Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   LEGE nr. 101 din 26 mai 1998  privind Statutul Bancii Nationale a Romaniei    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

LEGE nr. 101 din 26 mai 1998 privind Statutul Bancii Nationale a Romaniei

EMITENT: Parlament
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 203 din 1 iunie 1998
Parlamentul României adopta prezenta lege.

CAP. 1
Dispoziţii generale

ART. 1
Statutul legal
(1) Banca Nationala a României este banca centrala a statului roman, având personalitate juridicã.
(2) Banca Nationala a României are sediul central în Bucureşti şi poate avea sucursale şi agenţii în capitala şi în alte localitãţi din ţara.
ART. 2
Obiectivul fundamental
(1) Obiectivul fundamental al Bãncii Naţionale a României este asigurarea stabilitatii monedei naţionale, pentru a contribui la stabilitatea preţurilor.
(2) Pentru atingerea obiectivului sau fundamental, Banca Nationala a României elaboreazã, aplica şi rãspunde de politica monetara, valutarã, de credit, de plati, precum şi de autorizarea şi supravegherea prudentiala bancarã, în cadrul politicii generale a statului, urmãrind funcţionarea normalã a sistemului bancar şi participarea la promovarea unui sistem financiar specific economiei de piata.
ART. 3
Colaborarea cu autoritãţile statului
(1) Banca Nationala a României colaboreazã cu autoritãţile publice centrale şi locale pentru îndeplinirea obiectivelor sale.
(2) În vederea îndeplinirii obiectivului sau fundamental, Bãncii Naţionale a României i se va solicita punctul de vedere asupra actelor normative ale autoritãţilor publice, care privesc direct politica monetara, activitatea bancarã, regimul valutar şi datoria publica.
(3) La elaborarea proiectelor bugetelor administraţiei publice centrale, Banca Nationala a României este consultata în ceea ce priveşte stabilirea condiţiilor împrumuturilor sectorului public.
(4) Pentru necesitãţile proprii şi ale autoritãţilor publice, Banca Nationala a României elaboreazã studii şi analize privind moneda, regimul valutar, creditul şi operaţiunile sistemului bancar şi de plati.
ART. 4
Cooperarea internationala
(1) Din împuternicirea Parlamentului, Banca Nationala a României poate participa la organizaţii internaţionale cu caracter financiar, bancar, monetar sau de plati şi poate sa devinã membru al acestora.
(2) Banca Nationala a României poate participa, în numele statului, la tratative şi negocieri externe în probleme financiare, monetare, valutare, de credit şi de plati, precum şi în domeniul autorizãrii şi supravegherii bancare.
(3) Banca Nationala a României exercita drepturi şi îndeplineşte obligaţii care revin României în calitate de membru al Fondului Monetar Internaţional, inclusiv utilizarea facilitãţilor acestei instituţii de finanţare pe termen mediu şi lung pentru nevoile balanţei de plati şi consolidarea rezervelor internaţionale ale tarii.
(4) Banca Nationala a României poate negocia şi încheia acorduri, convenţii sau alte înţelegeri privind împrumuturi pe termen scurt şi alte operaţiuni financiar-bancare cu instituţii financiare internaţionale, bãnci centrale, societãţi bancare şi nebancare, cu condiţia rambursarii acestora în termen de un an.
(5) Banca Nationala a României poate încheia în nume propriu sau în numele statului, în contul şi din dispoziţia acestuia, acorduri de decontare şi de plati sau orice alte contracte având acelaşi scop cu instituţii publice sau private care îşi au sediul în strãinãtate.

CAP. 2
Politica monetara şi valutarã

ART. 5
Politica monetara
În cadrul politicii monetare pe care o promoveazã, Banca Nationala a României utilizeazã proceduri şi instrumente specifice pentru operaţiuni de piata monetara, de creditare a bãncilor şi de control al lichiditatii prin rezerve minime obligatorii.
ART. 6
Operaţiuni de piata monetara
Banca Nationala a României poate sconta, dobândi, lua în gaj sau vinde creanţe, titluri sau alte valori asupra statului, bãncilor sau altor persoane juridice şi poate atrage depozite de la bãnci, în condiţiile pe care le considera necesare pentru a realiza obiectivele politicii monetare.
ART. 7
Operaţiuni de creditare
(1) Banca Nationala a României poate acorda credite în condiţii de rambursare, garantare şi dobanda, care se stabilesc prin reglementãri proprii, în conformitate cu prevederile prezentei legi.
(2) Creditarea de cãtre Banca Nationala a României pe descoperit de cont este interzisã.
ART. 8
Rezerve minime obligatorii
(1) Banca Nationala a României stabileşte regimul rezervelor minime obligatorii pe care bãncile trebuie sa le menţinã în conturi deschise la aceasta.
(2) Pentru depozitele în valuta, rezervele obligatorii se constituie numai în valuta.
(3) La rezervele minime obligatorii, Banca Nationala a României va bonifica dobânzi cel puţin la nivelul ratei dobânzii medii la depunerile la vedere practicate de bãncile comerciale.
ART. 9
Politica valutarã
(1) Banca Nationala a României elaboreazã şi aplica politica privind cursul de schimb, stabileşte şi urmãreşte aplicarea regimului valutar pe teritoriul României.
(2) Banca Nationala a României este agent al statului în ceea ce priveşte aplicarea reglementãrilor legale vizând controlul valutar la persoanele juridice cãrora le-a acordat autorizaţie şi de la care este în drept sa solicite şi sa primeascã toate informaţiile şi orice documente necesare îndeplinirii atribuţiilor ce-i revin, fiind imputernicita a lua mãsuri pentru impunerea respectãrii reglementãrilor sale.
ART. 10
Stabilirea regimului valutar
În administrarea regimului valutar, Banca Nationala a României rãspunde de:
a) emiterea reglementãrilor cu privire la operaţiunile cu active externe şi aur, în vederea protejãrii monedei naţionale;
b) elaborarea balanţei de plati şi a altor lucrãri privind poziţia investitionala internationala a tarii;
c) stabilirea cursurilor de schimb pentru operaţiuni proprii pe piata valutarã, calcularea şi publicarea cursurilor medii pentru evidenta statistica;
d) autorizarea şi retragerea autorizaţiei, precum şi supravegherea persoanelor juridice care au obţinut autorizaţia de a efectua tranzacţii valutare;
e) stabilirea de platforme şi alte limite pentru deţinerea de active externe şi operaţiuni cu aur şi active externe pentru persoane juridice şi fizice;
f) stabilirea plafonului şi a condiţiilor indatorarii externe a persoanelor juridice şi fizice care intra sub incidenta regimului valutar;
g) pãstrarea şi administrarea rezervelor internaţionale ale statului.
ART. 11
Reglementãri valutare
Banca Nationala a României elaboreazã reglementãri privind monitorizarea, controlul tranzacţiilor valutare pe teritoriul tarii şi emite autorizaţii pentru transferuri în strãinãtate, tranzacţii pe pieţele valutare şi pentru alte operaţiuni specifice.
ART. 12
Monitorizare şi raportare
Pentru monitorizarea tranzacţiilor valutare, persoanele juridice autorizate sa desfãşoare operaţiuni valutare raporteazã Bãncii Naţionale a României asupra tranzacţiilor efectuate, prin documente ale cãror forma şi conţinut se stabilesc de aceasta.

CAP. 3
Emisiunea monetara

ART. 13
Dreptul exclusiv de emisiune
Banca Nationala a României este unica instituţie autorizata sa emita însemne monetare, sub forma de bancnote şi monede metalice, ca mijloace legale de plata pe teritoriul României.
ART. 14
Unitatea monetara
Moneda nationala este leul, iar subdiviziunea acestuia, banul.
ART. 15
Însemnele monetare
(1) Banca Nationala a României este singura în drept sa stabileascã valoarea nominalã, dimensiunile, greutatea, desenul şi alte caracteristici tehnice ale bancnotelor şi monedelor metalice.
(2) Bancnotele poarta semnatura guvernatorului Bãncii Naţionale a României şi a casierului central.
(3) Falsificarea sau contrafacerea bancnotelor şi monedelor metalice constituie infracţiune şi se pedepseşte conform legii.
(4) Dispoziţiile legale privitoare la titlurile la purtãtor pierdute sau furate nu sunt aplicabile bancnotelor şi monedelor metalice emise de Banca Nationala a României.
(5) Grafica bancnotelor şi a monedelor metalice este protejata prin înregistrarea la Oficiul de Stat pentru Invenţii şi Mãrci din România. Orice reproducere color a acestora, la scara 1/1, parţialã sau integrala, în scop publicitar, de informare sau în alte scopuri comerciale se poate face numai cu acordul prealabil, în scris, al Bãncii Naţionale a României.
ART. 16
Programul de emisiune monetara
(1) Banca Nationala a României elaboreazã programul de emisiune a bancnotelor şi a monedelor metalice, astfel încât sa se asigure necesarul de numerar în stricta concordanta cu nevoile reale ale circulaţiei bãneşti.
(2) Suma totalã a bancnotelor şi monedelor metalice în circulaţie, care exclude rezerva de numerar, se evidenţiazã ca pasiv în contabilitatea Bãncii Naţionale a României.
(3) Transa de numerar în circulaţie, emisã de Banca Nationala a României peste nivelul rezervelor internaţionale stabilite şi menţinute conform prevederilor art. 31, trebuie acoperitã integral de urmãtoarele active:
a) titluri de stat deţinute în portofoliul de investiţii;
b) active rezultate din credite acordate bãncilor şi altor persoane juridice, în condiţiile legii;
c) cecuri, cambii şi alte titluri de credit scontate sau deţinute în portofoliu.
ART. 17
Mijloace legate de plata
Bancnotele şi monedele metalice emise şi neretrase din circulaţie de cãtre Banca Nationala a României reprezintã însemne monetare care trebuie acceptate la valoarea nominalã pentru plata tuturor obligaţiilor publice şi private.
ART. 18
Emisiunea şi punerea în circulaţie a însemnelor monetare
(1) Banca Nationala a României asigura tipãrirea bancnotelor şi baterea monedelor metalice şi ia mãsuri pentru pãstrarea în siguranta a celor care nu sunt puse în circulaţie, precum şi pentru custodia şi distrugerea, când aceasta este necesarã, a matritelor, cernelurile şi a bancnotelor şi monedelor metalice retrase din circulaţie.
(2) Banca Nationala a României distribuie emisiunea monetara realizatã şi administreazã rezerva de numerar sub forma de bancnote şi monede metalice.
(3) Bancnotele şi monedele metalice uzate sau necorespunzãtoare vor fi retrase din circulaţie şi distruse de cãtre Banca Nationala a României, inlocuindu-se cu bancnotele şi/sau cu monede metalice noi.
(4) Banca Nationala a României înlocuieşte, fãrã taxe şi comisioane, bancnotele şi monedele metalice emise şi neretrase din circulaţie.
(5) Banca Nationala a României poate refuza înlocuirea bancnotelor şi a monedelor metalice care prezintã deformari, sunt ilizibile sau dacã lipseşte mai mult de 40% din suprafata lor. Aceste însemne monetare vor fi retrase din circulaţie şi distruse fãrã acordarea de compensaţii deţinãtorilor, exceptând cazurile speciale menţionate în regulamentele proprii.
(6) Banca Nationala a României nu poate fi obligatã sa acorde compensaţii pentru bancnotele sau monedele metalice care au fost pierdute, furate, distruse, contrafãcute sau falsificate.
ART. 19
Schimbarea însemnelor monetare
(1) Banca Nationala a României poate hotãrî anularea sau retragerea din circulaţie a oricãror bancnote sau monede metalice care au fost emise şi, în locul acestora, punerea în circulaţie a altor tipuri de însemne monetare.
(2) Modalitatea şi perioada de preschimbare se publica în Monitorul Oficial al României şi în cel puţin doua ziare de circulaţie nationala.
(3) La expirarea perioadei de preschimbare, bancnotele şi monedele metalice retrase din circulaţie, fãrã a intra în contradictie cu prevederile art. 17, nu mai pot fi utilizate pentru plata obligaţiilor publice şi private.
(4) Suma totalã a bancnotelor şi monedelor metalice retrase din circulaţie, dar nepreschimbate în termenul stabilit, se scade din totalul numerarului în circulaţie înregistrat în evidentele contabile şi se înregistreazã ca venit al Bãncii Naţionale a României.

CAP. 4
Operaţiuni cu bãncile

ART. 20
Creditarea bãncilor
În cadrul politicii sale monetare, valutare, de credit şi plati, Banca Nationala a României poate acorda bãncilor credite pe termene ce nu pot depãşi 90 de zile, garantate cu:
a) titluri de stat provenite din emisiuni publice cu scadente de plata în termen de maximum un an de la data constituirii garanţiei prin remiterea lor în portofoliul Bãncii Naţionale a României;
b) cambii şi bilete la ordin trase sau subscrise pentru plata unor prestaţii comerciale, industriale sau agricole de cãtre persoane juridice eligibile, potrivit normelor emise de Banca Nationala a României;
c) warante sau recipise de depozit emise cu privire la bunuri fungibile sau alte bunuri valabil asigurate contra riscurilor de pierdere, distrugere sau deteriorare;
d) depozite constituite la Banca Nationala a României sau la alte persoane juridice agreate de Banca Nationala a României, constând din orice active pe care aceasta le poate vinde, cumpara ori tranzactiona.
ART. 21
Condiţii şi costuri de creditare
(1) Banca Nationala a României stabileşte şi face publice condiţiile de creditare, nivelul minim al ratei dobânzii la creditele care se acorda bãncilor şi criteriile ce trebuie îndeplinite de bãnci pentru a putea solicita credite pe baze competitive.
(2) Banca Nationala a României poate stabili plafoane de creditare, niveluri ale ratei dobânzii, termene de rambursare şi alte condiţii în care se pot acorda credite discretionare sau pe baze competitive.
(3) Pentru toate operaţiunile efectuate, Banca Nationala a României stabileşte şi încaseazã dobânzi, comisioane şi alte forme de acoperire a costurilor de funcţionare şi a riscurilor asumate, cu excepţia operaţiunilor efectuate prin contul curent general al Trezoreriei statului.
ART. 22
Conturi bancare
(1) Banca Nationala a României deschide câte un cont curent pentru Trezoreria statului, pentru fiecare banca şi pentru fiecare sucursala a unei bãnci, persoana juridicã strãinã, autorizata sa funcţioneze în România.
(2) Banca Nationala a României poate deschide conturi curente de decontare şi alte conturi pentru case de compensaţii interbancare rezidente, precum şi pentru bãnci centrale şi instituţii internaţionale nerezidente.
(3) Prin conturile curente se efectueazã decontarea finala şi irevocabilã a operaţiunilor de încasãri şi plati între titularii de conturi.
ART. 23
Sisteme de plati
Banca Nationala a României emite reglementãri generale privind instrumentele de plata, coordoneazã şi supravegheazã sistemele de plati de interes naţional şi stabileşte mãsurile necesare pentru prevenirea şi eliminarea oricãrei situaţii care pericliteazã buna funcţionare a sistemelor de plati.
ART. 24
Servicii de compensare, depozitare şi plata
(1) Banca Nationala a României poate asigura servicii de compensare, depozitare şi plata prin intermediul conturilor deschise în evidentele sale.
(2) Banca Nationala a României poate, pe cont propriu ori în numele şi pe contul statului, sa participe la aranjamente de compensare, depozitare şi plata sau la alte contracte având acest scop, încheiate cu instituţii centrale sau cu organizaţii colective de specialitate, publice şi private, având sediul în strãinãtate.
ART. 25
Prevenirea şi limitarea riscurilor
Pentru prevenirea şi limitarea riscurilor de plata şi credit, Banca Nationala a României presteazã servicii de colectare şi difuzare, la cerere, contra cost, de date şi informaţii privind incidentele de plati şi riscurile de creditare în sistemul bancar, în condiţii de asigurare a secretului operaţiunilor bancare.

CAP. 5
Supravegherea bancarã

ART. 26
Autorizarea şi supravegherea prudentiala bancarã
(1) Banca Nationala a României are competenta exclusiva de autorizare a functionarii bãncilor şi rãspunde de supravegherea prudentiala a bãncilor pe care le-a autorizat sa opereze în România, în conformitate cu prevederile Legii bancare.
(2) Pentru asigurarea viabilitatii şi functionarii sistemului bancar, Banca Nationala a României este imputernicita:
a) sa emita reglementãri, sa ia mãsuri pentru impunerea respectãrii acestora şi sa aplice sancţiunile legale în cazurile de nerespectare;
b) sa controleze şi sa verifice pe baza raportarilor primite şi prin inspecţii la fata locului registrele, conturile şi orice alte documente ale bãncilor autorizate, pe care le considera necesare pentru îndeplinirea atribuţiilor sale de supraveghere.
ART. 27
Protejarea contra riscului de sistem bancar
În scopul limitãrii riscului de sistem bancar şi de plati, în mod excepţional şi numai de la caz la caz, Banca Nationala a României poate acorda bãncilor şi alte credite negarantate sau garantate cu alte active decât cele prevãzute la art. 20.

CAP. 6
Operaţiuni pe contul statului

ART. 28
Contul Trezoreriei statului
(1) Banca Nationala a României tine în evidentele sale contul curent general al Trezoreriei statului, deschis pe numele Ministerului Finanţelor.
(2) Funcţionarea contului curent general al Trezoreriei statului şi înregistrarea operaţiunilor în acest cont se stabilesc prin convenţii încheiate între Banca Nationala a României şi Ministerul Finanţelor.
ART. 29
Operaţiuni cu Trezoreria statului
(1) Banca Nationala a României primeşte încasãrile pentru contul curent general al Trezoreriei statului şi efectueazã plãţile în limita disponibilitãţilor existente în acest cont.
(2) Banca Nationala a României nu percepe comisioane la decontarea operaţiunilor prin contul curent general al Trezoreriei statului, deschis în evidentele sale, şi plãteşte dobânzi la disponibilitãţile din acest cont.
(3) În cursul exerciţiului financiar anual, pentru acoperirea decalajului temporar dintre încasãrile şi plãţile din contul curent general al Trezoreriei statului, Banca Nationala a României poate acorda împrumuturi cu termene de rambursare de cel mult 180 de zile şi în condiţii de dobanda la nivelul pieţei, pe baza de convenţii încheiate cu Ministerul Finanţelor.
(4) Suma totalã a împrumuturilor acordate nu poate depãşi în nici un exerciţiu financiar anual echivalentul a 7% din veniturile bugetului de stat realizate în anul precedent, iar soldul permanent al împrumuturilor acordate şi nerambursate nu poate depãşi în nici un moment suma totalã rezultatã din dublarea capitalului şi a fondului de rezerva al Bãncii Naţionale a României.
(5) Banca Nationala a României poate acţiona ca agent al statului în stabilirea bãncilor eligibile a primi depozite ale Trezoreriei statului, în condiţii care vor fi stabilite împreunã cu Ministerul Finanţelor.
ART. 30
Operaţiuni cu titluri de stat
(1) În baza convenţiilor încheiate în prealabil cu Ministerul Finanţelor şi în conformitate cu reglementãrile proprii, Banca Nationala a României poate acţiona ca agent pe contul statului, în ceea ce priveşte:
a) plasarea emisiunilor de titluri de stat şi alte efecte negociabile de indatorare a statului roman;
b) exercitarea funcţiilor de agent de înregistrare, depozitare şi transfer al titlurilor de stat;
c) plata capitalului, dobânzilor, comisioanelor şi a spezelor aferente;
d) executarea decontãrilor în contul curent general al Trezoreriei statului;
e) alte operaţiuni în conformitate cu obiectivele şi responsabilitãţile principale ale bãncii centrale;
f) efectuarea de plati aferente celor de mai sus prin conturi deschise în evidentele sale, inclusiv a celor aferente serviciului datoriei emitentilor şi altor costuri de tranzactionare şi operare.
(2) Împrumuturile pe baza de titluri de stat se efectueazã conform convenţiilor încheiate între Banca Nationala a României şi Ministerul Finanţelor, prin care se stabilesc cel puţin urmãtoarele elemente: valoarea împrumutului, data scadentei, rata dobânzii şi modul de calcul al dobânzii pe toatã durata creditului, costurile serviciului datoriei, precum şi date privind titlurile de stat negociabile, emise pentru fiecare împrumut.

CAP. 7
Operaţiuni cu aur şi active externe

ART. 31
Rezervele internaţionale
(1) Banca Nationala a României, respectând regulile generale privind lichiditatea şi riscul specific activelor externe, stabileşte şi menţine rezerve internaţionale, în astfel de condiţii încã sa poatã determina periodic mãrimea lor exactã, rezerve alcãtuite cumulativ ori selectiv din urmãtoarele elemente:
a) aur deţinut în tezaur în ţara sau depozitat în strãinãtate;
b) active externe, sub forma de bancnote şi monede metalice sau disponibil în conturi la bãnci sau la alte instituţii financiare în strãinãtate, exprimate în acele monede şi deţinute în acele tari pe care le stabileşte Banca Nationala a României;
c) orice alte active de rezerva recunoscute pe plan internaţional, inclusiv dreptul de a efectua cumpãrãri de la Fondul Monetar Internaţional în cadrul transei de rezerva, precum şi detinerile de drepturi speciale de tragere;
d) cambii, cecuri, bilete la ordin, precum şi obligaţiuni şi alte valori mobiliare, negociabile sau nu, emise sau garantate de persoane juridice nerezidente, clasificate în primele categorii de cãtre agenţiile de apreciere a riscurilor, recunoscute pe plan internaţional, exprimate şi plãtibile în valuta în locuri acceptabile pentru Banca Nationala a României;
e) bonuri de tezaur, obligaţiuni şi alte titluri de stat, emise sau garantate de guverne strãine sau de instituţii financiare interguvernamentale, negociabile sau nu, exprimate şi plãtibile în valuta în locuri acceptabile pentru Banca Nationala a României.
(2) Banca Nationala a României, urmãreşte, împreunã cu Ministerul Finanţelor, menţinerea rezervelor internaţionale la un nivel pe care îl apreciazã ca fiind adecvat tranzacţiilor externe ale statului.
(3) Dacã exista pericolul diminuãrii rezervelor internaţionale pana la un nivel care ar periclita tranzacţiile internaţionale ale statului, precum şi în cazul în care diminuarea s-a produs, Banca Nationala a României va prezenta Guvernului şi Parlamentului un raport privind situaţia rezervelor internaţionale şi cauzele care au condus sau care pot conduce la o astfel de reducere. Raportul va conţine recomandãri şi propuneri de mãsuri ale Bãncii Naţionale a României, necesare pentru preîntâmpinarea sau remedierea situaţiei.
ART. 32
Administrarea rezervelor internaţionale
Banca Nationala a României este autorizata, în condiţiile pe care le stabileşte şi le poate modifica periodic, sa efectueze urmãtoarele operaţiuni:
a) sa cumpere, sa vândã şi sa facã alte tranzacţii cu lingouri şi monede din aur şi cu alte metale preţioase;
b) sa cumpere, sa vândã şi sa facã alte tranzacţii cu valute;
c) sa cumpere, sa vândã şi sa facã alte tranzacţii cu bonuri de tezaur, obligaţiuni şi alte titluri emise sau garantate de guverne strãine sau de organizaţii financiare interguvernamentale;
d) sa cumpere, sa vândã şi sa facã alte tranzacţii cu valori mobiliare emise sau garantate de bãnci centrale, de instituţii financiare internaţionale, de societãţi bancare şi nebancare;
e) sa deschidã şi sa menţinã conturi la bãnci centrale şi autoritãţi monetare, societãţi bancare şi la instituţii financiare internaţionale;
f) sa deschidã şi sa ţinã conturi şi sa efectueze operaţiuni de corespondent pentru instituţii financiare internaţionale, bãnci centrale şi autoritãţi monetare, societãţi financiare şi bancare, organizaţii financiare interguvernamentale din strãinãtate, precum şi pentru guverne strãine şi agenţiile lor.

CAP. 8
Conducerea şi administrarea

ART. 33
Conducerea Bãncii Naţionale a României
(1) Banca Nationala a României este condusã de un consiliu de administraţie.
(2) Conducerea executivã a Bãncii Naţionale a României se exercita de cãtre guvernator, prim-viceguvernator şi de doi viceguvernatori, în condiţiile stabilite prin regulamentul intern aprobat de consiliul de administraţie.
(3) Activitatea consiliului de administraţie este reglementatã de prevederile prezentei legi şi de regulamentele Bãncii Naţionale a României.
ART. 34
Consiliul de administraţie
(1) Consiliul de administraţie al Bãncii Naţionale a României hotãrãşte, în condiţiile legii:
a) politicile în domeniile monetar, valutar, de credit şi de plati, urmãrind aducerea la îndeplinire a acestora;
b) mãsurile în domeniul autorizãrii şi supravegherii prudentiale a bãncilor pe care le-a autorizat;
c) direcţiile principale în conducerea operaţiunilor şi rãspunderile ce revin personalului Bãncii Naţionale a României;
d) organizarea interna, indemnizaţiile, salariile şi alte drepturi bãneşti ale personalului;
e) delegarea temporarã a competentelor sale cãtre conducerea executivã, atunci când situaţii speciale pot impune aceasta soluţie.
(2) Consiliul de administraţie al Bãncii Naţionale a României este compus din 9 membri, astfel:
a) un preşedinte, care este şi guvernator al Bãncii Naţionale a României;
b) un vicepreşedinte, care este şi prim-viceguvernator;
c) şapte membri, dintre care doi sunt şi viceguvernatori, iar ceilalţi cinci membri nu sunt salariaţi ai Bãncii Naţionale a României.
(3) Membrii Consiliului de administraţie al Bãncii Naţionale a României, cu nominalizarea conducerii executive, sunt numiţi de Parlament, la propunerea comisiilor permanente de specialitate ale celor doua Camere ale Parlamentului.
(4) Numirile se fac pe o perioada de 6 ani, cu posibilitatea reînnoirii mandatului.
(5) În cazul descompletarii Consiliului de administraţie, completarea locurilor vacante se face pe funcţia respectiva şi numai pentru perioada rãmasã pana la expirarea mandatului celor înlocuiţi, cu respectarea prevederilor alin. (3).
(6) Revocarea din funcţie a oricãrui membru al consiliului de administraţie se face de Parlament, la propunerea comisiilor permanente de specialitate ale celor doua Camere ale Parlamentului, pentru fiecare caz în parte, dacã:
a) nu mai este eligibil în conformitate cu prevederile art. 35;
b) impotriva acestuia a fost pronunţatã o condamnare penalã cu pedeapsa privativã de libertate şi dacã hotãrârea este definitiva;
c) în timpul mandatului s-a angajat în acţiuni vadit inadecvate, care prejudiciazã în mod substanţial interesele Bãncii Naţionale a României.
(7) Nici un membru al Consiliului de administraţie al Bãncii Naţionale a României nu va fi schimbat din funcţie din alte motive sau prin alta procedura decât cea prevãzutã la alin. (6).
(8) Numirile, retragerile şi revocãrile din funcţie ale membrilor Consiliului de administraţie al Bãncii Naţionale a României se publica în Monitorul Oficial al României.
(9) La şedinţele Consiliului de administraţie al Bãncii Naţionale a României pot participa ministrul finanţelor şi directorul Trezoreriei statului, fãrã drept de vot.
ART. 35
Incompatibilitãţi şi conflicte de interese
(1) Membrii Consiliului de administraţie al Bãncii Naţionale a României nu pot fi parlamentari sau membri ai unui partid politic şi nu pot face parte din autoritatea judecãtoreascã sau din administraţia publica.
(2) Membrilor consiliului de administraţie şi angajaţilor cu funcţii de conducere ai Bãncii Naţionale a României li se interzice sa reprezinte, direct sau indirect, vreun interes financiar, comercial sau de alta natura care i-ar pune într-o poziţie în care interesul lor personal ar intra în conflict cu obligaţiile şi îndatoririle lor fata de Banca Nationala a României.
(3) Fãrã aprobarea expresã a Consiliului de administraţie al Bãncii Naţionale a României:
a) pe timpul mandatului lor, guvernatorul, prim-viceguvernatorul şi viceguvernatorii nu îşi vor consacra capacitatile profesionale altor interese decât celor ale Bãncii Naţionale a României şi nu vor putea ocupa nici o alta funcţie, remuneratã sau onorifica, în societãţi comerciale financiare, bancare sau nebancare, cu excepţia activitãţii didactice;
b) pe durata cat este angajat cu contract individual de munca la Banca Nationala a României, nici un salariat al acesteia nu va putea deţine concomitent o alta funcţie, remuneratã sau onorifica, la o societate comercialã sau la alt agent economic care, prin activitatea sa statutara, urmãreşte obţinerea de profit.
ART. 36
Atribuţiile guvernatorului Bãncii Naţionale a României
(1) Guvernatorul Bãncii Naţionale a României dispune mãsuri pentru executarea dispoziţiilor legale, a hotãrârilor consiliului de administraţie, precum şi a altor reglementãri privind Banca Nationala a României. Guvernatorul poate delega prim-viceguvernatorului şi viceguvernatorilor unele dintre atribuţiile sale, în condiţiile stabilite de consiliul de administraţie.
(2) Guvernatorul numeşte în funcţie personalul din aparatul central al Bãncii Naţionale a României şi pe directorii sucursalelor şi ai agentiilor.
(3) Guvernatorul reprezintã Banca Nationala a României în relaţiile cu terţii, semnand, direct sau prin persoane împuternicite de el, toate tratatele sau convenţiile încheiate.
(4) În numele consiliului de administraţie, guvernatorul prezintã Parlamentului, pana la data de 30 iunie a anului urmãtor, raportul anual al Bãncii Naţionale a României, care cuprinde:
a) principalele evolutii economice, financiare, monetare şi valutare;
b) politica monetara în anul precedent şi orientãrile pentru anul urmãtor;
c) reglementarea şi supravegherea prudentiala bancarã;
d) activitãţile Bãncii Naţionale a României, bilanţul anual şi contul de profit şi pierderi.
(5) În cazul absentei sau imposibilitãţii guvernatorului de a acţiona, acesta va fi suplinit de prim-viceguvernator.
ART. 37
Comisia de cenzori
(1) Comisia de cenzori, formatã din 5 membri, dintre care unul este preşedinte, se numeşte în condiţiile art. 34 alin. (3) şi (4).
(2) Comisia de cenzori verifica respectarea normelor legale privind evaluarea patrimoniului Bãncii Naţionale a României, întocmirea bilanţului contabil şi a contului de profit şi pierderi, în concordanta cu registrele, existenta valorilor în casa, precum şi a titlurilor în proprietate sau primite în gaj, cauţiune sau custodie, precum şi execuţia bugetului de venituri şi cheltuieli.
(3) Anual, comisia de cenzori întocmeşte un raport asupra bilanţului contabil şi contului de profit şi pierderi, precum şi asupra execuţiei bugetului de venituri şi cheltuieli.
ART. 38
Expertiza externa
Conturile şi evidentele Bãncii Naţionale a României vor putea fi supuse analizei unor firme de audit financiar, care vor fi selectate de cãtre consiliul de administraţie pe baza de licitaţie.

CAP. 9
Situaţii financiare

ART. 39
Capitalul Bãncii Naţionale a României
(1) Capitalul Bãncii Naţionale a României este de 100 miliarde lei şi aparţine în întregime statului. Majorarea capitalului va fi efectuatã prin utilizarea parţialã a profitului net anual, pana la un nivel echivalent cu 5% din pasivele monetare agregate din bilanţul de la sfârşitul fiecãrui exerciţiu financiar anual.
(2) Capitalul de 100 miliarde lei se constituie prin preluarea capitalului înregistrat la data de 31 decembrie 1997, de 5 miliarde lei, şi prin alocarea sumei de 95 miliarde lei de la fondul de rezerva a Bãncii Naţionale a României.
(3) Pasivele monetare agregate ale Bãncii Naţionale a României se stabilesc ca suma totalã a bancnotelor şi monedelor metalice în circulaţie şi a valorilor mobiliare emise, precum şi a soldurilor creditoare ale tuturor conturilor deschise, pe titulari, în evidentele sale.
ART. 40
Fondul de rezerva
Fondul de rezerva al Bãncii Naţionale a României se constituie în limita unei cote de 20% din profitul brut pana când acesta ajunge sa fie egal cu capitalul propriu, dupã care cota respectiva se reduce la 10% pana când fondul de rezerva ajunge sa fie egal cu dublul capitalului propriu şi, ulterior, cota se stabileşte la 5% .
ART. 41
Planul de conturi
(1) Operaţiunile Bãncii Naţionale a României sunt contabilizate potrivit planului propriu de conturi, avizat de Ministerul Finanţelor, pe exercitii financiare anuale, începând cu data de 1 ianuarie şi terminand cu data de 31 decembrie.
(2) Banca Nationala a României va menţine conturi şi evidente şi va întocmi rapoarte anuale care sa reflecte operaţiunile şi rezultatele financiare, inclusiv provizioanele constituite pentru credite neperformante, în conformitate cu legislaţia în domeniu şi cu principiile acceptate pe plan internaţional pentru bãncile centrale.
ART. 42
Bugetul de venituri şi cheltuieli
Bugetul anual de venituri şi cheltuieli se aproba de Consiliul de administraţie al Bãncii Naţionale a României şi se verifica în execuţie de comisia de cenzori.
ART. 43
Contul de profit şi pierderi
(1) Pentru fiecare exerciţiu financiar anual, profitul sau pierderea Bãncii Naţionale a României se calculeazã, în concordanta cu standardele contabile internaţionale, ca diferenţa între veniturile şi cheltuielile din activitatea operationala.
(2) În cazul în care în bilanţul Bãncii Naţionale a României valoarea activelor scade sub suma angajamentelor, fondului de rezerva şi a capitalului propriu, Ministerul Finanţelor va transfera Bãncii Naţionale a României, la cererea acesteia, titluri de stat negociabile la preţul pieţei, în suma necesarã acoperirii acestui deficit. În termen de 5 ani aceste titluri de stat vor fi rãscumpãrate prin utilizarea profiturilor nete realizate de Banca Nationala a României sau vor fi renegociate.
ART. 44
Reevaluarea activelor şi pasivelor
Banca Nationala a României efectueazã anual reevaluarea activelor şi pasivelor exprimate în aur, argint, alte metale şi pietre preţioase, drepturi speciale de tragere şi monede strãine, ca urmare a modificãrii valorii sau a cursului în lei al acestora, iar diferenţele rezultate se evidenţiazã într-un cont special de reevaluari.
ART. 45
Determinarea şi utilizarea profitului net
(1) Profitul brut al Bãncii Naţionale a României se constituie numai din veniturile nete din activitatea operationala.
(2) Diferenţele favorabile nete din reevaluari, dupã deducerea pierderilor nete din operaţiuni, se aloca contului special de reevaluari.
(3) Profitul net al Bãncii Naţionale a României se aloca şi se utilizeazã în urmãtoarea ordine de prioritate:
a) pentru creşterea capitalului propriu pana la un nivel echivalent cu 5% din pasivele monetare agregate, înregistrate în bilanţ la sfârşitul fiecãrui exerciţiu financiar anual;
b) pentru rãscumpãrarea titlurilor de stat transferate Bãncii Naţionale a României de cãtre Ministerul Finanţelor, în condiţiile prevãzute la art. 43 alin. (2);
c) pentru constituirea fondului de dezvoltare;
d) pentru fondul de participare a salariaţilor la profit, în limita a 10%;
e) pentru alte destinaţii care se stabilesc de cãtre Consiliul de administraţie al Bãncii Naţionale a României;
f) profitul rãmas se vireazã în totalitate la bugetul de stat, pana cel mai târziu la data de 1 iunie a urmatorului exerciţiu financiar anual.
ART. 46
Repartizarea pierderilor nete
Dacã într-un exerciţiu financiar anual Banca Nationala a României înregistreazã o pierdere neta, aceasta se repartizeazã astfel:
a) dacã pierderea neta este compusa din pierderi nete din operaţiuni şi diferenţe nefavorabile nete din reevaluari, suma pierderilor nete din operaţiuni se suporta, în ordine, din fondul de rezerva şi din capitalul propriu, iar suma diferenţelor nefavorabile nete din reevaluari se aloca contului special de reevaluari;
b) dacã pierderea neta este compusa din venituri nete din operaţiuni şi diferenţe nefavorabile nete din reevaluari, veniturile nete din operaţiuni se constituie în profit brut, iar diferenţele nefavorabile nete din reevaluari vor fi alocate contului special de reevaluari;
c) dacã pierderea neta este compusa din pierderi nete din operaţiuni şi diferenţe favorabile nete din reevaluari, pierderea neta se acoperã, în ordine, din fondul de rezerva şi din capitalul propriu;
d) dacã pierderea neta nu se acoperã din fondul de rezerva, capitalul propriu şi disponibilul din contul special de reevaluari, pentru suma rãmasã Ministerul Finanţelor va transfera Bãncii Naţionale a României titluri de stat, în condiţiile prevãzute la art. 43 alin. (2).
ART. 47
Rãspunderea de înregistrare
Pentru eventualele erori la plati sau la înregistrãri în conturile titularilor, Banca Nationala a României rãspunde numai pana la limita sumei eronat plãtite sau înregistrate în cont, inclusiv de penalitãţile aferente care se vãrsa la bugetul de stat, suportate de titularii de cont în cazurile prevãzute de lege, dacã este sesizatã cu reclamaţie scrisã pana la expirarea termenului stabilit şi comunicat titularilor de cont.
ART. 48
Publicarea bilanţului
Bilanţul anual şi contul de profit şi pierderi al Bãncii Naţionale a României, certificate de comisia de cenzori, dupã adoptarea lor de cãtre consiliul de administraţie, se publica în Monitorul Oficial al României.

CAP. 10
Dispoziţii finale

ART. 49
Legislaţia aplicabilã
(1) Operaţiunile Bãncii Naţionale a României sunt supuse legislaţiei generale, în mãsura în care Legea bancarã şi prezenta lege nu dispun altfel.
(2) Operaţiunile comerciale efectuate de Banca Nationala a României, care se reflecta în bugetul de venituri şi cheltuieli, în bilanţul anual şi în contul de profit şi pierderi, sunt supuse controlului ulterior al Curţii de Conturi.
ART. 50
Reglementãrile Bãncii Naţionale a României
(1) Banca Nationala a României este imputernicita sa emita reglementãrile necesare pentru a pune în aplicare şi a impune respectarea prevederilor legale.
(2) Reglementãrile Bãncii Naţionale a României pot fi sub forma de regulamente, ordine, norme şi circulare, având caracter obligatoriu pentru persoanele juridice publice şi private, precum şi pentru persoanele fizice.
ART. 51
Informaţii statistice
(1) Banca Nationala a României va contribui la armonizarea regulilor şi practicilor privind colectarea, prelucrarea şi distribuirea informaţiilor statistice în domeniile sale de competenta.
(2) Banca Nationala a României colecteazã informaţii statistice primare, care sunt necesare pentru aducerea la îndeplinire a atribuţiilor sale legale, de la autoritãţile publice, bãnci, instituţii financiare şi alte persoane juridice şi fizice.
(3) Bãncile şi celelalte persoane juridice publice sau private, care au fost autorizate sau care au conturi la Banca Nationala a României, sunt obligate sa furnizeze acesteia orice date sau informaţii solicitate pentru aducerea la îndeplinire a atribuţiilor stabilite prin lege.
(4) Banca Nationala a României poate publica astfel de date şi informaţii, în întregime sau în parte, dar numai în forma agregata.
ART. 52
Garanţii speciale
(1) Convenţiile, contractele sau orice alte aranjamente de creditare încheiate de Banca Nationala a României constituie titluri executorii, în caz de neplata pentru întregul sold al creanţei de plãtit, inclusiv dobânzile sau alte costuri aferente.
(2) Organele de stat financiare sau judecãtoreşti executa creanta Bãncii Naţionale a României pe baza simplei notificãri din partea acesteia.
(3) În cazul în care debitorul nu îşi îndeplineşte angajamentele asumate, Banca Nationala a României este în drept sa procedeze la recuperarea creanţelor prin executarea garanţiilor, astfel:
a) vânzarea totalã sau parţialã, pe contul debitorului, a titlurilor şi efectelor care i-au fost date în garanţie, în termen de maximum 3 zile, dupã o simpla somaţie printr-un act extrajudiciar;
b) din venitul rezultat din vânzare se recupereazã creanţele, avansurile, dobânzile şi orice alte cheltuieli efectuate de Banca Nationala a României, iar eventualul surplus rãmas se remite debitorului.
ART. 53
Operaţiuni în favoarea terţilor
(1) Banca Nationala a României poate efectua unele operaţiuni în favoarea terţilor, numai în condiţiile prezentãrii documentelor pe care le considera necesare. Banca Nationala a României poate, ori de câte ori considera necesar, sa ceara constituirea de garanţii reale sau personale.
(2) Cu excepţia cazurilor în care prezenta lege autorizeaza în mod expres aceasta, Banca Nationala a României nu va acorda asistenta financiarã sub forma de credite, angajamente de resurse, preluare integrala sau parţialã a obligaţiilor aferente unui împrumut ori altui instrument de indatorare, asumare a unei datorii sau a unui pasiv adiacent ori în vreo alta forma.
(3) Cu respectarea prevederilor de la alin. (2), Banca Nationala a României poate:
a) sa investeasca resursele sale financiare în valori mobiliare cu grad mare de lichiditate, emise de debitori cu bonitate;
b) sa achizitioneze, în cursul executãrii creanţelor pe care le are, orice fel de drepturi care pot fi valorificate;
c) sa acorde salariaţilor sãi câte un credit pentru locuinţe şi credite pentru bunuri de folosinta îndelungatã, cu dobanda la nivelul dobânzii medii lunare de la bãncile comerciale.
ART. 54
Facilitãţi fiscale
Capitalul Bãncii Naţionale a României, fondul de rezerva şi provizioanele de risc, lingourile, monedele şi alte obiecte din aur, argint şi din alte metale şi pietre preţioase sunt scutite de taxe şi impozite.
ART. 55
Secretul profesional bancar
(1) Membrii Consiliului de administraţie şi salariaţii Bãncii Naţionale a României sunt obligaţi sa pãstreze secretul asupra oricãrei informaţii nedestinate publicãrii, de care au luat cunostinta în cursul exercitãrii funcţiilor lor, şi nu vor folosi aceste informaţii pentru obţinerea de avantaje personale, orice abatere fiind pedepsita conform legii.
(2) Dezvaluirea secretului profesional bancar se poate face în cadrul unei proceduri judiciare, numai în condiţiile aprobate de Consiliul de administraţie al Bãncii Naţionale a României.
ART. 56
Indemnizaţii
Membrii Consiliului de administraţie al Bãncii Naţionale a României şi cenzorii primesc indemnizaţii.
ART. 57
Participatii de capital
Banca Nationala a României nu poate participa cu capital, direct sau indirect, la nici o societate comercialã sau regie autonomã, cu excepţia propriilor sale întreprinderi de imprimare a biletelor de banca şi de batere a monedei metalice şi a altor societãţi care pot contribui la realizarea atribuţiilor sale.
ART. 58
Proprietãţi imobiliare
Banca Nationala a României poate face investiţii imobiliare numai pentru necesitãţile sale de funcţionare şi pentru nevoile colective ale personalului, stabilite de consiliul sau de administraţie.
ART. 59
Comunicarea cu publicul
(1) Toate reglementãrile emise de Banca Nationala a României se publica în Monitorul Oficial al României.
(2) Banca Nationala a României va deschide şi va menţine un registru public al reglementãrilor sale publicate în Monitorul Oficial al României.
(3) Banca Nationala a României publica periodic raportul anual, rapoarte privind balanţa de plati şi poziţia investitionala internationala a tarii, buletine privind evoluţia monedei şi a creditului, studii şi alte materiale cuprinzând informaţii destinate publicitãţii.
ART. 60
Sancţiuni
(1) Pentru nerespectarea reglementãrilor emise de cãtre Banca Nationala a României, în cazurile care nu cad sub incidenta Legii bancare, conducerea executivã a Bãncii Naţionale a României poate aplica urmãtoarele sancţiuni:
a) avertisment scris;
b) amenda de la 1 milion lei la 10 milioane lei; amenzile încasate se fac venit la bugetul de stat;
c) suspendarea, pe un termen de pana la 90 de zile, parţialã sau totalã, a autorizaţiei acordate de Banca Nationala a României;
d) retragerea autorizaţiei acordate de Banca Nationala a României.
(2) Contestaţiile pot fi formulate în termen de 15 zile de la data comunicãrii sancţiunii şi se soluţioneazã de Consiliul de administraţie al Bãncii Naţionale a României în maximum 30 de zile de la primirea acestora.
(3) În termen de 15 zile de la comunicare, deciziile Consiliului de administraţie al Bãncii Naţionale a României pot fi contestate la Curtea Suprema de Justiţie.
ART. 61
Intrarea în vigoare
Prezenta lege intra în vigoare la 30 de zile de la publicarea ei în Monitorul Oficial al României.
ART. 62
Abrogãri
Pe data intrãrii în vigoare a prezentei legi se abroga <>Legea nr. 34/1991 privind Statutul Bãncii Naţionale a României, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 70 din 3 aprilie 1991, precum şi orice alte dispoziţii contrare.

Aceasta lege a fost adoptatã de Camera Deputaţilor şi Senat în şedinţa din 5 mai 1998, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) şi ale art. 76 alin. (2) din Constituţia României.

p. PREŞEDINTELE CAMEREI DEPUTAŢILOR
PAULA MARIA IVANESCU

p. PREŞEDINTELE SENATULUI
MIRCEA IONESCU-QUINTUS

-------------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016