Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   HOTĂRÂRE nr. 36 din 16 iunie 2021  pentru revocarea doamnei Renate Weber din funcţia de Avocat al Poporului    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 HOTĂRÂRE nr. 36 din 16 iunie 2021 pentru revocarea doamnei Renate Weber din funcţia de Avocat al Poporului

EMITENT: Parlamentul
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 602 din 16 iunie 2021
    Prevederile art. 58 alin. (1) şi ale art. 59 alin. (1) din Constituţia României, republicată, consfinţesc la nivel constituţional rolul instituţiei Avocatului Poporului, apărătorul din oficiu al drepturilor şi libertăţilor persoanelor fizice.
    Potrivit dispoziţiilor art. 60 din Legea fundamentală, Avocatul Poporului răspunde numai în faţa Parlamentului, activitatea sa fiind supusă controlului parlamentar.
    Legea organică a instituţiei Avocatul Poporului, Legea nr. 35/1997 privind organizarea şi funcţionarea instituţiei Avocatul Poporului, republicată, prevede caracterul acestei instituţii, şi anume acela de autoritate publică autonomă şi independentă faţă de orice altă autoritate publică, în condiţiile legii.
    Rolul acestei instituţii este necesar a fi concretizat prin măsuri reale de apărare a drepturilor şi libertăţilor cetăţeneşti.
    În condiţiile în care Parlamentul României a constatat motivat că Avocatul Poporului a îndeplinit defectuos atribuţiile sale, fie prin acţiunile realizate, fie prin omisiunea de a acţiona în aria sa de competenţă, Parlamentul are nu numai posibilitatea, ci chiar obligaţia de a acţiona în sensul sancţionării Avocatului Poporului în sensul revocării din funcţie a conducătorului instituţiei, conform legii.
    Parlamentul nu poate ignora dispoziţiile constituţionale care îi consacră prerogativa exclusivă de exercitare a controlului parlamentar, Parlamentul fiind singura autoritate în măsură să aprecieze dacă activitatea desfăşurată de Avocatul Poporului s-a realizat în limitele stabilite de Constituţie şi lege sau, dimpotrivă, cu încălcarea acestora, putând dispune măsurile legale.
    De la numirea în funcţie şi până în prezent, Avocatul Poporului nu a transmis Parlamentului şi Guvernului raportul special şi recomandările sale privind problemele de sistem constatate de acesta în cazul crimelor de la Caracal, încălcând atribuţia legală prevăzută de art. 15 alin. (2) din Legea nr. 35/1997, republicată.
    Avocatul Poporului nu şi-a îndeplinit, prin activitatea derulată în anul 2020, rolul şi obligaţiile legale în domeniul apărării, protecţiei şi promovării drepturilor copilului, în cazul copiilor puternic afectaţi de restricţiile adoptate pe durata pandemiei şi expuşi actelor de violenţă domestică ori infracţiunilor de agresiune sexuală, exploatare sexuală şi pornografie infantilă.
    Declanşarea în anul 2020, de către Avocatul Poporului, conducător al instituţiei, a mecanismului naţional privind prevenirea torturii (MPN) cu privire la unităţile sanitare care tratează pacienţi COVID-19, sub aspectul monitorizării acestora, s-a făcut cu încălcarea legii şi fără temei concret, constând în existenţa unor sesizări care să creeze suspiciuni rezonabile privind existenţa unor acte sau fapte ce pot fi asimilate torturii.
    Parlamentul a constatat că Avocatul Poporului a încălcat şi prevederile Protocolului opţional, adoptat la New York la 18 decembrie 2002, la Convenţia împotriva torturii şi a altor pedepse ori tratamente cu cruzime, inumane sau degradante, adoptată la New York la 10 decembrie 1984, ratificat prin Legea nr. 109/2009, care menţionează exact care sunt centrele de detenţie supuse monitorizării şi include unităţile sanitare în aceste categorii.
    Parlamentul a constatat că instituirea de către Avocatul Poporului a mecanismului naţional de prevenire a torturii cu privire la spitale COVID-19 şi centre de carantinare nu a avut nicio finalitate concretă, nefiind nici până la acest moment prezentate niciun fel de concluzii ale monitorizării spitalelor/centrelor de carantinare cu privire la potenţiale încălcări ale drepturilor omului. În consecinţă, doamna Renate Weber, conducător al instituţiei Avocatului Poporului, se situează în afara atribuţiilor constituţionale conferite instituţiei Avocatului Poporului şi în afara limitelor legii stabilite pentru exercitarea atribuţiilor proprii, deoarece a declanşat sau a permis, ultra vires, subordonaţilor săi să declanşeze mecanismul naţional de prevenire a torturii în privinţa monitorizării „spitalelor care asigură asistenţa medicală pacienţilor testaţi pozitiv cu virusul SARS-CoV2, în faza I sau în faza II, ori sunt unităţi-suport“, fără respectarea dispoziţiilor legale în materie.
    Avocatul Poporului nu a sprijinit autorităţile naţionale competente şi nu a realizat în 2019 şi în 2020 acţiuni proprii, potrivit atribuţiilor sale, pentru îndeplinirea obiectivului de referinţă nr. 4 din cadrul Mecanismului de cooperare şi verificare (MCV) „Adoptarea unor măsuri suplimentare de prevenire şi combatere a corupţiei, în special în cadrul administraţiei locale“, deşi rapoartele MCV adoptate de Comisia Europeană au statuat rolul relevant al Avocatului Poporului pentru MCV, în special din perspectiva celui de al patrulea obiectiv de referinţă, şi anume prevenirea şi combaterea corupţiei. Or, în lumina recentei decizii a Curţii de Justiţie a Uniunii Europene din 18 mai 2021 privind România, modul în care România îşi realizează cele patru obiective de referinţă din Decizia 2006/98 este analizat în rapoartele anuale întocmite de Comisia Europeană, iar România prin autorităţile competente, inclusiv Avocatul Poporului, trebuie să se conformeze Deciziei 2006/98 si rapoartelor MCV ale Comisiei (a se vedea paragraful 177 din decizie).
    Avocatul Poporului nu a acţionat în mod constant în raporturile sale cu Parlamentul şi cu celelalte autorităţi în spiritul colaborării loiale şi al respectului reciproc între autorităţile publice.
    Argumentele expuse coroborate conduc la concluzia că doamna Renate Weber a încălcat legea, afectând rolul constituţional şi eficienţa instituţiei Avocatului Poporului, încălcând prevederile art. 1 alin. (5) din Constituţia României, republicată, astfel încât se impune măsura revocării sale din funcţie în temeiul prevederilor art. 9 alin. (2) din Legea nr. 35/1997, republicată.
    Pentru aceste motive, în conformitate cu dispoziţiile art. 67 din Constituţie,
    în temeiul prevederilor art. 9 alin. (1) şi (2) din Legea nr. 35/1997, republicată,
    Parlamentul României adoptă prezenta hotărâre.
    ARTICOL UNIC
    Doamna Renate Weber se revocă din funcţia de Avocat al Poporului.

    Această hotărâre a fost adoptată de Camera Deputaţilor şi de Senat în şedinţa comună din 16 iunie 2021, cu respectarea prevederilor art. 76 alin. (2) din Constituţia României, republicată.


                    PREŞEDINTELE CAMEREI DEPUTAŢILOR
                    LUDOVIC ORBAN
                    p. PREŞEDINTELE SENATULUI,
                    ROBERT-MARIUS CAZANCIUC

    Bucureşti, 16 iunie 2021.
    Nr. 36.
    ----

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016