Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   LEGE Nr. 1 din 1978  cu privire la activitatea de rezolvare a propunerilor, sesizarilor, reclamatiilor si cererilor oamenilor muncii    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

LEGE Nr. 1 din 1978 cu privire la activitatea de rezolvare a propunerilor, sesizarilor, reclamatiilor si cererilor oamenilor muncii

EMITENT: MAREA ADUNARE NATIONALA
PUBLICAT: BULETINUL OFICIAL NR. 24 din 27 martie 1978
Înfãptuirea Programului Partidului Comunist Roman de faurire a societãţii socialiste multilateral dezvoltate şi inaintare a României spre comunism face necesarã lãrgirea participãrii întregului popor la dezvoltarea, elaborarea şi aplicarea tuturor hotãrîrilor privind dezvoltarea economico-socialã a tarii.
Propunerile şi sesizãrile adresate organelor de partid, de stat şi obşteşti reprezintã o importanta forma de participare directa şi efectivã a oamenilor muncii la conducerea treburilor de stat şi obşteşti, o expresie a afirmarii drepturilor şi libertãţilor cetatenesti, consfinţite de Constituţie, a dezvoltãrii şi adincirii continue a democraţiei socialiste.
Rezolvarea scrisorilor oamenilor muncii şi buna organizare a audientelor constituie preocupãri permanente ale partidului şi statului pentru întãrirea continua a legãturii cu masele, pentru consultarea sistematica şi multilaterala a acestora, în vederea soluţionãrii optime a problemelor edificarii societãţii socialiste şi a perfecţionãrii cadrului institutional de realizare a autoconducerii muncitoresti.
Conducerile unitãţilor socialiste, comitetele şi birourile executive ale consiliilor populare, celelalte organe centrale şi locale de stat au obligaţia de a acţiona cu operativitate pentru soluţionarea propunerilor şi înlãturarea lipsurilor semnalate de oamenii muncii, de a dovedi receptivitatea sporitã fata de cerinţele justificate ale acestora, de a manifesta spirit de rãspundere fata de sesizãrile cetãţenilor şi lichidarea neajunsurilor constatate. Manifestãrile de taraganare şi formalism sau neglijenţa în soluţionarea propunerilor, sesizarilor şi cererilor oamenilor muncii contravin normelor generale de conducere şi organizare a societãţii noastre socialiste care prin esenta sa îşi propune sa asigure o mai larga valorificare a experienţei înaintate, a iniţiativei şi a capacitãţii creatoare a oamenilor muncii, în toate sectoarele de activitate.
Pentru îmbunãtãţirea continua a activitãţii de examinare şi rezolvare a propunerilor, sesizarilor, reclamatiilor şi cererilor oamenilor muncii, creşterea rãspunderii organelor statului în asigurarea respectãrii drepturilor şi intereselor legitime ale cetãţenilor, în conformitate cu hotãrîrile partidului şi legile tarii, este necesarã perfecţionarea cadrului legislativ al acestei activitãţi.
În acest scop,
Marea Adunare Nationala a Republicii Socialiste România adopta prezenta lege.

CAP. 1
Dispoziţii generale
ART. 1
Dreptul de petiţionare, garantat de Constituţie tuturor cetãţenilor, constituie o expresie a democraţiei socialiste, a legãturii directe a partidului şi statului cu masele de oameni ai muncii, o forma importanta de participare a cetãţenilor la conducerea tuturor sectoarelor de activitate, la dezbaterea şi soluţionarea problemelor vieţii economice şi sociale, în conformitate cu hotãrîrile partidului şi legile tarii.
ART. 2
Oamenii muncii au dreptul de a se adresa organelor de partid şi de stat, unitãţilor socialiste şi organizaţiilor obşteşti cu orice probleme de interes personal, de a solicita lãmurirea şi soluţionarea acestora potrivit prevederilor legale.
De asemenea, oamenii muncii au dreptul şi îndatorirea de a sesiza organele competente de partid şi de stat, precum şi organizaţiile obşteşti, cu orice probleme de interes general privind perfecţionarea activitãţii economico-sociale, apãrarea şi dezvoltarea avutului obştesc, întãrirea legalitãţii, a ordinii şi disciplinei, afirmarea în intreaga viata socialã a principiilor eticii şi echitãţii socialiste, combaterea manifestãrilor de birocratism, înlãturarea neajunsurilor şi lipsurilor, a abaterilor şi abuzurilor în munca.
ART. 3
Intreaga activitate de examinare şi rezolvare a propunerilor, sesizarilor, reclamatiilor s cererilor oamenilor muncii se desfãşoarã sub conducerea nemijlocitã a organelor şi organizaţiilor de partid.
Organele de stat, unitãţile socialiste şi organizaţiile obşteşti sînt obligate sa examineze şi sa clarifice toate problemele de interes personal sau general sesizate de cetãţeni prin scrisori sau la audiente şi rãspund de rezolvarea acestora cu principialitate şi operativitate maxima, potrivit hotãrîrilor partidului şi legilor tarii.
ART. 4
Organele de conducere colectivã ale ministerelor, celorlalte organe de stat, ale tuturor unitãţilor socialiste şi organizaţiilor obşteşti, sînt obligate sa sigure buna organizare şi desfãşurare a întregii activitãţi de examinare şi soluţionare a propunerilor, sesizarilor şi cererilor cetãţenilor.
Miniştrii, conducãtorii întreprinderilor, instituţiilor, celorlalte unitãţi socialiste şi organizaţiilor obşteşti rãspund pentru obiectivitatea cercetãrilor efectuate, pentru temeinicia şi justetea concluziilor desprinse şi legalitatea mãsurilor stabilite, pentru exactitatea şi operativitatea raspunsurilor date cetãţenilor.
ART. 5
Scrisorile oamenilor muncii vor fi rezolvate prin cercetare directa, la fata locului.
Organele însãrcinate cu soluţionarea sesizarilor şi reclamatiilor vor lua în considerare, de regula, scrisorile semnate, precum şi cererile, sesizãrile şi reclamaţiile prezentate personal în cadrul audientelor.
În toate cazurile este obligatorie ascultarea persoanei la care se referã scrisoarea.
ART. 6
Nici o persoana care a adresat, cu buna-credinţa sesizãri verbale sau scrise organelor şi organizaţiilor de partid, de stat sau obşteşti, nu poate fi trasa, în nici un fel, la rãspundere pentru aceasta. Orice act de persecutie impotriva persoanelor care au fãcut asemenea sesizãri se sancţioneazã potrivit legii.
Se sancţioneazã, de asemenea, potrivit legii, defãimarea sau calomnierea unei persoane, prin scrisori şi audiente.
ART. 7
Persoanele care manifesta atitudine birocratica fata de scrisorile oamenilor muncii, taraganeaza rezolvarea lor, incearca sa acopere lipsurile sau accepta soluţii superficiale în rezolvarea sesizarilor şi solicitãrilor, care nu respecta obligaţia de a primi cetãţenii în audienta, vor fi puse în discuţia colectivelor de munca din care fac parte, luindu-se mãsurile corespunzãtoare.

CAP. 2
Examinarea şi rezolvarea propunerilor, sesizarilor, reclamatiilor şi cererilor
ART. 8
Dreptul de petiţionare se exercita prin propuneri, sesizãri, reclamaţii şi cereri adresate organelor puterii de stat, ale administraţiei de stat, organelor judecãtoreşti, organelor procuraturii, instituţiilor, unitãţilor economice de stat, precum şi organizaţiilor cooperatiste şi celorlalte organizaţii obşteşti.
ART. 9
Organele şi organizaţiile de stat şi obşteşti, toate unitãţile socialiste sînt obligate sa analizeze cu cea mai mare grija scrisorile adresate de cetãţeni şi sa le încredinţeze spre soluţionare unor cadre cu o temeinica pregãtire politica şi profesionalã, experienta în munca şi cu o conduita ireprosabila în societate, care în intreaga lor activitate au dat dovada de principialitate în aplicarea legilor.
ART. 10
Sesizãrile şi reclamaţiile îndreptate impotriva activitãţii conducerii unor unitãţi socialiste, a unui organ de stat sau obştesc se cerceteazã şi se rezolva de cãtre organele ierarhic superioare.
Este interzisã trimiterea spre cercetare a sesizarilor şi reclamatiilor cãtre organele sau persoanele la a cãror activitate se referã acestea.
ART. 11
Examinarea şi rezolvarea propunerilor, sesizarilor şi reclamatiilor, precum şi comunicarea raspunsurilor cãtre cetãţeni, trebuie sa se facã în cel mai scurt timp, fãrã a depãşi de la primirea acestora urmãtoarele termene:
a) 40 de zile pentru cele adresate organelor centrale de partid, de stat şi organizaţiilor obşteşti;
b) 30 de zile pentru cele adresate comitetelor judeţene de partid, Comitetului municipal de partid Bucureşti, consiliilor populare judeţene şi Consiliului popular al municipiului Bucureşti;
c) 20 de zile pentru toate celelalte organe de partid, de stat şi organizaţii obşteşti, precum şi pentru unitãţile economice şi sociale.
În cazurile cînd problemele ridicate intra în competenta altor organe sau organizaţii, scrisorile vor fi trimise acestora, spre rezolvare, în termen de 5 zile.
Pentru scrisorile cu caracter deosebit, care necesita o cercetare mai îndelungatã, termenele prevãzute mai sus vor putea fi prelungite cu cel mai mult 30 de zile de cãtre conducãtorii organelor care au primit scrisorile spre rezolvare. În mod cu totul excepţional, pentru anumite propuneri, sesizãri şi reclamaţii ce nu pot fi rezolvate în cadrul acestui termen se pot aproba prelungiri mai mari.
Cererile adresate tuturor organelor de stat se vor soluţiona în termen de 20 de zile.
ART. 12
La organele centrale de stat şi obşteşti, în toate unitãţile socialiste se vor organiza lunar colective alcãtuite din cadre de baza care vor controla modul de soluţionare a propunerilor şi sesizarilor oamenilor muncii, intervenind, totodatã, direct pentru adoptarea mãsurilor ce se impun.

CAP. 3
Atribuţiile şi rãspunderile organelor de conducere din unitãţile economico-sociale de stat şi obşteşti, precum şi ale consiliilor populare
ART. 13
Conducãtorii instituţiilor, întreprinderilor şi ai tuturor unitãţilor socialiste vor asigura cercetarea şi rezolvarea rapida şi temeinica a problemelor ridicate de oamenii muncii, cu respectarea stricta a prevederilor legale.
Directorii şi alte cadre cu munci de conducere ale unitãţilor socialiste sînt obligaţi sa primeascã zilnic personalul muncitor care doreşte sa ridice probleme privind activitatea unitãţii.
Pentru problemele de ordin personal ale oamenilor muncii din unitate, organele de conducere sînt obligate sa stabileascã o zi de primire pe saptamina.
ART. 14
Directorii întreprinderilor agricole de stat, ai staţiunilor pentru mecanizarea agriculturii şi ai altor unitãţi socialiste vor stabili zile în care se vor deplasa la fermele, secţiile, brigazile ori la alte subunitati componente care se afla la distanţe mari de sediul unitãţilor şi vor analiza şi rezolva, la fata locului, problemele ridicate de personalul acestora.
ART. 15
Consiliile oamenilor muncii din centrale, întreprinderi şi din alte unitãţi socialiste, organele de conducere ale unitãţilor cooperatiste şi ale celorlalte organizaţii obşteşti vor analiza sistematic problemele sesizate prin scrisori şi audiente şi vor pune în dezbaterea adunãrilor generale ale oamenilor muncii modul de soluţionare a acestora.
Birourile executive ale consiliilor oamenilor muncii vor cerceta şi rezolva scrisorile ce le sînt adresate direct.
ART. 16
Primãrii comunelor vor stabili o zi de audienta pe saptamina la sediul consiliului popular pentru primirea cetãţenilor care au de rezolvat probleme personale şi îşi vor stabili, în acelaşi scop, un program sãptãmînal de deplasare în satele comunei spre a primi în audienta pe cetãţenii din localitãţile respective.
Pentru problemele privind activitatea economicã, politica şi socialã ce se desfãşoarã în comuna, primãrii sînt obligaţi sa primeascã pe cetãţeni ori de cîte ori se afla la sediul consiliului popular.
Biroul executiv al consiliului popular comunal va fi informat lunar asupra scrisorilor primite, a sesizarilor din cadrul audientelor, precum şi a modului de rezolvare a problemelor ridicate de cetãţeni.
Consiliul popular comunal va analiza semestrial, în sesiuni, activitatea de cercetare şi soluţionare a problemelor sesizate de cetãţeni prin scrisori sau la audiente, prezentind concluziile cu privire la problemele de interes general în adunãrile cetatenesti din sate sau pe comuna.
ART. 17
În comitetele sau birourile executive ale consiliilor populare orãşeneşti, municipale şi judeţene se vor prezenta lunar informãri cu privire la soluţionarea propunerilor, sesizarilor, reclamatiilor şi cererilor cetãţenilor, precum şi la problemele ridicate în audiente. Semestrial, în cadrul sesiunilor consiliilor populare orãşeneşti, municipale şi judeţene se va analiza, pe baza rapoartelor comitetelor sau birourilor executive, modul de soluţionare a scrisorilor, stabilindu-se mãsuri de imbunatatire a activitãţii în acest domeniu şi de informare a cetãţenilor asupra rezolvarii problemelor de interes general.
ART. 18
Preşedinţii, prim-vicepreşedinţii, vicepreşedinţii şi secretarii comitetelor sau birourilor executive ale consiliilor populare vor primi în audienta, fiecare în cîte o zi pe saptamina, pe cetãţenii din unitatea administrativ-teritorialã respectiva, asigurind soluţionarea operativã şi legalã a problemelor.
ART. 19
Scrisorile care se referã la probleme de importanta deosebita vor fi examinate şi soluţionate sub conducerea şi îndrumarea directa a preşedinţilor comitetelor executive ale consiliilor populare judeţene. În acelaşi mod se va proceda şi în cazurile cînd s-au primit mai multe propuneri, sesizãri şi reclamaţii cu privire la aceeaşi problema, din acelaşi loc de munca sau localitate, ori cînd acestea sînt semnate de colective de cetãţeni.

CAP. 4
Atribuţiile şi rãspunderile organelor centrale de stat
ART. 20
În birourile executive ale consiliilor de conducere ale ministerelor şi celorlalte organe centrale se vor prezenta informãri lunare, iar semestrial consiliile de conducere vor analiza activitatea de rezolvare a problemelor ridicate în scrisori şi la audiente în cadrul acestor instituţii şi vor lua mãsurile corespunzãtoare.
ART. 21
Miniştrii şi ceilalţi conducatori ai organelor centrale vor primi în audienta, în cursul fiecãrei saptamini, în zilele şi orele programate; miniştrii secretari de stat, prim-adjunctii ministrilor, adjunctii ministrilor, secretarii de stat, celelalte cadre de conducere ale organelor centrale de stat vor primi cetãţeni în audienta în alte zile decît cele stabilite pentru conducãtorul instituţiei.
ART. 22
Organele centrale ale administraţiei de stat vor informa semestrial Consiliul de Miniştri cu privire la principalele concluzii desprinse din examinarea şi soluţionarea propunerilor, sesizarilor, reclamatiilor şi cererilor oamenilor muncii, la cauzele care le genereazã şi la mãsurile luate pentru îmbunãtãţirea activitãţii.
ART. 23
Consiliul de Miniştri va analiza semestrial, pe baza rapoartelor primite de la organele centrale ale administraţiei de stat, modul de soluţionare a propunerilor, reclamatiilor şi sesizarilor şi va raporta semestrial Consiliului de Stat asupra concluziilor desprinse, asupra mãsurilor luate şi a celor ce se impun a fi adoptate în continuare.
La guvern se va organiza primirea în audienta a cetãţenilor de doua ori pe luna, de cãtre fiecare prim-viceprim-ministru şi viceprim-ministru.
ART. 24
Pe lîngã Consiliul de Stat al Republicii Socialiste România se organizeazã o comisie, formatã din membri ai Consiliului de Stat, deputaţi, reprezentanţi ai Frontului Unitãţii Socialiste, Consiliului Central de Control Muncitoresc al Activitãţii Economice şi Sociale, precum şi ai altor organe centrale de partid şi de stat, care va analiza semestrial activitatea de soluţionare a propunerilor, sesizarilor, reclamatiilor şi cererilor oamenilor muncii adresate Consiliului de Stat şi va raporta Consiliului de Stat asupra concluziilor desprinse din aceasta analiza.

CAP. 5
Primirea, evidenta şi urmãrirea rezolvarii propunerilor, sesizarilor, reclamatiilor şi cererilor
ART. 25
Organele şi organizaţiile de stat sau obşteşti vor asigura, prin aparatul lor de specialitate, primirea, evidenta şi urmãrirea rezolvarii cererilor ce le sînt adresate, precum şi comunicarea rãspunsului cãtre petitionari.
ART. 26
Organele şi organizaţiile de stat sau obşteşti sînt obligate sa aducã la cunostinta celor interesaţi condiţiile legale pe care trebuie sa le îndeplineascã cererile a cãror rezolvare intra în competenta lor, indicind şi actele necesare soluţionãrii.
ART. 27
Toate propunerile, sesizãrile şi reclamaţiile vor fi luate în evidenta de persoanele care rãspund de primirea, evidenta şi urmãrirea rezolvarii lor.
ART. 28
Persoanele care rãspund de primirea, evidenta şi urmãrirea soluţionãrii propunerilor, sesizarilor şi reclamatiilor le prezintã conducãtorilor organelor şi organizaţiilor de stat sau obşteşti şi, pe baza indicaţiilor date, urmãresc rezolvarea lor corespunzãtoare, precum şi comunicarea rãspunsului cãtre petitionari, în termenele stabilite prin prezenta lege.
ART. 29
Organele şi organizaţiile de stat sau obşteşti sînt obligate sa examineze şi sa rezolve, cu respectarea prevederilor prezentei legi, propunerile, sesizãrile şi reclamaţiile adresate organelor de presa şi sa comunice redactiilor, în termenele prevãzute de art. 11, rezultatul cercetãrilor şi mãsurile luate.
ART. 30
Organele de presa centrale şi locale, radioul şi televiziunea vor folosi scrisorile şi audientele pentru mobilizarea iniţiativei creatoare a oamenilor muncii în realizarea planului şi a tuturor sarcinilor de producţie, pentru cultivarea grijii fata de avutul obştesc, pentru promovarea legalitãţii şi normelor eticii şi echitãţii socialiste. Mijloacele de informare în masa au obligaţia sa urmãreascã soluţionarea faptelor sesizate, informind publicul asupra modului în care aceste probleme au fost rezolvate de cãtre organele respective.

CAP. 6
Dispoziţii finale
ART. 31
Propunerile, sesizãrile, reclamaţiile şi cererile adresate organelor şi organizaţiilor de stat sau obşteşti se primesc, se examineazã şi se rezolva potrivit prevederilor prezentei legi, în mãsura în care prin dispoziţii legale speciale nu este stabilitã o alta reglementare.
ART. 32
<>Decretul nr. 534/1966 cu privire la primirea, examinarea şi rezolvarea cererilor, reclamatiilor, sesizarilor şi propunerilor cetãţenilor, devenit Legea nr. 21/1966 , precum şi orice alte dispoziţii contrare, se abroga.
-----------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016