Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   HOTARIREA Nr. 592 din 2 noiembrie 1993  pentru aprobarea Regulamentului privind procedurile de organizare a licitatiilor, prezentarea ofertelor si adjudecarea investitiilor publice    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

HOTARIREA Nr. 592 din 2 noiembrie 1993 pentru aprobarea Regulamentului privind procedurile de organizare a licitatiilor, prezentarea ofertelor si adjudecarea investitiilor publice

EMITENT: GUVERNUL ROMANIEI
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL Nr. 281 din 2 decembrie 1993
ART. 1
Se aproba Regulamentul privind procedurile de organizare a licitaţiilor, prezentarea ofertelor şi adjudecarea investiţiilor publice, prevãzut în anexa.
ART. 2
Execuţia investiţiilor publice finanţate integral sau parţial din bugetul de stat, din bugetele locale, din fondurile special constituite prin lege în afarã acestor bugete, din credite externe garantate sau contractate direct de stat, precum şi din surse proprii şi credite bancare acordate regiilor autonome, se adjudeca pe baza de licitaţie publica, în condiţiile stabilite de ordonanţele Guvernului nr. 12/1993 şi nr. 15/1993.
ART. 3
Prevederile prezentului regulament se aplica pentru investiţiile publice ale cãror valori totale depãşesc 100 milioane lei. Acest cuantum valoric va fi actualizat la propunerea Ministerului Finanţelor şi Ministerului lucrãrilor Publice şi Amenajãrii Teritoriului, în funcţie de evoluţia preţurilor.
ART. 4
Pentru investiţiile publice ale cãror valori totale depãşesc 6.000 milioane lei, contractanţii pot participa la procedura de licitaţie, indiferent de naţionalitate, în condiţiile stabilite potrivit prevederilor art. 5 din Ordonanta Guvernului nr. 12/1993.
ART. 5
Veniturile realizate din execuţia investiţiilor publice pe teritoriul României de rezidenţi strãini se supun impozitãrii potrivit legislaţiei romane în materie, coroborat cu prevederile convenţiilor de evitare a dublei impuneri la care România este parte contractantã.
ART. 6
Se abroga <>Hotãrîrea Guvernului nr. 291/1991 , cu modificãrile ulterioare, pentru aprobarea Regulamentului privind organizarea licitaţiilor, prezentarea ofertelor şi adjudecarea lucrãrilor publice.

PRIM-MINISTRU
NICOLAE VACAROIU

Contrasemneazã:
---------------
Ministru de stat, ministrul finanţelor,
Florin Georgescu

Ministrul lucrãrilor publice
şi amenajãrii teritoriului,
Marin Cristea

ANEXA 1

REGULAMENT
privind procedurile de organizare a licitaţiilor, prezentarea ofertelor şi adjudecarea investiţiilor publice

CAP. 1
Dispoziţii generale

ART. 1.1.
Scopul regulamentului este de a crea cadrul organizatoric şi de a asigura metodologia unitarã de desfãşurare a licitaţiilor şi de adjudecare a investiţiilor publice.
ART. 1.2.
Regulamentul se referã la urmãtoarele investiţii publice:
- executarea de lucrãri de construcţii, inclusiv instalaţiile aferente, de toate categoriile;
- modernizãri, transformãri, extinderi şi consolidãri la construcţii şi instalaţii;
- reparaţii capitale, reparaţii curente şi demolãri la construcţii şi instalaţii;
- livrãri şi montaje de utilaje şi echipamente tehnologice în cadrul investiţiilor noi, al modernizãrilor, al transformãrilor şi al extinderilor, precum şi în cazul reparaţiilor capitale;
- lucrãri de foraje, cartare a terenului, fotogrammetrie şi alte activitãţi similare.
ART. 1.3.
Prin sistemul de licitare-ofertare-adjudecare se creeazã contractanţilor condiţii egale de contractare a investiţiilor publice şi se asigura entitatii achizitoare posibilitatea de a alege contractantul cel mai competitiv.
ART. 1.4.
Termenii utilizaţi în prezentul regulament sînt explicaţi în cap. 16.

CAP. 2
Organizarea procedurilor de licitaţii

ART. 2.1.
Pentru investiţiile publice finanţate integral sau parţial din bugetul de stat, din bugetele locale, din fondurile speciale constituite prin lege în afarã acestor bugete, din credite externe garantate sau contractate direct de stat, precum şi din surse proprii şi credite bancare acordate regiilor autonome, funcţiile de îndrumare metodologicã unitarã, verificarea organizãrii, desfãşurãrii şi adjudecãrii licitaţiei, constatarea contravenţiilor, aplicarea sancţiunilor şi avizarea deciziilor entitatii achizitoare, de soluţionare a contestaţiilor, revin Ministerului Finanţelor şi Ministerului lucrãrilor Publice şi Amenajãrii Teritoriului.
ART. 2.2.
În activitatea de licitaţie a investiţiilor publice, Ministerul Finanţelor şi Ministerul lucrãrilor Publice şi Amenajãrii Teritoriului au urmãtoarele atribuţii:
a) elaboreazã norme, prescripţii şi reglementãri pentru conţinutul proiectelor şi al documentelor licitaţiilor, conţinutul ofertelor, organizarea, desfãşurarea şi adjudecarea licitaţiilor, contractarea investiţiilor publice;
b) îndeplinesc funcţia de îndrumare metodologicã unitarã pentru toate licitaţiile organizate de entitatile achizitoare;
c) controleazã respectarea regulilor de organizare, desfãşurare şi adjudecare a licitaţiilor;
d) constata contravenţiile prevãzute la art. 18 şi aplica sancţiunile stabilite la art. 19 din Ordonanta Guvernului nr. 12/1993 entitatii achizitoare, organizatorilor sau persoanelor care s-au fãcut vinovate de abaterile respective;
e) avizeazã deciziile luate de entitatile achizitoare ca rãspuns la contestaţiile contractanţilor;
f) ţin "lista specialã" cu contractanţii care au comis, ei sau prepuşii lor, vreo infracţiune ori contravenţie la prevederile legale privind licitaţiile şi care au interdicţie de a intra într-un contract de execuţie de investiţii publice pe o perioada de 5 ani de la data rãmînerii definitive a hotãrîrii de condamnare sau a actului de sancţionare contravenţionalã şi emit decizii privind includerea pe lista specialã de interdicţie a ofertanţilor, ca urmare a sesizãrii entitatilor achizitoare sau organelor de control care au din oficiu obligaţia sesizãrii;
g) la solicitarea entitatilor achizitoare, în baza notei justificative înaintate de acestea, emit avizul comun privind încredinţarea directa a investiţiilor publice;
h) desemneazã şi participa prin specialiştii sãi, ca reprezentanţi ai Ministerului Finanţelor şi Ministerului lucrãrilor Publice şi Amenajãrii Teritoriului, în comisiile de licitaţie;
i) avizeazã eventualele modificãri ale documentelor licitaţiei efectuate de entitatea achizitoare, dupã vînzarea lor contractanţilor;
j) ţin evidenta activitãţii de licitaţie pentru investiţiile publice, informaţii la zi privind listele de investiţii publice pe titluri, entitatile achizitoare şi finanţatori, stadiul derulãrii licitaţiilor, adjudecarea şi date sintetice privind ofertele cistigatoare;
k) indruma activitatea de informare privind pregãtirea şi organizarea licitaţiilor, obiectul acestora, organizatorii, termenele, precum şi alte informaţii referitoare la licitaţii.
ART. 2.3.
Pentru desfãşurarea corespunzãtoare a activitãţii de licitaţie, entitatea achizitoare numeşte prin decizie, pentru fiecare investiţie publica în parte, o comisie de licitaţie.
ART. 2.4.
Comisia de licitaţie rãspunde de activitatea de deschidere, examinare, clarificare, evaluare şi adjudecare a ofertelor pentru licitaţia publica pentru care a fost înfiinţatã, de respectarea procedurii desfãşurãrii acesteia, în conformitate cu prevederile prezentului regulament şi în conformitate cu precizãrile şi reglementãrile transmise de Ministerul Finanţelor şi Ministerul lucrãrilor Publice şi Amenajãrii Teritoriului.
ART. 2.5.
Comisia de licitaţie este compusa din minimum 5 membri şi va cuprinde:
- preşedintele comisiei, care este, de regula, un specialist al entitatii achizitoare;
- reprezentantul Ministerului Finanţelor;
- reprezentantul Ministerului lucrãrilor Publice şi Amenajãrii Teritoriului;
- alţi reprezentanţi, ca membri în comisia de licitaţie, care vor fi specialişti cu experienta profesionalã în domeniul achiziţiei publice respective şi cu probitate morala.
ART. 2.6.
Onorariile participanţilor în comisia de licitaţie, care nu sînt angajaţi permanenţi ai entitatii achizitoare, se suporta de cãtre entitatea achizitoare şi cuantumul acestora se va stabili de cãtre Ministerul lucrãrilor Publice şi Amenajãrii Teritoriului, Ministerul Finanţelor şi Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale.
ART. 2.7.
Organizatorul licitaţiei poate fi însãşi entitatea achizitoare sau un agent economic de specialitate, angajat de entitatea achizitoare.
Organizatorul licitaţiei rãspunde de pregãtirea şi desfãşurarea licitaţiei, în limitele contractului încheiat cu entitatea achizitoare.
ART. 2.8.
Organizarea unei licitaţii de investiţii publice se poate face numai dupã parcurgerea tuturor etapelor prevãzute de lege pentru promovarea investiţiilor publice şi dupã obţinerea tuturor avizelor, acordurilor şi autorizaţiei de construire anterior deschiderii licitaţiei investiţiei publice.
ART. 2.9.
Entitatea achizitoare îşi va desfasura activitatea numai pe baza procedurii de licitaţie, cu excepţia cazurilor prevãzute în Ordonanta Guvernului nr. 12/1993.
Este interzisã împãrţirea contractului de execuţie în mai multe contracte de valoare mai mica, în scopul de a evita organizarea unei proceduri de licitaţie.
În cazul în care unele obiecte din componenta obiectivului de investiţie publica pot funcţiona independent, entitatea achizitoare poate proceda la organizarea licitaţiei pentru obiectele respective, cu avizul prealabil al Ministerului Finanţelor şi Ministerului lucrãrilor Publice şi Amenajãrii Teritoriului.
ART. 2.10.
Anterior lansãrii documentelor de licitaţie, entitatea achizitoare are obligaţia sa transmitã un exemplar din acestea, gratuit, reprezentanţilor Ministerului Finanţelor şi Ministerului lucrãrilor Publice şi Amenajãrii Teritoriului pentru a fi studiate.

CAP. 3
Formele de licitaţie

ART. 3.1.
Organizatorii licitaţiilor, în funcţie de valoarea şi complexitatea investiţiilor publice, pot folosi una dintre urmãtoarele forme de licitaţie:
- licitaţie publica deschisã fãrã preselecţie;
- licitaţie publica deschisã cu preselecţie;
- licitaţie publica restrînsa.
ART. 3.2.
Licitaţia publica deschisã fãrã preselecţie se organizeazã într-o singura etapa, pentru investiţiile publice la care poate participa un numãr nelimitat de contractanţi interni şi externi şi care îndeplinesc condiţiile din documentele de licitaţie, impuse de organizator.
ART. 3.3.
Licitaţia publica deschisã cu preselecţie este licitaţia organizatã în doua etape distincte: în prima etapa participa toţi contractanţii interesaţi, care rãspund anunţului publicitar, iar în a doua etapa participa numai contractanţii selecţionaţi de organizatori în baza îndeplinirii condiţiilor de competitivitate solicitate.
Aceasta forma se aplica pentru investiţiile publice complexe, la care entitatea achizitoare doreşte sa selecţioneze în prealabil contractanţii potenţiali competitivi, în care caz scopul primei etape este întocmirea listei contractanţilor selecţionaţi.
În vederea preselecţiei, organizatorul licitaţiei transmite prin posta sau prin ridicare directa de la sediul organizatorului informaţii tehnice şi economice privind viitoarea licitaţie, precum şi instrucţiunile de prezentare a documentelor de preselecţie.
Documentele de preselecţie constau în informaţii privind calificarea contractanţilor conform cap. 8.
Dupã primirea documentelor de preselecţie de la contractanţi, în prima etapa, organizatorul le studiazã, compara performanţele acestora şi întocmeşte lista contractanţilor selecţionaţi.
Organizatorul licitaţiei are obligaţia de a comunica tuturor contractanţilor participanţi, în scris, rezultatul preselecţiei.
Numãrul minim de contractanţi selecţionaţi trebuie sa fie 3 (trei).
Entitatea achizitoare va face cunoscut fiecãrui contractant care a înaintat o cerere de preselecţie, indiferent dacã respectivul contractant a fost selecţionat sau nu, numele contractanţilor care au fost selecţionaţi.
Entitatea achizitoare va comunica, la cerere, contractanţilor care nu au fost selecţionaţi motivele respingerii, dar nu este obligatã sa ofere dovezi sau justificãri privind faptele concrete care au fundamentat respingerea.
Entitatea achizitoare poate cere unui contractant selecţionat sa-şi reconfirme calificarea în concordanta cu aceleaşi criterii utilizate pentru preselecţia respectivului contractant.
Entitatea achizitoare va descalifica orice contractant selecţionat care nu reuşeşte sa-şi reconfirme calificarea şi poate descalifica în orice moment un contractant dacã descoperã ca informaţia furnizatã pentru preselecţie sau reconfirmare a fost falsa sau inexactã.
Entitatea achizitoare va face cunoscut în mod prompt fiecãrui contractant cãruia i s-a cerut sa-şi reconfirme calificarea dacã acesta a reuşit sau nu sa-şi reconfirme calificarea.
ART. 3.4.
Licitaţia publica restrînsa se aplica atunci cînd:
- investiţia publica, datoritã specificului acesteia, poate fi executatã, de regula, de un numãr restrîns de contractanţi specializaţi;
- a existat o licitaţie publica deschisã anterioarã, nefinalizatã prin încheierea unui contract;
- apar motive de pãstrare a caracterului secret al investiţiei publice.
Numãrul minim de participanţi la licitaţia publica restrînsa trebuie sa fie 3 (trei).
Anunţarea licitaţiei se face prin invitaţii adresate direct contractanţilor care rãspund condiţiilor prevãzute la alineatele de mai sus.

CAP. 4
Achiziţia dintr-o singura sursa (încredinţare directa)

ART. 4.1.
Achiziţia dintr-o singura sursa (încredinţare directa) a realizãrii investiţiilor publice se practica cu titlu de excepţie pe baza unei singure cereri de oferta adresatã unui singur contractant care îndeplineşte condiţiile de contractare.
ART. 4.2.
Este admisã achiziţia dintr-o singura sursa (încredinţare directa) în urmãtoarele circumstanţe:
- investiţiile publice pot fi realizate doar de un singur contractant, care are drepturi exclusive în privinta investiţiilor publice respective, cum ar fi lucrãrile artistice speciale şi lucrãrile sub protecţia drepturilor de autor;
- din cauze de forta majorã (calamitati naturale, conflagraţii etc.) care fac imposibila aplicarea procedurii de licitaţie publica;
- entitatea achizitoare care a achiziţionat bunuri, echipamente sau tehnologie de la un anumit contractant hotãrãşte ca o serie de elemente adiţionale trebuie procurate de la acelaşi contractant din motive de standardizare sau pentru ca se doreşte compatibilitatea cu echipamente sau tehnologia deja existente, luind în considerare eficienta achiziţiei iniţiale în ceea ce priveşte satisfacerea nevoilor entitatii achizitoare, dimensionarea restrînsa a respectivei achiziţii în raport cu achiziţia iniţialã, preţul rezonabil şi inexistenta unei alternative privind achiziţionarea echipamentelor în cauza, precum şi investiţiile publice care nu pot fi realizate decît de contractantul iniţial al lucrãrii;
- în cazul în care la doua licitaţii publice deschise, consecutive, nu s-a prezentat decît un singur contractant cu o oferta corespunzãtoare;
- în cazul în care entitatea achizitoare realizeazã investiţii publice cu forte proprii;
- achiziţii dintr-o singura sursa (încredinţãri directe), stabilite la nivel naţional, ca urmare a unor relaţii internaţionale şi acorduri între guverne.
ART. 4.3.
Entitatea achizitoare care utilizeazã aceasta metoda va include în dosarul achiziţiei o nota justificativã aprobatã de conducãtorul acesteia privind motivele şi circumstanţele pe care s-a bazat pentru a alege respectiva metoda de achiziţie, împreunã cu avizul comun al Ministerului Finanţelor şi Ministerului lucrãrilor Publice şi Amenajãrii Teritoriului.

CAP. 5
Publicitatea

Organizatorul licitaţiei, în funcţie de importanta investiţiei publice şi de interesele entitatii achizitoare, face anunţuri publicitare pentru licitaţiile investiţiilor publice în presa interna şi, dupã caz, în presa internationala.
Anunţurile publicitare se fac cu minimum 30 de zile înainte de data limita stabilitã pentru depunerea ofertei.
ART. 5.1.
Anunţul în presa interna şi internationala
Publicitatea anunţurilor referitoare la licitaţii se face prin cel puţin 3 anunţuri în cotidiene de larga circulaţie şi, dupã caz, în publicaţiile de specialitate.
În situaţia în care se urmãreşte şi atragerea contractanţilor strãini, licitaţia va fi cu participare internationala, caz în care publicarea anunţului de licitaţie se face şi în cel puţin un cotidian de larga circulaţie internationala şi, dupã caz, într-o publicaţie internationala de specialitate.
În cazul finanţãrii investiţiilor publice de cãtre organisme internaţionale bancare sau alţi finanţatori externi, precum şi în cazul cofinanţãrii, publicarea anunţului de licitaţie se va face şi în conformitate cu instrucţiunile finanţatorului.
Conţinutul minim al anunţului licitaţiei este:
- numele entitatii achizitoare şi al organizatorului licitaţiei (dacã este cazul) şi sediile acestora;
- locul de unde se pot obţine documentele licitaţiei şi alte informaţii;
- obiectul licitaţiei şi descrierea sinteticã a investiţiei publice;
- data şi ora limita a depunerii ofertelor, adresa de depunere a acestora, precum şi data, ora şi locul deschiderii licitaţiei publice.
Dupã caz, anunţul licitaţiei poate fi completat cu:
- forma şi cuantumul garanţiilor solicitate;
- preţul şi modul de obţinere a documentelor licitaţiei.
ART. 5.2.
În cazul unei investiţii publice complexe unde apare necesitatea unei informãri suplimentare sau a vizitarii prealabile a amplasamentului cu scopul de a obţine un nivel competitiv ridicat, aceasta se realizeazã prin preaviz de licitaţie în presa şi cu respectarea prevederilor art. 5.1.
Preavizul de licitaţie poate sa conţinã:
- denumirea şi sediul entitatii achizitoare şi ale organizatorului licitaţiei publice;
- descrierea succintã a obiectului licitaţiei publice;
- localizarea amplasamentului şi modul în care acesta poate fi vizitat;
- data anunţului publicitar.
Informarea prealabilã, prin acţiunile care decurg din aceasta, nu da naştere la nici o obligaţie între pãrţi, contractanţii fiind înregistraţi pe lista contractanţilor posibili numai dupã înscrierea pentru participare, în conformitate cu anunţul publicitar al licitaţiei.
ART. 5.3.
Publicitatea anunţului pentru forma de licitaţie publica deschisã cu preselecţie se face în mod similar anunţului descris la art. 5.1., cu precizarea suplimentarã ca se organizeazã preselecţia contractanţilor.
ART. 5.4.
Invitaţiile de participare la licitaţia publica se fac de cãtre entitatea achizitoare sau organizatorul licitaţiei pentru:
- etapa a doua a licitaţiei publice deschise cu preselecţie;
- forma de licitaţie publica restrînsa.
Invitaţiile de participare la licitaţia publica se transmit numai contractanţilor selecţionaţi.
Contractanţii care primesc invitaţia de participare la licitaţie, dacã doresc sa participe, transmit în scris organizatorului cererea de includere pe lista contractanţilor potenţiali.
Contractanţii care nu primesc invitaţii nu pot participa la licitaţie.

CAP. 6
Documentele licitaţiei

ART. 6.1.
În vederea organizãrii licitaţiei pentru realizarea unei investiţii publice, entitatea achizitoare are obligaţia sa elaboreze documentele licitaţiei, care se pun la dispoziţia contractanţilor pentru întocmirea ofertelor.
Documentele licitaţiei se pun la dispoziţie numai contractanţilor care au transmis organizatorului cererea de includere pe lista contractanţilor potenţiali, în cazul licitaţiei publice deschise, sau numai contractanţilor selecţionaţi care au primit invitaţii de participare.
ART. 6.2.
Documentele licitaţiei pot fi elaborate şi de cãtre organizator sau alt agent economic de specialitate (consultant, proiectant etc.), angajat de entitatea achizitoare în acest scop.
ART. 6.3.
Documentele licitaţiei sînt:
- anunţul publicitar şi/sau invitaţia de participare la licitaţie;
- instrucţiunile pentru contractanţi (conform cap. 7);
- formularele de oferta;
- formularul de contract;
- condiţiile generale de contractare;
- condiţiile suplimentare de contractare şi condiţiile speciale de contractare;
- proiectul tehnic cu piese scrise şi desenate selecţionate în scopul licitaţiei;
- caietul/caietele de sarcini (specificaţii tehnice cu caracter general şi special, probe, încercãri şi standarde ce trebuie respectate);
- listele cu cantitãţi de lucrãri;
- listele cu cantitãţi de utilaje şi echipamente;
- graficul general de realizare a investiţiei publice, livrãri, recepţii;
- alte condiţii sau precizãri de elaborare şi de prezentare a ofertelor, pe care entitatea achizitoare sau organizatorul licitaţiei le considera necesare (date cu privire la starea terenului, a drumurilor, a situaţiei hidrologice, a reţelelor sub şi supraterane, alte particularitãţi ale amplasamentului etc.).
ART. 6.4.
Documentele licitaţiei se pun la dispoziţia contractanţilor, contra cost, de cãtre organizatorul licitaţiei.
Preţul de vînzare al documentelor licitaţiei nu poate depãşi costul multiplicãrii acestora.
ART. 6.5.
Modificarea conţinutului documentelor licitaţiei, dupã vînzarea lor, poate fi facuta numai de cãtre entitatea achizitoare în situaţii deosebite şi cu avizul Ministerului Finanţelor şi Ministerului lucrãrilor Publice şi Amenajãrii Teritoriului.
ART. 6.6.
Notificarea modificãrii documentelor licitaţiei se face de cãtre organizatorul licitaţiei înainte de termenul de depunere a ofertelor şi obligatoriu tuturor contractanţilor care au cumpãrat documentele licitaţiei.
ART. 6.7.
În cazul în care, ca urmare a modificãrii documentelor licitaţiei, este necesar sa se prelungeascã termenul de depunere a ofertelor, noul termen se va comunica de cãtre organizatorul licitaţiei tuturor contractanţilor, o data cu notificarea modificãrii, pe baza aprobãrii prealabile a entitatii achizitoare.

CAP. 7
Instrucţiuni pentru contractanţi

ART. 7.1.
Instrucţiunile pentru contractanţi fac parte din documentele licitaţiei şi cuprind date şi informaţii asupra organizãrii şi desfãşurãrii licitaţiei, precum şi precizãri asupra modului de întocmire şi prezentare a ofertei.
ART. 7.2.
Aceste instrucţiuni au caracter obligatoriu, iar nerespectarea lor de cãtre contractanţi atrage dupã sine descalificarea automatã a ofertei.
ART. 7.3.
Instrucţiunile pentru contractanţi cuprind:
- lista (borderoul) documentelor licitaţiei;
- informaţii generale (se vor înscrie informaţii generale privind obiectul contractului, scopul investiţiei), precum şi informaţii importante privind lucrãrile şi elementele particulare ale amplasamentului şi anume:
- denumirea investiţiei;
- entitatea achizitoare (denumirea, sediul);
- proiectantul (denumirea, sediul sau domiciliul);
- consultantul (denumirea, sediul sau domiciliul );
- organizatorul licitaţiei (denumirea, sediul);
- localitatea;
- topografia;
- climatul şi fenomenele naturale specifice zonei;
- geologia, descrierea solurilor, nivelul freatic;
- împrejurimile, vecinii;
- perioada de execuţie;
- accesul la amplasament, drumuri, cai ferate, aeroport, ape etc.;
- telecomunicaţii;
- asistenta socialã şi servicii medicale;
- organizarea de şantier;
- limba folositã în corespondenta şi relaţiile dintre pãrţi;
- alte informaţii speciale;
- descrierea investiţiei (se va face o descriere sinteticã generalã a lucrãrilor care privesc obiectul contractului, informaţiile trebuind sa corespundã cu desenele şi piesele scrise ale proiectului tehnic);
- informaţii financiare care vor cuprinde sursele de finanţare.
Dacã se cere contractanţilor sa participe cu credit şi sub ce forma la constituirea surselor de finanţare, se va preciza valoarea creditelor de participare sau procente din valoarea totalã a ofertei etc. În acest caz se vor face precizãrile necesare privind perioadele de rambursare a creditelor, nivelul dobinzii, moneda, spezele bancare etc.;
- cerinţe impuse de entitatea achizitoare privind forma de contract şi formele de organizare a contractanţilor participanţi la licitaţie şi la execuţia lucrãrilor;
- criteriile de calificare şi eligibilitate pentru contractanţi (conform cap. 8);
- precizãri privind prezentarea autorizaţiilor de funcţionare, înregistrãri, taxe, asigurãri etc.;
- specificaţii referitoare la modul de prezentare a ofertei tehnice, ofertei valorice şi de transmitere şi depunere a acestora;
- precizãri referitoare la valabilitatea preţurilor şi tarifelor pentru resursele ce se vor utiliza la analizele de preţ cuprinse în listele cu cantitãţi de lucrãri;
- precizãri referitoare la modul de prezentare a valorii ofertei (total şi/sau parţial), exprimatã în lei şi/sau în valuta indicatã de entitatea achizitoare;
- instrucţiuni privind forma de prezentare a garanţiei pentru oferta depusa (de participare) şi a garanţiei de buna execuţie, precum şi valorile şi durata de valabilitate a acestora;
- precizãri privind modul de completare şi de semnare a contractului şi eventualele negocieri ale clauzelor contractuale;
- termene pentru recepţii parţiale, pe faze şi perioade;
- precizãri privind prezentarea ofertei pe secţiuni, pe capitole sau categorii de lucrãri.
În cazul licitaţiei cu participare internationala, atunci cînd unele dintre documentele licitaţiei sînt redactate în mai multe limbi, se va preciza în mod explicit ca limba romana va avea prioritate;
- data şi ora limita a depunerii ofertelor;
- adresa de depunere a ofertelor şi modul de înregistrare a depunerii;
- condiţii privind retragerea ofertei, despãgubiri;
- semnãturile şi parafele necesare pe documentele ofertei;
- precizãri privind procedura de deschidere a ofertelor, ziua, ora, locul şi condiţiile de reprezentare;
- informaţii privind examinarea, selectarea, compararea şi adjudecarea ofertelor, criteriile de selecţie, tehnica de calcul şi punctajul sau coeficienţii ce vor fi folosiţi la evaluarea şi departajarea ofertelor;
- menţionarea dreptului organizatorului licitaţiei de a accepta sau de a respinge orice oferta sau toate ofertele şi în situaţiile în care condiţiile tehnice şi/sau economice prezentate de contractanţi sînt inacceptabile pentru entitatea achizitoare;
- menţinerea dreptului entitatii achizitoare de a modifica unele termene, livrãri sau lucrãri şi în ce condiţii;
- precizarea modului de notificare a organizatorului licitaţiei cãtre contractant privind adjudecarea acesteia;
- alte informaţii şi precizãri pe care entitatea achizitoare şi/sau organizatorul licitaţiei le considera necesare.

CAP. 8
Condiţii de calificare a contractanţilor

ART. 8.1.
Contractantul este admis sa participe la licitaţie în condiţiile în care este declarat calificat de cãtre entitatea achizitoare.
ART. 8.2.
Criteriile de stabilire a calificãrii contractanţilor sînt:
a) calitatea de agent economic autorizat şi înregistrat în domeniul investiţiei publice supuse licitaţiei (certificat emis de Camera de Comerţ şi Industrie - Oficiul Registrului comerţului);
b) informaţiile generale despre contractant (sediul ofertantului şi al filialelor acestuia, capitalul social, principalele lucrãri sau afaceri pe domenii de activitate etc.);
c) performanţele anterioare în domeniu;
d) lipsa sancţiunilor penale sau contravenţiilor pentru sãvîrşirea urmãtoarelor fapte: gestiune frauduloasã, abuz de încredere, fals, înşelãciune, delapidare, mãrturie mincinoasã, dare sau luare de mitã sau alte abateri prevãzute în Legea nr. 11/1991 privind combaterea concurentei neloiale;
e) asigurarea cu personal de specialitate care poate fi disponibilizat pentru realizarea investiţiei publice;
f) dotarea tehnica cu utilaje şi echipamente care pot fi disponibilizate pentru realizarea investiţiei şi care sînt în stare de funcţionare;
g) situaţia financiarã pe baza datelor din ultimul bilanţ şi valoarea lucrãrilor rãmase de executat la investiţiile în derulare la care este executant;
h) sa nu fie insolvabili, blocati financiar, în stare de faliment, sau afacerile lor sa nu fie administrate de un judecãtor sindic, activitãţile lor sa nu fie suspendate, iar ei sa nu facã obiectul unei anchete legale pentru una dintre faptele menţionate mai sus;
i) îndeplinirea obligaţiilor de plata a impozitelor şi a contribuţiei pentru asigurãri sociale;
j) sa nu se afle în situaţia prevãzutã la art. 2.2 lit. e) din prezentul regulament;
k) informaţiile privind asocierea cu alţi agenţi economici;
l) capacitatea şi resursele de executare a investiţiei respective;
m) certificatele de buna execuţie;
n) scrisorile de recomandare;
o) naţionalitatea contractantului;
p) agentul economic care a elaborat proiectul tehnic nu poate fi declarat eligibil ca contractant pentru realizarea investiţiei publice respective.
ART. 8.3.
În vederea participãrii la licitaţie, este de datoria contractanţilor sa se informeze dacã sînt eligibili sau nu.
ART. 8.4.
Organizatorul licitaţiei, la solicitarea oricãrui contractant, este obligat sa rãspundã asupra aprecierii dacã acesta este calificat sau nu.
ART. 8.5.
Contractant eligibil nu înseamnã şi contractant selecţionat.

CAP. 9
Oferta

ART. 9.1.
Oferta reprezintã angajamentul ferm al contractantului în conformitate cu documentele licitaţiei, este secreta şi se depune, în vederea participãrii la licitaţie, la organizatorul acesteia.
Oferta se întocmeşte de contractant sau de cãtre alta societate comercialã de specialitate (de consultanţa, proiectare etc.) angajata de contractant în acest scop, cu condiţia pãstrãrii caracterului secret al acesteia.
ART. 9.2.
Modul de structurare a documentaţiei şi modul de prezentare a ofertei vor respecta întocmai prevederile din documentele licitaţiei (cap. 6).
ART. 9.3.
Oferta trebuie sa fie ferma, sa aibã caracter definitiv şi obligatoriu asupra conţinutului documentaţiei pe care o alcãtuieşte pe toatã perioada de valabilitate precizatã.
ART. 9.4.
Oferta este supusã clauzelor juridice şi financiare înscrise în documentele care o alcãtuiesc.
ART. 9.5.
Organizatorul licitaţiei are dreptul de a descalifica orice contractant care nu îndeplineşte prin oferta prezentatã una sau mai multe cerinţe din documentele licitaţiei, din instrucţiunile pentru contractant şi din condiţiile de calificare.
ART. 9.6.
Depunerea ofertei reprezintã manifestarea voinţei contractantului de a realiza investiţia publica în conformitate cu documentele licitaţiei şi de a semna contractul cu entitatea achizitoare.
ART. 9.7.
Adjudecarea unei oferte reprezintã manifestarea voinţei entitatii achizitoare de a incredinta investiţia publica contractantului, a cãrui oferta a fost declarata cistigatoare şi de a semna contractul cu acesta.
ART. 9.8.
Revocarea ofertei de cãtre contractant, dupã deschiderea acesteia şi înainte de adjudecare, atrage dupã sine pierderea garanţiei pentru oferta depusa (de participare).
ART. 9.9.
Revocarea de cãtre contractantul cîştigãtor a ofertei dupã adjudecare atrage pierderea garanţiei pentru oferta depusa (de participare), precum şi suportarea de cãtre contractant a altor despãgubiri stabilite prin documentele licitaţiei.
ART. 9.10.
Contractanţii care sînt dovediţi ca deţin informaţii despre valoarea altor oferte din licitaţie sau au stabilit cu alţi contractanţi înţelegeri pentru falsificarea rezultatului licitaţiei, spre a obţine preţuri mai mari, vor fi excluşi automat de la licitaţie.
ART. 9.11.
Data şi ora limita pînã la care pot fi depuse ofertele sînt denumite termenul de închidere a depunerii ofertelor. Ofertele depuse dupã termenul de închidere sînt automat excluse de la licitaţie şi se restituie contractanţilor nedesfãcute.
ART. 9.12.
Perioada de timp necesarã elaborãrii ofertelor (de la data anunţului publicitar sau de la data expedierii invitaţiilor, pînã la data depunerii ofertelor) se stabileşte de organizatorul licitaţiei, dar nu va fi mai mica de 30 de zile calendaristice, iar în cazul unor lucrãri de mare complexitate va fi de minimum 60 de zile calendaristice.
ART. 9.13.
Durata de valabilitate a ofertei se stabileşte de cãtre organizatorul licitaţiei ţinînd seama ca aceasta se considera de la data deschiderii ofertelor şi pînã la data semnãrii de cãtre ambele pãrţi a contractului.
ART. 9.14.
La stabilirea duratei de valabilitate a ofertei, organizatorul licitaţiei va avea în vedere o perioada de timp necesarã pentru: studierea şi compararea ofertelor; luarea deciziei de adjudecare; comunicarea deciziei de adjudecare; soluţionarea contestaţiilor; finalizarea negocierilor şi semnarea contractului.
ART. 9.15.
Oferta trebuie sa conţinã, în mod expres, durata de valabilitate a acesteia, în conformitate cu precizãrile cuprinse în cap. 7.
ART. 9.16.
În situaţii excepţionale, înainte de expirarea duratei iniţiale de valabilitate a ofertelor, entitatea achizitoare poate sa ceara contractanţilor o prelungire a acestei durate. Solicitarea şi rãspunsul se vor face în scris sau telegrafic.
Contractantului care accepta solicitarea nu i se va cere şi nici nu i se va permite sa-şi modifice oferta, ci sa extindã în mod corespunzãtor valabilitatea garanţiei sale pentru oferta depusa (de participare). Prevederile art. 9.8, referitoare la plata şi pierderea garanţiei pentru oferta depusa (de participare), vor fi valabile şi pe durata de extindere a valabilitãţii ofertei.
În situaţia în care durata de prelungire a valabilitãţii ofertei este mai mare de 30 de zile, entitatea achizitoare poate solicita contractanţilor şi modificarea valorii ofertelor.
Contractantul poate sa refuze prelungirea duratei de valabilitate a ofertei fãrã pierderea garanţiei pentru oferta depusa (de participare).
ART. 9.17.
Valoarea totalã şi pe secţiuni a investiţiei publice care face obiectul ofertei, denumita în continuare valoarea ofertei, se înscrie de cãtre contractant în formularele de oferta.
ART. 9.18.
Valoarea ofertei se stabileşte de cãtre contractant, de regula prin aplicarea preţurilor sale unitare, care vor fi înmulţite cu cantitãţile din listele cu cantitãţi de lucrãri, de utilaje şi echipament (primite de la organizatorul licitaţiei prin documentele licitaţiei) dupã care acesta va stabili valorile pe capitole de lucrãri, secţiuni, cheltuieli generale şi, în final, valoarea totalã a ofertei, conform instrucţiunilor pentru contractanţi.
ART. 9.19.
Articolele din listele cu cantitãţi de lucrãri şi din listele cu utilaje şi echipamente, nespecificate de cãtre organizatorii licitaţiilor prin documentele licitaţiei, se vor înscrie şi se vor cota de cãtre contractant separat, fãrã a fi incluse în valoarea ofertei.
ART. 9.20.
Articolele din listele cu cantitãţi de lucrãri şi din listele cu utilaje şi echipamente necotate de cãtre contractant nu vor fi plãtite de entitatea achizitoare şi se considera ca acestea sînt incluse în alte preţuri ale cantitãţilor de lucrãri cuprinse în liste, deci rãmîn în obligaţia contractantului şi se includ în valoarea ofertei.
ART. 9.21.
Valoarea ofertei se poate stabili de cãtre contractant şi prin alte metode, atunci cînd documentele licitaţiei le precizeazã.
ART. 9.22.
În valoarea ofertei contractantul va include şi contravaloarea taxelor, impozitelor, asigurãrilor etc., în conformitate cu prevederile condiţiilor contractuale.
ART. 9.23.
Preţurile unitare şi totale pe articole şi capitole de lucrãri ale ofertei pot fi:
- fixe, în cazul în care condiţiile contractuale prevãd ca acestea sa ramina nemodificate pe intreaga durata a contractului;
- modificabile (indexate), atunci cînd valorile cotate de contractant pot fi modificate pe durata contractului.
În acest caz, entitatea achizitoare, prin documentele licitaţiei (instrucţiunile pentru contractanţi şi condiţiile speciale de contractare), va face precizãri speciale privind redactarea valorii ofertei, precum şi, în situaţiile în care accepta indexarea preţurilor, procedura de indexare.
ART. 9.24.
Valoarea totalã şi parţialã a ofertei se va prezenta în lei, şi dupã caz, în valuta, conform instrucţiunilor pentru contractanţi, şi de regula:
- în lei pentru lucrãrile, utilajele şi echipamentele care se procura din ţara;
- în valuta indicatã pentru lucrãrile, utilajele şi echipamentele procurate din alte tari.
ART. 9.25.
Cu privire la eventualele modificãri ale preţurilor şi ale legislaţiei în vigoare pînã la data depunerii ofertelor, în perioada de valabilitate a ofertei şi în perioada de realizare a investiţiei publice, în scopul de a nu se produce diverse interpretãri de cãtre contractanţi la stabilirea valorii ofertei, se vor face precizãri clare de cãtre organizatorul licitaţiei în instrucţiunile pentru contractanţi şi în condiţiile speciale de contractare.
ART. 9.26.
Contractantului i se recomanda sa viziteze şi sa examineze amplasamentul investiţiei publice şi împrejurimile acesteia şi sa obţinã pentru el însuşi, pe proprie rãspundere, toate informaţiile necesare pentru elaborarea ofertei şi încheierea contractului. Costul acestei vizite va fi suportat de contractant.
ART. 9.27.
Entitatea achizitoare va permite contractantului şi personalului acestuia sau agenţilor sãi sa pãtrundã în incinta şi pe terenurile respective, în scopul efectuãrii acestei vizite, dar numai cu condiţia expresã ca contractantul, personalul sau agenţii sãi sa suporte eventualele daune cauzate ca urmare a vizitei.
ART. 9.28.
Contractanţii care doresc sa ofere alternative tehnico-economice nesolicitate (fata de cerinţele din documentele licitaţiei) trebuie mai întîi sa întocmeascã oferta de baza pentru cerinţele tehnice incluse în documentele licitaţiei, dupã care sa furnizeze suplimentar toate elementele necesare pentru o evaluare completa a ofertelor alternative, inclusiv calculele proiectului, specificaţiile tehnice, listele cu cantitãţi de lucrãri, de utilaje şi echipamente şi preţurile lor parţiale şi totale, metodologia de execuţie propusã şi alte detalii relevante.
Comisia de licitaţie va lua în considerare ofertele alternative, dacã acestea sînt acceptate din punctul de vedere al soluţiilor şi exigenţelor de calitate de cãtre entitatea achizitoare şi proiectant.
ART. 9.29.
Oferta va cuprinde, de regula: scrisoarea de transmitere a ofertei; formularul de oferta; garanţia pentru oferta depusa (de participare); liste cu cantitãţi de lucrãri; liste cu cantitãţi de utilaje şi echipamente; tabele cu informaţii suplimentare; informaţii şi documente despre eligibilitatea şi calificãri; oferte alternative (dacã se prezintã); documente nominalizate de reprezentare şi orice alte materiale care se cer a fi completate şi transmise conform instrucţiunilor pentru contractanţi.
ART. 9.30.
Ofertele se depun de contractant, în conformitate cu instrucţiunile pentru contractanţi, în doua exemplare, un exemplar în original şi o copie.
Se pot prezenta şi mai multe copii (dacã organizatorul licitaţiei o cere prin instrucţiuni), în scopul folosirii lor de cãtre finanţator.
ART. 9.31.
Contractantul va introduce originalul şi fiecare copie, separat, în cîte un plic interior, acestea introducîndu-se într-un plic exterior, notînd corespunzãtor plicurile interioare cu "original" şi "copie".
ART. 9.32.
Pe plicuri se va scrie, clar şi citeţ, în conformitate cu prezentãrile din instrucţiuni:
a) Pe plicul exterior:
- sediul organizatorului licitaţiei;
- titlul investiţiei publice sau obiectul contractului şi numãrul acestuia, dacã exista;
- cuvintele: a nu se deschide înainte de (ora şi data);
- nici o alta inscripţie nu se insereaza pe plicul exterior.
b) Pe plicul interior:
- se vor înscrie denumirea şi sediul contractantului, pentru ca oferta sa poatã fi returnatã nedeschisã, în cazul în care aceasta a fost trimisa prea tirziu sau nu a fost acceptatã din orice alt motiv.
ART. 9.33.
Plicul exterior şi plicul interior vor fi sigilate de cãtre contractant. Dacã plicul exterior nu este sigilat şi notat conform art. 9.32., organizatorul licitaţiei nu va purta nici o rãspundere pentru adresarea gresita. Organizatorul licitaţiei va refuza primirea ofertelor în plicuri deteriorate sau desfãcute, indiferent din vina cui s-au produs acestea.
ART. 9.34.
Contractantul va suporta toate cheltuielile aferente elaborãrii şi prezentãrii ofertei sale. Entitatea achizitoare nu va fi, în nici un caz, rãspunzãtoare pentru aceste costuri, indiferent de derularea sau rezultatul obţinut la adjudecarea ofertei.

CAP. 10.
Deschiderea, examinarea şi clarificarea ofertelor

ART. 10.1.
Ofertele depuse de contractanţi pînã la data şi ora precizatã pentru depunere se vor pãstra de organizatorul licitaţiei sub cheie, dupã ce s-a verificat în prealabil dacã plicurile şi sigiliile sînt intacte.
ART. 10.2.
La data, ora şi locul anunţate pentru deschiderea licitaţiei vor fi prezenţi membrii comisiei de licitaţie, reprezentanţii contractanţilor, care vor prezenta şi documentele de împuternicire, reprezentanţii entitatii achizitoare şi, dupã caz, alţi specialişti invitaţi.
Toţi cei prezenţi vor semna de participare.
ART. 10.3.
La deschiderea licitaţiei, preşedintele comisiei de licitaţie va anunta numele contractanţilor, dupã care va deschide ofertele (plicurile), inclusiv documentele introduse în acestea.
În continuare va anunta clar: numele contractanţilor; valorile ofertelor totale şi pe secţiuni; propunerile de oferte alternative, inclusiv valorile şi caracteristicile principale ale acestora; notificãrile în scris referitoare la modificãrile şi retragerile de oferte (dacã exista); existenta garanţiilor pentru oferta depusa (de participare) solicitate; orice alte detalii pe care comisia le considera necesare.
ART. 10.4.
Dupã deschiderea licitaţiei şi anunţarea contractanţilor, conform art. 10.3, pentru propriile sale evidente, comisia de licitaţie va întocmi un proces-verbal care se va citi în prezenta participanţilor, în care se va mentiona:
- lista ofertelor; denumirea şi sediile contractanţilor; valorile totale şi pe secţiuni ale ofertelor; notificãrile în scris referitoare la modificãrile şi retragerile de oferte; existenta garanţiilor pentru oferta depusa (de participare), precum şi alte informaţii dezvãluite;
- lista ofertelor respinse ca urmare a unor lipsuri sau neconformitãţi fata de prevederile documentelor licitaţiei.
Procesul-verbal va fi semnat obligatoriu de membrii comisiei de licitaţie, de reprezentanţii contractanţilor şi, dupã caz, de invitaţi.
ART. 10.5.
Ofertele pentru care s-au transmis notificãrile de retragere, ofertele întîrziate sau ofertele care nu prezintã garanţia pentru oferta depusa (de participare) la licitaţii conform instrucţiunilor pentru contractanţi se vor înapoia contractanţilor respectivi, nedeschise.
ART. 10.6.
Dupã deschiderea în public a ofertelor, acestea se vor pãstra sub cheie.
ART. 10.7.
Orice încercare a unui contractant de a influenta comisia de licitaţie în procesul de examinare, clarificare, evaluare şi comparare a ofertelor şi în luarea deciziilor cu privire la încredinţarea contractului poate avea ca rezultat respingerea ofertei respective.
ART. 10.8.
Comisia de licitaţie procedeazã, în continuare, pe loc sau în zilele urmãtoare, cu respectarea prevederilor art. 10.6 şi 10.7, la stabilirea situaţiilor în care fiecare oferta rãspunde sau nu cerinţelor prevãzute în documentele licitaţiei şi dupã aceea trece la examinarea, clarificarea şi evaluarea de detaliu a ofertelor.
ART. 10.9.
În scopul examinãrii, evaluãrii şi comparãrii obiective a ofertelor, comisia de licitaţie poate sa ceara contractanţilor, individual, sa-şi clarifice ofertele, inclusiv sa defalce preţurile unitare.
Solicitarea de clarificare şi rãspunsul aferent se vor face în scris, telegrafic, prin telex sau telefax, dar nu se va permite nici o modificare a valorii sau conţinutului ofertei, exceptind cazurile în care se solicita corecţia erorilor aritmetice descoperite de comisia de licitaţie în cursul examinãrii ofertelor.
ART. 10.10.
Dacã o oferta nu rãspunde cerinţelor documentelor licitaţiei, aceasta va fi respinsã de cãtre comisia de licitaţie, în situaţia în care contractantul nu poate corecta sau clarifica ulterior, conform art. 10.9., erorile sau omisiunile din oferta, spre a deveni corespunzãtoare.
ART. 10.11.
Se interzice factorilor care participa la activitatea de licitaţie aducerea la cunostinta contractanţilor sau a altor persoane fizice şi juridice a unor informaţii suplimentare despre licitaţie, în afarã informaţiilor rezultate cu ocazia deschiderii ofertelor (art. 10.3 şi art. 10.4) şi a anunţului final de încredinţare a contractului în favoarea contractantului cîştigãtor.

CAP. 11
Evaluarea şi compararea ofertelor

ART. 11.1.
Comisia de licitaţie va evalua şi va compara ofertele stabilite ca fiind corespunzãtoare, inclusiv cele care au fost corectate de cãtre contractanţi (la cererea comisiei), ale cãror corecturi au fost acceptate şi care rãspund în mod substanţial cerinţelor din documentele licitaţiei.
ART. 11.2.
Evaluarea ofertelor se face de cãtre comisia de licitaţie prin aprecierea simpla a calitãţilor tehnice şi valorice sau aprecierea prin punctaj, care reprezintã rezultatul aplicãrii unor coeficienţi la elementele principale ale ofertelor, stabiliţi în prealabil de cãtre entitatea achizitoare împreunã cu reprezentanţii Ministerului Finanţelor şi Ministerului lucrãrilor Publice şi Amenajãrii Teritoriului, delegaţi în comisiile de licitaţie, şi înscrise în instrucţiunile pentru contractanţi.
ART. 11.3.
Criteriile de selecţie şi punctajele care se acorda fiecãrui criteriu se stabilesc, dupã caz, în ordinea importantei lor, pentru:
- valoarea ofertei;
- durata de execuţie a investiţiei;
- competitivitatea echipamentelor şi utilajelor tehnologice care fac parte din investiţie;
- asigurarea service-ului şi pieselor de schimb;
- facilitãţi financiare asigurate de contractant;
- performanţele tehnice şi bonitatea contractantului;
- situaţia financiarã a contractantului;
- performanţele contractantului în domeniu;
- calificarea personalului disponibilizat pentru execuţia investiţiei;
- asigurarea utilajelor şi echipamentelor pentru realizarea investiţiei, eficienta şi competitivitatea acestora;
- eficienta metodelor tehnologice şi organizarea şantierului;
- performanţe de calitate asumate de contractant pentru realizarea investiţiei publice.
ART. 11.4.
Sistemul de punctaj, coeficienţii de evaluare şi modul de aplicare a acestora se vor comunica în prealabil contractanţilor prin documentele licitaţiei.
ART. 11.5.
În cazul aprecierii simple, oferta adjudecatã (desemnatã cistigatoare) reprezintã acea oferta cu valoarea cea mai scãzutã, în condiţiile calitãţii tehnice, respectãrii documentelor licitaţiei, precum şi demonstrãrii eligibilitãţii şi capacitãţii contractantului de a executa investiţia publica.
ART. 11.6.
În cazul aprecierii prin punctaj, oferta adjudecatã (desemnatã cistigatoare) reprezintã acea oferta care prin însumare totalizeazã punctajul maxim, cuantificind elementele precizate la art. 11.3.
ART. 11.7.
Atît în cazul evaluãrii ofertelor prin metoda aprecierii simple, cît şi prin metoda aprecierii prin punctaj, oferta adjudecatã (desemnatã cistigatoare) reprezintã oferta cea mai competitivã, conform prevederilor art. 11.5 şi 11.6, cu condiţia ca contractantul sa aibã capacitatea şi resursele se execute contractul în mod eficient.
ART. 11.8.
În cazul prezentãrii ofertelor alternative, comisia de licitaţie va cota atît oferta de baza, cît şi oferta alternativa prezentatã; adjudecarea se va face pe criteriul definit la art. 11.2 şi 11.3, contractantul respectiv participind la licitaţie cu doua oferte.

CAP. 12
Adjudecarea, informarea şi semnarea contractului

ART. 12.1.
Comisia de licitaţie întocmeşte o hotãrîre de adjudecare în 4 (patru) exemplare, care va cuprinde:
- numele membrilor comisiei de licitaţie şi al specialiştilor invitaţi care au participat la evaluarea şi compararea ofertelor;
- nominalizarea contractantului a cãrui oferta a fost adjudecatã;
- justificarea criteriilor tehnice şi economice ale hotãrîrii de adjudecare;
- semnãturile tuturor membrilor comisiei de licitaţie şi, dupã caz, ale invitaţilor.
ART. 12.2.
Hotãrîrea întocmitã şi semnatã conform art. 12.1 se va transmite:
- 1 (un) exemplar (originalul) entitatii achizitoare;
- 1 (un) exemplar Ministerului lucrãrilor Publice şi Amenajãrii Teritoriului;
- 1 (un) exemplar Ministerului Finanţelor;
- 1 (un) exemplar rãmîne pentru evidenta la dispoziţia comisiei de licitaţie.
ART. 12.3.
Hotãrîrea de adjudecare în favoarea contractantului cîştigãtor se supune la vot de cãtre membrii comisiei de licitaţie şi se adjudeca cu minimum 2/3 din numãrul voturilor membrilor acesteia, în care se vor include în mod obligatoriu şi voturile reprezentanţilor entitatii achizitoare, Ministerului Finanţelor şi Ministerului lucrãrilor Publice şi Amenajãrii Teritoriului.
ART. 12.4.
Imediat dupã întocmirea hotãrîrii de adjudecare, organizatorul licitaţiei va anunta atît contractantul cîştigãtor, cît şi contractanţii necîştigãtori, telegrafic, prin telex sau telefax, precum şi printr-o scrisoare recomandatã cu confirmare de primire, semnatã de entitatea achizitoare.
În cazul în care nu s-au depus contestaţii în 7 zile de la notificarea scrisã, entitatea achizitoare invita contractantul cîştigãtor pentru încheierea contractului şi constituirea garanţiei de buna execuţie.
În cazul primirii uneia sau mai multor contestaţii, acest termen se prelungeşte cu încã 10 zile pînã la soluţionarea contestaţiilor de cãtre entitatea achizitoare, cu avizul Ministerului Finanţelor şi Ministerului lucrãrilor Publice şi Amenajãrii Teritoriului.
În cazul în care contestatorii acţioneazã în justiţie în termenul de 10 zile de la data comunicãrii deciziei de soluţionare prealabilã a contestaţiilor, termenul de încheiere a contractului se poate suspenda pe o perioada de maximum 30 de zile.
Comunicarea, denumita scrisoare de acceptare, va conţine:
- notificarea referitoare la acceptarea ofertei;
- valoarea ofertei acceptate şi deci valoarea investiţiei publice şi a contractului;
- notificarea încredinţãrii contractului;
- invitaţia cãtre contractantul cîştigãtor ca acesta sa constituie garanţia de buna execuţie şi de semnare a documentelor contractului pe durata de valabilitate a ofertei.
Dupã constituirea de cãtre contractantul cîştigãtor a garanţiei de buna execuţie, organizatorul licitaţiei va comunica prin scrisori semnate de el şi entitatea achizitoare, celorlalţi contractanţi, ca, ofertele lor fiind necîştigãtoare, li se restituie garanţia pentru oferta depusa (de participare).
ART. 12.5.
Hotãrîrea de adjudecare a comisiei de licitaţie în favoarea unui contractant constituie actul în baza cãruia entitatea achizitoare va incredinta acestuia contractul de realizare a investiţiei publice.
ART. 12.6.
Dupã notificarea printr-o scrisoare de acceptare a ofertei cãtre contractantul cîştigãtor se procedeazã la semnarea contractului, care include toate acordurile şi documentele între pãrţi, şi se procedeazã la constituirea garanţiei de buna execuţie, conform art. 14.4, art. 14.5, art. 14.7 şi prevederilor din documentele licitaţiei.
Semnarea documentelor contractuale (contractul, condiţiile generale de contractare, condiţiile suplimentare şi speciale de contractare şi anexele acestora) se face prin negociere la sediul uneia dintre pãrţi, cu care ocazie pãrţile vor prezenta şi documentele de împuternicire în vederea semnãrii, dacã este cazul.
ART. 12.7.
Dacã contractantul cîştigãtor, dupã ce a primit scrisoarea de acceptare conform art. 12.4, nu semneazã contractul şi documentele acestuia conform art. 12.5 şi 12.6 şi nu constituie garanţia de buna execuţie conform art. 14.4, unul dintre aceste doua refuzuri constituie un motiv de anulare a încredinţãrii contractului şi de pierdere a garanţiei pentru oferta depusa (de participare), precum şi de plata a daunelor determinate şi dovedite. În acest caz, comisia de licitaţie poate adjudeca realizarea investiţiei publice contractantului clasat pe locul al doilea.

CAP. 13
Anularea sau amînarea licitaţiei

ART. 13.1.
De regula, nu se permite anularea licitaţiei.
În mod excepţional, anularea licitaţiei se face:
- în cazul în care diferenţa dintre valoarea investiţiei publice estimate anterior de entitatea achizitoare şi valoarea ofertei prezentate de contractanţi nu poate fi acceptatã de entitatea achizitoare;
- în cazul unor nereguli importante, din care cauza entitatea achizitoare, Ministerul Finanţelor şi Ministerul lucrãrilor Publice şi Amenajãrii Teritoriului anuleazã licitaţia;
- în cazul unor contestaţii ale contractanţilor întemeiate, admise;
- în alte cazuri specificate în mod expres prin documentele licitaţiei.
Amînarea deschiderii licitaţiei se poate face în cazurile în care documentele de licitaţie sînt incomplete sau nu respecta prevederile prezentului regulament şi precizãrile metodologice elaborate de Ministerul Finanţelor şi Ministerul lucrãrilor Publice şi Amenajãrii Teritoriului.
ART. 13.2.
În cazul anulãrii licitaţiei, organizatorul comunica hotãrîrea, în scris, tuturor contractanţilor participanţi şi se înapoiazã garanţiile pentru oferta prezentatã (de participare) integral.
Dacã este cazul, se organizeazã o noua licitaţie conform prezentului regulament.

CAP. 14
Garanţiile

ART. 14.1.
În vederea participãrii la licitaţie, contractantul este obligat sa depunã la entitatea achizitoare garanţia pentru oferta depusa (de participare), pentru ca entitatea achizitoare sa fie asigurata, în cazul adjudecãrii ofertei în favoarea unui contractant, şi de semnarea contractului.
ART. 14.2
Contractanţilor necîştigãtori ai licitaţiei li se restituie garanţia pentru oferta depusa (de participare), fãrã nici un fel de reţineri, direct sau pe baza de scrisoare din partea organizatorului licitaţiei. Confirmarea pentru restituire trebuie sa fie cît mai prompta posibil.
ART. 14.3.
Garanţia pentru oferta depusa (de participare) se pierde în urmãtoarele cazuri:
- dacã contractantul îşi retrage oferta în cursul duratei de valabilitate a acesteia;
- în cazul contractantului cîştigãtor, dacã acesta, pe durata de valabilitate a ofertei nu semneazã contractul sau, dupã caz, nu depune garanţia de restituire a avansului şi garanţia de buna execuţie.
ART. 14.4.
Contractantul cãruia i s-a adjudecat oferta este obligat sa constituie o garanţie de buna execuţie în scopul asigurãrii entitatii achizitoare de realizare la calitatea convenitã prin contract şi la termen a investiţiei publice.
ART. 14.5.
Modul de restituire a garanţiei de buna execuţie se precizeazã prin condiţiile contractuale convenite.
ART. 14.6.
Cuantumul garanţiilor se stabileşte de entitatea achizitoare şi reprezintã un anumit procent din valoarea investiţiei publice.
ART. 14.7.
Formele de constituire a garanţiilor pot fi:
- sume cash depuse la casieria organizatorului licitaţiei contra unei chitanţe;
- dispoziţie de plata sau cecuri acceptate la o banca indicatã de organizatorul licitaţiei, scrisori de garanţie bancarã, acreditive sau alte forme stabilite de organizatorul licitaţiei (cu acordul entitatii achizitoare) prin documentele licitaţiei; acestea se vor depune separat, nefiind introduse în plicurile sigilate.

CAP. 15
Dispoziţii finale

ART. 15.1.
Ministerul Finanţelor şi Ministerul lucrãrilor Publice şi Amenajãrii Teritoriului vor elabora norme, prescripţii şi reglementãri pentru: conţinutul proiectelor tehnice, al documentelor de licitaţii, al ofertelor; contractarea investiţiei publice; organizarea, desfãşurarea şi adjudecarea licitaţiilor, în termen de 60 de zile de la publicarea prezentului regulament în Monitorul Oficial al României.
ART. 15.2.
Dispoziţiile prezentului regulament se completeazã cu dispoziţiile Ordonanţei Guvernului nr. 12/1993 privind achiziţiile de bunuri şi investiţii publice.

CAP. 16
Termeni utilizaţi

1. Entitate achizitoare (investitor)
2. Consultant
3. Contractant (ofertant)
3.1. Contractant (antreprenor sau antreprenor general)
3.2. Contractant de specialitate (antreprenor sau subantreprenor de specialitate)
3.3. Furnizor
- furnizor general
- furnizor de specialitate
4. Licitaţia
5. Caietul de sarcini (specificaţii tehnice)
6. Proiectul tehnic
7. Adjudecarea ofertei realizãrii investiţiilor publice
8. Contractul
8.1. Contract "la cheie"
8.2. Contract global
8.3. Contract separat
8.4. Subcontract
8.5. Contracte pentru servicii de consultanţa şi asistenta tehnica
8.6. Condiţii generale de contractare
8.7. Condiţii suplimentare de contractare
8.8. Condiţii speciale de contractare
8.9. Grafic general de realizare a investiţiei
9. Grafic de execuţie.

1. Entitatea achizitoare (investitorul)
Entitatea achizitoare este investitorul care, avînd sursele de finanţare asigurate, contracteazã cu un contractant realizarea investiţiei publice.

2. Consultantul
Consultantul poate fi o regie autonomã, o societate comercialã de proiectare sau o persoana fizica autorizata, imputernicita de entitatea achizitoare (investitorul) sa o reprezinte în realizarea investiţiilor publice.
În cazul în care entitatea achizitoare (investitorul) considera necesar, aceasta poate angaja un consultant - persoana juridicã (societate comercialã, regie autonomã) sau persoana fizica - care sa-i reprezinte interesele pe toatã durata derulãrii contractului.
Consultantul poate supraveghea direct sau prin reprezentantul sau desfãşurarea lucrãrilor pe şantier.
În cazul în care entitatea achizitoare (investitorul) este organizatã corespunzãtor, nu apeleazã la consultant.
Relaţiile entitatii achizitoare (investitorul) cu contractantul (antreprenorul) sînt directe sau prin intermediul consultantului sau reprezentantului acestuia.
Reprezentantul consultantului va fi rãspunzãtor în fata consultantului pentru urmãrirea şi supravegherea lucrãrilor, precum şi pentru testarea şi examinarea materialelor care vor fi folosite; de asemenea, va fi rãspunzãtor şi pentru oricare din împuternicirile pentru care consultantul l-a investit.
Consultantul mai poate executa, la cererea entitatii achizitoare (investitorului), pe baza de contract, studii de prefezabilitate, de fezabilitate, tehnico-economice, de teren etc., proiectare, specificaţii tehnice şi cantitative de lucrãri, liste cu utilaje şi echipamente, documentele licitaţiei, intreaga pregãtire şi organizare a licitaţiei, în care caz îndeplineşte funcţia de organizator; sa reprezinte entitatea achizitoare (investitorul) pe parcursul execuţiei investiţiei publice în conducerea şi coordonarea lucrãrilor (proiect, management), precum şi în alte servicii de consultanţa şi asistenta tehnica.

3. Contractantul (ofertantul)
Este regia autonomã, societatea comercialã sau o firma strãinã organizatã şi dotatã corespunzãtor pentru realizarea execuţiei investiţiei publice, care are dreptul legal de a desfasura acest gen de activitate şi de a semna şi derula contracte avînd ca obiect realizarea acesteia.
Contractantul (ofertantul) depune oferta pentru participarea la licitaţie şi, în cazul în care i-a fost adjudecatã oferta realizãrii investiţiei publice, încheie cu entitatea achizitoare (investitorul) contractul pentru execuţia acestor lucrãri şi le executa în conformitate cu cele convenite prin acest contract.
Contractantul (ofertantul), în sensul în care a fost definit mai sus, poate sa îndeplineascã funcţia de contractant (antreprenor sau antreprenor general), contractant de specialitate (antreprenor sau subantreprenor de specialitate), furnizor general sau furnizor de specialitate, în funcţie de specificul şi complexitatea investiţiei publice ce urmeazã sa facã obiectul contractului.

3.1. Contractantul (antreprenorul sau antreprenorul general)
Este contractantul (antreprenorul) care are capacitatea tehnica şi organizatoricã de a se angaja exclusiv în nume propriu în relaţii contractuale cu entitatea achizitoare (investitorul), pentru execuţia de lucrãri complexe pe care urmeazã sa le execute prin forte proprii sau pe baze contractuale împreunã cu alţi contractanţi (antreprenori de specialitate) şi furnizori. Aceştia din urma vor avea fata de contractantul (antreprenorul sau antreprenorul general) statut de contractanţi (antreprenori sau subantreprenori de specialitate), respectiv furnizori de specialitate.

3.2. Contractantul (antreprenorul sau subantreprenorul de specialitate)
Este contractantul (antreprenorul) care are ca obiect de activitate execuţia unui anumit gen de activitãţi din domeniul investiţiilor publice, pentru care este specializat.

3.3. Furnizorul
Este regia autonomã sau societatea comercialã care asigura, pe baza de oferte şi contracte, livrarea de materiale, utilaje şi echipamente şi, dupã caz, montarea acestora. Dupã complexitatea sarcinilor pe care le contracteazã şi le realizeazã, furnizorul poate fi: furnizor general sau furnizor de specialitate.

4. Licitaţia
Este un concurs la care entitatea achizitoare (investitorul), direct sau prin intermediul organizatorului licitaţiei, pe baza documentelor licitaţiei, invita contractanţi (ofertanţi) care sa prezinte oferte în scopul adjudecãrii realizãrii investiţiei publice, în favoarea celui mai competitiv contractant (ofertant).

5. Caietul de sarcini (specificaţii tehnice)
Este documentaţia scrisã care însoţeşte proiectul tehnic elaborat de proiectant şi care detaliazã condiţiile tehnice de execuţie şi de montaj al lucrãrilor: calitãţile materialelor, utilajelor şi echipamentelor, standarde care trebuie respectate, tolerante de execuţie şi montaj, protecţia muncii, protecţia mediului, tehnologii, transporturi, inspecţii, teste, verificãri, modificãri, mãsurãtori, întreţinere etc.
În cazul unor investiţii publice mai simple, se pot organiza licitaţii la care proiectul tehnic se întocmeşte de cãtre contractanţi (ofertanţi), pe baza unui caiet de sarcini elaborat de entitatea achizitoare (investitor) şi pus la dispoziţia contractanţilor (ofertanţilor) o data cu celelalte documente ale licitaţiei.
În acest caz, durata de elaborare a ofertei poate fi mai mare. Valoarea proiectului elaborat de contractant (ofertant), în cazul în care se precizeazã prin documentele licitaţiei, va fi inclusã în valoarea ofertei.

6. Proiectul tehnic
Este documentaţia scrisã şi desenatã care se elaboreazã la solicitarea entitatii achizitoare (investitorului), pe baza de contract, de cãtre regii autonome, societãţi comerciale de proiectare sau consultanţa, care fac parte din documentele licitaţiei şi pe baza cãrora se elaboreazã ofertele.
Se întocmeşte, de regula, pe baza studiului de fezabilitate şi/sau a studiului tehnico-economic aprobat şi trebuie sa conţinã, în principal: planurile şi toate detaliile necesare stabilirii cantitãţilor de lucrãri, listele cu cantitãţi de lucrãri, listele cu cantitãţi de utilaje şi echipamente, capacitãţi de producţie, planuri de ansamblu şi de montaj, indicatori tehnico-economici, soluţii constructive, studii de teren, autorizaţii, avize etc.
Listele cu cantitãţi de lucrãri şi listele cu cantitãţi de utilaje şi echipamente fac parte din proiect şi din documentele licitaţiei şi pe baza lor se întocmesc ofertele. Aceste liste trebuie sa conţinã: numãrul curent, codul articolului de deviz, descrierea lucrãrilor, unitatea de mãsura, cantitatea.
Formularele acestor liste conţin în ultimele coloane şi rubricile de preţ unitar şi preţ total, dar fãrã valori, acestea urmînd a fi înscrise de cãtre contractant (ofertant).
Dacã din descrierea utilajelor şi echipamentelor nu rezulta clar datele necesare întocmirii ofertelor, la aceste liste se anexeazã fişele tehnice ale acestor utilaje şi echipamente.

7. Adjudecarea ofertei realizãrii investiţiilor publice
Stabilirea, pe baza de licitaţie, a contractantului (ofertantului) cãruia i se încredinţeazã investiţia publica pe care urmeazã sa o realizeze pe baza de contract încheiat cu entitatea achizitoare (investitorul).

8. Contractul
Este actul juridic încheiat prin acordul de vointa între entitatea achizitoare (investitor) şi contractantul (ofertantul) în favoarea cãruia s-a adjudecat investiţia publica, în vederea realizãrii acesteia.
Forma de contract este, de regula, cea din condiţiile generale de contractare, transmise contractanţilor (ofertanţilor) de cãtre entitatea achizitoare (investitor) prin documentele licitaţiei.
În unele cazuri, pînã la încheierea contractului acesta poate trece prin urmãtoarele faze: forma de contract propusã de entitatea achizitoare (investitor) şi care face parte din documentele licitaţiei; forma de contract acceptatã de contractant (ofertant) şi care însoţeşte oferta; forma finala de contract definitivat şi semnat de pãrţi dupã adjudecare şi negociere.
Contractul este compus din formularul de contract, din condiţii generale, suplimentare şi speciale de contractare şi celelalte documente precizate în formularul de contract în accepţiunea prezentului regulament. Contractele pot fi: "la cheie", globale, separate, subcontracte, precum şi contracte pentru servicii de consultanţa şi asistenta tehnica.

8.1. Contractul "la cheie"
Este cel mai complex contract care se încheie între entitatea achizitoare (investitor) şi un contractant (antreprenor general), în scopul realizãrii complete a unei investiţii publice, inclusiv punerea în funcţiune a acesteia.

8.2. Contractul global
Contractul global se încheie între entitatea achizitoare (investitor), pe de o parte, şi contractant (antreprenorul general) şi furnizorul general, pe de alta parte, aceştia din urma asumîndu-şi rãspunderea realizãrii în ansamblu a investiţiei publice, avînd dreptul sa încheie contracte de subantreprizã (subcontracte) cu contractanţi (antreprenori) sau furnizori de specialitate.
Acelaşi contract global se poate încheia între entitatea achizitoare (investitor) atît cu contractantul (antreprenorul general), cît şi cu furnizorul general, în care caz între contractantul (antreprenorul general) şi furnizorul general intervine un contract de asociere, rãspunderile fiind delimitate în acest contract.

8.3. Contracte separate
Contractele separate se încheie între entitatea achizitoare (investitor) şi mai mulţi contractanţi (antreprenori) şi furnizori, cîte un contract cu fiecare din aceştia, în cazul în care entitatea achizitoare (investitorul) are capacitatea tehnica şi organizatoricã de a îndeplini funcţiile de furnizor şi de contractant (antreprenor general).
În acest caz rãspunderea generalã de realizare în totalitate a investiţiei publice rãmîne în sarcina entitatii achizitoare (investitorului), contractanţii (antreprenorii) şi furnizorii raspunzind strict pentru lucrãrile, livrãrile şi serviciile contractate separat.

8.4. Subcontractul
Subcontractele se încheie între contractanţii (antreprenorii generali) şi/sau furnizorii generali, pe de o parte, şi contractanţii (antreprenorii) şi furnizorii de specialitate, pe de alta parte, pentru realizarea diverselor secţiuni (pãrţi) din investiţia publica, ce fac obiectul contractului global sau "la cheie".

8.5. Contracte pentru servicii de consultanţa şi asistenta tehnica
Aceste contracte se încheie de cãtre entitatea achizitoare (investitor) cu agenţi economici de proiectare şi/sau consultanţa pentru întocmirea de: studii de fezabilitate, studii tehnico-economice, proiecte tehnice, liste cu cantitãţi de lucrãri, liste cu cantitãţi de utilaje şi echipamente, caiete de sarcini (specificaţii tehnice), condiţii speciale contractuale, documentaţii pentru licitaţii, oferte s.a.
De asemenea, se pot încheia contracte şi pentru: organizarea licitaţiilor, reprezentarea entitatii achizitoare (investitorului) şi/sau furnizorului pe parcursul execuţiei în conducerea şi coordonarea lucrãrilor, alte servicii de consultanţa şi asistenta tehnica etc.

8.6. Condiţii generale de contractare
Documentul care pune la dispoziţia pãrţilor contractuale principiile generale aplicabile pentru contractarea lucrãrilor de construcţii. În toate cazurile, ele devin parte integrantã a unui contract de executare a lucrãrilor de construcţii.

8.7. Condiţii suplimentare de contractare
Documentul complementar la condiţiile generale de contractare, prin care se fixeazã clauze specifice contractelor încheiate de o anumitã entitate achizitoare (investitor).

8.8. Condiţii speciale de contractare
Documentul care completeazã sau, eventual, modifica condiţiile generale de contractare şi condiţiile suplimentare de contractare, aplicabile unui anumit contract.

8.9. Graficul general de realizare a investiţiei
Documentul care indica datele de începere şi terminare a investiţiei, termene intermediare, precum şi intervenţiile diferiţilor participanţi.

9. Graficul de execuţie
Documentul detaliat care se înscrie în termenele intermediare ale graficului general de realizare a investiţiei. El precizeazã termenele pentru diferitele faze ale realizãrii investiţiei publice, participanţii, categoriile de lucrãri şi etapele intervenţiei participanţilor.


----------------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016