Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   INSTRUCTIUNI din 26 martie 2004  cu privire la definirea pietei relevante, in scopul stabilirii partii substantiale de piata    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

INSTRUCTIUNI din 26 martie 2004 cu privire la definirea pietei relevante, in scopul stabilirii partii substantiale de piata

EMITENT: CONSILIUL CONCURENTEI
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 288 din 1 aprilie 2004

În temeiul <>art. 28 alin. (1) şi (3) din Legea concurenţei nr. 21/1996 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, Consiliul Concurenţei adoptã prezentele instrucţiuni:

Introducere

Piaţa relevantã reprezintã piaţa pe care se desfãşoarã concurenţa şi este utilizatã pentru identificarea produselor şi a agenţilor economici ce se aflã în concurenţã directã în afaceri. Piaţa relevantã este deci piaţa pe care se desfãşoarã concurenţa.
Aplicarea prevederilor <>Legii concurenţei nr. 21/1996 , denumitã în continuare lege, nu ar fi posibilã fãrã referire la piaţa pe care se desfãşoarã concurenţa, fiind necesarã definirea pieţelor relevante în diversele cazuri care intrã sub incidenţa acestei legi.

1. Principii generale ale definirii pieţei relevante.

O piaţã relevantã cuprinde un produs sau un grup de produse şi aria geograficã pe care acestea se produc şi/sau se comercializeazã. Piaţa relevantã are deci douã componente: piaţa produsului şi piaţa geograficã,
a) Piaţa relevantã a produsului cuprinde toate produsele care sunt considerate de cumpãrãtori ca interschimbabile sau substituibile, datoritã caracteristicilor, preţului şi utilizãrii acestora. Aceste produse trebuie sa fie suficient de asemãnãtoare, astfel incat consumatorii sau beneficiarii sa le ia în considerare atunci când iau deciziile de cumpãrare.
Identificarea pieţei relevante a produsului presupune efectuarea unei analize care sã stabileascã produsele care fac parte din piaţa respectivã, luând în considerare factori determinanţi, cum ar fi substituibilitatea, preţurile, elasticitatea cererii pentru produs în funcţie de preţurile altor produse etc.
Douã produse nu trebuie sã fie identice din punct de vedere al caracteristicilor fizice şi funcţionale, al calitãţii sau preţului, pentru a fi considerate ca substituibile sau interschimbabile din punctul de vedere al cumpãrãtorilor. Determinant este faptul ca produsele sã aibã un grad suficient de substituibilitate în a satisface necesitãţile şi dorinţele cumpãrãtorilor, în aşa fel încât fiecare dintre aceste produse sã constituie o alternativã economicã realã pentru celelalte produse, consumatorul având posibilitatea de a alege atunci când ia decizii de cumpãrare. Acestui set de produse considerate substituibile de cãtre cumpãrãtori şi care formeazã piaţa produsului din punctul de vedere al cererii, i se adaugã produsele care în mod curent nu sunt substituibile din punctul de vedere al cererii, ci din punctul de vedere al ofertei. Este cazul produselor pe care unii producãtori pot sã le realizeze uşor şi acceptabil din punct de vedere economic, prin mãrirea capacitãţilor lor de producţie sau prin reconvertirea unor capacitãţi de producţie, aceste produse putând deveni, într-o perioadã de timp rezonabilã, înlocuitoare pentru produsele incluse deja în piaţa relevantã a produsului.
Aceste principii se aplicã şi pentru definirea pieţei relevante în cazul serviciilor; din motive de simplificare a terminologiei, în prezentele instrucţiuni este folositã noţiunea de piaţã relevantã a produsului.
b) Piaţa geograficã relevantã cuprinde zona în care sunt localizaţi agenţii economici implicaţi în livrarea produselor incluse în piaţa produsului, zona în care condiţiile de concurenţã sunt suficient de omogene şi care poate fi diferenţiatã în arii geografice vecine datoritã, în special, unor condiţii de concurenţã substanţial diferite. În mod similar, noţiunea de piaţã geograficã se referã şi la servicii.
Factorii care trebuie luaţi în considerare la definirea pieţei geografice relevante includ tipul şi caracteristicile produselor implicate, existenţa unor bariere la intrare, preferinţele consumatorilor, diferenţele dintre cotele de piaţã ale agenţilor economici în zone geografice învecinate, diferenţele substanţiale dintre preţurile produselor la furnizori, precum şi ponderea cheltuielilor de transport în costurile totale.
În funcţie de factorii luaţi în considerare se defineşte aria geograficã în care sunt localizaţi producãtorii concurenţi. Aceasta poate include şi producãtorii necunoscuţi de cumpãrãtori, dar care pot, uşor şi acceptabil din punct de vedere economic, sã-şi aducã produsele din alte zone.
Pentru a fi considerate pe aceeaşi piaţã geograficã relevantã, nu este necesar ca produsele sã fie fabricate în aceeaşi localitate sau în localitãţi apropiate. Important este ca toate aceste produse sã fie accesibile aceloraşi cumpãrãtori, astfel încât fiecare dintre ele sã fie o alternativã economicã realã pentru celelalte.
Pentru unele produse sau servicii, piaţa geograficã relevantã poate fi o parte într-o localitate, o localitate, un judeţ, o regiune sau o zonã din România, pentru altele, întreaga ţarã.
Progresele în domeniul transporturilor şi comunicaţiilor şi tendinţele de eliminare a barierelor şi de liberalizare a comerţului internaţional pot modifica, în timp, limitele pieţelor geografice relevante, depãşind graniţele unei ţãri.

2. Definirea pieţei relevante în cazurile de practici anticoncurenţiale, reglementate de art. 5 şi 6 din lege

Principiile menţionate la pct. 1 vor fi avute în vedere de agenţii economici la definirea pieţei relevante în cererile pentru dispensã în vederea exceptãrii individuale de la interdicţia prevãzutã la art. 5 alin. (1) din lege, conform regulamentelor emise de Consiliul Concurenţei. Aceleaşi principii vor fi folosite de Consiliul Concurenţei în investigaţiile întreprinse în cazurile de practici anticoncurenţiale, respectiv de abuz de poziţie dominantã, pentru a determina care produse sunt afectate şi care agenţi economici concurenţi (clienţi şi/sau furnizori) pot fi afectaţi.
Pentru fiecare produs supus investigaţiei se vor determina produsele care constituie înlocuitori sau substituienţi, precum şi producãtorii acestora suficient de apropiaţi geografic, care sunt luaţi în considerare de cãtre cumpãrãtori, atunci când aceştia iau deciziile de cumpãrare. Aceastã determinare a produsului supus investigaţiei se face atât la preţurile curente, cât şi la preţurile mai mici, care se estimeazã a fi aplicate, dacã practicile suspectate ca anticoncurenţiale nu ar exista.
Consiliul Concurenţei va investiga dacã substituienţii disponibili la preturi curente existã numai ca rezultat al creşterilor de preţ sau al altor practici anticoncurenţiale suspectate.

3. Definirea pieţei relevante în cazurile de concentrare economicã.

Primul pas întreprins în analiza concentrãrilor economice este definirea pieţei produsului şi a pieţei geografice afectate de concentrarea economicã notificatã.
Piaţa produsului şi piaţa geograficã vor reprezenta contextul în care este evaluatã puterea de piaţã a noii entitãţi economice rezultate din concentrare.
În scopul definirii pieţei relevante, în cazurile de concentrare economicã, se va avea în vedere impactul operaţiunii de concentrare propuse asupra concurenţei, în dinamica acesteia, deci asupra pieţei relevante în noua sa structurã, care va rezulta dupã implementarea concentrãrii.
Este consideratã afectatã de concentrarea economicã piaţa relevantã, în cadrul cãreia:
a) douã sau mai multe pãrţi implicate în operaţiunea de concentrare economicã acţioneazã pe aceeaşi piaţã a produsului şi, ca urmare a concentrãrii, cota lor de piaţã depãşeşte 15% (relaţii pe orizontalã).
b) una sau mai multe pãrţi implicate acţioneazã pe o piaţã a produsului situatã în amontele sau în avalul oricãrei alte pieţe pe care sunt prezente alte pãrţi implicate şi, în plus, cota lor de piaţã individualã sau combinatã, este de cel puţin 25%,indiferent dacã existã sau nu o relaţie de genul furnizor-client între pãrţile participante la concentrare (relaţii pe verticalã).
În scopul definirii pieţei relevante asupra cãreia urmeazã sã producã efecte concentrarea economicã propusã, se va porni de la identificarea produselor fabricate şi/sau comercializate de agenţii economici implicaţi în concentrarea economicã. În continuare, se va determina care sunt produsele (şi producãtorii acestora) care sunt suficient de apropiate pentru a fi substituibile sau înlocuitorii pentru produsele fabricate şi/sau comercializate de agenţii economici implicaţi în concentrare, defmindu-se astfel piaţa produsului sau, dacã este cazul, pieţele relevante ale produsului.
Piaţa geograficã este formatã din producãtorii produselor incluse în piaţa relevantã a produsului, situaţi în aceleaşi locuri pe care grupul de consumatori ai produselor respective le iau în considerare atunci când iau deciziile de cumpãrare.
O atenţie deosebitã se va acorda concentrãrilor economice în care agenţii economici implicaţi produc şi/sau vând produse care se includ în aceeaşi piaţã a produsului, o astfel de concentrare având efecte directe şi semnificative asupra pieţei geografice afectate de concentrarea economicã în cauzã, dacã agenţii economici implicaţi în concentrare vând în mod curent produse pentru un grup semnificativ de cumpãrãtori situaţi într-o anumitã arie geograficã.

4. Dispoziţii finale

La data intrãrii în vigoare a prezentelor Instrucţiuni, se abrogã Instrucţiunile cu privire la definirea pieţei relevante, în scopul stabilirii pãrţii substanţiale de piaţã, publicate în Monitorul Oficial al României nr. 57 bis din 4 aprilie 1997.

______________
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016