Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   LEGE nr. 109 din 2 iulie 1997  privind organizarea si functionarea Consiliului Economic si Social    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

LEGE nr. 109 din 2 iulie 1997 privind organizarea si functionarea Consiliului Economic si Social

EMITENT: PARLAMENTUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 141 din 7 iulie 1997
Parlamentul României adopta prezenta lege.

CAP. 1
Dispoziţii generale

ART. 1
Se constituie Consiliul Economic şi Social, organism tripartit, autonom, de interes public, în scopul realizãrii dialogului social dintre Guvern, sindicate şi patronat, a climatului de pace socialã.
ART. 2
Consiliul Economic şi Social are rol consultativ în stabilirea politicii economice şi sociale, precum şi în medierea starilor conflictuale intervenite între partenerii sociali, înainte de a se declansa procedurile prevãzute în <>Legea nr. 15/1991 pentru soluţionarea conflictelor de munca.
ART. 3
(1) Consiliul Economic şi Social are personalitate juridicã.
(2) Sediul Consiliului Economic şi Social este în municipiul Bucureşti.
ART. 4
Consiliul Economic şi Social se organizeazã şi funcţioneazã potrivit prevederilor prezentei legi, precum şi ale regulamentului de organizare şi funcţionare.

CAP. 2
Atribuţiile Consiliului Economic şi Social

ART. 5
Consiliul Economic şi Social analizeazã situaţia economicã şi socialã a tarii şi face propuneri, în condiţiile prevãzute de lege, privind:
a) restructurarea şi dezvoltarea economiei naţionale;
b) privatizarea agenţilor economici;
c) relaţiile de munca;
d) politica salariala;
e) protecţia socialã şi ocrotirea sãnãtãţii;
f) învãţãmântul şi cercetarea.
ART. 6
Pentru îndeplinirea rolului consultativ în soluţionarea problemelor prevãzute la art. 5, Consiliul Economic şi Social are urmãtoarele atribuţii:
a) formuleazã, în condiţiile prezentei legi, avize la proiecte de hotãrâri şi ordonanţe ale Guvernului şi la proiecte de legi ce urmeazã a fi prezentate spre adoptare Parlamentului;
b) semnaleaza Guvernului apariţia unor fenomene economice şi sociale care impun elaborarea unor noi acte normative;
c) analizeazã cauzele starilor conflictuale apãrute şi face propuneri de rezolvare a acestora în interes naţional;
d) urmãreşte îndeplinirea obligaţiilor ce decurg din Convenţia nr. 144/1976 a Organizaţiei Internaţionale a Muncii privitoare la consultarile tripartite destinate sa promoveze aplicarea normelor internaţionale ale muncii.
ART. 7
(1) Iniţiatorii proiectelor de acte normative care privesc domeniile prevãzute la art. 5 vor solicita, pentru acestea, avizul consultativ al Consiliului Economic şi Social.
(2) Acest aviz va însoţi proiectul de act normativ pana la adoptare.
ART. 8
(1) În îndeplinirea atribuţiilor prevãzute la art. 7, Consiliul Economic şi Social are obligaţia de a analiza proiectele de acte normative primite şi de a transmite avizul sau, dupã cum urmeazã:
a) în termen de 10 zile calendaristice de la primirea solicitãrii, în cazul proiectelor de hotãrâri şi de ordonanţe ale Guvernului sau, dupã caz, de legi ordinare;
b) în termen de 20 de zile calendaristice de la primirea solicitãrii, în cazul proiectelor de legi organice.
(2) Depãşirea termenelor prevãzute la alin. (1) da dreptul iniţiatorului sa transmitã proiectele de acte normative spre adoptare fãrã avizul Consiliului Economic şi Social, cu menţionarea acestei situaţii.
ART. 9
(1) Consiliul Economic şi Social mediazã, la cererea partenerilor sociali interesaţi, starile conflictuale intervenite între aceştia, la nivel de ramura sau la nivel naţional, care privesc domeniile de activitate prevãzute la art. 5, precum şi cele din sectoarele de activitate în care, potrivit <>Legii nr. 15/1991 , este interzisã greva.
(2) Consiliul Economic şi Social are obligaţia de a invita pãrţile, precum şi instituţiile, cu atribuţii în soluţionarea revendicarilor, şi de a stãrui în rezolvarea stãrii conflictuale, în condiţiile prevãzute de lege.
(3) În mãsura în care pãrţile cu atribuţii în soluţionarea revendicarilor nu ajung la o înţelegere în termen de 30 de zile de la data la care s-au adresat Consiliului Economic şi Social, atribuţiile de mediere ale acestuia înceteazã. În astfel de cazuri, Consiliul Economic şi Social are obligaţia de a comunica pãrţilor încetarea atribuţiilor de mediere, precum şi punctul sau de vedere privind revendicarile formulate.
(4) Termenul prevãzut la alin. (3) poate fi prelungit cu acordul partii care a formulat revendicarile.
ART. 10
Pe durata medierilor prevãzute la art. 9, partenerii sociali au obligaţia de a suspenda mãsurile care au generat conflictul şi de a se abţine de la forme specifice de sustinere a revendicarilor.
ART. 11
Consiliul Economic şi Social stabileşte relaţii cu organisme şi organizaţii internaţionale din domeniile social şi al muncii.
ART. 12
Consiliul Economic şi Social analizeazã şi propune mãsuri pentru îmbunãtãţirea modului de aplicare a acordurilor şi convenţiilor internaţionale la care România este parte, precum şi a programelor de asistenta iniţiate de organismele internaţionale de specialitate, din domeniul propriu de activitate.

CAP. 3
Structura Consiliului Economic şi Social

ART. 13
(1) Consiliul Economic şi Social are o structura tripartita şi este compus dintr-un numãr de 27 de membri, numiţi de partenerii sociali, dupã cum urmeazã:
a) 9 membri numiţi de Guvern;
b) 9 membri numiţi, de comun acord, de confederatiile sindicale reprezentative la nivel naţional;
c) 9 membri numiţi, de comun acord, de confederatiile patronale reprezentative la nivel naţional.
(2) Sunt reprezentative, la nivel naţional, confederatiile naţionale sindicale şi patronale care au dobândit aceasta calitate potrivit Legii contractului colectiv de munca.
ART. 14
Pot dobândi calitatea de membru al Consiliului Economic şi Social persoanele care îndeplinesc urmãtoarele condiţii:
a) au numai cetãţenia romana şi domiciliul în România;
b) au împlinit varsta de 30 de ani;
c) au capacitate de exerciţiu;
d) nu au suferit condamnãri pentru infracţiuni de drept comun sãvârşite cu intenţie.
ART. 15
Membrii Consiliului Economic şi Social sunt numiţi pe o perioada de 4 ani; mandatul membrilor poate fi reînnoit.
ART. 16
(1) Partenerii sociali vor inainta Consiliului Economic şi Social lista membrilor numiţi, cu cel puţin 30 de zile înainte de expirarea mandatului membrilor în activitate.
(2) În conformitate cu Regulamentul de organizare şi funcţionare a Consiliului Economic şi Social, membrii numiţi de partenerii sociali sunt validati individual, dupã verificarea îndeplinirii de cãtre aceştia a condiţiilor prevãzute la art. 14.
(3) Partenerii sociali urmeazã sa numeascã noi membri în locul celor care nu au fost confirmati.
ART. 17
(1) Consiliul Economic şi Social se considera legal constituit la data la care toţi membrii numiţi de partenerii sociali au fost confirmati.
(2) Pana la data constituirii unui nou Consiliul Economic şi Social, dar nu mai târziu de 3 luni de la încetarea mandatului, consiliul anterior îşi continua activitatea.
(3) Organul de conducere abilitat, potrivit regulamentului de organizare şi funcţionare, cu confirmarea membrilor noului Consiliul Economic şi Social, îşi continua activitatea pana la constituirea noului consiliu.
ART. 18
(1) Calitatea de membru al Consiliului Economic şi Social înceteazã în urmãtoarele situaţii:
a) la expirarea mandatului;
b) în caz de deces;
c) în caz de demisie;
d) în situaţia în care partenerul social care l-a numit cere revocarea sa;
e) în cazul în care nu mai îndeplineşte una dintre condiţiile prevãzute la art. 14 lit. a), c) şi d).
(2) Procedura revocãrii din calitatea de membru al Consiliului Economic şi Social se stabileşte prin regulamentul de organizare şi funcţionare.
ART. 19
În situaţiile prevãzute de art. 18, partenerul social va numi un nou membru, numire care va fi transmisã spre confirmare, potrivit art. 16.
ART. 20
(1) În structura Consiliului Economic şi Social sunt organizate comisii de specialitate permanente sau temporare.
(2) Comisiile de specialitate permanente sunt, în principal, urmãtoarele:
a) Comisia pentru restructurarea şi dezvoltarea economiei naţionale;
b) Comisia pentru privatizarea agenţilor economici;
c) Comisia pentru relaţiile de munca şi pentru mediere;
d) Comisia pentru politica salariala;
e) Comisia pentru protecţia socialã şi ocrotirea sãnãtãţii;
f) Comisia pentru învãţãmânt şi cercetare;
g) Comisia pentru relaţiile cu organizaţiile neguvernamentale şi internaţionale.
(3) Prin regulamentul de organizare şi funcţionare pot fi constituite şi alte comisii de specialitate permanente sau unele comisii de specialitate temporare pentru soluţionarea unor probleme care se ivesc în domeniile specifice de activitate.
ART. 21
Comisiile de specialitate permanente sau temporare ale Consiliului Economic şi Social au o organizare tripartita, numãrul membrilor acestora neputând depãşi 9 persoane, repartizaţi în mod egal pentru fiecare partener social.
ART. 22
(1) Membrii comisiilor de specialitate permanente sau temporare sunt numiţi dintre persoanele care au calitatea de membri ai Consiliului Economic şi Social.
(2) Pot fi numiţi membri ai comisiilor de specialitate permanente sau temporare ale Consiliului Economic şi Social şi alte persoane decât cele prevãzute la alin. (1). În acest caz, procedura de numire a acestora se stabileşte prin regulamentul de organizare şi funcţionare, respectându-se condiţiile prevãzute pentru membrii Consiliului Economic şi Social.

CAP. 4
Organizarea, funcţionarea şi conducerea Consiliului Economic şi Social

ART. 23
Organele care asigura funcţionarea Consiliului Economic şi Social sunt urmãtoarele:
a) plenul;
b) biroul executiv;
c) preşedintele şi vicepreşedinţii;
d) secretarul general.
ART. 24
(1) Plenul Consiliului Economic şi Social se întruneşte lunar în sesiuni ordinare.
(2) Plenul se întruneşte şi în sesiuni extraordinare, la cererea biroului executiv ori a cel puţin unei treimi din numãrul membrilor.
ART. 25
(1) Dezbaterile în plen se desfãşoarã în prezenta a minimum 15 membri, cu condiţia ca fiecare partener social sa fie reprezentat de cel puţin 5 persoane.
(2) Lucrãrile plenului se desfãşoarã în şedinţe publice, în afarã cazurilor expres stabilite de biroul executiv.
ART. 26
(1) Plenul asigura conducerea generalã a Consiliului Economic şi Social şi are urmãtoarele atribuţii principale:
a) alege, la propunerea partenerilor sociali, pe cei 2 vicepreşedinţi;
b) dezbate şi adopta regulamentul de organizare şi funcţionare;
c) stabileşte componenta comisiilor de specialitate permanente;
d) dezbate şi aproba proiectul propriu de buget de venituri şi cheltuieli, precum şi raportul privind execuţia bugetarã;
e) dezbate şi adopta propunerile de hotãrâri elaborate de comisiile de specialitate;
f) dezbate şi avizeazã proiectele de legi organice şi programele de interes naţional întocmite de Guvern;
g) numeşte pe secretarul general al Consiliului Economic şi Social.
(2) Atribuţiile prevãzute la alin. (1) pot fi completate prin regulamentul de organizare şi funcţionare.
ART. 27
(1) În exercitarea atribuţiilor sale, plenul adopta hotãrâri, de regula, prin consensul partenerilor sociali.
(2) În cazul în care nu se realizeazã consensul, hotãrârile se adopta prin vot, cu majoritatea de trei pãtrimi din numãrul membrilor Consiliului Economic şi Social.
(3) În cazul în care nu se poate adopta o hotãrâre a plenului în condiţiile prevãzute la alin. (1) sau (2), se vor transmite punctele de vedere exprimate în plenul Consiliului Economic şi Social partii care a sesizat acest organism.
ART. 28
(1) Biroul executiv al Consiliului Economic şi Social este alcãtuit din preşedinte, 2 vicepreşedinţi şi un numãr de 6 membri, câte 2 din partea fiecãrui partener social.
(2) Biroul executiv al Consiliului Economic şi Social asigura conducerea în intervalul dintre şedinţele plenului.
(3) Atribuţiile şi modul de lucru ale biroului executiv sunt stabilite prin Regulamentul de organizare şi funcţionare a Consiliului Economic şi Social.
ART. 29
(1) Preşedintele Consiliului Economic şi Social este numit de Parlament, pe o perioada de 4 ani, la propunerea plenului Consiliului Economic şi Social, adoptatã cu o majoritate de trei pãtrimi din numãrul total al membrilor.
(2) Revocarea preşedintelui Consiliului Economic şi Social se va face de cãtre Parlament, la propunerea Consiliului Economic şi Social.
ART. 30
Atribuţiile preşedintelui şi vicepreşedinţilor Consiliului Economic şi Social se stabilesc prin regulamentul de organizare şi funcţionare.
ART. 31
Preşedintele Consiliului Economic şi Social reprezintã consiliul în relaţiile cu terţii, potrivit hotãrârilor luate în biroul executiv.
ART. 32
(1) Comisiile de specialitate sunt structurile Consiliului Economic şi Social care analizeazã problemele specifice domeniilor prevãzute la art. 5 şi care propun plenului mãsuri de soluţionare a acestora.
(2) Comisiile de specialitate sunt conduse de un preşedinte, numit, prin rotaţie, de cãtre fiecare partener social.
(3) Preşedintele comisiei de specialitate stabileşte programul de lucru şi problemele care urmeazã a fi dezbãtute.
ART. 33
Procedura de lucru a comisiilor permanente se stabileşte prin Regulamentul de organizare şi funcţionare a Consiliului Economic şi Social.
ART. 34
(1) În structura Consiliului Economic şi Social funcţioneazã un secretariat tehnic, care este aparatul de lucru de specialitate şi tehnico-administrativ.
(2) Secretariatul tehnic al Consiliului Economic şi Social este condus de secretarul general, atribuţiile acestuia fiind stabilite prin regulamentul de organizare şi funcţionare.
(3) Funcţia de secretar general este incompatibilã cu funcţia de membru în Consiliul Economic şi Social.

CAP. 5
Alte dispoziţii

ART. 35
(1) Pentru organizarea şi funcţionarea Consiliului Economic şi Social se aloca de la bugetul de stat, prin legile bugetare anuale, fonduri aferente urmãtoarelor categorii de cheltuieli:
a) cheltuielile de întreţinere şi funcţionare şi cheltuielile de capital, care se vor stabili anual;
b) salariile pentru un numãr minim de 6 angajaţi ai Secretariatului tehnic al Consiliului Economic şi Social, stabilite potrivit nivelurilor prevãzute în <>Legea nr. 40/1991 , republicatã, precum şi contribuţia pentru Fondul asigurãrilor sociale de stat şi contribuţia la Fondul pentru plata ajutorului de şomaj, aferente;
c) indemnizaţiile pentru cei 27 de membri ai Consiliului Economic şi Social şi pentru 12 dintre membrii comisiilor de specialitate care nu au calitatea de membri ai Consiliului Economic şi Social.
(2) În anul 1997 se vor aloca sume pentru acoperirea cheltuielilor prevãzute la alineatul precedent din Fondul de rezerva bugetarã la dispoziţia Guvernului.
(3) Alte venituri pot fi constituite din donaţii şi contribuţii ale partenerilor sociali, ale altor persoane fizice şi juridice, unanim acceptate.
ART. 36
Structura de personal a Consiliului Economic şi Social este urmãtoarea:
a) personalul de specialitate şi tehnico-administrativ;
b) experţii comisiilor de specialitate.
ART. 37
(1) Pentru activitatea depusa, membrii Consiliului Economic şi Social şi ai comisiilor de specialitate permanente şi temporare ale acestuia primesc o indemnizaţie lunarã.
(2) În cazul în care membrii Consiliului Economic şi Social sau ai comisiilor de specialitate permanente sau temporare se deplaseaza în interesul serviciului, în ţara sau în strãinãtate, precum şi în alte situaţii deosebite, aceştia au dreptul şi la alte sume de bani, stabilite prin regulamentul de organizare şi funcţionare, conform dispoziţiilor legale.
ART. 38
Personalul de specialitate şi tehnico-administrativ funcţioneazã în cadrul Secretariatului tehnic al Consiliului Economic şi Social şi se încadreazã în condiţiile legii.
ART. 39
(1) Consiliul Economic şi Social are dreptul sa solicite de la orice persoana juridicã, de drept public sau privat, iar aceste persoane au obligaţia sa transmitã, cu respectarea normelor legale în vigoare, datele şi informaţiile necesare îndeplinirii atribuţiilor consiliului.
(2) Pãstrarea şi folosirea datelor şi informaţiilor se vor face cu respectarea gradului de confidenţialitate precizat de emitent.

CAP. 6
Dispoziţii finale

ART. 40
(1) În termen de 30 de zile de la data intrãrii în vigoare a prezentei legi, Guvernul, organizaţiile sindicale de tip confederatie şi organizaţiile patronale reprezentative la nivel naţional vor numi, prin consens, o comisie de pregãtire a organizãrii Consiliului Economic şi Social.
(2) Comisia de pregãtire a organizãrii Consiliului Economic şi Social este formatã din 9 membri, câte 3 din partea fiecãrui partener social.
ART. 41
Comisia de pregãtire a organizãrii Consiliului Economic şi Social are urmãtoarele atribuţii:
a) elaboreazã proiectul Regulamentului de organizare şi funcţionare a Consiliului Economic şi Social;
b) face propuneri pentru numirea în funcţie a secretarului general;
c) confirma în funcţie pe membrii Consiliului Economic şi Social, numiţi de cãtre fiecare partener social;
d) convoacã plenul Consiliului Economic şi Social la prima şedinţa.
ART. 42
Comisia de pregãtire a organizãrii Consiliului Economic şi Social îşi înceteazã activitatea la prima şedinţa a plenului consiliului.

Aceasta lege a fost adoptatã de Senat în şedinţa din 17 iunie 1997, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constituţia României.

p. PREŞEDINTELE SENATULUI
MIRCEA IONESCU-QUINTUS

Aceasta lege a fost adoptatã de Camera Deputaţilor în şedinţa din 19 iunie 1997, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constituţia României.

p. PREŞEDINTELE CAMEREI DEPUTAŢILOR
ANDREI IOAN CHILIMAN

--------------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016