Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   LEGE nr. 105 din 15 iunie 2011  privind gestionarea si utilizarea fondurilor externe nerambursabile si a cofinantarii publice nationale, pentru obiectivul Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

LEGE nr. 105 din 15 iunie 2011 privind gestionarea si utilizarea fondurilor externe nerambursabile si a cofinantarii publice nationale, pentru obiectivul "Cooperare teritoriala europeana"

EMITENT: PARLAMENTUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 434 din 21 iunie 2011

    Parlamentul României adoptã prezenta lege.

    CAP. I
    Obiectul reglementãrii. Definiţii

    ART. 1
    Prezenta lege stabileşte cadrul financiar general pentru gestionarea asistenţei financiare nerambursabile alocate României de cãtre Uniunea Europeanã pentru obiectivul "Cooperare teritorialã europeanã", precum şi a plãţilor în avans şi contribuţiei publice naţionale aferente acestei asistenţe, în vederea asigurãrii unui management financiar eficient al fondurilor aferente programelor obiectivului "Cooperare teritorialã europeanã".
    ART. 2
    (1) Termenii "neregulã", "creanţe bugetare rezultate din nereguli", "autoritãţi cu competenţe în gestionarea fondurilor comunitare" au înţelesurile prevãzute în Ordonanţa Guvernului nr. 79/2003 privind controlul şi recuperarea fondurilor comunitare, precum şi a fondurilor de cofinanţare aferente utilizate necorespunzãtor, aprobatã cu modificãri prin Legea nr. 529/2003, cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
    (2) În sensul prezentei legi, termenii şi expresiile de mai jos au urmãtoarele semnificaţii:
    a) obiectivul "Cooperare teritorialã europeanã" - obiectivul Politicii de coeziune a Uniunii Europene care vizeazã dezvoltarea de activitãţi economice şi sociale transfrontaliere prin iniţiative locale şi regionale realizate în comun, consolidarea cooperãrii transnaţionale prin acţiuni menite sã favorizeze dezvoltarea teritorialã integratã, inclusiv cooperarea bilateralã dintre regiunile maritime şi stimularea cooperãrii interregionale, prin realizarea de activitãţi de conectare în reţea şi prin schimburi de experienţã între autoritãţile regionale şi locale între state membre şi/sau state nemembre ale Uniunii Europene;
    b) Fondul european pentru dezvoltare regionalã, denumit în continuare FEDR - fondul structural care sprijinã regiunile mai puţin dezvoltate, prin finanţarea de investiţii în sectorul productiv, infrastructurã, educaţie, sãnãtate, dezvoltare localã şi întreprinderi mici şi mijlocii şi altele asemenea, conform Regulamentului (CE) nr. 1.083/2006 al Consiliului din 11 iulie 2006 de stabilire a anumitor dispoziţii generale privind Fondul European de Dezvoltare Regionalã, Fondul Social European şi Fondul de coeziune şi de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 1.260/1999 , publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. L 210 din 31 iulie 2006, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, şi Regulamentului (CE) nr. 1.080/2006 al Parlamentului European şi al Consiliului din 5 iulie 2006 privind Fondul European de Dezvoltare Regionalã şi de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 1.783/1999 , publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. L 210 din 31 iulie 2006, cu modificãrile şi completãrile ulterioare;
    c) Instrumentul de asistenţã pentru preaderare, denumit în continuare IPA - instrumentul care asigurã ajutor financiar specific adresat ţãrilor candidate şi ţãrilor potenţial candidate şi asistenţã limitatã pentru noile state membre, în vederea susţinerii eforturilor lor de a consolida reformele politice, economice şi instituţionale, conform Regulamentului (CE) nr. 1.085/2006 al Consiliului din 17 iulie 2006 de instituire a unui instrument de asistenţã pentru preaderare (IPA), publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. L 210 din 31 iulie 2006, şi Regulamentului (CE) nr. 718/2007 al Comisiei din 12 iunie 2007 de punere în aplicare a Regulamentului (CE) nr. 1.085/2006 al Consiliului de instituire a unui instrument de asistenţã pentru preaderare (IPA), publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. L 170 din 29 iunie 2007, cu modificãrile şi completãrile ulterioare;
    d) Instrumentul european de vecinãtate şi parteneriat, denumit în continuare ENPI - instrumentul financiar care sprijinã implementarea Politicii europene de vecinãtate prin finanţarea de programe comune care reunesc regiuni ale statelor membre şi ale ţãrilor terţe, state din afara Uniunii Europene pentru care nu existã deocamdatã perspectiva aderãrii, cãrora li se adreseazã Politica europeanã de vecinãtate, conform Regulamentului (CE) nr. 1.638/2006 al Parlamentului European şi al Consiliului din 24 octombrie 2006 de stabilire a dispoziţiilor generale privind instituirea unui instrument european de vecinãtate şi de parteneriat, publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. L 310 din 9 noiembrie 2006 şi Regulamentului (CE) nr. 951/2007 al Comisiei din 9 august 2007 de stabilire a normelor de aplicare a programelor de cooperare transfrontalierã finanţate în cadrul Regulamentului (CE) nr. 1.638/2006 al Parlamentului European şi al Consiliului de stabilire a dispoziţiilor generale privind instituirea unui instrument european de vecinãtate şi de parteneriat, publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. L 210 din 10 august 2007, cu modificãrile şi completãrile ulterioare;
    e) Autoritate de certificare şi platã - structura organizatoricã din cadrul Ministerului Finanţelor Publice, denumit în continuare MFP, responsabilã de certificarea sumelor cuprinse în declaraţiile de cheltuieli transmise la Comisia Europeanã, primirea de la Comisia Europeanã a fondurilor aferente obiectivului "Cooperare teritorialã europeanã" transferate României din FEDR în cadrul Programului de cooperare transfrontalierã România - Bulgaria 2007-2013 şi din IPA, în cadrul Programului IPA de cooperare transfrontalierã România-Serbia şi transferul acestor fonduri cãtre Unitatea de platã din cadrul Ministerului Dezvoltãrii Regionale şi Turismului;
    f) Autoritate de management - structura organizatoricã din cadrul Ministerului Dezvoltãrii Regionale şi Turismului, care asigurã gestionarea asistenţei financiare nerambursabile a Uniunii Europene din FEDR şi IPA, precum şi a cofinanţãrii de la bugetul de stat. Pentru programele operaţionale pentru care Ministerul Dezvoltãrii Regionale şi Turismului îndeplineşte atribuţii de Autoritate naţionalã, Autoritatea de management este structura organizatoricã din statul membru alãturi de care România participã în program;
    g) Autoritate comunã de management - structura organizatoricã din cadrul Ministerului Dezvoltãrii Regionale şi Turismului, desemnatã de comun acord de cãtre statele participante la un program operaţional comun, care asigurã gestionarea asistenţei financiare nerambursabile a Uniunii Europene din ENPI şi a cofinanţãrii de la bugetul de stat. Pentru programele operaţionale comune pentru care Ministerul Dezvoltãrii Regionale şi Turismului îndeplineşte atribuţii de Autoritate naţionalã, Autoritatea comunã de management este structura organizatoricã din statul membru alãturi de care România participã în program;
    h) Autoritate naţionalã - structura organizatoricã ce reprezintã statul partener în relaţiile cu celãlalt stat/celelalte state participante la un program, fiind responsabilã de coordonarea contribuţiei statului respectiv la elaborarea şi implementarea programului;
    i) Secretariatul tehnic comun - structura organizatoricã desemnatã de cãtre Autoritatea de management/Autoritatea comunã de management, în urma consultãrii cu statul/statele partenere în program care, în baza atribuţiilor delegate de cãtre aceasta, sprijinã activitatea Autoritãţii de management/Autoritãţii comune de management, a Comitetului de monitorizare şi, dupã caz, a Autoritãţii de audit, în exercitarea atribuţiilor care le revin;
    j) Unitate de platã - structura din cadrul Ministerului Dezvoltãrii Regionale şi Turismului, în situaţia în care acesta îndeplineşte rol de Autoritate de management/Autoritate comunã de management/Autoritate naţionalã pentru un program de cooperare teritorialã europeanã, având responsabilitatea asigurãrii managementului financiar al fondurilor aferente acestor programe;
    k) Sistemul naţional de control de prim nivel - structura din cadrul Ministerului Dezvoltãrii Regionale şi Turismului, în situaţia în care acesta îndeplineşte rol de Autoritate de management/Autoritate comunã de management/Autoritate naţionalã pentru un program de cooperare teritorialã europeanã, care asigurã verificarea şi validarea cheltuielilor efectuate din asistenţa financiarã nerambursabilã a Uniunii Europene aferentã obiectivului "Cooperare teritorialã europeanã", provenitã din FEDR, IPA şi ENPI şi a cofinanţãrii de la bugetul de stat, în cadrul axelor prioritare/prioritãţilor pentru finanţarea de proiecte şi/sau a axelor prioritare/componentelor de asistenţã tehnicã, dupã caz;
    l) lider de proiect - pentru programele finanţate din FEDR sau IPA, liderul de proiect reprezintã persoana juridicã, publicã sau privatã, din oricare dintre statele participante la program, care semneazã un contract de finanţare nerambursabilã din fonduri FEDR sau IPA cu Autoritatea de management şi îşi asumã pe deplin faţã de aceasta responsabilitatea legalã privind gestionarea financiarã şi implementarea proiectului;
    m) beneficiar - pentru programele finanţate din ENPI reprezintã persoana juridicã, publicã sau privatã, din oricare dintre statele participante la program, care semneazã un contract de finanţare nerambursabilã din fonduri ENPI cu Autoritatea comunã de management şi îşi asumã pe deplin faţã de aceasta responsabilitatea legalã privind gestionarea financiarã şi implementarea proiectului;
    n) partener - persoana juridicã, publicã sau privatã, din oricare dintre statele participante la program, care participã alãturi de liderul de proiect/beneficiar la iniţierea şi implementarea proiectului;
    o) platã în avans - sumele transferate cãtre liderii de proiect/beneficiari/contractanţi, precum şi cãtre partenerii din România, alţii decât cei prevãzuţi la art. 9 alin. (1), în stadiul iniţial, pentru a asigura resursele financiare necesare începerii derulãrii proiectelor şi/sau pe parcursul implementãrii acestora, precum şi cãtre structurile care gãzduiesc şi asigurã buna funcţionare a secretariatelor tehnice comune şi/sau a structurilor de control, în condiţiile prevãzute în contractele/deciziile de finanţare;
    p) cofinanţare publicã - orice contribuţie pentru finanţarea cheltuielilor eligibile, din sumele alocate în bugetele prevãzute la art. 1 alin. (2) lit. a)-g) din Legea nr. 500/2002 privind finanţele publice, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, la art. 1 alin. (2) lit. a)-d) din Legea nr. 273/2006 privind finanţele publice locale, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, inclusiv cofinanţarea acordatã de la bugetul de stat pentru alţi beneficiari decât cei prevãzuţi la art. 9 alin. (1), precum şi alte cheltuieli similare, în sensul art. 2 alin. (5) din Regulamentul (CE) nr. 1.083/2006 al Consiliului din 11 iulie 2006, cu modificãrile şi completãrile ulterioare;
    q) cofinanţare privatã - orice contribuţie a liderilor de proiect/beneficiarilor/partenerilor la finanţarea cheltuielilor eligibile, alta decât cea prevãzutã la lit. p), aferentã proiectelor finanţate în cadrul programelor obiectivului "Cooperare teritorialã europeanã";
    r) cheltuieli eligibile - cheltuielile efectuate de cãtre liderii de proiect/beneficiari/parteneri, aferente proiectelor finanţate în cadrul programelor obiectivului "Cooperare teritorialã europeanã", care pot fi finanţate atât din fondurile externe nerambursabile, cât şi din cofinanţarea publicã şi/sau privatã, conform reglementãrilor legale comunitare şi naţionale în vigoare privind eligibilitatea cheltuielilor;
    s) control de prim nivel - verificãri realizate la nivel naţional de cãtre Sistemul naţional de control de prim nivel, care acoperã aspecte administrative, financiare, tehnice şi fizice ale operaţiunilor, validarea cheltuielilor, verificarea furnizãrii bunurilor şi serviciilor care fac obiectul finanţãrii şi cofinanţãrii, validarea cheltuielilor declarate pentru operaţiunile sau pãrţile de operaţiuni puse în aplicare pe teritoriul statului membru, legalitatea şi conformitatea cheltuielilor declarate de fiecare partener român care participã la operaţiune;
    ş) contribuţia publicã naţionalã totalã - totalul fondurilor publice necesare implementãrii programelor obiectivului "Cooperare teritorialã europeanã", format din cofinanţarea publicã şi din fondurile aferente cheltuielilor publice, altele decât cele eligibile;
    t) valoarea totalã a proiectului - totalul fondurilor aferente cheltuielilor necesare implementãrii proiectului, la nivelul liderului de proiect/beneficiarului/partenerului, format din contravaloarea contribuţiei din fondurile externe nerambursabile aferente obiectivului "Cooperare teritorialã europeanã", valoarea cofinanţãrii publice şi/sau private, precum şi din valoarea cheltuielilor publice/private, altele decât cele eligibile;
    ţ) asistenţa tehnicã - reprezintã totalul activitãţilor de pregãtire, management, monitorizare, evaluare, informare, audit şi control al programelor, precum şi orice alte activitãţi întreprinse în vederea dezvoltãrii capacitãţii administrative necesare pentru implementarea programelor.

    CAP. II
    Managementul financiar al fondurilor externe nerambursabile de la Uniunea Europeanã, aferente obiectivului "Cooperare teritorialã europeanã"

    ART. 3
    Fondurile externe nerambursabile se alocã şi se deruleazã în baza prevederilor regulamentelor comunitare aferente programelor obiectivului "Cooperare teritorialã europeanã" finanţate din FEDR, IPA şi ENPI, precum şi a prevederilor programelor operaţionale/programelor operaţionale comune/programelor de cooperare aprobate de Comisia Europeanã.
    ART. 4
    (1) Programele finanţate prin FEDR sunt urmãtoarele:
    a) Programul de cooperare transfrontalierã România-Bulgaria 2007-2013;
    b) Programul de cooperare transfrontalierã Ungaria-România;
    c) Programul de cooperare transnaţionalã "Sud-Estul Europei", denumit în continuare SEE;
    d) Programul de cooperare interregionalã INTERREG IVC, denumit în continuare INTERREG IVC;
    e) Programul pentru Reţeaua de dezvoltare urbanã URBACT II, denumit în continuare URBACT II;
    f) Programul de cooperare interregionalã INTERACT 2007-2013, denumit în continuare INTERACT 2007-2013;
    g) Programul ESPON 2013-Reţeaua europeanã de observare a dezvoltãrii şi coeziunii teritoriale, denumit în continuare ESPON 2013.
    (2) IPA finanţeazã Programul IPA de cooperare transfrontalierã România-Serbia.
    (3) ENPI finanţeazã urmãtoarele programe operaţionale comune:
    a) Programul operaţional comun "România-Ucraina-Republica Moldova 2007-2013";
    b) Programul operaţional comun "Marea Neagrã 2007-2013";
    c) Programul operaţional comun de cooperare transfrontalierã "Ungaria-Slovacia-România-Ucraina 2007-2013".
    ART. 5
    (1) Ministerul Finanţelor Publice asigurã coordonarea managementului financiar al fondurilor externe nerambursabile aferente programelor obiectivului "Cooperare teritorialã europeanã", în cazul programelor prevãzute la art. 4 alin. (1) lit. a) şi alin. (2).
    (2) Ministerul Finanţelor Publice asigurã gestionarea fondurilor externe nerambursabile din FEDR, în cazul programului menţionat la art. 4 alin. (1) lit. a), şi din IPA, în cazul programului prevãzut la art. 4 alin. (2), prin conturi deschise la Banca Naţionalã a României şi/sau la Trezoreria Statului.
    (3) Autoritatea de certificare şi platã din cadrul Ministerului Finanţelor Publice transferã fondurile externe nerambursabile prevãzute la alin. (2) în contul Unitãţii de platã din cadrul Ministerului Dezvoltãrii Regionale şi Turismului, în vederea efectuãrii plãţii cãtre liderii de proiect, în conturi de disponibil deschise de cãtre aceştia la instituţii financiar-bancare sau trezorerii. Plata sumelor prevãzute la alin. (2) se face în euro.
    (4) Liderii de proiect au obligaţia transferãrii cãtre partenerii de proiect a sumelor aferente fondurilor externe nerambursabile, proporţional cu participarea acestora în proiect, conform prevederilor contractului de finanţare.
    ART. 6
    (1) Ministerul Dezvoltãrii Regionale şi Turismului asigurã coordonarea managementului financiar al programelor prevãzute la art. 4 alin. (3) lit. a) şi b), precum şi coordonarea managementului financiar al contribuţiei publice naţionale pentru toate programele obiectivului "Cooperare teritorialã europeanã".
    (2) Sumele aferente ENPI stabilite pentru programele operaţionale prevãzute la art. 4 alin. (3) lit. a) şi b) se transferã de Comisia Europeanã cãtre Ministerul Dezvoltãrii Regionale şi Turismului, în contul analitic în valutã al Ministerului Finanţelor Publice, deschis la Banca Naţionalã a României/în conturi în euro deschise la instituţii financiar-bancare sau la Trezoreria Statului.
    (3) Ministerul Dezvoltãrii Regionale şi Turismului, în calitate de Autoritate de management/Autoritate comunã de management/Autoritate naţionalã/Secretariat tehnic comun/Punct de informare/Punct naţional de contact/Persoanã naţionalã de contact/Punct naţional de diseminare pentru programele de cooperare teritorialã europeanã, poate organiza în strãinãtate reuniuni ale comitetelor comune de monitorizare, comitetelor comune de selecţie, reuniuni ale punctelor naţionale de contact, alte tipuri de reuniuni, conferinţe, colocvii, mese rotunde, seminare, cursuri, sesiuni, activitãţi de instruire, întâlniri de lucru, grupuri de lucru, acţiuni de informare, prezentãri şi alte asemenea evenimente şi campanii media, dupã caz, în conformitate cu prevederile strategiilor anuale/multianuale de asistenţã tehnicã ale programelor obiectivului "Cooperare teritorialã europeanã", în scopul implementãrii acestora.
    (4) Normativele de cheltuieli pentru activitãţile organizate de Ministerul Dezvoltãrii Regionale şi Turismului menţionate la alin. (3) vor fi stabilite prin ordin al ministrului dezvoltãrii regionale şi turismului, pe baza reglementãrilor europene în vigoare şi a deciziilor Comitetului comun de monitorizare, precum şi în condiţiile legii.
    ART. 7
    Sumele corespunzãtoare derulãrii proiectelor finanţate din fonduri externe nerambursabile aferente obiectivului "Cooperare teritorialã europeanã", existente în conturile beneficiarilor, nu sunt supuse executãrii silite pe perioada de valabilitate a contractelor/deciziilor de finanţare, cu excepţia creanţelor bugetare rezultate din aplicarea prevederilor Ordonanţei Guvernului nr. 79/2003, aprobatã cu modificãri prin Legea nr. 529/2003, cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
    ART. 8
    (1) Pentru programele prevãzute la art. 4 alin. (1) lit. a) şi art. 4 alin. (2), sumele din fonduri externe nerambursabile cuvenite a fi rambursate liderilor de proiect din România, conform contractelor/deciziilor de finanţare, se vireazã, în euro, de cãtre Autoritatea de management în conturile de disponibilitãţi deschise pe numele acestora, dupã autorizarea de cãtre Autoritatea de management a cheltuielilor, respectiv dupã certificarea cheltuielilor de cãtre Autoritatea de certificare şi platã, în cazul plãţii finale, conform prevederilor legale comunitare şi naţionale.
    (2) Pentru programele prevãzute la art. 4 alin. (1) lit. a) şi alin. (2), partenerii de proiect din România prevãzuţi la art. 9 alin. (1) au obligaţia de a vira, în lei, în conturile de venituri ale bugetelor din care au fost finanţate proiectele respective, sumele din fonduri externe nerambursabile aferente pãrţii proprii din proiect, primite în euro, în conturile de disponibil de la liderul de proiect.
    (3) Pentru programele prevãzute la art. 4 alin. (1) lit. b)-g), liderii de proiect/partenerii din România prevãzuţi la art. 9 alin. (1) au obligaţia de a vira, în lei, în conturile de venituri ale bugetelor din care au fost finanţate proiectele respective, sumele din fonduri externe nerambursabile aferente pãrţii proprii din proiect din cadrul unui proiect comun, primite în euro în conturile de disponibil, de la Autoritatea de management/liderul de proiect din statul partener.
    (4) Pentru programele prevãzute la art. 4 alin. (3) lit. a) şi b), sumele din fonduri externe nerambursabile cuvenite beneficiarilor din România se vireazã, în euro, de cãtre Autoritatea comunã de management, în conturile de disponibilitãţi deschise pe numele acestora, pe baza contractelor de finanţare încheiate conform prevederilor legale comunitare şi naţionale în vigoare.
    (5) Pentru programele prevãzute la art. 4 alin. (1) lit. b) şi c), sumele din fondurile externe nerambursabile cuvenite a fi rambursate Ministerului Dezvoltãrii Regionale şi Turismului în calitate de Autoritate naţionalã, conform contractelor/acordurilor/deciziilor de finanţare încheiate în cadrul axelor de asistenţã tehnicã, se vireazã, în euro, de cãtre Autoritatea de management din statul partener, în conturile de disponibilitãţi deschise pe numele acestuia, dupã certificarea cheltuielilor de cãtre Autoritatea de certificare din statul partener, conform prevederilor legale comunitare.

    CAP. III
    Contribuţia publicã naţionalã totalã

    ART. 9
    (1) În bugetele liderilor de proiect/partenerilor din România care sunt finanţaţi integral din bugetul de stat, în bugetul asigurãrilor sociale de stat sau în bugetele fondurilor speciale se cuprind sumele necesare finanţãrii, în anul respectiv, a valorii integrale corespunzãtoare pãrţii proprii de proiect pe care şi-o asumã în cadrul proiectului comun, precum şi a pãrţilor de proiect asumate de liderii de proiect/partenerii care sunt persoane juridice finanţate integral din bugetele acestora, cu respectarea prevederilor art. 13 alin. (2) şi (3).
    (2) În bugetele liderilor de proiect/partenerilor din România care au calitatea de ordonatori de credite ai bugetului local se cuprind sumele necesare finanţãrii, în anul respectiv, a valorii integrale corespunzãtoare pãrţii proprii de proiect pe care şi-o asumã în cadrul proiectului comun, precum şi a pãrţilor de proiect asumate de liderii de proiect/partenerii care sunt persoane juridice finanţate integral din bugetele acestora.
    (3) În bugetele liderilor de proiect/partenerilor din România care sunt instituţii publice finanţate integral din venituri proprii şi/sau finanţate parţial de la bugetul de stat, bugetul asigurãrilor sociale de stat sau în bugetele fondurilor speciale, precum şi ale celor care sunt autoritãţi ale administraţiei publice locale finanţate integral din venituri proprii şi/sau finanţate parţial de la bugetele locale se cuprind sumele necesare implementãrii, în anul respectiv, a pãrţii proprii de proiect pe care şi-o asumã în cadrul proiectului comun finanţat din fonduri externe nerambursabile aferente obiectivului "Cooperare teritorialã europeanã".
    (4) Prin excepţie de la prevederile alin. (1)-(3), pentru programele prevãzute la art. 4 alin. (3), în bugetele beneficiarilor/partenerilor din România care sunt finanţaţi integral din bugetul de stat, bugetul asigurãrilor sociale de stat sau bugetele fondurilor speciale se cuprind sumele necesare asigurãrii cofinanţãrii publice, finanţãrii altor cheltuieli decât cele eligibile, precum şi cele aferente continuãrii proiectelor pânã la rambursarea tranşei finale de cãtre Autoritatea comunã de management.
    (5) Prin excepţie de la prevederile alin. (1)-(4), pentru programele prevãzute la art. 4 alin. (3), în bugetele beneficiarilor/partenerilor din România care au calitatea de ordonatori de credite ai bugetului local şi ale celor care sunt instituţii publice finanţate integral din venituri proprii şi/sau finanţate parţial de la bugetul de stat, bugetul asigurãrilor sociale de stat sau în bugetele fondurilor speciale, precum şi ale celor care sunt autoritãţi ale administraţiei publice locale finanţate integral din venituri proprii şi/sau finanţate parţial de la bugetele locale se cuprind numai sumele necesare asigurãrii cofinanţãrii, finanţãrii altor cheltuieli decât cele eligibile, precum şi cele aferente continuãrii proiectelor, pânã la rambursarea tranşei finale de cãtre Autoritatea comunã de management.
    (6) Prin derogare de la prevederile art. 61 alin. (1) din Legea nr. 273/2006, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, pe parcursul execuţiei bugetare, pentru asigurarea resurselor de finanţare a proiectelor, liderii de proiect/beneficiarii/partenerii din România care au calitatea de ordonatori de credite ai bugetului local pot contracta finanţãri rambursabile.
    ART. 10
    (1) Pentru programele prevãzute la art. 4 alin. (1) lit. a) şi alin. (2), sumele reprezentând cofinanţarea publicã asiguratã de la bugetul de stat, cuvenite a fi rambursate liderilor de proiect/partenerilor din România prevãzuţi la art. 9 alin. (2), sunt virate de cãtre Autoritatea de management, conform contractelor de cofinanţare, în conturile de venituri ale bugetelor locale din care au fost finanţate proiectele respective, dupã autorizarea cheltuielilor de cãtre Autoritatea de management conform prevederilor legale comunitare şi naţionale.
    (2) Pentru programele prevãzute la art. 4 alin. (1) lit. b)-e) şi alin. (3) lit. c), sumele reprezentând cofinanţarea publicã asiguratã de la bugetul de stat, cuvenite a fi rambursate/avansate liderilor de proiect/beneficiarilor/ partenerilor din România, alţii decât cei care sunt finanţaţi integral din bugetul de stat, având calitatea de ordonatori principali de credite, bugetul asigurãrilor sociale de stat sau bugetele fondurilor speciale sunt virate de cãtre Autoritatea naţionalã, conform contractelor de cofinanţare, în conturile de venituri ale bugetelor locale din care au fost finanţate proiectele respective sau în conturile de disponibilitãţi prin care se gestioneazã bugetele de venituri şi cheltuieli ale acestora, dupã caz, dupã certificarea/autorizarea şi rambursarea cheltuielilor de cãtre Autoritatea de management din statul partener.
    (3) Pentru programele prevãzute la art. 4 alin. (1) lit. b)-e) şi alin. (3) lit. c), liderii de proiect/beneficiarii/partenerii din România care sunt finanţaţi integral din bugetul de stat, bugetul asigurãrilor sociale de stat sau bugetele fondurilor speciale au obligaţia de a transmite, la solicitarea Autoritãţii naţionale, date privind proiectele implementate.
    (4) Pentru programele prevãzute la art. 4 alin. (3) lit. a) şi b), sumele reprezentând cofinanţarea publicã asiguratã de la bugetul de stat, cuvenite beneficiarilor/partenerilor din România, alţii decât cei care sunt finanţaţi integral din bugetul de stat, bugetul asigurãrilor sociale de stat sau bugetele fondurilor speciale se vireazã de cãtre Autoritatea comunã de management în conturile de venituri ale bugetelor locale din care au fost finanţate proiectele respective sau în conturile de disponibilitãţi prin care se gestioneazã bugetele de venituri şi cheltuieli ale acestora, dupã caz, pe baza contractelor de cofinanţare încheiate conform prevederilor legale comunitare şi naţionale în vigoare.
    ART. 11
    (1) În bugetul Ministerului Dezvoltãrii Regionale şi Turismului cu rol de Autoritate de management/Autoritate comunã de management/Autoritate naţionalã se cuprind:
    a) sumele reprezentând cofinanţarea publicã asiguratã de la bugetul de stat pentru proiectele finanţate din fonduri externe nerambursabile, aferente obiectivului "Cooperare teritorialã europeanã", cu excepţia cazului în care liderii de proiect/beneficiarii/partenerii din România sunt instituţii publice finanţate integral de la bugetul de stat, având calitatea de ordonatori principali de credite, bugetul asigurãrilor sociale de stat sau bugetele fondurilor speciale;
    b) sumele reprezentând cofinanţarea publicã asiguratã de la bugetul de stat pentru programele pentru care Ministerul Dezvoltãrii Regionale şi Turismului îndeplineşte rol de Autoritate naţionalã, conform memorandumurilor de înţelegere/acordurilor încheiate între statele participante în aceste programe;
    c) sumele necesare finanţãrii cheltuielilor eligibile şi a altor cheltuieli decât cele eligibile, în cazul în care Ministerul Dezvoltãrii Regionale şi Turismului are calitatea de beneficiar de asistenţã tehnicã;
    d) sumele necesare plãţii creanţelor bugetare ale bugetului Uniunii Europene şi/sau bugetului de stat ca urmare a unor nereguli sau corecţii financiare, în cadrul programelor gestionate, inclusiv majorãrile de întârziere ca urmare a imposibilitãţii recuperãrii ori, dupã caz, a nerecuperãrii la timp a acestora de la lideri de proiect/beneficiari/parteneri;
    e) sumele necesare finanţãrii cheltuielilor aferente transferului de fonduri din conturile Ministerului Dezvoltãrii Regionale şi Turismului cu rol de Autoritate de management/Autoritate comunã de management/Autoritate naţionalã, în conturile liderilor de proiect/beneficiarilor/ partenerilor;
    f) sumele necesare acoperirii diferenţelor de curs valutar pentru operaţiunile efectuate de cãtre Ministerul Dezvoltãrii Regionale şi Turismului în cadrul programelor aferente obiectivului "Cooperare teritorialã europeanã";
    g) sumele necesare pentru finanţarea diferenţelor rezultate la închiderea parţialã/finalã a programelor obiectivului "Cooperare teritorialã europeanã", ca urmare a depãşirii sumelor alocate în euro la nivel de program, din fonduri externe nerambursabile şi din cofinanţare publicã, prin încheierea contractelor/deciziilor de finanţare, conform prevederilor art. 18;
    h) sumele necesare pentru acoperirea consecinţelor financiare ale dezangajãrii automate în conformitate cu prevederile regulamentelor comunitare, în condiţiile memorandumurilor de înţelegere încheiate cu statele partenere în program;
    i) sumele necesare reîntregirii conturilor Autoritãţii de certificare şi platã, în cazul aplicãrii prevederilor art. 82 alin. (2) din Regulamentul (CE) nr. 1.083/2006 şi ale art. 128 alin. 2 din Regulamentul (CE) nr. 718/2007 pentru programele finanţate din FEDR şi IPA, la solicitarea Autoritãţii de certificare şi platã;
    j) contribuţia minimã de 5% din fondurile externe nerambursabile aferente programelor prevãzute la art. 4 alin. (1) lit. a)-c) şi alin. (2) necesarã continuãrii finanţãrii proiectelor pânã la închiderea Programului şi rambursarea plãţilor finale de la Comisia Europeanã, conform regulamentelor aplicabile programelor respective, precum şi memorandumurilor de înţelegere încheiate;
    k) sumele necesare pentru acoperirea consecinţelor financiare ale întreruperii termenului de platã/suspendãrii plãţilor de cãtre Autoritatea de certificare şi platã sau de cãtre Comisia Europeanã, în conformitate cu prevederile regulamentelor comunitare;
    l) sumele necesare pentru finanţarea cheltuielilor efectuate de liderii de proiect/beneficiarii/partenerii din România în baza contractelor de achiziţie, încheiate potrivit prevederilor cadrului legal naţional şi autorizate de Autoritatea de management/Autoritatea comunã de management, dar care nu sunt considerate eligibile în relaţia cu Comisia Europeanã, altele decât cele prevãzute la lit. e).
    (2) În bugetul sumelor alocate din fonduri externe nerambursabile al Ministerului Dezvoltãrii Regionale şi Turismului se cuprind sumele reprezentând fonduri externe nerambursabile în cazul programelor finanţate din ENPI pentru care Ministerul Dezvoltãrii Regionale şi Turismului îndeplineşte rolul de Autoritate comunã de management.
    ART. 12
    În bugetul Ministerului Finanţelor Publice - Acţiuni generale, în poziţia globalã distinctã denumitã "Cofinanţarea asistenţei financiare nerambursabile postaderare de la Comunitatea Europeanã" se cuprind:
    a) sumele necesare finanţãrii cheltuielilor aferente transferului de fonduri, în cadrul programelor menţionate la art. 4 alin. (1) lit. a) şi alin. (2), din conturile Ministerului Finanţelor Publice în conturile Ministerului Dezvoltãrii Regionale şi Turismului cu rol de Autoritate de management;
    b) sumele necesare pentru finanţarea cheltuielilor efectuate în cadrul programelor menţionate la art. 4 alin. (1) lit. a) şi alin. (2), declarate eligibile de Autoritatea de certificare şi platã şi care nu sunt considerate eligibile de Comisia Europeanã, altele decât cele prevãzute la art. 11 lit. e).
    ART. 13
    (1) Propunerile de credite de angajament şi de credite bugetare necesare asigurãrii sumelor prevãzute la art. 11 lit. a)-d) se stabilesc de cãtre Ministerul Dezvoltãrii Regionale şi Turismului în calitate de Autoritate de management/Autoritate comunã de management/Autoritate naţionalã, pe baza valorii proiectelor aprobate şi/sau a estimãrii valorii proiectelor ce urmeazã a fi finanţate în cadrul programelor obiectivului "Cooperare teritorialã europeanã".
    (2) Pentru programele prevãzute la art. 4 alin. (1) lit. a) şi alin. (2), propunerile de credite de angajament şi de credite bugetare pentru asigurarea sumelor necesare derulãrii corespunzãtoare pãrţii proprii din cadrul proiectului comun pentru liderii de proiect/partenerii din România prevãzuţi la art. 9 alin. (1) se stabilesc de cãtre aceştia pe baza fişelor de fundamentare ale proiectelor propuse la finanţare/finanţate în cadrul programelor, avizate de principiu de cãtre autoritãţile de management, inclusiv în funcţie de cheltuielile estimate pentru anul respectiv, în cazul proiectelor aflate în implementare conform contractelor/deciziilor de finanţare.
    (3) Pentru programele prevãzute la art. 4 alin. (1) lit. b)-g), liderii de proiect/partenerii din România prevãzuţi la art. 9, alin. (1) pot solicita avizul de principiu al Autoritãţii naţionale, în vederea fundamentãrii propunerilor de credite de angajament şi de credite bugetare pentru asigurarea cofinanţãrii publice necesare derulãrii corespunzãtoare pãrţii proprii din cadrul proiectului comun, pe baza fişelor de fundamentare a proiectelor propuse la finanţare/finanţate în cadrul programelor.
    (4) Avizul de principiu al Autoritãţii de management, respectiv al Autoritãţii naţionale, menţionat la alin. (2) şi (3), se acordã din punct de vedere al eligibilitãţii activitãţilor şi nu reprezintã un angajament al Autoritãţii de management de a accepta la finanţare proiectul respectiv.
    (5) Pentru programele prevãzute la art. 4 alin. (3) lit. a)-c), beneficiarii/partenerii din România care sunt finanţaţi integral din bugetul de stat, bugetul asigurãrilor sociale de stat sau bugetele fondurilor speciale notificã Autoritatea comunã de management/Autoritatea naţionalã privind creditele de angajament şi creditele bugetare necesare derulãrii corespunzãtoare pãrţii proprii din cadrul proiectului comun; formatul fişei de notificare se stabileşte prin normele metodologice de aplicare a prezentei legi.
    (6) Propunerile de credite de angajament şi de credite bugetare prevãzute la alin. (1)-(3) şi (5) se includ anual la titlul din clasificaţia bugetarã referitor la proiecte cu finanţare din fonduri externe nerambursabile postaderare.
    (7) Fondurile cuprinse în bugetele ordonatorilor de credite conform prevederilor alin. (6) sunt destinate exclusiv proiectelor finanţate din fonduri externe nerambursabile aferente obiectivului "Cooperare teritorialã europeanã" şi nu pot fi utilizate pentru finanţarea cheltuielilor de altã naturã prin redistribuire cu ocazia rectificãrilor bugetare şi/sau prin virãri de credite ori prin cedarea la Fondul de rezervã bugetarã, la dispoziţia Guvernului, prevãzut în bugetul de stat.
    (8) Din fondurile prevãzute la alin. (6) se pot efectua cheltuieli curente şi de capital pentru derularea corespunzãtoare a proiectelor finanţate din fonduri externe nerambursabile aferente obiectivului "Cooperare teritorialã europeanã".
    (9) În condiţiile Legii nr. 500/2002, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, se autorizeazã ordonatorii principali de credite ai bugetelor prevãzute la art. 9 alin. (1) sã efectueze redistribuiri de fonduri între proiectele finanţate/propuse la finanţare în cadrul titlului "Proiecte cu finanţare din fonduri externe nerambursabile postaderare", cu încadrarea în nivelul total al fondurilor aprobate, precum şi virãri de credite de la alte titluri ori capitole de cheltuieli, astfel încât sã se asigure implementarea corespunzãtoare a acestor proiecte şi/sau sã se asigure finanţarea unor proiecte noi. Aceste modificãri vor fi comunicate, lunar, Ministerului Finanţelor Publice.
    ART. 14
    (1) Pentru programele finanţate prin FEDR şi IPA, sumele reprezentând cofinanţarea publicã asiguratã de la bugetul de stat se acordã pentru proiectele la care liderul de proiect sau partenerii este/sunt instituţie publicã sau organizaţie neguvernamentalã/instituţii publice ori organizaţii neguvernamentale din România şi reprezintã maximum 13% din cheltuielile eligibile ale acestora, stabilite în operaţiunea selectatã.
    (2) Prin excepţie de la prevederile alin. (1), pentru Programul de cooperare transfrontalierã Ungaria - România şi SEE, sumele alocate de la bugetul de stat, reprezentând cofinanţarea, se acordã pentru proiectele, altele decât cele aferente axelor prioritare de asistenţã tehnicã, la care liderii de proiect/partenerii sunt organizaţii neguvernamentale - persoane juridice de drept privat din România, în procent de maximum 15% din cheltuielile eligibile ale acestora, stabilite în operaţiunea selectatã.
    (3) Prin excepţie de la prevederile alin. (1), sumele reprezentând cofinanţarea publicã asiguratã de la bugetul de stat aferentã axelor prioritare de asistenţã tehnicã pot reprezenta mai mult decât 13% din cheltuielile eligibile efectuate, conform înţelegerilor cu statele partenere în program.
    (4) Pentru asigurarea desfãşurãrii activitãţii secretariatelor tehnice comune constituite în cadrul programelor prevãzute la art. 4 alin. (1) lit. a) şi alin. (2), Ministerul Dezvoltãrii Regionale şi Turismului alocã, în integralitate, sumele menţionate la alin. (2), urmând ca, dupã primirea cererilor de rambursare finale, sã se recupereze, de la Autoritãţile naţionale din statele partenere, sumele stabilite prin acordurile de finanţare încheiate.
    (5) Pentru programele finanţate din ENPI prevãzute la art. 4 alin. (3), sumele reprezentând cofinanţarea publicã asiguratã de la bugetul de stat se acordã pentru proiectele, altele decât cele aferente componentelor de asistenţã tehnicã, la care beneficiarul sau partenerii este/sunt instituţie publicã sau organizaţie neguvernamentalã/instituţii publice ori organizaţii neguvernamentale din România şi reprezintã maximum 8% din fondurile externe nerambursabile de care beneficiazã aceştia, dar nu mai mult de 72% din contribuţia financiarã eligibilã pe care o asigurã în proiect.
    (6) Sumele alocate de la bugetul de stat, prevãzute la alin. (1), (2) şi (4), sunt acordate conform regulilor specifice fiecãrui program.
    (7) Pentru programele prevãzute la art. 4 alin. (1) lit. b)-e), pentru care Ministerul Dezvoltãrii Regionale şi Turismului îndeplineşte atribuţii de Autoritate naţionalã, sumele alocate în bugetul Ministerului Dezvoltãrii Regionale şi Turismului, conform art. 11 alin. (1) lit. b), aferente cofinanţãrii axei prioritare de asistenţã tehnicã, sunt transferate Autoritãţii de certificare/ Autoritãţii de management/Secretariatului tehnic comun din statul partener, prin plãţi în euro, de cãtre Unitatea de platã din cadrul Ministerului Dezvoltãrii Regionale şi Turismului.
    (8) Pentru programele ESPON 2013 şi INTERACT 2007-2013, Unitatea de platã din cadrul Ministerului Dezvoltãrii Regionale şi Turismului transferã, prin plãţi în euro, Autoritãţii de management/Autoritãţii de certificare/Secretariatului tehnic comun din statul partener sumele alocate în bugetul de stat aferente cofinanţãrii pentru toate axele prioritare ale programului.
    ART. 15
    Pentru programele obiectivului "Cooperare teritorialã europeanã", pentru care Ministerul Dezvoltãrii Regionale şi Turismului îndeplineşte rol de Autoritate de management, statele partenere pot transfera cofinanţarea publicã pentru axa prioritarã de asistenţã tehnicã într-un cont în euro al Ministerului Dezvoltãrii Regionale şi Turismului.
    ART. 16
    Sumele aferente cofinanţãrii se transferã de cãtre Unitatea de platã din cadrul Ministerului Dezvoltãrii Regionale şi Turismului cãtre liderii de proiect/beneficiarii/ partenerii/structurile care gãzduiesc şi asigurã buna funcţionare a Secretariatului tehnic comun şi/sau a structurilor de control, aferente programelor respective, dupã caz, prin plãţi în lei sau euro, conform normelor metodologice de aplicare a prezentei legi.
    ART. 17
    Din sumele prevãzute la art. 11 alin. (1) lit. i), Autoritãţile de management ale programelor prevãzute la art. 4 alin. (1) lit. a) şi alin. (2) reîntregesc conturile Autoritãţii de certificare şi platã cu echivalentul sumelor aferente beneficiarilor din România returnate Comisiei Europene în cazul aplicãrii prevederilor art. 82 alin. (2) din Regulamentul (CE) nr. 1.083/2006 şi ale art. 128 alin. (2) din Regulamentul (CE) nr. 718/2007 şi recupereazã aceste sume de la Autoritatea de certificare şi platã, dupã efectuarea de cãtre Comisia Europeanã a plãţii finale în cadrul fiecãrui program şi le vireazã în conturile de venituri ale bugetului de stat.
    ART. 18
    (1) Autoritãţile de management ale programelor prevãzute la art. 4 alin. (1) lit. a) şi alin. (2) sunt autorizate sã încheie contracte/decizii de finanţare a cãror valoare poate determina depãşirea sumelor alocate în euro la nivel de axã prioritarã/prioritate în cadrul programelor obiectivului "Cooperare teritorialã europeanã", din fonduri externe nerambursabile şi cofinanţare publicã, în condiţiile agreate cu statele partenere în program.
    (2) Limitele admise pentru depãşirea sumelor alocate în euro din fonduri externe nerambursabile se stabilesc în normele metodologice de aplicare a prezentei legi.
    ART. 19
    Liderii de proiect/Beneficiarii/Partenerii din România care, potrivit Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, îşi exercitã dreptul de deducere a taxei pe valoarea adãugatã, nu includ în cererile de finanţare/cererile de rambursare/platã sumele reprezentând taxa pe valoarea adãugatã aferentã cheltuielilor eligibile efectuate în implementarea proiectelor finanţate din fonduri externe nerambursabile aferente obiectivului "Cooperare teritorialã europeanã".
    ART. 20
    Disponibilitãţile din fondurile externe nerambursabile şi din fondurile publice destinate finanţãrii/ cofinanţãrii/plãţilor în avans, rãmase la sfârşitul anului bugetar în conturile Autoritãţii de certificare şi platã, Unitãţii de platã, precum şi ale liderilor de proiect/beneficiarilor/partenerilor/ structurilor care gãzduiesc şi asigurã buna funcţionare a Secretariatului tehnic comun şi/sau a structurilor de control aferente programelor respective se reporteazã în anul urmãtor cu aceeaşi destinaţie.

    CAP. IV
    Plata în avans

    ART. 21
    (1) În cazul programului prevãzut la art. 4 alin. (1) lit. a), pentru care Ministerul Dezvoltãrii Regionale şi Turismului îndeplineşte rol de Autoritate de management, se acordã plãţi în avans din:
    a) cofinanţarea asiguratã de la bugetul de stat cãtre liderii de proiect/partenerii din România;
    b) cofinanţarea asiguratã de la bugetul de stat sau din fondurile externe nerambursabile aferente programului, în limita disponibilitãţii de fonduri de la bugetul de stat, respectiv fonduri externe nerambursabile existente în conturile Autoritãţii de certificare şi platã, cãtre structura care gãzduieşte şi asigurã buna funcţionare a Secretariatului tehnic comun şi a structurii de control, aferentã programului.
    (2) În cazul programului prevãzut la art. 4 alin. (1) lit. b), pentru care Ministerul Dezvoltãrii Regionale şi Turismului îndeplineşte rol de Autoritate naţionalã, se acordã plãţi în avans, din cofinanţarea asiguratã de la bugetul de stat, liderilor de proiect/partenerilor din România şi structurii care gãzduieşte şi asigurã buna funcţionare a sistemului naţional de control de prim nivel aferent programului.
    (3) În cazul programului prevãzut la art. 4 alin. (2), pentru care Ministerul Dezvoltãrii Regionale şi Turismului îndeplineşte rol de Autoritate de management, se acordã plãţi în avans din:
    a) fonduri externe nerambursabile, în limita disponibilitãţii de fonduri externe nerambursabile existente în conturile Autoritãţii de certificare şi platã, cãtre liderii de proiect;
    b) cofinanţarea asiguratã de la bugetul de stat sau din fondurile externe nerambursabile aferente programului, în limita disponibilitãţii de fonduri externe nerambursabile existente în conturile Autoritãţii de certificare şi platã, cãtre structura care gãzduieşte şi asigurã buna funcţionare a Secretariatului tehnic comun şi a structurii de control, aferentã programului.
    (4) În cazul programelor prevãzute la art. 4 alin. (3) lit. a) şi b), pentru care Ministerul Dezvoltãrii Regionale şi Turismului îndeplineşte rol de Autoritate comunã de management, se acordã plãţi în avans, din fondurile externe nerambursabile, cãtre beneficiarii din statele partenere la programe şi cãtre structurile care gãzduiesc şi asigurã buna funcţionare a Secretariatului tehnic comun, aferente programelor respective.
    ART. 22
    (1) Pentru programele prevãzute la art. 4 alin. (1) lit. a) şi b) şi alin. (2), sumele reprezentând plãţi în avans acordate liderilor de proiect/partenerilor şi/sau structurilor care gãzduiesc şi asigurã buna funcţionare a secretariatelor tehnice comune şi/sau a structurilor de control se vor deduce prin aplicarea unui procent la valoarea cererilor de rambursare transmise de cãtre aceştia, din sursa din care au fost acordate, conform prevederilor contractelor/deciziilor de finanţare.
    (2) Sumele recuperate din plãţile în avans acordate în cadrul programelor prevãzute la art. 4 alin. (1) lit. a) şi b) şi alin. (2), provenind din fonduri externe nerambursabile sau cofinanţare, se utilizeazã pentru continuarea finanţãrii programului, iar sumele recuperate din plãţile în avans provenind din cofinanţarea de la bugetul de stat, rãmase neutilizate, se vireazã ca venit la bugetul de stat dupã închiderea finalã a programului, conform prevederilor art. 8 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 37/2008 privind reglementarea unor mãsuri financiare în domeniul bugetar, aprobatã cu modificãri prin Legea nr. 275/2008, cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
    (3) Pentru programele prevãzute la art. 4 alin. (3) lit. a) şi b), plãţile se realizeazã în douã sau mai multe tranşe, dintre care prima se acordã dupã semnarea contractului de finanţare, între Autoritatea comunã de management şi beneficiari, iar urmãtoarele, conform prevederilor contractului de finanţare încheiat cu beneficiarii.
    (4) Scopul acordãrii plãţilor în avans este acela de a asigura resursele financiare necesare începerii derulãrii contractelor de finanţare/cofinanţare; aceste sume pot fi avansate partenerilor şi contractanţilor, în limita şi în condiţiile stabilite de Autoritatea de management/Autoritatea comunã de management/Autoritatea naţionalã pentru acordarea acestora, prin contractele/deciziile de finanţare/cofinanţare.
    (5) Pentru programele prevãzute la art. 4 alin. (2) şi alin. (3) lit. a) şi b), liderii de proiect/beneficiarii/partenerii pot avansa, din plãţile în avans primite, sume partenerilor şi contractanţilor, dupã caz, în limita şi în condiţiile stabilite de Autoritatea de management/Autoritatea comunã de management/Autoritatea naţionalã, prin contractele/deciziile de finanţare/cofinanţare, conform regulamentelor programelor.
    (6) În cazul neutilizãrii, plãţile în avans acordate se restituie, de cãtre liderii de proiect/beneficiari/parteneri, Autoritãţii de management/Autoritãţii comune de management/Autoritãţii naţionale, conform prevederilor contractelor/deciziilor de finanţare/cofinanţare.
    (7) Sumele provenind din plãţile în avans acordate liderilor de proiect/beneficiarilor/partenerilor din România prevãzuţi la art. 9 alin. (2), rãmase neutilizate la finele exerciţiului bugetar, se reflectã în excedentul bugetului local şi vor fi utilizate în anul urmãtor cu aceeaşi destinaţie.
    ART. 23
    Autoritãţile de management/Autoritãţile comune de management/Autoritãţile naţionale pot acorda plãţi în avans cãtre contractanţi pentru contractele finanţate din axele prioritare/componentele de asistenţã tehnicã ale programelor.

    CAP. V
    Angajarea, lichidarea şi ordonanţarea cheltuielilor efectuate în cadrul programelor obiectivului "Cooperare teritorialã europeanã"

    ART. 24
    (1) Proiectele implementate în cadrul programelor finanţate din fonduri externe nerambursabile sunt considerate acţiuni multianuale.
    (2) Angajamentele legale, inclusiv contractele de achiziţii publice, aferente proiectelor implementate în cadrul programelor finanţate din fonduri externe nerambursabile, pot fi anuale sau multianuale.
    (3) Creditele de angajament şi creditele bugetare necesare implementãrii fiecãrui program al obiectivului "Cooperare teritorialã europeanã" se stabilesc având în vedere decizia Comisiei Europene de adoptare a acestuia şi se reflectã în anexa la bugetul Ministerului Dezvoltãrii Regionale şi Turismului.
    (4) Ministerul Dezvoltãrii Regionale şi Turismului, în calitate de Autoritate de management/Autoritate comunã de management/Autoritate naţionalã, efectueazã angajarea, lichidarea, ordonanţarea şi plata cheltuielilor în cadrul programelor obiectivului "Cooperare teritorialã europeanã", în baza creditelor prevãzute la alin. (3).
    (5) Autoritatea de management/Autoritatea comunã de management/Autoritatea naţionalã are responsabilitatea efectuãrii reconcilierii contabile între conturile sale contabile şi cele ale liderilor de proiect/beneficiarilor şi/sau partenerilor români, pentru operaţiunile gestionate în cadrul programelor obiectivului "Cooperare teritorialã europeanã".

    CAP. VI
    Pãstrarea documentelor, control, audit, nereguli

    ART. 25
    (1) Controlul financiar preventiv şi auditul intern al fondurilor externe nerambursabile şi al celor aferente cofinanţãrii/plãţilor în avans se exercitã la nivelul Autoritãţii de management/Autoritãţii comune de management/Autoritãţii naţionale/structurilor care gãzduiesc şi asigurã buna funcţionare a secretariatelor tehnice comune şi/sau a structurilor de control şi Autoritãţii de certificare şi platã, în conformitate cu legislaţia în vigoare şi cu normele metodologice de aplicare a prezentei legi.
    (2) Prin derogare de la prevederile Ordonanţei Guvernului nr. 119/1999 privind controlul intern şi controlul financiar preventiv, republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, controlul financiar preventiv delegat nu se exercitã asupra proiectelor de operaţiuni iniţiate la nivelul Autoritãţii de certificare şi platã, Autoritãţii de management/Autoritãţii comune de management/Autoritãţii naţionale în vederea gestionãrii financiare a programelor finanţate în cadrul obiectivului "Cooperare teritorialã europeanã", cu excepţia proiectelor de operaţiuni privind proiectele pentru care Autoritatea de management/Autoritatea comunã de management/Autoritatea naţionalã are calitatea de beneficiar.
    ART. 26
    (1) Liderii de proiect/Beneficiarii/Partenerii unui proiect finanţat din fonduri externe nerambursabile au obligaţia îndosarierii şi pãstrãrii în bune condiţii a tuturor documentelor aferente proiectului, conform prevederilor regulamentelor, programelor şi legislaţiei naţionale.
    (2) Liderii de proiect/Beneficiarii/Partenerii din România ai unui proiect finanţat din fonduri externe nerambursabile au obligaţia sã solicite efectuarea controlului de prim nivel, în vederea validãrii cheltuielilor efectuate.
    (3) Liderii de proiect/Beneficiarii/Partenerii au obligaţia de a asigura accesul neîngrãdit al autoritãţilor naţionale cu atribuţii de verificare, control de prim nivel, control şi audit, al serviciilor Comisiei Europene, al Curţii Europene de Conturi, al reprezentanţilor serviciului specializat al Comisiei Europene - Oficiul European pentru Lupta Antifraudã - OLAF, precum şi reprezentanţilor Departamentului pentru Lupta Antifraudã - DLAF, în limitele competenţelor ce le revin, în cazul în care aceştia efectueazã verificãri/controale/audit la faţa locului şi solicitã declaraţii, documente, informaţii.
    ART. 27
    (1) Autoritatea de management/Autoritatea comunã de management/Autoritatea naţionalã este responsabilã de recuperarea creanţelor bugetare de la liderii de proiect/beneficiarii/partenerii români, rezultate din nereguli în cadrul proiectelor finanţate din fonduri externe nerambursabile aferente obiectivului "Cooperare teritorialã europeanã", conform prevederilor Ordonanţei Guvernului nr. 79/2003, aprobatã cu modificãri prin Legea nr. 529/2003, cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
    (2) Pentru programele prevãzute la art. 4 alin. (1) lit. a) şi alin. (2), Autoritatea de certificare şi platã recupereazã de la autoritãţile cu competenţe în gestionarea fondurilor comunitare sumele pe care Comisia Europeanã le-a diminuat din plãţile din fonduri externe nerambursabile efectuate cãtre Autoritatea de certificare şi platã, ca urmare a compensãrii acestora cu sumele necesare plãţii creanţelor bugetare ale bugetului Uniunii Europene.

    CAP. VII
    Dispoziţii finale

    ART. 28
    În termen de 60 de zile de la data intrãrii în vigoare a prezentei legi, se aprobã normele metodologice de aplicare, prin ordin comun al ministrului dezvoltãrii regionale şi turismului şi al ministrului finanţelor publice.
    ART. 29
    La data intrãrii în vigoare a prezentei legi se abrogã Ordonanţa Guvernului nr. 46/2007 privind modul de alocare a fondurilor externe nerambursabile şi a contribuţiei naţionale în bugetul instituţiilor implicate în gestionarea şi utilizarea acestora, pentru obiectivul "Cooperare teritorialã europeanã", publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 603 din 31 august 2007, aprobatã prin Legea nr. 379/2007, cu modificãrile şi completãrile ulterioare.

    Aceastã lege a fost adoptatã de Parlamentul României, cu respectarea prevederilor art. 75 şi ale art. 76 alin. (2) din Constituţia României, republicatã.

                      p. PREŞEDINTELE CAMEREI DEPUTAŢILOR,
                                  IOAN OLTEAN

                             PREŞEDINTELE SENATULUI
                               MIRCEA-DAN GEOANÃ

    Bucureşti, 15 iunie 2011.
    Nr. 105.
                              -------------

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016