Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   HOTĂRÂRE nr. 24 din 8 martie 2021  referitoare la Comunicarea Comisiei către Parlamentul European, Consiliu,  Comitetul Economic şi Social European şi Comitetul Regiunilor - Combaterea dezinformării  în legătură cu COVID-19 - Asigurarea unei informări corecte - JOIN(2020) 8 final    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 HOTĂRÂRE nr. 24 din 8 martie 2021 referitoare la Comunicarea Comisiei către Parlamentul European, Consiliu, Comitetul Economic şi Social European şi Comitetul Regiunilor - Combaterea dezinformării în legătură cu COVID-19 - Asigurarea unei informări corecte - JOIN(2020) 8 final

EMITENT: Senatul
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 299 din 25 martie 2021
    În temeiul dispoziţiilor art. 67 şi ale art. 148 alin. (2) şi (3) din Constituţia României, republicată, precum şi ale Protocolului nr. 1 privind rolul parlamentelor naţionale în Uniunea Europeană, anexat Tratatului de la Lisabona de modificare a Tratatului privind Uniunea Europeană şi a Tratatului de instituire a Comunităţii Europene, semnat la Lisabona la 13 decembrie 2007, ratificat prin Legea nr. 13/2008,
    în baza Raportului Comisiei pentru afaceri europene nr. LXII/387 din 11.11.2020,
    Senatul adoptă prezenta hotărâre.
    ART. 1
    Senatul României:
    1. constată că:
    a) documentul evocă provocările principale ale acestei crize informaţionale şi enumeră paşii următori în scopul combaterii crizei.
    O listă indicativă de exemple, care confirmă caracterul eterogen al situaţiilor gestionate pe durata crizei COVID-19, include printre altele teorii ale conspiraţiei care au pus în pericol sănătatea populaţiei (de exemplu, răspândirea virusului prin reţelele 5G), implicarea unor actori terţi, cu menţiune explicită pe Rusia şi China, în operaţiuni de influenţare şi campanii de dezinformare în UE şi în vecinătate, fraude cu produse „miraculoase“ care nu aveau la bază dovezi medicale, crimele cibernetice prin răspândirea de malware prin linkuri asociate COVID-19.

    b) documentul face referire şi la lecţiile învăţate ca urmare a crizei, precum necesitatea diferenţierii formelor de conţinut fals sau înşelător, dar şi la diferenţierea unor concepte gen „misinformation“^1 şi „disinformation“^2 şi calibrarea unui răspuns adecvat.
    ^1 Informaţie falsă, dar care nu este utilizată în scopuri maligne.
    ^2 Informaţie falsă creată cu scopul de a aduce prejudicii unei/unui persoane, grup social, organizaţii sau ţări.
    Comunicarea face referire la utilizarea în operaţiunile de influenţare a unei game extrem de variate de instrumente, deseori o combinaţie între cele enumerate. Dezinformarea este parte din acest tip de operaţiuni, deseori fiind însoţită de alte acţiuni şi/sau tactici (folosirea coordonată a numeroase conturi false pe platformele sociale, folosirea de bots pentru creşterea artificială a traficului de conţinut manipulativ etc.).

    c) consolidarea comunicării strategice, atât în interiorul, cât şi în exteriorul UE, este al doilea element menţionat în comunicare.
    Sunt avute în vedere câteva linii de acţiune, printre care continuarea dezvoltării capabilităţilor de comunicare strategică, accentuând cooperarea şi coordonarea cu SM, folosirea mecanismelor existente pentru a înlesni cooperarea cu SM şi cu partenerii internaţionali, crearea unei secţiuni speciale în Rapid Alert System (RAS/Sistemul de alertă rapidă înfiinţat de SEAE) pentru facilitarea schimbului de informaţii relevante între SM şi instituţiile UE, întărirea componentei de comunicare strategică şi diplomaţie publică din delegaţiile UE, în strânsă cooperare cu reţeaua diplomatică a SM şi cu autorităţile locale şi societatea civilă.


    2. susţine că:
    a) în vederea îmbunătăţirii cooperării în interiorul UE se vor urmări câteva acţiuni concrete, precum: utilizarea mai extinsă a Rapid Alert System/RAS de către SM, în special pe componenta de situational awareness, facilitarea de către COM a schimbului de best practices pe acţiuni specifice dezinformării. Cooperarea cu statele terţe şi cu partenerii internaţionali se poate accentua, conform comunicării, prin:
    (i) intensificarea cooperării în cadrul parteneriatelor existente (G7 şi NATO) şi extinderea cooperării cu ONU şi organizaţii regionale, inclusiv OSCE şi CoE;
    (ii) intensificarea schimbului de informaţii cu partenerii relevanţi din societatea civilă şi din sectorul privat din statele terţe, în special pe componenta de conştientizare a ameninţărilor;
    (iii) globalizarea cooperării şi a schimbului de bune practici în combaterea dezinformării şi a operaţiunilor de influenţare;

    b) cele două direcţii mari de acţiune propuse de Comisie: creşterea rolului platformelor pe timp de criză şi susţinerea pentru fact-checkers şi cercetători în vederea creşterii transparenţei platformelor on-line vizavi de dezinformare şi operaţiuni de influenţare;
    c) linii de acţiune în vederea asigurării continue a libertăţii de exprimare şi a dezbaterii democratice, printre care monitorizarea impactului măsurilor excepţionale asupra legislaţiei europene, recomandarea către SM de a asigura un cadru sigur pentru jurnalişti şi de a recunoaşte mass-media de ştiri ca un serviciu esenţial;
    d) invitaţia COM către Consiliul şi Parlamentul European să adopte pachetul financiar de sprijin pentru presă în vederea întăririi rezilienţei media în lupta cu dezinformarea legată de COVID. Este avută în vedere demararea cât mai curând de către COM şi ÎR/VP a acţiunilor propuse, care vor sta la baza unei viitoare abordări pe termen mai lung, ca parte a Planului european de acţiune pentru democraţie (care ar trebui prezentat spre sfârşitul acestui an), precum şi a viitorului cadru de reglementare a serviciilor digitale (Digital Services Act);
    e) schimbul de bune practici între COM, ÎR/VP, Parlamentul European şi Consiliul UE pe tema măsurilor de creştere a rezilienţei, în scopul responsabilizării şi conştientizării cetăţenilor, inclusiv prin promovarea informaţiilor din surse ale autorităţilor, cu menţinerea dezbaterii democratice;
    Comisia Europeană va actualiza Planul de acţiune privind educaţia digitală până la finele lui 2020 şi va derula acţiuni concrete de creştere a gradului de conştientizare şi dezvoltare a gândirii critice în rândul diferitelor grupuri sociale. Producerea de materiale referitoare la natura dezinformării, pericolele la adresa societăţii democratice şi instrumentele disponibile pentru a combate acest fenomen sunt parte din acţiunile prevăzute în CC;

    f) protejarea sănătăţii publice şi a drepturilor consumatorilor se transpune prin cooperarea cu platformele sociale în vederea identificării publicităţii necinstite, precum şi creşterea cooperării internaţionale şi a schimbului de experienţă pentru promovarea unei abordări europene faţă de consumatorii induşi în eroare în contextul COVID-19;

    3. apreciază că:
    a) accentul este plasat pe acţiuni imediate, fără ca documentul să conţină detalii privind un eventual instrumentar pentru combaterea dezinformării prin elemente specifice şi după încheierea crizei generate de noul coronavirus;
    b) din perspectiva României:
    (i) ca aspecte pozitive ale comunicării, de interes este accentul plasat pe cooperarea UE-NATO în domeniul comunicării strategice şi al combaterii dezinformării, diversele acţiuni de îmbunătăţire a comunicării strategice şi prin utilizarea intensivă a RAS, importanţa acordată SEAE Strategic Communications Task Forces (Est, Sud şi Balcanii de Vest), care ar putea genera un input de resurse umane suplimentar, creşterea implicării reţelei naţionale de oficii diplomatice în acţiuni de comunicare strategică şi diplomaţie publică coordonate cu delegaţiile UE, demararea unui proces la nivel european în vederea generării unor definiţii general acceptate în scopul unei coordonări mai eficiente între SM şi partenerii tradiţionali;
    (ii) ca aspecte cu impact important ce necesită o definitivare a poziţiei naţionale, menţionăm: extinderea ariei de activitate al Stratcom Task Forces şi posibila diluare a importanţei StratCom Est; reglementarea cadrului platformelor sociale; sprijinirea creării unei reţele de fact-checkers prin identificarea actorilor relevanţi.




    ART. 2
    Prezenta hotărâre se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.

    Această hotărâre a fost adoptată de Senat în şedinţa din 8 martie 2021, cu respectarea prevederilor art. 76 alin. (2) din Constituţia României, republicată.


                    p. PREŞEDINTELE SENATULUI,
                    ALINA-ŞTEFANIA GORGHIU

    Bucureşti, 8 martie 2021.
    Nr. 24.

    -----

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele de Contracte, Cereri si Notificari modificate conform GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele de Contracte, Cereri si Notificari modificate conform GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016