Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   LEGE nr. 1 din 16 februarie 1968  pentru modificarea unor articole din Constitutia Republicii Socialiste Romania    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

LEGE nr. 1 din 16 februarie 1968 pentru modificarea unor articole din Constitutia Republicii Socialiste Romania

EMITENT: MAREA ADUNARE NATIONALA
PUBLICAT: BULETINUL OFICIAL nr. 16 din 16 februarie 1968

EXPUNERE DE MOTIVE


Pentru aducerea la indeplinire a directivelor Conferintei Nationale a Partidului Comunist Roman din 6-8 decembrie 1967, apare necesar ca dispozitiile constitutionale privind organizarea administrativa a teritoriului, organizarea si functionarea organelor centrale ale administratiei de stat, organizarea si functionarea organelor locale ale puterii de stat si ale administratiei de stat, ca si denumirea diferitelor organe de stat legata de unitatile administrativ-teritoriale, sa fie modificate in mod corespunzator.
In acest scop, prin alaturata lege se modifica art. 15 din Constitutie, prevazindu-se ca teritoriul Republicii Socialiste Romania este organizat in unitati administrativ-teritoriale - judetul, orasul si comuna -, ca orasele mai importante pot fi organizate ca municipii, iar municipiul Bucuresti, capitala Republicii Socialiste Romania, este organizat, din punct de vedere administrativ, pe sectoare.
In consecinta se modifica si art. 94, 100 alin. 2, 102 alin. 1 si 106 alin. 1, in care se face referire la organizarea instantelor judecatoresti si a organelor procuraturii.
Legea prevede modificarea art. 70 si 73, pentru ca astfel dispozitiile constitutionale sa reflecte intarirea rolului Consiliului de Ministri, ca organ de conducere generala a activitatii executive pe intreg teritoriul tarii. Prevederile art. 78 au fost puse de acord cu cele ale art. 77, in sensul ca ministrii si conducatorii celorlalte organe centrale ale administratiei de stat raspund de activitatea organelor pe care le conduc in fata Consiliului de Ministri.
Sint cuprinse, de asemenea, dispozitii destinate sa intareasca rolul consiliilor populare in conducerea vietii locale si sa asigure o aplicare consecventa a principiului conducerii colective in activitatea comitetelor executive.
Pentru a se asigura aplicarea cit mai corespunzatoare a hotaririlor consiliilor populare, precum si controlul sistematic al muncii, in prima lor sesiune consiliile populare isi vor alege comitetele executive, care vor avea un presedinte, vicepresedinti, dintre care unul va putea fi prim-vicepresedinte, si un numar de membri stabilit prin lege.
Durata mandatului pentru toate categoriile de consilii populare este stabilita la 4 ani. Pina in prezent, durata mandatului sfaturilor populare comunale era de 2 ani. Majorarea duratei mandatului la 4 ani este necesara, intrucit sarcinile sporite ce vor reveni consiliilor populare comunale reclama o activitate de mai lunga durata, precum si deprinderea in cit mai mare masura a celor alesi in aceste organe cu rezolvarea treburilor de stat si obstesti.
S-a prevazut in acelasi timp constituirea de catre consiliile populare a organelor locale de specialitate ale administratiei de stat, supuse dublei subordonari. Acestea vor functiona fie ca institutii executive, fie ca unitati de specialitate (inspectorate, directii, comitete etc.) avind sarcina de a conduce activitatea locala in diferitele ramuri si domenii.
Deosebit de organele locale de specialitate, de organizatiile economice constituite pe principiul gestiunii economice proprii, de intreprinderile si institutiile de stat de interes local, consiliile populare organizeaza aparatul comitetului executiv, necesar desfasurarii activitatii organelor locale ale puterii si ale administratiei de stat.
In sensul celor aratate mai sus se modifica art. 22, 78, 79, 80, 81 alin. 3, 83, 88, 90, 92-97 inclusiv.
Potrivit acestor modificari, denumirea de "sfaturi populare", folosita in unele texte constitutionale, trebuie inlocuita cu aceea de "consilii populare"; totodata, in textele in care denumirea diferitelor organe de stat este legata de unitatile administrativ-teritoriale urmeaza a se insera denumirile corespunzatoare noilor unitati.
In acest sens, se modifica si art. 4 alin. 1 si 2, 25 alin. 1 si 3, 43 pct. 6 si 18, 63 pct. 1, 64 pct. 8, 81 alin. 1, 2 si 4, 82, 84 alin. 1 si 2, 85, 86 alin. 1 si 2, 87, 89 alin. 1 si 2, 91 alin. 1.
Ca urmare a tuturor acestor modificari, s-a dispus republicarea Constitutiei din 21 august 1965.

Marea Adunare Nationala a Republicii Socialiste Romania adopta prezenta lege.

ART. I
Art. 15, 22, 70, 73, 78, 79, 80, 81 alin. 3, 83, 88, 90, 92-97 inclusiv, 100 alin. 2, 102 alin. 1 si 106 alin. 1 din Constitutia Republicii Socialiste Romania se modifica dupa cum urmeaza:
Art. 15. - Teritoriul Republicii Socialiste Romania este organizat in unitati administrativ-teritoriale: judetul, orasul si comuna.
Capitala Republicii Socialiste Romania este municipiul Bucuresti, care este organizat pe sectoare.
Orasele mai importante pot fi organizate ca municipii.
Art. 22. - In Republica Socialista Romania, nationalitatilor conlocuitoare li se asigura folosirea libera a limbii materne, precum si carti, ziare, reviste, teatre, invatamintul de toate gradele, in limba proprie. In unitatile administrativ-teritoriale locuite si de populatie de alta nationalitate decit cea romana, toate organele si institutiile folosesc oral si scris si limba nationalitatii respective si fac numiri de functionari din rindul acesteia sau al altor cetateni care cunosc limba si felul de trai al populatiei locale.
Art. 70. - Consiliul de Ministri este organul suprem al administratiei de stat.
Consiliul de Ministri exercita conducerea generala a activitatii executive pe intreg teritoriul tarii, avind urmatoarele atributii principale:
1. Stabileste masuri generale pentru aducerea la indeplinire a politicii interne si externe;
2. Hotaraste masurile necesare privind organizarea si asigurarea executarii legilor;
3. Conduce, coordoneaza si controleaza activitatea ministerelor si a celorlalte organe centrale ale administratiei de stat;
4. Elaboreaza proiectul planului de stat si proiectul bugetului de stat, precum si orice alte proiecte de legi; elaboreaza proiecte de decrete;
5. Stabileste masuri pentru realizarea planului de stat si a bugetului de stat; intocmeste raportul general cu privire la indeplinirea planului de stat si contul general de incheiere a exercitiului bugetar;
6. Infiinteaza organizatii economice, intreprinderi si institutii de stat de interes republican;
7. Ia masuri in vederea asigurarii ordinii publice, apararii intereselor statului si ocrotirii drepturilor cetatenilor;
8. Ia masuri, potrivit hotaririlor Consiliului Apararii, pentru organizarea generala a fortelor armate si fixarea contingentelor anuale de cetateni care urmeaza sa fie chemati la indeplinirea serviciului militar;
9. Exercita conducerea generala in domeniul relatiilor cu alte state si ia masuri pentru incheierea acordurilor internationale;
10. Sprijina activitatea organizatiilor de masa si obstesti;
11. Exercita, in conditiile prevazute de lege, atributiile sale de conducere si de control asupra activitatii comitetelor executive ale consiliilor populare.
Art. 73. - Consiliul de Ministri se compune din: presedintele Consiliului de Ministri, prim-vicepresedintele si vicepresedintii Consiliului de Ministri, ministrii, precum si presedintii altor organe centrale ale administratiei de stat prevazuti prin lege.
Din Consiliul de Ministri fac parte, ca ministri, si presedintele Consiliului Central al Uniunii Generale a Sindicatelor, presedintele Uniunii Nationale a Cooperativelor Agricole de Productie, precum si primul secretar al Comitetului Central al Uniunii Tineretului Comunist.
Presedintele, prim-vicepresedintele si vicepresedintii Consiliului de Ministri alcatuiesc Biroul permanent al Consiliului de Ministri.
Art. 78. - Ministrii si conducatorii celorlalte organe centrale ale administratiei de stat raspund de activitatea organelor pe care le conduc in fata Consiliului de Ministri.
Art. 79. - Consiliile populare sint organele locale ale puterii de stat in unitatile administrativ-teritoriale in care au fost alese.
Consiliile populare conduc activitatea locala, asigurind dezvoltarea economica, social-culturala si edilitar-gospodareasca a unitatilor administrativ-teritoriale in care au fost alese, apararea proprietatii socialiste, ocrotirea drepturilor cetatenilor, legalitatea socialista si mentinerea ordinii publice.
Consiliile populare organizeaza participarea cetatenilor la rezolvarea pe plan local a treburilor de stat si obstesti.
Art. 80. - Consiliul popular exercita urmatoarele atributii principale:
1. Adopta planul economic si bugetul local, aproba contul de incheiere a exercitiului bugetar;
2. Alege si revoca comitetul sau executiv;
3. Infiinteaza organizatii economice, intreprinderi si institutii de stat de interes local;
4. Conduce, indrumeaza si controleaza activitatea comitetului executiv, a organelor locale de specialitate ale administratiei de stat, a organizatiilor economice, intreprinderilor si institutiilor subordonate;
5. Controleaza hotaririle consiliilor populare ierarhic inferioare.
Art. 81. alin. 3. - Durata mandatului consiliului popular este de 4 ani, socotiti de la data incetarii mandatului consiliului popular precedent.
Art. 83. - Consiliile populare lucreaza in sesiuni; convocarea in sesiuni se face de comitetul executiv al consiliului popular.
Consiliile populare se convoaca ori de cite ori este nevoie in sesiuni extraordinare, din initiativa comitetului executiv sau a cel putin unei treimi din numarul total al deputatilor.
Art. 88. - Comitetul executiv al consiliului popular are urmatoarele atributii principale:
1. Aduce la indeplinire legile, decretele, precum si hotaririle Consiliului de Ministri si celelalte acte ale organelor superioare;
2. Executa hotaririle consiliului popular care l-a ales;
3. Elaboreaza proiectele de plan economic si de buget local;
4. Executa planul economic si bugetul local, intocmeste raportul cu privire la indeplinirea planului economic local, precum si contul de incheiere a exercitiului bugetar;
5. Conduce, indrumeaza si controleaza activitatea organelor locale de specialitate ale administratiei de stat;
6. Conduce, indrumeaza, coordoneaza si controleaza activitatea organizatiilor economice, a intreprinderilor si institutiilor subordonate;
7. Conduce, indrumeaza si controleaza activitatea comitetelor executive ale consiliilor populare ierarhic inferioare consiliului popular care l-a ales.
Art. 90. - Comitetul executiv al consiliului popular este alcatuit din presedinte, vicepresedinti, dintre care unul poate fi prim-vicepresedinte, si dintr-un numar de membri stabilit prin lege.
Art. 92. - Comitetul executiv isi desfasoara activitatea potrivit principiului conducerii colective.
Comitetul executiv in intregul sau si fiecare din membrii acestuia sint raspunzatori in fata consiliului popular care i-a ales, precum si in fata comitetului executiv al consiliului popular ierarhic superior si a Consiliului de Ministri.
Fiecare membru al comitetului executiv este raspunzator atit pentru propria sa activitate, cit si pentru intreaga activitate a organului din care face parte.
Art. 93. - Consiliile populare organizeaza, potrivit legii, pe linga comitetele lor executive, organe locale de specialitate ale administratiei de stat. Organele locale de specialitate ale administratiei de stat sint subordonate atit consiliului popular si comitetului executiv, cit si organelor locale si centrale ale administratiei de stat ierarhic superioare.
Art. 94. - In Republica Socialista Romania justitia se infaptuieste, potrivit legii, prin Tribunalul Suprem, tribunalele judetene, judecatorii, precum si prin tribunalele militare.
Art. 95. - Prin activitatea de judecata, tribunalele si judecatoriile apara orinduirea socialista si drepturile persoanelor, educand cetatenii in spiritul respectarii legilor.
Tribunalele si judecatoriile, aplicind sanctiuni penale, urmaresc indreptarea si reeducarea infractorilor, precum si prevenirea savirsirii de noi infractiuni.
Art. 96. - Tribunalele si judecatoriile judeca pricinile civile, penale si orice alte pricini date in competenta lor.
In cazurile prevazute prin lege, tribunalele si judecatoriile exercita controlul asupra hotaririlor organelor administrative sau obstesti cu activitate jurisdictionala.
Tribunalele si judecatoriile judeca cererile celor vatamati in drepturile lor prin acte administrative, putind sa se pronunte, in conditiile legii, si asupra legalitatii acestor acte.
Art. 97 alin. 1. - Tribunalul Suprem exercita controlul general asupra activitatii de judecata a tuturor tribunalelor si judecatoriilor. Modul de exercitare a acestui control se stabileste prin lege.
Art. 100 alin. 2. - Judecarea proceselor in prima instanta la judecatorii, la tribunalele judetene si la tribunalele militare se face cu participarea asesorilor populari, afara de cazurile cind legea dispune altfel.
Art. 102 alin. 1. - In Republica Socialista Romania procedura judiciara se face in limba romana, asigurindu-se, in unitatile administrativ-teritoriale locuite si de populatie de alta nationalitate decit cea romana, folosirea limbii materne a acelei populatii.
Art. 106 alin. 1. - Procuratura este condusa de Procurorul General. Organele procuraturii sint: Procuratura Generala, procuraturile judetene, procuraturile locale si procuraturile militare.
ART. II
La art. 4 alin. 1 si 2, 25 alin. 1 si 3, 43 pct. 6 si 18, 63 pct. 1, 64 pct. 8, 81 alin. 1, 2 si 4, 82, 84 alin. 1 si 2, 85, 86 alin. 1 si 2, 87, 89 alin. 1 si 2, 91 alin. 1, termenii de "sfaturi populare" se inlocuiesc prin "consilii populare".
ART. III
Constitutia Republicii Socialiste Romania, cu modificarile aduse prin prezenta lege, se va republica.

Aceasta lege a fost votata de Marea Adunare Nationala la 16 februarie 1968, intrunind din cele 414 voturi exprimate, 412 voturi pentru si 2 voturi impotriva.

Presedintele Marii Adunari Nationale,
STEFAN VOITEC

Bucuresti, 16 februarie 1968.
Nr. 1.


In conformitate cu dispozitiile art. 57 din Constitutia Republicii Socialiste Romania, semnam aceasta lege.

Presedintele Consiliului de Stat,
NICOLAE CEAUSESCU

Bucuresti, 16 februarie 1968.

-----------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016