Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   INSTRUCTIUNI din 15 aprilie 2005  privind orientarile informale referitoare la noile probleme ridicate de aplicarea, in cazuri individuale, a   art. 5 si 6 din Legea concurentei nr. 21/1996     Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

INSTRUCTIUNI din 15 aprilie 2005 privind orientarile informale referitoare la noile probleme ridicate de aplicarea, in cazuri individuale, a art. 5 si 6 din Legea concurentei nr. 21/1996

EMITENT: CONSILIUL CONCURENTEI
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 356 din 27 aprilie 2005

(scrisori de îndrumare)

În temeiul <>art. 28 alin. (1) şi (3) din Legea concurenţei nr. 21/1996 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, Consiliul Concurenţei adoptã prezentele instrucţiuni.
I. Introducere
1. Agenţii economici sunt în general bine poziţionaţi în a evalua legalitatea faptelor lor, astfel încât sã ia o decizie informatã cu privire la continuarea înţelegerii sau practicii şi sub ce formã. Aceştia au la dispoziţie regulamentele şi instrucţiunile adoptate de cãtre Consiliul Concurenţei, precum şi practica acestuia.
2. Conform prezentelor instrucţiuni, termenul acord este utilizat pentru a desemna acordurile, deciziile asociaţiilor de agenţi economici şi practicile concertate. Termenul practici vizeazã comportamentul agenţilor economici având poziţie dominantã, iar termenul agenţi economici acoperã, în egalã mãsurã, asociaţiile de agenţi economici.
3. Atunci când cazurile ridicã unele îndoieli serioase, deoarece prezintã elemente de noutate sau probleme nerezolvate în aplicarea <>art. 5 şi 6 din Legea concurenţei nr. 21/1996 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, denumitã în continuare lege, agenţii economici pot solicita o îndrumare informalã din partea Consiliului Concurenţei. Consiliul Concurenţei poate acorda îndrumare asupra problemelor cu caracter de noutate privind interpretarea art. 5 şi 6 din lege printr-un ghid-scrisoare de îndrumare, atunci când considerã oportun şi subiect al prioritãţilor sale de aplicare a legii. Prezentele instrucţiuni stabilesc detaliile acestui instrument.
II. Cadrul de evaluare a necesitãţii scrisorii de îndrumare
4. Legea conferã Consiliului Concurenţei puteri de a investiga încãlcarea art. 5 şi 6 din aceasta şi de a impune mãsuri şi sancţiuni. Unul dintre obiectivele majore ale legii este de a asigura aplicarea eficientã a regulilor de concurenţã şi de a permite Consiliului Concurenţei sã îşi focalizeze resursele asupra celor mai grave încãlcãri ale regulilor de concurenţã.
5. Legea nu interzice Consiliului Concurenţei dreptul de a emite scrisori de îndrumare agenţilor economici individuali, conform prezentelor instrucţiuni. Practica emiterii unor asemenea scrisori de îndrumare nu trebuie sã impieteze asupra îndeplinirii de cãtre autoritatea de concurenţã a misiunii sale principale, respectiv aplicarea efectivã a regulilor de concurenţã. Consiliul Concurenţei poate sã furnizeze îndrumare informalã agenţilor economici individuali numai în mãsura în care aceasta este compatibilã cu prioritãţile sale de aplicare a regulilor de concurenţã.
6. Atunci când este sesizat cu o cerere de scrisoare de îndrumare, Consiliul Concurenţei va aprecia dacã este oportun sã rãspundã la aceasta. Emiterea unei scrisori de îndrumare poate fi luatã în considerare doar dacã urmãtoarele condiţii sunt îndeplinite în mod cumulativ:
a) evaluarea substanţialã a înţelegerii sau a practicii cu privire la art. 5 şi/sau 6 din lege ridicã o întrebare de aplicare a legii pentru care nu existã clarificare nici în cadrul legislativ naţional existent în materie de concurenţã, incluzând jurisprudenţa instanţelor judecãtoreşti, nici în practica decizionalã şi nici în scrisorile de îndrumare emise anterior;
b) o evaluare preliminarã a problemelor specifice şi a fondului cazului sugereazã cã o clarificare a unei întrebãri noi printr-o scrisoare de îndrumare este utilã, luându-se în considerare urmãtoarele elemente:
- importanţa economicã din punctul de vedere al consumatorului de bunuri şi servicii oferite prin acea înţelegere/practicã; şi/sau
- mãsura în care acordul/practica corespunde sau este susceptibil/susceptibilã sã corespundã unei uzanţe economice curente pe piaţa în cauzã; şi/sau
- amploarea investiţiilor aferente tranzacţiei în raport cu mãrimea agenţilor economici implicaţi şi mãsura în care tranzacţia este legatã de o operaţiune structuralã, cum ar fi crearea unei societãţi în comun;
c) este posibilã emiterea unei scrisori de îndrumare pe baza informaţiilor furnizate, nefiind necesarã solicitarea unor informaţii suplimentare.
7. Consiliul Concurenţei nu va lua în considerare o cerere de scrisoare de îndrumare în situaţia în care înţelegerea sau practica la care se referã cererea este subiectul procedurilor în faţa Consiliului Concurenţei sau în situaţia în care existã un proces pendinte în faţa instanţelor judecãtoreşti.
8. Consiliul Concurenţei nu va lua în considerare întrebãri ipotetice şi nu va emite scrisori de îndrumare privind înţelegerile/practicile care nu mai sunt aplicate de cãtre pãrţi. Agenţii economici pot totuşi sã solicite Consiliului Concurenţei o scrisoare de îndrumare referitoare la probleme legate de înţelegeri sau practici pe care intenţioneazã sã le punã în aplicare. În acest caz, pentru ca cererea sã fie luatã în considerare, tranzacţia trebuie sã se afle într-o etapã suficient de avansatã.
9. Solicitarea unei scrisori de îndrumare nu aduce atingere dreptului Consiliului Concurenţei de a declanşa procedurile faţã de faptele prezentate în respectiva cerere, în conformitate cu prevederile legii.
III. Indicaţii privind solicitarea scrisorii de îndrumare
10. O solicitare a scrisorii de îndrumare poate fi înaintatã de cãtre un agent economic sau un grup de agenţi economici care a încheiat sau urmeazã sã încheie o înţelegere/practicã ce poate intra sub incidenţa prevederilor art. 5 şi/sau ale art. 6 din lege şi cuprinde întrebãri cu privire la problemele ce pot sã aparã ca urmare a acestor înţelegeri/practici.
11. Solicitarea de scrisoare de îndrumare se adreseazã Consiliului Concurenţei, la adresa poştalã a acestuia.
12. Nu se cere un formular-tip. Solicitarea va trebui sã specifice în mod clar:
a) identitatea tuturor agenţilor economici implicaţi, precum şi o singurã persoanã de contact;
b) întrebãri precise asupra cãrora agentul economic doreşte sã obţinã îndrumãri;
c) informaţii complete şi exhaustive despre toate punctele relevante pentru o apreciere fundamentatã a problemelor ridicate, inclusiv o documentare adecvatã;
d) o argumentare detaliatã, ţinând cont de pct. 6 lit. a) din prezentele instrucţiuni şi arãtând motivele pentru care cererea prezintã una sau mai multe probleme noi;
e) orice alte informaţii care permit o evaluare a cererii, ţinând cont de elementele prevãzute la pct. 6-8 din prezentele instrucţiuni, inclusiv o declaraţie cã acordul sau practica la care se referã cererea nu face obiectul unei proceduri pendinte în faţa unei instanţe judecãtoreşti sau a Consiliului Concurenţei;
f) dacã cererea conţine elemente care sunt considerate secrete de afaceri, acestea vor fi menţionate cu precizie;
g) orice altã informaţie sau document util pentru cazul individual respectiv.
IV. Analiza cererii
13. În principiu, Consiliul Concurenţei va evalua cererea pe baza informaţiilor furnizate. Fãrã a aduce atingere prevederilor pct. 6 lit. c) din prezentele instrucţiuni, Consiliul Concurenţei poate folosi informaţiile suplimentare de care dispune din surse publice, proceduri anterioare sau din orice alte surse şi poate cere solicitanţilor scrisorii de îndrumare sã furnizeze informaţii suplimentare. Informaţiilor furnizate de cãtre solicitanţi li se aplicã regulile privind secretul profesional.
14. Dacã Consiliul Concurenţei nu emite o scrisoare de îndrumare, va informa solicitantul asupra acestui fapt.
15. Un agent economic îşi poate retrage cererea în orice moment. Cu toate acestea, informaţiile furnizate în contextul cererii pentru îndrumare rãmân la dispoziţia Consiliului Concurenţei şi pot fi folosite în procedurile ulterioare, în conformitate cu prevederile legii, dupã cum se precizeazã la pct. 8 din prezentele instrucţiuni.
V. Conţinutul scrisorii de îndrumare
16. Scrisoarea de îndrumare trebuie sã conţinã:
a) o descriere succintã a faptelor pe care se bazeazã;
b) motivaţia juridicã principalã care include interpretarea fãcutã de cãtre Consiliul Concurenţei asupra problemelor noi ridicate de cerere referitor la aplicarea art. 5 şi 6 din lege.
17. În scrisoarea de îndrumare se poate rãspunde doar la o parte din problemele ridicate, dar aceasta poate sã conţinã şi alte aspecte decât cele expuse în cerere.
18. Scrisorile de îndrumare vor fi puse pe site-ul Consiliului Concurenţei, ţinându-se cont de respectarea regulilor de confidenţialitate. Înainte de publicare Consiliul Concurenţei va conveni cu solicitantul asupra versiunii publice.
VI. Efectele scrisorilor de îndrumare
19. Scrisorile de îndrumare au principalul scop de a ajuta agenţii economici sã realizeze ei înşişi o apreciere în deplinã cunoştinţã de cauzã a acordului/practicii respective.
20. O scrisoare de îndrumare nu poate prejudeca asupra soluţionãrii respectivei probleme de cãtre instanţele judecãtoreşti.
21. Faptul cã acordul/practica a fãcut obiectul unei scrisori de îndrumare din partea Consiliului Concurenţei nu reprezintã un impediment în analiza aceluiaşi acord/practicã în baza prevederilor legii, în special a unei plângeri. În acest caz, Consiliul Concurenţei va ţine cont de scrisorile de îndrumare anterioare, în special sub rezerva oricãrei modificãri a faptelor în cauzã, de orice alte aspecte noi care au fost evidenţiate de solicitant în plângere, de evoluţiile jurisprudenţei instanţelor judecãtoreşti, precum şi de modificãrile generale ale politicii urmate de Consiliul Concurenţei.
22. Scrisorile de îndrumare nu constituie decizii şi nu leagã Consiliul Concurenţei pentru aplicarea art. 5 şi/sau 6 din lege. Totuşi Consiliul Concurenţei şi instanţele judecãtoreşti pot ţine cont de scrisorile de îndrumare, în mãsura în care apreciazã ca fiind util în contextul cazului pe care îl soluţioneazã.
VII. Dispoziţii finale
23. Prezentele instrucţiuni transpun Comunicarea Comisiei Europene privind îndrumãrile informale referitoare la noile probleme ridicate de aplicarea art. 81 şi 82 din Tratatul CE, în cazuri individuale (scrisori de îndrumare), publicatã în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. C 101 din 27 aprilie 2004.
24. Prezentele instrucţiuni vor fi puse în aplicare prin ordin al preşedintelui Consiliului Concurenţei şi vor fi publicate în Monitorul Oficial al României, Partea I.

-------------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016