Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   INCHEIERE DE SEDINTA din 15 mai 2012  avand drept obiect stabilirea formei finale a Metodologiei pentru utilizarea operelor muzicale ca tonuri de apel sau ca tonuri in asteptare pentru telefoanele mobile    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

INCHEIERE DE SEDINTA din 15 mai 2012 avand drept obiect stabilirea formei finale a Metodologiei pentru utilizarea operelor muzicale ca tonuri de apel sau ca tonuri in asteptare pentru telefoanele mobile

EMITENT: OFICIUL ROMAN PENTRU DREPTURILE DE AUTOR
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 381 din 7 iunie 2012
    Arbitraj având drept obiect stabilirea formei finale a Metodologiei pentru utilizarea operelor muzicale ca tonuri de apel sau ca tonuri în aşteptare pentru telefoanele mobile.
    La întâlnirea care a avut loc la sediul ORDA din Calea Victoriei nr. 118, sectorul 1, municipiul Bucureşti, au fost prezenţi următorii arbitri:
    ● Olteanu Edmond Gabriel - preşedinte
    ● Nemeş Vasile
    ● Găvenea Silvan
    ● Manolache-Onofrei Tatiana
    ● Ciuraru Remus
    La apelul nominal au răspuns în şedinţa publică următorii: din partea UCMR - ADA: doamna Achim Ana - director general, Roata Palade Alexandru - avocat, din partea Cosmote: Mădălina Elena Ivanescu - avocat, Dinica Florin - şef birou, Irina Andreea David - manager de produs, din partea Orange: Andreea Enescu - consilier juridic, Nicoleta Lambru manager de operaţiuni din partea Orange.
    Nemaifiind chestiuni prealabile ori excepţii de invocat, Completul acordă părţilor cuvântul pe fond,
    UCMR - ADA solicită stabilirea formei finale a Metodologiei pentru utilizarea operelor muzicale sau ca tonuri de apel sau ca tonuri în aşteptare pentru telefoanele mobile în forma ataşată notelor de concluzii scrise, arătând că înţelege să îşi reducă propunerea cu privire la remuneraţia procentuală trimestrială datorată de utilizatori la 13%.
    Solicită cheltuieli arbitrale.
    Cu privire la principalele aspecte în divergenţă, UCMR-ADA arată următoarele:
    Este nelegală propunerea utilizatorilor privind inserarea în cuprinsul metodologiei a sintagmei "desemnat de ORDA", fiind contrară art. 133 din Legea nr. 8/1996, întrucât atribuţiile ORDA cu privire la desemnarea colectorului îşi găsesc aplicabilitate în cazul în care există mai multe organisme de gestiune colectivă care activează în acelaşi domeniu de activitate şi care nu convin între ele cu privire la calitatea de colector, situaţie care nu se regăseşte în speţă.
    Legea nu prevede cerinţa stabilirii prin metodologie a duratei autorizaţiei licenţă neexclusivă, iar propunerea utilizatorilor de a reglementa o astfel de durată nu este nici utilă, nici oportună.
    Drepturile patrimoniale necesare utilizării operelor muzicale ca tonuri de apel şi tonuri în aşteptare, cu privire la care este învestit completul de arbitraj, sunt două categorii de drepturi distincte: dreptul de reproducere a operelor muzicale şi dreptul de comunicare publică a operelor muzicale, ambele susceptibile de protecţie. UCMR - ADA solicită să se constate că nu sunt incidente în speţă dispoziţiile art. 33 alin. (3) din Legea nr. 8/1996, text care este de strictă interpretare, întrucât instituie limitări ale dreptului de autor, reglementând excepţii de la regula necesităţii consimţământului autorului şi plata unei remuneraţii pentru dreptul de reproducere.
    UCMR-ADA invocă cu caracter de izvor de drept Hotărârea Curţii Europene de Justiţie în cauza Infopaq International A/S (C-05/080), obligatorie în dreptul intern.
    La stabilirea remuneraţiilor trebuie avută în vedere practica europeană în domeniu, administrând şi înscrisuri în acest sens. Mai arată că trebuie ţinut cont de actualizarea remuneraţiilor cu indicele preţurilor de consum, remuneraţia minimă forfetară rezultată din actualizare fiind de 0,45 lei.
    Cu privire la criteriile pentru stabilirea remuneraţiilor prin metodologie, UCMR-ADA arată că nu pot fi primite susţinerile utilizatorilor conform cărora ar trebui avută în vedere practica în cazul utilizării operelor muzicale pe internet pentru stabilirea remuneraţiilor pentru utilizarea ca tonuri de apel sau ca tonuri în aşteptare, această interpretare fiind străină de natura pricinii şi contrară art. 43 alin. (2) din Legea nr. 8/1996 .
    Reprezentaţii UCMR-ADA apreciază că art. 5 din metodologie trebuie să reglementeze remuneraţia concis, unitar şi fără echivoc - 13% din baza de calcul, iar remuneraţia nu va putea fi mai mică de 0,60 lei raportat la fiecare descărcare; pentru stocarea şi oferirea în scop promoţional spre ascultare de tonuri de apel - remuneraţie forfetară de 600 lei/lună. Mai solicită ca abonamentele să facă parte din baza de calcul al remuneraţiei, aşa cum rezultă chiar din prevederile Legii nr. 8/1996.
    Scadenţa remuneraţiei propusă de UCMR-ADA este data de 26 a lunii următoare trimestrului în care au fost utilizate operele muzicale. Emiterea facturii nu se poate face în absenţa raportului depus de utilizatori; momentul emiterii facturii depinde în mod unilateral de voinţa utilizatorilor. Pe de altă parte, emiterea facturii fiscale nu face obiectul metodologiei, întrucât este deja reglementată în legislaţia fiscală.
    Cu privire la stabilirea remuneraţiilor trebuie avută în vedere practica europeană, UCMR-ADA arătând că a administrat înscrisuri din care rezultă remuneraţiile procentuale şi minime practicate la nivel european. Mai solicită să fie avute în vedere remuneraţiile negociate în mod direct între UCMR-ADA şi utilizatori, Cosmote, Orange, Vodafone, precum şi cea stabilită prin hotărârea arbitrală anterioară, respectiv un nivel procentual de 10%, dar nu mai puţin de 0,3 lei.
    UCMR-ADA solicită săse ia în considerare actualizarea remuneraţiilor cu indicele de inflaţie al preţurilor de consum, rezultatul acestei actualizări reprezentând 0,45 lei ca remuneraţie minimă forfetară. Mai invocă argumente de tehnică legislativă cu privire la necesitatea caracterului concis, unitar şi neechivoc al prevederilor art. 5 din metodologia propusă.
    Cu privire la criteriile pentru stabilirea remuneraţiilor prin metodologie UCMR-ADA solicită să se constate incidenţa dispoziţiilor art. 131^1 alin. (1) din Legea nr. 8/1996, respectiv practica europeană şi destinaţia utilizării operelor în conformitate cu art. 43 alin. (2) din aceeaşi lege, şi nu practica în cazul utilizării operelor muzicale pe internet, aşa cum susţin utilizatorii. Mai arată că, potrivit practicii europene, baza de calcul al remuneraţiilor include toate veniturile obţinute de utilizator din activitatea în cadrul căreia se utilizează repertoriul, în baza de calcul fiind incluse şi veniturile din abonamente. Cu privire la aceste rapoarte, UCMR-ADA solicită să se constate necesitatea obligării utilizatorilor la a comunica informaţii complete şi corecte, conform art. 130 alin. (1) lit. h din Legea nr. 8/1996 şi art. 10 din acelaşi act normativ.
    Cu privire la scadenţa remuneraţiilor, UCMR-ADA solicită ca aceasta să fie data de 26 a lunii următoare trimestrului în care au fost utilizate operele, fără ca această scadenţă să fie condiţionată de emiterea facturii, aşa cum solicită utilizatorii, întrucât emiterea facturii depinde de depunerea de către utilizatori a rapoartelor privind baza de calcul şi a celor privind operele muzicale utilizate.
    UCMR-ADA solicită ca nivelul penalităţilor de întârziere să fie de 0,10%/zi, acesta fiind nivelul negociat în cadrul altor metodologii sau stabilit prin hotărâri arbitrale.
    Mai arată că nivelul penalităţilor convenit prin negocierile directe dintre UCMR-ADA şi utilizatori a fost stabilit la 0,10%/zi.
    Nu poate fi primită propunerea utilizatorilor de a fi înlăturată din metodologie obligaţia de a comunica numele autorului operei muzicale pe motiv că nu ar fi cunoscut, o astfel de reglementare fiind contrară art. 10 şi art. 130 lit. h) din Legea nr. 8/1996.
    Pe de altă parte, UCMR-ADA propune ca metodologia să intre în vigoare la data de întâi a lunii următoare celei în care va fi publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, pentru raţiuni care ţin de corecta evidenţiere a bazelor de date, a remuneraţiilor şi a repartizării acestora către titulari.
    Solicită cheltuieli arbitrale.
    Cosmote, având cuvântul pe fond, solicită respingerea variantei de metodologie propuse de UCMR-ADA şi admiterea în integralitate a celei propuse de utilizatori, pentru următoarele argumente:
    Nu se justifică reţinerea şi acordarea a două remuneraţii distincte aferente dreptului de reproducere şi celui de comunicare publică a operelor muzicale, fiind aplicabile dispoziţiile art. 13 lit. f) coroborat cu art. 15 alin. (1) teza a doua din Legea nr. 8/1996, respectiv în prezenţa unui singur drept, acela de punere la dispoziţia publicului a operelor muzicale, ca parte a dreptului de comunicare publică. Invocă Decizia nr. 11 A din 5 aprilie 2011 a Curţii de Apel Bucureşti - Secţia a IX-a civilă, prin care s-a dispus că, în cazul remuneraţiilor cuvenite titularilor de drepturi pentru reproducerea operelor muzicale şi/sau comunicarea publică a operelor muzicale prin servicii on-line sau mobile, operele muzicale utilizate în scop de "streaming" sunt exceptate de la dreptul de reproducere conform art. 33 alin. (3) din Legea nr. 8/1996.
    Cu privire la criteriile care stau la baza formei finale a metodologiei, Cosmote arată că cele prevăzute la art. 131^1 alin. (1) din Legea nr. 8/1996 sunt enumerate cu titlu exemplificativ, astfel încât părţile şi/sau completul de arbitri nu sunt împiedicaţi să apeleze la alte criterii, cât mai adecvate contextului economic special şi care să asigure un echilibru între drepturile şi interesele părţilor. Arată că este util ca arbitri să ia în considerare necesitatea încurajării serviciilor de furnizare legală a operelor muzicale pe telefoanele mobile şi evitarea situaţiei inechitabile în care utilizatorii ar datora titularilor de drepturi sume mai mari decât cele încasate.
    Cosmote solicită să se aibă în vedere situaţia economică actuală şi, în cazul în care practica europeană va fi reţinută drept criteriu, să fie avută în vedere situaţia statelor similare din acest punct de vedere cu România, având economii emergente, nu aceea a statelor nordice.
    La modalitatea de stabilire a remuneraţiilor datorate, Cosmote arată că nu este de acord cu includerea în baza de calcul a valorii abonamentului achitat de către utilizator serviciilor de telefonie mobilă pentru a li se pune la dispoziţie facilitatea aceasta, întrucât acest abonament include investiţia realizată de operatorii de telefonie mobilă pentru a genera acest serviciu şi suportul tehnic şi mentenanţa necesare implementării şi funcţionarii lui. Invocă şi practica europeană în acest sens, solicitând ca în baza de calcul să intre doar preţurile facturate consumatorilor pentru descărcarea/cumpărarea de tonuri în aşteptare sau tonuri de apel (preţ fără TVA).
    Cu privire la valoarea remuneraţiei, Cosmote solicită ca valoarea acesteia să fie stabilită în funcţie de numărul operelor muzicale utilizate în cazul celor puse la dispoziţie cu titlu gratuit (pentru tonuri de apel) la maximum 200 lei/lună şi la 10% aplicate veniturilor obţinute din fiecare descărcare la cele cu titlu oneros. Pentru tonuri în aşteptare solicită ca remuneraţia maximă în funcţie de numărul de opere muzicale utilizate să fie de 100 lei/lună la cele cu titlu gratuit şi de 8% aplicate la veniturile obţinute din fiecare selectare la cele cu titlu oneros.
    În subsidiar, solicită ca în cazul stabilirii unei remuneraţii minime aceasta să fie cea din prezent, respectiv 0,3 lei pentru fiecare descărcare/selectare. Mai solicită să se aibă în vedere că nicio plată nu se poate face către UCMR-ADA în lipsa emiterii de către aceasta a facturii fiscale şi că între părţi nu au existat probleme cu privire la comunicarea rapoartelor privind utilizarea operelor muzicale. În privinţa indicării autorului pieselor muzicale în cuprinsul acestui raport, arată că există situaţii în care nu se pot obţine aceste informaţii de la producători. Solicită ca metodologia nouă să permită furnizarea acestui raport şi pe format electronic.
    Cosmote învederează completului că, în privinţa autorizaţiilor privind licenţele neexclusive, acestea nu pot fi avute în vedere întrucât nu sunt rezultatul unor negocieri cu UCMR-ADA, ci operatorii de telefonie mobilă au aderat la condiţiile organismului de gestiune colectivă, pentru a putea implementa acest serviciu pe piaţă şi pentru a-l pune la dispoziţia clienţilor în condiţii de legalitate
    Cu privire la cuantumul penalităţilor, Cosmote solicită a fi avute în vedere prevederile Codului fiscal.
    Solicită cheltuieli arbitrale.
    Orange România solicită respingerea propunerii UCMR-ADA şi achiesează la propunerea făcută de Cosmote pentru următoarele considerente:
    Invocă dispoziţiile art. 13 lit. f) coroborat cu art. 15 alin. (1) din Legea nr. 8/1996 şi prevederile Hotărârii arbitrale nr. 2/2004 şi ale Hotărârii arbitrale nr. 180 din 30 martie 2010, în sensul că tonurile în aşteptare trebuie să fie asimilate oferirii spre ascultare (streaming), singura deosebire fiind modalitatea tehnică de utilizare, astfel încât consideră nejustificată reţinerea a două remuneraţii distincte aferente dreptului de reproducere şi celui de comunicare publică.
    Cu privire la remuneraţii, Orange susţine punctul de vedere al Cosmote şi mai arată că practica europeană reprezintă un criteriu stabilit de art. 131^1 din Legea nr. 8/1996 doar în etapa negocierii metodologiei între părţi şi nu poate fi reţinută în această etapă a arbitrajului. Mai arată că practica europeană nu poate fi transpusă direct, ci trebuie adaptată la situaţia economică din România.
    Orange solicită completului să înlăture din probaţiune înscrisul depus de UCMR-ADA, din care rezultă indicele de inflaţie, întrucât modificarea remuneraţiilor stabilite în sumă fixă prin actualizarea cu acest indice se poate face în conformitate cu art. 131^4 din Legea nr. 8/1996 numai începând cu prima lună a anului următor celui în care s-au publicat metodologiile, şi nu înainte de adoptarea lor, respectiv în stadiul procesual al arbitrajului.
    Orange invocă considerente practice, care ţin de interdependenţa dintre evoluţia businessului pe acest segment şi interesele titularilor de drepturi, în sensul că o valoare mare a remuneraţiilor ar descuraja utilizarea serviciilor cu consecinţa diminuării veniturilor obţinute de titularii de drepturi.
    Părţilor li s-a acordat cuvântul în replică şi au depus note de concluzii scrise.
    Completul reţine cauza în pronunţare şi, având nevoie de timp pentru a delibera, amână pronunţarea la data de 21 mai 2012.

    Arbitri:
    Olteanu Edmond Gabriel - preşedinte
    Nemeş Vasile
    Găvenea Silvan
    Manolache-Onofrei Tatiana
    Ciuraru Remus

                ----
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016