Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   LEGE-CADRU nr. 339 din 12 iulie 2004  privind descentralizarea    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

LEGE-CADRU nr. 339 din 12 iulie 2004 privind descentralizarea

EMITENT: PARLAMENTUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 668 din 26 iulie 2004

Parlamentul României adoptã prezenta lege.

CAP. I
Principii generale

ART. 1
Prezenta lege reglementeazã principiile fundamentale şi regulile generale, precum şi cadrul instituţional pentru desfãşurarea procesului de descentralizare administrativã şi financiarã în România.
ART. 2
În înţelesul prezentei legi, descentralizarea reprezintã procesul transferului de autoritate şi responsabilitate administrativã şi financiarã de la nivel central la nivel local.
ART. 3
Procesul de descentralizare se desfãşoarã în beneficiul cetãţeanului prin întãrirea puterii şi rolului administraţiei publice locale în scopul dezvoltãrii economicosociale durabile a unitãţilor administrativ-teritoriale.
ART. 4
Principiile pe baza cãrora se desfãşoarã procesul de descentralizare în România sunt urmãtoarele:
a) principiul subsidiaritãţii;
b) egalitatea cetãţenilor în faţa autoritãţilor administraţiei publice locale;
c) garantarea calitãţii serviciilor publice oferite cetãţenilor de cãtre autoritãţile administraţiei publice, independent de locul de rezidenţã al acestora;
d) stimularea competiţiei ca mijloc de creştere a eficienţei serviciilor publice;
e) exercitarea competenţelor de cãtre autoritãţile administraţiei publice locale situate pe nivelul administrativ cel mai apropiat de cetãţean;
f) asigurarea unui echilibru între descentralizarea administrativã şi descentralizarea financiarã la nivelul fiecãrei unitãţi administrativ-teritoriale;
g) transparenţa actului decizional bazat pe accesul cetãţenilor la informaţia publicã şi participarea acestora la luarea deciziei;
h) asigurarea descentralizãrii financiare bazate pe reguli transparente cu privire la calculul resurselor financiare alocate unitãţilor administrativ-teritoriale.
ART. 5
Unitãţile administrativ-teritoriale se administreazã în mod autonom de cãtre consiliile locale, consiliile judeţene sau Consiliul General al Municipiului Bucureşti, care dispun de autoritate deliberativã, şi de cãtre preşedinţii consiliilor judeţene şi primari, care dispun de autoritate executivã pentru exercitarea competenţelor lor.
ART. 6
(1) Autoritãţile administraţiei publice locale beneficiazã de dreptul la experiment.
(2) În exercitarea dreptului la experiment autoritãţile administraţiei publice locale pot organiza, pe duratã determinatã, centre-pilot pentru implementarea deciziilor cu privire la descentralizarea anumitor competenţe de la nivel central la nivel local, înainte de generalizarea acestora la nivel naţional prin legea descentralizãrii privind responsabilitãţile locale.
ART. 7
În relaţiile dintre autoritãţile administraţiei publice centrale şi locale, precum şi dintre autoritãţile administraţiei publice locale nu existã raporturi de subordonare, potrivit legii.
ART. 8
Cetãţenii cu drept de vot, locuitori ai unei unitãţi administrativ-teritoriale, pot solicita, în condiţiile prevãzute de lege, înscrierea pe ordinea de zi a şedinţei consiliului local, consiliului judeţean sau a Consiliului General al Municipiului Bucureşti a unei probleme ce intrã în competenţa acestuia.
ART. 9
La iniţiativa autoritãţilor administraţiei publice locale, pentru probleme de interes deosebit din unitãţile administrativ-teritoriale pot fi consultaţi locuitorii, prin referendum local, în condiţiile legii.

CAP. II
Repartizarea competenţelor autoritãţilor administraţiei publice locale

SECŢIUNEA 1
Comunele şi oraşele

ART. 10
(1) Consiliul local are iniţiativã şi hotãrãşte, în condiţiile legii, în problemele de interes local.
(2) Consiliul local exercitã competenţele prevãzute de lege.
(3) Aceste competenţe vor fi completate prin legea descentralizãrii privind responsabilitãţile locale.
ART. 11
(1) Primarul este şeful administraţiei publice locale şi îndeplineşte o funcţie de autoritate publicã.
(2) Primarul reprezintã comuna sau oraşul în relaţiile cu alte autoritãţi publice, cu persoanele fizice sau juridice române ori strãine, precum şi în justiţie.
(3) Primarul asigurã respectarea actelor normative la nivel local.
(4) Cazurile în care primarul are nevoie de un mandat special vor fi stabilite prin lege.
ART. 12
Primarul aplicã hotãrârile consiliului local şi îndeplineşte atribuţiile ce îi revin potrivit legii, soluţionând operativ problemele curente ale colectivitãţii care l-a ales.
ART. 13
(1) Primarul asigurã ordinea publicã şi siguranţa locuitorilor, prin intermediul poliţiei, jandarmeriei, pompierilor şi unitãţilor de protecţie civilã, care au obligaţia sã rãspundã solicitãrilor sale.
(2) Primarul îndrumã, supravegheazã şi controleazã activitatea Poliţiei Comunitare, în condiţiile legii.

SECŢIUNEA a 2-a
Judeţele

ART. 14
(1) Consiliul judeţean are iniţiativã şi hotãrãşte, în condiţiile legii, în problemele de interes judeţean.
(2) Consiliul judeţean exercitã competenţele prevãzute de lege.
(3) Aceste competenţe vor fi completate prin legea descentralizãrii privind responsabilitãţile locale.
ART. 15
Preşedintele consiliului judeţean asigurã ducerea la îndeplinire a hotãrârilor consiliului judeţean şi îndeplineşte atribuţiile stabilite prin lege.

SECŢIUNEA a 3-a
Municipiul Bucureşti

ART. 16
(1) Consiliul General al Municipiului Bucureşti şi consiliile locale ale sectoarelor municipiului Bucureşti au iniţiativã şi hotãrãsc în problemele de interes pentru municipiul Bucureşti, respectiv pentru sectoarele acestuia, exercitând în acest sens atribuţiile stabilite de lege.
(2) Primarul general al municipiului Bucureşti asigurã ducerea la îndeplinire a hotãrârilor Consiliului General al Municipiului Bucureşti şi îndeplineşte atribuţiile stabilite de lege.
(3) Primarii sectoarelor municipiului Bucureşti asigurã ducerea la îndeplinire a hotãrârilor consiliilor locale de sector şi îndeplinesc atribuţiile stabilite de lege.

CAP. III
Cooperarea dintre autoritãţile administraţiei publice locale

ART. 17
(1) Autoritãţile administraţiei publice locale de la nivelul comunelor, oraşelor şi judeţelor pot decide, în mod liber, constituirea unor organisme de cooperare între unitãţi administrativ-teritoriale şi sã le încredinţeze o parte din competenţele lor.
(2) În cazul asocierii mai multor autoritãţi ale administraţiei publice locale, una dintre acestea poate exercita un rol de coordonare în ceea ce priveşte interesele comune, în condiţiile acordului care a intervenit între ele şi ale prevederilor legale. Condiţiile legale pentru realizarea acestor asocieri vor fi stabilite prin legea privind cooperarea dintre autoritãţile administraţiei publice locale.
ART. 18
Comunele, oraşele şi judeţele pot angaja acţiuni de cooperare descentralizatã în cadrul relaţiilor lor internaţionale, cu respectarea procedurilor de avizare din partea autoritãţilor centrale de resort.

CAP. IV
Derularea procesului de descentralizare

ART. 19
Regulile pe baza cãrora se desfãşoarã procesul de descentralizare în România sunt:
a) descentralizarea competenţelor de la nivel central la nivel local se face etapizat; etapele procesului de descentralizare sunt prevãzute în Strategia actualizatã a Guvernului României pentru accelerarea reformei în administraţia publicã;
b) crearea structurilor tehnice specifice pentru realizarea şi monitorizarea fiecãrei etape din cadrul procesului de descentralizare, potrivit art. 20;
c) stabilirea mãsurilor în cadrul fiecãrei etape a procesului de descentralizare numai dupã analiza rezultatelor etapei anterioare. Analizele şi rezultatele sunt discutate public la nivelul autoritãţilor administraţiei publice locale şi al structurilor asociative ale acestora, implicate în procesul de descentralizare;
d) desfãşurarea unor faze-pilot pentru implementarea deciziilor cu privire la descentralizarea anumitor competenţe de la nivel central la nivel local, înainte de generalizarea acestora la nivel naţional;
e) monitorizarea rezultatelor fiecãrei mãsuri luate în procesul de descentralizare, pe baza unui sistem de indicatori de performanţã elaborat de structurile prevãzute la lit. b) şi aprobat prin hotãrâre a Guvernului.
ART. 20
Pentru realizarea şi monitorizarea procesului de descentralizare se înfiinţeazã structuri tehnice specifice la nivel ministerial, interministerial, judeţean şi interjudeţean:
a) Comitetul tehnic interministerial, condus de ministrul administraţiei şi internelor în calitate de coordonator al reformei administraţiei publice, asistat din punct de vedere tehnic de Unitatea Centralã pentru Reforma Administraţiei Publice, care asigurã coordonarea şi managementul procesului de descentralizare;
b) grupurile de lucru pentru descentralizarea competenţelor, constituite la nivelul fiecãrui minister şi al celorlalte autoritãţi ale administraţiei publice centrale prin ordin al ministrului sau al conducãtorului acestora;
c) comitetul tehnic judeţean pentru descentralizare, constituit la nivelul fiecãrui judeţ, care va efectua analize de impact şi propuneri cu privire la descentralizarea anumitor competenţe; comitetele tehnice judeţene pentru descentralizare participã la negocierile directe privind transferul de competenţe şi responsabilitãţi de la nivel central la nivel local;
d) comitetele tehnice judeţene pentru descentralizare se pot constitui în comitete interjudeţene care se întrunesc ori de câte ori este necesar, la solicitarea expresã a acestora, în cazul în care existã o problemã comunã la nivelul mai multor judeţe.
ART. 21
Modul de funcţionare şi atribuţiile structurilor prevãzute la art. 20 vor fi stabilite prin hotãrâre a Guvernului, în termen de 60 de zile de la intrarea în vigoare a prezentei legi.
ART. 22
Guvernul organizeazã în ultimul semestru al fiecãrui an un forum pe tema descentralizãrii, împreunã cu structurile asociative ale autoritãţilor locale.
ART. 23
Guvernul supune în fiecare an Parlamentului un raport privind implementarea mãsurilor de descentralizare.

CAP. V
Dispoziţii financiare

ART. 24
Autoritãţile administraţiei publice locale beneficiazã de resurse financiare de care dispun în mod liber pentru exercitarea competenţelor ce le revin potrivit legii.
ART. 25
Impozitele şi taxele locale se stabilesc de consiliile locale, consiliile judeţene, Consiliul General al Municipiului Bucureşti, dupã caz, în limitele şi în condiţiile legii.
ART. 26
Veniturile bugetelor unitãţilor administrativ-teritoriale se constituie, potrivit legii, din:
a) venituri proprii;
b) sume defalcate din unele venituri ale bugetului de stat;
c) subvenţii primite de la bugetul de stat sau de la alte bugete;
d) alte venituri;
e) donaţii şi sponsorizãri.
ART. 27
Cheltuielile bugetare se înscriu şi se aprobã în buget pe categorii de cheltuieli grupate dupã natura economicã şi destinaţia acestora.
ART. 28
Veniturile şi cheltuielile bugetare se înscriu într-un singur document pentru a se asigura utilizarea eficientã şi monitorizarea fondurilor publice locale.
ART. 29
Veniturile proprii şi alte venituri ale autoritãţilor administraţiei publice locale reprezintã, pentru fiecare nivel al administraţiei publice locale, o parte determinantã din veniturile bugetului general al unitãţilor administrativ-teritoriale, în condiţiile legii.
ART. 30
Orice transfer de competenţe între stat şi autoritãţile locale este însoţit de asigurarea resurselor echivalente celor destinate anterior exercitãrii acestor competenţe.
ART. 31
(1) Descentralizarea financiarã opereazã pe baza unor mecanisme de echilibrare financiarã vizând asigurarea egalitãţii dintre autoritãţile locale de acelaşi nivel.
(2) Sumele defalcate din unele venituri ale bugetului de stat pentru echilibrarea bugetelor locale se repartizeazã pe judeţe, în funcţie de criterii aprobate prin lege.

CAP. VI
Dispoziţii finale

ART. 32
Prezenta lege intrã în vigoare la 30 de zile de la data publicãrii în Monitorul Oficial al României, Partea I.

Aceastã lege a fost adoptatã de Parlamentul României, cu respectarea prevederilor art. 75 şi ale art. 76 alin. (1) din Constituţia României, republicatã.

PREŞEDINTELE CAMEREI DEPUTAŢILOR
VALER DORNEANU

PREŞEDINTELE SENATULUI
NICOLAE VĂCĂROIU

Bucureşti, 12 iulie 2004.
Nr. 339.
_______________
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016