Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   INSTRUCTIUNI nr. 16.298 din 8 decembrie 1994  privind incheierea exercitiului financiar-bugetar la finele anului 1994    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

INSTRUCTIUNI nr. 16.298 din 8 decembrie 1994 privind incheierea exercitiului financiar-bugetar la finele anului 1994

EMITENT: MINISTERUL FINANTELOR
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 352 din 20 decembrie 1994
    În vederea asigurării încheierii în bune condiţii a execuţiei bugetului de stat, a bugetelor locale, a bugetului asigurărilor sociale de stat, a bugetelor fondurilor speciale, precum şi a mijloacelor extrabugetare, pe anul 1994, ordonatorii de credite, băncile şi organele financiare vor dispune măsuri, până la finele anului, pentru plata obligaţiilor către stat, utilizarea cu maximă eficienţă şi economicitate a fondurilor aprobate în condiţiile legii, efectuarea inventarierii patrimoniului, întocmirea bilanţurilor contabile şi a conturilor de execuţie. La stabilirea măsurilor se va urmări aplicarea şi respectarea instrucţiunilor de mai jos.

    I. Norme cu caracter general
    1.1. Agenţii economici, indiferent de forma de proprietate, precum şi instituţiile publice au obligaţia, în condiţiile reglementărilor în vigoare, să calculeze, să reţină şi să vireze, la termenele stabilite, impozitele, taxele, majorările de intirziere, amenzile şi alte venituri datorate bugetului de stat, bugetelor locale, bugetului asigurărilor sociale de stat şi bugetelor fondurilor cu destinaţie specială.
    Unităţile plătitoare vor întocmi şi vor prezenta unităţilor bancare la care au conturile deschise documentele de plata care să fie înregistrate în conturile de venituri bugetare şi ale bugetelor fondurilor speciale extrabugetare deschise la unităţile băncilor comerciale, pe anul 1994. Se reaminteste ca în documentele de plata se vor înscrie, în mod obligatoriu, denumirea completa a agenţilor economici, codul fiscal, codul contului de venituri şi denumirea unităţii bancare la care se afla acesta, iar în locul rezervat pentru obiectul plăţii se va înscrie natura sursei de venit virata (impozit pe profit, taxa pe valoarea adăugată, accize, taxe de timbru etc.).
    În judeţele în care funcţionează trezorerii ale finanţelor publice (Arad, Argeş, Bacău, Bistriţa-Năsăud, Botoşani, Braşov, Brăila, Buzău, Caraş-Severin, Covasna, Dolj, Giurgiu, Gorj, Galaţi, Iaşi, Harghita, Hunedoara, Neamţ, Prahova, Satu-Mare, Sălaj, Sibiu, Tulcea, Vrancea şi Vâlcea), impozitele şi taxele datorate de către agenţii economici se virează în contul curent al trezoreriei finanţelor publice, deschis la sucursalele judeţene ale Băncii Naţionale a României.
    1.2. Agenţii economici care administrează fondul locativ de stat au obligaţia ca până la finele anului 1994 să vireze integral la bugetele locale ale unităţilor administrativ-teritoriale, pe raza cărora se afla locuinţele respective, sumele încasate din avansuri şi rate scadente pentru locuinţele construite din fondurile statului şi vândute persoanelor fizice, care la data vinzarii aveau calitatea de chiriaş. Dobânzile aferente ratelor se vărsa la bugetul de stat, în contul 60.22.x.11 "Încasarea dobânzilor aferente ratelor lunare din vânzarea locuinţelor construite din fondurile statului", deschis la unităţile Băncii Comerciale Române - S.A., iar la trezoreriile finanţelor publice în contul 20.22.1.11.
    1.3. În documentele de virare a sumelor datorate bugetului de stat, bugetelor locale, bugetului asigurărilor sociale de stat şi bugetelor fondurilor speciale, precum şi în cele care privesc plăţi dispuse din bugetele menţionate mai sus, întocmite începând cu data de 20 decembrie 1994, se va înscrie pe manşeta de sus a formularului "Priveşte execuţia pe anul 1994".
    1.4. Unităţile băncilor comerciale la care agenţii economici au deschise conturile vor verifica completarea documentelor cu toate elementele şi vor lua măsurile necesare pentru accelerarea operaţiilor de decontare, astfel încât documentele privind virarea sumelor datorate bugetului de stat, bugetului asigurărilor sociale de stat, bugetelor locale, bugetelor fondurilor speciale şi extrabugetare, cu termen de plată până la 31 decembrie 1994, să fie înregistrate şi transmise în mod operativ în conturile de venituri deschise la unităţile Băncii Comerciale Române - S.A. sau în contul trezoreriei statului de la sucursala judeţeana a Băncii Naţionale a României, prevenindu-se astfel, la finele anului, existenţa de documente în expediţie. Aceleaşi măsuri vor fi luate şi în cazul dispoziţiilor de plata prezentate de către instituţiile publice.
    Băncile comerciale răspund, potrivit dispoziţiilor legale în vigoare, de nedecontarea din conturile agenţilor economici sau ale instituţiilor publice, după caz, care au disponibilităţi, a sumelor dispuse de aceştia drept plata a obligaţiilor către stat sau către furnizori şi creditori, precum şi a dispoziţiilor de încasare emise de către organele fiscale ale Ministerului Finanţelor, conform art. 40 din Legea nr. 36/1994. De asemenea, răspund de netrasmiterea sau transmiterea cu intirziere a documentelor de plata, la unităţile Băncii Comerciale Române - S.A. sau la sucursalele Băncii Naţionale a României, după caz, la care sunt deschise conturile de venituri bugetare, ale fondurilor speciale sau contul trezoreriei statului, după caz.
    1.5. Direcţiile generale ale finanţelor publice şi controlului financiar de stat judeţene, a municipiului Bucureşti şi a sectorului agricol Ilfov vor lua măsurile necesare pentru asigurarea încasării impozitelor şi taxelor de la persoanele fizice, vor intensifica controlul la agenţii economici, indiferent de forma de proprietate, asupra modului de respectare a termenelor de vărsare la bugetul de stat, bugetele locale, bugetele asigurărilor sociale de stat şi bugetele fondurilor speciale a impozitelor şi taxelor datorate şi vor aplica, în cazul abaterilor, sancţiunile prevăzute de reglementările în vigoare.
    Totodată, organele fiscale vor urmări la băncile comerciale modul de decontare din conturile agenţilor economici a documentelor de plata privind impozitele şi taxele, precum şi de virare a sumelor în conturile veniturilor bugetare, fondurilor speciale, mijloacelor extrabugetare şi vor stabili răspunderile persoanelor vinovate, după caz, în condiţiile legii.
    1.6. Casa de Economii şi Consemnaţiuni va dispune măsurile necesare ca unităţile din subordine să vireze în contul bugetului de stat şi al bugetelor locale impozitele şi taxele încasate până în ultima zi lucrătoare a anului 1994. Nerespectarea acestui termen atrage aplicarea majorărilor de intirziere prevăzute de reglementările în vigoare.
    1.7. Fondurile alocate de la bugetul de stat şi de la bugetele locale pentru subvenţii şi diferenţe de preţ vor fi utilizate până la 31 decembrie 1994, în conformitate cu prevederile art. 72 din Legea nr. 10/1991 şi ale normelor metodologice specifice ale Ministerului Finanţelor.
    Sumele rămase disponibile la 31 decembrie 1994 în conturile bancare 64.14 şi 64.15, deschise la unităţile Băncii Comerciale Române - S.A., Băncii Agricole - S.A. şi Băncii Române pentru Dezvoltare - S.A., vor fi restituite de către titularii beneficiari în conturile bugetare ale ordonatorilor de credite care le-au acordat. În cazul în care aceasta operaţiune nu se efectuează de către titularul contului, unităţile bancare, la care sunt deschise conturile de mai sus, vor dispune din oficiu virarea sumelor respective în ultima zi lucrătoare a anului.
    Regiile autonome şi societăţile comerciale cu capital majoritar de stat au obligaţia ca până la 30 ianuarie 1994 să întocmească şi să prezinte pentru verificare, direcţiilor generale ale finanţelor publice şi controlului financiar de stat, deconturile definite privind justificarea subvenţiilor şi a diferenţelor de preţ cuvenite, întocmite pe baza datelor de execuţie pe anul 1994 (structura deconturilor este cea prevăzută de normele metodologice specifice). În cazul în care din verificarea deconturilor prezentate rezulta ca s-au primit subvenţii şi diferenţe de preţ de la bugetul de stat sau bugetele locale mai mari decât cele cuvenite, sumele respective vor fi virate, de către agenţii economici, în termen de 5 zile de la data încheierii şi comunicării rezultatelor verificării de către direcţiile generale ale finanţelor publice şi controlului financiar de stat. Sumele astfel calculate se vor vira în contul bugetului de stat pe anul 1995 (60.22.x.05 sau 20.22.1.05 "Restituiri de fonduri din finanţarea bugetară a anilor precedenti") sau al bugetelor locale, după caz (63 ... "Disponibil al bugetelor locale" sau 21.22.1.05 "Restituiri de fonduri din finanţarea bugetară a anilor precedenti"), deschis la unităţile băncilor comerciale sau la trezoreriile finanţelor publice, după caz.
    1.8. Fondurile alocate de la bugetul de stat regiilor autonome şi societăţilor comerciale cu capital majoritar de stat, după caz, drept cheltuieli de capital, vor fi înregistrate până la finele anului 1994 în contul "Capital social", acestea constituind participarea statului la creşterea capitalului social. Concomitent cu înregistrarea în contabilitatea proprie, agenţii economici respectivi vor întocmi şi formele prevăzute de lege pentru majorarea capitalului social.
    1.9. Regiile autonome şi societăţile comerciale cu capital majoritar de stat, cărora li s-au preluat creditele neperformante în baza Legii nr. 7/1992, au obligaţia ca din disponibilul fondului de dezvoltare constituit în condiţiile legii şi rămas la finele anului 1994 să verse o cota de 50% în contul 64.01 "Disponibil din sumele încasate din reactivarea şi rambursarea obligaţiilor agenţilor economici reprezentind credite bancare pentru investiţii preluate conform Legii nr. 7/1992", deschis pe seama Ministerului Finanţelor la sucursalele judeţene şi a municipiului Bucureşti ale Băncii Naţionale a României. Virarea se efectuează în termen de 5 zile de la încheierea bilanţului contabil pe anul 1994. Aceasta operaţiune reprezintă, potrivit Legii nr. 7/1992, reactivarea unei părţi din creditele neperformante preluate de către stat.
    Băncile comerciale în a căror evidenta sunt înregistrate credite neperformante, precum şi organele de control financiar de stat ale Ministerului Finanţelor vor verifica la fiecare agent economic, pe baza bilanţului contabil încheiat pe anul 1994, posibilităţile de reactivare a debitelor prin identificarea şi preluarea unor surse disponibile în contul creditelor neperformante.
    1.10. Banca Naţională a României efectuează regularizarea bugetului de stat a diferenţelor înregistrate în bilanţul anual, potrivit art. 38 din Legea nr. 34/1991 privind Statutul Băncii Naţionale a României, astfel:
    - soldul diferenţelor favorabile se vărsa la bugetul de stat pe anul 1995, în contul 60.22.x.20 "Încasări din alte surse", în termen de 5 zile de la depunerea la Ministerul Finanţelor a bilanţului contabil pe anul 1994;
    - în cazul soldului diferenţelor nefavorabile, o data cu depunerea bilanţului contabil anual, se prezintă la Ministerul Finanţelor şi cererea de fundamentare din care să rezulte provenienta soldului nefavorabil, pe categorii de operaţiuni şi influente.
    1.11. Agenţii economici, plătitori de taxa pe valoarea adăugată, care au primit în anul 1994 alocaţii de la bugetul de stat sau de la bugetele locale, după caz, pentru investiţii îşi exercita dreptul de deducere a taxei pe valoarea adăugată aferentă procurarilor de bunuri şi servicii pentru lucrările de investiţii cu finanţare bugetară, în condiţiile prevăzute la cap. VI din Ordonanţa Guvernului nr. 3/1992.
    Sumele rezultate din aceasta operaţiune, compensate si, respectiv, rambursate de către organele fiscale competente, reprezintă alocaţii bugetare neutilizate şi se virează, până la 25 decembrie 1994, în contul instituţiei publice de la care s-au primit alocaţiile respective, astfel: în cazul alocaţiilor primite de la bugetul de stat, sumele se virează în contul 61..., deschis la Banca Comercială Româna - S.A. pe seama ministerului, prin care s-au acordat alocaţiile respective; în cazurile bugetelor locale, suma se virează în contul consiliului local de la care s-au primit alocaţiile, respectiv contul 63..., deschis la Banca Comercială Româna - S.A., (în judeţele în care nu funcţionează trezorerii), sau în contul 51.000 al trezoreriei statului, deschis la sucursalele judeţene ale Băncii Naţionale a României pentru contul 24... "Cheltuieli ale bugetului local".
    Cu sumele virate în conturile de mai sus se reconstituie (se diminuează) plăţile de casă la cheltuielile de capital.
    Taxa pe valoarea adăugată dedusă şi nerecuperata din anul 1994, inclusiv luna decembrie 1994, se virează de către agenţii economici la bugetul de stat sau la bugetele locale, după caz, pe anul 1995 la capitolul 22.1.05 "Restituiri de fonduri din finanţarea bugetară a anilor precedenti", în termen de 5 zile de la data recuperării prin rambursare de la organul fiscal competent.

    II. Încheierea execuţiei bugetare la instituţiile publice
    2.1. Instituţiile publice care încasează venituri pentru bugetul de stat sau pentru bugetele locale, după caz, prin conturi colectoare, deschise la unităţile băncilor comerciale, au obligaţia să verse la bugetul respectiv, până la 31 decembrie 1994, pe capitole şi subcapitole ale clasificaţiei bugetare, soldurile aflate în conturile colectoare aferente. Conturile colectoare de venituri nu pot aparea cu sold în bilanţul încheiat la 31 decembrie 1994.
    Sumele încasate în numerar, reprezentind veniturile bugetare, vor fi vărsate direct în conturile de venituri ale bugetului de stat sau ale bugetelor locale, după caz.
    2.2. Sumele rămase neutilizate la finele anului 1994 din veniturile realizate de către Ministerul Apărării Naţionale (Hotărârea Guvernului nr. 629/1994), Ministerul de Interne (Hotărârea Guvernului nr. 630/1994), Serviciul Român de Informaţii (Hotărârea Guvernului nr. 631/1994), în scopul acoperirii unor cheltuieli materiale şi de capital, se vărsa la bugetul de stat în contul 60.21.30 "Alte venituri de la instituţiile publice", deschis la unităţile Băncii Comerciale Române - S.A. sau în contul 20.21.1.30 "Alte venituri de la instituţiile publice", deschis la trezoreriile finanţelor publice. Virarea se efectuează de către unităţile din subordinea ministerelor menţionate mai sus, care au încasat şi au utilizat veniturile respective. Ordonatorii principali de credite vor dispune măsurile necesare pentru aplicarea în bune condiţii a prevederilor de mai sus.
    2.3. Direcţia generală a vamilor va dispune măsuri, la unităţile din subordine, ca în perioada rămasă până la finele anului, sumele încasate în conturile colectoare de venituri să fie defalcate şi virate săptămânal (în ultima zi lucrătoare) în conturile de venituri, deschise pe capitole şi subcapitole, la unităţile Băncii Comerciale Române - S.A. şi la trezoreriile finanţelor publice, după caz.
    Unităţile bancare şi trezoreriile finanţelor publice vor urmări efectuarea operaţiunilor de virare la termenul stabilit mai sus. 2.4. Ordonatorii de credite vor dispune măsuri severe privind angajarea fondurilor până la finele anului 1994, în limita creditelor bugetare aprobate şi deschise şi numai pentru cheltuieli strict necesare funcţionarii instituţiilor publice, prevenindu-se risipa, formarea de stocuri de materiale şi mărfuri peste necesar, efectuarea de cheltuieli neeconomicoase etc. În acest scop se va urmări:
    a) repartizarea creditelor bugetare în limita alocarilor de fonduri prevăzute, aprobarea virarilor de credite în cazuri strict justificate, înainte de efectuarea cheltuielilor şi cu respectarea dispoziţiilor legale în vigoare;
    b) achitarea materialelor şi mărfurilor primite şi recepţionate din creditele bugetare aprobate cu aceasta destinaţie;
    c) acordarea de avansuri spre decontare pentru acţiuni care se încheie până la finele anului;
    d) interzicerea acordării de avansuri furnizorilor pentru cheltuieli ce se finanţează în anul 1995;
    e) suplimentarea carnetelor de cecuri cu limita de suma numai pentru cheltuielile strict necesare şi care pot fi utilizate până la finele anului bugetar;
    f) verificarea zilnica a operaţiunilor privind deschiderea şi repartizarea de credite bugetare, precum şi a plăţilor înregistrate în extrasele de cont, iar în cazul în care unele dintre acestea nu aparţin instituţiei, se vor lua măsuri pentru corectarea erorilor în mod operativ.
    2.5. Ordonatorii principali şi secundari de credite, finantati din bugetul de stat, vor repartiza credite bugetare instituţiilor publice din subordine, cel mai târziu până la 20 decembrie 1994, asigurindu-se timpul necesar efectuării cheltuielilor până la finele anului. Excepţie fac creditele bugetare deblocate după aceasta data, care vor fi repartizate cel mai târziu la 25 decembrie 1994.
    2.6. Instituţiile publice vor dispune măsurile necesare pentru încasarea de la clienţi, până la finele anului curent, a contravalorii produselor livrate, a lucrărilor executate şi a serviciilor prestate.
    Avansurile acordate în anul 1994, conform Hotărârii Guvernului nr. 404/1994, de către instituţiile publice, pe baza contractelor economice încheiate cu furnizorii, vor fi regularizate în cursul lunii decembrie, astfel încât la 31 decembrie 1994 să se reflecte în bunuri achiziţionate, lucrări executate şi servicii prestate, iar sumele rămase neutilizate vor fi restituite până la finele anului.
    Fac excepţie de la aceasta regula avansurile acordate regiilor autonome şi societăţilor economice care, potrivit normelor interne, prestează servicii numai pe baza de garanţii (posta, telefon, furnizarea energiei electrice şi a gazului metan şi servicii comunale).
    2.7. Instituţiile publice vor asigura plata salariilor personalului, inclusiv chenzina a II-a a lunii decembrie, a premiilor, indemnizaţiilor de asigurări sociale şi a altor drepturi băneşti, până la 30 decembrie 1994, atât din credite bugetare, cât şi din mijloace speciale extrabugetare.
    În acest scop, unităţile bancare şi trezoreriile finanţelor publice, după caz, vor eşalona instituţiile publice pentru ridicarea numerarului necesar, începând cu data de 20 decembrie 1994. La data stabilită se vor prezenta şi dispoziţiile de plată pentru virarea contribuţiei de asigurări sociale, a impozitului pe salarii, a contribuţiei pentru fondul pentru plata ajutorului de şomaj, a contribuţiei pentru pensia suplimentară etc.
    În cazul în care, din anumite cauze speciale, au rămas drepturi de personal neplătite, acestea se achită în anul 1995 din fondurile prevăzute cu aceasta destinaţie.
    Sumele aferente fondului de salarii pentru plata medicilor pe trimestrul IV/1994 din judeţele Bistriţa-Năsăud, Braşov, Buzău, Neamţ, Sibiu, Suceava, Vâlcea, Vrancea, cuprinse în experimentarea introducerii noului sistem de acordare a asistenţei medicale şi de alocare a resurselor din acest domeniu, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 370/1994, se rezerva de către direcţiile sanitare judeţene la finele anului 1994, pe baza de calcule fundamentale, în contul "Sume de mandat şi sume în depozit". Aceste sume vor fi utilizate, până cel mai târziu la 28 februarie 1995, pentru plata medicilor potrivit regularizării efectuate pentru activitatea trimestrului IV/1994, în raport cu numărul de puncte calculate conform art. 8 din anexa nr. 1 la Hotărârea Guvernului nr. 370/1994, modificat prin Hotărârea Guvernului nr. 841/1994.
    Eventualele sume rămase neutilizate vor fi vărsate la bugetul de stat pe anul 1995, la cap. 22.1.05 "Restituiri de fonduri din finanţarea bugetară a anilor precedenti", în termen de 2 zile de la plata drepturilor de personal.
    2.8. Alocaţiile de stat pentru copii vor fi achitate până la finele anului 1994; în acest scop, ministerele plătitoare vor lua măsurile corespunzătoare.
    2.9. Instituţiile publice, inclusiv cele care au primit subvenţii de la bugetul de stat sau de la bugetele locale, au obligaţia ca până la finele lunii decembrie 1994 să depună în conturile bancare corespunzătoare sumele aflate în casieria proprie, precum şi soldul rămas nefolosit în carnete de cecuri cu limita de suma, inclusiv a celor procurate din fondurile de investiţii, în vederea reconstituirii plăţilor de casă. În anul 1995 nu vor fi admise, de către unităţile bancare, cecurile cu limita de suma procurate din fondurile anului 1994, cu excepţia acelora care au fost emise pentru plăţi şi prezentate băncilor comerciale până la data de 31 decembrie 1994.
    2.10. Instituţiile publice au obligaţia ca, până cel mai târziu la 24 decembrie 1994, să lichideze operaţiunile de mandat primite de la alte instituţii sau agenţi economici şi să restituie sumele rămase neutilizate. În contul "Sume de mandat şi sume în depozit" nu pot fi menţinute sume la finele anului 1994, cu excepţia cazurilor prevăzute în anexa nr. 1.
    2.11. Instituţiile publice vor lua măsurile necesare ca eventualele acreditive în lei, deschise pentru procurari de materiale şi mărfuri, rămase neutilizate până la finele anului 1994, să fie restituite în conturile din care au fost acordate, în vederea reconstituirii plăţilor de casă.
    Acreditivele în valuta, deschise de către instituţiile publice pentru importurile care sunt în curs de derulare, se menţin în continuare până la lichidarea contractului respectiv. Sumele rămase nefolosite în valuta se virează la fondul valutar al statului, iar contravaloarea în lei se vărsa la bugetul de stat pe anul 1995 la cap. 22.1.05 "Restituiri de fonduri din finanţarea bugetară a anilor precedenti".
    2.12. Instituţiile publice care au rezervat în cursul anului la bănci, în conturi distincte, sume de la bugetul de stat, bugetele locale, din mijloace extrabugetare şi din fonduri speciale, pentru procurarea prin licitaţie de valuta, potrivit normelor în vigoare, vor dispune restituirea, până la 31 decembrie 1994, a disponibilităţilor neutilizate aflate în conturile deschise la băncile comerciale, pentru reîntregirea plăţilor de casă în conturile din care au fost achitate. Ordonatorii de credite răspund de efectuarea acestei operaţiuni în timp util.
    Valuta procurata din credite bugetare şi rămasă neutilizata la finele anului se depune la banca în contul fondului de rezerva valutară, iar cu contravaloarea în lei a valutei se reconstituie plăţile de casă la subdiviziunea respectiva. Valuta procurata din fonduri extrabugetare sau din alte fonduri speciale, precum şi garanţiile în valută depuse la unităţile vamale, aflate la băncile comerciale în conturile instituţiilor publice, se reportează în anul următor pentru a fi utilizate în scopul stabilit de dispoziţiile legale.
    Instituţiile publice care au încasat în conturi distincte valute pentru serviciile prestate sau pentru lucrările executate şi care, potrivit legii, reprezintă venituri bugetare, au obligaţia de a vira valuta respectiva la fondul de rezerva valutară, iar contravaloarea în lei se va vira la bugetul de stat, la bugetul asigurărilor sociale de stat şi la bugetele locale, după caz, până la 31 decembrie 1994, la subdiviziunea la care se încasează venitul respectiv.
    Ordonatorii de credite şi conducătorii compartimentelor financiar-contabile răspund de eventualele sume neregularizate, asa cum s-a precizat mai sus.
    2.13. Reprezentantele României din străinătate aplica normele prevăzute în prezentele instrucţiuni cu privire la plata salariilor, încasarea sumelor de la debitori şi plata obligaţiilor pentru procurari de bunuri şi servicii şi efectuarea inventarierii patrimoniului.
    Disponibilităţile în valuta, rămase la finele anului 1994 la reprezentantele României din străinătate, se reportează în anul următor şi se regularizează cu bugetul de stat de către Ministerul Afacerilor Externe, inclusiv de celelalte ministere care finanţează cheltuieli de aceasta natura, astfel:
    - în termen de 45 de zile, pentru reprezentantele din Europa, şi de 60 de zile, pentru cele din celelalte continente, contravaloarea în lei a valutelor existente la 31 decembrie 1994, stabilite la cursul de schimb de la data când are loc operaţiunea de regularizare, se virează de Ministerul Afacerilor Externe şi de celelalte ministere, din creditele bugetare aprobate pentru anul 1995 privind întreţinerea şi funcţionarea reprezentantelor respective, la bugetul de stat pe anul 1995, în contul bugetar 60.22.x.05 "Restituiri de fonduri din finanţarea bugetară a anilor precedenti".
    2.14. Instituţiile publice care au primit în anul 1994 subvenţii de la bugetul de stat sau de la bugetele locale, după caz, în completarea veniturilor proprii, au obligaţia de a proceda la regularizarea subvenţiilor cu bugetul de la care le-a primit, astfel:
    - la totalul plăţilor de casă efectuate în anul 1994 se adauga soldul obligaţiilor către furnizori şi creditori;
    - totalul cheltuielilor de mai sus se acoperă cu veniturile proprii realizate efectiv, iar diferenţa se suporta din subvenţia de la buget;
    - diferenţa în plus, rezultată între subvenţia primită şi subvenţia utilizata, se restituie bugetului, în limita disponibilităţilor aflate în cont.
    Operaţiunea de regularizare se efectuează până la data de 25 ianuarie 1995, iar sumele se vărsa în anul 1995 la bugetul de stat sau la bugetele locale de la care au fost alocate, la subcapitolul 22.1.05 "Restituiri de fonduri din finanţarea bugetară a anilor precedenti".
    Regularizarea de mai sus se aplica şi Centrului Naţional al Cinematografiei, care, potrivit Hotărârii Guvernului nr. 748/1994, beneficiază de subvenţii de la bugetul de stat pentru finanţarea producţiei de filme.
    Subvenţiile acordate instituţiilor publice se justifica de ordonatorii principali de credite, pe baza situaţiei-model din anexa nr. 2, la darea de seama contabila anuala asupra execuţiei bugetare.
    2.15. Sumele constituite pentru organizarea taberelor şi a satelor de vacanta, necheltuite, se reportează în anul următor cu aceeaşi destinaţie.
    Sumele alocate de la bugetul de stat în baza art. 4 din Ordonanţa Guvernului nr. 38/1994, pentru completarea fondurilor proprii necesare întreţinerii şi funcţionarii unităţilor de cult, fără venituri sau cu venituri reduse, precum şi pentru susţinerea unor acţiuni cu caracter internaţional, se reportează în anul următor în cazul în care, în anul 1994, au rămas sume neutilizate. Acelaşi regim urmează să se aplice şi pentru sumele alocate ca transferuri pentru construirea unor lacasuri de cult sau pentru alte destinaţii, stabilite prin lege şi neutilizate până la finele anului 1994.
    2.16. Ordonatorii principali de credite finantati din bugetul de stat, care au conturile la unităţile Băncii Comerciale Române - S.A., îşi vor reintregi contul de finanţare, deschis pe capitole, cu sumele retrase din:
    - disponibilităţile băneşti rămase la finele anului în conturile corespunzătoare de la Banca Româna pentru Dezvoltare - S.A. şi Banca Agricolă - S.A., după caz, care provin din alocaţiile bugetare pentru finanţarea investiţiilor proprii şi a investiţiilor la regiile autonome şi societăţile comerciale cu capital de stat, alocaţiile pentru cheltuielile de prospecţiuni geologice şi cheltuielile pentru reparaţii capitale pentru drumuri şi poduri;
    - disponibilităţile băneşti rămase neutilizate la finele anului în conturile instituţiilor publice subordonate, deschise la unităţile Băncii Agricole - S.A., pentru finanţarea cheltuielilor de întreţinere şi funcţionare;
    - disponibilităţile băneşti din conturile "Titularii de avansuri", deschise pe seama instituţiilor publice din subordine care nu au calitatea de ordonatori terţiari de credite, la unităţile Băncii Comerciale Române - S.A., Băncii Agricole - S.A. şi la trezoreriile finanţelor publice, după caz (operaţiunea poate avea loc şi la ordonatorii secundari şi terţiari de credite care le-au transmis).
    Ordonatorii terţiari de credite, finantati din bugetul de stat, îşi reintregesc contul de finanţare bugetară, deschis la unităţile Băncii Comerciale Române - S.A. sau la trezoreriile finanţelor publice, după caz, cu disponibilităţile băneşti retrase din contul pentru finanţarea investiţiilor proprii, deschis la Banca Româna pentru Dezvoltare - S.A. şi Banca Agricolă - S.A., după caz.
    Virarea sumelor menţionate mai sus se efectuează de către ordonatorii respectivi împreună cu unitatea bancară finanţatoare la care sunt deschise conturile, fiind interzisă rămânerea, la finele anului, în conturile pentru finanţarea investiţiilor sau în conturile pentru cheltuieli de întreţinere şi funcţionare, a sumelor provenite din alocaţii bugetare.
    2.17. Ordonatorii principali de credite, finantati din bugetele locale, care au conturile deschise la unităţile Băncii Comerciale Române - S.A. îşi reintregesc la finele anului mijloacele băneşti din contul de disponibil al bugetului local cu sumele rămase în conturile instituţiilor publice din subordine. Operaţiunea de virare se efectuează de către instituţia respectiva, împreună cu unitatea Băncii Comerciale Române - S.A. şi a Băncii Agricole - S.A., după caz, la care sunt deschise conturile respective.
    De asemenea, ordonatorii principali şi terţiari de credite, finantati din bugetele locale, îşi mai reintregesc mijloacele băneşti din cont cu disponibilităţile rămase neutilizate şi care se regăsesc în contul de finanţare a investiţiilor deschis la Banca Româna pentru Dezvoltare - S.A. sau la Banca Agricolă - S.A., după caz.
    2.18. Soldul aflat la finele anului 1994 în contul de disponibil al instituţiilor publice, din mijloace extrabugetare, se regularizează astfel:
    - soldul anual de disponibil al instituţiilor publice finanţate integral din mijloace extrabugetare se reportează în anul următor, fiind preluat ca venituri (art. 69 din Legea nr. 10/1991);
    - soldul anual de disponibil înregistrat la celelalte categorii şi activităţi finanţate în regimul mijloacelor extrabugetare se regularizează potrivit prevederilor din actele normative prin care s-au reglementat activităţile respective, inclusiv Decretul nr. 151/1975.
    În cazul în care în reglementările respective se prevede ca din soldul de disponibil la finele anului se vărsa o anumită cota la bugetul de stat sau la bugetele locale, operaţiunea respectiva se va efectua până la 25 ianuarie 1995, avându-se în vedere ca din soldul disponibil se reduc sumele aferente plăţii furnizorilor şi creditorilor.
    2.19. Instituţiile publice au obligaţia de a lua măsurile necesare pentru lichidarea, până la finele anului, a imobilizarilor de fonduri în debitori, clienţi şi alte active, iar cu sumele încasate vor fi reconstitutuite plăţile de casă sau vor fi virate la buget (cont 60.22.x.05 la unităţile Băncii Comerciale Române - S.A. şi cont 20.22.1.05 la trezoreriile finanţelor publice) în cazul în care acestea provin din finanţarea bugetară a anilor precedenti.
    În raportul la darea de seama contabila pe anul 1994 se va analiza în mod deosebit situaţia imobilizarilor de fonduri pe categorii de operaţiuni şi cauzele care le-au determinat, precum şi măsurile preconizate pentru lichidarea acestora.
    2.20. Instituţiile publice au obligaţia, în conformitate cu dispoziţiile legale în vigoare, să efectueze inventarierea patrimoniului şi să reflecte rezultatele acestuia în bilanţul contabil de la finele anului 1994.
    2.21. Instituţiile publice au obligaţia de a prezenta unităţilor bancare sau trezoreriilor finanţelor publice, după caz, unde acestea au conturile deschise, dările de seama contabile asupra execuţiei bugetare pe anul 1994, pentru obţinerea vizei privind exactitatea plăţilor de casă şi a soldurilor conturilor de disponibilităţi cu cele din conturile bancare corespunzătoare.
    Unităţile Băncii Române pentru Dezvoltare - S.A. şi ale Băncii Agricole - S.A. vor viza bilanţurile contabile ale instituţiilor publice şi ale ministerelor numai pentru plăţile pe investiţii efectuate în cursul anului; viza se acorda pe formularul nr. 17 "Finanţarea investiţiilor", anexă la darea de seama contabila.
    Ordonatorii principali şi secundari de credite vor centraliza datele din dările de seama contabile primite de la unităţile din subordine numai dacă acestea sunt vizate de organele bancare sau trezoreriile finanţelor publice, după caz. Dările de seama contabile centralizate ale ordonatorilor principali de credite vor fi vizate de Banca Naţională a României - Direcţia credit şi operaţiuni de piaţa, pentru soldurile de disponibil şi pentru plăţile de casă pe capitole de cheltuieli efectuate prin unităţile Băncii Comerciale Române - S.A. În acest scop, ordonatorii principali de credite vor prezenta la Banca Naţională a României o situaţie privind plăţile de casă pe capitole de cheltuieli şi soldurile de disponibil separat pentru cele primite prin unităţile bancare şi separat pentru cele primite prin trezoreriile finanţelor publice.
    2.22. Ordonatorii principali şi secundari de credite şi organele de control care au obligaţia de a verifica realitatea şi exactitatea datelor din bilanţurile contabile pe anul 1994 vor dispune măsurile necesare pentru corectarea acestora şi pentru aplicarea prevederilor privind tragerea la răspundere a celor vinovaţi, potrivit legii.

    III. Încheierea execuţiei bugetelor locale
    3.1. Ordonatorii principali de credite, finantati din bugetele locale ale judeţelor în care nu funcţionează trezorerii ale finanţelor publice, vor dispune virarea soldului de disponibil rămas la finele anului în contul de disponibil deschis pe seama acestora la unităţile Băncii Comerciale Române - S.A. şi Băncii Agricole - S.A., în contul de disponibil al bugetului local, deschis pe seama direcţiei generale a finanţelor publice şi controlului financiar de stat judeţeana, a municipiului Bucureşti şi sectorului agricol Ilfov, a administraţiilor financiare şi a circumscripţiilor fiscale, după caz.
    3.2. Consiliile locale comunale, orăşeneşti şi municipale care au primit în cursul anului 1994 împrumuturi temporare din fondul de tezaur al consiliului judeţean, al Consiliului Local al Municipiului Bucureşti şi al Consiliului Local al Sectorului Agricol Ilfov (înregistrate la capitolul 45.1) sau au folosit temporar fondul de rulment în condiţiile art. 59 lit. b) din Legea nr. 10/1991 privind finanţele publice au obligaţia să ramburseze aceste împrumuturi şi sa-si reconstituie fondul de rulment până la 31 decembrie 1994.
    Bugetul local care nu poate rambursa integral împrumutul primit din fondul de tezaur nu va putea rămâne cu sold la finele anului 1994.
    3.3. Fiecare buget local care în anul 1994 a primit transferuri cu afectatie specială de la bugetul de stat, potrivit legii, regularizează soldul la finele anului 1994 în următoarea ordine:
    a) disponibilul în plus, stabilit între sumele primite şi înregistrate, pe fiecare buget local, la subcapitolul 35.1.01, reprezentind subvenţii primite pentru asigurarea protecţiei sociale a populaţiei pentru energia termica şi transportul urban de călători, şi plăţile de casă înregistrate la capitolul 62 "Gospodărie comunală şi locuinţe" (art. 35.03 "Subvenţii pentru acoperirea diferenţelor de preţ şi tarif") şi la capitolul 77.1 "Transporturi şi comunicaţii" se virează cu dispoziţie de plata în contul 61.90.x.01 "Transferuri din bugetul de stat către bugetele locale pentru asigurarea protecţiei sociale a populaţiei pentru energie termica şi transport urban de călători", deschis la sucursala judeţeana sau a municipiului Bucureşti, după caz, a Băncii Comerciale Române - S.A. pe seama direcţiilor generale ale finanţelor publice şi controlului financiar de stat judeţene, a municipiului Bucureşti şi a Administraţiei financiare a sectorului agricol Ilfov. Cu aceasta suma se reconstituie pe anul 1994 plăţile de casă înregistrate în contul 61.90.x.01;
    b) diferenţa în plus dintre sumele primite şi înregistrate în contul 35.1.02, reprezentind subvenţii primite de bugetele locale pentru investiţii finanţate integral de la bugetul de stat, şi plăţile de casă la capitolul 62 "Gospodărie comunală şi locuinţe" şi capitolul 77 "Transporturi şi comunicaţii" (art. 72 şi 73 din Clasificatia bugetară) se virează cu dispoziţie de plata în contul 61.90.x.02 "Transferuri din bugetul de stat către bugetele locale pentru investiţii", deschis la Banca Comercială Româna - S.A., asa cum s-a precizat pentru contul 61.90.x.01.
    3.4. Soldul excedentar al bugetelor locale rămas după operaţiunile de regularizare menţionate mai sus, precum şi soldul bugetelor locale care si-au acoperit integral cheltuielile din venituri proprii şi din sume defalcate din impozitul pe salarii se repartizează astfel:
    - 50% se vărsa la fondul de tezaur judeţean, al municipiului Bucureşti şi sectorului agricol Ilfov;
    - diferenţa rămasă constituie fond de rulment propriu al fiecărui buget local aferent anului 1994, dar fără a depăşi 5% din veniturile proprii, aprobate prin bugetul local pe anul 1994. Fondul de rulment se păstrează în contul de disponibil al bugetului local (la judeţele în care nu funcţionează trezorerii ale finanţelor publice) sau în contul 50.11 "Disponibil din fondul de rulment al bugetului local" (la judeţele în care funcţionează trezorerii ale finanţelor publice). Suma care depăşeşte limita de 5%, calculată potrivit celor menţionate anterior, se vărsa la fondul de tezaur judeţean, al municipiului Bucureşti sau sectorului agricol Ilfov, după caz.
    Operaţiunea de regularizare şi repartizare a soldului anual excedentar al bugetelor locale se efectuează pe baza contului de execuţie întocmit de către fiecare consiliu local, care se prezintă şi se depune organului financiar astfel:
    a) La judeţele în care nu funcţionează trezorerii ale finanţelor publice
    - consiliile locale comunale şi consiliile judeţene, la direcţia generală a finanţelor publice şi controlului financiar de stat judeţeana;
    - consiliile locale orăşeneşti, la circumscripţiile fiscale;
    - consiliile locale municipale, la administraţiile financiare;
    b) La judeţele în care funcţionează trezorerii ale finanţelor publice
    - la trezoreria perceptiei, oraşului sau municipiului, după caz, unde consiliile locale respective au deschise conturile de venituri şi cheltuieli ale bugetului local.
    Operaţiunile de regularizare a soldului anual al bugetului local se efectuează în primele 7 zile lucrătoare ale lunii ianuarie 1995.
    3.5. Fondul de tezaur al judeţului, municipiului Bucureşti şi sectorului agricol Ilfov se păstrează în contul 65.12 "Disponibil din fondul de tezaur", deschis pe seama consiliilor judeţene, Consiliului Local al Municipiului Bucureşti şi Consiliului Local al Sectorului Agricol Ilfov, la sucursalele Băncii Comerciale Române - S.A. (în judeţele în care nu funcţionează trezorerii ale finanţelor publice) sau în contul 50.08 "Disponibil din fondul de tezaur judeţean" (în judeţele în care funcţionează trezorerii ale finanţelor publice).
    3.6. Direcţiile generale ale finanţelor publice şi controlului financiar de stat, împreună cu sucursalele Băncii Naţionale a României, Băncii Comerciale Române - S.A., Băncii Române pentru Dezvoltare - S.A. şi ale Băncii Agricole - S.A., precum şi direcţiile de trezorerie, vor stabili măsurile necesare pentru efectuarea în bune condiţii şi la timp a tuturor operaţiunilor privind încheierea execuţiei bugetare la finele anului 1994.
    Totodată, se vor stabili comunele, oraşele şi municipiile la care urmează să se efectueze defalcarea soldului anual excedentar, potrivit precizărilor de la pct. 3.4 din prezentele instrucţiuni.

    IV. Încheierea execuţiei bugetului asigurărilor sociale de stat
    4.1. Execuţia de casă a bugetului asigurărilor sociale de stat se încheie la finele anului 1994, la unităţile Băncii Comerciale Române - S.A., astfel:
    - soldul contului 66.09 "Veniturile bugetului asigurărilor sociale de stat" şi al contului 66.59 "Cheltuielile bugetului asigurărilor sociale de stat" se virează în ultima zi lucrătoare a anului 1994 la Sucursala municipiului Bucureşti a Băncii Comerciale Române - S.A. După colectarea tuturor operaţiunilor, Sucursala municipiului Bucureşti a Băncii Comerciale Române - S.A. închide soldurile conturilor de mai sus prin contul 64.25 "Disponibil din excedentul bugetului asigurărilor sociale de stat din anii precedenti".
    Pentru trezoreriile finanţelor publice se transmit norme distincte.

    V. Încheierea execuţiei bugetare de către unităţile bancare
    5.1. Banca Naţională a României şi băncile comerciale care efectuează operaţiuni de încasări şi plăţi în contul trezoreriei statului vor lua măsurile necesare ca documentele primite până la 31 decembrie 1994 de la agenţii economici, reprezentind plăţi şi impozite, taxe şi alte venituri în contul bugetului de stat, al bugetului asigurărilor sociale de stat, al bugetelor locale şi al bugetelor fondurilor speciale extrabugetare să fie decontate din conturile indicate, după care vor fi transmise operativ la unităţile Băncii Comerciale Române - S.A. sau la trezoreriile finanţelor publice, după caz, unde se afla conturile de venituri ale bugetelor menţionate mai sus.
    În cazul în care documentele de virare a veniturilor bugetare primite şi decontate de băncile comerciale nu au fost transmise până la 31 decembrie 1994 la unităţile bancare sau la trezorerii ale finanţelor publice, aceasta operaţiune se efectuează în mod obligatoriu în primele 2 zile lucrătoare ale anului 1995, cu condiţia înregistrării veniturilor în contul exerciţiului bugetar pe anul 1994.
    În acest scop, Banca Naţională a României şi băncile comerciale centrale vor stabili măsurile necesare ca toate operaţiunile legate de încheierea execuţiei bugetare pe anul 1994, inclusiv regularizarea soldurilor bugetelor locale, să fie terminate şi înregistrate într-o perioada de cel mult 7 zile lucrătoare ale lunii ianuarie 1995.
    Documentele de plăţi primite până la 31 decembrie 1994 de la instituţiile publice vor fi decontate în limita creditelor bugetare deschise sau a disponibilităţilor din conturi, după caz, şi înregistrate în conturile corespunzătoare exerciţiului bugetar al anului 1994.
    Documentele de plăţi, care nu au acoperire în credite bugetare deschise sau în disponibilităţi în conturi, vor fi restituite instituţiei respective şi vor fi soluţionate conform prevederilor art. 72 din Legea nr. 10/1991 privind finanţele publice.
    5.2. Unităţile Băncii Comerciale Române - S.A. şi ale Băncii Agricole - S.A. vor urmări prezentarea de către ordonatorii de credite a documentelor de retragere a disponibilităţilor aflate în conturile instituţiilor publice (ordonatori terţiari şi secundari, după caz) în vederea virarii în conturile ordonatorilor principali de credite din care acestea au fost alimentate, avându-se în vedere următoarele:
    a) Unităţile Băncii Comerciale Române - S.A. şi ale Băncii Agricole - S.A., după caz, pe baza dispoziţiilor de plata prezentate de instituţiile publice, vor proceda la retragerea disponibilităţilor aflate în conturile 64.13 "Titularii de avansuri", 64.14 "Disponibil din subvenţii pentru regii autonome şi societăţi comerciale cu capital de stat", 64.15 "Disponibil din subvenţii pentru acoperirea diferenţelor de preţ şi tarif, potrivit normelor legale", 64.42 "Disponibil din alocaţii bugetare ale instituţiilor publice", deschise la unităţile Băncii Agricole - S.A., şi vor fi virate în conturile ordonatorilor principali şi terţiari de credite, după caz, deschise la unităţile Băncii Comerciale Române - S.A. pentru reconstituirea plăţilor de casă.
    Unităţile Băncii Agricole - S.A., împreună cu unităţile vamale, vor vira, în ultima zi a anului, soldul contului 64.43 deschis pe seama Direcţiei generale a vamilor (în care s-au înregistrat taxele vamale, accizele, taxa pe valoarea adăugată), defalcat pe conturile corespunzătoare de venituri ale bugetului de stat deschise la unităţile Băncii Comerciale Române - S.A.
    b) Unităţile Băncii Comerciale Române - S.A., împreună cu instituţiile publice, vor proceda la retragerea disponibilităţilor din conturile ordonatorilor terţiari de credite de subordonare locală în contul ordonatorilor principali de credite finantati din bugetele locale şi de aici în conturile de disponibil ale bugetelor locale deschise pe seama organelor financiare judeţene, municipale şi orasanesti, după caz.
    c) Unităţile Băncii Române pentru Dezvoltare - S.A. şi ale Băncii Agricole - S.A., împreună cu ordonatorii de credite, vor proceda la retragerea disponibilităţilor din conturile de disponibil al instituţiilor publice cod 64.27 "Disponibil din alocaţii bugetare pentru investiţii la instituţiile publice", care reprezintă alocaţii de la bugetul de stat pentru finanţarea investiţiilor neutilizate şi se vor vira în conturile de cheltuieli bugetare ale ordonatorilor principali şi terţiari de credite, după caz, deschise la unităţile Băncii Comerciale Române - S.A. sau la trezoreriile finanţelor publice de la care au fost primite iniţial. După aceasta operaţiune, contul 64.27 nu va mai prezenta sold la finele anului 1994.
    Retragerea sumelor de mai sus se efectuează după decontarea tuturor documentelor legale de plăţi, avizate de organele în drept şi primite până la 31 decembrie 1994.
    d) Unităţile Băncii Comerciale Române - S.A., ale Băncii Agricole - S.A., Băncii Române pentru Dezvoltare - S.A. şi ale Bankcoop - S.A. vor vira, pe data de 31 decembrie 1994, soldul contului de disponibil al trezoreriei locale din care s-au efectuat plăţile în numerar pentru sectorul public, în contul curent al trezoreriei deschis la sucursala judeţeana a Băncii Naţionale a României.
    5.3. Banca Comercială Româna - S.A., Banca Româna pentru Dezvoltare - S.A., Banca Agricolă - S.A. şi Banca Româna de Comerţ Exterior - S.A., precum şi celelalte bănci comerciale, vor verifica disponibilităţile existente în conturile speciale pentru procurarea valutei prin licitaţie, care aparţin instituţiilor publice, şi vor dispune, din oficiu, virarea acestora (în cazul în care instituţiile nu au prezentat dispoziţiile de virare până în ziua de 26 decembrie 1994) în conturile bugetare corespunzătoare ale instituţiilor publice respective, deschise la unităţile Băncii Comerciale Române - S.A.
    5.4. Banca Comercială Româna - S.A., Banca Româna pentru Dezvoltare - S.A. şi Banca Agricolă - S.A. vor dispune măsurile necesare de înregistrare a tuturor operaţiunilor care privesc execuţia bugetară pe anul 1994 în contul 51.. "Contul general al trezoreriei statului - mandat bănci comerciale", asigurindu-se concordanta deplina dintre soldul acestui cont deschis la Banca Naţională a României şi soldurile conturilor componente 64, 65 şi 66 din contabilitatea fiecărei bănci. La finele anului 1994, este interzisă existenţa în contul 51... a contului "Operaţiuni tranzitorii".
    5.5. Unităţile bancare şi trezoreriile finanţelor publice la care instituţiile publice au deschise conturile vor elibera instituţiilor respective extrase de cont cu operaţiunile efectuate până la 31 decembrie 1994 inclusiv şi vor solicita acestora confirmarea scrisă a concordanţei soldurilor conturilor cu cele din evidenţa proprie, până la data de 10 ianuarie 1995.
    Totodată, unităţile Băncii Comerciale Române - S.A. vor elibera extrase de cont pentru conturile de venituri ale bugetului de stat direcţiilor generale ale finanţelor publice şi controlului financiar de stat, administraţiilor financiare şi circumscripţiilor fiscale, după caz, cu toate operaţiunile înregistrate până la 31 decembrie 1994 inclusiv.
    Soldurile conturilor de venituri vor fi confirmate în scris de către organele financiare respective până la data prevăzută mai sus.
    5.6. Unităţile bancare şi trezoreriile finanţelor publice la care instituţiile publice au deschise conturile vor verifica şi vor aviza pentru exactitate soldurile conturilor de disponibilităţi, precum şi cele privind plăţile de casă ale bugetului de stat, raportate în bilanţul contabil încheiat pe anul 1994 (viza se acorda de contabilul-şef al unităţii bancare în spaţiul rezervat în acest scop pe ultima fila a formularului de bilanţ, precum şi în contul de execuţie).

    VI. Încheierea execuţiei fondurilor speciale
    6.1. Soldurile fondurilor speciale constituite potrivit dispoziţiilor legale în vigoare şi rămase la finele anului 1994 în conturile respective se reportează în anul următor potrivit anexei nr. 3.
    6.2. Soldurile următoarelor fonduri cu destinaţie specială se regularizează la finele anului 1994, astfel:
    a) soldul contului 65.15 "Disponibil din fondul special pentru taxe locale" deschis la Banca Comercială Româna - S.A., respectiv al contului 30.11 deschis la trezoreriile finanţelor publice, se virează la bugetul local, la capitolul 22.1.20 "Încasări din alte surse", în conformitate cu prevederile art. 73 din Legea nr. 27/1994 şi ale anexei nr. 8 la Legea nr. 36/1994. După operaţiunea de virare, contul de mai sus se închide şi nu mai funcţionează începând cu anul 1995;
    b) disponibilităţile rămase din contribuţia bănească a populaţiei, precum şi alte sume aflate în conturile consiliilor locale comunale, orăşeneşti şi municipale (contul 65.11 deschis la unităţile Băncii Comerciale Române - S.A. sau ale Băncii Agricole - S.A. şi contul 50.02 deschis la trezoreriile finanţelor publice) a căror baza legală de constituire a fost abrogată, se vărsa la bugetul local, la capitolul 22.1.20 "Încasări din alte surse", potrivit precizărilor din subsolul anexei nr. 8 la Legea nr. 36/1994;
    c) eventualul sold aflat în contul 64.44 "Fond special pentru terminarea unor blocuri de locuinţe" (Hotărârea Guvernului nr. 511/1992), deschis la Sucursala judeţului Dâmboviţa a Băncii Române pentru Dezvoltare - S.A., se vărsa la bugetul de stat la capitolul 22.1.05 "Restituiri de fonduri din finanţarea bugetară a anilor precedenti". Contul 64.44 nu mai funcţionează începând cu anul 1995;
    d) soldul contului 64.46 "Disponibil din Fondul special pentru înlăturarea efectelor calamităţilor naturale", deschis la unităţile Băncii Comerciale Române - S.A. (în judeţe, municipiul Bucureşti şi sectorul agricol Ilfov, unde nu funcţionează trezorerii ale finanţelor publice) şi al contului 50.12 cu aceeaşi denumire, deschis la trezoreriile finanţelor publice, care provin din alocaţiile bugetare acordate în anul 1994, în baza hotărârilor Guvernului nr. 431/1994, nr. 579/1994 şi nr. 773/1994, se restituie de către direcţiile generale ale finanţelor publice şi controlului financiar de stat, precum şi de către consiliile judeţene în contul Ministerului Finanţelor, cod 61.86.50001.60 "Cheltuieli din fondul de intervenţie" deschis la Sucursala municipiului Bucureşti a Băncii Comerciale Române - S.A., reconstituindu-se plăţile de casă pe anul 1994. Operaţiunea de restituire se efectuează până în ziua de 27 decembrie 1994. Acelaşi regim se aplica şi în cazul în care s-a folosit contul 64.11., deschis la Banca Comercială Româna - S.A., şi contul 50.01 deschis la trezoreriile finanţelor publice.
    În cazul în care în contul 64.46 se mai afla sume alocate de la bugetul de stat din anii precedenti pentru înlăturarea efectelor calamităţilor, acestea vor fi virate în bugetul de stat, în termenul prevăzut mai sus, la capitolul 22.1.05 "Restituiri din fonduri din finanţarea bugetară a anilor precedenti". După efectuarea operaţiunii de virare, contul 64.46 nu mai funcţionează începând cu anul 1995;
    e) soldul contului 64.32 "Disponibil din Fondul special pentru agricultura", deschis la unităţile Băncii Comerciale Române - S.A., şi al contului 30.12 deschis la trezoreriile finanţelor publice rămas la finele anului 1994, se vărsa la bugetul de stat la capitolul 22.1.20 "Încasări din alte surse". După aceasta operaţiune contul se închide şi nu mai funcţionează;
    f) disponibilităţile rămase la finele anului 1994 în conturile 15.78 şi 15.79 deschise la unităţile Băncii Române pentru Dezvoltare - S.A., pe seama consiliilor locale, din fondurile alocate în baza Ordonanţei Guvernului nr. 12/1992, ca urmare a terminării obiectivelor pentru care au fost acordate fondurile respective, precum şi în cazul sistării unor obiective prevăzute în ordonanţa mai sus menţionată, vor fi virate în contul 64.10.3.01.60, deschis la Banca Naţională a României (centrala) pe seama Ministerului Finanţelor.
    În cazul în care disponibilităţile aflate în conturile respective privesc obiective în curs de execuţie, acestea se reportează în anul următor cu aceeaşi destinaţie.
    6.3. Ministerele şi celelalte organe de specialitate ale administraţiei publice centrale şi locale şi instituţiile subordonate acestora au obligaţia de a verifica toate sumele aflate în contul 64.11 "Disponibil din fondul cu destinaţie specială şi de redistribuire" deschis la unităţile Băncii Comerciale Române - S.A. şi în contul 50.01 "Disponibil din fonduri cu destinaţie specială ale ministerelor şi instituţiilor subordonate" deschis la trezoreriile finanţelor publice, avându-se în vedere ca în aceste conturi pot rămâne, la finele anului, numai mijloace cu destinaţie specială prevăzute expres prin dispoziţiile legale în vigoare şi care, de drept, se reportează în anul următor. În acest scop, până la data de 27 decembrie 1994, instituţiile respective vor prezenta unităţii bancare sau trezoreriilor finanţelor publice, după caz, la care au deschis contul 64.11 sau 50.01, situaţia sumelor privind fondurile speciale şi temeiul legal în baza cărora se pot reporta în anul următor (se reportează, din oficiu, sumele alocate în anul 1994 din contribuţia în lei a ajutoarelor externe pentru finanţarea unor obiective, donaţiile de la persoane fizice şi juridice). Sumele care nu se încadrează în aceasta categorie vor fi virate la bugetul de stat sau la bugetele locale, după caz, la capitolul 22.1.20 "Încasări din alte surse" până la 31 decembrie 1994.

    VII. Alte precizări privind încheierea execuţiei bugetare pe anul 1994
    7.1. Direcţiile generale ale finanţelor publice şi controlului financiar de stat, administraţiile financiare, circumscripţiile fiscale şi autorităţile publice judeţene şi locale, după caz, vor lua măsuri pentru înregistrarea tuturor operaţiunilor privind încasarea veniturilor de stat şi ale bugetelor locale pe anul 1994, precum şi a celorlalte operaţiuni privind gestionarea fondurilor cu destinaţie specială, după care vor proceda la încheierea evidentei sintetice şi analitice a veniturilor şi a cheltuielilor. Operaţiunea de încheiere se va efectua numai după verificarea veniturilor încasate şi a plăţilor efectuate cu extrasele de cont eliberate de unităţile Băncii Comerciale Române - S.A.
    7.2. Direcţiile generale ale finanţelor publice şi controlului financiar de stat vor stabili, împreună cu sucursalele Băncii Comerciale Române - S.A., ale Băncii Române pentru Dezvoltare - S.A. şi ale Băncii Agricole - S.A., măsurile necesare pentru încheierea în bune condiţii a execuţiei bugetare la finele anului 1994 la instituţiile publice, precum şi la bugetele locale.
    7.3. Ministerele, celelalte organe de specialitate ale administraţiei publice centrale şi locale vor lua măsurile necesare, fiecare în domeniul sau de activitate, pentru asigurarea efectuării inventarierii întregului patrimoniu public, potrivit normelor legale şi valorificării rezultatului acesteia, efectuării tuturor operaţiunilor financiare legate de încheierea execuţiei bugetare pe anul 1994, precum şi pentru întocmirea şi prezentarea darilor de seama contabile pe anul 1994 asupra execuţiei bugetare la Ministerul Finanţelor (Direcţia generală de contabilitate publica şi trezorerie a statului), până la data de 15 februarie 1995.
    7.4. Organele abilitate prin dispoziţii legale vor verifica la instituţiile publice modul în care ordonatorii de credite şi conducătorii compartimentului financiar-contabil acţionează pentru asigurarea inventarierii patrimoniului, a încheierii execuţiei bugetare pe anul 1994, a întocmirii şi depunerii bilanţului contabil şi vor lua măsurile necesare în cazul constatării de abateri de la dispoziţiile legale în vigoare.

             Secretar de stat la Ministerul Finanţelor,
                     Nicuşor Constantinescu

    Bucureşti, 8 decembrie 1994.
    Nr. 16.298.


    ANEXA 1

                       LISTA
       operaţiunilor pentru care unele instituţii publice
        pot păstra sume la finele anului 1994 în contul
         "Sume de mandat şi sume în depozit" deschis la
    băncile comerciale şi la trezorerii ale finanţelor publice

───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Nr. Denumirea operaţiunilor Instituţiile care
crt. efectuează operaţiunile
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
 1. Garanţiile vamale, inclusiv drepturile vamale
    achitate în avans, precum şi sumele consemnate de
    persoanele fizice la unităţile vamale Unităţile vamale
 2. Cotizaţii pentru sport reţinute de la personalul Unităţile militare din
    militar şi civil, contribuţia pentru pensia cadrul Ministerului
    suplimentară reţinută de la personalul militar, Apărării Naţionale
   sponsorizări şi donaţii în lei
 3. Drepturi de personal şi burse calculate, ordonan-
    ţate dar neridicate de către persoanele beneficiare
    (evidenţiate în contul 231 "Creditori") Instituţiile publice
 4. Garanţii depuse de agenţii economici la instituţii-
    le publice pentru participarea la licitaţii Instituţiile publice
 5. Operaţiuni de mandat efectuate din sumele puse la
    dispoziţie de către agenţii economici, care nu
    au putut fi restituite până la finele anului Instituţiile publice
 6. Sume aferente fondului de salarii pentru plata
    medicilor pe trim. IV/1994 în cele 8 judeţe Direcţiile sanitare
    prevăzute la pct. 2.7 din instrucţiuni judeţene
 7. Sumele neutilizate până la finele anului 1994
    pentru decontarea cheltuielilor efectuate pe
    suprafeţele calamitate vor fi trecute de
    Ministerul Agriculturii şi Alimentaţiei în contul Ministerul Agriculturii
    "Sume de mandat", astfel încât plăţile efective şi Alimentaţiei
    să poată continua până la 31 martie 1995
    (Legea nr. 116/1994)
 8. Sumele alocate pentru acoperirea diferenţei de
    dobânda aferentă creditelor bancare contractate
    re regiile autonome de interes local pentru
    asigurarea stocurilor de combustibil lichid uşor
    şi pacură (anexa nr. 3/51 la Legea nr. 116/1994) Ministerul Finanţelor
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────



    ANEXA 2


    MINISTERUL ..............


                          SITUAŢIA
   justificării subvenţiilor acordate instituţiilor publice pe anul 1994

───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
 Denumirea Venituri Cheltuieli Diferenţe Subvenţii
instituţiilor proprii (plăţi de între chel- --------------------
subvenţionate realizate casă) tuieli şi prevăzute acordate
                                           venituri
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
     1 2 3 4 5 6
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Capitolul ....
..............
..............
Total
din care :
Instituţia ....
Instituţia ....
 - ............
 - ............
 - ............
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────


            Ordonator de credite, Director,


    NOTĂ:
    Datele din anexă trebuie să corespundă cu contul de execuţie.


    ANEXA 3


                         LISTA
       fondurilor speciale aprobate pe bază de legi, care se
        reportează la finele anului 1994, în anul următor

───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Nr. Denumirea fondului special Baza legală Cod/Cont
crt.
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
 1. Fondul special pentru sănătate Legea nr. 36/1994 - art. 31 64.39
                                      Ordonanţa Guvernului nr. 22/1992
 2. Fondul special pentru învăţământ Legea nr. 36/1994 64.11
 3. Fondul special pentru cercetare- Legea nr. 36/1994 - art. 29 64.12
    dezvoltare Legea nr. 67/1993
 4. Fondul de risc şi accident Legea nr. 36/1994 - art. 32 64.11
    pentru protecţia specială a Legea nr. 53/1992
    persoanelor handicapate
 5. Fondul special pentru dezvolta- Legea nr. 36/1994 - art. 33 64.33
    rea şi modernizarea punctelor de
    control pentru trecerea frontie-
    rei, precum şi a celorlalte
    unităţi vamale
 6. Fondul special pentru dezvolta- Legea nr. 36/1994 - art. 34 64.55
    tarea sistemului energetic
 7. Fondul special pentru dezvolta-
    rea şi modernizarea drumurilor
    publice Legea nr. 36/1994 - art. 35 64.29
 8. Fondul special pentru proteja- Legea nr. 36/1994 - art. 37 64.38
    rea asiguraţilor Hotărârea Guvernului
                                      nr. 574/1991
 9. Fondul special pentru asigură- Legea nr. 80/1992 64.34
    rile sociale ale agricultorilor Legea nr. 1/1994
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────


                              -------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016