Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   LEGE nr. 1 din 30 iunie 1977  privind impozitul pe fondul total de retribuire al unitatilor de stat    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

LEGE nr. 1 din 30 iunie 1977 privind impozitul pe fondul total de retribuire al unitatilor de stat

EMITENT: MAREA ADUNARE NATIONALA
PUBLICAT: BULETINUL OFICIAL nr. 60 din 8 iulie 1977
În temeiul articolului 57 din Constituţia Republicii Socialiste România semnam şi dispunem sa fie publicatã în Buletinul Oficial al Republicii Socialiste România Legea nr. 1 din 30 iunie 1977 privind impozitul pe fondul total de retribuire al unitãţilor socialiste de stat.

NICOLAE CEAUŞESCU
PREŞEDINTELE
REPUBLICII SOCIALISTE ROMÂNIA

Înfãptuirea sarcinilor stabilite de Congresul al IX-lea al Partidului Comunist Roman privind perfecţionarea continua a organizãrii şi conducerii planificate a economiei naţionale impune luarea unor noi mãsuri pentru îmbunãtãţirea sistemului de impozitare a retributiei, care sa conducã şi la eliminarea formelor şi metodelor complicate de calcul al veniturilor oamenilor muncii.
În acest scop urmeazã ca impozitul pe retribuţiile individuale sa fie desfiinţat, iar retribuţiile tarifare de încadrare sa fie stabilite, fãrã impozit, egale încasate. În acelaşi timp, adaosurile la retributie provenite din depãşirea normelor de munca, premiile, precum şi orice alte drepturi prevãzute de lege, se vor calcula, de asemenea, fãrã impozit. În felul acesta oamenii muncii vor avea posibilitatea sa cunoascã nemijlocit drepturile bãneşti pe care trebuie sa le primeascã pentru munca prestanta şi sa exercite un control direct asupra modului de determinare a veniturilor ce li se cuvin.
Ca urmare, în locul impozitului pe retributie care, în prezent, se calculeazã şi retine pentru fiecare persoana pe baza unor cote progresive, urmeazã a se introduce impozitul pe fondul total de retribuire plãtit de unitãţile socialiste.
Pentru asigurarea cadrului juridic necesar instituirii sistemului de impozitare pe fondul total de retribuire,

Marea Adunare Nationala a Republicii Socialiste România adopta prezenta lege.

CAP. 1
Dispoziţii generale

ART. 1
În Republica Socialistã România oamenii muncii au dreptul la o retributie stabilitã potrivit principiului socialist al retribuirii dupã cantitatea, calitatea muncii şi importanta socialã a muncii prestate.
În spiritul normelor eticii şi echitãţii socialiste nimãnui nu îi este ingaduit sa obţinã venituri fãrã munca sau sa realizeze venituri prin însuşirea muncii altora.
ART. 2
Prin sistemul de retribuirte şi impozitare statul asigura, cu prioritate, creşterea continua a ponderii veniturilor directe în veniturile totale ale oamenilor muncii.
ART. 3
Retributia tarifara, precum şi orice alte venituri care se cuvin, potrivit legii, persoanelor care muncesc în unitãţile socialiste de stat sînt efective şi nu sînt supuse impozitãrii.
În locul impozitului pe retributie plãtit de fiecare persoana se introduce impozitul pe fondul total de retribuire plãtit de unitãţile socialiste.
ART. 4
Oamenii muncii încaseazã direct veniturile efective ce li se cuvin pentru munca prestatã din retributia tarifara şi din orice alte drepturi de retributie prevãzute de lege. Prin desfiinţarea impozitului pe retributia tarifara individualã, reducerile, scutirile şi majorãrile de impozit nu se mai aplica.
Din veniturile efective nu pot fi efectuate reţineri sau contribuţii în afarã celor prevãzute de lege. Oamenii muncii sînt singurii în drept sa-şi gospodareasca, dupã cum cred de cuviinţã, veniturile obţinute din munca prestatã, pentru satisfacerea nevoilor lor materiale şi spirituale.
ART. 5
Retributia tarifara de încadrare neta se stabileşte prin scãderea din retributia tarifara de încadrare bruta existenta la data prezentei legi a impozitului aferent acesteia.
ART. 6
Adaosul de retributie pentru depãşirea normelor de munca se va plati, în continuare, potrivit reglementãrilor în vigoare, calculul acestuia facindu-se pe baza retributiei tarifare de încadrare fãrã impozit.
De asemenea, cotele existente pentru sporurile de vechime neîntreruptã în aceiaşi unitate rãmîn nemodificate, urmînd ca ele sa fie calculate corespunzãtor noii retribuţii tarifare de încadrare fãrã impozit.
ART. 7
Gratificatiile, premiile pentru realizari deosebite, precum şi orice alte drepturi de retribuire prevãzute de lege pentru munca prestatã se stabilesc fãrã impozit.
ART. 8
Plafoanele de venituri în vigoare la data prezentei legi în raport de care se determina drepturi şi obligaţii ale persoanelor care muncesc în unitãţile socialiste de stat rãmîn nemodificate şi în condiţiile stabilirii retributiilor tarifare fãrã impozit, nemajorate, atît timp cît nu se schimba condiţiile pe baza cãrora au fost stabilite, astfel încît sa se menţinã drepturile şi obligaţiile în vigoare la data prezentei legi.
Plafonul de 1.500 lei venit mediu lunar pe fiecare membru de familie, în raport de care persoanele care muncesc în unitãţile socialiste de stat au dreptul, potrivit legii, la locuinta cu chirie din fondul locativ de stat, rãmîne nemodificat.
ART. 9
Concomitent cu mãsurile economice şi sociale luate de stat pentru crearea condiţiilor corespunzãtoare formãrii şi pregãtirii tinerei generaţii, cetãţenii fãrã copii au datoria de a contribui la constituirea fondurilor necesare realizãrii acestei acţiuni.
În acest scop persoanele care muncesc în unitãţile socialiste de stat, în virsta de peste 25 de ani, care nu au copii, vor plati o contribuţie fixa lunarã, în funcţie de retributia tarifara de încadrare, stabilitã potrivit prevederilor prezentei legi.
ART. 10
Oamenii muncii exercita, potrivit legii, controlul nemijlocit asupra modului în care unitãţile socialiste determina drepturile ce li se cuvin pentru munca prestatã.

CAP. 2
Calcularea şi vãrsarea impozitului pe fondul total de retribuire

ART. 11
Unitãţile economice de stat şi instituţiile de stat sînt obligate sa plãteascã un impozit asupra fondului total de retribuire.
ART. 12
Fondul total de retribuire asupra cãruia se calculeazã impozitul prevãzut la art. 11 cuprinde retribuţiile tarifare, indemnizaţiile, premiile, precum şi orice alte drepturi prevãzute de lege pentru munca prestatã.
În cazul în care, potrivit legii, o parte din retributie se acorda în natura, contravaloarea produselor, calculatã la preţurile cu amãnuntul sau, în lipsa acestora, la preţurile de contractare sau de achiziţie, se include în fondul total de retribuire.
ART. 13
Impozitul se calculeazã prin aplicarea asupra fondului total de retribuire a unor cote de impozit diferenţiate pe ramuri, subramuri şi activitãţi economico-sociale, dupã cum urmeazã:



───────────────────────────────────────────────────────────────────────
Ramura sau subramura Cota de impozit
%
───────────────────────────────────────────────────────────────────────
A. Industrie
1. Industria energiei electrice şi termice 17,00
2. Industria carbunelui 17,50
3. Industria cocsochimica 17,50
4. Industria petrolului 16,50
5. Industria extractiva a gazului metan 16,50
6. Extractia şi prepararea minereurilor feroase 17,50
7. Industria metalurgiei feroase 17,50
8. Extractia şi prepararea minereurilor neferoase şi feroase 17,50
9. Industria metalurgiei neferoase 17.00
10. Construcţii de maşini 16,50
11. Industria electrotehnica şi electronica 16,00
12. Industria construcţiilor metalice şi a produselor metalice 16,50
13. Reparaţii de maşini şi utilaje 16,50
14. Industria chimica 16,00
15. Extractia minereurilor nemetalifere 16,50
16. Industria produselor din substanţe abrazive,
din cãrbune şi grafit 17,00
17. Industria materialelor de construcţii 16,00
18. Exploatãri forestiere 17,00
19. Industria de prelucrare a lemnului 15,50
20. Industria celulozei şi hirtiei 16,00
21. Industria sticlei, portelanului şi faiantei 16,00
22. Industria textila 15,50
23. Industria confecţiilor 14,50
24. Industria pielariei, blanariei şi incaltamintei 15,50
25. Industria alimentara 15,50
26. Industria sapunurilor şi cosmeticelor 15,50
27. Industria poligrafica 16,00
28. Alte ramuri ale industriei 15,50
B. Construcţii 17,00
C. Agricultura 16,00
D. Silvicultura 15,50
E. Transporturi 16,50
F. Telecomunicaţii 15,50
G. Circulaţia mãrfurilor 15,50
H. Gospodãria comunalã, de locuinţe, alte
prestãri de servicii neproductive, inclusiv
prestãrile efectuate de industria localã,
cooperatia mestesugareasca şi de consum 15,50
I. Învãţãmînt, cultura şi arta 15,00
J. Ştiinţa şi deservire ştiinţificã 16,00
K. Ocrotirea sãnãtãţii, asistenta socialã şi
cultura fizica 15,00
L. Instituţii financiare şi de asigurãri 16,00
M. Administraţie 16,00
N. Alte ramuri şi sectoare de activitate 17,00
───────────────────────────────────────────────────────────────────────



ART. 14
Încadrarea unitãţilor economice de stat şi a instituţiilor de stat în ramurile, subramurile şi activitãţile prevãzute la art. 13 se face potrivit dispoziţiilor legale în vigoare.
ART. 15
Impozitul pe fondul total de retribuire efectiv datorat de unitãţile economice de stat şi instituţiile de stat se determina prin aplicarea asupra fondului total de retribuire realizat lunar a cotelor de impozit prevãzute la art. 13.
ART. 16
Impozitul pe fondul total de retribuire se suporta de unitãţile economice de stat, dupã caz, din costurile de producţie sau din cheltuielile de circulaţie, iar de instituţiile de stat, din fondurile prevãzute în planurile de venituri şi cheltuieli.
Impozitul pe fondul total de retribuire aferent indemnizaţiilor de asigurãri sociale se suporta din fondul asigurãrilor sociale.
ART. 17
Impozitul pe fondul total de retribuire se vãrsa lunar la bugetul de stat, odatã cu plata drepturilor de retribuire cuvenite pentru chenzina a doua a fiecãrei luni.
În situaţia în care plata drepturilor de retribuire se face la alte perioade decît chenzinal, impozitul pe fondul total de retribuire se vãrsa la bugetul de stat odatã cu ultima plata a drepturilor de retribuire cuvenite pentru luna respectiva.
ART. 18
Impozitul pe fondul de retribuire neplãtit la termen ori în cuantumul legal se poate stabili pe un an în urma de la data constatãrii. Diferenţele de plata se vãrsa la bugetul de stat în termen de cinci zile de la stabilirea acestora.
Impozitul plãtit în plus se compenseazã ori se restituie, din oficiu sau la cerere, pe un an în urma de la data constatãrii.
ART. 19
Nevãrsarea la termen a impozitului pe fondul total de retribuire atrage o majorare de unu la suta pentru fiecare luna sau fracţiune de luna de intirziere.
ART. 20
Fracţiunile de impozit sau de majorãri de intirziere de pînã la 0,50 lei inclusiv se neglijeazã, iar cele de peste 0,50 lei se rotunjesc la un leu.
ART. 21
Organele financiare din unitãţile economice de stat şi instituţiile de stat au obligaţia sa controleze corect determinarea impozitului pe fondul total de retribuire, precum şi respectarea termenului de vãrsare a acestuia la bugetul de stat.
Unitãţile bancare vor elibera sumele pentru ultima plata a drepturilor de retributie cuvenite pentru luna respectiva numai dupã primirea documentelor pentru virarea impozitului şi verificarea calculului acestuia.
În cazul neachitarii la termen a impozitului, organele bancare au dreptul de a dispune virarea acestuia la bugetul de stat din conturile unitãţilor respective.

CAP. 3
Contribuţia persoanelor fãrã copii care muncesc în unitãţile socialiste de stat

ART. 22
Persoanele fãrã copii, cãsãtorite sau necasatorite, în virsta de peste 25 de ani, care muncesc în unitãţile economice de stat şi instituţiile de stat, vor plati o contribuţie fixa, lunarã, diferenţiatã în funcţie de retributia tarifara de încadrare, dupã cum urmeazã:



──────────────────────────────────────────
Retributia tarifara Contribuţia fixa
lunarã de încadrare lunarã
lei lei
──────────────────────────────────────────
Pînã la 1.440 20
1.441 - 1.500 25
1.501 - 1.600 30
1.601 - 1.750 40
1.751 - 1.850 60
1.851 - 2.000 80
2.001 - 2.150 90
2.151 - 2.350 100
2.351 - 2.550 110
2.551 - 2.750 120
2.751 - 3.000 135
3.001 - 3.350 150
3.351 - 3.750 190
3.751 - 4.150 220
4.151 - 4.550 250
4.551 - 5.000 280
5.001 - 5.500 320
5.501 - 6.500 280
6.501 - 8.000 450
peste 8.000 550
──────────────────────────────────────────



ART. 23
Contribuţia persoanelor fãrã copii se datoreazã începînd cu luna în care persoanele în cauza împlinesc virsta de 25 de ani şi începînd cu luna urmãtoare aceleia în care acestea au devenit pãrinţi sau îndeplinesc una din condiţiile de exceptare de la plata, pe baza de cerere şi acte doveditoare.
ART. 24
Se excepta de la obligaţia de plata a contribuţiei prevãzute la art. 22 persoanele care au avut unul sau mai mulţi copii nãscuţi vii, decedati ulterior, precum şi persoanele care au invaliditate de gradul I sau II şi sotii acestora, pe timpul cît dureazã invaliditatea. De asemenea, sînt exceptate de la plata contribuţiei persoanele fãrã copii, care sînt cãsãtorite cu persoane care au copii, pe timpul cît dureazã cãsãtoria, dacã la data acesteia copii erau în întreţinerea efectivã a unuia dintre soţi sau unul dintre aceştia platea pensie de întreţinere.
În sensul prezentei legi, se considera persoane cu copii şi persoanele cu copii înfiaţi sau încredinţaţi spre creştere şi educare.
În situaţia în care au intervenit modificãri de natura sa conducã la încetarea exceptarii de la plata contribuţiei prevãzute la art. 22, persoanele în cauza sînt obligate sa anunţe în scris, în termen de cinci zile de la data producerii acestora, unitatea la care sînt încadrate în munca.
ART. 25
Contribuţia persoanelor fãrã copii, încadrate cu program de munca redus, se determina proporţional cu timpul lucrat prin raportarea la contribuţia corespunzãtoare retributiei tarifare de încadrare aferentã programului integral de munca.
ART. 26
Dispoziţiile cuprinse la art. 17-21 privitoare la calcularea şi vãrsarea impozitului pe fondul total de retribuire se aplica în mod corespunzãtor şi în cazul contribuţiei persoanelor fãrã copii.

CAP. 4
Dispoziţii comune şi finale

ART. 27
În fondul total de retribuire asupra cãruia se calculeazã impozitul nu se includ: diurnele de deplasare, detaşare şi indemnizaţiile de transferare sau instalare; drepturile de autor sau colaborator extern; retribuţiile pentru prestarea de servicii pe baza de contracte civile ori pentru alte categorii de lucrãri care nu au la baza contracte de munca reglementate, ca atare, prin legislaţia muncii; retribuţiile şi alte drepturi plãtite nevazatorilor invalizi de gradele I sau II.
ART. 28
Fondul de retribuire asupra cãruia se aplica cotele de asigurãri sociale de stat se determina pe baza fondului total de retribuire stabilit potrivit prevederilor art. 12, din care se scad sumele reprezentind drepturile prevãzute la <>art. 2 din Decretul nr. 389/1972 cu privire la contribuţia pentru asigurãrile sociale de stat, la suma astfel obţinutã se adauga impozitul pe fondul total de retribuire aferent calculat cu cotele prevãzute în prezenta lege.
ART. 29
Prevederile prezentei legi se aplica şi organizaţiilor cooperaţiei mestesugaresi şi de consum, celorlalte organizaţii obşteşti, precum şi asociaţiilor economice intercooperatiste agricole de producţie, pentru fondul de retribuire aferent persoanelor încadrate cu contract de munca.
ART. 30
Veniturile obţinute din munca, altele decît cele asupra cãrora se calculeazã impozitul pe fondul total de retribuire, se impun, în continuare, potrivit dispoziţiilor legale în vigoare la data prezentei legi.
ART. 31
Nerespectarea prevederilor prezentei legi atrage rãspunderea disciplinarã, contravenţionalã sau penalã, dupã caz, precum şi materialã sau civilã.
ART. 32
Prevederile prezentei legi se aplica începînd cu plãţile pentru retribuţiile aferente lunii iulie 1977.
ART. 33
Odatã cu aplicarea prevederilor prezentei legi se abroga orice alte dispoziţii care nu sînt în concordanta cu prevederile acesteia.
Aceasta lege a fost adoptatã de Marea Adunare Nationala în şedinţa din 30 iunie 1977.

Preşedintele
Marii Adunãri Naţionale,
NICOLAE GIOSAN

--------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 Modele de Contracte Civile si Acte Comerciale conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 Modele de Contracte Civile si Acte Comerciale conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016