Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   LEGE nr. 108 din 2 iunie 1998  pentru aprobarea   Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 26/1997 privind protectia copilului aflat in dificultate    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

LEGE nr. 108 din 2 iunie 1998 pentru aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 26/1997 privind protectia copilului aflat in dificultate

EMITENT: Parlament
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 205 din 2 iunie 1998
Parlamentul României adopta prezenta lege.

ART. 1
Se aproba <>Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 26 din 9 iunie 1997 privind protecţia copilului aflat în dificultate, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 120 din 12 iunie 1997, cu urmãtoarele modificãri şi completãri:

1. Articolul 1 alineatul (1) va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 1. - (1) În sensul prezentei ordonanţe de urgenta, copilul se afla în dificultate, dacã dezvoltarea sau integritatea sa fizica sau morala este periclitata."

2. La articolul 3, dupã alineatul (1) se introduc alineatele (1^1) şi (1^2) cu urmãtorul cuprins:
"(1^1) Orice copil care, temporar sau definitiv, este lipsit de mediul sau familial sau care, în propriul sau interes superior, nu poate fi lãsat în acest mediu, are dreptul la protecţie şi la un ajutor special din partea colectivitãţii locale.
(1^2) Statul garanteazã protejarea copilului impotriva oricãror forme de violenta, inclusiv sexualã, vãtãmare ori abuz fizic sau mintal, de abandon sau neglijenţa, de rele tratamente sau de exploatare, în timpul cat se afla în îngrijirea pãrinţilor ori a unuia dintre ei, a reprezentantului sau legal sau a oricãrei alte persoane."

3. Articolul 3 alineatul (2) va avea urmãtorul cuprins:
"(2) Statul sprijinã colectivitatea localã din care face parte copilul, în îndeplinirea obligaţiilor ce îi revin pentru protecţia copilului aflat în dificultate."

4. Articolul 4 alineatul (2) va avea urmãtorul cuprins:
"(2) În vederea exercitãrii atribuţiilor prevãzute la alin. (1), în subordinea consiliului judeţean, respectiv al consiliilor locale ale sectoarelor municipiului Bucureşti, se organizeazã şi funcţioneazã comisia pentru protecţia copilului, denumita în continuare comisie, şi serviciul public specializat pentru protecţia copilului, denumit în continuare serviciu public specializat."

5. Articolul 7 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 7. - (1) În vederea respectãrii interesului superior al copilului aflat în dificultate, comisia poate stabili urmãtoarele mãsuri:
a) încredinţarea copilului unei familii, unei persoane sau unui organism privat autorizat;
b) încredinţarea copilului în vederea adopţiei;
c) încredinţarea provizorie a copilului cãtre serviciul public specializat;
d) plasamentul copilului la o familie sau la o persoana;
e) plasamentul copilului la serviciul public specializat sau la un organism privat autorizat;
f) plasamentul copilului în regim de urgenta;
g) plasamentul copilului într-o familie asistatã.
(2) În alegerea uneia dintre aceste mãsuri trebuie sa se ţinã seama, în mod corespunzãtor, de necesitatea unei continuitati rationale în educarea copilului, precum şi de originea sa etnicã, religioasã, culturalã sau lingvistica.
(3) Se va asigura copilului capabil de discernãmânt dreptul de a exprima liber opinia sa asupra mãsurilor de protecţie prevãzute la alin. (1)."

6. La articolul 10, alineatele (3) şi (5) vor avea urmãtorul cuprins:
"(3) Educaţia şcolarã a copilului nu poate fi schimbatã decât în interesul acestuia, avându-se în vedere prevederile art. 7 alin. (2) şi (3), cu aprobarea comisiei. Credinţa religioasã în care a fost educat copilul nu se poate schimba decât în cazuri excepţionale, cu aprobarea specialã a comisiei."
"(5) Dreptul de a administra bunurile copilului se exercita de comisie, care îl poate delega serviciului public specializat sau persoanei ori organismului privat autorizat, cãruia copilul i-a fost încredinţat. În acest scop, în termen de 15 zile de la data încredinţãrii, se procedeazã la inventarierea bunurilor copilului. Serviciul public specializat, cu aprobarea comisiei, va putea instraina bunurile copilului numai dacã actul rãspunde unor nevoi sau prezintã un folos neîndoielnic pentru copil. Sumele de bani rezultate în urma vânzãrii bunurilor copilului, precum şi veniturile aduse de acestea vor fi depuse în cont personal, pe numele copilului, prin grija serviciului public specializat, şi nu vor putea fi ridicate decât cu acordul comisiei."

7. Articolul 19 devine articolul 13 cu urmãtorul cuprins:
"Art. 19. - Dezvoltarea armonioasã a copilului încredinţat în condiţiile art. 9 sau dat în plasament în condiţiile art. 12 alin. (2) se asigura în centrele de plasament care funcţioneazã în cadrul serviciului public specializat sau al organismului privat autorizat cãruia copilul i-a fost încredinţat sau dat în plasament."

8. Articolele 13-15 devin articolele 14-16.

9. Articolul 20 devine articolul 17 cu urmãtorul cuprins:
"Art. 20. - (1) Serviciul public specializat sau organismul privat autorizat, care a primit în încredinţare sau în plasament un copil, va asigura acestuia mediul familial corespunzãtor.
(2) Pentru asigurarea mediului familial corespunzãtor, serviciul public specializat este obligat:
a) sa identifice familii sau persoane cãrora sa le poatã fi încredinţat sau dat în plasament copilul, cu prioritate printre rudele acestuia pana la gradul al patrulea inclusiv;
b) sa determine opinia copilului capabil de discernãmânt cu privire la familia sau la persoana propusã pentru a-l primi în încredinţare sau în plasament şi sa o aducã la cunostinta comisiei;
c) sa asigure asistenta şi sprijin acelei familii sau persoane atât înainte, cat şi dupã încredinţarea sau plasamentul copilului;
d) sa ofere asistenta şi sprijin pãrinţilor copilului, pentru a pregati revenirea acestuia în mediul sau familial;
e) sa asigure spaţii special amenajate în cadrul sau în afarã centrelor de plasament şi mijloacele necesare pentru contactul personal şi nemijlocit al copilului cu pãrinţii sãi, dacã este cazul, potrivit regulamentelor;
f) sa supravegheze familiile şi persoanele cãrora le-a fost încredinţat sau dat în plasament un copil, pe toatã durata acestei mãsuri, precum şi pe pãrinţii copilului, dupã revenirea acestuia în mediul sau familial;
g) sa prezinte rapoarte şi propuneri comisiei cu privire la aspectele sus-menţionate, trimestrial sau la cererea acesteia."

10. Articolul 21 devine articolul 18.

11. La articolul 22, care devine articolul 19, alineatul (2) va avea urmãtorul cuprins:
"(2) La cererea copilului, acesta poate rãmâne în centrele de plasament ori la familia sau persoana cãreia i-a fost încredinţat sau dat în plasament şi dupã dobândirea capacitãţii depline de exerciţiu, dacã îşi continua studiile, dar fãrã a depãşi varsta de 26 de ani."

12. La articolul 23, care devine articolul 20, alineatul (1) va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 23. - (1) Pentru fiecare copil încredinţat sau dat în plasament se acorda o alocatie lunarã de întreţinere în cuantum de 300.000 lei, care se indexeazã prin hotãrâre a Guvernului."

13. Articolul 24 devine articolul 21.

14. Dupã articolul 25, care devine articolul 22, se introduce capitolul II^1 cu urmãtorul titlu:
"Capitolul II^1 - Mãsuri educative fata de copilul care a sãvârşit o fapta prevãzutã de legea penalã, dar care nu rãspunde penal"

15. Articolul 16 devine articolul 23 cu urmãtorul cuprins:
"Art. 16. - (1) Copilul care a sãvârşit o fapta prevãzutã de legea penalã, dar care nu rãspunde penal, beneficiazã de protecţie în condiţiile prezentei ordonanţe de urgenta.
(2) Nu rãspunde penal copilul care nu a împlinit varsta de 14 ani sau care are varsta între 14 şi 16 ani, dacã nu se dovedeşte ca a sãvârşit fapta cu discernãmânt."

16. La articolul 17, care devine articolul 24, alineatul (1) va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 17. - (1) Fata de copilul aflat în situaţia prevãzutã la art. 16, comisia va lua una dintre urmãtoarele mãsuri educative:
a) mustrarea;
b) libertatea supravegheatã;
c) internarea într-un centru de reeducare;
d) internarea într-o instituţie medical-educativã."

17. Dupã articolul 17, care devine articolul 24, se introduc articolele 17^1-17^5 cu urmãtorul cuprins:
"Art. 17^1. - Mãsura educativã a mustrãrii consta în dojenirea copilului, în arãtarea pericolului social al faptei sãvârşite, în sfãtuirea copilului sa se poarte în asa fel încât sa dea dovada de îndreptare, atrãgându-i-se totodatã atenţia ca, dacã va sãvârşi din nou o infracţiune, se va lua fata de el o mãsura mai severã sau i se va putea aplica o pedeapsa.
Art. 17^2. - (1) Mãsura educativã a libertãţii supravegheate consta în lãsarea copilului în libertate timp de un an, sub supraveghere deosebita. Supravegherea poate fi încredinţatã, dupã caz, pãrinţilor, adoptatorului sau tutorelui copilului. Dacã nici unul dintre aceştia nu poate asigura supravegherea în condiţii satisfãcãtoare, comisia dispune încredinţarea supravegherii copilului, pe acelaşi interval de timp, unei familii sau unei persoane de încredere, unui organism privat autorizat sau serviciului public specializat.
(2) Persoana cãreia i s-a încredinţat supravegherea copilului are obligaţia de a veghea îndeaproape asupra comportãrii acestuia, în scopul îndreptãrii lui, precum şi obligaţia de a înştiinţa, de îndatã, comisia atunci când copilul se sustrage de la supraveghere, are purtãri rele ori a sãvârşit din nou o fapta prevãzutã de legea penalã.
(3) Comisia poate sa impunã copilului respectarea urmãtoarelor obligaţii:
a) sa nu frecventeze anumite locuri stabilite;
b) sa nu între în legatura cu anumite persoane;
c) sa frecventeze cu regularitate şcoala sau un curs de calificare.
(4) Comisia atrage atenţia copilului asupra consecinţelor comportãrii sale.
(5) Dupã luarea mãsurii libertãţii supravegheate, comisia încunoştinţeazã şcoala la care copilul învaţã.
(6) Dacã înãuntrul termenului de supraveghere copilul se sustrage de la supravegherea ce se exercita asupra lui sau are purtãri rele ori sãvârşeşte din nou o fapta prevãzutã de legea penalã, comisia revoca mãsura libertãţii supravegheate şi ia fata de copil mãsura internãrii într-un centru de reeducare sau într-o instituţie medical-educativã.
Art. 17^3. - (1) Mãsura educativã a internãrii copilului într-un centru de reeducare se ia în scopul reeducãrii copilului, cãruia i se asigura posibilitatea de a dobândi învãţãtura necesarã şi o pregãtire profesionalã, potrivit aptitudinilor sale.
(2) Mãsura internãrii se ia fata de copilul în privinta cãruia celelalte mãsuri educative sunt neîndestulãtoare.
Art. 17^4. - Mãsura internãrii într-o instituţie medical-educativã se ia fata de copilul care, din cauza stãrii sale fizice sau psihice, are nevoie de tratament medical şi de un regim special de educaţie.
Art. 17^5. - (1) Mãsurile prevãzute la art. 17^3 şi 17^4 se iau pe timp nedeterminat, însã nu pot dura decât pana la împlinirea de cãtre copil a vârstei de 18 ani. Mãsura prevãzutã la art. 17^3 trebuie sa fie ridicatã de îndatã ce a dispãrut cauza care a impus luarea acesteia. Comisia, dispunând ridicarea mãsurii prevãzute la art. 17^4, poate, dacã este cazul, sa ia fata de copil mãsura internãrii într-un centru de reeducare.
(2) La data când copilul devine major, comisia poate dispune prelungirea internãrii pe o durata de cel mult 2 ani, dacã aceasta este necesarã pentru realizarea scopului internãrii."

18. Articolul 18 devine articolul 30 cu urmãtorul cuprins:
"Art. 18. - (1) Mãsurile educative prevãzute la art. 17 se iau la sesizarea procurorului, a organelor de poliţie, a şcolii, a pãrinţilor sau a oricãrei persoane interesate.
(2) Mãsurile educative prevãzute la art. 17 lit. b)-d) se iau numai cu avizul procurorului.
(3) La luarea mãsurilor educative, comisia va tine seama de gradul de pericol social al faptei sãvârşite, de dezvoltarea fizica, intelectualã şi afectiva a copilului, de comportarea lui generalã, de condiţiile în care a fost crescut şi în care a trãit şi de orice elemente de natura sa caracterizeze personalitatea acestuia."

19. Capitolul III devine capitolul IV cu urmãtorul titlu:
"Capitolul III - Organizarea şi funcţionarea Comisiei pentru protecţia copilului"

20. Articolele 26-28 devin articolele 31-33.

21. Articolul 29 devine articolul 34 cu urmãtorul cuprins:
"Art. 29. - Hotãrârea comisiei poate fi atacatã la judecãtoria teritorialã competenta, potrivit normelor de drept comun."

22. Articolul 30 devine articolul 35 cu urmãtorul cuprins:
"Art. 30. - Organismele private, prevãzute în prezenta ordonanta de urgenta, sunt persoane juridice de drept privat cu scop nelucrativ, constituite în condiţiile legii. La constituirea organismelor private romane, instanta judecãtoreascã va cere avizul Departamentului pentru Protecţia Copilului şi al Ministerului Educaţiei Naţionale. În cazul în care obiectivele statutare ale organismului privat cuprind şi activitãţi pentru alte categorii sociale decât copiii, se va cere şi avizul Ministerului Muncii şi Protecţiei Sociale."

23. Articolele 31-36 devin articolele 36-41.

24. La articolul 37, care devine articolul 42, alineatul (1) va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 37. - (1) Cheltuielile pentru protecţia copilului aflat în dificultate se finanţeazã de la bugetul consiliului judeţean, respectiv de la bugetul consiliilor sectoarelor municipiului Bucureşti. În acelaşi scop pot fi utilizate şi fonduri extrabugetare. Departamentul pentru Protecţia Copilului poate finanta programe de interes naţional pentru protecţia copilului aflat în dificultate, din fonduri transferate de la bugetul de stat cu aceasta destinaţie, din intrari de credite externe, precum şi din fonduri extrabugetare."

25. Articolul 38 devine articolul 43 cu urmãtorul cuprins:
"Art. 38. - (1) În aplicarea prezentei ordonanţe de urgenta, Departamentul pentru Protecţia Copilului împreunã cu ministerele interesate vor elabora norme metodologice şi mãsuri tranzitorii, care se aproba prin hotãrâre a Guvernului.
(2) Departamentul pentru Protecţia Copilului controleazã, în condiţiile legii, activitatea de protecţie a copilului aflat în dificultate, exercitatã de autoritãţile administraţiei publice locale."

26. Articolul 39 devine articolul 44 cu urmãtorul cuprins:
"Art. 39. - Acţiunile şi cererile privitoare la aplicarea dispoziţiilor prezentei ordonanţe de urgenta sunt scutite de taxa de timbru şi de timbru judiciar."

27. Articolul 40 devine articolul 45 cu urmãtorul cuprins:
"Art. 40. - (1) În termen de 6 luni de la intrarea în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenta, comisiile vor verifica şi vor reevalua toate mãsurile de ocrotire stabilite prin hotãrâri în curs de aplicare ale fostelor comisii teritoriale pentru ocrotirea minorilor, care au funcţionat potrivit Legii nr. 3/1970 privind regimul ocrotirii unor categorii de minori.
(2) La expirarea termenului prevãzut la alin. (1), hotãrârile comisiilor teritoriale pentru ocrotirea minorilor îşi înceteazã aplicabilitatea."

28. Articolul 41 devine articolul 46 cu urmãtorul cuprins:
"Art. 41. - (1) Transferul instituţiilor de ocrotire - leagane, case de copii - şi al centrelor de primire a minorilor, care au funcţionat potrivit Legii nr. 3/1970, transferul patrimoniului şi al personalului acestora, precum şi reorganizarea lor în centre de plasament şi centre de primire a copilului în cadrul serviciilor publice specializate se vor face pana la intrarea în vigoare a legii bugetului de stat pe anul 1998, prin protocol încheiat între consiliile judeţene, respectiv consiliile locale ale sectoarelor municipiului Bucureşti, şi autoritãţile în subordinea cãrora aceste instituţii au funcţionat pana la intrarea în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenta.
(2) Patrimoniul transferat potrivit alin. (1) îşi pãstreazã destinaţia de organizare şi desfãşurare a activitãţii de protecţie a copilului aflat în dificultate.
(3) Personalul didactic şi didactic auxiliar, titular, existent în instituţiile de ocrotire care au funcţionat potrivit Legii nr. 3/1970 şi care se transfera, potrivit alin. (1), în cadrul centrelor de plasament şi de primire a copilului din cadrul serviciilor publice specializate, precum şi în cadrul Departamentului pentru Protecţia Copilului, îşi pãstreazã statutul de personal didactic.
(4) Personalului responsabil cu instructia, educaţia, transferat în condiţiile alin. (3), i se aplica prevederile Legii nr. 128/1997 privind Statutul personalului didactic.
(5) Funcţiile didactice ale personalului din centrele de plasament, menţionat la alin. (3), sunt: educatoare/educator, institutor-educator, invatator-educator, profesor-educator, profesor-logoped, psihopedagog, profesor de muzica, profesor de educaţie fizica.
(6) Funcţiile didactice auxiliare ale personalului din centrele de plasament, menţionat la alin. (3), sunt:
a) bibliotecar, documentarist, redactor;
b) informatician;
c) laborant;
d) tehnician;
e) pedagog şcolar;
f) instructor-animator, instructor de educaţie extraşcolarã;
g) asistent social;
h) corepetitor;
i) supraveghetor de noapte."

29. Articolul 42 devine articolul 47.

ART. 2
<>Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 26/1997 privind protecţia copilului aflat în dificultate, cu modificãrile şi completãrile aduse prin prezenta lege, se va republica în Monitorul Oficial al României, dându-se textelor o noua numerotare.

Aceasta lege a fost adoptatã de Camera Deputaţilor în şedinţa din 11 mai 1998, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (1) din Constituţia României.

p. PREŞEDINTELE CAMEREI DEPUTAŢILOR
PAULA MARIA IVANESCU

Aceasta lege a fost adoptatã de Senat în şedinţa din 11 mai 1998, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (1) din Constituţia României.

p. PREŞEDINTELE SENATULUI
CRISTIAN SORIN DUMITRESCU
------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016