pot surveni prin desfãşurarea activitãţilor prevãzute în autorizaţie ori a altor activitãţi care au avut ca urmare decesul, vãtãmarea integritãţii corporale sau a sãnãtãţii unei persoane, distrugerea, degradarea ori imposibilitatea temporarã de folosire a vreunui bun, revine în întregime titularului autorizaţiei, în condiţiile stabilite prin lege şi prin angajamentele internaţionale la care România este parte.
ART. 26
Titularul autorizaţiei pentru desfãşurarea unei activitãţi nucleare care genereazã sau a generat deşeuri radioactive este obligat:
a) sa rãspundã pentru gospodãrirea deşeurilor radioactive generate de activitatea proprie;
b) sa suporte cheltuielile aferente colectãrii, manipulãrii, transportului, tratarii, conditionarii şi depozitarii temporare sau definitive a acestor deşeuri;
c) sa achite contribuţia legalã la constituirea Fondului pentru gospodãrirea deşeurilor radioactive şi dezafectare.
ART. 27
Titularul autorizaţiei prevãzute la art. 8 este obligat:
a) sa elaboreze un program de pregãtire a dezafectarii şi sa-l prezinte spre aprobare comisiei;
b) sa facã dovada achitãrii contribuţiei legale la constituirea Fondului pentru gospodãrirea deşeurilor radioactive şi dezafectare.
ART. 28
(1) Expirarea valabilitãţii, suspendarea sau retragerea autorizaţiei nu exonereaza pe titularul autorizaţiei sau pe cel care a preluat titlul de proprietate asupra materialelor, obiectivelor şi instalaţiilor nucleare, care au fost precizate în autorizaţie, de obligaţiile prevãzute la art. 25-27 sau de cele ce decurg din condiţiile prevãzute în autorizaţie.
(2) La încetarea activitãţii sau la dezafectarea instalaţiilor nucleare, precum şi la transferul, în parte sau în totalitate, al obiectivelor şi instalaţiilor nucleare, al produselor radioactive sau al dispozitivelor generatoare de radiatii ionizante, titularul autorizaţiei este obligat, în prealabil, sa solicite şi sa obţinã, în condiţiile prevãzute de prezenta lege, autorizaţia de deţinere, dezafectare sau transfer, dupã caz.
(3) Autorizaţia sau permisul de exercitare, emis în baza prevederilor prezentei legi, nu îl scuteşte pe titular de respectarea prevederilor legislaţiei în vigoare.
(4) Comisia va stabili modalitãţile concrete de aplicare a prezentei legi ori de câte ori prevederile acesteia nu pot fi aplicate simultan cu prevederile legale de alta natura, cu consultarea autoritãţilor administraţiei publice în materie, acordand prioritate respectãrii condiţiilor de desfãşurare în siguranta a activitãţilor nucleare.
ART. 29
(1) Persoanele fizice şi persoanele juridice care extrag sau prelucreaza substanţe minerale asociate în zacamant cu uraniu sau toriu sau substanţe care în fluxul tehnologic de prelucrare sunt susceptibile de a conţine materiale radioactive, au obligaţia sa ia mãsuri de verificare a materialelor şi a utilajelor pe întregul ciclu de producţie, manipulare, transport şi depozitare, pentru a constata dacã acestea prezintã o concentraţie de substanţe radioactive sau o radioactivitate care depãşeşte, la un moment dat, limitele de exceptare din reglementãrile prevãzute la art. 16.
(2) În cazul depãşirii limitelor de exceptare, activitãţile respective sunt supuse regimului de autorizare prevãzut de prezenta lege.

CAP. 4
Regimul de control

ART. 30
Controlul preventiv, operativ-curent şi ulterior al respectãrii prevederilor prezentei legi şi a reglementãrilor emise în conformitate cu art. 5 se efectueazã de cãtre reprezentanţii comisiei, anume împuterniciţi, la solicitantii sau la titularii de autorizaţii. Controlul se efectueazã în incinta în care aceştia desfãşoarã activitãţi supuse regimului de autorizare, în orice alt loc care ar putea avea legatura cu aceste activitãţi sau la oricare alta persoana fizica sau juridicã ce ar putea desfasura activitãţi, deţine instalaţii, materiale, alte surse sau informaţii prevãzute la art. 2, în oricare dintre urmãtoarele situaţii:
a) în vederea eliberãrii autorizaţiei solicitate;
b) în perioada de valabilitate a autorizaţiei, în mod periodic sau inopinat;
c) pe baza notificãrii titularului autorizaţiei;
d) atunci când ar putea exista instalaţii, materiale, alte surse sau informaţii sau s-ar putea desfasura activitãţi dintre cele prevãzute la art. 2.
ART. 31
(1) Reprezentanţii comisiei, în exercitarea mandatului de control, au urmãtoarele drepturi:
a) sa aibã acces la orice loc în care se desfãşoarã activitãţile supuse controlului;
b) sa efectueze mãsurãtorile şi sa instaleze echipamentul de supraveghere necesar;
c) sa solicite prelevarea şi sa primeascã esantioane din materialele sau produsele supuse, direct sau indirect, controlului;
d) sa oblige persoana fizica sau persoana juridicã controlatã la asigurarea îndeplinirii prevederilor menţionate la lit. a)-c) şi sa mijloceasca extinderea controlului la furnizorii sãi de produse şi de servicii sau la subfurnizorii acestora;
e) sa aibã acces la toate informaţiile, datele tehnice şi contractuale, sub orice forma, necesare pentru îndeplinirea obiectivelor controlului, stabilite la art. 30, cu respectarea confidenţialitãţii, dacã deţinãtorii solicita aceasta;
f) sa oblige pe titularul autorizaţiei sa transmitã rapoarte, informaţii şi notificãri, în forma cerutã de reglementãri;
g) sa oblige pe titularul autorizaţiei sa menţinã evidenta, în forma cerutã de reglementãri, a materialelor, altor surse şi activitãţi supuse controlului şi sa controleze aceste evidente;
h) sa primeascã, prin grija solicitantului sau a titularului autorizaţiei, echipamentul de protecţie necesar.
(2) Prevederile alin. (1) se aplica, în mãsura în care acordurile internaţionale la care România este parte o prevãd, şi persoanelor aprobate de Guvernul României, care efectueazã, în prezenta reprezentanţilor desemnaţi de comisie, controalele prevãzute în acele acorduri internaţionale.
ART. 32
(1) Reprezentanţii comisiei au obligaţia sa respecte, pe toatã durata controlului, condiţiile de autorizare aplicabile, asa cum sunt ele impuse personalului titularului autorizaţiei.
(2) Dupã încheierea controlului, reprezentanţii comisiei au urmãtoarele atribuţii:
a) sa încheie un proces-verbal de control în care sa consemneze rezultatele controlului, acţiunile corective dispuse şi termenele de rezolvare a acestora;
b) sa propunã suspendarea sau retragerea autorizaţiei sau a permisului de exercitare, în condiţiile prevãzute de lege;
c) sa propunã sesizarea organelor de urmãrire judiciarã, în cazurile şi pentru faptele prevãzute în prezenta lege;
d) sa dispunã titularului autorizaţiei sancţionarea disciplinarã a personalului vinovat, în condiţiile prevãzute de prezenta lege;
e) sa aplice titularului autorizaţiei, prin persoanele care, potrivit statutului acestuia, îl reprezintã în raport cu autoritãţile publice, sancţiunile contravenţionale prevãzute în prezenta lege pentru persoanele fizice sau juridice;
f) sa aplice sancţiunile contravenţionale prevãzute în prezenta lege personalului care se face vinovat pentru sãvârşirea acestor contravenţii.
ART. 33
Pe toatã durata controlului, persoanele fizice şi persoanele juridice supuse controlului au obligaţia sa ia toate mãsurile necesare pentru a permite îndeplinirea în bune condiţii a prevederilor art. 31 şi 32.
ART. 34
(1) În exercitarea mandatului lor, organele cu drept de control al activitãţilor nucleare, prevãzute în anexa nr. 3, au drepturile prevãzute la art. 31 alin. (1) şi obligaţiile şi atribuţiile prevãzute la art. 32, în limitele competentelor stabilite de lege.
(2) În caz de nesupunere la control sau de nesupunere fata de oricare dintre dispoziţiile sale, comisia poate cere autoritãţilor competente fie sa procedeze la executarea silitã, fie sa întreprindã o ancheta. Comisia poate cere intervenţia reprezentanţilor Inspectoratului General al Poliţiei sau, în cazuri de urgenta, poate întreprinde, din proprie initiativa, mãsuri asiguratorii de securitate nucleara, urmând ca toate cheltuielile aferente sa fie rambursate de cãtre titularul autorizaţiei de bunãvoie sau prin executare silitã.

CAP. 5
Atribuţii şi raspunderi

ART. 35
În afarã atribuţiilor prevãzute explicit de lege, comisia:
a) propune iniţierea proiectelor de lege, de hotãrâri ale Guvernului şi elaboreazã reglementãrile proprii şi comune cu alte autoritãţi competente, potrivit legii;
b) elaboreazã instrucţiuni cu caracter obligatoriu, precum şi reglementãri de securitate nucleara privind asigurarea calitãţii şi funcţionarea în condiţii de siguranta a obiectivelor şi instalaţiilor nucleare, protecţia impotriva radiatiilor nucleare a personalului expus profesional, a populaţiei, a mediului înconjurãtor şi a bunurilor materiale, protecţia fizica, evidenta, pãstrarea şi transportul materialelor radioactive şi materialelor fisionabile speciale, precum şi gestionarea deşeurilor radioactive;
c) aproba, potrivit legii, planurile de intervenţie pentru cazurile de accident nuclear şi participa la asigurarea intervenţiei;
d) elaboreazã proceduri pentru urmãrirea radioactivitatii mediului şi asigura supravegherea permanenta a acesteia pe teritoriul naţional;
e) iniţiazã, cu avizul Ministerului Afacerilor Externe, acţiuni de promovare a intereselor specifice României în relaţiile cu Agenţia Internationala pentru Energia Atomica (A.I.E.A.), cu Agenţia pentru Energia Nucleara (A.E.N.) şi cu alte organizaţii internaţionale specializate în domeniul reglementãrilor şi controlului activitãţilor nucleare; coopereazã, în condiţiile legii, cu instituţii similare din alte state;
f) controleazã aplicarea prevederilor acordurilor internaţionale în vigoare privind controlul garanţiilor, protecţia fizica, transportul materialelor fisionabile şi radioactive, protecţia impotriva radiatiilor, asigurarea calitãţii şi securitatea nucleara a instalaţiilor;
g) informeazã prompt autoritatea centrala pentru protecţia mediului şi Ministerul Apãrãrii Naţionale asupra oricãrei cresteri semnificative a radioactivitatii mediului;
h) coopereazã cu alte organisme care au, potrivit legii, atribuţii în domeniul functionarii în condiţii de siguranta a obiectivelor şi instalaţiilor nucleare, în corelatie cu cerinţele de protecţie a mediului şi a populaţiei;
i) asigura informarea publicului prin publicaţii oficiale, comunicate de presa; organizeazã audieri sau anchete, dupã caz;
j) îndeplineşte orice alte atribuţii prevãzute de lege în domeniul reglementãrilor şi al controlului activitãţilor nucleare.
ART. 36
Regimul de autorizare şi control al obiectivelor şi instalaţiilor nucleare sub presiune se stabileşte prin prescripţii tehnice specifice, emise de autoritatea nationala pentru cazane şi instalaţii de ridicat, cu avizul comisiei, ţinând seama de criteriile generale de desfãşurare în condiţii de siguranta a activitãţilor nucleare.
ART. 37
(1) Comisia va organiza, potrivit legii, reţeaua de supraveghere a radioactivitatii mediului pe teritoriul României, asigurând fluxul informaţional necesar sistemului integrat de monitorizare a parametrilor mediului.
(2) Acordurile şi autorizaţiile de mediu, prevãzute de lege, se vor emite de cãtre autoritatea centrala pentru protecţia mediului, pe baza criteriilor de autorizare şi de control prevãzute de lege, completate cu criteriile de autorizare şi de control specifice, cuprinse în reglementãrile emise de aceasta autoritate, conform prevederilor art. 5, cu consultarea comisiei şi a Ministerului Sãnãtãţii, referitor la supravegherea şi raportarea evacuarilor de efluenti radioactivi în mediu, precum şi a contaminarii radioactive a factorilor de mediu.
(3) Acordurile şi autorizaţiile de mediu prevãzute la alin. (2) constituie condiţie prealabilã pentru autorizaţia eliberata de comisie, în conformitate cu prevederile art. 8.
(4) Comisia informeazã, ori de câte ori este necesar, autoritatea centrala pentru protecţia mediului şi Ministerul Apãrãrii Naţionale asupra celor constatate în activitatea de supraveghere exercitatã şi colaboreazã cu acestea în vederea stabilirii mãsurilor necesare.
ART. 38
(1) Ministerul Sãnãtãţii autorizeaza:
a) introducerea în circuitul economic şi social, în vederea utilizãrii sau consumului de cãtre populaţie, a produselor care au fost supuse iradierii sau care conţin materiale radioactive;
b) introducerea în domeniul medical, pentru diagnostic şi tratament medical, a surselor închise, deschise, a dispozitivelor generatoare de radiatii ionizante şi a produselor farmaceutice care conţin materiale radioactive.
(2) Cererea de autorizare se face de cãtre persoanele fizice sau juridice care desfãşoarã activitãţile prevãzute la alin. (1).
(3) Ministerul Sãnãtãţii elaboreazã reglementãri proprii de autorizare şi de control în acest scop, cu respectarea prevederilor art. 5 şi cu consultarea comisiei şi a ministerelor interesate.
ART. 39
(1) Ministerul Sãnãtãţii organizeazã:
a) potrivit legii, reţeaua de supraveghere a contaminarii cu materiale radioactive a produselor alimentare, pe întregul circuit alimentar, inclusiv a surselor de apa potabilã, precum şi a altor bunuri destinate folosirii de cãtre populaţie. Se va asigura astfel activitatea de supraveghere a gradului de contaminare radioactiva a acestor bunuri şi produse din ţara sau provenite din import, destinate utilizãrii pe teritoriul României;
b) sistemul epidemiologic de supraveghere a stãrii de sãnãtate a personalului expus profesional şi a condiţiilor de igiena în unitãţile în care se desfãşoarã activitãţile nucleare. De asemenea, urmãreşte influenta acestor activitãţi asupra sãnãtãţii populaţiei şi emite avizele prevãzute de reglementãrile în vigoare.
(2) Ministerul Sãnãtãţii informeazã, ori de câte ori este necesar, comisia şi alte ministere interesate asupra celor constatate în activitatea de supraveghere şi colaboreazã cu acestea pentru stabilirea mãsurilor comune ce se impun.
ART. 40
(1) Coordonarea pregãtirilor de intervenţie în caz de accident nuclear, cu respectarea prevederilor prezentei legi, se asigura, potrivit legii, de cãtre Comisia Centrala pentru Accident Nuclear şi Caderi de Obiecte Cosmice, sub conducerea Ministerului Apãrãrii Naţionale, cu cooperarea tuturor organelor de specialitate ale administraţiei publice centrale şi locale cu atribuţii în materie.
(2) Planul de intervenţie în caz de accident nuclear pentru amplasamentul obiectivelor şi al instalaţiilor nucleare se elaboreazã de cãtre utilizator, titular de autorizaţie, împreunã cu toate autoritãţile publice centrale şi locale şi organizaţiile implicate în pregãtirea şi în desfãşurarea intervenţiei în caz de accident nuclear, în conformitate cu cerinţele reglementãrilor emise potrivit art. 5.
(3) Planurile de intervenţie în cazul urgentelor radiologice, cauzate de accidente nucleare în obiective şi instalaţii aflate pe teritoriul altor state, care pot afecta - prin efecte transfrontiera - teritoriul României, precum şi planurile generale de intervenţie în afarã amplasamentului instalaţiilor nucleare de pe teritoriul României se elaboreazã prin grija Comandamentului apãrãrii civile din cadrul Ministerului Apãrãrii Naţionale.
(4) Autoritãţile publice centrale şi locale cu atribuţii în domeniul pregãtirii şi desfãşurãrii intervenţiei în caz de accident nuclear îşi elaboreazã planuri proprii, corelate cu planul general de intervenţie.
(5) Planul de intervenţie prevãzut la alin. (2) se aproba de cãtre comisie, cele prevãzute la alin. (3) se aproba de Comisia Centrala pentru Accident Nuclear şi Caderi de Obiecte Cosmice, iar cele prevãzute la alin. (4) se aproba de cãtre conducãtorii autoritãţilor publice centrale şi locale, cu avizul Secretariatului tehnic al Comisiei Centrale pentru Accident Nuclear şi Caderi de Obiecte Cosmice.
(6) Aplicabilitatea planului de intervenţie se controleazã şi se evalueaza periodic: cel prevãzut la alin. (2), de cãtre comisiei, iar cel prevãzut la alin. (3) şi (4), de cãtre Comisia Centrala pentru Accident Nuclear şi Caderi de Obiecte Cosmice.
ART. 41
Importurile şi exporturile produselor şi informaţiilor prevãzute în anexa nr. 1 se aproba de Consiliul Interministerial al Agenţiei Naţionale de Control al Exporturilor Strategice şi de Interzicere a Armelor Chimice, iar licenta de import sau de export se elibereazã de Ministerul Industriei şi Comerţului, în condiţiile stabilite prin hotãrâre a Guvernului, numai dupã ce solicitantul a obţinut autorizaţia de import sau de export prevãzutã la art. 22.
ART. 42
Direcţia Generalã a Vamilor din Ministerul Finanţelor va controla şi va admite intrarea în ţara sau ieşirea din ţara, pe baza autorizaţiei emise de comisie, a bunurilor pentru care prezenta lege impune autorizaţie.

CAP. 6
Sancţiuni

ART. 43
Încãlcarea dispoziţiilor prezentei legi atrage rãspunderea materialã, disciplinarã, administrativã, penalã sau civilã, dupã caz.
ART. 44
(1) Efectuarea unei activitãţi dintre cele prevãzute la art. 2, la art. 24 alin. (1) şi la art. 38 alin. (1), fãrã a avea autorizaţia corespunzãtoare prevãzutã de lege, constituie infracţiune şi se pedepseşte dupã cum urmeazã:
a) cu închisoare de la 6 luni la 2 ani sau cu amenda, activitãţile prevãzute la art. 2 lit. a) privitoare la cercetarea, proiectarea, amplasarea, producţia, construcţia sau montajul obiectivelor şi instalaţiilor nucleare, la art. 2 lit. b), d) şi g), la art. 24 alin. (1), precum şi la art. 38 alin. (1);
b) cu închisoare de la 3 ani la 10 ani şi interzicerea unor drepturi, pentru efectuarea neautorizata a unor activitãţi prevãzute la art. 2 lit. a) privitoare la punerea în funcţiune, exploatarea, modificarea, dezafectarea, importul sau exportul instalaţiilor nucleare şi la art. 2 lit. c), e) şi f).
(2) Tentativa la infracţiunile prevãzute la alin. (1) lit. b) se pedepseşte.
ART. 45
(1) Scoaterea din funcţiune, în totalitate sau în parte, a echipamentelor de supraveghere şi control instalate în condiţiile art. 31alin. (1) lit. b) şi alin. (2), fãrã a avea motive ce decurg din cerinţele de securitate nucleara sau de radioprotectie, dacã fapta nu constituie o infracţiune mai grava, se pedepseşte cu închisoare de la 6 luni la 3 ani.
(2) Dacã fapta prevãzutã la alin. (1) este sãvârşitã din culpa, pedeapsa este închisoarea de la 3 luni la un an sau amenda.
ART. 46
(1) Dezvoltarea, fabricarea, deţinerea, importul, exportul, tranzitul sau detonarea armelor nucleare sau a oricãror dispozitive explozive nucleare se pedepseşte cu închisoare de la 10 ani la 25 de ani şi interzicerea unor drepturi.
(2) Dacã faptele prevãzute la alin. (1) au avut ca urmare decesul uneia sau mai multor persoane ori alte consecinţe deosebit de grave, pedeapsa este detenţiunea pe viata sau închisoarea de la 15 ani la 25 de ani şi interzicerea unor drepturi.
(3) Tentativa se pedepseşte.
ART. 47
Constituie contravenţii, dacã nu au fost sãvârşite în astfel de condiţii încât, potrivit legii, sa fie considerate infracţiuni, urmãtoarele fapte:
a) nerespectarea obligaţiilor de raportare prevãzute la art. 25 lit. b) şi la art. 31 alin. (1) lit. f);
b) nerespectarea limitelor şi a condiţiilor prevãzute în autorizaţiile eliberate în conformitate cu prevederile art. 8;
c) neaducerea la îndeplinire, în termenul stabilit, a dispoziţiilor date în scris, cu confirmare de primire, de cãtre comisie, sau, prin proces-verbal de control, de cãtre reprezentanţii acesteia;
d) utilizarea de personal în activitãţi care nu prezintã risc de accident nuclear, care nu are pregãtirea necesarã pentru activitatea prestatã, sau de personal neverificat ori respins la examenele periodice;
e) utilizarea de personal care nu dovedeşte cunoştinţele şi aptitudinile necesare sau nu le aplica în activitatea desfasurata, cu implicaţii privind funcţionarea instalaţiei în condiţii de securitate nucleara, riscurile asociate şi mãsurile de securitate nucleare aplicabile;
f) încãlcarea reglementãrilor prevãzute la art. 25 lit. a) de cãtre persoanele care au drept de control decizional în conducerea lucrãrilor, pe timpul construcţiei şi al functionarii instalaţiei nucleare;
g) nerespectarea obligaţiilor prevãzute la art. 25 lit. d), dacã prin aceasta se genereazã riscuri inacceptabile de orice natura;
h) folosirea de cãtre persoanele autorizate a materialelor radioactive, a dispozitivelor generatoare de radiatii ionizante sau a instalaţiilor nucleare încredinţate în alte scopuri ori pentru alte operaţiuni decât cele stabilite pentru îndeplinirea sarcinilor de serviciu;
i) exercitarea de activitãţi nucleare fãrã permisul de exercitare corespunzãtor prevãzut la art. 9.
ART. 48
(1) În cazul contravenţiilor prevãzute la art. 47 lit. a)-g), amenda care se aplica persoanelor fizice este de la 1.000.000 lei la 10.000.000 lei, iar pentru persoanele juridice, de la 2.000.000 lei la 20.000.000 lei. În cazul contravenţiilor prevãzute la art. 47 lit. h) şi i), amenda este de la 200.000 lei la 2.000.000 lei şi se aplica persoanei care se face vinovata de sãvârşirea lor.
(2) Nivelul acestor amenzi se va actualiza prin hotãrâre a Guvernului, în raport cu rata inflaţiei.
ART. 49
Constatarea şi aplicarea contravenţiilor se fac de cãtre reprezentanţii împuterniciţi ai comisiei.
ART. 50
Dispoziţiile <>Legii nr. 32/1968 privind stabilirea şi sancţionarea contravenţiilor, cu excepţia prevederilor art. 25, 26 şi 27, sunt aplicabile contravenţiilor prevãzute în prezenta lege.
ART. 51
Obiectivele şi instalaţiile nucleare, componentele acestora, combustibilul nuclear, produsele radioactive, inclusiv deşeurile radioactive, dispozitivele nucleare explozive sau componentele acestora, care au fost supuse confiscãrii speciale prin hotãrâre judecãtoreascã, în condiţiile prevãzute la art. 118 din Codul penal, de la partea vinovata, trebuie sa fie reţinute pe cheltuiala fostului proprietar într-un loc sigur, sub sigiliul autoritãţilor publice, cu respectarea cerinţelor de securitate nucleara, astfel încât sa nu lezeze viata sau sãnãtatea populaţiei şi sa nu cauzeze deteriorarea mediului sau a proprietãţii pana la dispunerea mãsurilor legale cu privire la acestea.

CAP. 7
Dispoziţii tranzitorii şi finale

ART. 52
Ori de câte ori este necesar, din ratiuni de stat, combustibilul nuclear şi produsele radioactive pot fi rechiziţionate conform legii.
ART. 53
Orice persoana fizica sau juridicã care a suferit un prejudiciu ca urmare a abuzurilor sãvârşite de comisie sau de alt organism prevãzut de prezenta lege poate face plângere, în termen de 30 de zile, la instanta de contencios administrativ.
ART. 54
(1) Autorizaţia şi permisele eliberate înainte de intrarea în vigoare a prezentei legi îşi menţin valabilitatea pana la termenul prevãzut.
(2) Prevederile prezentei legi se aplica şi cererilor de autorizare în curs de soluţionare la data intrãrii în vigoare a acesteia.
(3) Orice persoana care la data intrãrii în vigoare a prezentei legi desfãşoarã activitãţi pentru care se aplica regimul de autorizare şi de control, prevãzut la cap. II, IV şi V din prezenta lege, este obligatã sa solicite autorizaţie, în termen de 6 luni de la intrarea în vigoare a legii, dacã acest lucru nu era necesar anterior intrãrii în vigoare a prezentei legi.
ART. 55
(1) În termen de 90 de zile de la intrarea în vigoare a prezentei legi, Guvernul va prezenta spre adoptare proiectul legii privind rãspunderea civilã pentru daune nucleare şi proiectul legii privind constituirea Fondului pentru gospodãrirea deşeurilor radioactive şi dezafectare.
(2) Pana la adoptarea şi la intrarea în vigoare a legii privind rãspunderea civilã pentru daune nucleare se aplica regimul prevãzut de convenţiile internaţionale la care România este parte.
ART. 56
(1) În termen de 180 de zile de la intrarea în vigoare a prezentei legi, organele de specialitate ale administraţiei publice menţionate vor emite reglementãrile prevãzute de prezenta lege.
(2) Pana la intrarea în vigoare a reglementãrilor prevãzute la alin. (1) se vor aplica prevederile normelor existente.
(3) Reglementãrile emise potrivit prezentei legi se publica în Monitorul Oficial al României, Partea I.
ART. 57
Anexele nr. 1-3 fac parte integrantã din prezenta lege.
ART. 58
Prezenta lege intra în vigoare la 60 de zile de la publicarea ei în Monitorul Oficial al României.
ART. 59
<>Legea nr. 61/1974 cu privire la desfãşurarea activitãţilor în domeniul nuclear din România şi <>Legea nr. 6/1982 privind asigurarea calitãţii obiectivelor şi instalaţiilor nucleare, precum şi orice alte dispoziţii contrare prezentei legi se abroga, cu excepţia dispoziţiilor referitoare la promovarea şi desfãşurarea activitãţii de cercetare ştiinţificã în domeniul nuclear.


ANEXA 1

LISTA
materialelor, dispozitivelor, echipamentelor şi informaţiilor pertinente pentru proliferarea armelor nucleare sau a altor dispozitive nucleare explozive, la care se face referire în art. 2 lit. e) şi f) din prezenta lege

a) materiale nenucleare, materiale ale cãror proprietãţi sunt adecvate utilizãrii în producerea energiei de origine nucleara;
b) dispozitive sau echipamente special concepute pentru a fi utilizate în instalaţii din ciclul combustibilului nuclear sau adecvate utilizãrii lor în acest scop;
c) dispozitive sau echipamente special concepute pentru a fi utilizate în fabricarea materialelor nucleare sau în fabricarea acelor materiale nenucleare care sunt prevãzute la lit. a), cat şi acele dispozitive sau echipamente care sunt adecvate utilizãrii în aceleaşi scopuri;
d) dispozitive sau echipamente esenţiale pentru fabricarea dispozitivelor menţionate la lit. b) şi c).
Lista detaliatã a materialelor, dispozitivelor, echipamentelor şi informaţiilor pertinente pentru proliferarea armelor nucleare şi a altor dispozitive nucleare explozive, prevãzute în prezenta anexa, precum şi regimul de control al exporturilor acestora vor fi stabilite prin hotãrâre a Guvernului, cu respectarea prevederilor din tratatele, acordurile, convenţiile şi înţelegerile internaţionale la care România este parte.


ANEXA 2

DEFINIŢIILE
la care se face referire în art. 3 din prezenta lege

a) accident nuclear - eveniment nuclear care afecteazã instalatia şi provoacã iradierea sau contaminarea populaţiei sau a mediului peste limitele permise de reglementãrile în vigoare;
b) activitate nucleara - orice practica umanã care introduce surse sau cai de expunere suplimentare, extinde expunerea la un numãr mai mare de persoane sau modifica reţeaua de cai de expunere, plecand de la sursele existente, marind astfel expunerea sau probabilitatea expunerii persoanelor sau numãrul de persoane expuse;
c) autoritate nationala competenta în domeniul nuclear - autoritatea, stabilitã de lege, cu competenta legalã de a elibera autorizaţii, de a efectua controale şi de a reglementa amplasarea, proiectarea, construcţia, punerea în funcţiune, exploatarea sau dezafectarea obiectivelor şi instalaţiilor nucleare;
d) autorizaţie - document emis de autoritatea nationala competenta în domeniul nuclear, în baza unei evaluãri de securitate nucleara şi control, cãtre o persoana juridicã, la cererea acesteia, pentru desfãşurarea unei activitãţi nucleare;
e) ciclu de combustibil nuclear - ansamblul de operaţiuni care cuprinde extractia şi prelucrarea minereurilor şi imbogatirea uraniului şi toriului, fabricarea combustibilului nuclear, exploatarea reactorilor nucleari, retratarea combustibilului nuclear, dezafectarea, orice activitate de gospodãrire a deşeurilor radioactive sau orice activitate de cercetare-dezvoltare asociata uneia dintre operaţiunile sus-menţionate;
f) combustibil nuclear - material sau un ansamblu mecanic care conţine materie prima sau material fisionabil, special destinat folosirii într-un reactor nuclear, în scopul producerii energiei nucleare;
g) deşeuri radioactive - acele materiale rezultate din activitãţile nucleare, pentru care nu s-a prevãzut nici o întrebuinţare, care conţin sau sunt contaminate cu radionuclizi în concentratii superioare limitelor de exceptare;
h) dispozitive generatoare de radiatii ionizante - dispozitive care produc radiatii X, neutroni sau particule încãrcate;
i) instalaţii de iradiere - echipamente ce cuprind dispozitive generatoare de radiatii ionizante sau surse de radiatii capabile sa producã câmpuri de radiatii intense;
j) instalatie nucleara - generator de radiaţie nucleara, instalatia, aparatul sau dispozitivul care extrage, produce, prelucreaza sau conţine materiale radioactive; instalatia nucleara include şi clãdirile sau structurile aferente;
k) obiective nucleare - uzine pentru fabricarea combustibilului nuclear, reactori nucleari, inclusiv ansamblurile critice şi subcritice, reactori de cercetare, centrale nuclearo-electrice, instalaţii de stocare a combustibilului iradiat, unitãţi de imbogatire sau instalaţii de retratare;
l) materie prima nucleara - uraniu ori toriu sau orice combinatie a acestora, în orice forma fizica sau chimica; zãcãminte care conţin cel puţin 0,03% în greutate uraniu, toriu sau orice combinatie a acestora;
m) material fisionabil special - plutoniu, uraniu 233, uraniu imbogatit în izotopul 233 sau în izotopul 235; orice material imbogatit artificial în oricare dintre izotopii mentionati anterior;
n) material radioactiv - orice material, în orice stare de agregare, care reprezintã fenomenul de radioactivitate, inclusiv deşeurile radioactive;
o) material nuclear - alte materiale care, datoritã unor proprietãţi nucleare specifice, sunt de interes deosebit pentru domeniul nuclear şi sunt stabilite prin reglementãri specifice;
p) minerit - prospectarea, explorarea, deschiderea, pregãtirea şi exploatarea materiilor prime nucleare;
r) plan de intervenţie - ansamblu de mãsuri care se aplica în caz de accident nuclear;
s) produs radioactiv - orice material radioactiv obţinut în cursul procesului de producere ori de utilizare a unui combustibil nuclear sau orice material care a devenit radioactiv prin expunere la radiatii, cu excepţia radioizotopilor care au atins stadiul final de preparare şi sunt susceptibili de a fi utilizaţi în scopuri ştiinţifice, medicale, speciale, sociale, comerciale sau industriale;
t) radiaţie ionizanta - oricare dintre urmãtoarele radiatii: alfa, beta, gama, X, neutroni, electroni, protoni sau alte particule încãrcate (nu se includ undele radio, radiatiile vizibile, infrarosii, ultraviolete, precum şi radiatii laser, ultrasunete etc.);
u) reglementãri - norme tehnice, metodologice, ghiduri, instrucţiuni, proceduri sau condiţii tehnico-organizatorice privind autorizarea şi controlul activitãţilor nucleare, obligatorii în domeniul nuclear, emise de autoritatea competenta, conform art. 5;
v) securitate nucleara - ansamblul de mãsuri tehnice şi organizatorice destinate sa asigure funcţionarea instalaţiilor nucleare în condiţii de siguranta, sa previnã şi sa limiteze deteriorarea acestora şi sa asigure protecţia personalului ocupat profesional, a populaţiei, mediului şi bunurilor materiale impotriva iradierii sau contaminarii radioactive;
z) surse - emitator de radiatii ionizante şi orice material radioactiv.


ANEXA 3

ORGANELE
de control al activitãţilor nucleare

1. Comisia Nationala pentru Controlul Activitãţilor Nucleare.
2. Inspectoratele de poliţie sanitarã şi medicina preventivã ale Ministerului Sãnãtãţii.
3. Inspecţia de stat pentru protecţia mediului din cadrul Autoritãţii Centrale pentru Protecţia Mediului.
4. Inspecţia de stat pentru cazane şi instalaţii de ridicat din cadrul Ministerului Industriei şi Comerţului.
5. Comisia Centrala pentru Accident Nuclear şi Caderi de Obiecte Cosmice din cadrul Ministerului Apãrãrii Naţionale.
6. Inspectoratul General al Poliţiei şi Comandamentul Trupelor de Pompieri din cadrul Ministerului de Interne.
7. Inspecţia de stat pentru protecţia muncii din cadrul Ministerului Muncii şi Protecţiei Sociale.
8. Agenţia Nationala de Control al Exporturilor Strategice şi de Interzicere a Armelor Chimice.
9. Direcţia Generalã a Vamilor din cadrul Ministerului Finanţelor.
10. Biroul Roman de Metrologie Legalã.

---------------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016