Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
LEGE nr. 102 din 3 mai 2005 privind infiintarea, organizarea si functionarea Autoritatii Nationale de Supraveghere a Prelucrarii Datelor cu Caracter Personal
EMITENT: PARLAMENTUL PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 391 din 9 mai 2005
Parlamentul României adoptã prezenta lege.
CAP. I
Dispoziţii generale
ART. 1
(1) Se înfiinţeazã Autoritatea Naţionalã de Supraveghere a Prelucrãrii Datelor cu Caracter Personal, denumitã în continuare Autoritatea naţionalã de supraveghere, ca autoritate publicã cu personalitate juridicã, autonomã şi independentã faţã de orice alte autoritate a administraţiei publice, ca şi faţã de orice persoanã fizicã sau juridicã din domeniul privat, care exercitã atribuţiile ce îi sunt date în competenţã prin dispoziţiile legale din domeniul prelucrãrii datelor cu caracter personal şi al liberei circulaţii a acestor date.
(2) Autoritatea naţionalã de supraveghere are drept obiectiv apãrarea drepturilor şi libertãţilor fundamentale ale persoanelor fizice, în special a dreptului la viaţã intimã, familialã şi privatã, în legãturã cu prelucrarea datelor cu caracter personal şi cu libera circulaţie a acestor date.
(3) Atribuţiile Autoritãţii naţionale de supraveghere sunt reglementate prin <>Legea nr. 677/2001 pentru protecţia persoanelor cu privire la prelucrarea datelor cu caracter personal şi libera circulaţie a acestor date.
(4) Sediul Autoritãţii naţionale de supraveghere este în municipiul Bucureşti.
ART. 2
(1) Autoritatea naţionalã de supraveghere îşi exercitã atribuţiile în mod transparent şi imparţial.
(2) În exercitarea atribuţiilor sale Autoritatea naţionalã de supraveghere nu se substituie autoritãţilor publice.
(3) Autoritatea naţionalã de supraveghere nu poate fi supusã nici unui mandat imperativ sau reprezentativ şi nu poate fi obligatã sã se supunã instrucţiunilor sau dispoziţiilor altei autoritãţi.
ART. 3
(1) Autoritatea naţionalã de supraveghere este condusã de un preşedinte, a cãrui funcţie este asimilatã, din punctul de vedere al funcţiei de reprezentare, ordinii de precãdere, drepturilor salariale şi rangului de demnitate, celei de secretar de stat.
(2) Preşedintele conduce întreaga activitate a Autoritãţii naţionale de supraveghere şi o reprezintã în faţa Senatului şi a Camerei Deputaţilor, în raporturile cu Guvernul, ministerele, alte autoritãţi ale administraţiei publice, organizaţii neguvernamentale, precum şi cu persoane fizice şi juridice române şi strãine.
(3) În activitatea de conducere a Autoritãţii naţionale de supraveghere preşedintele este ajutat de un vicepreşedinte, a cãrui funcţie este asimilatã, din punctul de vedere al funcţiei de reprezentare, ordinii de precãdere, drepturilor salariale şi rangului de demnitate, celei de subsecretar de stat.
(4) Preşedintele Autoritãţii naţionale de supraveghere este ordonator principal de credite.
(5) În exercitarea atribuţiilor sale preşedintele Autoritãţii naţionale de supraveghere emite decizii şi instrucţiuni obligatorii pentru toate instituţiile şi unitãţile la a cãror activitate se referã.
(6) Deciziile şi instrucţiunile cu caracter normativ se publicã în Monitorul Oficial al României, Partea I.
(7) Autoritãţile publice sunt obligate sã comunice sau, dupã caz, sã punã la dispoziţie Autoritãţii naţionale de supraveghere, în condiţiile legii, informaţiile, documentele sau actele pe care le deţin în legãturã cu cererile care au fost adresate acesteia, acordându-i sprijin pentru exercitarea deplinã a atribuţiilor sale.
ART. 4
(1) Activitatea preşedintelui, a vicepreşedintelui şi a personalului Autoritãţii naţionale de supraveghere are caracter public.
(2) La cererea persoanelor lezate în drepturile şi libertãţile lor sau datoritã unor motive întemeiate, preşedintele Autoritãţii naţionale de supraveghere poate decide asupra caracterului confidenţial al activitãţii desfãşurate în acest caz.
ART. 5
(1) Preşedintele Autoritãţii naţionale de supraveghere prezintã anual rapoarte de activitate în şedinţa plenarã a Senatului. Rapoartele trebuie sã cuprindã informaţii relevante cu privire la activitatea Autoritãţii naţionale de supraveghere. Ele pot conţine recomandãri privind modificarea legislaţiei sau mãsuri de altã naturã pentru ocrotirea drepturilor şi libertãţilor cetãţenilor în legãturã cu prelucrarea datelor personale.
(2) Raportul anual se publicã în Monitorul Oficial al României, Partea a II-a, dupã prezentarea acestuia în plenul Senatului.
CAP. II
Numirea şi eliberarea din funcţie a preşedintelui şi vicepreşedintelui Autoritãţii naţionale de supraveghere
ART. 6
(1) Preşedintele şi vicepreşedintele Autoritãţii naţionale de supraveghere sunt numiţi de Senat, pentru un mandat cu durata de 5 ani. Mandatul preşedintelui şi al vicepreşedintelui poate fi reînnoit o singurã datã.
(2) Poate fi numitã în funcţia de preşedinte sau de vicepreşedinte al Autoritãţii naţionale de supraveghere orice persoanã cu cetãţenia românã, absolventã a unei instituţii de învãţãmânt superior juridic, în condiţiile legii. Preşedintele şi vicepreşedintele sunt persoane independente politic, cu o solidã competenţã profesionalã, o vechime de minimum 10 ani în specialitate, o bunã reputaţie şi care se bucurã de o înaltã probitate civicã.
(3) Calitatea de preşedinte sau de vicepreşedinte al Autoritãţii naţionale de supraveghere este incompatibilã cu orice altã funcţie publicã sau privatã, cu excepţia funcţiilor didactice.
(4) Pe perioada în care ocupã aceste funcţii, preşedintele şi vicepreşedintele Autoritãţii naţionale de supraveghere nu pot face parte din partide sau din alte structuri politice şi nu au dreptul sã deţinã, direct ori indirect, acţiuni sau pãrţi sociale la societãţi comerciale cu obiect de activitate în domenii care se aflã în competenţa Autoritãţii naţionale de supraveghere.
ART. 7
(1) Propunerile de candidaţi pentru funcţia de preşedinte sau de vicepreşedinte al Autoritãţii naţionale de supraveghere se fac de cãtre Biroul permanent al Senatului, la recomandarea grupurilor parlamentare din cele douã Camere ale Parlamentului.
(2) Candidaţii depun la Comisia juridicã, de numiri, disciplinã, imunitãţi şi validãri a Senatului actele prin care dovedesc cã îndeplinesc condiţiile prevãzute de lege pentru a exercita funcţia de preşedinte sau de vicepreşedinte al Autoritãţii naţionale de supraveghere. Candidaţii vor fi audiaţi de Comisia juridicã, de numiri, disciplinã, imunitãţi şi validãri. Senatul hotãrãşte asupra numirii acestora, dupã audierea în plen.
(3) Numirea preşedintelui şi a vicepreşedintelui Autoritãţii naţionale de supraveghere se face cu votul majoritãţii senatorilor. Dacã la primul tur de scrutin nu se obţine aceastã majoritate, se va organiza un nou tur de scrutin la care vor participa numai candidaţii situaţi pe primele douã locuri la turul de scrutin anterior.
ART. 8
(1) Mandatul de preşedinte, respectiv de vicepreşedinte al Autoritãţii naţionale de supraveghere începe pe data numirii şi dureazã pânã la instalarea în funcţie a noului preşedinte, respectiv vicepreşedinte.
(2) Înainte de începerea exercitãrii mandatului, preşedintele şi vicepreşedintele Autoritãţii naţionale de supraveghere vor depune în faţa plenului Senatului urmãtorul jurãmânt: "Jur sã respect Constituţia şi legile ţãrii şi sã apãr drepturile şi libertãţile cetãţenilor, îndeplinindu-mi cu bunã-credinţã şi imparţialitate atribuţiile de preşedinte/vicepreşedinte al Autoritãţii Naţionale de Supraveghere a Prelucrãrii Datelor cu Caracter Personal. Aşa sã-mi ajute Dumnezeu!"
(3) Jurãmântul poate fi depus, dupã caz, şi fãrã formula religioasã.
(4) Refuzul depunerii jurãmântului conduce la infirmarea numirii în funcţie a preşedintelui, respectiv a vicepreşedintelui Autoritãţii naţionale de supraveghere şi deschide procedura pentru o nouã numire în funcţie.
ART. 9
(1) Mandatul preşedintelui, respectiv al vicepreşedintelui Autoritãţii naţionale de supraveghere, înceteazã înainte de termen în caz de demisie, revocare din funcţie, incompatibilitate cu alte funcţii publice sau private, imposibilitate de a-şi îndeplini atribuţiile mai mult de 90 de zile, constatatã prin examen medical de specialitate, ori în caz de deces.
(2) Revocarea din funcţie a preşedintelui, respectiv a vicepreşedintelui Autoritãţii naţionale de supraveghere intervine ca urmare a încãlcãrii Constituţiei şi a legilor sau în cazul neîndeplinirii corespunzãtoare a atribuţiilor şi se face la propunerea Biroului permanent al Senatului, pe baza raportului Comisiei juridice, de numiri, disciplinã, imunitãţi şi validãri, cu votul majoritãţii senatorilor.
(3) Demisia, incompatibilitatea, imposibilitatea de îndeplinire a funcţiei sau decesul se constatã de cãtre Biroul permanent al Senatului, în cel mult 10 zile de la apariţia cauzei care determinã încetarea mandatului.
CAP. III
Atribuţiile preşedintelui şi ale vicepreşedintelui Autoritãţii naţionale de supraveghere
ART. 10
Preşedintele Autoritãţii naţionale de supraveghere are urmãtoarele atribuţii:
a) organizeazã şi coordoneazã activitatea Autoritãţii naţionale de supraveghere;
b) asigurã informarea operatorilor şi a persoanelor vizate de operaţiunile de prelucrare a datelor cu caracter personal despre drepturile şi obligaţiile ce le revin şi urmãreşte modul de aplicare a legislaţiei privind prelucrarea datelor cu caracter personal şi libera circulaţie a acestora;
c) asigurã informarea operatorilor cu privire la obligaţiile ce le revin şi a persoanelor vizate cu privire la drepturile de care beneficiazã în contextul prelucrãrii datelor cu caracter personal;
d) urmãreşte modul de aplicare a legislaţiei privind prelucrarea datelor cu caracter personal şi libera circulaţie a acestor date;
e) primeşte şi repartizeazã cererile adresate de persoanele lezate prin încãlcarea drepturilor sau libertãţilor cetãţeneşti în legãturã cu prelucrarea datelor cu caracter personal şi libera circulaţie a acestor date şi decide asupra acestor cereri;
f) urmãreşte rezolvarea, în condiţiile legii, a cererilor primite şi solicitã persoanelor juridice sau fizice în cauzã încetarea încãlcãrii drepturilor şi libertãţilor cetãţeneşti, repunerea în drepturi a petiţionarului şi repararea pagubelor;
g) încadreazã, în condiţiile legii, funcţionarii publici şi personalul angajat cu contract de muncã şi exercitã dreptul de autoritate administrativã şi disciplinarã asupra acestora;
h) exercitã funcţia de ordonator principal de credite;
i) asigurã cooperarea cu instituţii similare din strãinãtate;
j) îndeplineşte şi alte atribuţii prevãzute de prezenta lege, de legile speciale care reglementeazã activitatea de prelucrare a datelor cu caracter personal şi libera circulaţie a acestor date şi de Regulamentul de organizare şi funcţionare.
ART. 11
(1) Atribuţiile vicepreşedintelui Autoritãţii naţionale de supraveghere sunt prevãzute în regulamentul de organizare şi funcţionare a acesteia.
(2) Vicepreşedintele Autoritãţii naţionale de supraveghere îndeplineşte atribuţiile preşedintelui în caz de imposibilitate temporarã de exercitare a funcţiei de cãtre acesta.
ART. 12
(1) Preşedintele Autoritãţii naţionale de supraveghere îşi exercitã atribuţiile din oficiu sau la cererea persoanelor lezate prevãzute la art. 10 lit. e) şi f).
(2) Cererile pot fi adresate de orice persoanã fizicã, fãrã deosebire de cetãţenie, vârstã, sex, apartenenţã politicã sau convingeri religioase, precum şi de persoane juridice.
ART. 13
(1) Autoritatea naţionalã de supraveghere are dreptul sã facã investigaţii şi controale prealabile, sã cearã autoritãţilor administraţiei publice orice informaţii sau documente necesare investigaţiei, sã audieze şi sã ia declaraţii de la conducãtorii autoritãţilor administraţiei publice şi de la orice funcţionar public sau personal contractual care poate da informaţiile necesare soluţionãrii unei cereri adresate Autoritãţii naţionale de supraveghere în legãturã cu prelucrarea datelor cu caracter personal şi libera circulaţie a acestor date.
(2) Dispoziţiile alin. (1) se aplicã şi celorlalte autoritãţi şi instituţii publice, oricãror servicii publice aflate sub coordonarea autoritãţilor administraţiei publice, precum şi persoanelor juridice sau fizice din sectorul privat care intrã sub incidenţa legislaţiei privind prelucrarea datelor cu caracter personal şi libera circulaţie a acestor date.
ART. 14
(1) Preşedintele şi vicepreşedintele Autoritãţii naţionale de supraveghere, precum şi personalul acesteia au acces, în condiţiile legii, la documentele clasificate deţinute de autoritãţile publice sau de alte persoane juridice, în mãsura în care acestea sunt necesare pentru exercitarea atribuţiilor prevãzute de lege.
(2) Preşedintele şi vicepreşedintele Autoritãţii naţionale de supraveghere, precum şi personalul acesteia au obligaţia de a nu divulga sau de a nu face publice informaţiile sau documentele clasificate la care au avut acces. Aceastã obligaţie se menţine şi dupã încetarea activitãţii persoanelor respective în cadrul Autoritãţii naţionale de supraveghere, sub sancţiunea prevãzutã de legea penalã.
CAP. IV
Organizarea şi funcţionarea Autoritãţii naţionale de supraveghere
ART. 15
(1) Structura organizatoricã a Autoritãţii naţionale de supraveghere se aprobã de preşedintele acesteia, cu avizul Biroului permanent al Senatului.
(2) Numãrul maxim de posturi, exclusiv demnitarii, este de 50. Pânã la rectificarea bugetarã din cursul anului 2005, Autoritatea naţionalã de supraveghere va avea un numãr de 37 de posturi, exclusiv demnitarii.
(3) Regulamentul de organizare şi funcţionare se întocmeşte de Autoritatea naţionalã de supraveghere şi se aprobã de Biroul permanent al Senatului.
(4) Statul de funcţii şi structura posturilor pe compartimente se aprobã de preşedintele Autoritãţii naţionale de supraveghere.
ART. 16
(1) Personalul Autoritãţii naţionale de supraveghere este format din funcţionari publici sau, dupã caz, personal contractual şi se încadreazã prin examen sau concurs, în condiţiile legii.
(2) Atribuţiile, sarcinile şi rãspunderile individuale ale personalului Autoritãţii naţionale de supraveghere se stabilesc prin fişa postului, pe baza regulamentului de organizare şi funcţionare.
(3) Angajarea, avansarea, precum şi modificarea şi încetarea raporturilor de serviciu sau, dupã caz, de muncã ale personalului contractual din aparatul Autoritãţii naţionale de supraveghere se fac prin decizie a preşedintelui acesteia, în condiţiile legii.
(4) Personalul Autoritãţii naţionale de supraveghere nu poate deţine acţiuni sau pãrţi sociale la societãţile comerciale cu obiect de activitate în domenii care se aflã în competenţa acesteia şi nu poate avea calitatea de membru în organele de conducere ale unor asemenea societãţi.
(5) Încãlcarea prevederilor prezentei legi, a legilor speciale care reglementeazã domeniul de activitate al Autoritãţii naţionale de supraveghere sau a regulamentului de organizare şi funcţionare atrage rãspunderea penalã, contravenţionalã sau disciplinarã, dupã caz.
ART. 17
(1) Autoritatea naţionalã de supraveghere are un buget propriu, care face parte integrantã din bugetul de stat.
(2) Autoritatea naţionalã de supraveghere, cu consultarea Guvernului, îşi aprobã bugetul propriu şi îl înainteazã Guvernului în vederea includerii în bugetul de stat. Obiecţiile preşedintelui la proiectul de buget întocmit de Guvern se prezintã Parlamentului pentru soluţionare.
ART. 18
Salarizarea personalului Autoritãţii naţionale de supraveghere se realizeazã corespunzãtor funcţiilor similare din aparatul celor douã Camere ale Parlamentului, în condiţiile legii.
CAP. V
Dispoziţii finale şi tranzitorii
ART. 19
(1) Baza de date şi evidenţele, inclusiv arhiva şi celelalte documente deţinute şi gestionate de Avocatul Poporului, referitoare la activitatea de protecţie a persoanelor cu privire la prelucrarea datelor cu caracter personal, se preiau de cãtre Autoritatea naţionalã de supraveghere, pe bazã de protocol de predare-primire, încheiat în termen de 45 de zile de la data intrãrii în vigoare a prezentei legi.
(2) La împlinirea termenului prevãzut la alin. (1), Autoritatea naţionalã de supraveghere preia activitatea de protecţie a persoanelor cu privire la prelucrarea datelor cu caracter personal şi personalul aferent acestei activitãţi de la instituţia Avocatul Poporului.
(3) Pânã la împlinirea termenului prevãzut la alin. (1), Guvernul va pune la dispoziţie Autoritãţii naţionale de supraveghere spaţiul şi dotãrile necesare desfãşurãrii activitãţii acesteia.
(4) Dupã adoptarea regulamentului prevãzut la art. 15 alin. (3), dar nu mai târziu de termenul prevãzut la alin. (1), Autoritatea naţionalã de supraveghere va încadra personalul necesar pentru îndeplinirea atribuţiilor prevãzute de lege.
ART. 20
(1) Numãrul de 37 de posturi şi fondurile aferente funcţionãrii Autoritãţii naţionale de supraveghere se asigurã prin diminuarea corespunzãtoare a numãrului de posturi şi a fondurilor aprobate pentru Avocatul Poporului.
(2) Ministerul Finanţelor Publice este autorizat sã introducã modificãrile prevãzute la alin. (1) în structura bugetului de stat, în structura şi volumul bugetelor celor douã instituţii - Avocatul Poporului şi Autoritatea naţionalã de supraveghere -, precum şi în anexele la acestea.
ART. 21
Pânã la împlinirea termenului prevãzut la art. 19 alin. (1), Avocatul Poporului va îndeplini în continuare atribuţiile prevãzute de lege în domeniul protecţiei persoanelor cu privire la prelucrarea datelor cu caracter personal.
ART. 22
<>Legea nr. 677/2001 pentru protecţia persoanelor cu privire la prelucrarea datelor cu caracter personal şi libera circulaţie a acestor date, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 790 din 12 decembrie 2001, se modificã şi se completeazã dupã cum urmeazã:
1. Alineatul (1) al articolului 21 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 21. - (1) Autoritatea de supraveghere, în sensul prezentei legi, este Autoritatea Naţionalã de Supraveghere a Prelucrãrii Datelor cu Caracter Personal."
2. La articolul 21 alineatul (3), dupã litera d) se introduce o literã nouã, litera d^1), cu urmãtorul cuprins:
"d^1) informeazã persoanele fizice sau/şi juridice care activeazã în aceste domenii, în mod direct sau prin intermediul structurilor asociative ale acestora, asupra necesitãţii respectãrii obligaţiilor şi îndeplinirii procedurilor prevãzute de prezenta lege;"
3. La articolul 21 alineatul (3), dupã litera l) se introduce o literã nouã, litera m), cu urmãtorul cuprins:
"m) modul de organizare şi funcţionare a Autoritãţii Naţionale de Supraveghere a Prelucrãrii Datelor cu Caracter Personal se stabileşte prin lege."
4. Alineatul (5) al articolului 27 se abrogã.
ART. 23
Declaraţia formulatã la <>art. 2 pct. 3 din Legea nr. 682/2001 privind ratificarea Convenţiei pentru protejarea persoanelor faţã de prelucrarea automatizatã a datelor cu caracter personal, adoptatã la Strasbourg la 28 ianuarie 1981, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 830 din 21 decembrie 2001, se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"3. La art. 3 pct. 2 lit. c):
Prezenta convenţie se aplicã şi prelucrãrilor de date cu caracter personal efectuate prin alte mijloace decât cele automate, care fac parte dintr-un sistem de evidenţã sau care sunt destinate a fi incluse într-un asemenea sistem.
Autoritatea naţionalã competentã este Autoritatea Naţionalã de Supraveghere a Prelucrãrii Datelor cu Caracter Personal."
ART. 24
Pe data intrãrii în vigoare a prezentei legi, Biroul permanent al Senatului va transmite, în termen de 10 zile, Comisiei juridice, de numiri, disciplinã, imunitãţi şi validãri propunerile de candidaţi pentru funcţia de preşedinte şi de vicepreşedinte al Autoritãţii naţionale de supraveghere, în conformitate cu prevederile art. 7.
Aceastã lege a fost adoptatã de Parlamentul României cu respectarea prevederilor art. 75 şi ale art. 76 alin. (1) din Constituţia României, republicatã.
PREŞEDINTELE CAMEREI DEPUTAŢILOR
ADRIAN NĂSTASE
p. PREŞEDINTELE SENATULUI,
TEODOR MELEŞCANU
Bucureşti, 3 mai 2005.
Nr. 102.
-------------
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: