Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   LEGE nr. 106 din 16 iunie 1999  pentru ratificarea Tratatului privind asistenta judiciara reciproca in materie penala dintre Romania si Canada, semnat la Ottawa la 25 mai 1998    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

LEGE nr. 106 din 16 iunie 1999 pentru ratificarea Tratatului privind asistenta judiciara reciproca in materie penala dintre Romania si Canada, semnat la Ottawa la 25 mai 1998

EMITENT: PARLAMENTUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 284 din 21 iunie 1999
Parlamentul României adopta prezenta lege.

ART. 1
Se ratifica Tratatul privind asistenta judiciarã reciprocã în materie penalã dintre România şi Canada, semnat la Ottawa la 25 mai 1998.
ART. 2
Cheltuielile aferente activitãţilor privind acordarea asistenţei judiciare în materie penalã vor fi suportate în conformitate cu prevederile legale în vigoare.

Aceasta lege a fost adoptatã de Senat în şedinţa din 13 aprilie 1999, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constituţia României.

p. PREŞEDINTELE SENATULUI,
DORU IOAN TARACILA

Aceasta lege a fost adoptatã de Camera Deputaţilor în şedinţa din 10 mai 1999, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constituţia României.

p. PREŞEDINTELE CAMEREI
DEPUTAŢILOR,
PAULA IVANESCU


T R A T A T
privind asistenta judiciarã reciprocã în materie penalã între România şi Canada

România şi Canada, denumite în continuare pãrţi contractante,
dorind sa imbunatateasca eficacitatea ambelor tari în cercetarea, urmãrirea în instanta şi reprimarea infracţiunilor prin cooperare şi asistenta judiciarã în materie penalã,
au convenit cele ce urmeazã:

PARTEA I
Dispoziţii generale

ART. 1
Obligaţia de a acorda asistenta judiciarã reciprocã
(1) Pãrţile contractante îşi vor acorda, cat de mult posibil, asistenta judiciarã în materie penalã, în conformitate cu dispoziţiile acestui tratat.
(2) Asistenta judiciarã înseamnã orice fel de asistenta acordatã de cãtre statul solicitat în privinta anchetelor şi a procedurilor în materie penalã, desfãşurate în statul solicitant, indiferent dacã asistenta este cerutã sau acordatã de cãtre o instanta sau de o alta autoritate competenta.
(3) Materie penalã înseamnã, pentru România, anchete şi proceduri referitoare la orice infracţiune prevãzutã de legea romana şi pentru Canada, anchete sau proceduri referitoare la orice infracţiune prevãzutã printr-o lege a Parlamentului sau a organului legiuitor al unei provincii.
(4) Materia penalã include, de asemenea, anchete sau proceduri referitoare la infracţiuni la legi de natura fiscalã, tarifara şi vamalã.
(5) Asistenta judiciarã include:
a) localizarea şi identificarea persoanelor şi a obiectelor;
b) comunicarea documentelor, inclusiv a acelora prin care se solicita prezenta persoanelor la proces;
c) furnizarea de informaţii, dosare şi documente;
d) furnizarea de obiecte, inclusiv împrumutarea probelor;
e) percheziţia, ridicarea de obiecte şi indisponibilizarea acestora;
f) obţinerea de mãrturii şi declaraţii;
g) autorizarea prezentei persoanelor din statul solicitant la executarea cererilor;
h) punerea la dispoziţie a persoanelor arestate, pentru a da declaraţii sau pentru a participa la anchete;
i) facilitarea prezentei martorilor sau asistarea persoanelor în investigaţii;
j) luarea de mãsuri în vederea localizarii, reţinerii şi confiscãrii produselor obţinute în urma comiterii unor acte infractionale;
k) acordarea oricãrei alte forme de asistenta conform obiectivelor prezentului tratat.
ART. 2
Executarea cererilor
(1) Cererile de asistenta vor fi executate prompt, în conformitate cu legea statului solicitat şi, în cazul în care aceasta lege nu interzice, în maniera specificatã de cãtre statul solicitant.
(2) La cerere, statul solicitat va informa statul solicitant despre data şi locul executãrii cererii de asistenta.
(3) Statul solicitat nu poate sa invoce secretul bancar pentru a refuza executarea unei cereri.
ART. 3
Refuzarea sau amânarea asistenţei
(1) Acordarea asistenţei poate fi refuzatã, dacã:
a) în opinia statului solicitat executarea cererii ar aduce atingere suveranitãţii, securitãţii, ordinii publice, unui interes public esenţial;
b) exista motive suficiente pentru ca statul solicitat sa considere ca satisfacerea cererii ar facilita urmãrirea sau impunerea de sancţiuni persoanei la care se referã cererea, pe motiv de rasa, religie, naţionalitate ori opinii politice; sau
c) infracţiunea este calificatã de statul solicitat ca fiind infracţiune exclusiv militarã.
(2) Acordarea asistenţei poate fi amânatã în cazul în care executarea cererii ar impiedica o ancheta sau o urmãrire aflatã în desfãşurare în statul solicitat.
(3) Statul solicitat va informa fãrã întârziere statul solicitant despre decizia sa de a nu da curs, în totalitate sau parţial, unei cereri de asistenta sau de a amana executarea acesteia, prezentând şi motivele avute în vedere.
(4) Înainte de a refuza o cerere de asistenta sau înainte de a amana executarea cererii, statul solicitat va decide dacã asistenta poate fi acordatã sub rezerva unor condiţii pe care le considera necesare. Dacã statul solicitant accepta aceasta asistenta condiţionatã, atunci va trebui sa respecte condiţiile respective.

PARTEA a II-a
Dispoziţii specifice

ART. 4
Localizarea şi identificarea persoanelor
Autoritãţile competente ale statului solicitat vor lua toate mãsurile necesare pentru gãsirea şi identificarea persoanelor şi a obiectelor specificate în cerere.
ART. 5
Comunicarea documentelor
(1) Statul solicitat va notifica orice document care i-a fost trimis în vederea comunicãrii.
(2) Statul solicitant va transmite cererea pentru comunicarea unui document care se raporteazã la un rãspuns sau la o declaraţie ce se va lua în statul solicitant, într-un termen rezonabil înainte de data prevãzutã pentru darea rãspunsului sau luarea declaraţiei.
(3) Statul solicitat va returna dovada comunicãrii, dacã este posibil, în maniera cerutã de cãtre statul solicitant.
ART. 6
Furnizarea de informaţii, documente, dosare şi obiecte
(1) Statul solicitat va furniza copii de pe informaţiile, documentele sau dosarele aflate în posesia ministerelor sau a altor autoritãţi publice şi care sunt disponibile publicului.
(2) Statul solicitat poate furniza orice informaţii, documente, dosare şi obiecte aflate în posesia ministerelor sau a altor autoritãţi publice, care nu sunt disponibile publicului, în aceeaşi mãsura şi conform aceloraşi condiţii ca şi când acestea ar fi puse la dispoziţie propriilor autoritãţi care se ocupa cu aplicarea legii sau autoritãţilor judiciare.
(3) Statul solicitat poate furniza copii certificate de pe aceste dosare şi documente, în cazul în care statul solicitant nu solicita, în mod expres, originalele acestora.
(4) Documentele, dosarele sau obiectele originale furnizate statului solicitant vor fi înapoiate, la cerere, statului solicitat cat mai curând posibil.
(5) În mãsura în care legea statului solicitat nu interzice, documentele, dosarele sau obiectele vor fi furnizate în forma indicatã în cerere sau vor fi însoţite de legalizarea cerutã de cãtre statul solicitant, în vederea admiterii acestora ca probe în proces, în conformitate cu legea statului solicitant.
ART. 7
Percheziţia, ridicarea de obiecte şi indisponibilizarea
(1) Statul solicitat va executa o cerere de perchezitie, ridicare de obiecte şi indisponibilizare.
(2) Autoritatea competenta care executa cererea de perchezitie, ridicare de obiecte şi indisponibilizare va furniza acele informaţii ce ar putea fi cerute de cãtre statul solicitant, care se referã, printre altele, la identitatea, starea, integritatea şi continuitatea deţinerii de documente sau de obiecte reţinute, precum şi la condiţiile de indisponibilizare a acestora.
ART. 8
Obţinerea marturiilor şi a depozitiilor în statul solicitat
(1) Persoana solicitatã sa depunã mãrturie sau sa furnizeze documente, dosare sau obiecte în statul solicitat va fi constransa, la nevoie prin emiterea unei citaţii sau ordonanţe, sa se prezinte în fata instanţei, sa depunã mãrturie şi sa furnizeze documentele, dosarele sau obiectele solicitate, în conformitate cu legea statului solicitat.
(2) În limita admisã de legea statului solicitat, autoritãţile sau alte persoane ale statului solicitant, specificate în cerere, vor putea sa fie prezente la executarea cererii şi sa participe la proceduri în statul solicitat.
(3) Dreptul de a participa la proceduri va include şi dreptul oricãrei persoane prezente de a pune întrebãri. Persoanele prezente la executarea unei cereri vor putea sa facã transcrierea textuala a procedurilor şi sa foloseascã mijloacele tehnice necesare în acest scop.
ART. 9
Prezenta persoanelor la executarea cererilor
În limita admisã de legea statului solicitat, autoritãţile sau alte persoane specificate în cerere pot fi autorizate sa fie prezente la executarea acesteia.
ART. 10
Punerea la dispoziţie statului solicitant a persoanelor arestate, în vederea depunerii de mãrturii sau a participãrii la anchete
(1) O persoana detinuta în statul solicitat va fi, la cerere, transferata temporar în statul solicitant pentru a participa la anchete sau pentru a depune mãrturie, cu condiţia sa îşi dea consimţãmântul în acest sens.
(2) În cazul în care se solicita ca persoana transferata sa fie menţinutã în arest conform legii statului solicitat, statul solicitant va menţine persoana respectiva în arest şi o va remite statului solicitat dupã executarea cererii.
(3) În cazul în care sentinta persoanei transferate expira sau atunci când statul solicitat înştiinţeazã statul solicitant ca nu mai este necesar ca persoana respectiva sa fie menţinutã în arest, aceasta va fi pusã în libertate şi va fi tratata ca o persoana care este prezenta în statul solicitant, în urma unei cereri prin care s-a solicitat prezenta acesteia.
ART. 11
Depunerea de mãrturii sau participarea la anchete în statul solicitant
Statul solicitat va invita, la cerere, o persoana sa participe la o ancheta sau sa se prezinte ca martor în statul solicitant şi va cauta sa obţinã acordul acesteia. Statul solicitant va informa, în cerere, persoana respectiva despre cheltuielile şi indemnizaţiile plãtibile.
ART. 12
Mãsuri de siguranta
(1) Sub rezerva art. 10 paragraful (2), orice persoana prezenta în statul solicitant ca urmare a unei cereri în acest scop nu va putea fi urmãritã, detinuta sau supusã nici unei restrictii de libertate individualã în acel stat, pentru fapte anterioare plecãrii sale din statul solicitat, şi nici nu va fi obligatã sa depunã mãrturii într-o alta procedura decât aceea la care se referã cererea.
(2) Prevederile paragrafului (1) al acestui articol nu se vor aplica în cazul în care persoana, fiind libera sa pãrãseascã statul solicitant, nu o face în maximum 30 de zile de la primirea oficialã a înştiinţãrii ca prezenta sa nu mai este necesarã sau în cazul în care, dupã ce a plecat, a revenit de bunãvoie.
(3) Persoana care nu se prezintã în statul solicitant nu va fi supusã nici unei sancţiuni sau mãsuri de constrângere în statul solicitat sau solicitant.
ART. 13
Bunurile provenite din criminalitate
(1) Statul solicitat va cauta sa stabileascã, la cerere, dacã bunurile obţinute în urma comiterii unor infracţiuni sunt în jurisdicţia sa şi va notifica statului solicitant rezultatul cercetãrilor sale.
(2) În cazul în care, conform paragrafului (1) al acestui articol, sunt identificate bunuri suspectate de a fi provenit în urma comiterii unor infracţiuni, statul solicitat va lua mãsurile permise de legea sa, în vederea blocarii, reţinerii sau confiscãrii acestora.
(3) Bunurile confiscate conform acestui tratat vor reveni statului solicitat, cu excepţia cazului în care se convine altfel.
ART. 14
Despãgubirile şi amenzile
Statul solicitat va acorda asistenta, în limita permisã de legea sa, pentru despãgubirea victimelor infracţiunilor şi pentru încasarea amenzilor impuse ca sentinta într-un proces penal.

PARTEA a III-a
Procedura

ART. 15
Conţinutul cererii
(1) În toate cazurile cererile de asistenta vor indica:
a) autoritatea competenta care conduce ancheta sau procedura legatã de cerere;
b) natura anchetei sau a procedurii, precum şi un rezumat al faptelor şi o copie de pe legile aplicabile;
c) motivul cererii şi natura asistenţei solicitate;
d) gradul de confidenţialitate solicitat şi motivele care îl justifica;
e) perioada limita a executãrii cererii.
(2) În urmãtoarele cazuri, cererile de asistenta vor include:
a) în cazul cererilor de luare a declaraţiilor, de perchezitie şi reţinere ori de localizare, reţinere sau confiscare a bunurilor obţinute în urma comiterii unor crime, o expunere a motivelor pentru care se crede ca probele sau bunurile pot fi gãsite în statul solicitat;
b) în cazul cererilor pentru declaraţii, precizãri referitoare la necesitatea obţinerii declaraţiei sub jurãmânt sau confirmare în scris şi o descriere a subiectului care este solicitat sa fie precizat în declaraţie;
c) în cazul imprumutarii probelor, localizarea acestora în statul solicitat, indicarea persoanei sau a persoanelor care vor avea probele în custodie în statul solicitant, locul în care probele respective vor fi mutate, orice teste care urmeazã sa fie fãcute şi data la care probele vor fi restituite;
d) în cazul unei cereri vizând punerea la dispoziţie statului solicitant a unor deţinuţi, indicarea persoanei sau a persoanelor care vor avea custodia în timpul transferului, locul în care detinutul urmeazã sa fie transferat şi data întoarcerii sale.
(3) La nevoie şi dacã este posibil, cererile de asistenta vor include:
a) identitatea şi naţionalitatea persoanelor care fac obiectul anchetei sau al procedurii şi locul unde se afla;
b) detalii asupra oricãrei proceduri speciale pe care statul solicitant o doreşte sa fie urmatã, precum şi motivele acesteia.
(4) În cazul în care statul solicitat considera ca informaţiile conţinute în cerere nu sunt suficiente pentru ca cererea sa poatã fi executatã, atunci poate solicita informaţii suplimentare.
(5) Cererea va fi facuta în scris. În cazuri urgente, cererea poate fi formulatã oral, dar va fi confirmatã în scris în cel mai scurt timp.
ART. 16
Autoritãţi centrale
În condiţiile prezentului tratat, toate cererile şi rãspunsurile la acestea vor fi trimise şi primite de cãtre autoritãţile centrale, care vor comunica direct între ele. Autoritatea centrala, pentru România, va fi ministrul justiţiei; autoritatea centrala, pentru Canada, va fi ministrul justiţiei sau functionarii pe care acesta îi desemneazã.
ART. 17
Confidenţialitatea
(1) Statul solicitat poate cere, dupã consultarea statului solicitant, ca informaţiile sau probele furnizate ori sursa acestor informaţii sau probe sa fie pastrata secreta ori sa fie dezvaluita sau folositã numai în condiţiile precizate de acesta.
(2) Statul solicitat, în mãsura în care i se cere, va proteja caracterul confidenţial al cererii, al conţinutului acesteia, al documentelor anexate şi al oricãrei acţiuni întreprinse ca urmare a cererii, pentru a permite executarea acesteia. În cazul în care cererea nu poate fi executatã fãrã sa se încalce condiţia pãstrãrii confidenţialitãţii, statul solicitat va informa în mod corespunzãtor statul solicitant înainte de executarea cererii, iar statul solicitant va hotãrî dacã cererea va fi totuşi executatã.
ART. 18
Limitarea folosirii informaţiilor
Statul solicitant nu va dezvalui sau folosi informaţiile ori elementele de proba furnizate în alte scopuri decât acelea menţionate în cerere, fãrã acordul prealabil al autoritãţii centrale a statului solicitat.
ART. 19
Autentificarea
Documentele, dosarele sau obiectele transmise în virtutea acestui tratat nu necesita nici o forma de autentificare, cu excepţia menţionatã la art. 6.
ART. 20
Limba folositã în cazul cererilor
Cererile şi documentele anexate vor fi însoţite de o traducere într-una din limbile oficiale ale statului solicitat.
ART. 21
Cheltuieli
(1) Statul solicitat va suporta cheltuielile necesare pentru executarea cererii de asistenta, cu excepţia urmãtoarelor cheltuieli care sunt în sarcina statului solicitant:
a) cheltuielile aferente transportului oricãrei persoane spre sau dinspre teritoriul statului solicitat, la cererea statului solicitant, şi indemnizaţiile care trebuie plãtite persoanei respective atunci când se afla în statul solicitant ca urmare a unei cereri efectuate în condiţiile art. 10 sau 11;
b) onorariile şi cheltuielile experţilor pe care le-au efectuat fie în statul solicitat, fie în statul solicitant;
c) cheltuielile de traducere, de interpretare şi de transcriptie.
(2) În cazul în care se considera ca executarea cererii necesita cheltuieli de natura deosebita, pãrţile contractante se vor consulta în vederea determinãrii modalitãţilor şi a condiţiilor în care se poate acorda asistenta solicitatã.

PARTEA a IV-a
Dispoziţii finale

ART. 22
Alte forme de asistenta
Acest tratat nu va deroga de la obligaţiile existente între pãrţile contractante în temeiul altor tratate sau înţelegeri şi nici nu va opri pãrţile contractante sa îşi acorde sau sa continue sa îşi acorde asistenta reciprocã conform unor alte tratate sau înţelegeri.
ART. 23
Consultãri
Pãrţile contractante se vor consulta prompt, la cererea oricãreia dintre ele, în privinta interpretãrii şi aplicãrii prezentului tratat.
ART. 24
Intrarea în vigoare şi încetarea tratatului
(1) Acest tratat va intra în vigoare la data ultimei notificãri prin care pãrţile contractante îşi comunica reciproc ca cerinţele legale ale fiecãreia dintre ele au fost îndeplinite.
(2) Acest tratat se va aplica tuturor cererilor prezentate dupã data intrãrii sale în vigoare, chiar dacã faptele sau omisiunile respective s-au comis înainte de acea data.
(3) Fiecare parte contractantã poate inceta aplicarea acestui tratat. Denunţarea va avea efect dupã un an de la data înştiinţãrii celeilalte pãrţi contractante.
Drept care subsemnaţii, autorizaţi corespunzãtor, au semnat acest tratat.
Semnat la Ottawa la 25 mai 1998, în doua exemplare originale, fiecare în limbile romana, engleza şi franceza, toate textele având aceeaşi valoare.

Pentru România,
Andrei Plesu


Pentru Canada,
Lloyd Axworthy

------------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016