Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   INSTRUCTIUNI din 8 iulie 2003  privind vanzarile de terenuri si/sau cladiri de catre autoritatile publice    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

INSTRUCTIUNI din 8 iulie 2003 privind vanzarile de terenuri si/sau cladiri de catre autoritatile publice

EMITENT: CONSILIUL CONCURENTEI
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 541 din 28 iulie 2003
În temeiul <>art. 28 alin. (1) din Legea concurentei nr. 21/1996 şi al <>art. 22 alin. (1) din Legea nr. 143/1999 privind ajutorul de stat, cu modificãrile ulterioare,

Consiliul Concurentei adopta prezentele instrucţiuni.

CAP. I

1. Dispoziţii generale
1.1. Prezentele instrucţiuni se vor aplica vânzãrii de terenuri şi/sau clãdiri agenţilor economici de cãtre autoritãţile publice. Termenul autoritate publica include toate agenţiile guvernamentale, autoritãţile administraţiei publice centrale sau locale şi alte organizaţii publice.
1.2. Prezentele instrucţiuni se aplica vânzãrii de terenuri şi/sau clãdiri din domeniul privat al statului, judeţului, oraşului sau comunei şi nu sunt aplicabile cazurilor în care autoritãţile publice dau spre închiriere sau leasing terenuri şi/sau clãdiri.

CAP. II

2. Principii
2.1. Vânzarea prin intermediul unei proceduri de oferta necondiţionatã
2.1.1. Vânzarea de terenuri şi/sau clãdiri în cadrul unei proceduri de oferta deschisã şi necondiţionatã, care a fãcut obiectul unei publicitati şi care are aparenta unei vânzãri publice în cadrul cãreia se accepta cea mai buna sau unica oferta, se face prin definitie, la valoarea pieţei, şi, în consecinta, nu reprezintã ajutor de stat.
2.1.2. Este irelevant ca o evaluare diferita a terenului şi/sau clãdirii a fost efectuatã anterior procedurii de oferta necondiţionatã, de exemplu în scopuri contabile sau pentru a se stabili o valoare de licitare iniţialã minimala.
2.1.3. O oferta a fãcut obiectul unei publicitati atunci când este facuta publica în mod repetat, pe o perioada rezonabil de îndelungatã (doua luni sau mai mult), în ziarele de difuzare nationala, revistele de proprietãţi imobiliare sau alte publicaţii specifice şi prin intermediul agenţilor imobiliari, adresandu-se unei arii largi de potenţiali cumpãrãtori.
2.1.4. Oferta de vânzare de terenuri şi/sau clãdiri, care, datoritã valorii ridicate a acestora sau altor caracteristici, ar putea sa atragã investitorii care opereazã la scara europeanã sau internationala, va fi publicatã în periodice de circulaţie internationala. O asemenea oferta ar trebui, de asemenea, sa fie facuta cunoscutã prin intermediul agenţilor imobiliari care se adreseazã clienţilor din Europa sau de pe plan internaţional.
2.1.5. O oferta este necondiţionatã atunci când un cumpãrãtor este, în general, liber sa achizitioneze terenul şi/sau clãdirea şi sa le utilizeze în interes propriu. Pot fi impuse restrictii pentru a se preveni afectarea unui interes public general, pentru respectarea normelor de protecţie a mediului sau pentru a se evita ofertele cu scop pur speculativ. Restricţiile referitoare la planurile urbane şi regionale impuse proprietarilor, în conformitate cu legislaţia nationala privind folosirea terenurilor şi/sau clãdirilor, nu afecteazã natura necondiţionatã a unei oferte.
2.1.6. Dacã exista o condiţie privind vânzarea, conform cãreia viitorul proprietar trebuie sa-şi asume obligaţii specifice (altele decât cele care rezulta din legislaţia nationala, dintr-o decizie a autoritãţilor publice sau din obligaţii legate de protecţia şi conservarea generalã a mediului şi de sãnãtatea publica) în beneficiul autoritãţilor publice sau în interesul public general, oferta trebuie privitã ca "necondiţionatã" conform pct. 2.1.5 doar dacã potenţiali cumpãrãtori trebuie şi au posibilitatea sa îndeplineascã respectivele obligaţii, chiar dacã exercita sau nu o activitate economicã şi oricare ar fi natura acesteia.
2.2. Vânzarea încheiatã în urma altei proceduri decât cea de oferta necondiţionatã. Evaluarea de cãtre un expert independent
2.2.1. Dacã autoritãţile publice nu intenţioneazã sa apeleze la o procedura similarã celei descrise la pct. 2.1, trebuie efectuatã o evaluare de cãtre unul sau mai mulţi experţi independenţi, înainte de negocierea vânzãrii, pentru a se stabili valoarea de piata, pe baza indicatorilor de piata general acceptaţi şi a criteriilor de evaluare general admise. Prin urmare, preţul pieţei astfel stabilit este preţul minim de achizitionare care poate fi acceptat fãrã a se acorda un ajutor de stat.
2.2.2. Un expert însãrcinat cu evaluarea bunurilor este o persoana care se bucura de o buna reputaţie şi care:
a) poseda o diploma corespunzãtoare, eliberata de un centru de formare recunoscut oficial, sau un titlu universitar echivalent;
b) are experienta şi competenta necesare în evaluarea terenurilor şi/sau clãdirilor cu localizarea şi de categoria bunurilor respective.
Dacã nu exista titluri universitare potrivite, expertul însãrcinat cu evaluarea bunurilor trebuie sa fie membru al unei organizaţii recunoscute profesional care are în sarcina evaluarea terenurilor, clãdirilor şi:
a) este numit de instanţele sau organele jurisdicţionale competente; sau
b) deţine un atestat de specialitate şi un nivel suficient de pregãtire având cel puţin 3 ani de experienta practica postcalificare în evaluarea terenurilor şi/sau clãdirilor.
2.2.3. Expertul trebuie sa fie independent în îndeplinirea obligaţiilor sale, adicã autoritãţile publice nu sunt abilitate sa emita ordine care privesc rezultatele evaluãrii. Organismele publice de evaluare şi functionarii publici sau alţi angajaţi ai acestora sunt consideraţi independenţi doar în mãsura în care este efectiv exclus ca evaluarile lor sa fie influentate de o maniera abuzivã.
2.2.4. Valoarea de piata semnifica preţul la care terenul şi/sau clãdirea ar putea fi vândute, la data evaluãrii, prin contract privat încheiat între un vânzãtor decizand liber şi un cumpãrãtor independent, înţeles fiind ca bunul a fãcut obiectul unei oferte publice, condiţiile pieţei permit o vânzare în condiţii normale şi ca termenul disponibil pentru negocierea vânzãrii este normal, având în vedere natura bunului.
2.3. Aplicarea marjei de 5%
2.3.1. Dacã, dupã încercãri rezonabile pentru a vinde terenul şi/sau clãdirea la valoarea de piata, se dovedeşte ca preţul fixat de evaluator nu poate fi obţinut, preţul terenurilor şi/sau clãdirilor poate fi diminuat cu pana la 5%, diminuare care poate fi consideratã a fi justificatã de condiţiile pieţei. Dacã, dupã o perioada rezonabila, se dovedeşte ca terenurile şi/sau clãdirile în cauza nu pot fi vândute la preţul fixat de evaluator, diminuat cu 5%, o noua evaluare poate fi realizatã, iar pentru aceasta se va tine cont de experienta dobandita anterior de cãtre expert şi de ofertele primite pana la acea data.
2.4. Obligaţii specifice
2.4.1. Vânzarea de terenuri şi/sau clãdiri poate fi prevãzutã, pentru interesul general, cu obligaţii specifice legate de terenurile şi/sau clãdirile respective, iar nu de persoana cumpãrãtorului sau de activitãţile sale economice, sub condiţia ca oricare potenţial cumpãrãtor sa fie ţinut de ele şi, în principiu, sa fie în mãsura sa-şi asume asemenea obligaţii, indiferent ca el exercita sau nu o activitate economicã, oricare ar fi natura acesteia.
2.4.2. Inconvenientele economice inerente obligaţiilor specifice trebuie sa fie evaluate distinct de experţi independenţi şi pot fi deduse din preţul de cumpãrare. Obligaţiile pe care cumpãrãtorul şi le asuma, cel puţin parţial, în propriul sau interes trebuie sa fie evaluate ţinându-se seama de faptul ca pot constitui un avantaj cum ar fi: publicitate, sponsorizare sportiva şi culturalã, imagine, ameliorare a ambientului cumpãrãtorului sau cu privire la activitãţile de agrement pentru personalul acestuia.
2.4.3. Sarcinile economice aferente obligaţiilor care, potrivit dreptului comun, se aplica tuturor proprietarilor funciari nu trebuie sa fie deduse din preţul de cumpãrare. Astfel de sarcini pot fi: îngrijirea şi întreţinerea terenurilor şi/sau a clãdirilor ori plata de taxe şi cheltuieli similare.
2.5. Costuri suportate de autoritatea publica
2.5.1. Costurile iniţiale suportate de autoritatea publica cu dobândirea terenului şi/sau clãdirii constituie un parametru al valorii de piata, dacã nu a trecut o perioada semnificativã între data achiziţiei şi cea a vânzãrii terenului şi/sau clãdirii în cauza.
2.5.2. În principiu, valoarea de piata nu trebuie sa fie fixatã sub costurile iniţiale o perioada de cel puţin 3 ani dupã achiziţia terenului şi/sau clãdirii, în afarã de cazul în care expertul independent constata expres un recul general al valorii de circulaţie a terenurilor şi/sau clãdirilor pe piata în cauza.

CAP. III

3. Notificarea
3.1. În vederea stabilirii existenţei unui ajutor de stat, cat şi a modului în care acesta afecteazã acordurile internaţionale la care România este parte, furnizorii ajutorului de stat trebuie sa notifice Consiliului Concurentei urmãtoarele tranzacţii:
a) orice vânzare care nu a fost încheiatã pe baza unei proceduri de oferta deschisã şi necondiţionatã, cuprinzând/prevãzând vânzarea cãtre cel mai bun ofertant sau cãtre unicul ofertant;
b) orice vânzare care a avut loc în lipsa unei asemenea proceduri, la o valoare inferioarã celei de pe piata, asa cum a fost stabilitã de experţi independenţi.

CAP. IV

4. Plângeri
4.1. Atunci când Consiliul Concurentei primeşte o plângere sau o sesizare din partea unui terţ, care se referã la existenta unui element de ajutor de stat într-un acord de vânzare de terenuri şi/sau clãdiri de cãtre autoritãţile publice, acesta va stabili ca ajutorul de stat nu este implicat, dacã, în urma analizarii informaţiilor comunicate de cãtre furnizorii ajutorului de stat, constata ca regulile prevãzute la cap. II au fost respectate.

CAP. V
Dispoziţii finale

5. Condiţii pentru aplicarea prezentelor instrucţiuni
5.1. Dispoziţiile prezentelor instrucţiuni se vor aplica în conformitate cu Regulamentul privind forma, conţinutul şi alte detalii ale notificãrii unui ajutor de stat şi cu Regulamentul privind pragul minim al ajutorului de stat care nu cade sub incidenta obligaţiei de notificare, puse în aplicare prin <>Ordinul preşedintelui Consiliului Concurentei nr. 27/2000 .
6. Ajutorul de stat care nu intra sub incidenta prezentelor instrucţiuni
6.1. Prezentele instrucţiuni se aplica ajutoarelor de stat acordate pentru vânzarea de terenuri şi clãdiri de cãtre autoritãţile publice, notificate dupã intrarea în vigoare a acestor instrucţiuni, precum şi atunci când ajutoarele de stat au fost notificate înainte de intrarea lor în vigoare, dar decizia Consiliului Concurentei este ulterioara acestei date sau Consiliul Concurentei nu a emis încã o decizie.
7. Punerea în aplicare
7.1. Prezentele instrucţiuni se adopta prin ordin al preşedintelui Consiliului Concurentei şi intra în vigoare la data publicãrii în Monitorul Oficial al României, Partea I.

---------------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016