Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   INSTRUCTIUNI din 24 octombrie 2003  privind autorizarea ajutoarelor de stat in domeniul transportului maritim    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

INSTRUCTIUNI din 24 octombrie 2003 privind autorizarea ajutoarelor de stat in domeniul transportului maritim

EMITENT: CONSILIUL CONCURENTEI
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 806 din 17 noiembrie 2003

În temeiul <>art. 28 alin. (1) din Legea concurentei nr. 21/1996 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, şi al <>art. 22 alin. (1) din Legea nr. 143/1999 privind ajutorul de stat, cu modificãrile şi completãrile ulterioare,

Consiliul Concurentei adopta prezentele instrucţiuni.

1. Introducere
1.1. Elaborarea unui cadru juridic de reglementare a disciplinei ajutorului de stat reprezintã continuarea procesului de armonizare a legislaţiei româneşti cu legislaţia europeanã, parte a procesului de aderare a României la Uniunea Europeanã.
1.2. Scopul autorizãrii de cãtre Consiliul Concurentei a ajutoarelor de stat acordate de autoritãţile publice sau de organisme care administreazã surse ale statului în domeniul transportului maritim este de a urmãri mãsura în care un ajutor de stat este compatibil cu mediul concurential normal într-o economie de piata în care preţurile produselor şi tarifele serviciilor sunt determinate pe baza cererii şi ofertei.
1.3. Ajutorul de stat acordat în domeniul transportului maritim poate fi justificat, în principal, de necesitatea depãşirii standardelor de siguranta a navigaţiei şi a condiţiilor de lucru la bordul navelor maritime înregistrate în România, conform convenţiilor internaţionale la care România este parte şi rezolutiilor organizaţiilor internaţionale la care este membra, în special ale Organizaţiei Maritime Internaţionale, de necesitatea modernizãrii şi reînnoirii flotei maritime româneşti, precum şi a depãşirii standardelor privind protecţia mediului, în scopul asigurãrii libertãţii de acces pe piata internationala de transport.
2. Domeniu de aplicare
2.1. Prezentele instrucţiuni se aplica schemelor de ajutor de stat şi ajutoarelor de stat individuale acordate în domeniul transportului maritim.
2.2. Nu intra sub incidenta prezentelor instrucţiuni ajutorul de stat acordat construcţiei de nave şi ajutorul pentru vasele de pescuit.
2.3. Investiţiile în infrastructura transporturilor maritime nu sunt considerate, în principiu, ca fiind ajutor de stat, în sensul <>art. 2 din Legea nr. 143/1999 privind ajutorul de stat, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, dacã este asigurat accesul liber şi egal la infrastructura, în beneficiul tuturor operatorilor interesaţi. Totuşi Consiliul Concurentei poate examina aceste investiţii, dacã de acestea ar beneficia direct sau indirect anumiti armatori.
2.4. Mãsurile de sprijin, indiferent de forma, din surse de stat, acordat de autoritãţi publice sau de alte organisme care le administreazã în numele statului nu reprezintã ajutor de stat în situaţia în care se respecta principiul investitorului privat prudent în economia de piata.
3. Definiţii
3.1. În sensul prezentelor instrucţiuni, termenii şi expresiile de mai jos semnifica dupã cum urmeazã:
a) companie de navigaţie - o societate comercialã, înfiinţatã ca persoana juridicã romana, care are ca obiect de activitate transportul maritim de mãrfuri şi/sau persoane şi care deţine nave maritime aflate în proprietate sau navlosite ca nave nearmate şi neechipate pentru cel puţin un an;
b) nava este definitã conform <>Ordonanţei Guvernului nr. 42/1997 privind transportul naval, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 412/2002 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, şi întruneşte cumulativ urmãtoarele condiţii: este destinatã transportului maritim de mãrfuri şi/sau persoane şi are dreptul de arborare a pavilionului roman;
c) navigator - personalul navigant şi auxiliar care formeazã echipajul navei, stabilit în funcţie de tipul şi destinaţia navei;
d) obligaţie de serviciu public - orice obligaţie impusa unei companii de navigaţie de a asigura un serviciu care sa satisfacã standarde fixe de continuitate, regularitate, capacitate şi preţ, standarde pe care compania nu şi le-ar asuma dacã ar lua în considerare doar interesul ei economic;
e) taxa pe tonaj - reprezintã suma plãtitã de proprietarul navei în funcţie de tonajul net al navelor din operare.
4. Scopul şi obiectivele generale ale ajutorului de stat acordat în domeniul transportului maritim
4.1. Ajutorul de stat acordat în domeniul transportului maritim nu trebuie sa conducã la distorsionarea semnificativã a concurentei şi sa afecteze aplicarea corespunzãtoare a acordurilor internaţionale la care România este parte.
4.2. Ajutorul de stat trebuie sa fie limitat la ceea ce este necesar pentru realizarea scopului propus şi sa fie acordat într-un mod transparent.
4.3. Se vor lua în considerare efectele cumulative ale tuturor ajutoarelor acordate de autoritãţile statului (la nivel naţional, regional şi local) pentru acelaşi obiectiv.
4.4. Pot fi permise ajutoare de stat în domeniul transportului maritim care au ca obiective:
a) menţinerea navelor sub pavilion romanesc;
b) instruirea permanenta a forţei de munca angajate (de la bordul navelor, cat şi de pe uscat);
c) creşterea competitivitatii, pãstrarea know-how-ului şi dezvoltarea abilitãţilor maritime;
d) îmbunãtãţirea siguranţei;
e) îmbunãtãţirea calitãţii atât din punct de vedere al standardelor tehnice, în sensul depãşirii acestora, cat şi din punct de vedere al operarii navelor.
5. Ajutorul de operare
5.1. Ajutoarele de stat care au ca scop acoperirea pierderilor sunt, în general, incompatibile cu mediul concurential normal.
5.2. În cazuri excepţionale, asemenea ajutoare pot fi acordate cu îndeplinirea cumulativa a urmãtoarelor condiţii:
a) ajutoarele sa fie justificate prin contribuţia lor la redresarea, innoirea şi dezvoltarea flotei maritime comerciale româneşti;
b) nivelul ajutoarelor sa fie proporţional cu mãrimea dezavantajelor pe care vizeazã sa le atenueze.
6. Mãsuri sociale şi fiscale care sa imbunatateasca competitivitatea
6.1. Pot fi autorizate ajutoare de stat în domeniul transportului maritim pentru companiile de navigaţie, constând în:
a) neimpozitarea profiturilor realizate prin vânzarea de nave, pentru un numãr limitat de ani, cu condiţia ca aceste profituri sa fie reinvestite în achiziţia de nave noi;
b) reducerea termenelor de amortizare a investiţiilor în navele noi care intra în patrimoniul companiilor;
c) înlocuirea sistemului normal de impozitare a companiei cu o taxa pe tonajul net al navelor din operare, indiferent de profiturile sau pierderile companiei într-un an calendaristic;
d) alte facilitãţi fiscale.
6.2. Pentru a beneficia de ajutoare de stat constând în facilitãţi fiscale şi sociale, companiile de navigaţie trebuie sa îndeplineascã urmãtoarele criterii:
a) sa facã dovada ca managementul strategic şi comercial este asigurat pe teritoriul României, companiile de navigaţie fiind supuse impozitãrii pe societate în România;
b) navele cu care opereazã companiile ce beneficiazã de aceste mãsuri deţin certificate care sa ateste conformitatea cu regulile, acordurile şi convenţiile internaţionale aplicabile transportului maritim, în special în privinta condiţiilor de siguranta a navigaţiei şi a condiţiilor de lucru de la bordul navelor.
6.3. Consiliul Concurentei va cere rapoarte regulate care sa demonstreze efectul ajutoarelor de stat autorizate asupra flotei înregistrate în România şi asupra angajãrii navigatorilor.
6.4. Avantajele fiscale menţionate anterior trebuie limitate doar la activitãţile de navigaţie; deci, în cazul în care o companie care deţine nave este, de asemenea, angrenata în alte activitãţi comerciale se va solicita realizarea unei contabilitati transparente pentru a prezenta în mod diferenţiat datele referitoare la activitãţile de navigaţie şi cele auxiliare.
7. Ajutoarele de stat privind costurile legate de munca
7.1. Pot fi autorizate ajutoare de stat în domeniul transportului maritim pentru companiile de navigaţie, constând în:
a) mãsuri pentru reducerea costurilor legate de munca;
b) mãsuri de sprijin care sa stimuleze în mod direct dezvoltarea sectorului maritim şi angajarea de personal;
c) reducerea la zero a obligaţiilor, ceea ce permite companiilor maritime sa aducã costurile cu angajarea personalului la un nivel care sa se alinieze la normele mondiale care, adeseori, impun scutirea de la obligaţia de a plati taxe şi asigurãri sociale pentru navigatori.
7.2. Demersul constând în rambursarea parţialã sau totalã a costurilor rezultate din impozitele percepute pe salarii, cãtre compania de navigaţie, este, în general, considerat ca fiind echivalentul unui sistem redus de impozitare, cu condiţia sa fie legat de impozitele percepute, neexistand nici un element de supracompensare. Acest sistem trebuie sa fie transparent şi sa nu fie deschis abuzurilor.
7.3. Nu pot fi autorizate ajutoare de stat sub forma subvenţiilor privind salariile nete ale navigatorilor întrucât conduc la o denaturare a concurentei.
8. Ajutoare de stat pentru investiţii
8.1. Ajutorul de stat pentru investiţii poate fi permis cu respectarea normelor de siguranta pe mare, în anumite condiţii, pentru îmbunãtãţirea echipamentelor de la bordul navelor înregistrate în România sau pentru promovarea folosirii navelor sigure. Se pot acorda ajutoare de stat în modalitãţile prevãzute de <>art. 2 alin. (6) din Legea nr. 143/1999 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, ajutoare care au ca efect modernizarea navelor înregistrate în România, atingandu-se standarde superioare celor obligatorii de siguranta şi de mediu stabilite în convenţiile internaţionale şi care anticipeaza standarde de nivel mai înalt, sporindu-se astfel controlul siguranţei şi al mediului.
8.2. În situaţia în care investiţiile sunt legate de construcţia de nave, ajutorul de stat acordat trebuie sa fie în conformitate cu reglementãrile specifice ajutorului pentru construcţiile de nave.
8.3. Ajutorul regional pentru companiile maritime, care poate lua forma unui ajutor pentru investiţii, poate fi permis doar în condiţiile în care beneficiile vor reveni regiunii, dupã o perioada de timp rezonabila. Poate fi cazul investiţiilor legate de construcţia unui depozit sau al achiziţiei unui echipament fix la bord.
8.4. De asemenea, ajutorul de stat pentru investiţii acordat companiilor maritime poate fi permis doar atunci când sunt îndeplinite regulile privind ajutorul de stat regional.
9. Ajutorul de stat regional acordat în transportul maritim
9.1. În cazul schemelor regionale de ajutor de stat pentru transportul maritim sunt aplicabile reglementãrile privind ajutorul de stat regional.
10. Ajutorul de stat pentru instruire
10.1. Multe programe de instruire urmate de navigatori şi finanţate de stat nu sunt considerate a fi ajutoare de stat datoritã naturii generale a acestora (mai mult profesionale decât academice). Prin urmare, acestea nu fac obiectul notificãrii şi examinãrii de cãtre Consiliul Concurentei.
10.2. În cazul acordãrii ajutoarelor de stat pentru instruire este obligatorie notificarea în cazul în care valoarea acestora depãşeşte nivelul pragului minim stabilit prin <>Legea nr. 143/1999 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, prag ce poate fi modificat prin ordin al preşedintelui Consiliului Concurentei.
10.3. Ajutorul de stat pentru instruire va fi autorizat cu condiţia ca acesta sa respecte criteriile generale de acordare (de exemplu: proportionalitate, nediscriminare, transparenta - în legatura cu instruirea facuta la bordul navelor înscrise în registrele româneşti).
10.4. În mod excepţional, ajutorul pentru instruirea la bordul altor nave poate fi autorizat atunci când se justifica prin criterii obiective, cum ar fi lipsa locurilor disponibile pe navele înscrise în registrul statului roman.
10.5. Când sunt acordate ajutoare de stat pentru instruirea la bord, cel instruit nu poate sa fie, în principiu, un membru activ al echipajului, dar echipajul trebuie sa fie supranumerar. Aceasta pentru a se asigura ca subvenţiile pentru salariile nete nu pot fi plãtite pentru navigatorii angrenati în activitãţi normale ale echipajelor.
10.6. Pentru a asigura şi dezvolta specializarea maritima şi competitivitatea industriei maritime sunt necesare cercetãri vaste şi eforturi de dezvoltare concentrate pe calitate, productivitate, siguranta şi protecţia mediului. Pentru acestea sprijinul statului poate fi autorizat în conformitate cu reglementãrile privind ajutorul de stat pentru cercetare-dezvoltare şi protecţia mediului.
11. Ajutorul de stat pentru restructurare, inclusiv privatizare
11.1. Consiliul Concurentei va aplica instrucţiunile privind salvarea şi restructurarea firmelor în dificultate în cazul ajutorului de stat pentru restructurare acordat companiilor maritime.
12. Obligaţiile şi contractele serviciului public
12.1. Obligaţiile de serviciu public pot fi impuse în cadrul serviciilor programate în porturile care deservesc regiunile periferice ale României sau rutele foarte puţin deservite, considerate vitale pentru dezvoltarea economicã a regiunii respective, în cazurile în care operatorii de pe piata nu ar asigura un nivel suficient al serviciilor.
12.2. Intervenţia statului pentru acoperirea pierderilor operationale rezultate din îndeplinirea obligaţiilor de serviciu public nu este consideratã ajutor de stat. Pe cale de consecinta, notificarea la Consiliul Concurentei nu este necesarã dacã sunt îndeplinite urmãtoarele condiţii:
a) contractele de serviciu public nu incalca aplicarea corespunzãtoare a tratatelor internaţionale la care România este parte şi nu conţin elemente de ajutor de stat; obligaţia serviciului public este adjudecatã prin organizarea de licitaţii publice, implementarea contractelor de serviciu public urmând a fi transparenta şi sa permitã dezvoltarea concurentei;
b) sa se facã publicitate corespunzãtoare pentru licitaţiile publice (cu respectarea cerinţelor legate de nivelul şi frecventa serviciului, capacitate, preţuri, standarde solicitate etc.); acestea trebuie specificate clar şi transparent pentru a asigura tuturor transportatorilor cu drept de acces la ruta sanse egale sa oferteze;
c) statul poate atribui un contract ofertantului câştigãtor care solicita cea mai scãzutã compensaţie financiarã şi îi poate rambursa acestuia costurile suplimentare suportate de operator ca rezultat al prestãrii serviciului, în afarã cazurilor excepţionale şi pe deplin justificate. Aceste costuri trebuie sa fie direct legate de deficitul calculat, realizat de operator ca urmare a serviciilor prestate. Trebuie ţinuta contabilitate separat pentru fiecare serviciu astfel încât sa se poatã verifica existenta sau inexistenta supracompensatiilor sau a subvenţiilor incrucisate şi dacã sistemul nu poate fi folosit pentru a sprijini un management ineficient ori metode de operare ineficiente.
12.3. Durata serviciului public trebuie limitatã la aproximativ 5 ani, deoarece contractele care se desfãşoarã pe perioade semnificativ mai lungi pot determina crearea unui monopol.
12.4. Excepţiile de la procedura menţionatã mai sus pot fi justificate şi trebuie notificate şi evaluate de cãtre Consiliul Concurentei potrivit regulilor generale privind ajutorul de stat. În evaluarea compatibilitatii, Consiliul Concurentei va analiza dacã ajutorul poate sa devieze un volum semnificativ al traficului sau dacã implica supracompensarea, ceea ce ar putea permite operatorului selectat subvenţia incrucisata a activitãţilor pentru care exista şi alţi competitori.
13. Limitele ajutorului de stat
13.1. O reducere pana la zero a impozitelor şi cheltuielilor sociale pentru navigatori şi a impozitelor percepute companiei, pentru activitatea de navigaţie, este nivelul maxim permis al ajutorului de stat.
14. Dispoziţii finale
14.1. Dispoziţiile prezentelor instrucţiuni nu contravin celorlalte reglementãri emise în aplicarea <>Legii nr. 143/1999 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
14.2. Prezentele instrucţiuni se aplica ajutoarelor de stat acordate transportului maritim, notificate dupã intrarea în vigoare a acestora, precum şi atunci când ajutoarele de stat au fost notificate înainte de intrarea lor în vigoare, dar decizia Consiliului Concurentei este ulterioara acestei date sau Consiliul Concurentei nu a emis încã o decizie.
14.3. În conformitate cu prevederile <>art. 29 alin. (1) din Legea concurentei nr. 21/1996 şi ale <>art. 22 alin. (5) din Legea nr. 143/1999 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, prezentele instrucţiuni vor fi puse în aplicare prin ordin al preşedintelui Consiliului Concurentei.
-----------------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016