Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   HOTARIREA Nr. 788 din 12 decembrie 1992  privind organizarea si functionarea Ministerului Finantelor    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

HOTARIREA Nr. 788 din 12 decembrie 1992 privind organizarea si functionarea Ministerului Finantelor

EMITENT: GUVERNUL ROMANIEI
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 336 din 29 decembrie 1992

Guvernul Romaniei hotaraste:

ART. 1
Ministerul Finantelor se organizeaza si functioneaza ca organ al administratiei publice centrale de specialitate care aplica strategia si programul Guvernului in domeniul finantelor publice, prin reorganizarea Ministerului Economiei si Finantelor.
ART. 2
Ministerul Finantelor exercita administrarea generala a finantelor publice, asigura dezvoltarea activitatii economice pe criterii de eficienta si echilibru economic, prin utilizarea pirghiilor financiare si valutare in concordanta cu cerintele economiei de piata si prin stimularea initiativei agentilor economici.
ART. 3
Ministerul Finantelor indeplineste urmatoarele atributii principale:
1. elaboreaza proiectul bugetului de stat, iar dupa aprobarea acestuia de catre Parlament, ia masurile necesare pentru asigurarea executiei veniturilor si cheltuielilor prevazute in legea bugetara anuala;
2. stabileste masuri pentru asigurarea echilibrului financiar-valutar;
3. asigura, potrivit legii, incasarea in numerar si prin conturi a veniturilor bugetului de stat, bugetelor locale si bugetului asigurarilor sociale de stat, precum si a celorlalte fonduri speciale si extrabugetare; efectueaza operatiunile de trezorerie privind imprumuturile guvernamentale, cit si rambursarea acestora la scadenta si achitarea dobinzilor;
4. exercita, prin organele sale specializate, controlul si supravegherea financiara a unitatilor si institutiilor de stat; controleaza, in conditiile legii, activitatea financiara a regiilor autonome si societatilor comerciale, precum si a celorlalti agenti economico-sociali;
5. actioneaza, prin instrumente specifice, pentru fundamentarea, urmarirea in executie si asigurarea echilibrului financiar-valutar la nivel macroeconomic, in vederea protejarii intereselor nationale;
6. actioneaza, prin mijloace specifice, pentru eliminarea coruptiei si a altor practici ilicite in domeniul financiar-contabil;
7. analizeaza, fundamenteaza si propune cadrul legislativ privind imprumuturile necesare acoperirii deficitului bugetar sau pentru actiuni si lucrari de interes public; administreaza mijloacele financiare imprumutate si urmareste rambursarea acestora si achitarea dobinzilor aferente;
8. fundamenteaza si infaptuieste politica fiscala promovata de Guvern;
9. infaptuieste politica vamala in concordanta cu cadrul legislativ existent;
10. elaboreaza cadrul metodologic si institutional general privind organizarea si conducerea contabilitatii si vegheaza asupra respectarii legalitatii in activitatea de expertiza contabila;
11. analizeaza procesul de evolutie a preturilor si tarifelor in economie, actionind pentru liberalizarea acestora, pe fondul manifestarii unei concurente reale, in scopul protectiei, prin pret, a intereselor consumatorilor si al combaterii tendintelor inflationiste;
12. avizeaza proiectele de legi, hotariri sau alte dispozitii legale care determina sporuri de cheltuieli sau modificari de venituri ale statului si au influiente asupra echilibrului bugetar;
13. coordoneaza, negociaza si incheie acorduri internationale in numele statului in domeniul relatiilor financiare si valutare, in colaborare cu Ministerul Afacerilor Externe;
14. asigura derularea operatiunilor financiare in cadrul acordurilor guvernamentale, cu decontare in conturile de cliring, barter si cooperare economica;
15. exercita calitatea de reprezentant al Romaniei la organismele si organizatiile internationale cu caracter financiar;
16. asigura, in numele si in contul statului, activitatea de finantare a operatiunilor de export, precum si de garantare a creditelor de export si import prin intermediul institutiilor specializate in acest domeniu;
17. reprezinta statul ca subiect de drepturi si obligatii in fata organelor de justitie, precum si in orice alte situatii in care acesta participa nemijlocit, in nume propriu, in raporturi juridice, daca legea nu stabileste in acest scop un alt organ;
18. asigura, prin instrumente specifice, administrarea eficienta a capitalului de stat de la regiile autonome si societatile comerciale, in scopul protejarii interesului public si al crearii conditiilor normale de desfasurare a procesului de privatizare;
19. analizeaza si actioneaza, impreuna cu organele bancare, pentru respectarea si intarirea disciplinei financiare si de plati la agentii economici, in scopul limitarii si restringerii fenomenului de blocaj financiar;
20. expertizeaza documentatiile tehnico-economice si emite acordul pentru realizarea obiectivelor noi de investitii finantate integral sau partial de la bugetul de stat si bugetele locale; participa la organizarea licitatiilor, prezentarea ofertelor si adjudecarea executiei investitiilor respective ;
21. propune cadrul legislativ si elaboreaza cadrul metodologic privind activitatea de asigurari si exercita supravegherea aplicarii dispozitiilor legale in acest domeniu, pentru prevenirea starii de insolvabilitate a societatilor comerciale din sfera asigurarilor si apararea drepturilor asiguratilor ;
22. asigura si garanteaza circulatia institutionalizata a titlurilor de valoare reprezentind actiuni si obligatiuni emise de societati comerciale si a certificatelor de proprietate emise de Fondul Proprietatii Private;
23. coordoneaza si supravegheaza activitatea in domeniul loteriilor de stat, avizeaza si autorizeaza practicarea jocurilor de noroc;
24. asigura, prin Regia Autonoma "Imprimeria Nationala", tiparirea hirtiilor de valoare de natura titlurilor de stat, bonurilor de tezaur, obligatiunilor necesare finantarii datoriei publice, formularelor si imprimatelor tipizate utilizate in activitatea fiscala si financiar-contabila.
ART. 4
In indeplinirea atributiilor sale, ministerul poate:
1. sa dea agentilor economici, ca urmare a controlului, dispozitii obligatorii pentru luarea masurilor de respectare a legii; sa ia masuri pentru aplicarea sanctiunilor prevazute de lege in competenta ministerului;
2. sa aprobe, in conditiile prevazute de lege, scutiri, inlesniri de plata, precum si restituiri, compensari si aminari de impozite, taxe si alte varsaminte obligatorii la buget, precum si repunerea in termen a cererilor si contestatiilor ;
3. sa dispuna plata, din conturile agentilor economici, a varsamintelor obligatorii la buget, neachitate in termen, precum si a majorarilor pentru intirzierea la plata;
4. sa stabileasca orice alte masuri, in conditiile prevazute de lege.
ART. 5
Ministerele, celelalte autoritati ale administratiei publice, institutiile publice, precum si agentii economici au obligatia de a pune la dispozitia Ministerului Finantelor, la cerere, datele si informatiile necesare realizarii atributiilor sale.
ART. 6
(1) Conducerea Ministerului Finantelor se exercita de ministru. Pe linga ministru functioneaza colegiul ministerului, ca organ consultativ, a carui componenta se aproba de ministrul finantelor.
In exercitarea conducerii ministerului, ministrul emite ordine si instructiuni.
(2) Directia Generala a Vamilor si Garda financiara se subordoneaza ministrului de stat, ministrul finantelor, iar secretarul de stat care coordoneaza Departamentul veniturilor statului este si sef al Comandamentului Garzii financiare.
(3) Ministerul Finantelor are structura organizatorica prevazuta in anexa nr. 1.
Structura organizatorica a compartimentelor necuprinse in anexa nr. 1, atributiile si sarcinile aparatului propriu se aproba prin ordin al ministrului finantelor.
ART. 7
(1) Numarul maxim de posturi pentru Ministerul Finantelor este 1.780, exclusiv demnitarii.
(2) In numarul maxim de posturi prevazut la alin. 1 nu sint incluse posturile aferente activitatii de control financiar de stat si Garzii financiare, care, potrivit legii, se aproba de ministrul finantelor.
ART. 8
Unitatile si serviciile publice descentralizate din subordinea Ministerului Finantelor si numarul maxim de posturi ale acestora sint cele prevazute in anexa nr. 2.
ART. 9
Infiintarea si desfiintarea unitatilor subordonate Ministerului Finantelor, obiectul de activitate al acestora, precum si structurile lor organizatorice se aproba prin ordin al ministrului finantelor.
ART. 10
Ministerul Finantelor si unitatile sale subordonate se doteaza cu autovehiculele prevazute in anexa nr. 3.
ART. 11
(1) Consiliile judetene, Consiliul municipiului Bucuresti, precum si consiliile locale vor sprijini asigurarea spatiilor corespunzatoare pentru desfasurarea activitatii unitatilor din teritoriu subordonate Ministerului Finantelor.
(2) In localitatile in care unitatile teritoriale subordonate Ministerului Finantelor nu dispun de spatii corespunzatoare, consiliile locale vor sprijini aceste unitati prin asigurarea, in conditiile legii, de amplasamente in vederea construirii de sedii proprii. Ministerul Finantelor va prevedea in programul de investitii fonduri, in vederea construirii unor astfel de obiective.
ART. 12
Anexele nr. 1, 2 si 3 fac parte integranta din prezenta hotarire.
ART. 13
Prezenta hotarire intra in vigoare pe data publicarii in Monitorul Oficial al Romaniei. Pe aceeasi data <>Hotarirea Guvernului nr. 328/1991 privind organizarea si functionarea Ministerului Economiei si Finantelor, <>Hotarirea Guvernului nr. 116/1992 pentru modificarea <>Hotaririi Guvernului nr. 328/1991 , <>Hotarirea Guvernului nr. 365/1992 , cu exceptia art. 5, precum si orice alte dispozitii contrare se abroga.

PRIM-MINISTRU
NICOLAE VACAROIU

Contrasemneaza:
---------------
Ministru de stat, ministrul finantelor,
Florin Georgescu

Ministru de stat, ministrul muncii
si protectiei sociale,
Dan Mircea Popescu

ANEXA 1




MINISTERUL FINANTELOR
┌───────────────────────┐
┌──────────────────┤ MINISTERUL FINANTELOR ├───────────────────┐
│ └───────────┬───────────┘ │
│ │ │
┌──────────────┴──────────────┐ │ ┌─────┴──────┐
│ Comitetul interministerial │ │ │ Consilieri │
│ de garantii si credite de │ │ └────────────┘
│ comert exterior │ │
├─────────────────────────────┤ │
│ Presedinte* │ │
└─────────────────────────────┘ │

┌────────────────────┬───────────┬─────────────────┴─────────────────────────┬────────────────────────┬───────────┐
│ │ │ │ │ │
┌─────────┴─────────┐┌-────────┴────────┐ │ ┌───────────┴────────────┐┌──────────┴──────────┐│
│ Departamentul ││ Departamentul │ │ │ Departamentul ││ Departamentul de ││
│ bugetului de stat ││ veniturilor │ │ │ controlului financiar, ││evolutie a preturilor││
│si datoriei publice││ statului │ │ │ contabilitatii si ││ si protectie a ││
│ ││ │ │ │participatiilor statului││ concurentei ││
├───────────────────┤├──────────────────┤ │ ├────────────────────────┤├─────────────────────┤│
│ Secretar de stat ││ Secretar de stat │ │ │ Secretar de stat ││ Secretar de stat ││
└┬──────────────────┘└┬─────────────────┘ │ └┬───────────────────────┘└┬────────────────────┘│
│ │ │ │ │ │
│ ┌─────────────────┐│ ┌─────────────────┐│ ┌─────────────────┐┌──────────┐│ ┌─────────────────────┐ │ ┌─────────────────┐ │┌────────────────────┐
│ │Directia generala││ │Directia generala│├─┤Directia generala├┤Directiile││ │Directia generala a │ │ │Directia generala│ ││Inspectia generala │
├─┤a bugetului de │├─┤a impozitelor ││ │a vamilor ││regionale │├─┤controlului financiar│ │ │de sinteza, │ ├┤pentru activitatea │
│ │stat ││ │directe ││ └─────────────────┘│vamale ││ │de stat │ ├─┤metodologie si │ ││interna │
│ └─────────────────┘│ └─────────────────┘│ ┌─────────────────┐└──────────┘│ └─────────────────────┘ │ │prognoza │ │└────────────────────┘
│ ┌─────────────────┐│ ┌─────────────────┐└─┤Garda financiara │ │ ┌─────────────────────┐ │ │preturilor │ │┌────────────────────┐┌───────────┐
├─┤Directia generala││ │Directia generala│ └─────────────────┘ │ │Directiile generale │ │ └─────────────────┘ ││Directia generala ├┤Cabinet │
│ │a trezoreriei │├─┤a impozitelor │ │ │ale finantelor │ ├────────────────────┐├┤organizare, resurse ││medical │
│ └─────────────────┘│ │indirecte │ ├─┤publice si │ │ ┌─────────────────┐│││umane si servicii │└───────────┘
│ ┌─────────────────┐│ └─────────────────┘ ┌───────┼─┤controlului financiar├┐│ │Directia generala││││generale │
│ │Directia generala││ ┌─────────────────┐ │ │ │de stat din judete si││├─┤de negociere a │││└────────────────────┤
├─┤a datoriei ││ │Directia de │ │ │ │municipiul Bucuresti │││ │preturilor │││┌────────────────────┤
│ │publice ││ │evaluare si │ │ │ └─────────────────────┘││ └─────────────────┘│├┤Directia juridica │
│ └─────────────────┘└─┤urmarire a │ │ │ ┌─────────────────────┐││ ┌─────────────────┐│││si contencios │
│ ┌─────────────────┐ │veniturilor │ │ │ │Directia generala a │││ │Directia de │││└────────────────────┘
│ │Revista finante, │ │bugetare │ │ ├─┤regiilor autonome si ││└─┤protectie a │││┌────────────────────┐┌───────────┐
├─┤credit, │ └─────────────────┘ │ │ │participatiilor ││ │concurentei ││││Directia generala ││Centrul de │
│ │contabilitate │ │ │ │statului ││ └─────────────────┘│├┤de studii ├┤tehnologia │
│ └─────────────────┘ │ │ └─────────────────────┘│ │││economico-financiare││informatiei│
│ ┌─────────────────┐ │ │ ┌─────────────────────┐└─────────────────────┘││si informatica ││financiare │
│ │Directia generala│ │ ├─┤Directia generala a │ │└────────────────────┘└───────────┘
├─┤a finantelor │ │ │ │regimului valutar │ │┌────────────────────┐
│ │institutiilor │ │ │ └─────────────────────┘ ││Directia presa, │
│ │publice │ │ │ ──────────────────────┐ ├┤relatii cu publicul,│
│ └─────────────────┘ │ │ |Directia generala a │ ││protocol si │
│ ┌─────────────────┐ │ ├─┐relatiilor financiare│ ││administrativ │
│ │Directia generala│ │ │ │cu organisme │ │└────────────────────┘
│ │a finantelor │ │ │ │internationale │ │┌────────────────────┐
├─┤apararii │ │ │ └─────────────────────┘ ││Directia generala de│
│ │nationale si │ │ │ ┌─────────────────────┐ └┤solutionare a │
│ │ordinii publice │ │ │ │Agentia nationala │ │contestatiilor │
│ └─────────────────┘ │ ├─┤pentru titluri de │ └────────────────────┘
├──────────────────────────────────────────────────────────────────┘ │ │valoare** │
│ ┌─────────────────┐ │ └─────────────────────┘
│ │Directia generala│ │ ┌─────────────────────┐
│ │de expertizare a │ │ │Oficiul de │
└─┤ investitiilor │ │ │supraveghere a │
│ finantate de la │ └─┤activitatii de │
│ bugetul de stat │ │asigurare si │
└─────────────────┘ │reasigurare** │
└─────────────────────┘


--------
*) Cu rang de secretar de stat.
**) Cu rang de directie.


ANEXA 2



SERVICII PUBLICE DESCENTRALIZATE SI UNITATI SUBORDONATE
MINISTERULUI FINANTELOR
(bugetare si extrabugetare)
Numarul maxim de
posturi
de specialitate


1. Directiile generale ale finantelor publice si controlului
financiar de stat din judete si municipiul Bucuresti, in
subordinea carora functioneaza: administratiile financi-
are municipale, ale sectoarelor municipiului Bucuresti si
sectorului agricol Ilfov, circumscriptiile fiscale orase-
nesti si perceptiile rurale 25.920
2. Unitatile vamale teritoriale 5.600
3. Centrul de Tehnologia Informatiei Financiare 227
4. Revista finante, credit, contabilitate 8
5. Cabinet medical 6
6. Regia Autonoma "Imprimeria Nationala" este organizata in
conformitate cu prevederile Legii nr. 15/1990 si ale regu-
lamentului propriu, aprobat prin Hotarirea Guvernului nr.
596/1992, si functioneaza in sistemul Ministerului Finantelor.


NOTA:
a) In numarul de posturi de la pct. 1 nu sint incluse:
- posturile aferente activitatii de control financiar de stat si Garzii financiare, care, potrivit art. 4 din Legea nr. 30/1991, se aproba de ministrul finantelor;
- posturile de agent fiscal si operator de rol de la municipii, orase si comune, care se stabilesc prin normativ aprobat de ministrul finantelor, in functie de numarul de localitati (sate, comune, orase), dispersia geografica a acestora si numarul pozitiilor de rol.
b) In numarul de posturi de specialitate prevazut in prezenta anexa nu sint cuprinse posturile de: secretar, stenodactilograf, secretar-dactilograf, functionar, sef depozit, magaziner, arhivar, portar, paznic, ingrijitor, bufetier, manipulant bunuri, curier, muncitor si altele asemenea, care pot fi de cel mult 15% din numarul de posturi de specialitate.
c) Acelasi procent de 15% se aplica si numarului de posturi care se aproba de ministrul finantelor in conditiile prevazute la lit. a) din nota la prezenta anexa.

ANEXA 3


AUTOVEHICULE DE TRANSPORT PERSOANE SI MARFA
din dotarea Ministerului Finantelor si unitatile sale subordonate

Numarul de autovehicule



1. Aparatul propriu
- transport de persoane 14
- transport de persoane si marfa 1
- transport de marfa 1
2. Directiile generale ale finantelor publice si controlului
financiar de stat din judete si municipiul Bucuresti cite 3 la fiecare
judet si municipiul
Bucuresti
3. Unitatile fiscale din municipii si orase cu peste 100.000
locuitori, precum si ale sectoarelor municipiului Bucu-
resti si sectorului agricol Ilfov cite 1
4. Centrul de Tehnologia Informatiei Financiare 1
5. Organele Garzii financiare si cele vamale vor utiliza
numarul de autovehicule aprobat pina la data prezentei
hotariri.


NOTA:
Unitatile din subordinea Ministerului Finantelor au in dotare 4 salupe, din care: 3 pentru unitatile vamale si una pentru Directia generala a finantelor publice si controlului financiar de stat Tulcea.

--------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016