Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   LEGE Nr. 1 din 7 ianuarie 1991 *** Republicata  privind protectia sociala a somerilor si reintegrarea lor profesionala    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

LEGE Nr. 1 din 7 ianuarie 1991 *** Republicata privind protectia sociala a somerilor si reintegrarea lor profesionala

EMITENT: PARLAMENTUL ROMANIEI
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL Nr. 257 din 14 septembrie 1994
*) Republicatã în temeiul <>art. III din Legea nr. 57/1994 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 184 din 20 iulie 1994, dîndu-se textelor o noua numerotare.
<>Legea nr. 1/1991 a fost publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1 din 8 ianuarie 1991 şi a mai fost republicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 266 din 30 decembrie 1991, şi în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 199 din 14 august 1992.

CAP. 1
Dispoziţii generale

ART. 1
Persoanele apte de munca, ce nu pot fi încadrate din lipsa de locuri disponibile corespunzãtoare pregãtirii lor, sunt considerate someri şi beneficiazã, în condiţiile prezentei legi, de ajutor de şomaj şi de alte forme de protecţie socialã, precum şi de sprijinul în vederea reintegrarii lor profesionale prin calificare, recalificare şi perfecţionare.
ART. 2
(1) Sunt îndreptãţite sa primeascã ajutorul de şomaj în condiţiile prezentei legi:
a) persoanele ai cãror contract de munca a fost desfãcut din initiativa unitãţii pentru motivele prevãzute la art. 130 alin. (1) lit. a) - f) din Codul muncii sau cãrora, dupã caz, le-a încetat calitatea de membru în cooperatia mestesugareasca din motive neimputabile lor;
b) persoanele al cãror contract de munca a fost desfãcut din initiativa unitãţii, dacã s-a stabilit prin dispoziţia sau hotãrîrea organului competent nelegalitatea mãsurii luate de unitate ori lipsa vinovatiei persoanei în cauza, iar reintegrarea în munca nu mai este obiectiv posibil la unitatea în care a fost incadrata anterior sau la unitatea care a preluat patrimoniul acesteia;
c) persoanele al cãror contract de munca a fost desfãcut din initiativa lor, pentru motive care, potrivit legii, la reincadrare nu întrerup vechimea în munca;
d) persoanele care au fost încadrate cu contract de munca pe durata determinata.
(2) Persoanele cãrora le-a încetat contractul de munca sau calitatea de membru în cooperatia mestesugareasca, în cazurile prevãzute la alineatul precedent, lit. a) şi d), beneficiazã de ajutor de şomaj dacã au o vechime în munca de cel puţin 6 luni în ultimele 12 luni premergãtoare datei de înregistrare a cererii pentru plata ajutorului de şomaj.
(3) Absolvenţii de învãţãmînt care, în termen de un an de la absolvire, s-au angajat şi nu au beneficiat integral de ajutor de integrare profesionalã vor primi ajutor de şomaj indiferent de vechimea în munca.
(4) Sunt asimilate şomerilor şi beneficiazã de plata ajutorului de şomaj persoanele fizice autorizate sa presteze o activitate individualã şi membrii asociaţiilor familiale care îşi desfãşoarã activitatea în temeiul <>Decretului-lege nr. 54/1990 , dacã au contribuit la constituirea fondului pentru plata ajutorului de şomaj pe o perioada de 12 luni în ultimii 2 ani anteriori înregistrãrii cererii, în situaţia în care şi-au încheiat activitatea renunţînd la autorizaţia de funcţionare.
ART. 3
(1) Sunt asimilaţi şomerilor şi beneficiazã de ajutor de integrare profesionalã:
a) absolvenţii instituţiilor de învãţãmînt în virsta de minimum 18 ani, care nu au surse de venit proprii la nivelul a cel puţin jumãtate din salariul de baza minim brut pe ţara şi care, într-o perioada de 60 de zile de la absolvire, nu au reuşit sa se încadreze în munca potrivit pregãtirii profesionale;
b) absolvenţii instituţiilor de învãţãmînt în virsta de cel puţin 16 ani, în cazuri justificate de lipsa susţinãtorilor legali sau de imposibilitatea doveditã a acestora de a presta obligaţia legalã de întreţinere datoratã minorilor;
c) ţinerii care înainte de efectuarea stagiului militar nu au fost încadraţi cu contract de munca şi care într-o perioada de 30 de zile de la data lasarii lor la vatra nu s-au putut angaja.
(2) Absolvenţii şcolilor speciale pentru handicapati, care nu au loc de munca, vor fi luati în evidenta imediat dupã absolvire şi vor beneficia de plata ajutorului de integrare profesionalã de la data înscrierii în aceste evidente.

CAP. 2
Ajutorul de şomaj şi alte forme de protecţie socialã a şomerilor

ART. 4
(1) Ajutorul de şomaj, dupã caz ajutorul de integrare profesionalã, consta într-o suma calculatã în mod diferenţiat, pe categorii de persoane şi vechime în munca, dupã cum urmeazã:
a) 60% din salariul de baza minim brut pe ţara, din care s-a dedus impozitul prevãzut de lege, în cazul beneficiarilor de ajutor de integrare profesionalã care provin din rindul absolvenţilor învãţãmîntului preuniversitar, profesional sau de ucenici, în virsta de minimum 18 ani sau, dupã caz, 16 ani;
b) 70% din salariul de baza minim brut pe ţara, din care s-a dedus impozitul prevãzut de lege, în cazul beneficiarilor de ajutor de integrare profesionalã care provin din rindul absolvenţilor învãţãmîntului superior;
c) 50% din media salariului de baza brut, avut în ultimele 3 luni, din care s-a dedus impozitul prevãzut de lege, în cazul beneficiarilor de ajutor de şomaj care au o vechime în munca de pînã la 5 ani, dar nu mai puţin de 75% din salariul de baza minim brut pe ţara, din care s-a dedus impozitul prevãzut de lege;
d) 55% din media salariului de baza brut, avut în ultimele 3 luni, din care s-a dedus impozitul prevãzut de lege, în cazul beneficiarilor de ajutor de şomaj care au o vechime în munca de la 5 pînã la 15 ani, dar nu mai puţin de 80% din salariul de baza minim brut pe ţara, din care s-a dedus impozitul prevãzut de lege;
e) 60% din media salariului de baza brut, avut în ultimele 3 luni, din care s-a dedus impozitul prevãzut de lege, în cazul beneficiarilor de ajutor de şomaj care au o vechime în munca de minimum 15 ani, dar nu mai puţin de 85% din salariul de baza minim brut pe ţara, din care s-a dedus impozitul prevãzut de lege;
f) 40% din venitul mediu lunar, rãmas dupã plata impozitului stabilit potrivit legii, pe ultimele 12 luni, pentru persoanele de la art. 2 alin. (4), care au contribuit la constituirea fondului pentru plata ajutorului de şomaj o perioada de pînã la 5 ani, dar nu mai puţin de un an;
g) 50% din venitul mediu lunar rãmas dupã plata impozitului stabilit potrivit legii, pe ultimele 12 luni, pentru persoanele de la art. 2 alin. (4), care au contribuit la constituirea fondului pentru plata ajutorului de şomaj o perioada de peste 5 ani.
(2) Ajutorul de şomaj, calculat potrivit prevederilor alineatului precedent, nu poate depãşi suma reprezentind cuantumul a cel mult doua salarii de baza minime brute pe ţara, din care s-a scãzut impozitul prevãzut de lege.
ART. 5
Pentru a putea beneficia de ajutorul de şomaj sau de ajutorul de integrare profesionalã, persoanele prevãzute la art. 2 şi 3 trebuie sa îndeplineascã urmãtoarele condiţii:
a) sa fie înscrise la oficiile forţei de munca din cadrul direcţiei de munca şi protecţie socialã judeteana sau din cadrul Direcţiei generale de munca şi protecţie socialã a municipiului Bucureşti, unde îşi au domiciliul sau, dupã caz, unde îşi au resedinta, dacã au avut ultimul loc de munca în acea localitate;
b) starea sãnãtãţii, doveditã cu certificat medical, sa le permitã sa fie încadrate în munca.
ART. 6
(1) Nu beneficiazã de ajutor de şomaj sau de ajutor de integrare profesionalã:
a) persoanele care deţin, împreunã cu membrii familiei, terenuri agricole în suprafata de cel puţin 20.000 m.p. în zonele colinare şi de şes şi de cel puţin 40.000 m.p. în zonele montane;
b) persoanele care au surse de venituri proprii sau care realizeazã venituri din prestarea unor activitãţi autorizate în condiţiile prevãzute de lege şi care obţin pe aceste cai un venit de cel puţin jumãtate din salariul de baza minim brut pe ţara, din care s-a dedus impozitul prevãzut de lege;
c) persoanele cãrora li s-a oferit loc de munca corespunzãtor pregãtirii şi nivelului studiilor, situaţiei personale şi stãrii de sãnãtate, situat la o distanta de cel mult 50 km de localitatea de domiciliu, sau cãrora li s-a recomandat de cãtre oficiile forţei de munca, în scris, sa urmeze cursuri de calificare, recalificare, perfecţionare sau, dupã caz, alte forme de pregãtire profesionalã şi au refuzat nejustificat oferta sau recomandarea;
d) persoanele care îndeplinesc condiţiile de înscriere la pensie pentru munca depusa şi limita de virsta;
e) absolvenţii învãţãmîntului liceal care urmeazã forme superioare de pregãtire profesionalã, indiferent de forma acesteia şi de durata ei.
(2) Situaţiile prevãzute la lit. a) şi b) de la alin. (1) se dovedesc cu acte eliberate de consiliul local al localitãţii de domiciliu, respectiv de organele financiare teritoriale, şi prin declaraţie pe propria rãspundere a salariatului.
ART. 7
(1) Persoanele care au fost încadrate în munca au dreptul sa primeascã ajutorul de şomaj din momentul încetãrii contractului de munca sau, dupã caz, a calitãţii de membru în cooperatia mestesugareasca, în condiţiile prevãzute la art. 2, dacã s-au înscris la oficiile forţei de munca în termen de 30 de zile de la încetarea activitãţii sau de la data înscrierii la oficiul forţei de munca, dacã cererea a fost facuta ulterior acestui termen.
(2) Persoanele prevãzute la art. 2 lit. b) dobîndesc dreptul de a primi ajutor de şomaj de la data hotãrîrii definitive de reintegrare, a ordonanţei de scoatere de sub urmãrire penalã sau de punere în libertate ori a hotãrîrii definitive de achitare, dacã s-au înscris la oficiul forţei de munca în termen de 30 de zile de la data respectiva sau de la data înscrierii, cînd aceasta a avut loc dupã expirarea termenului de 30 de zile.
(3) Persoanele care nu au fost încadrate în munca dobîndesc dreptul la ajutorul de integrare profesionalã dupã cum urmeazã:
a) dupã o perioada de 30 de zile, pentru absolvenţii învãţãmîntului preuniversitar şi ai învãţãmîntului superior, de la data la care s-au adresat forţei de munca sau altor organe competente, potrivit legii, solicitind încadrarea într-o munca corespunzãtoare pregãtirii lor;
b) dupã o perioada de 30 de zile de la data la care persoanele care au terminat serviciul militar obligatoriu s-au adresat oficiilor forţei de munca, solicitind încadrarea într-o munca corespunzãtoare pregãtirii lor.
(4) Femeile care au încetat activitatea, potrivit legii, pentru creşterea copiilor, precum şi persoanele cãrora le-a încetat calitatea de pensionar au dreptul de a primi ajutor de şomaj de la data înscrierii la oficiile forţei de munca.
(5) Termenele de 30 de zile prevãzute la alin. (3) lit. a) şi b) încep sa curgã de la expirarea termenelor de 60 de zile, respectiv de 30 de zile, prevãzute la art. 3
ART. 8
(1) Ajutorul de şomaj sau ajutorul de integrare profesionalã se plãteşte la cererea persoanelor îndreptãţite potrivit legii.
(2) Ajutorul de şomaj sau ajutorul de integrare profesionalã se plãteşte de la data dobîndirii dreptului. Retroactiv nu poate fi plãtit pe o perioada mai mare de 30 de zile de la data înregistrãrii cererii de plata.
ART. 9
Cererile pentru plata ajutorului de şomaj sau a ajutorului de integrare profesionalã se adreseazã direcţiilor de munca şi protecţie socialã judeţene şi Direcţiei generale de munca şi protecţie socialã a municipiului Bucureşti.
ART. 10
Ajutorul de şomaj şi ajutorul de integrare profesionalã se plãtesc pe o perioada de cel mult 270 de zile calendaristice. Dacã în aceasta perioada direcţiile de munca şi protecţie socialã organizeazã cursuri de calificare, recalificare, perfecţionare sau, dupã caz, alte forme de pregãtire profesionalã, somerii şi beneficiarii ajutorului de integrare profesionalã sunt obligaţi sa le urmeze.
ART. 11
(1) Persoanele care urmeazã cursurile de calificare, recalificare, perfecţionare sau, dupã caz, alte forme de pregãtire profesionalã, organizate potrivit legii, au obligaţia la absolvire sa se încadreze în unitãţile la care sunt repartizate.
(2) Absolvenţii care refuza, fãrã motive temeinice, repartizarea în munca, conform prevederilor art. 20 alin. (1) lit. d) din prezenta lege, au obligaţia sa restituie cheltuielile de şcolarizare. La data înscrierii la cursuri, persoanele vor încheia cu direcţia de munca şi protecţie socialã un angajament în acest sens, care, în cazul nerespectãrii de cãtre titular a obligaţiilor asumate, constituie titlu executoriu.
ART. 12
(1) Persoanele care au beneficiat de ajutorul de şomaj sau de ajutorul de integrare profesionalã pentru perioada maxima de 270 de zile şi sunt lipsite de mijloace de întreţinere pot beneficia în continuare, pînã la încadrarea în munca, de o alocatie de sprijin, dar nu mai mult de 18 luni de la expirarea perioadei legale de acordare a ajutorului de şomaj, respectiv a ajutorului de integrare profesionalã.
(2) Sunt considerate lipsite de mijloace de întreţinere persoanele care îndeplinesc cumulativ urmãtoarele condiţii:
a) nu deţin împreunã cu membrii familiei terenuri agricole cu o suprafata minima echivalenta cu cea prevãzutã la art. 6 alin. (1) lit. a);
b) nu realizeazã împreunã cu membrii familiei un venit mediu lunar, pe membru de familie, de cel puţin 60% din salariul de baza minim brut pe ţara, din care s-a scãzut impozitul prevãzut de lege.
(3) Situaţiile prevãzute la alin. (2) se dovedesc prin declaraţii pe propria rãspundere ale titularului.
ART. 13
(1) Alocaţia de sprijin este o suma egala cu 60% din salariul de baza minim brut pe ţara, din care s-a scãzut impozitul prevãzut de lege.
(2) În perioada cît primesc alocatie de sprijin, somerii pot urma cursuri de calificare, recalificare, perfecţionare sau, dupã caz, alte forme de pregãtire profesionalã care sa nu depãşeascã durata de primire a alocaţiei de sprijin.
(3) Pregãtirea profesionalã a şomerilor începutã în perioada ajutorului de şomaj, respectiv a ajutorului de integrare profesionalã poate fi continuatã în perioada alocaţiei de sprijin, prin formele de învãţãmînt prevãzute de lege, în meserii şi specialitãţi a cãror durata nu depãşeşte durata acordãrii alocaţiei de sprijin.
ART. 14
(1) Pe perioada în care unei persoane i se plãteşte ajutor de şomaj, ajutor de integrare profesionalã sau alocatie de sprijin, aceasta beneficiazã de alocaţia pentru copii, precum şi de asistenta medicalã gratuita. Dreptul locativ la locuinta de serviciu se pãstreazã pe intreaga perioada în care chiriaşul primeşte ajutor de şomaj sau alocatie de sprijin, cu excepţia cazului în care aceasta este situata în incinta unitãţii sau este legatã direct de asigurarea permanentei ori continuitãţii în serviciu, situaţie în care se poate dispune numai evacuarea condiţionatã de atribuirea unui alt spaţiu locativ corespunzãtor.
(2) De asistenta medicalã gratuita beneficiazã şi membrii de familie aflaţi în întreţinerea persoanei cãreia i se plãtesc ajutoarele prevãzute la alin. (1).
(3) Persoanele prevãzute la alin. (1) beneficiazã de compensarea unei pãrţi din preţul medicamentelor conform reglementãrilor în vigoare.
ART. 15
Perioada pentru care o persoana este indreptatita sa primeascã ajutor de şomaj sau ajutor de integrare profesionalã constituie vechime în munca şi în aceeaşi unitate.
ART. 16
Persoanele care şi-au pierdut total sau parţial capacitatea de munca în perioada pentru care sunt îndreptãţite sa primeascã ajutor de şomaj, ajutor de integrare profesionalã sau alocatie de sprijin şi cît urmeazã un curs de calificare, recalificare, perfecţionare sau, dupã caz, alte forme de pregãtire profesionalã beneficiazã de drepturile de asigurãri sociale prevãzute de lege pentru persoanele încadrate în munca, inclusiv de pensia de invaliditate.
ART. 17
(1) Beneficiarul ajutorului de şomaj al ajutorului de integrare profesionalã sau al alocaţiei de sprijin este obligat ca, lunar, pe baza programãrii efectuate sau ori de cîte ori este solicitat, sa se prezinte la oficiul forţei de munca.
(2) Persoana care primeşte ajutor de şomaj sau ajutor de integrare profesionalã şi se încadreazã în munca sau începe sa realizeze venituri din sursele prevãzute la art. 6 alin. (1) lit. a) şi b) ori îndeplineşte condiţii de înscriere la pensie pentru munca depusa şi limita de virsta sau urmeazã forme superioare de pregãtire profesionalã are obligaţia de a înştiinţa, în termen de 3 zile, oficiul forţei de munca. Aceeaşi obligaţie o are şi persoana care primeşte alocatie de sprijin, în mãsura în care i se modifica mijloacele de întreţinere prevãzute la art. 12.
(3) Obligaţia prevãzutã la alin. (2) revine şi persoanei juridice sau fizice care a efectuat angajarea sau, dupã caz, oficiilor de pensii.
ART. 18
Calitatea de beneficiar al ajutorului de şomaj, al ajutorului de integrare profesionalã sau al alocaţiei de sprijin şi îndeplinirea obligaţiei prevãzute la art. 17 se dovedesc cu carnetul de evidenta, eliberat şi vizat lunar de oficiul forţei de munca.
ART. 19
(1) Ajutorul de şomaj, ajutorul de integrare profesionalã sau alocaţia de sprijin se plãteşte lunar de cãtre direcţiile de munca şi protecţie socialã, proporţional cu numãrul de zile calendaristice cît titularul este îndreptãţit sa primeascã acest drept, pe baza buletinului de identitate şi a carnetului de evidenta.
(2) Ajutorul de şomaj, ajutorul de integrare profesionalã şi alocaţia de sprijin nu sunt impozabile şi nu pot face obiectul executãrii silite pentru alte debite decît cele care au provenit din ajutorul de şomaj, ajutorul de integrare profesionalã sau alocaţia de sprijin acordate necuvenit, pentru cele care reprezintã obligaţii de întreţinere, precum şi pentru daune cauzate prin infracţiuni intenţionate sãvîrşite impotriva vieţii, sãnãtãţii şi integritãţii corporale.
ART. 20
(1) Plata ajutorului de şomaj, a ajutorului de integrare profesionalã sau a alocaţiei de sprijin înceteazã în urmãtoarele situaţii:
a) la îndeplinirea termenelor prevãzute la art. 10, respectiv art. 12 alin. (1);
b) la încadrarea în munca a titularului sau dupã 30 de zile de la obţinerea de cãtre acesta a autorizaţiei de exercitare a unei activitãţi pe cont propriu;
c) în cazul refuzului nejustificat de a se încadra într-o unitate cu contract de munca pe durata nedeterminatã sau determinata, într-un loc de munca corespunzãtor pregãtirii şi nivelului studiilor somerului, situaţiei personale şi stãrii de sãnãtate a acestuia;
d) la data refuzului nejustificat de a urma un curs sau o alta forma de pregãtire profesionalã organizate potrivit art. 10 şi art. 13 alin. (2) şi (3) sau, dupã caz, la data întreruperii sau neabsolvirii cursurilor pe motive imputabile beneficiarilor.
(2) Plata ajutorului de şomaj, a ajutorului de integrare profesionalã sau a alocaţiei de sprijin se suspenda:
a) în cazul neîndeplinirii obligaţiei prevãzute la art. 17;
b) pe perioada îndeplinirii obligaţiilor militare;
c) pe perioada în care titularul îşi stabileşte domiciliul în strãinãtate;
d) pe perioada în care titularul este arestat preventiv sau pentru executarea unei pedepse privative de libertate;
e) pe perioada în care titularul este încadrat cu contract de munca pe durata determinata mai mica de 6 luni.
ART. 21
Persoanele care au fost reintegrate în munca de cãtre organele de jurisdicţie competente şi cãrora li s-au acordat despãgubiri pentru perioada nelucrata vor restitui ajutorul de şomaj sau, dupã caz, alocaţia de sprijin primite pe aceeaşi perioada de timp.

CAP. 3
Constituirea şi utilizarea fondului pentru plata ajutorului de şomaj

ART. 22
Fondul necesar pentru plata ajutorului de şomaj, a ajutorului de integrare profesionalã şi a alocaţiei de sprijin se constituie din urmãtoarele surse:
a) o cota de 5% aplicatã asupra fondului de salarii realizat lunar, în valoare bruta, de persoanele fizice şi juridice romane şi strãine cu sediul în România, care angajeazã personal roman, precum şi din veniturile declarate în contractele de asigurãri sociale de cãtre persoanele fizice autorizate sa presteze o activitate individualã şi asociaţiile familiale care îşi desfãşoarã activitatea în temeiul <>Decretului-lege nr. 54/1990 ;
b) o contribuţie de 1% din salariul de baza lunar de încadrare brut, plãtitã de salariaţii persoanelor fizice şi juridice prevãzute la lit. a);
c) o contribuţie de 1% din venitul lunar în valoare bruta, obţinut din munca prestatã de cãtre membrii cooperaţiei;
d) o subventie de la bugetul de stat pentru completarea fondului, în caz ca sursele de la lit. a), b) şi c) nu acoperã plãţile datorate.
ART. 21
(1) Fondul prevãzut la art. 22 se pãstreazã într-un cont al Ministerului Muncii şi Protecţiei Sociale deschis la Banca Nationala a României, este gestionat de acesta şi este purtãtor de dobinda.
(2) Sumele neconsumate într-o perioada se reporteazã în perioadele imediat urmãtoare fãrã a exista obligaţia de a fi vãrsate la bugetul de stat.
(3) Pentru nevãrsarea la termen a sumelor prevãzute la art. 22 se aplica o majorare de 0,2 % pentru fiecare zi de intirziere, dar nu mai mult decît totalul sumelor datorate. Sumele reprezentind majorãrile de intirziere sunt sursa de constituire a fondului pentru plata ajutorului de şomaj, a ajutorului de integrare profesionalã şi a alocaţiei de sprijin.
(4) În cazul neachitarii la termen a contribuţiilor datorate pentru constituirea fondului pentru plata ajutorului de şomaj, a ajutorului de integrare profesionalã şi a alocaţiei de sprijin, precum şi a majorãrilor de intirziere, potrivit legii, direcţiile teritoriale ale Ministerului Muncii şi Protecţiei Sociale pot dispune poprirea sumelor respective din conturile agenţilor economici, prin introducerea de dispoziţii de încasare, care constituie titluri executorii, pe care organele bancare sunt obligate a le executa fãrã acceptul debitorilor. În cazul lipsei disponibilitãţilor bãneşti în conturile bancare, lichidarea creanţelor se face prin aplicarea procedurii de executare silitã, în condiţiile legii.
ART. 24
(1) Din fondul constituit potrivit art. 22 şi 23 din prezenta lege se vor face plati şi pentru:
a) acoperirea unor cheltuieli legate de efectuarea plãţii ajutorului de şomaj, a ajutorului de integrare profesionalã şi a alocaţiei de sprijin;
b) acoperirea unor cheltuieli pentru calificarea, recalificarea şi perfecţionarea şomerilor, a celor care beneficiazã de ajutorul de integrare profesionalã şi de alocaţia de sprijin;
c) utilizarea unei pãrţi de pînã la 10% din dobinda constituitã la fondul pentru plata ajutorului de şomaj, precum şi din veniturile din prestaţii realizate de oficiile forţei de munca şi de centrele de calificare şi recalificare a şomerilor, pentru dezvoltarea bazei materiale a acestor oficii şi centre de calificare şi recalificare, pentru reparaţii la clãdiri şi alte mijloace fixe din dotarea acestora, precum şi pentru cheltuieli de personal;
d) acordarea unor credite în condiţii avantajoase, cu o dobinda de 50% din dobinda bancarã negociata trimestrial, pentru înfiinţarea şi dezvoltarea de întreprinderi mici şi mijlocii, în scopul creãrii de noi locuri de munca, în special pentru someri; în acest scop, Banca Nationala a României va transfera o parte din fondul pentru plata ajutorului de şomaj ca depozit în bãncile comerciale indicate de Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale, în contul şi la dispoziţia acestuia.
(2) Pentru ca o întreprindere sa poatã fi finanţatã din fondul constituit conform art. 24 lit. d) trebuie sa îndeplineascã urmãtoarele condiţii:
a) sa angajeze minimum 50% din personal din rindul persoanelor care beneficiazã de ajutor de şomaj, ajutor de integrare profesionalã sau alocatie de sprijin. În cazul în care disponibilizeaza personalul provenit din categoriile menţionate, anterior implinirii a 2 ani de la încadrare, va fi obligatã sa angajeze, în limita procentului prevãzut, personal din rindul beneficiarilor acestor ajutoare. În cazul nerespectãrii procentului minim de angajare, agentul economic pierde dreptul de creditare şi plãteşte cu titlul de penalitate o suma egala cu mãrimea creditului acordat;
b) sa realizeze activitatea de baza în producţie, servicii sau turism; nu se pot finanta agenţii economici care au obiect de activitate exclusiv comerţul;
c) sa aibã întocmit proiectul de fezabilitate avizat de o comisie formatã din reprezentanţii bãncilor finanţatoare şi reprezentantul Ministerului Muncii şi Protecţiei Sociale.
(3) Timpul maxim de creditare este de un an, exclusiv perioada de graţie. În cazul în care întreprinderea solicita un credit suplimentar, i se poate acorda, cu condiţia achitãrii în totalitate a creditului anterior, inclusiv dobinda. Pentru noul credit acordat condiţia este cea prevãzutã la alin. (2) lit. a).
(4) Banca finanţatoare poarta rãspunderea pentru creditele acordate rãmase nerambursate.
(5) Mãrimea fondului destinat creditarii se va stabili prin legea bugetului asigurãrilor sociale de stat. La elaborarea proiectului legii bugetului asigurãrilor sociale de stat, cît priveşte stabilirea fondului destinat creditarii. Guvernul va consulta organizaţiile patronale şi confederatiile sindicale.
(6) Condiţiile de acordare şi rambursare a creditelor, modul de stabilire a garanţiilor şi organizarea şi desfãşurarea licitaţiilor pentru desemnarea bãncilor autorizate sa acorde credite din fondul pentru plata ajutorului de şomaj se vor stabili prin norme metodologice ale Ministerului Muncii şi Protecţiei Sociale şi ale Bãncii Naţionale a României.
ART. 25
(1) Au prioritate la obţinerea creditelor somerii care se obliga sa constituie întreprinderi, în condiţiile prevãzute la art. 24 alin. (1) lit. d) şi art. 24 alin. (2) din prezenta lege.
(2) La obţinerea creditelor au prioritate somerii din judeţele care au o rata a somajului mai mare decît media pe ţara.

CAP. 4
Dispoziţii finale

ART. 26
Pentru urmãrirea desfãşurãrii activitãţii privind stabilirea şi plata ajutorului de şomaj, a ajutorului de integrare profesionalã şi a alocaţiei de sprijin prevãzute de lege, la Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale, precum şi la direcţiile de munca şi protecţie socialã, se constituie un corp de control specializat. Numãrul de personal al corpului de control, precum şi modul de salarizare a acestuia se stabilesc prin hotãrîre a Guvernului.
ART. 27
(1) Constituie contravenţii şi se sancţioneazã dupã cum urmeazã:
a) amenda de la 10.000 la 20.000 lei, nerespectarea dispoziţiilor art. 17 alin. (2) şi (3);
b) cu amenda de la 15.000 la 30.000 lei, nerespectarea dispoziţiilor art. 33;
c) cu amenda de la 100.000 la 200.000 lei, nevãrsarea la termen a sumelor prevãzute la art. 22 lit. a, b) şi c) de constituire a fondului pentru plata ajutorului de şomaj, a ajutorului de integrare profesionalã şi a alocaţiei de sprijin;
(2) Sancţiunile prevãzute la alin. (1) se aplica persoanelor fizice şi juridice.
(3) Constatarea contravenţiilor şi aplicarea sancţiunilor se fac de cãtre organele corpului de control prevãzut la art. 26, precum şi de cãtre alte organe care, potrivit legii, au dreptul sa efectueze controlul.
(4) Corpul de control prevãzut la art. 26 este împuternicit sa constate contravenţii şi sa aplice sancţiuni şi pentru faptele prevãzute în <>Legea contabilitãţii nr. 82/1991 şi în <>Hotãrîrea Guvernului nr. 720/1991 privind aprobarea normelor de organizare şi exercitare a controlului financiar, sãvîrşite în legatura cu constituirea şi utilizarea fondului pentru plata ajutorului de şomaj.
(5) Prevederile prezentului articol se completeazã cu dispoziţiile <>Legii nr. 32/1968 privind stabilirea şi sancţionarea contravenţiilor.
ART. 28
Refuzul de a pune la dispoziţie sau de a elibera corpului de control documentele şi datele necesare verificãrii modului de constituire şi utilizare a fondului pentru plata ajutorului de şomaj constituie infracţiune şi se pedepseşte cu închisoare de la 3 luni la un an sau cu amenda.
ART. 29
(1) Sumele plãtite fãrã temei legal, cu titlu de ajutor de şomaj, ajutor de integrare profesionalã sau alocatie de sprijin, şi celelalte drepturi bãneşti aferente se recupereazã, potrivit legii, de la cei care le-au primit. Sumele rãmase nerecuperate de la beneficiarii de ajutor de şomaj, de ajutor de integrare profesionalã sau de alocatie de sprijin decedati nu se mai urmãresc.
(2) Recuperarea sumelor plãtite fãrã temei legal se face pe baza deciziei conducerii direcţiilor de munca şi protecţie socialã judeţene şi a Direcţiei generale de munca şi protecţie socialã a municipiului Bucureşti, care constituie titlu executoriu.
(3) Persoanele care, prin nerespectarea dispoziţiilor legale, determina plata unor sume necuvenite din fondul pentru plata ajutorului de şomaj sunt obligate la restituirea acestora, potrivit legii.
ART. 30
(1) În termen de 90 de zile de la intrarea în vigoare a prezentei legi, Guvernul va stabili prin hotãrîre *) modul de înfiinţare, organizare şi funcţionare a centrelor de calificare şi recalificare a persoanelor care primesc ajutor de şomaj, precum şi drepturile şi obligaţiile persoanelor în cauza.
(2) Guvernul are obligaţia de a asigura, în termen de cel mult 3 ani de la intrarea în vigoare a prezentei legi, o baza materialã corespunzãtoare bunei desfasurari a procesului de calificare, recalificare şi perfecţionare a şomerilor.
(3) Centrele de calificare şi recalificare vor fi organizate prin preluarea unor spaţii din reţeaua de învãţãmînt care nu-şi mai justifica funcţionarea, a altor spaţii existente, precum şi prin preluarea personalului necesar din aceste unitãţi.
(4) Centrele de calificare şi recalificare vor funcţiona în subordinea direcţiilor de munca şi protecţie socialã.
(5) Pentru a asigura utilizarea tuturor posibilitãţilor existente, direcţiile de munca şi protecţie socialã vor putea organiza cursuri de calificare, recalificare, perfecţionare sau, dupã caz, alte forme de pregãtire profesionalã a persoanelor care primesc ajutor de şomaj, ajutor de integrare profesionalã sau alocatie de sprijin şi în şcoli profesionale sau alte unitãţi similare.
ART. 31
Procedura de primire şi soluţionare a cererilor de plata a ajutorului de şomaj, a ajutorului de integrare profesionalã şi a alocaţiei de sprijin se va stabili în termen de 15 zile **) de la publicarea legii, prin ordinul ministrului muncii şi protecţiei sociale, ce se va publica în Monitorul Oficial al României.
ART. 32
Litigiile privind stabilirea şi plata ajutorului de şomaj, a ajutorului de integrare profesionalã şi a alocaţiei de sprijin se soluţioneazã de cãtre instanţele judecãtoreşti, potrivit procedurii aplicabile litigiilor de munca.
ART. 33
Unitãţile au obligaţia de a comunica la oficiile forţei de munca toate posturile libere în termen de 3 zile de la data cînd au devenit vacante, iar direcţiile de munca şi protecţie socialã au obligaţia de a tine evidenta şi a afişa locurile de munca vacante.
ART. 34
(1) Persoanele prevãzute la art. 2, care sunt neincadrate în munca la data intrãrii în vigoare a prezentei legi şi sunt înscrise la oficiile forţei de munca, beneficiazã de ajutor de şomaj de la data cererii.
(2) În cazul cînd persoanele prevãzute la alin. (1) nu sunt înscrise la oficiile forţei de munca, ele dobîndesc dreptul de ajutor de şomaj dupã 30 de zile de la data înscrierii.
ART. 35
În sensul prezentei legi, prin membrii de familie se înţelege soţul, sotia şi alte persoane aflate în întreţinerea acestora, potrivit legii.
ART. 36
(1) Pe data intrãrii în vigoare a prezentei legi se abroga prevederile Hotãrîrii Guvernului nr. 758/1990 cu privire la salarizarea personalului devenit, în mod temporar, disponibil.
(2) Fondurile constituite în baza <>Decretului-lege nr. 144/1990 pentru prelungirea termenului de aplicare a Decretului-lege nr. 25/1990 cu privire la utilizarea şi salarizarea personalului în perioadele de întrerupere a activitãţii se vireazã în contul fondului pentru plata ajutorului de şomaj.
(3) Dispoziţiile <>art. 20 din Legea nr. 3/1977 privind pensiile de asigurãri sociale de stat şi asistenta socialã şi ale <>art. 51 din Legea nr. 5/1973 se modifica corespunzãtor prevederilor prezentei legi.
(4) Prezenta lege intra în vigoare în termen de 30 de zile de la publicarea ei în Monitorul Oficial al României.

--------------------
*) A se vedea <>Hotãrîrea Guvernului nr. 288/1991 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 104 din 15 mai 1991, modificatã prin <>Hotãrîrea Guvernului nr. 171/1994 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 110 din 29 aprilie 1994.
**) Termenul de 15 zile curge de la data republicarii prezentei legi în Monitorul Oficial al României.

--------------------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016