Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   INSTRUCTIUNI din 28 februarie 1997  cu privire la definirea pietei relevante, in scopul stabilirii partii substantiale de piata*)    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

INSTRUCTIUNI din 28 februarie 1997 cu privire la definirea pietei relevante, in scopul stabilirii partii substantiale de piata*)

EMITENT: CONSILIUL CONCURENTEI
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 57 bis din 4 aprilie 1997
-----------------
*) Instrucţiunile au fost aprobate de Plenul Consiliului Concurentei şi au fost puse în aplicare prin <>Ordinul nr. 34/1997 , publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 49 din 21 martie 1997.

Introducere

Piata constituie o notiune de baza în analiza concurentei economice. Noţiunea de piata relevanta este folositã în scopul de a identifica produsele şi agenţii economici care se afla în concurenta directa în afaceri. Piata relevanta este deci piata pe care se desfãşoarã concurenta.
Aplicarea prevederilor <>Legii concurentei nr. 21/1996 , denumita în continuare lege, nu ar fi posibila fãrã referire la piata pe care se desfãşoarã concurenta, fiind necesarã deci definirea pieţelor relevante în diversele cazuri care intra sub incidenta acestei legi.
Înţelegerile cele mai dãunãtoare, interzise prin art. 5 alin. (1) din lege, sînt cele dintre agenţii economici concurenţi, care activeazã pe aceeaşi piata relevanta.
Folosirea în mod abuziv a unei poziţii dominante, interzisã prin art. 6 din lege, poate avea loc în condiţiile deţinerii poziţiei dominante pe piata pe care activeazã agenţii economici concurenţi, deci pe piata relevanta, prin recurgerea la fapte anticoncurentiale.
Pentru aplicarea prevederilor legii, referitoare la concentrarile economice, este, de asemenea, necesarã definirea pieţei relevante, respectiv a pieţelor relevante, întrucît crearea sau consolidarea, prin concentrarea economicã propusã, a unei poziţii dominante, interzisã prin art. 13 din lege, presupune restrîngerea, înlãturarea sau denaturarea semnificativã a concurentei. Aprecierea compatibilitatii unei concentrari economice cu un mediu concurential normal, în baza art. 14 din lege, se face, de asemenea, pe baza definirii pieţei relevante, acesta fiind mediul în care se apreciazã concurenta.
Prezentele instrucţiuni vin în sprijinul agenţilor economici la întocmirea cererilor pentru dispensa de la interdicţia prevãzutã la art. 5 alin. (1) din lege, a notificãrilor pentru obţinerea beneficiului încadrãrii în una dintre categoriile de înţelegeri exceptate de la interdicţia prevãzutã la art. 5 alin. (1) din lege şi la întocmirea notificãrilor concentrarilor economice, în baza regulamentelor emise de Consiliul Concurentei, în cereri şi, respectiv, în notificãri fiind necesare definirea pieţelor relevante şi furnizarea informaţiilor care stau la baza definirilor fãcute.

1. Principii generale ale definirii pieţei relevante

O piata relevanta cuprinde un produs sau un grup de produse şi aria geograficã pe care acestea se produc şi/sau se comercializeazã. Piata relevanta are deci doua componente: piata produsului şi piata geograficã.
a) Piata relevanta a produsului cuprinde toate produsele care sînt considerate de cumpãrãtori ca interschimbabile sau substituibile, datoritã caracteristicilor, preţului şi utilizãrii date acestora. Aceste produse trebuie sa fie suficient de asemãnãtoare, astfel încît consumatorii sau beneficiarii sa le ia în considerare atunci cînd iau deciziile de cumpãrare.
Identificarea pieţei relevante a produsului presupune efectuarea unei analize care sa stabileascã produsele care fac parte din piata respectiva, luind în considerare factori determinanţi, cum ar fi: substituibilitatea, concurenta, preţurile, elasticitatea cererii pentru un produs în funcţie de preţurile altor produse etc.
Doua produse nu trebuie sa fie identice din punct de vedere al caracteristicilor fizice şi functionale, al calitãţii sau al preţului, pentru a fi considerate ca substituibile sau interschimbabile din punctul de vedere al cumparatorilor. Determinant este faptul ca produsele sa aibã un grad suficient de substituibilitate în a satisface necesitãţile şi dorintele consumatorilor, în asa fel încît fiecare dintre aceste produse sa constituie o alternativa economicã realã pentru celelalte produse; consumatorul poate alege atunci cînd ia decizii de cumpãrare. Acestui set de produse, considerate substituibile de cãtre cumpãrãtori şi care formeazã piata produsului din punctul de vedere al cererii, i se adauga produsele care în mod curent nu sînt substituibile din punctul de vedere al cererii, ci din punctul de vedere al ofertei. Este cazul produselor pe care unii producãtori pot sa le realizeze uşor şi acceptabil din punct de vedere economic, prin mãrirea capacitãţilor lor de producţie sau prin reconvertirea unor capacitãţi de producţie, aceste produse putind deveni, într-o perioada de timp rezonabila, inlocuitoare pentru produsele incluse deja în piata relevanta a produsului.
Aceste principii se aplica şi pentru definirea pieţei relevante în cazul serviciilor; din motive de simplificare a terminologiei, în prezentele instrucţiuni este folositã noţiunea de piata relevanta a produsului.
b) Piata geograficã relevanta cuprinde zona în care sînt localizati agenţii economici implicaţi în livrarea produselor incluse în piata produsului, zona în care condiţiile de concurenta sînt suficient de omogene şi care poate fi diferenţiatã de arii geografice vecine datoritã, în special, unor condiţii de concurenta substanţial diferite. În mod similar, noţiunea de piata geograficã se referã şi la servicii.
Factorii care trebuie luati în considerare la definirea pieţei geografice relevante includ tipul şi caracteristicile produselor implicate, existenta unor bariere la intrare, preferintele consumatorilor, diferenţele dintre cotele de piata ale agenţilor economici în zone geografice invecinate, precum şi diferenţele substanţiale dintre preţurile produselor la furnizori şi nivelul cheltuielilor de transport.
În sensul factorilor luati în considerare se defineste aria geograficã în care sînt localizati producãtorii concurenţi. Aceasta poate include şi producãtorii necunoscuţi de cumpãrãtori, dar care pot, uşor şi acceptabil din punct de vedere economic, sa-şi aducã produsele din alte zone.
Pentru a fi considerate pe aceeaşi piata geograficã relevanta, nu este necesar ca produsele sa fie fabricate în aceeaşi localitate sau în localitãţi apropiate. Important este ca toate aceste produse sa fie accesibile aceloraşi cumpãrãtori, astfel încît fiecare dintre ele sa fie o alternativa economicã realã pentru celelalte.
Pentru unele produse sau servicii, piata geograficã relevanta poate fi o parte dintr-o localitate, o localitate, un judeţ, o regiune sau o zona din România, pentru altele, intreaga ţara.
Progresele în domeniul transporturilor şi comunicaţiilor şi tendintele de eliminare a barierelor şi de liberalizare a comerţului internaţional pot modifica, în timp, limitele pieţelor geografice relevante, depasind granitele unei tari.

2. Definirea pieţei relevante în cazurile de practici anticoncurentiale, reglementate de art. 5 şi 6 din lege

Principiile menţionate la pct. 1 vor fi avute în vedere de agenţii economici la definirea pieţei relevante în cererile pentru dispensa, respectiv în notificãrile pentru obţinerea încadrãrii în una dintre categoriile exceptate de la interdicţia prevãzutã la art. 5 alin. (1) din lege, conform regulamentelor emise de Consiliul Concurentei. Aceleaşi principii vor fi folosite de Consiliul Concurentei şi de Oficiul Concurentei în investigaţiile întreprinse în cazurile de practici anticoncurentiale, respectiv de abuz de poziţie dominanta, pentru a determina care produse sînt afectate şi care agenţi economici (concurenţi, clienţi şi/sau furnizori) sînt sau pot fi afectaţi.
Pentru fiecare produs supus investigatiei se vor determina produsele care constituie inlocuitori sau substituenti, precum şi producãtorii acestora suficient de apropiati geografic, care sînt luati în considerare de cãtre cumpãrãtori, atunci cînd aceştia iau deciziile de cumpãrare. Aceasta determinare a produsului supus investigatiei se face atît la preţurile curente, cît şi la preţurile mai mici, care se estimeaza sa fie aplicate, dacã practicile suspectate ca anticoncurentiale nu ar exista.
Consiliul Concurentei şi Oficiul Concurentei vor investiga dacã substituentii disponibili la preţuri curente exista numai ca rezultat al cresterilor de preţ sau al altor practici anticoncurentiale suspectate.

3. Definirea pieţei relevante în cazurile de concentrare economicã

Primul pas întreprins în analiza concentrarilor economice este definirea pieţei produsului şi a pieţei geografice afectate de concentrarea economicã notificatã.
Piata produsului şi piata geograficã vor reprezenta contextul în care este evaluatã puterea de piata a noii entitãţi economice rezultate din concentrare.
În scopul definirii pieţei relevante, în cazurile de concentrare economicã, se va avea în vedere impactul operaţiunii de concentrare propuse asupra concurentei, în dinamica acesteia, deci asupra pieţei relevante în noua sa structura, care va rezulta dupã implementarea concentrarii. Din acest motiv se foloseşte noţiunea de piata afectatã.
Piata afectatã reprezintã piata relevanta a produsului, în cadrul cãreia:
a) doua sau mai multe dintre pãrţile implicate în operaţiunea de concentrare acţioneazã pe aceeaşi piata a produsului şi, ca urmare a concentrarii, cota lor de piata depãşeşte 15% (relaţii pe orizontala);
b) una sau mai multe dintre pãrţile implicate acţioneazã pe o piata a produsului situata în amontele sau în avalul oricãrei alte pieţe pe care sînt prezente alte pãrţi implicate şi, în plus, cota lor de piata, individualã sau combinata, este de cel puţin 25%, indiferent dacã exista sau nu o relatie de genul furnizor-client între pãrţile participante la concentrare (relaţii pe verticala).
În scopul definirii pieţei relevante afectate de concentrarea economicã propusã, se va porni de la identificarea produselor fabricate şi/sau comercializate de agenţii economici implicaţi în concentrarea economicã. În continuare, se va determina care sînt produsele (şi producãtorii acestora) care sînt suficient de apropiate pentru a fi substituibile sau înlocuitorii pentru produsele fabricate şi/sau comercializate de agenţii economici implicaţi în concentrare, definindu-se astfel piata produsului sau, dacã este cazul, pieţele relevante ale produsului.
Piata geograficã este formatã din producãtorii produselor incluse în piata relevanta a produsului, situati în acele locuri pe care grupul de consumatori ai produselor respective le iau în considerare atunci cînd iau deciziile de cumpãrare.
O atentie deosebita se va acorda concentrarilor economice în care agenţii economici implicaţi produc şi/sau vînd produse care se includ în aceeaşi piata a produsului, o astfel de concentrare avînd efecte directe şi semnificative asupra pieţei geografice afectate de concentrarea economicã în cauza, dacã agenţii economici implicaţi în concentrare vînd în mod curent produse pentru un grup semnificativ de cumpãrãtori situati într-o anumitã arie geograficã.

-----------------------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016