Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   LEGE Nr. 100 din 10 noiembrie 1994  pentru ratificarea Conventiei consulare dintre Romania si Republica Armenia, semnata la Bucuresti la 20 aprilie 1994    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

LEGE Nr. 100 din 10 noiembrie 1994 pentru ratificarea Conventiei consulare dintre Romania si Republica Armenia, semnata la Bucuresti la 20 aprilie 1994

EMITENT: PARLAMENTUL ROMANIEI
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 319 din 17 noiembrie 1994
Parlamentul României adopta prezenta lege.

ARTICOL UNIC
Se ratifica Convenţia consularã dintre România şi Republica Armenia, semnatã la Bucureşti la 20 aprilie 1994.

Aceasta lege a fost adoptatã de Senat în şedinţa din 3 octombrie 1994, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constituţia României.

PREŞEDINTELE SENATULUI
prof. univ. dr. OLIVIU GHERMAN

Aceasta lege a fost adoptatã de Camera Deputaţilor în şedinţa din 24 octombrie 1994, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constituţia României.

PREŞEDINTELE CAMEREI DEPUTAŢILOR
ADRIAN NASTASE

CONVENŢIE CONSULARĂ
între România şi Republica Armenia

România şi Republica Armenia,
dorind sa stabileascã regulile aplicabile relaţiilor consulare dintre cele doua state,
au hotãrît sa încheie prezenta convenţie consularã şi, în acest scop, au numit împuterniciţii lor.
CAP. 1
Definiţii
ART. 1
În prezenta convenţie, expresiile de mai jos vor avea urmãtorul înţeles:
(1) post consular înseamnã orice consulat general, consulat, viceconsulat sau agenţie consularã;
(2) circumscripţie consularã înseamnã teritoriul atribuit unui post consular pentru exercitarea funcţiilor sale;
(3) şef al postului consular înseamnã persoana numita sa acţioneze în aceasta calitate;
(4) funcţionar consular înseamnã orice persoana, inclusiv şeful postului consular, insarcinata sa exercite funcţii consulare;
(5) angajat consular înseamnã orice persoana care face parte din serviciile administrative sau tehnice ale unui post consular;
(6) membru al personalului de serviciu înseamnã orice persoana aparţinînd serviciului casnic al postului consular;
(7) membri ai postului consular înseamnã functionarii consulari, angajaţii consulari şi membrii personalului de serviciu;
(8) membri ai personalului consular înseamnã functionarii consulari, alţii decît şeful postului consular, angajaţii consulari şi membrii personalului de serviciu;
(9) membru al personalului privat înseamnã persoana angajata exclusiv în serviciul privat al unui membru al postului consular;
(10) localuri consulare înseamnã clãdirile sau pãrţile din clãdiri, precum şi terenurile aferente acestora, oricui ar aparţine, care sînt folosite exclusiv de postul consular pentru exercitarea funcţiilor sale;
(11) arhive consulare cuprinde toate hirtiile, documentele, corespondenta, cãrţile, filmele, benzile cu înregistrãri magnetice, registrele postului consular, materialul de cifru, codurile, precum şi fişierele şi mobilierul destinate sa le protejeze şi sa le pãstreze în siguranta;
(12) nava înseamnã orice vas, altul decît nava de rãzboi, avînd naţionalitatea statului trimiţãtor.
ART. 2
Înfiinţarea posturilor consulare
(1) Fiecare inalta parte contractantã va putea infiinta posturi consulare pe teritoriul celeilalte pãrţi contractante; înfiinţarea unui post consular se va face numai cu consimţãmîntul statului de resedinta, dat pentru fiecare caz în parte.
(2) Sediul şi rangul unui post consular, precum şi circumscripţia consularã se stabilesc prin înţelegere între statul trimiţãtor şi statul de resedinta.
(3) Orice modificare ulterioara în ceea ce priveşte sediul postului consular, rangul acestuia ori circumscripţia sa consularã, se va face, de asemenea, prin înţelegere între statul trimiţãtor şi statul de resedinta.
ART. 3
Patenta consularã şi exequaturul
(1) În vederea numirii şefului postului consular, statul trimiţãtor trebuie sa obţinã, pe cale diplomaticã, acordul statului de resedinta.
(2) Dupã obţinerea acordului sus-menţionat, statul trimiţãtor va transmite, pe cale diplomaticã, patenta consularã ministerului afacerilor externe al statului de resedinta.
Patenta consularã trebuie sa ateste numele, prenumele şi clasa şefului postului consular, limitele circumscripţiei consulare şi sediul postului consular.
(3) Şeful postului consular este admis sa-şi exercite funcţiile numai dupã ce i s-a eliberat exequaturul; exequaturul va fi eliberat cît mai curînd posibil şi cu titlu gratuit.
Pînã la eliberarea exequaturului, statul de resedinta va putea acorda şefului postului consular o autorizaţie provizorie prin care acesta este admis sa-şi exercite funcţiile sale. În acest caz, dispoziţiile prezentei convenţii îi sînt aplicabile.
(4) Din momentul în care şeful postului consular este admis, chiar cu titlu provizoriu, sa-şi exercite funcţiile sale, statul de resedinta este obligat sa informeze despre aceasta autoritãţile competente din circumscripţia consularã şi sa ia mãsurile necesare ca şeful postului consular sa-şi poatã îndeplini funcţiile.
ART. 4
Geranta interimara
(1) În cazul în care şeful postului consular este în imposibilitatea de a-şi exercita funcţiile sau dacã postul devine vacant, conducerea postului consular poate fi încredinţatã, temporar, unui funcţionar consular din cadrul aceluiaşi post consular, din cadrul altui post consular al statului trimiţãtor, situat pe teritoriul statului de resedinta, sau a unui membru al personalului diplomatic din cadrul misiunii diplomatice a statului trimiţãtor în statul de resedinta.
(2) Numele şi prenumele persoanei desemnate în conformitate cu prevederile alin. (1) în calitate de gerant interimar al postului consular vor fi notificate, în prealabil, ministerului afacerilor externe al statului de resedinta.
(3) Gerantului interimar i se vor acorda facilitãţile, imunitãţile şi privilegiile conferite şefului postului consular pe baza prezentei convenţii.
ART. 5
Încetarea funcţiilor unui membru al postului consular
(1) Statul de resedinta poate oricind sa notifice statului trimiţãtor, pe cale diplomaticã, faptul ca un funcţionar consular este persoana non grata sau ca un angajat consular sau un membru al personalului de serviciu au devenit inacceptabili. Într-un astfel de caz, statul trimiţãtor va trebui sa recheme persoana în cauza sau sa facã sa înceteze numirea acesteia la postul consular. (2) Dacã statul trimiţãtor refuza sa îndeplineascã aceasta obligaţie într-un termen rezonabil, statul de resedinta poate, în cazul şefului postului consular, sa-i retragã exequaturul sau autorizaţia ori, în cazul unui alt funcţionar consular, angajat consular sau membru al personalului de serviciu, dupã notificarea statului trimiţãtor, pe cale diplomaticã, a hotãrîrii luate, sa nu mai recunoascã persoana respectiva într-o astfel de calitate.
(3) În situaţiile menţionate la alin. (1) şi (2) din prezentul articol, statul de resedinta nu este obligat sa motiveze decizia sa.
CAP. 2
Funcţii consulare
ART. 6
Funcţii consulare
Exercitarea funcţiilor consulare are drept scop:
a) sa protejeze, sa apere şi sa promoveze drepturile şi interesele statului trimiţãtor şi ale cetãţenilor sãi, în limitele admise de dreptul internaţional. Dispoziţiile prezentei convenţii, referitoare la cetãţenii statului trimiţãtor, se vor aplica, în mod corespunzãtor, şi persoanelor juridice care au naţionalitatea acestui stat, atribuitã conform legislaţiei sale;
b) sa favorizeze dezvoltarea relaţiilor economice, comerciale, culturale, ştiinţifice şi turistice între inaltele pãrţi contractante şi sa contribuie la promovarea relaţiilor prieteneşti dintre ele în aceste domenii sau în alte domenii ale relaţiilor reciproce.
ART. 7
Protecţia şi asistenta consularã
(1) Funcţionarul consular are dreptul sa acorde cetãţenilor statului trimiţãtor protecţia şi asistenta consularã necesare ; el poate sa comunice cu cetãţenii statului trimiţãtor, sa-i viziteze, sa-i îndrume şi, atunci cînd este necesar, sa le acorde sprijin în vederea apãrãrii drepturilor recunoscute acestora de legile statului de resedinta sau decurgind din acordurile în vigoare între inaltele pãrţi contractante.
(2) Cetãţenii statului trimiţãtor au, de asemenea, dreptul de a comunica cu funcţionarul consular şi de a-l vizita.
ART. 8
Exercitarea funcţiilor consulare
(1) Funcţiile consulare vor fi exercitate de cãtre functionarii consulari ai statului trimiţãtor.
(2) Funcţiile consulare pot fi exercitate, de asemenea, cînd este cazul, de cãtre membrii personalului diplomatic din cadrul misiunii diplomatice a statului trimiţãtor din statul de resedinta, aceasta fãrã a aduce atingere drepturilor şi obligaţiilor lor diplomatice.
Numele şi prenumele membrului personalului diplomatic însãrcinat cu exercitarea funcţiilor consulare vor fi notificate în prealabil, Ministerului Afacerilor Externe al statului de resedinta.
(3) Funcţiile consulare vor fi exercitate în cadrul circumscripţiei consulare ; pentru exercitarea funcţiilor consulare în afarã circumscripţiei consulare este necesar consimţãmîntul statului de resedinta.
ART. 9
Comunicarea cu autoritãţile statului de resedinta
(1) În exercitarea funcţiilor care îi revin, potrivit prezentei convenţii, funcţionarul consular poate sa se adreseze:
a) autoritãţilor locale competente din circumscripţia consularã;
b) autoritãţilor centrale ale statului de resedinta, dacã şi în mãsura în care legile şi uzanţele statului de resedinta admit aceasta.
ART. 10
Exercitarea funcţiilor consulare pentru un stat terţ
Funcţionarul consular are dreptul sa exercite funcţii consulare în interesul unui stat terţ, cu acordul prealabil al statului de resedinta.
ART. 11
Înregistrarea cetãţenilor statului trimiţãtor
(1) Funcţionarul consular poate sa înregistreze cetãţenii statului trimiţãtor, care se afla în circumscripţia consularã.
(2) Înregistrarea efectuatã de funcţionarul consular nu scuteşte pe aceşti cetãţeni de obligaţia de a respecta legile şi regulamentele statului de resedinta cu privire la înregistrarea strãinilor.
ART. 12
Reprezentarea cetãţenilor în fata justiţiei şi a altor autoritãţi ale statului de resedinta
(1) Cu respectarea legilor statului de resedinta, funcţionarul consular este autorizat sa ia mãsuri în scopul asigurãrii reprezentãrii corespunzãtoare a cetãţenilor statului trimiţãtor în fata justiţiei sau a altor autoritãţi ale statului de resedinta. El poate cere, conform legilor şi regulamentelor statului de resedinta, adoptarea mãsurilor provizorii în vederea apãrãrii drepturilor şi intereselor cetãţenilor statului sau, atunci cînd aceştia, fiind absenţi sau din orice alta cauza, nu-şi pot apara, în timp util, drepturile şi interesele lor.
(2) De asemenea, funcţionarul consular poate propune instanţei sau altei autoritãţi competente ca rezolvarea unei cauze sa fie amînatã pînã cînd cel interesat va fi informat şi va avea posibilitatea rezonabila de a fi prezent sau reprezentat.
ART. 13
Protecţia cetãţenilor statului trimiţãtor
(1) În toate cazurile cînd un cetãţean al statului trimiţãtor este deţinut preventiv sau supus oricãrei alte forme de limitare a libertãţii personale, autoritãţile competente ale statului de resedinta vor informa postul consular al statului trimiţãtor, fãrã intirziere, şi în orice caz nu mai tirziu de 3 zile.
(2) Funcţionarul consular are dreptul, în conformitate cu legile şi regulamentele statului de resedinta, sa primeascã corespondenta sau alte comunicãri din partea unui cetãţean aflat în detenţie preventivã sau supus oricãrei alte forme de limitare a libertãţii personale şi sa întreprindã mãsurile corespunzãtoare pentru a-i asigura asistenta legalã şi reprezentarea.
De asemenea, funcţionarul consular are dreptul sa-l viziteze, sa comunice cu el, în condiţiile prevãzute de legile şi regulamentele statului de resedinta. Aceste vizite se vor face dupã împlinirea termenului de 5 zile de la data cînd acesta a fost deţinut preventiv sau supus oricãrei alte forme de limitare a libertãţii personale.
(3) Autoritãţile competente ale statului de resedinta vor incunostinta, neîntîrziat, cetãţeanul statului trimiţãtor despre dreptul pe care-l are, potrivit prezentului articol, de a comunica cu funcţionarul consular.
(4) În condiţiile prevãzute de legile şi regulamentele statului de resedinta, funcţionarul consular are dreptul sa viziteze periodic pe cetãţeanul statului trimiţãtor, care se afla arestat pentru executarea unei pedepse în statul de resedinta, sa discute şi sa comunice cu acesta.
ART. 14
Eliberarea paşapoartelor şi vizelor
Funcţionarul consular are dreptul:
(1) sa elibereze, sa reînnoiascã, sa modifice, sa prelungeascã sau sa retragã pasapoartele şi alte documente de cãlãtorie ale cetãţenilor statului trimiţãtor;
(2) sa acorde vize de intrare şi de tranzit persoanelor care doresc sa viziteze sau sa tranziteze statul trimiţãtor.
ART. 15
Funcţii privitoare la starea civilã
(1) Funcţionarul consular are dreptul sa înregistreze naşterea sau decesul cetãţenilor statului trimiţãtor şi sa elibereze certificatele corespunzãtoare, în conformitate cu legea acelui stat.
Prevederile alineatului precedent nu scutesc persoanele în cauza de obligaţia de a face declaraţiile prevãzute de legile statului de resedinta, cu privire la naştere şi deces.
(2) Funcţionarul consular poate încheia cãsãtorii în conformitate cu legile statului trimiţãtor, observind legislaţia statului de resedinta, cu condiţia ca cel puţin unul dintre viitorii soţi sa fie cetãţean al statului trimiţãtor. El poate, de asemenea, tine evidenta divorturilor pronunţate conform legislaţiei statului de resedinta.
(3) În mãsura în care au cunostinta, autoritãţile competente ale statului de resedinta vor informa, neîntîrziat, postul consular în cazul în care un cetãţean al statului trimiţãtor a decedat pe teritoriul statului de resedinta.
ART. 16
Funcţii în materie de tutela şi curatela
(1) Funcţionarul consular poate sa intervinã pe lîngã autoritãţile competente, în limitele admise de legile statului de resedinta, în toate cauzele privind tutela şi curatela, instituite sau care urmeazã sa se instituie în favoarea propriilor cetãţeni şi pentru a asigura administrarea bunurilor celor absenţi; el poate, de asemenea, propune autoritãţilor competente sa îndeplineascã funcţiile de tutori sau curatori.
(2) Funcţionarul consular va fi informat de cãtre autoritãţile competente ale statului de resedinta, de îndatã ce acestea iau cunostinta, despre toate cazurile în care este necesar sa se ia mãsuri de numire a unui tutore sau a unui curator pentru cetãţeanul statului trimiţãtor.
ART. 17
Funcţii notariale
(1) În mãsura în care legile statului de resedinta o permit, funcţionarul consular are dreptul:
a) sa primeascã, sa întocmeascã şi sa autentifice înscrisuri cuprinzînd declaraţii ale cetãţenilor statului trimiţãtor;
b) sa primeascã, sa întocmeascã şi sa autentifice dispoziţii testamentare şi alte declaraţii în legatura cu succesiunile cetãţeanului statului trimiţãtor;
c) sa primeascã, sa întocmeascã şi sa autentifice înscrisuri privitoare la alte acte juridice ale cetãţenilor statului trimiţãtor, dacã acestea nu se referã la imobile aflate pe teritoriul statului de resedinta sau la drepturi reale grevind astfel de imobile;
d) sa dea data certa înscrisurilor şi sa legalizeze semnãturile şi sigiliile de pe înscrisurile cetãţenilor statului trimiţãtor;
e) sa legalizeze semnãturile şi sigiliile de pe înscrisurile care emana de la organele de jurisdicţie sau de la autoritãţi ale statului trimiţãtor;
f) sa legalizeze copii, traduceri şi extrase de pe înscrisuri, la cererea cetãţenilor statului trimiţãtor;
g) sa legalizeze semnãturile şi sigiliile de pe înscrisuri care emana de la organele de jurisdicţie sau de la alte autoritãţi ale statului de resedinta şi care urmeazã sa producã efecte în statul trimiţãtor;
h) sa primeascã în pãstrare înscrisuri de la cetãţenii statului trimiţãtor sau destinate acestora.
(2) Funcţiile prevãzute la alin. (1) al prezentului articol se vor exercita la sediul postului consular, iar în cazul în care persoana în cauza este împiedicatã, din motive temeinice, sa se prezinte la sediul postului consular, în afarã acestuia.
ART. 18
Funcţii în materie de succesiuni
(1) În cazul în care un cetãţean al statului trimiţãtor a decedat pe teritoriul statului de resedinta, autoritãţile competente ale acestuia din urma vor transmite, fãrã intirziere, postului consular al statului trimiţãtor toate informaţiile de care dispun în legatura cu succesiunea rãmasã în urma persoanei decedate.
(2) În toate cazurile în care autoritãţile competente ale statului de resedinta iau la cunostinta ca în acel stat exista o succesiune, cu privire la care un cetãţean al statului trimitor, care nu este domiciliat ori reprezentat în statul de resedinta, are sau pretinde un interes ca moştenitor legal, executor sau beneficiar testamentar ori cu orice alt titlu, ele vor anunta, imediat, postul consular şi-i vor transmite informaţiile de care dispun.
(3) În cazul în care un funcţionar consular ia cunostinta despre cele menţionate la alin. (1) şi (2) ale prezentului articol înaintea autoritãţilor competente ale statului de resedinta, el va comunica, de îndatã, acestora informaţiile respective.
(4) În cazul unei succesiuni la care se referã prevederile alin. (1) şi (2) din prezentul articol, autoritãţile competente ale statului de resedinta vor informa, fãrã intirziere, postul consular despre mãsurile luate sau pe care intenţioneazã sa le ia pentru evaluarea, conservarea şi administrarea succesiunii.
Funcţionarul consular poate, la rindul sau, sa ia initiativa de a cere autoritãţilor locale luarea mãsurilor corespunzãtoare ; el poate sa delege o persoana sau o autoritate reprezentativa în vederea aplicãrii mãsurilor menţionate în alineatul precedent.
(5) Funcţionarul consular poate, de asemenea, în concordanta cu legile statului de resedinta:
a) sa urmãreascã realizarea drepturilor succesorale ale cetãţenilor statului trimiţãtor;
b) sa vegheze ca toate sumele de bani sau alte bunuri, dintr-o succesiune, cuvenite cetãţenilor statului trimiţãtor, sa fie transmise acestora.
(6) În cazul sumelor de bani sau bunurilor (ori produsului vinzarii unor astfel de bunuri) cuvenite dintr-o succesiune a unui cetãţean al statului trimiţãtor, care nu este domiciliat sau reprezentat în statul de resedinta, postul consular are dreptul de a le primi pentru a fi transmise cetãţeanului respectiv, cu condiţia ca datoriile succesiunii declarate în termen legal, precum şi orice taxe datorate, potrivit legii statului de resedinta, sa fi fost plãtite sau garantate şi sa se fi obţinut consimţãmîntul autoritãţilor competente ale statului de resedinta pentru transferul sumelor sau bunurilor din acest stat în statul trimiţãtor.
(7) În cazul în care un cetãţean al statului trimiţãtor a decedat în timp ce se afla temporar sau în trecere pe teritoriul statului de resedinta, lucrurile personale, altele decît cele dobîndite în statul de resedinta şi care fac obiectul unei prohibiţii la export în momentul decesului, precum şi sumele de bani rãmase de la acesta, vor fi predate postului consular al statului trimiţãtor cu titlu provizoriu şi fãrã nici o formalitate.
Exportul lucrurilor personale şi transmiterea sumelor de bani se vor face cu respectarea legilor şi regulamentelor statului de resedinta.
(8) Postul consular va confirma, în scris, primirea sumelor de bani şi a bunurilor care i s-au transmis, în conformitate cu prevederile alin. (6) şi (7) din prezentul articol, de cãtre autoritãţile statului de resedinta sau de persoana care face predarea.
(9) Cetãţenii statului trimiţãtor se vor bucura în statul de resedinta de acelaşi tratament în ceea ce priveşte realizarea drepturilor lor succesorale ca şi cetãţenii acestuia din urma.
(10) În mãsura în care prin prezentul articol nu se prevede altfel, dispoziţiile art. 12 sînt, de asemenea, aplicabile şi în materie de succesiuni.
ART. 19
Transmiterea de acte
Funcţionarul consular are dreptul, dacã legislaţia statului de resedinta permite, sa transmitã cetãţenilor statului trimiţãtor, cu domiciliul sau resedinta pe teritoriul statului de resedinta, acte juridice şi extrajudiciare emise de organele de jurisdicţie din statul trimiţãtor, dacã acei cetãţeni accepta primirea actelor respective.
ART. 20
Funcţii privitoare la navigaţia maritima şi fluviala
(1) Funcţionarul consular are dreptul sa ia mãsurile corespunzãtoare pentru aplicarea legii statului trimiţãtor cu privire la nave şi, în acest scop, el poate urca la bordul navelor statului trimiţãtor şi sa ia legatura cu capitanul, precum şi cu membrii echipajului. El poate urca la bordul navelor, indiferent unde sînt înmatriculate, dacã acestea sînt destinate unui port al statului trimiţãtor, sa întocmeascã documentele necesare sau sa ceara informaţiile solicitate de statul trimiţãtor.
(2) Dacã autoritãţile statului de resedinta intenţioneazã sa ia mãsuri de constringere sau sa efectueze acte de urmãrire penalã la bordul navei statului trimiţãtor, autoritãţile competente ale statului de resedinta vor permite comandantului navei sau altui ofiţer, actionind un numele sau, sa informeze funcţionarul consular al statului trimiţãtor asupra acestui fapt şi, pe cît posibil, ţinînd seama de caracterul de urgenta al mãsurii, sa asigure ca informarea sa dea posibilitatea funcţionarului consular sa fie prezent la fata locului, dacã doreşte.
(3) Cînd autoritãţile statului de resedinta iau mãsuri de reţinere a unei persoane sau de urmãrire a unui bun, aflate la bordul navei sub pavilionul statului trimiţãtor, ele vor informa pe funcţionarul consular, dacã nu a fost de fata, astfel încît sa-i ofere posibilitatea de a lua legatura cu persoana arestata, precum şi sa ia mãsurile necesare pentru apãrarea intereselor acelei persoane sau ale navei.
(4) Dacã nava statului trimiţãtor naufragiaza în apele naţionale ale statului de resedinta, autoritãţile competente locale vor anunta funcţionarul consular şi vor lua toate mãsurile necesare pentru salvarea şi protecţia navei, a persoanelor şi bunurilor aflate la bord. Dacã proprietarul sau împuternicitul sau nu poate întreprinde mãsurile necesare cu privire la nava şi incarcatura, funcţionarul consular va acţiona în acest scop ca împuternicit al proprietarului. Funcţionarul consular poate, în circumstanţe similare, sa ia mãsurile corespunzãtoare în legatura cu bunurile aparţinînd cetãţenilor statului trimiţãtor, gãsite sau aduse în port de pe o nava naufragiata, indiferent unde este înmatriculatã, exceptind navele statului de resedinta. Nu se percep taxe vamale pentru navele eşuate ale statului trimiţãtor sau pentru incarcatura, precum şi pentru depozitarea ei, dacã nu este destinatã spre folosinta în statul de resedinta.
ART. 21
Funcţii în materie de navigaţie aerianã
Prevederile art. 20 al prezentei convenţii se vor aplica, în mod corespunzãtor, şi navigaţiei aeriene, cu condiţia ca acestea sa nu fie contrare altor convenţii dintre cele doua înalte pãrţi contractante.
ART. 22
Alte funcţii consulare
Funcţionarul consular poate exercita orice alta funcţie consularã încredinţatã de statul trimiţãtor, neprevãzutã în prezenta convenţie, cu condiţia ca statul de resedinta sa o admitã în mod expres sau, încunoştinţat fiind, în prealabil, sa nu se opunã.
CAP. 3
Privilegii şi imunitãţi
ART. 23
Obligaţiile statului de resedinta privind acordarea facilitãţilor, imunitãţilor şi privilegiilor postului consular şi membrilor acestuia
(1) Statul de resedinta va lua toate mãsurile necesare în scopul de a asigura postului consular, funcţionarilor consulari, angajaţilor consulari şi membrilor personalului de serviciu al postului consular posibilitatea de a-şi desfasura activitatea şi de a se bucura de facilitãţile, imunitãţile şi privilegiile acordate prin prezenta convenţie, iar în condiţii de reciprocitate, de cele acordate prin legislaţia statului de resedinta.
(2) Statul de resedinta va fi, de asemenea, obligat sa trateze pe functionarii consulari cu tot respectul care le este datorat şi sa ia toate mãsurile necesare pentru a impiedica orice atingere adusã persoanei, libertãţii sau demnitãţii lor.
ART. 24
Folosirea drapelului naţional şi a scutului cu stema
(1) La sediul postului consular, precum şi la intrarea în postul consular pot fi aşezate scutul cu stema statului trimiţãtor şi inscripţia cu denumirea postului consular, scrisã în limba statului trimiţãtor şi a statului de resedinta.
(2) Drapelul statului trimiţãtor poate fi arborat pe clãdirea postului consular, la resedinta şefului postului consular, precum şi pe mijloacele de transport ale şefului postului consular, folosite în exercitarea activitãţii sale oficiale.
(3) În exercitarea dreptului acordat prin prezentul articol, se va tine seama de legile, regulamentele şi uzanţele statului de resedinta.
ART. 25
Procurarea de localuri
(1) Statul trimiţãtor poate dobîndi, deţine sau folosi, sub orice forma permisã de legea statului de resedinta, terenuri, clãdiri sau pãrţi de clãdiri pentru postul consular sau pentru locuintele funcţionarilor consulari, angajaţilor consulari sau membrilor personalului de serviciu; el va putea, cu respectarea legilor şi regulamentelor statului de resedinta, sa construiascã şi sa adapteze clãdirile pentru scopurile de mai sus.
(2) Statul de resedinta fie va înlesni, potrivit legilor sale, dobindirea pe teritoriul sau, de cãtre statul trimiţãtor, a terenurilor, clãdirilor sau pãrţilor de clãdiri necesare scopurilor prevãzute la alin. (1) al prezentului articol, fie va ajuta statul trimiţãtor sa şi le procure într-un alt mod.
(3) Prevederile acestui articol nu excepteazã statul trimiţãtor de obligaţia de a respecta legile sau regulamentele referitoare la sistematizare, aplicabile în zona unde sînt situate terenurile, clãdirile sau pãrţile din clãdirile respective.
ART. 26
Inviolabilitatea localurilor consulare şi a reşedinţei şefului postului consular
(1) Localurile consulare şi resedinta şefului postului consular sînt inviolabile.
(2) Autoritãţile statului de resedinta nu pot pãtrunde în localurile consulare decît cu consimţãmîntul şefului postului consular al statului trimiţãtor, al şefului misiunii diplomatice a acelui stat sau al unei persoane desemnate de cãtre unul dintre aceştia. În cazul reşedinţei şefului postului consular, pãtrunderea nu se va face decît cu consimţãmîntul sau ori a şefului misiunii diplomatice a statului trimiţãtor.
(3) Statul de resedinta are obligaţia de a lua toate mãsurile necesare pentru siguranta localurilor consulare, pentru a impiedica pãtrunderea cu forta în localurile consulare sau deteriorarea acestora, precum şi orice acţiune care ar tulbura liniştea sau ar fi în detrimentul prestigiului postului consular.
(4) Bunurile folosite exclusiv pentru scopurile activitãţii consulare a statului trimiţãtor, inclusiv mijloacele de transport, indiferent în proprietatea cui se afla, nu pot, în mãsura în care ar impiedica realizarea acelei activitãţi, sa formeze obiect de rechiziţie, sechestru sau sa fie supuse unor mãsuri de executare silitã; tot astfel, mijloacele de transport, aflate în afarã localurilor consulare, nu pot forma obiect de perchezitie, decît dacã ar exista consimţãmîntul şefului postului consular sau al şefului misiunii diplomatice.
ART. 27
Scutiri fiscale privind localurile consulare şi resedinta şefului postului consular
(1) Nici o taxa sau impozit de orice natura, inclusiv taxele municipale, nu vor fi percepute de cãtre statul de resedinta în legatura cu:
a) terenurile, clãdirile sau pãrţile din clãdiri, proprietatea statului trimiţãtor ori închiriate de cãtre acesta sau în numele acestuia şi care sînt folosite, în mod exclusiv, pentru a servi ca localuri consulare sau ca resedinta a şefului postului consular, cu excepţia plãţilor datorate pentru serviciile special prestate;
b) tranzacţiile sau instrumentele cu privire la achiziţionarea unor astfel de terenuri, clãdiri sau pãrţi de clãdiri.
(2) Scutirile prevãzute la alin. (1) al acestui articol nu se vor aplica în ceea ce priveşte bunurile închiriate, în cazul în care sarcina taxei sau a oricãrui impozit revine, potrivit legilor statului de resedinta, unei alte persoane decît cea care le-a închiriat.
ART. 28
Inviolabilitatea arhivelor consulare
Arhivele şi documentele consulare sînt inviolabile în orice moment şi oriunde s-ar afla ele.
ART. 29
Libertatea de comunicare
(1) Posturile consulare ale statului trimiţãtor pot comunica liber cu guvernul lor, precum şi cu misiunile diplomatice şi posturile consulare ale acelui stat din statul de resedinta sau din alte state. Statul de resedinta va acorda facilitãţile corespunzãtoare în acest scop. Posturile consulare pot folosi toate mijloacele legale de comunicaţie; ele pot folosi curieri diplomatici sau consulari, valiza diplomaticã sau consularã şi mesaje în clar sau cifrate.
(2) Pentru folosirea mijloacelor publice de comunicaţie, postului consular al statului trimiţãtor îi sînt aplicabile aceleaşi tarife ca şi misiunii diplomatice a acestui stat.
(3) Valiza consularã şi corespondenta oficialã a postului consular sînt inviolabile. Autoritãţile statului de resedinta nu le vor controla sau retine.
(4) Valiza consularã şi pãrţile ei componente trebuie sa fie sigilate, sa aibã semne exterioare vizibile ale caracterului lor oficial şi nu pot conţine decît corespondenta oficialã sau documente şi obiecte destinate exclusiv folosinţei oficiale a postului consular.
(5) Curierul consular trebuie sa fie cetãţean al statului trimiţãtor şi sa nu aibã domiciliul pe teritoriul statului de resedinta. El trebuie sa posede un document oficial atestind calitatea sa şi numãrul coletelor care constituie valiza consularã.
În exercitarea funcţiilor sale, curierul consular este protejat de statul de resedinta, se bucura de inviolabilitate personalã şi nu poate fi supus nici unei forme de arestare sau detenţie.
ART. 30
Libertatea de deplasare
Sub rezerva legilor şi regulamentelor referitoare la zonele în care accesul este interzis sau supus unor reguli speciale din motive de siguranta nationala, statul de resedinta asigura funcţionarilor consulari, angajaţilor consulari şi membrilor personalului de serviciu al postului consular libertatea de deplasare şi de circulaţie pe propriul teritoriu.
Aceasta deplasare se va face în condiţiile prevãzute de legile şi regulamentele în vigoare în statul de resedinta.
ART. 31
Drepturi şi taxe consulare
(1) Postul consular poate percepe pe teritoriul statului de resedinta drepturile şi taxele pe care legile şi reglementãrile statului trimiţãtor le prevãd pentru serviciile consulare.
(2) Sumele încasate cu titlu de drepturi şi taxe prevãzute la alin. (1) al prezentului articol sînt scutite de orice impozite şi taxe ale statului de re şedinţa.
ART. 32
Imunitatea de jurisdicţie şi inviolabilitatea personalã a şefului postului consular
(1) Şeful postului consular nu este supus jurisdicţiei penale, civile şi administrative a statului de resedinta.
Dispoziţiile alineatului precedent nu se aplica în caz de acţiune civilã:
a) care rezulta din încheierea unui contract pe care şeful postului consular nu l-a fãcut în mod expres sau implicit în numele statului trimiţãtor;
b) intentatã de un terţ pentru pagube rezultate dintr-un accident cauzat în statul de resedinta de un vehicul, o nava sau aeronava.
(2) Persoana şefului postului consular este inviolabilã. Nici o mãsura de executare nu poate fi luatã impotriva acestuia, în afarã de cazurile prevãzute la lit. a) sau b) de la alin. (1) al prezentului articol şi numai dacã executarea poate avea loc fãrã a aduce atingere inviolabilitatii persoanei sau locuinţei sale.
ART. 33
Imunitatea de jurisdicţie şi inviolabilitatea personalã a membrilor postului consular
(1) Functionarii consulari, angajaţii consulari şi membrii personalului de serviciu nu sînt supuşi jurisdicţiei penale, civile şi administrative a statului de resedinta pentru nici un act îndeplinit în exercitarea atribuţiilor lor oficiale.
(2) Totuşi dispoziţiile alin. (1) al prezentului articol nu se aplica în caz de acţiune civilã:
a) care rezulta din încheierea unui contract fãcut de un funcţionar consular, angajat consular sau membru al personalului de serviciu, pe care nu l-au încheiat în mod expres sau implicit în numele statului trimiţãtor;
b) intentatã de un terţ pentru pagube rezultate dintr-un accident cauzat în statul de resedinta de un vehicul, o nava sau aeronava.
(3) Funcţionarul consular nu poate fi supus nici pentru activitãţile desfãşurate în afarã atribuţiilor legate de calitatea pe care o are:
a) unor mãsuri de reţinere sau de deţinere preventivã, decît în cazul comiterii, pe teritoriul statului de resedinta, a unei infracţiuni pentru care se prevede o pedeapsa privativã de libertate de minimum 5 ani şi numai ca urmare a unei hotãrîri a autoritãţilor judiciare competente ale statului de resedinta;
b) unor alte mãsuri privative de libertate, decît în cazul executãrii unei hotãrîri judecãtoreşti definitive.
(4) Atunci cînd o procedura penalã este angajata impotriva unui funcţionar consular, acesta este obligat sa se prezinte în fata autoritãţilor competente ale statului de resedinta. Într-un astfel de caz procedura trebuie sa fie deschisã în termenul cel mai scurt posibil. Aceasta trebuie condusã cu consideraţia cuvenitã funcţionarului consular, avînd în vedere poziţia sa oficialã şi, cu excepţia cazului prevãzut la alin. (3) al prezentului articol, astfel încît sa stînjeneascã cît mai puţin posibil exercitarea funcţiilor consulare.
(5) În cazul luãrii unor mãsuri privative de libertate sau de urmãrire penalã impotriva unui funcţionar consular, a unui angajat consular ori a unui membru al personalului de serviciu sau a unui membru de familie al acestora, autoritãţile statului de resedinta vor informa, despre aceasta, fãrã intirziere, pe şeful postului consular al statului trimiţãtor.
(6) Prevederile prezentului articol, cu privire la funcţionarul consular, nu se vor aplica şefului postului consular.
ART. 34
Depunerea de mãrturie
(1) Functionarii consulari, angajaţii consulari şi membrii personalului de serviciu al postului consular pot fi chemaţi de autoritãţile competente ale statului de resedinta sa depunã mãrturie în cadrul unei proceduri judiciare sau administrative.
Dacã un funcţionar consular refuza sa se prezinte sau sa depunã mãrturie, nici o mãsura coercitivã sau alta sancţiune nu-i va fi aplicatã.
Angajaţii consulari şi membrii personalului de serviciu al postului consular nu pot refuza sa depunã ca martori decît în cazurile prevãzute la alin. (3) al prezentului articol.
(2) Autoritatea care cere mãrturia va evita sa stînjeneascã un funcţionar consular în îndeplinirea funcţiilor sale. Ea poate primi mãrturia scrisã sau orala la postul consular sau la resedinta funcţionarului consular sau sa accepte o declaraţie scrisã din partea sa, în toate cazurile cînd acest lucru este posibil şi permis. În cazul unui angajat consular, autoritatea care cere mãrturia va lua toate mãsurile corespunzãtoare pentru a evita stînjenirea activitãţii acestuia.
(3) Functionarii consulari, angajaţii consulari şi membrii personalului de serviciu al postului consular nu sînt obligaţi sa depunã mãrturie despre faptele legate de exercitarea funcţiilor lor şi nici sa prezinte documente oficiale şi obiecte din arhivele consulare. Ei au, de asemenea, dreptul de a refuza sa depunã mãrturie, în calitate de experţi, asupra dreptului naţional al statului trimiţãtor.
(4) Functionarii consulari, chemaţi sa depunã ca martori, pot face o declaraţie fãrã a presta jurãmînt.
ART. 35
Scutirea de prestaţii personale şi alte obligaţii
(1) Functionarii consulari, angajaţii consulari şi membrii personalului de serviciu al postului consular vor fi scutiţi în statul de resedinta de orice obligaţii şi prestãri cu caracter militar, de sarcini personale de orice natura, precum şi de orice contribuţie ce s-ar datora în locul tuturor acestora.
(2) Functionarii consulari, angajaţii consulari şi membrii personalului de serviciu al postului consular sînt scutiţi de orice obligaţii prevãzute de legile şi regulamentele statului de resedinta în materie de înmatriculare a strãinilor şi de permise de şedere în statul de resedinta.
ART. 36
Scutiri fiscale
(1) Functionarii consulari, angajaţii consulari şi membrii personalului de serviciu al postului consular sînt scutiţi de orice impozite şi taxe de orice natura, impuse în statul de resedinta, cu privire la remuneraţiile primite de cãtre aceştia pentru activitãţile lor oficiale.
(2) Functionarii consulari şi angajaţii consulari sînt, de asemenea, scutiţi de orice impozite şi taxe de orice natura impuse de statul de resedinta, cu excepţia:
a) impozitelor indirecte care sînt, în mod normal, cuprinse în preţul mãrfurilor sau al serviciilor;
b) impozitelor şi taxelor asupra bunurilor imobile situate pe teritoriul statului de resedinta, sub rezerva dispoziţiilor art. 27;
c) taxelor şi oricãror alte impozite pentru succesiune şi orice transfer de bunuri, sub rezerva dispoziţiilor lit. b) a art. 38;
d) impozitelor şi taxelor asupra veniturilor de orice natura care provin dintr-o sursa din statul de resedinta, precum şi a acelor impozite şi taxe care rezulta din creşterea valorii bunurilor, obţinute la vînzarea lor în acel stat;
e) drepturilor de înregistrare, de grefa, de ipoteca şi de timbru, sub rezerva dispoziţiilor art. 27.
(3) Functionarii consulari, angajaţii consulari şi membrii personalului de serviciu al postului consular, care folosesc persoane ale cãror remuneraţii sau salarii nu sînt scutite de impozite asupra veniturilor în statul de resedinta, trebuie sa respecte obligaţiile pe care legile şi regulamentele acestui stat le impun celor care angajeazã, în materie de percepere a impozitului pe venit.
ART. 37
Scutiri vamale
(1) Statul trimiţãtor va avea dreptul sa importe în statul de resedinta şi apoi sa reexporte obiectele destinate folosinţei sau consumului postului consular, cum ar fi: mobila, echipament, autoturisme, cu scutire de taxe vamale şi de alte taxe similare, impuse de statul de resedinta ca urmare a importului sau reexportului.
(2) Un funcţionar consular poate sa importe în statul de resedinta şi, respectiv, sa reexporte bagajele, efectele şi alte obiecte, inclusiv autoturismele, destinate pentru folosinta şi consumul personal sau pentru folosinta şi consumul membrilor familiei acestuia, care locuiesc cu el, cu scutire de taxe vamale şi alte taxe similare impuse de statul de resedinta ca urmare a importului sau reexportului.
(3) Angajaţii consulari şi membrii personalului de serviciu al postului consular beneficiazã de scutirile prevãzute la alin. (2) din prezentul articol pentru obiectele importate cu ocazia primei lor instalãri.
(4) Statul de resedinta poate, ca o condiţie a acordãrii scutirilor prevãzute în acest articol, sa solicite notificarea oricãrui import sau reexport, în forma stabilitã de reglementãrile sale.
(5) Scutirile prevãzute la acest articol în legatura cu obiectele importate pentru folosinta oficialã sau personalã nu se vor extinde la obiectele importate pentru folosinta altora, pentru vînzare sau pentru alte scopuri comerciale; aceasta prevedere nu va fi totuşi consideratã ca impiedicind importarea de obiecte ca mostre sau produse comerciale, care urmeazã a fi expuse la postul consular, cu condiţia ca acestea sa fie reexportate sau distruse.
(6) Statul de resedinta îşi menţine dreptul sa impunã orice impozite sau alte taxe, în cazul vinzarii sau înstrãinãrii oricãrui obiect importat în conformitate cu prevederile acestui articol, exceptind cazul în care cealaltã parte a tranzacţiei este ea însãşi indreptatita sa importe obiectul respectiv cu scutire de taxe vamale.
(7) Nici o prevedere a acestui articol nu va fi interpretatã ca permitind intrarea în statul de resedinta sau exportul din acel stat al obiectelor pentru care importul şi exportul sînt în mod expres interzise de legile statului de resedinta.
(8) Bagajele personale ale funcţionarilor consulari sînt scutite de control vamal. Ele nu pot fi supuse controlului decît dacã exista motive serioase sa se banuiasca ca ar conţine alte obiecte decît cele prevãzute la alin. (2) sau obiecte interzise la export sau import de cãtre legile statului de resedinta, ori supuse legilor de carantina. În aceste cazuri controlul trebuie sa aibã loc în prezenta funcţionarului consular respectiv sau a unui membru al familiei sale.
ART. 38
Bunurile unui membru decedat al postului consular
În caz de deces al unui funcţionar consular, angajat consular sau membru al personalului de serviciu al postului consular, ai statului trimiţãtor, şi care lasa bunuri mobile în statul de resedinta, acesta din urma este obligat:
a) sa permitã exportarea bunurilor mobile ale defunctului, cu excepţia celor care au fost achiziţionate în statul de resedinta şi care fac obiectul unei prohibiţii la export în momentul decesului;
b) sa nu impunã taxe sau alte impozite de orice natura, care se încaseazã pentru succesiuni şi transferarea bunurilor rãmase în urma decesului, în cazul în care existenta acestora în statul de resedinta este consecinta prezentei defunctului în acest stat, în calitate de membru al postului consular.
ART. 39
Renunţarea la imunitãţi
(1) Statul trimiţãtor poate renunţa la imunitãţile prevãzute la art. 32, 33 şi 34 în favoarea persoanelor la care aceste articole se referã.
Renunţarea trebuie sa fie întotdeauna expresã şi trebuie sa fie comunicatã în scris autoritãţilor competente ale statului de resedinta.
(2) Renunţarea la imunitatea de jurisdicţie pentru o acţiune civilã sau administrativã nu implica renunţarea la imunitatea de executare a hotãrîrii, pentru care se cere o notificare distinctã.
ART. 40
Facilitãţile, imunitãţile şi privilegiile membrilor de familie ai membrilor postului consular
(1) Membrii de familie ai şefului postului consular, care locuiesc cu acesta, se vor bucura de imunitate de jurisdicţie penalã şi inviolabiliate personalã, cu condiţia sa fie cetãţeni ai statului trimiţãtor, sa nu aibã domiciliul pe teritoriul statului de resedinta şi sa nu exercite o activitate cu caracter lucrativ în statul de resedinta.
(2) Facilitãţile şi privilegiile, acordate funcţionarilor consulari şi angajaţilor consulari, potrivit prevederilor art. 33, 36, 37 şi 38 din prezenta convenţie, se extind şi asupra membrilor de familie ai acestora, care locuiesc cu ei, cu condiţia ca aceştia sa nu fie cetãţeni ai statului de resedinta, sa nu aibã domiciliul în statul de resedinta şi sa nu exercite o activitate cu caracter lucrativ în statul de resedinta.
Facilitãţile şi privilegiile acordate membrilor personalului de serviciu, potrivit prevederilor art. 33, 35, 37 şi 38 din prezenta convenţie, se vor extinde şi asupra membrilor de familie ai acestora, care locuiesc cu ei, cu condiţia ca aceştia sa nu fie cetãţeni ai statului de resedinta, sa nu aibã domiciliul în statul de resedinta şi sa nu exercite o activitate cu caracter lucrativ în statul de resedinta.
ART. 41
Excepţii de la imunitãţi şi privilegii
În cazul în care sînt cetãţeni ai statului de resedinta sau ai statului trimiţãtor cu domiciliul în statul de resedinta, angajaţii consulari nu beneficiazã decît de imunitãţile prevãzute în art. 33 şi 34, iar membrii personalului de serviciu al postului consular nu beneficiazã decît de imunitãţile prevãzute la art. 34 alin. (3) din prezenta convenţie.
ART. 42
Începutul şi sfîrşitul imunitãţilor şi privilegiilor
(1) Functionarii consulari, angajaţii consulari şi membrii personalului de serviciu al postului consular beneficiazã de imunitãţile şi privilegiile prevãzute în prezenta convenţie, din momentul trecerii frontierei statului de resedinta pentru a-şi ocupa postul sau din momentul cînd încep sa-şi exercite funcţiile, dacã se gãsesc deja pe acest teritoriu.
(2) Membrii de familie ai persoanelor menţionate la alin. (1) ai prezentului articol beneficiazã de imunitãţile şi privilegiile prevãzute de prezenta convenţie, astfel:
a) din momentul în care functionarii consulari, angajaţii consulari şi membrii personalului de serviciu al postului consular încep sa se bucure de imunitãţi şi privilegii, în conformitate cu alin. (1) al acestui articol;
b) din momentul trecerii frontierei statului de resedinta, dacã au intrat pe acest teritoriu ulterior datei prevãzute la lit. a);
c) din momentul cînd au devenit membri de familie ai membrului postului consular.
(3) Atunci cînd activitatea unui funcţionar consular, angajat consular sau membru al personalului de serviciu al postului consular ia sfîrşit, imunitãţile şi privilegiile sale, precum şi imunitãţile şi privilegiile membrilor familiei sale înceteazã în momentul pãrãsirii teritoriului statului de resedinta sau la expirarea unui termen rezonabil dupã încetarea numirii sale.
(4) Imunitãţile şi privilegiile angajaţilor consulari şi membrilor personalului de serviciu, care sînt cetãţeni ai statului de resedinta sau cetãţeni ai statului trimiţãtor, care au domiciliul în statul de resedinta, înceteazã o data cu pierderea calitãţii lor oficiale.
(5) Imunitãţile şi privilegiile membrilor de familie înceteazã, de asemenea, din momentul cînd aceştia nu mai fac parte din familia funcţionarului consular, angajatului consular sau membrului personalului de serviciu al postului consular. Totuşi, dacã aceste persoane declara ca înţeleg sa pãrãseascã teritoriul statului de resedinta într-un termen rezonabil, imunitãţile şi privilegiile subzistã pînã la acea data.
(6) În cazul decesului unui funcţionar consular, angajat consular sau membru al personalului de serviciu al postului consular, membrii familiei sale continua sa se bucure de imunitãţile şi privilegiile care le sînt recunoscute prin prezenta convenţie pînã la pãrãsirea teritoriului statului de resedinta sau la expirarea unui termen rezonabil, acordat în acest scop.
ART. 43
Asigurarea pentru pagubele cauzate terţilor
(1) Cu privire la vehiculele proprietatea statului trimiţãtor, folosite de postul consular, precum şi la vehiculele aparţinînd funcţionarilor consulari, angajaţilor consulari sau membrilor personalului de serviciu al postului consular sau membrilor familiilor acestora, care locuiesc cu ei, este obligatorie asigurarea, în mod corespunzãtor, impotriva pagubelor cauzate terţilor.
(2) În mãsura în care nu se prevede altfel în legea statului de resedinta, dispoziţiile alin. (1) din prezentul articol nu sînt aplicabile persoanelor menţionate la acest alineat, care sînt cetãţeni ai statului de resedinta sau care îşi au domiciliul în acel stat.
ART. 44
Exercitarea funcţiilor consulare de cãtre un membru al personalului diplomatic
Exercitarea funcţiilor consulare de cãtre un membru al personalului diplomatic al misiunii diplomatice a statului trimiţãtor în statul de resedinta nu aduce atingere imunitãţilor şi privilegiilor diplomatice ale acestuia. Prevederea se aplica şi în cazul numirii unui membru al personalului diplomatic ca gerant interimar al postului consular.
ART. 45
Respectarea legilor statului de resedinta
(1) Fãrã a se aduce atingere imunitãţilor şi privilegiilor prevãzute în prezenta convenţie, persoanele care beneficiazã de aceste imunitãţi şi privilegii au obligaţia de a respecta legile şi reglementãrile statului de resedinta şi de a nu se amesteca în treburile interne ale acestui stat.
(2) Facilitãţile, privilegiile şi imunitãţile, acordate funcţionarilor consulari, angajaţilor consulari şi membrilor personalului de serviciu nu vor fi folosite de aceştia decît în scopul îndeplinirii obligaţiilor lor oficiale.
(3) Localurile consulare vor fi utilizate numai într-un mod compatibil cu activitatea consularã.
(4) În arhivele consulare nu trebuie sa fie pãstrate decît documente şi obiecte oficiale.
ART. 46
Numirea consulilor onorifici
Consulii onorifici vor fi numiţi în conformitate cu legea interna a statului trimiţãtor, iar statutul lor juridic va fi stabilit conform Convenţiei privind relaţiile consulare de la Viena din anul 1963.
ART. 47
Rezolvarea diferenţelor de interpretare
Diferenţele de interpretare şi aplicare ale prezentei convenţii sau orice litigii cu privire la aceasta se vor rezolva prin negocieri între inaltele pãrţi contractante, care vor stabili împreunã modul de soluţionare.
CAP. 4
Dispoziţii finale
ART. 48
Ratificarea, intrarea în vigoare şi încetarea efectelor
(1) Prezenta convenţie va fi supusã ratificãrii, iar instrumentele de ratificare vor fi schimbate la Erevan cît mai curînd posibil.
(2) Prezenta convenţie va intra în vigoare în a treizecea zi de la data schimbului instrumentelor de ratificare şi va rãmîne în vigoare pentru o perioada de 5 ani, cît şi dupã aceasta data, dacã nu va inceta sa mai fie în vigoare în condiţiile arãtate în alin. (3) din prezentul articol.
(3) Oricare dintre inaltele pãrţi contractante poate face sa înceteze valabilitatea prezentei convenţii la sfîrşitul perioadei de 5 ani sau la orice alta data dupã aceasta, notificind, în scris, aceasta hotãrîre, cu 6 luni înainte, celeilalte înalte pãrţi contractante.
Drept pentru care, subscrişii plenipotentiari au semnat prezenta convenţie şi au aplicat sigiliile lor.
Încheiatã la Bucureşti la 20 aprilie 1994, în doua exemplare originale, fiecare în limbile romana şi armeana, ambele texte avînd aceeaşi valoare.

Pentru România,
Teodor Viorel Melescanu,
ministru de stat,
ministrul afacerilor externe

Pentru Republica Armenia,
Vahan Papazian,
ministrul afacerilor externe
--------------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016