Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   HOTĂRÂRE nr. 943 din 5 noiembrie 2020  pentru aprobarea măsurilor privind nivelul de siguranţă şi securitate în funcţionare a Sistemului electroenergetic naţional, precum şi a măsurilor în legătură cu realizarea stocurilor  de siguranţă ale Sistemului electroenergetic naţional în ceea ce priveşte combustibilii  şi volumul de apă din lacurile de acumulare pentru perioada noiembrie 2020-martie 2021    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 HOTĂRÂRE nr. 943 din 5 noiembrie 2020 pentru aprobarea măsurilor privind nivelul de siguranţă şi securitate în funcţionare a Sistemului electroenergetic naţional, precum şi a măsurilor în legătură cu realizarea stocurilor de siguranţă ale Sistemului electroenergetic naţional în ceea ce priveşte combustibilii şi volumul de apă din lacurile de acumulare pentru perioada noiembrie 2020-martie 2021

EMITENT: Guvernul
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 1064 din 11 noiembrie 2020
    În temeiul art. 108 din Constituţia României, republicată, şi al art. 6 lit. o) din Legea energiei electrice şi a gazelor naturale nr. 123/2012, cu modificările şi completările ulterioare,
    Guvernul României adoptă prezenta hotărâre.
    ART. 1
    (1) Se constituie Comandamentul energetic de iarnă, având, în principal, următoarele obiective:
    a) monitorizarea funcţionării Sistemului electroenergetic naţional şi a Sistemului naţional de transport al gazelor naturale în perioada noiembrie 2020-martie 2021;
    b) identificarea situaţiilor de disfuncţionalitate ce pot apărea în sectorul de energie şi în cel de gaze naturale în perioada noiembrie 2020-martie 2021 şi stabilirea măsurilor operative, altele decât cele administrative, privind nivelul de siguranţă şi securitate în funcţionarea Sistemului electroenergetic naţional şi a Sistemului naţional de transport al gazelor naturale, precum şi a măsurilor operative privind stocurile de combustibil;
    c) informarea Guvernului, ori de câte ori situaţia o va impune, asupra măsurilor prevăzute la lit. b), precum şi a problemelor ce nu pot fi soluţionate în cadrul Comandamentului energetic de iarnă.

    (2) Măsurile aprobate prin prezenta hotărâre sunt în temeiul art. 6 lit. o) din Legea energiei electrice şi a gazelor naturale nr. 123/2012, cu modificările şi completările ulterioare, sunt în competenţa autorităţilor şi instituţiilor publice competente în domeniul energiei, nominalizate în cadrul Comandamentului energetic de iarnă.

    ART. 2
    Comandamentul energetic de iarnă se compune din reprezentanţi ai instituţiilor şi autorităţilor publice competente în domeniul energiei, precum şi operatori economici din sectorul energiei electrice şi al gazelor naturale, nominalizaţi în anexa nr. 1.

    ART. 3
    (1) Componenţa nominală a Comandamentului energetic de iarnă se stabileşte prin ordin al ministrului economiei, energiei şi mediului de afaceri în termen de 15 zile de la data intrării în vigoare a prezentei hotărâri.
    (2) Fiecare structură din componenţa Comandamentului energetic de iarnă comunică Ministerului Economiei, Energiei şi Mediului de Afaceri reprezentanţii nominalizaţi în termen de 5 zile de la data intrării în vigoare a prezentei hotărâri.

    ART. 4
    Se aprobă analiza estimativă şi măsurile privind funcţionarea Sistemului electroenergetic naţional în perioada noiembrie 2020-martie 2021, prevăzute în anexa nr. 2.

    ART. 5
    Anexele nr. 1 şi 2 fac parte integrantă din prezenta hotărâre.



                    PRIM-MINISTRU
                    LUDOVIC ORBAN
                    Contrasemnează:
                    p. Ministrul economiei, energiei şi mediului de afaceri,
                    Daniela Nicolescu,
                    secretar de stat
                    p. Ministrul lucrărilor publice, dezvoltării şi administraţiei,
                    Augustin-Cătălin Iapă,
                    secretar de stat
                    Ministrul mediului, apelor şi pădurilor,
                    Mircea Fechet

    Bucureşti, 5 noiembrie 2020.
    Nr. 943.
    ANEXA 1

    COMPONENŢA
    Comandamentului energetic de iarnă
    Ministerul Economiei, Energiei şi Mediului de Afaceri
    Ministerul Lucrărilor Publice, Dezvoltării şi Administraţiei
    Autoritatea Naţională de Reglementare în Domeniul Energiei
    Ministerul Mediului, Apelor şi Pădurilor
    Administraţia Naţională Apele Române
    Operatorii de transport şi sistem:
     Compania Naţională de Transport al Energiei Electrice „Transelectrica“ - S.A.
     Societatea Naţională de Transport Gaze Naturale „Transgaz“ - S.A. Mediaş
    Operatori economici din sectorul energie şi gaze naturale:
     Societatea de Producere a Energiei Electrice în Hidrocentrale „Hidroelectrica“ - S.A.
     Societatea Naţională „Nuclearelectrica“ - S.A.
     Societatea Complexul Energetic Oltenia - S.A.
     Societatea Complexul Energetic Hunedoara - S.A.
     Societatea Electrocentrale Bucureşti - S.A.
     Societatea Naţională de Gaze Naturale „Romgaz“ - S.A.
     Societatea OMV Petrom - S.A.
     Societatea Energetică Electrica - S.A. Bucureşti
     Societatea E-Distribuţie Muntenia - S.A.
     Societatea Distribuţie Oltenia - S.A.
     Societatea DelgazGrid - S.A.
     Societatea E-ON Gaz Furnizare - S.A.
     Societatea Engie - S.A.
     Societatea Operatorul Pieţei de Energie Electrică şi de Gaze Naturale Opcom - S.A.

    ANEXA 2

    ANALIZA ESTIMATIVĂ ŞI MĂSURILE
    privind funcţionarea Sistemului electroenergetic naţional în perioada noiembrie 2020-martie 2021
    Prezentul document are ca obiective principale evaluarea consumului intern de energie electrică şi termică în cogenerare al ţării în perioada noiembrie 2020-martie 2021, pentru satisfacerea acestuia în condiţii de calitate şi siguranţă în alimentare şi funcţionare sigură şi stabilă a Sistemului electroenergetic naţional (denumit în continuare SEN), stabilirea resurselor energetice necesare, precum şi evaluarea resurselor financiare aferente.
    A. Estimarea balanţei producţie - consum de energie electrică şi termică în cogenerare pentru perioada noiembrie 2020-martie 2021
    A1. Consumul brut de energie
    În perioada noiembrie 2019-martie 2020, temperaturile medii înregistrate au fost mai mari decât mediile lunare multianuale în tot intervalul, iarna 2019-2020 fiind mult mai caldă decât în mod normal. Cea mai mare abatere faţă de temperatura medie multianuală s-a înregistrat în noiembrie, respectiv o temperatură mai mare cu 4,9°C.
    Tabelul nr. 1 - Valorile medii lunare ale temperaturilor înregistrate în ultimii 5 ani în lunile de iarnă şi norma climatologică standard [°C]

┌─────┬─────────┬────┬────┬────┬────┬────┐
│Norma│Luna/Anul│2015│2016│2017│2018│2019│
├─────┼─────────┼────┼────┼────┼────┼────┤
│3,8 │Noiembrie│7 │3,5 │5 │4,7 │8,7 │
├─────┼─────────┼────┼────┼────┼────┼────┤
│–0,8 │Decembrie│2,8 │–2 │1,5 │–0,8│2,3 │
├─────┼─────────┼────┼────┼────┼────┼────┤
│–2,1 │Ianuarie │0,1 │–2,3│–6 │0 │–2,1│
├─────┼─────────┼────┼────┼────┼────┼────┤
│–1 │Februarie│14 │4,7 │0,5 │–0,7│1,5 │
├─────┼─────────┼────┼────┼────┼────┼────┤
│3,5 │Martie │5,6 │3,5 │6,9 │2,4 │6,4 │
└─────┴─────────┴────┴────┴────┴────┴────┘



    Tabelul nr. 2 - Valorile consumului intern brut de energie electrică realizate în ultimii 6 ani în lunile de iarnă [GWh]

┌─────────┬────┬────┬────┬────┬────┬──────┐
│Luna/Anul│2015│2016│2017│2018│2019│2020 │
├─────────┼────┼────┼────┼────┼────┼──────┤
│Noiembrie│5019│5258│5277│5340│5091│5195 ^│
│ │ │ │ │ │ │p │
├─────────┼────┼────┼────┼────┼────┼──────┤
│Decembrie│5242│5638│5502│5733│5391│5500 ^│
│ │ │ │ │ │ │p │
├─────────┼────┼────┼────┼────┼────┼──────┤
│Ianuarie │5551│5630│5896│5671│5819│5593 │
├─────────┼────┼────┼────┼────┼────┼──────┤
│Februarie│4979│4971│5177│5313│5178│5141 │
├─────────┼────┼────┼────┼────┼────┼──────┤
│Martie │5176│5135│5204│5769│5266│5093 │
└─────────┴────┴────┴────┴────┴────┴──────┘



    Tabelul nr. 3 - Valorile consumului, producţiilor la vârf şi temperaturilor realizate în perioada noiembrie 2019-martie 2020

┌───────────────────┬─────────┬─────────┬────────┬─────────┬──────┐
│Luna │Noiembrie│Decembrie│Ianuarie│Februarie│Martie│
│ │2019 │2019 │2020 │2020 │2020 │
├─────────────┬─────┼─────────┼─────────┼────────┼─────────┼──────┤
│Consumul │ │ │ │ │ │ │
│intern brut │[GWh]│5.091 │5.391 │5.593 │5.141 │5.093 │
│de energie │ │ │ │ │ │ │
│electrică │ │ │ │ │ │ │
├─────────────┼─────┼─────────┼─────────┼────────┼─────────┼──────┤
│Vârful maxim │ │ │ │ │ │ │
│valoare medie│[MW] │8.916 │9.154 │9.335 │8.963 │8.560 │
│orară │ │ │ │ │ │ │
├─────────────┼─────┼─────────┼─────────┼────────┼─────────┼──────┤
│Temperatura │ │ │ │ │ │ │
│medie lunară │[°C] │8,7 │2,3 │–0,7 │2,9 │5,8 │
│realizată │ │ │ │ │ │ │
├─────────────┼─────┼─────────┼─────────┼────────┼─────────┼──────┤
│Temperatura │ │ │ │ │ │ │
│medie lunară,│[°C] │3,8 │–0,8 │–2,1 │–1 │3,5 │
│norma │ │ │ │ │ │ │
│climatologică│ │ │ │ │ │ │
├─────────────┼─────┼─────────┼─────────┼────────┼─────────┼──────┤
│Abaterea faţă│ │ │ │ │ │ │
│norma │[°C] │4,9 │3,1 │1,4 │3,9 │2,3 │
│climatologică│ │ │ │ │ │ │
│standard │ │ │ │ │ │ │
├─────────────┼─────┼─────────┼─────────┼────────┼─────────┼──────┤
│Vârful maxim │[MW] │9.305 │9.101 │9.559 │9.007 │9.052 │
│de producţie │ │ │ │ │ │ │
└─────────────┴─────┴─────────┴─────────┴────────┴─────────┴──────┘



    Pentru estimarea consumului brut de energie electrică al ţării aferent perioadei noiembrie 2020-martie 2021, ţinând cont că există, în continuare, un nivel ridicat de incertitudine privind evoluţia economică din ţara noastră şi a pandemiei de coronavirus, precum şi al prognozelor meteorologice cu orizont mediu şi mare de timp, Dispecerul Energetic Naţional (denumit în continuare DEN) a prognozat un scenariu similar perioadei noiembrie 2019-martie 2020 actualizat prin corecţii pe baza influenţei temperaturilor medii lunare. Prin urmare, DEN a considerat o creştere a mediei consumului intern brut de energie electrică cu cca 1,5% faţă de valorile înregistrate în perioada similară a anului anterior.
    Pentru aceeaşi perioadă, respectiv noiembrie 2020-martie 2021, Comisia Naţională de Strategie şi Prognoză (denumită în continuare CNSP) a prognozat un consum mediu cu 3,1% mai mic decât valorile înregistrate în perioada similară a anului precedent.
    Având în vederea evoluţia consumului de energie electrică de la începutul pandemiei de coronavirus şi până în prezent, la elaborarea balanţei producţie-consum de energie electrică, Departamentul pentru Energie din cadrul Ministerului Economiei, Energiei şi Mediului de Afaceri (denumit în continuare MEEMA) a luat în considerare un nivel al consumului de energie electrică similar cu cel realizat în perioada de iarnă 2019-2020.
    Tabelul nr. 4 - Consumul intern de energie electrică - valori estimate - medii lunare

┌─────────┬─────────┬─────────┬────────┬─────────┬──────┐
│Luna │Noiembrie│Decembrie│Ianuarie│Februarie│Martie│
│ │2020 │2020 │2021 │2021 │2021 │
├─────────┼─────────┼─────────┼────────┼─────────┼──────┤
│Prognoză │ │ │ │ │ │
│DEN │5.195 │5.500 │5.650 │5.115 │5.245 │
│[GWh] │ │ │ │ │ │
├─────────┼─────────┼─────────┼────────┼─────────┼──────┤
│Prognoză │ │ │ │ │ │
│CNSP │4.855 │5.170 │5.390 │4.995 │5.095 │
│[GWh] │ │ │ │ │ │
├─────────┼─────────┼─────────┼────────┼─────────┼──────┤
│Realizat │ │ │ │ │ │
│[GWh] │ │ │ │ │ │
│noiembrie│5.091 │5.391 │5.593 │5.141 │5.093 │
│2019 - │ │ │ │ │ │
│martie │ │ │ │ │ │
│2020 │ │ │ │ │ │
└─────────┴─────────┴─────────┴────────┴─────────┴──────┘




    A2. Producţia de energie electrică şi termică în cogenerare
    În cadrul balanţei de energii estimate pentru perioada noiembrie 2020-martie 2021 au fost incluşi producătorii de energie electrică şi producătorii de energie electrică şi termică în cogenerare cu unităţi dispecerizabile şi o parte dintre producătorii de energie electrică şi termică în cogenerare aferenţi unităţilor administrativ-teritoriale.
    Producţiile estimate şi comunicate de producătorii clasici de energie electrică şi de energie electrică şi termică în cogenerare s-au bazat pe bugetele de venituri şi cheltuieli aprobate, respectiv pe contractele de vânzare a energiei electrice aflate în derulare sau care se estimează a fi încheiate.
    Pentru producţiile aferente centralelor electrice din surse regenerabile s-au estimat valori similare cu cele din sezonul anterior în centralele eoliene, fotovoltaice şi în cele care funcţionează pe biomasă.

    A3. Soldul de schimb de energie electrică
    Pornind de la evoluţia schimburilor transfrontaliere din ultimul an în ceea ce priveşte soldul import-export pentru perioada noiembrie 2020-martie 2021, DEN a estimat un sold de import pentru fiecare lună.
    Comisia Naţională de Strategie şi Prognoză a estimat, de asemenea, un sold de import pentru întreaga perioadă.
    Tabelul nr. 5 - Valorile soldului de schimb export-import, respectiv „+“ pentru import; „–“ pentru export

┌─────────────┬─────┬─────────┬─────────┬────────┬─────────┬──────┬───────┐
│Sold │[GWh]│Noiembrie│Decembrie│Ianuarie│Februarie│Martie│Cumulat│
│export-import│ │2019 │2019 │2020 │2020 │2020 │ │
├─────────────┼─────┼─────────┼─────────┼────────┼─────────┼──────┼───────┤
│ │DEN │150 │150 │200 │200 │250 │950 │
│Estimare ├─────┼─────────┼─────────┼────────┼─────────┼──────┼───────┤
│ │CNSP │225 │235 │265 │190 │175 │1.090 │
└─────────────┴─────┴─────────┴─────────┴────────┴─────────┴──────┴───────┘



    Având în vedere că scenariul prognozat de DEN prevede o creştere a mediei consumului intern brut de energie electrică cu cca 1,5% faţă de valorile înregistrate în perioada similară anului anterior, creştere care, în condiţiile pandemiei, este posibil să nu se realizeze, există posibilitatea ca importul de energie electrică să nu fie necesar pentru acoperirea consumurilor de energie electrică pe toate intervalele de tranzacţionare. Acest lucru nu înseamnă însă neapărat că importurile vor fi mai reduse, acestea putând să se realizeze la nivelul prognozat sau chiar mai mare, în condiţiile unui preţ mai mic din exterior faţă de preţul energiei produse în ţară.

    A4. Balanţa producţie internă - consumul intern - soldul de schimb de energie electrică
    Tabelul nr. 6 - Balanţa producţie - consum de energie electrică

┌────────────────┬────────────────────────────────────────────────────────────────┐
│ │Producţia şi consumul brut de energie electrică │
│Producţia şi │Prognoza valorilor medii lunare pentru perioada │
│consumul brut de│noiembrie 2020-martie 2021 │
│energie ├───┬─────────┬─────────┬─────────┬─────────┬─────────┬──────────┤
│electrică │UM │Noiembrie│Decembrie│Ianuarie │Februarie│Martie │Cumulat │
│ │ │2020 │2020 │2021 │2021 │2021 │ │
├────────────────┼───┼─────────┼─────────┼─────────┼─────────┼─────────┼──────────┤
│TOTAL PRODUCŢIE │mii│5.196,395│5.515,689│5.223,856│5.158,151│5.426,619│26.520,709│
│S.E.N. │MWh│ │ │ │ │ │ │
│PROGNOZATĂ ├───┼─────────┼─────────┼─────────┼─────────┼─────────┼──────────┤
│ │MW │7.217,215│7.413,561│7.021,311│7.675,820│7.293,842│7.318,077 │
├────────────────┴───┴─────────┴─────────┴─────────┴─────────┴─────────┴──────────┤
│ │
├────────────────┬───┬─────────┬─────────┬─────────┬─────────┬─────────┬──────────┤
│ │mii│948,266 │1.013,816│882,937 │838,068 │872,628 │4.555,715 │
│CĂRBUNE │MWh│ │ │ │ │ │ │
│ ├───┼─────────┼─────────┼─────────┼─────────┼─────────┼──────────┤
│ │MW │1.317,036│1.362,656│1.186,743│1.247,125│1.172,887│1.257,096 │
├────────────────┴───┴─────────┴─────────┴─────────┴─────────┴─────────┴──────────┤
│ │
├────────────────┬───┬─────────┬─────────┬─────────┬─────────┬─────────┬──────────┤
│ │mii│1.323,969│1.456,553│1.460,575│1.322,267│1.080,076│6.643,439 │
│HIDROCARBURI* │MWh│ │ │ │ │ │ │
│ ├───┼─────────┼─────────┼─────────┼─────────┼─────────┼──────────┤
│ │MW │1.838,845│1.957,733│1.963,138│1.967,659│1.451,715│1.833,179 │
├────────────────┴───┴─────────┴─────────┴─────────┴─────────┴─────────┴──────────┤
│ │
├────────────────┬───┬─────────┬─────────┬─────────┬─────────┬─────────┬──────────┤
│ │mii│1.010,160│1.045,320│1.042,344│942,816 │1.043,915│5.084,555 │
│NUCLEAR │MWh│ │ │ │ │ │ │
│ ├───┼─────────┼─────────┼─────────┼─────────┼─────────┼──────────┤
│ │MW │1.403,000│1.405,000│1.401,000│1.403,000│1.403,112│1.403,023 │
├────────────────┴───┴─────────┴─────────┴─────────┴─────────┴─────────┴──────────┤
│ │
├────────────────┬───┬─────────┬─────────┬─────────┬─────────┬─────────┬──────────┤
│SURSE │mii│1.914,000│2.000,000│1.838,000│2.055,000│2.430,000│10.237,000│
│REGENERABILE │MWh│ │ │ │ │ │ │
│din care ├───┼─────────┼─────────┼─────────┼─────────┼─────────┼──────────┤
│ │MW │2.658,333│2.688,172│2.470,430│3.058,036│3.266,129│2.824,779 │
├────────────────┼───┼─────────┼─────────┼─────────┼─────────┼─────────┼──────────┤
│ │mii│1.041,000│1.142,000│1.073,000│1.100,000│1.387,000│5.743,000 │
│în centrale │MWh│ │ │ │ │ │ │
│hidroelectrice**├───┼─────────┼─────────┼─────────┼─────────┼─────────┼──────────┤
│ │MW │1.445,833│1.534,946│1.442,204│1.636,905│1.864,247│1.584,713 │
├────────────────┼───┼─────────┼─────────┼─────────┼─────────┼─────────┼──────────┤
│ │mii│770,000 │756,000 │639,000 │808,000 │854,000 │3.827,000 │
│în centrale │MWh│ │ │ │ │ │ │
│eoliene ├───┼─────────┼─────────┼─────────┼─────────┼─────────┼──────────┤
│ │MW │1.069,444│1.016,129│858,871 │1.202,381│1.147,849│1.056,015 │
├────────────────┼───┼─────────┼─────────┼─────────┼─────────┼─────────┼──────────┤
│ │mii│62,000 │64,000 │81,000 │103,000 │147,000 │457,000 │
│în centrale │MWh│ │ │ │ │ │ │
│fotovoltaice ├───┼─────────┼─────────┼─────────┼─────────┼─────────┼──────────┤
│ │MW │86,111 │86,022 │108,871 │153,274 │197,581 │126,104 │
├────────────────┼───┼─────────┼─────────┼─────────┼─────────┼─────────┼──────────┤
│ │mii│41,000 │38,000 │45,000 │44,000 │42,000 │210,000 │
│în centrale pe │MWh│ │ │ │ │ │ │
│biomasă ├───┼─────────┼─────────┼─────────┼─────────┼─────────┼──────────┤
│ │MW │56,944 │51,075 │60,484 │65,476 │56,452 │57,947 │
├────────────────┴───┴─────────┴─────────┴─────────┴─────────┴─────────┴──────────┤
│ │
├────────────────┬───┬─────────┬─────────┬─────────┬─────────┬─────────┬──────────┤
│ │mii│5.091,000│5.391,000│5.593,000│4.963,000│5.093,000│26.309,000│
│CONSUM BRUT │MWh│ │ │ │ │ │ │
│ŢARĂ*** ├───┼─────────┼─────────┼─────────┼─────────┼─────────┼──────────┤
│ │MW │7.070,833│7.245,968│7.517,473│7.130,747│6.845,430│7.163,103 │
├────────────────┴───┴─────────┴─────────┴─────────┴─────────┴─────────┴──────────┤
│ │
├────────────────┬───┬─────────┬─────────┬─────────┬─────────┬─────────┬──────────┤
│ │mii│105,395 │124,689 │–369,144 │195,151 │333,619 │211,709 │
│ACOPERIRE CONSUM│MWh│ │ │ │ │ │ │
│BRUT ŢARĂ*** ├───┼─────────┼─────────┼─────────┼─────────┼─────────┼──────────┤
│ │MW │146,382 │167,593 │–496,161 │280,389 │448,413 │58,034 │
└────────────────┴───┴─────────┴─────────┴─────────┴─────────┴─────────┴──────────┘


      * Inclusiv valorile aferente puterilor medii maxime lunare ce pot fi atinse în funcţie de parametrii atmosferici, la centralele la care, în scenariul de acoperire a vârfului de sarcină, producţia acestora este zero.
     ** Valorile includ şi producţia aferentă autoproducătorilor, precum şi a centralelor de la Porţile de Fier I şi II. În funcţie de evoluţia situaţiei hidrologice, valorile pot suferi modificări.
    *** În ipoteza MEEMA.

    Cumulat pentru perioada noiembrie 2020-martie 2021 se constată că valorile producţiei de energie electrică prognozate de producători a fi realizate în intervalul de referinţă sunt relativ apropiate de valorile de consum estimate. Analizând valorile estimative medii lunare şi având în vedere evoluţia producţiei interne de energie electrică din iernile a anterioare, se constată că închiderea balanţei producţie - consum va fi sensibil influenţată de producţiile din surse regenerabile şi că, în condiţii meteorologice deosebite, pot exista perioade de neacoperire a vârfurilor de consum de energie electrică din producţia internă, în special în luna ianuarie 2021.

    A5. Balanţa producţie - consum la vârful de sarcină
    Pentru vârfurile de sarcină previzionate pentru iarna 2020-2021, DEN a luat în considerare două scenarii privind adecvanţa SEN, respectiv acoperirea consumului intern de energie electrică la vârful de sarcină, într-un scenariu moderat şi unul pesimist, conform tabelului nr. 7.
    În evaluarea scenariilor s-au luat în considerare două ipoteze, pesimist şi moderat, astfel:
    a) condiţii meteorologice deosebite, caracterizate de 7 ÷ 10 zile geroase, cu temperaturi negative cuprinse între –15°C ÷ –20°C, care conduc la lipsa producţiei în centralele electrice eoliene în scenariul pesimist, respectiv la o producţie scăzută, de 500 MW, în scenariul moderat;
    b) consumul mediu orar maxim prognozat de 9.700 MW, în scenariul pesimist, şi de 9.500 MW, în scenariul moderat, considerat la vârful de consum de seară, când producţia în centralele electrice fotovoltaice este nulă;
    c) soldul schimburilor externe ale SEN, având în vedere contextul actual, s-a considerat în analiza de acoperire a sarcinii fără valori de export de energie electrică. Soldul SEN a devenit predominant de import, mai ales în condiţiile şi ipotezele acoperitoare din punctul de vedere al riscului, luate în calcul. Astfel, pentru scenariul pesimist s-a evaluat un sold comercial egal cu zero, iar pentru scenariul moderat s-a luat în calcul un sold de import de 500 MW.

    Din punctul de vedere al Reţelei electrice de transport, capacitatea maximă de transfer de interconexiune pentru sezonul rece se va situa în jurul valorilor medii de 2.000 MW la export, respectiv de 2.200 MW la import.
    A fost analizată fiecare centrală electrică clasică pentru a i se determina structura de producţie şi capabilitatea de a participa la acoperirea consumului, la asigurarea rezervelor tehnologice de sistem - rezerva terţiară lentă, rezerva terţiară rapidă şi banda de reglaj secundar. Au fost luate în considerare doar grupurile disponibile din punct de vedere tehnic, nu şi grupurile care sunt indisponibile de lungă durată, din motive tehnice, comerciale şi de mediu.
    În ceea ce priveşte grupurile energetice funcţionând pe gaze naturale, faţă de anii precedenţi, nu s-a mai considerat ipoteza lipsei gazelor naturale în condiţiile meteorologice specifice scenariilor evaluate, având în vedere nivelul de funcţionalitate atins de piaţa gazelor naturale, dezvoltarea sistemului de înmagazinare şi experienţa iernii trecute.
    Tabelul nr. 7 - Balanţa prognozată producţie - consum de energie electrică pentru vârful de sarcină
    Scenariul moderat

┌────────────────────┬─────────┬───────┐
│Total, │Producţie│Rezervă│
│[MW] │9.550 │1.960 │
├────────────────────┼─────────┼───────┤
│din care │ │ │
├────────────────────┼─────────┼───────┤
│cărbune │2.250 │1.300 │
├────────────────────┼─────────┼───────┤
│hidrocarburi │2.000 │160 │
├────────────────────┼─────────┼───────┤
│hidro │3.400 │500 │
├────────────────────┼─────────┼───────┤
│nuclear │1.400 │0 │
├────────────────────┼─────────┼───────┤
│eoliene │500 │0 │
├────────────────────┼─────────┼───────┤
│fotovoltaice │0 │0 │
├────────────────────┼─────────┼───────┤
│Consum intern │9.500 │- │
├────────────────────┼─────────┼───────┤
│Sold export (–) │500 │- │
│import (+) 500 │ │ │
├────────────────────┼─────────┼───────┤
│Diferenţa care se │–50 │ │
│acoperă din rezervă │ │ │
├────────────────────┼─────────┼───────┤
│Rezerva rămasă │ │2.510 │
├────────────────────┼─────────┼───────┤
│Necesar rezervă │ │1.000 │
│minimă funcţionare │ │ │
├────────────────────┼─────────┼───────┤
│Excedent (+) / │ │ │
│Deficit (–) de │ │ │
│rezervă în SEN │ │1.510 │
│pentru sold import │ │ │
│500 │ │ │
└────────────────────┴─────────┴───────┘



    Scenariul pesimist

┌────────────────────┬─────────┬───────┐
│Total, │Producţie│Rezervă│
│[MW] │8.220 │1.980 │
├────────────────────┼─────────┼───────┤
│din care │ │ │
├────────────────────┼─────────┼───────┤
│cărbune │2.320 │1.10 │
├────────────────────┼─────────┼───────┤
│hidrocarburi │2.000 │16 │
├────────────────────┼─────────┼───────┤
│hidro │2.500 │700 │
├────────────────────┼─────────┼───────┤
│nuclear │1.400 │0 │
├────────────────────┼─────────┼───────┤
│eoliene │0 │0 │
├────────────────────┼─────────┼───────┤
│fotovoltaice │0 │0 │
├────────────────────┼─────────┼───────┤
│Consum intern │9.700 │- │
├────────────────────┼─────────┼───────┤
│Sold export (–) │0 │- │
│import (+) 0 │ │ │
├────────────────────┼─────────┼───────┤
│Diferenţa care se │1.480 │ │
│acoperă din rezervă │ │ │
├────────────────────┼─────────┼───────┤
│Rezerva rămasă │ │500 │
├────────────────────┼─────────┼───────┤
│Necesar rezervă │ │1.000 │
│minimă funcţionare │ │ │
├────────────────────┼─────────┼───────┤
│Excedent (+)/Deficit│ │ │
│(–) de rezervă în │ │–500 │
│SEN pentru sold 0 │ │ │
└────────────────────┴─────────┴───────┘



    Se constată că în ambele scenarii curba de sarcină se poate acoperi din producţia internă şi din importul de energie electrică. În scenariul moderat nu apar probleme de adecvanţă, pe lângă acoperirea curbei de consum rămânând o rezervă în sistem acceptabilă. În scenariul pesimist, acoperirea curbei de consum nu este afectată, dar volumul rezervei din sistem se diminuează la o valoare de cel mult 500 MW, sub valoarea necesară de 1.000 MW.

    A6. Producţia de energie termică a principalilor furnizori de căldură, producători de energie termică în cogenerare
    În cazul energiei termice, estimările primite din partea centralelor care furnizează agent termic pentru populaţie, producători de energie electrică în cogenerare, acoperă un consum mediu de energie termică de 6,8 mil Gcal.
    Tabelul nr. 8 - Prognoza producţiei de energie termică pentru a fi livrată în principalele centrale termoelectrice şi termice

┌─────────┬─────────────────────────────────────────────────┐
│Producţia│Noiembrie 2020-martie 2021 │
│de ├─────────┬─────────┬─────────┬─────────┬─────────┤
│energie │Noiembrie│Decembrie│Ianuarie │Februarie│Martie │
│termică │2020 │2020 │2021 │2021 │2021 │
├─────────┼─────────┼─────────┼─────────┼─────────┼─────────┤
│[mii │1.142,939│1.537,671│1.633,846│1.298,997│1.182,994│
│Gcal] │ │ │ │ │ │
└─────────┴─────────┴─────────┴─────────┴─────────┴─────────┘




    A7. Estimarea balanţei stocurilor de combustibili şi volumele de apă din principalele acumulări energetice pentru perioada noiembrie 2020-martie 2021
    A7.1. Combustibili
    Având în vedere stocurile necesar a fi constituite conform reglementărilor în vigoare, precum şi cantităţile de energie electrică şi energie termică în cogenerare prognozate a fi produse în intervalul noiembrie 2020 - martie 2021, de 26.520 mii MWh şi, respectiv, 6,8 mil. Gcal, achiziţia, consumul şi stocurile de combustibili la finele lunilor de analiză sunt estimate după cum urmează în tabelul următor:
    Tabelul nr. 9 - Estimarea privind achiziţia şi consumul de combustibili în principalele centrale termoelectrice şi termice

┌────────────┬────┬─────────┬─────────┬─────────┬─────────┬─────────┬───────┐
│Achiziţia şi│ │ │ │ │ │ │ │
│consumul │U.M.│Noiembrie│Decembrie│Ianuarie │Februarie│Martie │Cumulat│
│de │ │2020 │2020 │2021 │2021 │2021 │ │
│combustibili│ │ │ │ │ │ │ │
├────────────┼────┼─────────┼─────────┼─────────┼─────────┼─────────┼───────┤
│Achiziţii de│ │ │ │ │ │ │ │
│combustibili│ │ │ │ │ │ │ │
├────────────┼────┼─────────┼─────────┼─────────┼─────────┼─────────┼───────┤
│Cărbune │mii │1.442,207│1.219,263│1.151,335│1.267,96 │1.476,335│6.557,1│
│ │tone│ │ │ │ │ │ │
├────────────┼────┼─────────┼─────────┼─────────┼─────────┼─────────┼───────┤
│Gaze │mil.│214,8 │265,8 │278,6 │233,8 │225,1 │1.218,0│
│ │mc │ │ │ │ │ │ │
├────────────┼────┼─────────┼─────────┼─────────┼─────────┼─────────┼───────┤
│Păcură │mii │1 │0,5 │0 │0 │0 │1,5 │
│ │tone│ │ │ │ │ │ │
├────────────┼────┼─────────┼─────────┼─────────┼─────────┼─────────┼───────┤
│Biomasă │mii │7,700 │7,700 │7,700 │7,700 │7,700 │38,500 │
│ │tcc │ │ │ │ │ │ │
├────────────┼────┼─────────┼─────────┼─────────┼─────────┼─────────┼───────┤
│Consum de │ │ │ │ │ │ │ │
│combustibili│ │ │ │ │ │ │ │
├────────────┼────┼─────────┼─────────┼─────────┼─────────┼─────────┼───────┤
│Cărbune - │mii │ │ │ │ │ │ │
│inclusiv │tone│1.505,3 │1.588,8 │1.414,7 │1.347,4 │1.408,7 │7.264,9│
│din import │ │ │ │ │ │ │ │
├────────────┼────┼─────────┼─────────┼─────────┼─────────┼─────────┼───────┤
│Gaze │mil.│327,3 │382,9 │392,7 │341,5 │264,5 │1.709,0│
│ │mc │ │ │ │ │ │ │
├────────────┼────┼─────────┼─────────┼─────────┼─────────┼─────────┼───────┤
│Păcură │mii │0,227 │3,514 │3,844 │2,189 │0,216 │9,991 │
│ │tone│ │ │ │ │ │ │
├────────────┼────┼─────────┼─────────┼─────────┼─────────┼─────────┼───────┤
│Biomasă │mii │7,500 │8,800 │8,600 │8,700 │7,400 │41,000 │
│ │tcc │ │ │ │ │ │ │
└────────────┴────┴─────────┴─────────┴─────────┴─────────┴─────────┴───────┘




    A7.2. Volumul de apă din principalele lacuri de amenajare
    În baza prognozei meteorologice elaborate de Administraţia Naţională de Meteorologie şi a prognozei hidrologice realizate de Institutul Naţional de Hidrologie şi Gospodărire a Apelor, Administraţia Naţională „Apele Române“ (denumită în continuare ANAR), în calitate de administrator al apelor din domeniul public al statului, a elaborat Prognoza valorilor minimale ale stocurilor de apă din principalele lacuri de acumulare pentru perioada noiembrie 2020-martie 2021. Analizând estimările ANAR şi ţinând cont de faptul că prognozele elaborate pe o perioadă lungă de timp sunt caracterizate printr-un grad redus de realizare, rezervele de apă din principalele lacuri de amenajare au fost estimate luând în considerare asigurarea în mod continuu a cerinţelor de apă pentru populaţie şi a altor cerinţe social-economice esenţiale, precum şi necesarul resursei hidro în balanţa producţiei - consum de energie electrică. În tabelul următor sunt prezentate volumele minimale de apă, corespunzătoare sfârşitului de lună, în principalele acumulări energetice.
    Tabelul nr. 10 - Rezervele de apă corespunzătoare sfârşitului de lună

┌───────────┬───────┬───────────┬───────────┬───────────┬───────────┬───────────┐
│Perioada │ │Noiembrie │Decembrie │Ianuarie │Februarie │Martie 2021│
│ │ │2020 │2020 │2021 │2021 │ │
├───────────┼───────┼──────┬────┼──────┬────┼──────┬────┼──────┬────┼──────┬────┤
│Acumulări │V_NNR │V_brut│c.u.│V_brut│c.u.│V_brut│c.u.│V_brut│c.u.│V_brut│c.u.│
│energetice │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
├───────────┼───────┼──────┼────┼──────┼────┼──────┼────┼──────┼────┼──────┼────┤
│Bazin │ │mil. │ │mil. │ │mil. │ │mil. │ │mil. │ │
│hidrografic│mil. mc│mc │% │mc │% │mc │% │mc │% │mc │% │
│(B.H.) │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
├───────────┼───────┼──────┼────┼──────┼────┼──────┼────┼──────┼────┼──────┼────┤
│Vidraru │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
│(B.H. │450,6 │315 │70 │306 │68 │287 │64 │262 │58 │240 │53 │
│Argeş) │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
├───────────┼───────┼──────┼────┼──────┼────┼──────┼────┼──────┼────┼──────┼────┤
│Izvorul │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
│Muntelui │1.122,0│496 │44 │348 │31 │291 │26 │229 │20 │227 │20 │
│(B.H. │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
│Bistriţa) │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
├───────────┼───────┼──────┼────┼──────┼────┼──────┼────┼──────┼────┼──────┼────┤
│Vidra (B.H.│340,3 │191 │56 │190 │56 │183 │54 │150 │44 │90 │26 │
│Lotru) │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
├───────────┼───────┼──────┼────┼──────┼────┼──────┼────┼──────┼────┼──────┼────┤
│Fântânele │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
│(B.H. │212,9 │140 │66 │113 │53 │112 │53 │100 │47 │87 │41 │
│Someş) │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
├───────────┼───────┼──────┼────┼──────┼────┼──────┼────┼──────┼────┼──────┼────┤
│Drăgan │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
│(B.H. │112,0 │68 │61 │54 │48 │54 │48 │52 │46 │46 │41 │
│Crişul │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
│Repede) │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
├───────────┼───────┼──────┼────┼──────┼────┼──────┼────┼──────┼────┼──────┼────┤
│Oaşa (B.H. │123,1 │74 │60 │55 │45 │53 │43 │52 │42 │48 │39 │
│Sebeş) │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
├───────────┼───────┼──────┼────┼──────┼────┼──────┼────┼──────┼────┼──────┼────┤
│Valea lui │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
│Iovan (B.H.│120,0 │80 │67 │69 │58 │65 │54 │56 │47 │48 │40 │
│Cerna) │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
├───────────┼───────┼──────┼────┼──────┼────┼──────┼────┼──────┼────┼──────┼────┤
│Gura Apelor│ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
│(B.H. Râul │165,2 │75 │45 │53 │32 │50 │30 │39 │24 │34 │21 │
│Mare) │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
├───────────┼───────┼──────┼────┼──────┼────┼──────┼────┼──────┼────┼──────┼────┤
│Siriu (B.H.│68,3 │41 │60 │40 │59 │39 │57 │33 │48 │30 │44 │
│Buzău) │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
├───────────┼───────┼──────┼────┼──────┼────┼──────┼────┼──────┼────┼──────┼────┤
│Poiana │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
│Mărului │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
│(B.H. │90,0 │65 │72 │48 │53 │46 │51 │39 │43 │31 │34 │
│Bistra │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
│Mărului) │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
├───────────┼───────┼──────┼────┼──────┼────┼──────┼────┼──────┼────┼──────┼────┤
│Pecineagu │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
│(B.H. │63,0 │30 │48 │30 │48 │30 │48 │30 │48 │30 │48 │
│Dâmboviţa) │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
├───────────┼───────┼──────┼────┼──────┼────┼──────┼────┼──────┼────┼──────┼────┤
│Râuşor │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
│(B.H. │52,3 │36 │69 │33 │63 │33 │63 │32 │61 │30 │57 │
│Târgului) │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
└───────────┴───────┴──────┴────┴──────┴────┴──────┴────┴──────┴────┴──────┴────┘


    V_NNR = volumul brut corespunzător nivelului normal de retenţie.
    c.u. = coeficient de umplere corespunzător volumelor brute.



    A8. Stocuri
    Tabelul nr. 11 - Stocurile estimate a fi constituite până la nivelul lunii noiembrie 2020

┌────────────────────────┬────┬────────┐
│Cărbune │mii │1.315,2*│
│ │tone│ │
├────────────────────────┼────┼────────┤
│Păcură │mii │22,8 │
│ │tone│ │
├────────────────────────┼────┼────────┤
│Gaze naturale │mii │20.542**│
│ │MWh │ │
├────────────────────────┼────┼────────┤
│Rezerva de energie │mii │ │
│echivalentă în │MWh │2.000***│
│principalele lacuri │ │ │
└────────────────────────┴────┴────────┘


      * Inclusiv cărbune din import.
     ** Conform Deciziei preşedintelui Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei nr. 675/2020*) privind stabilirea nivelului stocului minim de gaze naturale pe care fiecare titular al licenţei de furnizare a gazelor naturale are obligaţia de a-l constitui în depozitele de înmagazinare subterană până la data de 31 octombrie 2020.
    *) Decizia preşedintelui Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei nr. 675/2020 nu a fost publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I.
    *** Media ultimilor 5 ani.

    Tabelul nr. 12 - Estimarea evoluţiei stocurilor de combustibil la sfârşitul fiecărei luni

┌────────────┬─────────┬─────────┬────────┬─────────┬──────┐
│Stoc de │Noiembrie│Decembrie│Ianuarie│Februarie│Martie│
│combustibili│2020 │2020 │2021 │2021 │2021 │
│[mii tone] │ │ │ │ │ │
├────────────┼─────────┼─────────┼────────┼─────────┼──────┤
│Cărbune │1.274,1 │942,0 │601,5 │524,4 │580,8 │
├────────────┼─────────┼─────────┼────────┼─────────┼──────┤
│Păcură │23,6 │20,5 │17,0 │14,8 │14,5 │
├────────────┼─────────┼─────────┼────────┼─────────┼──────┤
│Biomasă │7,2 │6,1 │5,2 │4,2 │4,5 │
└────────────┴─────────┴─────────┴────────┴─────────┴──────┘



    Tabelul nr. 13 - Valorile minime ale energiei echivalente şi gradul de umplere în marile lacuri de acumulare la sfârşitul fiecărei luni

┌───────────┬─────────┬─────────┬─────────┬────────┬─────────┬──────┐
│Energie │Octombrie│Noiembrie│Decembrie│Ianuarie│Februarie│Martie│
│echivalentă│2020 │2020 │2020 │2021 │2021 │2021 │
│[mii MWh] ├─────────┼─────────┼─────────┼────────┼─────────┼──────┤
│ │1.670 │1.561 │1.271 │1.167 │954 │734 │
├───────────┼─────────┼─────────┼─────────┼────────┼─────────┼──────┤
│Coeficient │ │ │ │ │ │ │
│de umplere*│54,3 │49,4 │38,8 │35,0 │28,4 │23,2 │
│[%] │ │ │ │ │ │ │
└───────────┴─────────┴─────────┴─────────┴────────┴─────────┴──────┘


    * Corespunzător volumelor utile.

    Operatorul economic producător de energie electrică în hidrocentrale are obligaţia de a monitoriza permanent nivelul stocurilor de apă, astfel încât să asigure în lacurile de acumulare, la sfârşitul fiecărei luni, o rezervă de energie mai mare sau cel puţin egală cu cea din tabelul nr. 13.
    Prin exploatarea centralelor hidroelectrice, operatorul economic producător de energie electrică în hidrocentrale va urmări ca valorile volumelor de apă din amenajările hidroenergetice să se încadreze în Programele de exploatare a principalelor lacuri de acumulare ce vor fi elaborate lunar de către ANAR şi reactualizate în cazul producerii unor modificări majore ale regimului hidrologic, în scopul satisfacerii cu prioritate a cerinţelor de apă pentru populaţie şi a altor cerinţe social-economice esenţiale.
    În cazul unui deficit hidrologic accentuat, la solicitarea Comandamentului energetic de iarnă se vor conveni măsurile necesare astfel încât să nu fie pusă în pericol funcţionarea sigură şi stabilă a Sistemului electroenergetic naţional, în urma unor analize cu toţi factorii implicaţi.


    B. Măsuri pentru derularea în bune condiţii a activităţilor operatorilor economici pe perioada noiembrie 2020-martie 2021
    Balanţa de energie electrică, producţia de energie termică produsă în cogenerare, achiziţiile şi stocurile de combustibili, precum şi volumele de apă din marile amenajări hidroenergetice reprezintă scenariu orientativ care va putea suferi ajustări în funcţie de cerinţele de asigurare a securităţii în exploatare şi stabilităţii în funcţionare a Sistemului electroenergetic naţional, precum şi în funcţie de programele lunare de exploatare a principalelor lacuri de acumulare, în concordanţă cu situaţiile care pot apărea, fără a mai fi necesară actualizarea prezentului act normativ.
    Pentru a se asigura un nivel de certitudine suficient de ridicat în acoperirea curbei de sarcină a SEN, chiar şi la apariţia unor situaţii-limită conform celor două scenarii evaluate, este necesară îndeplinirea unor măsuri şi acţiuni de pregătire şi monitorizare a funcţionării SEN, după cum urmează:
    a) asigurarea resurselor primare la nivelul corespunzător funcţionării tuturor instalaţiilor disponibile din punct de vedere tehnic. Astfel:
    a1) realizarea stocurilor de cărbune suficiente la începutul perioadei de iarnă, în cazul centralelor funcţionând pe cărbune; de asemenea, luarea măsurilor de pregătire necesare pentru asigurarea funcţionării instalaţiilor transportoare şi a mijloacelor de transport (de exemplu, căi ferate) în condiţiile prezumate în scenariile evaluate (de exemplu, temperaturi scăzute, căderi abundente de zăpadă), astfel încât să se asigure alimentarea continuă cu cărbune a centralelor cu funcţionare pe cărbune;
    a2) realizarea stocurilor de gaze naturale înmagazinate în depozite potrivit reglementărilor secundare în vigoare, precum şi gestionarea acestora, în condiţiile prezumate în scenariile evaluate, chiar dacă acestea apar la sfârşitul perioadei de iarnă, respectiv în lunile februarie-martie 2021;
    a3) gestionarea volumului lacurilor de acumulare, în conformitate cu programele lunare propuse şi aprobate de către ANAR;

    b) asigurarea disponibilităţii tehnice a grupurilor generatoare şi finalizarea tuturor reviziilor tehnice programate şi accidentale a acestora, până la intrarea în perioada de iarnă;
    c) derularea activităţilor de exploatare şi de extracţie a cărbunelui din exploatările miniere şi în perioada sărbătorilor de iarnă pentru ca stocurile de cărbune din centrale şi din cariere să nu se diminueze în această perioadă;
    d) evitarea apariţiei de disfuncţionalităţi în Sistemul naţional de transport gaze naturale, pentru ca problemele din acest sistem să nu impacteze Sistemul electroenergetic naţional;
    e) asigurarea funcţionării instalaţiilor de termoficare urbană în localităţile care beneficiază de sistem centralizat de încălzire pentru îmbunătăţirea randamentului general, fapt care conduce atât la reducerea consumului de resurse primare, cât şi la scăderea consumului de energie electrică la nivelul SEN;
    f) asigurarea cu prioritate a deszăpezirii căilor de acces feroviar şi rutier (de exemplu, acces la mine, la sonde şi la staţii de gaze naturale, la depozite de gaze naturale, la staţii electrice, la linii electrice aeriene, la centrale electrice regenerabile), pentru ca impactul asupra infrastructurilor energetice pe tot lanţul, producere - transport - distribuţie - consum de energie electrică să fie minimizat.

    În vederea funcţionării şi realizării producţiilor de energie electrică şi termică produsă în cogenerare, prognozate în tabelele nr. 6 şi 8, fiecare producător de energie electrică va lua măsuri pentru asigurarea unui flux continuu privind alimentarea cu combustibili, în conformitate cu producţiile estimate şi comunicate, bazate pe bugetele de venituri şi cheltuieli aprobate, respectiv pe contractele de vânzare a energiei electrice aflate în derulare sau care se estimează a fi încheiate pe piaţa de energie electrică.
    În situaţii excepţionale prevăzute de lege, pentru buna desfăşurare a activităţii şi a îmbunătăţirii fluxului de combustibili, operatorii economici pot accesa, potrivit legislaţiei în vigoare, combustibilii de la rezervele de stat.
    În contextul implementării prevederilor reglementărilor europene, respectiv a codurilor de reţea, precum şi a Regulamentului (UE) nr. 943/2019 privind piaţa internă de energie electrică şi a Directivei (UE) nr. 944/2019 privind normele comune pentru piaţa internă de energie electrică şi de modificare a Directivei 2012/27/UE, începând din data de 1.09.2020 se aplică noile principii şi reguli privind funcţionarea pieţei de echilibrare şi a pieţelor aferente rezervelor de sistem - serviciilor tehnologice de sistem), în conformitate cu legislaţia secundară care transpune în practică prevederile regulamentelor europene - Ordinul preşedintelui Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei nr. 61/2020 pentru aprobarea Regulamentului de programare a unităţilor de producţie dispecerizabile, a consumatorilor dispecerizabili şi a instalaţiilor de stocare dispecerizabile, a Regulamentului de funcţionare şi de decontare a pieţei de echilibrare şi a Regulamentului de calcul şi de decontare a dezechilibrelor părţilor responsabile cu echilibrarea, cu modificările şi completările ulterioare). Aceste modificări - cu precădere cele prin care se elimină obligativitatea participării/ofertării pe piaţa de echilibrare şi a utilizării obligatorii în oferta de echilibrare numai a rezervelor contractate pe piaţa serviciilor tehnologice de sistem, precum şi eliminarea limitelor de preţ pentru ofertele pe piaţa de echilibrare – vor avea cu certitudine un impact asupra modului în care se asigură echilibrarea SEN şi mai ales în care se asigură rezervele reale de echilibrare, impact care nu a putut fi evaluat din punct de vedere practic şi care, în consecinţă, trebuie avut în vedere în evaluarea adecvanţei pentru perioada de iarnă, în sensul asigurării unui nivel de disponibilitate acoperitor faţă de scenariile evaluate.

    C. Măsuri suplimentare de siguranţă şi securitate în funcţionare a Sistemului electroenergetic naţional
    În cazul situaţiilor speciale care pot apărea în reţelele electrice de transport şi distribuţie cu ocazia manifestării unor fenomene meteorologice deosebite sau în situaţiile în care apar defecţiuni, accidente sau avarii în instalaţii, operatorul de transport şi de sistem, precum şi operatorii de distribuţie concesionari vor informa fără întârziere concedentul în legătură cu apariţia sau iminenţa unor situaţii de natură să facă imposibilă alimentarea cu energie electrică în zonele afectate. De asemenea aceste informaţii vor fi transmise concomitent şi Comandamentului pentru Situaţii de Urgenţă din cadrul Ministerului Afacerilor Interne.
    În cazul în care volumele de gaze naturale necesare pentru acoperirea consumului producătorilor de energie electrică şi termică sunt afectate de incidente care intră în sfera situaţiilor de criză la nivel de urgenţă pe piaţa gazelor naturale, în conformitate cu prevederile legale în vigoare, se pot lua unele măsuri, pe perioadă limitată, pentru a menţine siguranţa şi securitatea în funcţionare atât a Sistemului electroenergetic naţional, cât şi a Sistemului naţional de transport gaze naturale. Astfel, pentru menţinerea parametrilor tehnici de funcţionare a Sistemului naţional de transport gaze naturale şi asigurarea necesarului de consum casnic, pot fi dispuse limitări privind consumul de gaze naturale ale centralelor termoelectrice şi ale centralelor electrice de termoficare cu funcţionare pe gaze naturale, potrivit reglementărilor legale în vigoare. Producătorii de energie afectaţi de această măsură şi care au posibilitatea vor funcţiona cu combustibil alternativ, respectiv cu păcură şi/sau gaz furnal, având obligaţia de a constitui/contracta stocurile necesare suplimentare induse de această funcţionare.

    D. Finanţarea programului de iarnă - Achiziţie combustibili
    Tabelul nr. 14 - Necesarul total de finanţare a programului de iarnă aferent perioadei noiembrie 2020-martie 2021, pentru achiziţia de combustibili

┌──────────────────────┬───────────────┐
│ │Surse proprii, │
│Operatori economici │credite │
│ │interne, │
│ │subvenţii │
├──────────────────────┼───────────────┤
│Producători de energie│ │
│electrică şi termică │3.000 mil. lei │
│în cogenerare │ │
└──────────────────────┴───────────────┘





    -----

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele de Contracte, Cereri si Notificari modificate conform GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele de Contracte, Cereri si Notificari modificate conform GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016