Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   HOTARIREA NUMAR : 264 DIN 16/5 /92  pentru aprobarea Normelor metodologice privind vinzarea actiunilor societatilor comerciale care se privatizeaza inainte de organizarea Fondurilor Proprietatii Private si a Fondului Proprietatii de Stat    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

HOTARIREA NUMAR : 264 DIN 16/5 /92 pentru aprobarea Normelor metodologice privind vinzarea actiunilor societatilor comerciale care se privatizeaza inainte de organizarea Fondurilor Proprietatii Private si a Fondului Proprietatii de Stat

EMITENT: GUVERNUL ROMANIEI
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL NR. 121 DIN 5 /6 /92
Guvernul României hotãrãşte:

Se aproba Normele metodologice privind vînzarea de acţiuni ale societãţilor comerciale care se privatizeazã înainte de organizarea Fondurilor Proprietãţii Private şi a Fondului Proprietãţii de Stat, prevãzute în anexa la prezenta hotãrîre.

PRIM-MINISTRU
THEODOR STOLOJAN

Contrasemneazã:
----------------
Ministrul economiei şi finanţelor,
George Danielescu

Preşedintele Agenţiei Naţionale
pentru Privatizare şi Dezvoltarea
Întreprinderilor Mici şi Mijlocii,
Adrian Severin


ANEXA 1
NORME METODOLOGICE

privind vînzarea acţiunilor societãţilor comerciale care se privatizeazã înainte de organizarea Fondurilor Proprietãţii Private şi a Fondului Proprietãţii de Stat

CAP. 1
Dispoziţii generale
ART. 1
Prezentele norme, elaborate în temeiul <>art. 64 lit. h) din Legea privatizãrii societãţilor comerciale nr. 58/1991 , se aplica la vînzarea acţiunilor societãţilor comerciale cu capital de stat cuprinse în programul de privatizare initiat înainte de organizarea fondurilor, în baza <>art. 42 din Legea nr. 58/1991 şi a "Criteriilor şi procedurii pentru selectarea societãţilor comerciale care se privatizeazã prin vînzarea de acţiuni înainte de organizarea Fondurilor Proprietãţii Private şi a Fondului Proprietãţii de Stat" nr. 1043/1991, emise de Agenţia Nationala pentru Privatizare şi Dezvoltarea Întreprinderilor Mici şi Mijlocii.
ART. 2
Societãţile comerciale selectate conform art. 1 vor putea realiza, numai cu acordul Agenţiei Naţionale pentru Privatizare şi Dezvoltarea Întreprinderilor Mici şi Mijlocii:
a) vînzarea de active;
b) fuziunea cu alte societãţi comerciale;
c) emiterea de noi acţiuni;
d) dobindirea de acţiuni sau pãrţi sociale în alte societãţi comerciale;
e) transmiterea dreptului de folosinta prin închirieri sau locatii de gestiune.
CAP. 2
Pregãtirea societãţii comerciale pentru privatizare
ART. 3
În vederea coordonãrii programului de privatizare, se stabilesc responsabilii de proiect din partea Agenţiei Naţionale pentru Privatizare şi Dezvoltarea Întreprinderilor Mici şi Mijlocii şi consiliului de administraţie al societãţii comerciale selectate.
Atribuţiile şi rãspunderile responsabililor de proiect sînt cuprinse în anexele nr. 1a. şi nr. 1b. la prezentele norme.
ART. 4
Programul de privatizare pentru fiecare societate comercialã cuprinde, în principal, urmãtoarele etape:
a) contractarea asistenţei de specialitate necesare pentru privatizare;
b) analiza-diagnostic a societãţii comerciale;
c) analiza detaliatã a societãţii comerciale în vederea evaluãrii;
d) evaluarea societãţii comerciale;
e) definirea obiectivelor privatizãrii societãţii comerciale;
f) selectarea procedurii sau procedurilor de vînzare a acţiunilor;
g) întocmirea documentaţiei de prezentare pentru potentialii investitori;
h) întocmirea planului de vînzare efectivã a acţiunilor;
i) analiza şi soluţionarea eventualelor situaţii incompatibile cu posibilitãţile de vînzare.
ART. 5
Contractarea asistenţei de specialitate se realizeazã:
a) de cãtre Agenţia Nationala pentru Privatizare şi Dezvoltarea Întreprinderilor Mici şi Mijlocii, în cazul existenţei unei surse externe de finanţare nerambursabile;
b) de cãtre societatea comercialã, din fonduri proprii sau atrase de aceasta. În cazul asistenţei de specialitate strãine, contractarea se face cu acordul Agenţiei Naţionale pentru Privatizare şi Dezvoltarea Întreprinderilor Mici şi Mijlocii, conform prevederilor <>art. 44 din Legea nr. 58/1991 şi a "Procedurii de contractare cu firme strãine a asistenţei de specialitate înainte de organizarea fondurilor", stabilitã de cãtre Agenţia Nationala pentru Privatizare şi Dezvoltarea Întreprinderilor Mici şi Mijlocii.
ART. 6
Societãţile comerciale selectate pot încheia, în condiţii de competitivitate, contracte de asistenta de specialitate în vederea întocmirii documentelor prevãzute la art. 4 lit. b), c), d) şi g), cu persoane fizice sau juridice, romane ori strãine, organizate în acest scop şi care au o poziţie independenta fata de societatea comercialã sau cumpãrãtor.
ART. 7
Analiza-diagnostic a societãţii comerciale este o prezentare a stãrii actuale şi potenţiale a societãţii din punct de vedere juridic, comercial, industrial, de personal, financiar-contabil, în vederea determinãrii oportunitãţii privatizãrii societãţii comerciale.
Structura-cadru a analizei-diagnostic este cuprinsã în anexele nr. 2 şi nr. 3.
ART. 8
Analiza detaliatã a societãţii comerciale se realizeazã, conform anexei nr. 4, în scopul oferirii tuturor informaţiilor necesare efectuãrii evaluãrii în condiţii de piata şi serveşte la elaborarea documentaţiei de prezentare cãtre potentialii investitori.
ART. 9
Evaluarea societãţii comerciale are drept obiectiv stabilirea valorii de piata a acesteia, în vederea vinzarii.
Consiliul imputernicitilor statului autorizeaza întocmirea evaluãrii.
Rezultatele evaluãrii societãţii comerciale vor fi prezentate într-un raport de evaluare, întocmit conform anexei nr. 5.
ART. 10
Documentaţia de prezentare a societãţii comerciale reprezintã oferta de vînzare şi cuprinde informaţiile necesare oricãrui investitor potenţial, interesat sa participe la privatizarea acesteia.
Structura-cadru a documentaţiei de prezentare este cuprinsã în anexa nr. 6.
ART. 11
Agenţia Nationala pentru Privatizare şi Dezvoltarea Întreprinderilor Mici şi Mijlocii, împreunã cu ministerele de resort, consiliile locale sau consiliile judeţene, dupã caz, şi societatea comercialã selectata stabilesc obiectivele privatizãrii societãţii comerciale respective.
Determinarea obiectivelor privatizãrii unei societãţi comerciale are la baza urmãtoarele:
a) necesarul de investiţii pentru dezvoltarea societãţii comerciale;
b) participarea capitalului strãin la privatizarea societãţii comerciale;
c) crearea unui actionariat de masa;
d) ritmul privatizãrii;
e) impactul privatizãrii societãţii comerciale asupra sectorului din care face parte;
f) alte obiective specifice, în funcţie de natura societãţii comerciale.
ART. 12
Selectarea procedurilor de privatizare în conformitate cu prevederile <>art. 46 din Legea nr. 58/1991 se efectueazã de cãtre Agenţia Nationala pentru Privatizare şi Dezvoltarea Întreprinderilor Mici şi Mijlocii împreunã cu ministerele de resort, consiliile locale sau consiliile judeţene, dupã caz, Ministerul Economiei şi Finanţelor şi societatea comercialã selectata, în funcţie de obiectivele stabilite şi de posibilitãţile de realizare a privatizãrii.
ART. 13
Planul de vînzare efectivã a acţiunilor se întocmeşte de cãtre societatea comercialã împreunã cu Agenţia Nationala pentru Privatizare şi Dezvoltarea Întreprinderilor Mici şi Mijlocii, ministerul de resort, consiliile locale sau consiliile judeţene, dupã caz, şi cuprinde:
a) mãrimea pachetului de acţiuni care se vinde;
b) selectarea categoriilor de investitori;
c) ordinea aplicãrii procedurilor de vînzare a pachetului de acţiuni;
d) derularea în timp a vinzarii efective a acţiunilor;
e) eventualele proceduri alternative;
f) alte mãsuri necesare realizãrii vinzarii acţiunilor.
În funcţie de derularea planului de vînzare, Agenţia Nationala pentru Privatizare şi Dezvoltarea Întreprinderilor Mici şi Mijlocii, împreunã cu societatea comercialã şi autoritãţile administrative prevãzute la alin. 1, poate decide corectiile necesare.
ART. 14
În cazul apariţiei unor situaţii care fac imposibila privatizarea societãţii comerciale, Agenţia Nationala pentru Privatizare şi Dezvoltarea Întreprinderilor Mici şi Mijlocii analizeazã şi decide, împreunã cu societatea comercialã şi autoritãţile administrative prevãzute la art. 13, asupra soluţiilor necesare, inclusiv întreruperea procesului de privatizare.
CAP. 3
Proceduri de vînzare a acţiunilor societãţilor comerciale
Secţiunea 1
Vînzarea acţiunilor prin negociere directa
A. Aspecte generale
ART. 15
Vînzarea acţiunilor prin negociere directa consta în vînzarea totalã sau parţialã a acţiunilor unei societãţi comerciale cãtre o persoana sau un grup de persoane, fizice sau juridice, romane sau strãine, în condiţii specifice stabilite între pãrţi şi la un preţ care este determinat în urma negocierilor.
B. Documente necesare
ART. 16
Documentele care se întocmesc în diferite faze ale vinzarii prin negociere directa sînt urmãtoarele:
a) prezentarea generalã a societãţii comerciale, care se adreseazã unui numãr mare de investitori potenţiali în vederea testarii interesului acestora în legatura cu societatea comercialã.
Acest document cuprinde:
- o scurta descriere a societãţii comerciale, inclusiv informaţii financiare de baza;
- informaţii privind sectorul din care aceasta face parte;
b) documentaţia de prezentare a societãţii comerciale se transmite, cu aprobarea Agenţiei Naţionale pentru Privatizare şi Dezvoltarea Întreprinderilor Mici şi Mijlocii, acelor investitori care au exprimat un interes real de a investi;
c) raportul de investigare este întocmit de reprezentantul cumpãrãtorului potenţial - în cazul cînd acesta solicita verificarea informaţiilor cuprinse în documentaţia de ofertare -, cu acordul Agenţiei Naţionale pentru Privatizare şi Dezvoltarea Întreprinderilor Mici şi Mijlocii, numai dupã verificarea bonitaţii;
d) proiectul contractului de vînzare-cumpãrare, care poate fi initiat de oricare dintre pãrţi, reprezentind baza de negociere.
C. Etapele vinzarii prin negociere directa
ART. 17
Agenţia Nationala pentru Privatizare şi Dezvoltarea Întreprinderilor Mici şi Mijlocii verifica dacã salariaţii şi conducerea societãţii comerciale doresc:
a) sa participe la cumpãrarea acţiunilor societãţii comerciale în condiţii de competiţie cu posibili investitori din afarã societãţii, romani sau strãini;
b) sa facã o oferta pentru cumpãrarea unui pachet majoritar sau total de acţiuni ale societãţii prin negociere directa, conform prevederilor art. 46 lit. b);
c) sa facã o oferta pentru cumpãrarea unui pachet minoritar de acţiuni ale societãţii într-o etapa anterioarã negocierii cu alţi investitori potenţiali, prevãzutã expres în planul de vînzare;
d) nu doresc nici una dintre situaţiile de mai sus.
Dupã verificare se întocmeşte un protocol între reprezentantul Agenţiei Naţionale pentru Privatizare şi Dezvoltarea Întreprinderilor Mici şi Mijlocii şi reprezentanţii desemnaţi ai salariaţilor şi conducerii societãţii, din care sa rezulte concluziile verificãrii.
ART. 18
În situaţia prevãzutã la art. 17 lit. a) şi d), Agenţia Nationala pentru Privatizare şi Dezvoltarea Întreprinderilor Mici şi Mijlocii procedeazã la identificarea investitorilor potenţiali.
În situaţia prevãzutã la art. 17 lit. b), Agenţia Nationala pentru Privatizare şi Dezvoltarea Întreprinderilor Mici şi Mijlocii procedeazã la negocierea pachetului majoritar de acţiuni cu salariaţii şi conducerea societãţii comerciale, dupã care identifica alţi investitori potenţiali pentru vînzarea acţiunilor rãmase.
În situaţia prevãzutã la art. 17 lit. c), dupã vînzarea pachetului minoritar de acţiuni, Agenţia Nationala pentru Privatizare şi Dezvoltarea Întreprinderilor Mici şi Mijlocii identifica potentialii investitori pentru vînzarea acţiunilor rãmase.
ART. 19
Procedura de identificare a investitorilor potenţiali presupune:
a) identificarea categoriei de investitori potenţiali:
- romani sau strãini;
- din acelaşi domeniu de activitate sau din alte domenii de activitate;
b) identificarea metodei de contactare:
- direct, prin transmiterea unei scrisori însoţite de documentul prevãzut la art. 16 lit. a);
- prin publicitate în ziare naţionale, locale, internaţionale, radio, televiziune.
ART. 20
Agenţia Nationala pentru Privatizare şi Dezvoltarea Întreprinderilor Mici şi Mijlocii contacteaza investitori potenţiali dupã una din metodele prezentate la art. 19 lit. b) şi solicita de la aceştia informaţii privind experienta în domeniu, precum şi resursele financiare disponibile pentru a fi investite.
Pe baza raspunsurilor primite, Agenţia Nationala pentru Privatizare şi Dezvoltarea Întreprinderilor Mici şi Mijlocii întocmeşte lista investitorilor potenţiali selectaţi.
Agenţia Nationala pentru Privatizare şi Dezvoltarea Întreprinderilor Mici şi Mijlocii informeazã investitorii asupra înscrierii lor pe aceasta lista şi obţine din partea acestora un angajament de confidenţialitate, în forma scrisã, conform anexei nr. 7.
ART. 21
Dupã obţinerea angajamentului de confidenţialitate, Agenţia Nationala pentru Privatizare şi Dezvoltarea Întreprinderilor Mici şi Mijlocii transmite investitorilor selectaţi documentaţia de prezentare a societãţii comerciale şi solicita acestora propuneri privind:
a) dezvoltarea viitoare a societãţii comerciale;
b) conducerea societãţii comerciale şi salariaţii;
c) investiţiile minime propuse a se efectua în societate;
d) modalitatea de plata şi finanţare.
ART. 22
Agenţia Nationala pentru Privatizare şi Dezvoltarea Întreprinderilor Mici şi Mijlocii analizeazã, împreunã cu societatea comercialã, Ministerul Economiei şi Finanţelor, ministerul de resort şi consiliile locale sau consiliile judeţene, dupã caz, propunerile primite şi selecteaza investitorii ale cãror oferte corespund obiectivelor privatizãrii societãţii comerciale respective.
Investitorilor selectaţi li se permite, la cererea acestora, efectuarea unor investigaţii suplimentare în societatea comercialã.
ART. 23
În aceasta etapa, Agenţia Nationala pentru Privatizare şi Dezvoltarea Întreprinderilor Mici şi Mijlocii, cu consultarea societãţii comerciale şi a autoritãţilor administraţiei publice prevãzute la art. 22 alin. 1, decide dacã se continua negocierea directa concomitent cu fiecare dintre investitori sau, în cazul în care condiţiile oferite sînt egale, se organizeazã o licitaţie între aceştia, cu adjudecarea la cel mai mare preţ, conform procedurii de licitaţie în plic cu participanţi preselectionati.
ART. 24
În faza preliminarã semnãrii contractului de vînzare-cumpãrare se încheie un protocol între cumpãrãtor şi preşedintele Agenţiei Naţionale pentru Privatizare şi Dezvoltarea Întreprinderilor Mici şi Mijlocii, în baza autorizãrii date de cãtre consiliul imputernicitilor statului al societãţii comerciale respective, în numele vinzatorului.
Condiţiile de vînzare cuprinse în protocol se prezintã salariaţilor şi conducerii societãţii comerciale, pentru ca aceştia sa-şi poatã exercita drepturile preferenţiale, într-o perioada de 5 zile, dacã nu au beneficiat de prevederile art. 17 lit. c).
ART. 25
Agenţia Nationala pentru Privatizare şi Dezvoltarea Întreprinderilor Mici şi Mijlocii verifica identitatea investitorilor pe baza urmãtoarelor acte:
a) buletinul de identitate sau pasaportul, pentru persoane fizice;
b) certificatul de înmatriculare la Registrul Comerţului sau alt document echivalent, pentru persoane juridice.
ART. 26
În vederea verificãrii bonitaţii investitorilor, Agenţia Nationala pentru Privatizare şi Dezvoltarea Întreprinderilor Mici şi Mijlocii solicita:
a) declaraţia ca nu are datorii şi nu este urmãrit în justiţie, în cazul persoanelor fizice;
b) ultimul bilanţ, un alt raport financiar sau orice document de bonitate emis de banca în care îşi are deschis contul principal, în cazul persoanelor juridice.
D. Încheierea contractului de vînzare-cumpãrare
ART. 27
Contractul de vînzare-cumpãrare se încheie în termen de 30 zile de la terminarea negocierilor.
Contractul de vînzare-cumpãrare se semneazã de cãtre cumpãrãtor şi preşedintele Agenţiei Naţionale pentru Privatizare şi Dezvoltarea Întreprinderilor Mici şi Mijlocii, în baza autorizãrii date de consiliul imputernicitilor statului al societãţii comerciale respective, în numele vinzatorului.
Principalele elemente ale contractului de vînzare-cumpãrare sînt cuprinse în anexa nr. 8.
Secţiunea 2
Vînzarea acţiunilor prin licitaţie
A. Aspecte generale
ART. 28
Acţiunile societãţilor comerciale se pot vinde prin urmãtoarele tipuri de licitaţie publica:
a) licitaţia cu strigare: acţiunile sînt vîndute la preţul cel mai mare.
Licitaţia cu strigare poate fi deschisã, pentru orice persoana fizica sau juridicã, romana sau strãinã, sau limitatã la participanţi preselectionati;
b) licitaţia prin plic închis: acţiunile sînt vîndute concurentului care a prezentat, în plic închis, cea mai buna oferta.
Aceasta procedura poate fi deschisã sau cu participanţi preselectionati.
ART. 29
Criteriile de preselecţie sînt stabilite de ministerele de resort, consiliile locale sau consiliile judeţene, dupã caz, împreunã cu societatea comercialã şi cu acordul Agenţiei Naţionale pentru Privatizare şi Dezvoltarea Întreprinderilor Mici şi Mijlocii.
B. Documente necesare
ART. 30
Documentaţia de vînzare include:
a) informaţiile referitoare la societatea comercialã, conform anexei nr. 6;
b) anunţul de vînzare prin licitaţie prevãzut de Normele metodologice privind vînzarea de active ale societãţilor comerciale cu capital de stat, aprobate prin <>Hotãrîrea Guvernului nr. 634/1991 .
C. Etapele vinzarii prin licitaţie
ART. 31
Publicitatea se realizeazã potrivit prevederilor din Normele metodologice privind vînzarea de active ale societãţilor comerciale cu capital de stat, aprobate prin <>Hotãrîrea Guvernului nr. 634/1991 .
ART. 32
Stabilirea preţului de pornire a licitaţiei se face pe baza evaluãrii societãţii comerciale, în conformitate cu art. 9.
ART. 33
Organizarea licitaţiei se realizeazã cu respectarea prevederilor de la pct. 1-3 şi 5-19 din anexa nr. 4 la Normele metodologice privind vînzarea de active ale societãţilor comerciale cu capital de stat, aprobate prin <>Hotãrîrea Guvernului nr. 634/1991 .
D. Încheierea contractului de vînzare-cumpãrare
ART. 34
Momentul adjudecãrii pachetului de acţiuni care face obiectul licitaţiei se considera, dupã caz:
a) data şi ora încheierii procesului-verbal al şedinţei de licitaţie;
b) ora 24 a zilei încheierii procesului-verbal al şedinţei de licitaţie, în cazul în care salariaţii şi conducerea societãţii comerciale, sau o asociaţie a acestora, îşi exercita drepturile preferenţiale prevãzute la <>art. 48 lit. b) din Legea nr. 58/1991 .
ART. 35
Contractul de vînzare-cumpãrare se încheie în termen de 15 zile din momentul adjudecãrii pachetului de acţiuni.
ART. 36
Plata preţului se face în termen de 5 zile de la data încheierii contractului sau în termenele uzuale pentru decontare bancarã.
ART. 37
Registrele societãţii vor fi completate la zi, pentru a se evidenţia noul proprietar.
Secţiunea 3
Oferta publica de vînzare a acţiunilor
A. Aspecte generale
ART. 38
Prin oferta publica de vînzare se înţelege oferirea unor acţiuni sau a tuturor acţiunilor unei societãţi comerciale cãtre publicul larg - persoane fizice sau juridice, romane sau strãine - la un preţ predeterminat.
ART. 39
Informaţiile privind societatea comercialã şi condiţiile de ofertare sînt cuprinse în prospectul de vînzare, al cãrui conţinut-cadru este prezentat în anexa nr. 9.
Consiliul de administraţie al societãţii comerciale este rãspunzãtor pentru exactitatea informaţiilor cuprinse în prospect.
B. Etapele ofertei publice de vînzare a acţiunilor
ART. 40
Cu 30 de zile înaintea datei începerii subscripţiei, prin cel puţin doua ziare de mare tiraj şi un ziar local se vor anunta:
a) vînzarea acţiunilor societãţii comerciale prin oferta publica;
b) data şi locul de unde poate fi procurat prospectul de vînzare;
c) locul şi agentul care primeşte şi înregistreazã cererile de acţiuni;
d) date sumare privind societatea comercialã.
Agentul care primeşte şi înregistreazã cererile de acţiuni poate fi o banca sau o alta instituţie desemnatã în acest scop.
Publicitatea se poate realiza suplimentar şi prin radio sau televiziune.
ART. 41
Societatea comercialã are obligaţia sa punã la dispoziţia celor interesaţi statutul societãţii şi alte documente la care se face referire în prospectul de vînzare.
ART. 42
Agentul centralizeazã cererile şi aloca acţiunile în conformitate cu procedura prevãzutã în prospect.
ART. 43
Agentul elibereazã confirmãrile privind acceptarea cererii solicitanţilor şi restituie sumele achitate la înregistrarea cererilor pentru cele respinse.
ART. 44
Dacã acţiunile societãţii comerciale sînt nominative, se înregistreazã noii acţionari în registrul societãţii.
Secţiunea 4
Vînzarea unui pachet majoritar de acţiuni unei asociaţii a salariaţilor şi conducerii societãţii comerciale
A. Aspecte generale
ART. 45
Salariaţii şi conducerea societãţii comerciale se constituie, în condiţiile legii, într-o asociaţie în vederea cumpãrãrii pachetului de acţiuni ale societãţii comerciale respective.
ART. 46
Vînzarea prevãzutã la art. 45 are loc în urmãtoarele situaţii:
a) cînd asociaţia îşi exercita drepturile preferenţiale, conform prevederilor <>art. 48 alin. 1 lit. b) şi alin. 2 din Legea nr. 58/1991 ;
b) cînd asociaţia face o oferta de cumpãrare integrala sau majoritara a acţiunilor societãţii comerciale respective, prin negociere directa.
B. Documente necesare
ART. 47
Documentele necesare sînt:
a) cele prevãzute la art. 16 şi art. 30, în situaţia în care asociaţia îşi exercita drepturile preferenţiale;
b) în situaţia de la art. 46 lit. b), asociaţia prezintã un plan de afaceri pentru o perioada de 3-5 ani, conform modelului din anexa nr. 10.
C. Etapele vinzarii acţiunilor
ART. 48
În situaţia de la art. 47 lit. a), etapele vinzarii acţiunilor sînt cele prevãzute în secţiunea 1, lit. C şi, respectiv, secţiunea 2, lit. C din prezentul capitol.
În situaţia prevãzutã la art. 47 lit. b), negocierea între Agenţia Nationala pentru Privatizare şi Dezvoltarea Întreprinderilor Mici şi Mijlocii şi asociaţie se realizeazã pe baza planului de afaceri prezentat de cumpãrãtor şi a evaluãrii societãţii comerciale efectuate în condiţiile art. 9.
D. Încheierea contractului de vînzare-cumpãrare
ART. 49
Procedura de încheiere a contractului de vînzare-cumpãrare este similarã cu cea prevãzutã la secţiunea 1, lit. D şi secţiunea 2, lit. D din prezentul capitol.
CAP. 4
Obligaţiile consiliului de administraţie al societãţii comerciale
ART. 50
Consiliul de administraţie al societãţii comerciale are urmãtoarele obligaţii:
a) sa prezinte toate documentele şi informaţiile necesare şi sa coopereze în vederea realizãrii privatizãrii societãţii comerciale, conform prevederilor legale;
b) sa sprijine investitorii potenţiali în cunoaşterea societãţii pe durata derulãrii planului de privatizare.
Natura informaţiilor oferite investitorilor potenţiali şi oportunitatea furnizarii acestor informaţii se stabilesc de cãtre Agenţia Nationala pentru Privatizare şi Dezvoltarea Întreprinderilor Mici şi Mijlocii;
c) sa asigure functionalitatea societãţii comerciale pe durata procesului de privatizare, prin:
- informarea periodicã a salariaţilor în legatura cu derularea programului de privatizare;
- respectarea contractelor încheiate.
CAP. 5
Sancţiuni
ART. 51
Constituie contravenţii la prezentele norme urmãtoarele fapte, dacã nu sînt sãvîrşite în astfel de condiţii încît, potrivit legii, sa fie considerate infracţiuni:
a) încãlcarea prevederilor art. 2;
b) încheierea de contracte de asistenta de specialitate cu firme romane în domeniul privatizãrii fãrã respectarea condiţiilor de competitivitate;
c) nerespectarea condiţiilor de publicitate prevãzute în prezentele norme.
ART. 52
Contravenţiile prevãzute la art. 51 se sancţioneazã cu amenda de la 100 mii lei la 200 mii lei.
ART. 53
Constatarea contravenţiilor şi aplicarea sancţiunilor se fac de cãtre personalul împuternicit al Agenţiei Naţionale pentru Privatizare şi Dezvoltarea Întreprinderilor Mici şi Mijlocii şi al organelor de control financiar.
ART. 54
Contravenţiilor prevãzute la <>art. 51 li se aplica dispoziţiile Legii nr. 32/1968 privind stabilirea şi sancţionarea contravenţiilor.
ART. 55
Nesemnarea contractului de vînzare-cumpãrare de cãtre cumpãrãtor, în termenul prevãzut de prezentele norme, conduce la pierderea garanţiei de participare la licitaţie şi la plata daunelor cauzate, în situaţia nesemnarii contractului.
CAP. 6
Dispoziţii finale
ART. 56
Cheltuielile legate de privatizarea societãţilor comerciale privind plata asistenţei de specialitate, plata cheltuielilor de publicitate, precum şi orice alte cheltuieli legate de derularea procesului de privatizare vor fi avansate de societatea comercialã în cauza.
Cheltuielile avansate de societatea comercialã în cauza vor fi rambursate de cãtre Agenţia Nationala pentru Privatizare şi Dezvoltarea Întreprinderilor Mici şi Mijlocii din cota de 70% ce revine Fondului Proprietãţii de Stat.
ART. 57
Anexele nr. 1-10 fac parte integrantã din prezentele norme.
ANEXA 1a
ATRIBUŢIILE ŞI RĂSPUNDERILE

responsabilului de proiect din Agenţia Nationala pentru Privatizare şi Dezvoltarea Întreprinderilor Mici şi Mijlocii
1. În situaţia în care societatea comercialã primeşte asistenta de specialitate pentru privatizare din surse nerambursabile:
a) participa pe toatã perioada derulãrii proiectului la analizele efectuate de consultant;
b) analizeazã rapoartele întocmite de consultant şi face propuneri pentru îmbunãtãţirea sau, dupã caz, modificarea concluziilor acestora;
c) informeazã conducerea Departamentului de Vînzare Acţiuni din cadrul Agenţiei Naţionale pentru Privatizare şi Dezvoltarea Întreprinderilor Mici şi Mijlocii în legatura cu derularea contractului de consultanţa;
d) avizeazã tranşele de plati cuvenite consultantului, în conformitate cu condiţiile stipulate în contract.
2. Întocmeşte şi supune aprobãrii Colegiului Agenţiei Naţionale pentru Privatizare şi Dezvoltarea Întreprinderilor Mici şi Mijlocii rapoartele de evaluare, planul de privatizare a societãţii şi condiţiile contractuale de vînzare-cumpãrare.
3. Urmãreşte îndeplinirea planului de privatizare a societãţii comerciale.
4. Informeazã investitorii potenţiali în legatura cu procesul de privatizare a societãţii comerciale şi pune la dispoziţia acestora informaţiile necesare, în funcţie de modalitatea de vînzare a acţiunilor aprobatã.
5. Verifica îndeplinirea tuturor procedurilor legate de încheierea contractelor, în funcţie de modalitatea de vînzare a acţiunilor.
6. Pãstreazã confidenţialitatea informaţiilor legate de desfãşurarea procesului de privatizare.


ANEXA 1b
ATRIBUŢIILE ŞI RĂSPUNDERILE

responsabilului de proiect din societatea comercialã
1. Coordoneazã pregãtirea informaţiilor necesare întocmirii documentaţiei de prezentare a societãţii comerciale.
2. Pune la dispoziţia evaluatorilor informaţiile necesare pentru evaluarea societãţii comerciale.
3. Sprijinã investitorii potenţiali în cunoaşterea societãţii comerciale, pe mãsura derulãrii programului de privatizare.
4. Participa la derularea asistenţei de specialitate pentru privatizarea societãţii comerciale.
5. Informeazã periodic salariaţii şi conducerea societãţii comerciale în legatura cu derularea programului de privatizare.
6. Verifica dacã salariaţii şi conducerea societãţii comerciale doresc sa cumpere acţiuni ale acesteia.
7. Participa la întocmirea planului de afaceri, conform art. 47 lit. b).
8. Iniţiazã şi întocmeşte documentul de asociere a salariaţilor şi conducerii societãţii comerciale.
9. Participa, ca reprezentant al societãţii comerciale, la negocierile cu Agenţia Nationala pentru Privatizare şi Dezvoltarea Întreprinderilor Mici şi Mijlocii, pentru cumpãrarea de acţiuni de cãtre salariaţi şi conducerea societãţii comerciale.

ANEXA 2
ANALIZA-DIAGNOSTIC

a societãţii comerciale
1. Istoricul societãţii comerciale
2. Verificarea aspectelor juridice legate de privatizarea societãţii comerciale, conform anexei nr. 3
3. Diagnosticul comercial:
a) produse;
b) piata societãţii comerciale;
c) clienţi;
d) furnizori;
e) concurenta;
f) distribuire.
4. Producţia:
a) procesul de fabricaţie;
b) tehnologii;
c) calitate;
d) întreţinere.
5. Necesitaţi de restructurare şi investiţii
6. Organizare, conducere şi personal
7. Diagnosticul financiar pe baza:
a) bilanţului;
b) contului de profit şi pierderi;
c) estimarea bugetului de venituri şi cheltuieli pentru 3-5 ani.
8. Oportunitatea şi avantajele privatizãrii societãţii comerciale.


ANEXA 3
ANALIZA-DIAGNOSTIC

Verificarea aspectelor juridice legate de privatizarea societãţii comerciale
1. Actul de constituire şi forma juridicã:
- societate pe acţiuni;
- societate cu rãspundere limitatã.
2. Statutul societãţii comerciale
În cazul societãţilor pe acţiuni se verifica dacã acţiunile sînt nominative sau la purtãtor.
3. Registrele societãţii şi evidentele contabile ale societãţii comerciale
Se verifica registrele societãţii şi evidentele contabile ale societãţii şi se aduc la zi, dacã este necesar.
Se verifica dacã societatea a emis acţiuni cãtre:
a) salariaţi;
b) alte persoane.
4. Terenul
Se clarifica aspectele privind dreptul de proprietate asupra terenului.
Se verifica dacã societatea comercialã foloseşte un teren pentru care nu are contract de închiriere sau titlu de proprietate.
5. Alte drepturi de proprietate
Se verifica dacã societatea comercialã deţine titlul de proprietate asupra tuturor bunurilor din patrimoniu sau dacã a închiriat pãrţi importante din patrimoniu.
Se verifica dacã au fost fãcute toate înregistrãrile necesare referitoare la mãrcile de fabrica, de comerţ, de servicii şi brevetele de invenţii.
6. Salariaţii
Se verifica contractele individuale de munca ale salariaţilor. Cu excepţia unor prevederi speciale, acestea nu sînt afectate de transferul de proprietate.
Se verifica dacã salariile, contribuţiile la fondul de pensii, de asigurãri sociale sau pentru plata ajutorului de şomaj sînt plãtite la zi.
Se verifica dacã exista revendicari ale salariaţilor.
7. Situaţia împrumuturilor
Se verifica:
a) dacã societatea comercialã a fãcut împrumuturi:
- în caz afirmativ, dacã acestea sînt justificate şi dacã sînt constituite garanţii reale sau personale;
b) dacã exista plati restante:
- în caz afirmativ, se verifica toate consecinţele (imposibilitatea de plata acuta a datoriilor etc.).
8. Aspecte comerciale
Se verifica în detaliu contractele importante.
Se verifica dacã exista prevederi speciale legate de transferul de proprietate.
Se verifica dacã societãţile comerciale au încheiate acorduri cu alte societãţi comerciale sau regii autonome sau dacã incalca prevederile art. 36 din Legea nr. 15/1990 referitor la practici anticoncurentiale.
Se verifica eventualele probleme care cad sub incidenta prevederilor de mai sus în urma cumpãrãrii de acţiuni.
9. Licenţe
Se verifica:
a) dacã societãţile comerciale au nevoie de licenţe pentru derularea activitãţii;
b) dacã sînt necesare precizãri în cazul transferului de proprietate;
c) perioada de valabilitate a licenţelor şi condiţiile de prelungire a acestora.
10. Litigii
Se verifica dacã exista acţiuni juridice în curs cu persoane fizice şi cu persoane juridice.
11. Poluare
Se verifica dacã sînt depasite normele de poluare a aerului, apei sau solului.


ANEXA 4
ANALIZA DETALIATĂ A SOCIETĂŢII COMERCIALE



1. Analiza produselor şi a pieţei
1.1. Produsele şi serviciile:
a) descrierea generalã a produselor societãţii;
b) segmentarea activitãţii societãţii;
c) identificarea activitãţilor pentru care societatea are exclusivitate;
d) analiza avantajelor comparative ale societãţii comerciale;
e) analiza datelor privind cifra de afaceri şi a pieţelor de desfacere pe ultimii 3 ani.
1.2. Activitatea de export:
a) organizarea exportului;
b) obiectivele exportului.
1.3. Piata:
a) definirea pieţei pe care acţioneazã societatea;
b) mãrimea pieţei şi caracteristicile acesteia;
c) tendintele pe urmãtorii 3-5 ani;
d) poziţia societãţii pe piata;
e) evoluţia reglementãrilor din sectorul respectiv;
f) prognoza societãţii pe grupe de produse;
g) grupele de produse cele mai profitabile.
1.4. Clienţii:
a) definirea clienţilor societãţii;
b) punctul de vedere al cumparatorilor fata de produsele societãţii, dacã exista reclamaţii asupra calitãţii şi termenelor;
c) analiza datelor privind clienţii societãţii pe ultimii 3 ani;
d) prognoza societãţii în legatura cu clienţii.
1.5. Organizarea distribuţiei
1.6. Promovarea produselor societãţii comerciale
1.7. Concurenta:
a) concurentii;
b) analiza comparativa a poziţiei pe piata;
c) estimarea segmentelor de piata;
d) concurenţi noi.
1.8. Situaţia internationala a sectorului
1.9. Concluzii privind produsele şi piata:
a) date istorice pe ultimii 3 ani;
b) prognoze pe urmãtorii 3-5 ani;
c) sursele de informaţii.
2. Analiza activitãţii de producţie
2.1. Descrierea infrastructurii:
a) amplasamentul societãţii comerciale şi al eventualelor sucursale sau filiale;
b) utilizarea suprafeţelor;
c) clãdirile;
d) caracteristicile clãdirilor;
e) posibilitatea extinderii;
f) cai (mijloace) de acces;
g) evaluarea tehnica a clãdirilor;
h) echipamente de producţie şi transport;
i) energie şi utilitãţi.
2.2. Descrierea procesului productiv:
a) organizarea generalã a producţiei;
b) analiza fluxului de producţie.
2.3. Efecte pozitive rezultate din ameliorarea sistemului de organizare şi gestiune, precum şi din efectuarea de noi investiţii.
3. Analiza organizãrii şi managementului
4. Analiza financiarã:
a) adaptarea datelor financiare pe ultimii 3 ani la standardele internaţionale;
b) analiza situaţiei financiare;
c) analiza rentabilitatii;
d) prognoze financiare pe urmãtorii 3-5 ani.
5. Analiza juridicã:
a) structura juridicã a societãţii;
b) patrimoniul societãţii.
5.1. Funcţiile comerciale ale societãţii:
a) contracte;
b) garantarea produselor vîndute;
c) modalitãţi de plata şi garanţii.
5.2. Licenţe
5.3. Aspecte sociale:
a) contractul colectiv de munca;
b) sindicatele;
c) regulamentul de organizare şi funcţionare;
d) salarii;
e) cumulul de funcţii;
f) conflicte sociale.


ANEXA 5
RAPORT DE EVALUARE

Conţinut-cadru



1. Metodele de evaluare folosite
Se vor utiliza cel puţin doua din urmãtoarele metode:
a) metoda activului net actualizat;
b) metoda fluxurilor financiare actualizate;
c) metoda comparatiilor de piata;
e) metoda capitalizarii veniturilor.
2. Scenariile de evaluare utilizate în cadrul fiecãrei metode de evaluare
3. Ipotezele tehnico-economice care stau la baza scenariilor de evaluare
4. Alte elemente pentru fiecare metoda de evaluare şi fundamentarea acestora
5. Prezentarea calculelor aferente fiecãrui scenariu
6. Rezultatele evaluãrii
7. Specificarea surselor de informaţii
8. Concluzii şi recomandãri.
ANEXA 6
DOCUMENTAŢIA DE PREZENTARE A SOCIETĂŢII COMERCIALE

Structura-cadru



1. Rezumatul documentaţiei de prezentare a societãţii comerciale
2. Scurt istoric şi descrierea societãţii comerciale, precum şi a sectorului din care face parte
3. Informaţii despre piata societãţii comerciale
4. Politica de marketing şi de vinzari
5. Informaţii despre activitatea de producţie a societãţii comerciale şi despre furnizori
6. Organizare, conducere şi personal
7. Sistemul financiar-contabil al societãţii comerciale
8. Investiţii:
a) realizate;
b) necesare.
9. Informaţii referitoare la dreptul de proprietate:
a) teren;
b) clãdiri;
c) alte elemente de patrimoniu.
10. Analiza avantajelor, punctelor slabe, oportunitatilor şi riscurilor pentru societatea comercialã
11. Informaţii financiare:
a) bilanţul societãţii comerciale;
b) contul de profit şi pierderi;
c) prognoze pentru urmãtorii 3-5 ani;
d) comentarii privind situaţia financiarã.
12. Cadrul economic şi politic, oportunitatea investiţiilor în România (pentru investitorii strãini)
13. Lista principalilor maşini şi utilaje.


ANEXA 7
ANGAJAMENT DE CONFIDENŢIALITATE

Model


Scrisoare de confidenţialitate
Referitor: Informaţii privind societatea comercialã
Cãtre: Vinzatorul .................................
Aceasta scrisoare de confidenţialitate stabileşte condiţiile în care vinzatorul este de acord sa ne furnizeze anumite informaţii confidenţiale privind Societatea Comercialã ..........................
1. Acest angajament de confidenţialitate acoperã atît informaţiile orale, cît şi pe cele scrise comunicate noua despre Societatea Comercialã ................ de cãtre vinzator sau de cel care acţioneazã în numele vinzatorului. Termenul de informaţii în sensul prezentului angajament nu include urmãtoarele:
a) informaţii despre societatea comercialã, care sînt fãcute publice prin alte canale decît cele folosite de noi;
b) informaţii care sînt în posesia dumneavoastrã sau a societãţii comerciale şi care sînt dezvãluite prin alte mijloace decît cele prin care ni le-aţi dezvaluit noua;
c) informaţii obţinute, dupã data prezentului angajament, de noi din terţe surse.
2. Informaţiile vor fi folosite numai în scopul fundamentarii deciziei noastre de a investi în Societatea Comercialã .................... .
3. Informaţiile vor fi pãstrate confidenţial de noi şi nu vor fi dezvãluite unei alte pãrţi fãrã acordul scris al vinzatorului.
4. Sintem de acord şi ne angajãm sa nu comunicãm cu alte persoane, în afarã de cele care au fost menţionate în mod expres de cãtre vinzator. Totodatã, sintem de acord sa nu comunicãm cu conducerea sau angajaţii societãţii comerciale, fãrã acordul prealabil al vinzatorului.
5. Nu vom realiza copii ale informaţiilor fãrã acordul scris al vinzatorului. Dacã un astfel de consimtamint va fi obţinut, se va comunica numãrul de copii oferite, care vor fi numerotate.
6. Intelegem şi sintem de acord ca, în situaţia în care vinzatorul ne solicita în mod expres înapoierea informaţiilor, sa le returnam fãrã intirziere.
7. Obligaţia de confidenţialitate este valabilã pentru o perioada de 5 ani de la data acceptãrii.
Semnatã şi acceptatã în termenii de mai sus de ...................

Data ................




ANEXA 8
CONTRACT DE VÎNZARE-CUMPĂRARE

Elemente principale



1. Pãrţi
2. Obligaţiile pãrţilor
3. Preţul şi modalitatea de plata a preţului
4. Investiţii în societatea comercialã
5. Executarea obligaţiilor şi sancţiuni
6. Garanţii şi compensaţii
7. Protecţia salariaţilor
8. Clauze speciale.


ANEXA 9
PROSPECT DE VÎNZARE
Conţinut-cadru

1. Informaţii generale privind oferta:
a) numele acţionarului existent;
b) denumirea şi sediul societãţii comerciale şi ale sucursalelor sau filialelor;
c) forma şi obiectul societãţii comerciale;
d) capitalul social subscris;
e) metoda de evaluare folositã la determinarea capitalului social;
f) numãrul şi valoarea nominalã a acţiunilor;
g) condiţii generale pentru valabilitatea deliberãrilor adunãrii generale şi modul de exercitare a drepturilor de vot;
h) durata societãţii comerciale;
i) modul de distribuire a dividendelor.
2. Informaţii referitoare la societatea comercialã:
a) istoricul societãţii comerciale;
b) descrierea activitãţii societãţii comerciale;
c) detalii privind directorii şi salariaţii societãţii comerciale;
d) informaţii financiare pentru fiecare din ultimii ........ ani;
e) sediul, dimensiunea şi vechimea principalelor obiective ce constituie proprietatea societãţii comerciale;
f) detalii privind datoriile;
g) aspecte referitoare la fondurilor societãţii comerciale;
h) investiţii recente şi previziuni; profiturile estimate pe 3-5 ani;
i) detalii privind experienta profesionalã a directorilor;
j) un rezumat al contractelor importante;
k) detalii privind orice acţiune cu aspect juridic îndreptatã impotriva societãţii comerciale;
l) lista documentelor ce vor fi prezentate.
3. Formularul pentru redactarea cererii de acţiuni
Acesta va conţine urmãtoarele informaţii:
a) numele şi prenumele autorului cererii;
b) domiciliul sau sediul autorului cererii;
c) numãrul de acţiuni pentru care se redacteazã cererea (cifre şi litere);
d) data la care este prezentatã cererea;
e) declaraţia expresã, ca recunoaşte şi accepta prospectul de vînzare.
4. Condiţiile ofertei:
a) numãrul acţiunilor oferite pentru vînzare şi preţul de vînzare al acestora;
b) procedura de alocare a acţiunilor în caz de subscripţie mai mare decît oferta;
c) modalitatea de plata a acţiunilor;
d) numãrul de acţiuni rezervate salariaţilor în condiţiile prevãzute la <>art. 48 lit. a) din Legea nr. 58/1991 , criteriile de alocare a acţiunilor şi modalitãţile de plata pentru aceştia.


ANEXA 10
PLAN DE AFACERI
Model

1. Sumar
2. Prezentarea societãţii comerciale şi a strategiei acesteia:
a) istoricul societãţii comerciale, situaţia generalã prezenta şi viitoare a acesteia;
b) strategia de dezvoltare a activitãţii societãţii comerciale.
3. Piata societãţii comerciale:
a) identificarea şi descrierea pieţei societãţii comerciale;
b) principalii clienţi şi concurenţi ai societãţii comerciale;
c) principalii furnizori ai societãţii comerciale;
d) perspectivele pieţei.
4. Produsele/serviciile societãţii comerciale:
a) prezentare şi descriere;
b) dezvoltarea produselor;
c) procesul de fabricaţie;
d) controlul de calitate;
e) tehnologii, echipamente şi investiţii minime necesare.
5. Vînzare şi marketing:
a) metode de vînzare;
b) canale de distribuţie.
6. Organizare, conducere şi personal:
a) organizare (anexa);
b) conducerea societãţii;
c) personal (calificat, sex, virsta, vechime în societatea comercialã).
7. Informaţii financiare:
a) bilanţ;
b) contul de profit şi pierderi;
e) prognoze financiare pentru 3-5 ani.
----------------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016