Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   HOTARIREA nr. 390 din 4 august 1993  pentru aprobarea Metodologiei privind pregatirea, elaborarea, avizarea si prezentarea proiectelor de acte normative    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

HOTARIREA nr. 390 din 4 august 1993 pentru aprobarea Metodologiei privind pregatirea, elaborarea, avizarea si prezentarea proiectelor de acte normative

EMITENT: GUVERNUL ROMANIEI
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL Nr. 204 din 24 august 1993
Guvernul României hotãrãşte:
ART. 1
Se aproba Metodologia privind pregãtirea, elaborarea, avizarea şi prezentarea proiectelor de acte normative care se înainteazã Guvernului, cuprinsã în anexa, care face parte integrantã din prezenta hotãrîre.
ART. 2
Ministerele, celelalte organe de specialitate ale administraţiei publice centrale, precum şi prefecturile au obligaţia de a respecta şi aplica integral prevederile prezentei hotãrîri.
ART. 3
În elaborarea ordinelor cu caracter normativ, ministerele şi celelalte organe de specialitate ale administraţiei publice centrale, precum şi prefecturile vor tine seama de prevederile metodologiei cuprinse în anexa la prezenta hotãrîre.
ART. 4
Hotãrîrile Guvernului nr. 140/1990 şi nr. 496/1991 se abroga.

PRIM-MINISTRU
NICOLAE VACAROIU

Contrasemneazã:
----------------
Secretarul general al Guvernului,
Viorel Hrebenciuc

p. Ministrul justiţiei,
Adrian Duta,
secretar de stat

Secretar de stat, şeful Departamentului
pentru Administraţie Publica Localã,
Octav Cozmanca


ANEXA 1

METODOLOGIE
privind pregãtirea, elaborarea, avizarea şi prezentarea proiectelor de acte normative

CAP. 1
Cu privire la proiectele de legi, ordonanţe sau hotãrîri ale Guvernului
ART. 1
(1) În conformitate cu prevederile Constituţiei României, mãsurile generale de conducere şi organizare a activitãţii de stat, economice şi sociale se stabilesc prin legi adoptate de Parlament - unica autoritate legiuitoare în România.
(2) Guvernul adopta hotãrîri şi ordonanţe.
Hotãrîrile Guvernului se emit pentru organizarea executãrii legilor; ele nu pot adauga sau contraveni principiilor şi dispoziţiilor cuprinse în lege.
Ordonanţele se emit numai în temeiul unei legi speciale de abilitare, în limitele şi în condiţiile prevãzute de aceasta. În situaţiile prevãzute de art. 114 din Constituţia României, Guvernul poate, în mod excepţional, adopta ordonanţe de urgenta.
(3) Fiecare proiect de act normativ trebuie sa fie elaborat în conformitate cu prevederile Constituţiei României şi corelat cu dispoziţiile celorlalte acte normative, astfel încît sa se integreze organic în sistemul general al legislaţiei.
ART. 2
(1) Au dreptul sa facã propuneri de acte normative Guvernului României şi urmãtoarele autoritãţi publice:
- ministerele şi celelalte organe de specialitate sau autoritãţi publice centrale;
- prefecturile, consiliile judeţene, Consiliul sectorului agricol Ilfov şi Consiliul municipiului Bucureşti - prin Departamentul pentru Administraţie Publica Localã.
(2) Propunerile de acte normative fãcute de organele prevãzute la art. 2 alin. (1) se elaboreazã, potrivit cu importanta şi complexitatea problemelor supuse reglementãrii, pe baza unor studii şi lucrãri de documentare aprofundate, inclusiv de legislaţie comparata, urmãrindu-se concordanta reglementãrilor propuse cu Programul Guvernului; vor fi analizate efectele de ordin social şi economic ale legislaţiei în vigoare, insuficientele sau neajunsurile acesteia şi va fi evidenţiatã necesitatea unei noi reglementãri.
Studiile vor oferi, de regula, mai multe variante şi vor cuprinde toate elementele necesare unei noi reglementãri, cu prezentarea efectelor previzibile ale soluţiilor preconizate.
(3) În vederea definitivãrii concluziilor şi, pe aceasta baza, a propunerilor de act normativ, initiatorul va atrage la activitatea de elaborare toţi factorii interesaţi şi va consulta organele care vor aviza reglementãrile respective.
(4) Propunerile de acte normative care privesc activitatea unor organe sau organisme neguvernamentale vor fi, în mod obligatoriu, elaborate cu acordul acestora.
ART. 3
Propunerile de acte normative vor fi redactate în forma prescriptiva, într-un stil clar şi concis, care sa excludã orice echivoc. Cuvintele vor fi folosite în înţelesul lor curent din limba romana. Neologismele se vor folosi numai dacã sînt de larga circulaţie.
ART. 4
(1) Proiectul de act normativ are, de regula, urmãtoarele pãrţi: titlu, dispoziţii generale, dispoziţii de conţinut, dispoziţii finale şi, dacã este cazul, dispoziţii tranzitorii.
(2) Titlul, ca element principal de identificare, trebuie sa fie scurt şi sa exprime în mod sintetic obiectul reglementãrii.
(3) Dispoziţiile generale determina obiectul, scopul şi sfera relaţiilor reglementate prin actul normativ, cuprinzînd, totodatã, şi unele prevederi de natura sa orienteze intreaga reglementare.
(4) Dispoziţiile de conţinut cuprind reglementarea propriu-zisa ce formeazã obiectul actului normativ.
Dacã în cuprinsul actului normativ este prevãzutã realizarea anumitor activitãţi, reglementarea va urma ordinea logica a desfãşurãrii acestora; se va avea în vedere ca dispoziţiile de drept material sa preceada pe cele de ordin procedural, iar dispoziţiile cuprinzînd sancţiuni vor fi grupate în ultima parte.
(5) În dispoziţiile finale se determina data intrãrii în vigoare, numai dacã aceasta are loc la o data ulterioara datei publicãrii actului normativ în Monitorul Oficial al României, Partea I.
ART. 5
(1) Elementul structural de baza al proiectului de act normativ îl constituie articolul. Pentru identificare, articolele se numeroteaza cu cifre arabe.
În cazul actelor normative care au ca obiect modificãri sau completãri ale altor acte normative, articolele se numeroteaza cu cifre romane, pastrindu-se numerotarea cu cifre arabe pentru textele de modificare sau de completare.
(2) Fiecare articol cuprinde, de regula, o dispoziţie de sine stãtãtoare.
Articolele pot fi formate din mai multe alineate, marcate prin indici cu cifre arabe.
(3) Articolele pot fi grupate, în funcţie de amploarea reglementãrii şi ţinînd seama de legatura organicã dintre norme, în paragrafe, capitole şi titluri.
(4) În cazul în care prin actul normativ principal se prevede elaborarea unor acte normative subordonate, proiectele acestora vor fi, atunci cînd este cazul, întocmite concomitent cu proiectul actului normativ de baza.
ART. 6
(1) Dupã întocmire, propunerea de act normativ se trimite de cãtre initiator spre avizare organelor interesate, astfel:
- proiectele de legi, însoţite de o expunere de motive;
- proiectele de hotãrîri şi de ordonanţe ale Guvernului, însoţite de o nota de fundamentare.
Proiectele de acte normative însoţite de expunerea de motive şi, respectiv, de nota de fundamentare vor fi, în mod obligatoriu, analizate şi avizate de cãtre ministerele şi celelalte organe de specialitate ale administraţiei publice centrale cãrora şi se stabilesc atribuţii şi sarcini, ori a cãror activitate are contingenta cu viitoarea reglementare sau, dupã caz, de cãtre Departamentul pentru Administraţie Publica Localã, pentru problemele care intereseazã activitatea acestuia sau a administraţiei publice locale.
Eventualele observaţii ale organelor solicitate sa avizeze vor fi rezolvate în mod direct de cãtre acestea, împreunã cu initiatorul.
(2) Propunerile de acte normative vor fi, în mod obligatoriu, avizate de urmãtoarele organe, astfel:
- Propunerile de acte normative elaborate în aplicarea strategiei de reforma economico-socialã a Programului de guvernare vor fi înaintate de initiatori, spre avizare, la Consiliul pentru Coordonare, Strategie şi Reforma Economicã.
- Propunerile de acte normative care, prin reglementãrile propuse, au implicaţii economico-financiare vor fi înaintate, spre avizare, Ministerului Finanţelor.
- Toate propunerile de acte normative vor fi avizate, din punct de vedere al legalitãţii, de cãtre Ministerul Justiţiei.
Avizul Ministerului Justiţiei încheie succesiunea operaţiunilor din etapa de avizare.
(3) Concomitent cu trimiterea la organele de avizare, propunerile de acte normative vor fi transmise de initiatori şi celorlalţi membri ai Guvernului, urmînd ca aceştia sa se pronunţe în scris în termen de 3 - 7 zile de la primire. Eventualele observaţii vor fi rezolvate de aceştia direct cu iniţiatorii.
(4) Expunerea de motive sau, dupã caz, nota de fundamentare va conţine în final, în mod obligatoriu, precizarea ca proiectul de act normativ, în forma prezentatã, a fost insusit de toate organele interesate.
(5) Este interzisã transmiterea la Secretariatul General al Guvernului a propunerilor de acte normative fãrã toate avizele prevãzute în prezenta metodologie şi cele avizate sub condiţie sau cu observaţii nepuse de acord. În situaţii deosebite, Secretariatul General al Guvernului va media eventualele divergenţe între initiatori şi organele de avizare.
ART. 7
(1) Propunerea de act normativ, dactilografiata la un rind şi jumãtate, cu caractere mari, pe o singura fata, va fi înaintatã Secretariatului General al Guvernului cu cel puţin 5-7 zile înaintea şedinţei de Guvern.
Propunerea de act normativ va fi însoţitã de expunerea de motive sau de nota de fundamentare, semnatã de conducãtorul organului care a elaborat propunerea şi avizatã de organele prevãzute la art. 6 alin. (1), precum şi de documentaţia necesarã fundamentarii proiectului de act normativ.
Textele documentelor cu caracter internaţional, care se supun aprobãrii Guvernului sau care se trimit Parlamentului spre ratificare, se prezintã dactilografiate, în condiţiile arãtate mai sus, prin grija ministerului initiator, care va ştampila fiecare pagina şi va atesta pe ultima pagina, prin ştampila şi sub semnatura unei persoane autorizate, conformitatea documentului cu originalul.
(2) Secretariatul General al Guvernului va analiza în termen de 3-5 zile propunerea de act normativ înaintatã la Guvern, din punct de vedere al legalitãţii şi al respectãrii prevederilor prezentei metodologii.
Propunerile de acte normative care întrunesc condiţiile menţionate mai sus vor fi prezentate primului-ministru de cãtre secretarul general al Guvernului, în vederea înscrierii lor pe ordinea de zi a şedinţei de Guvern, cu cel puţin 2-3 zile înaintea şedinţei respective.
Proiectele care nu corespund tuturor acestor cerinţe vor fi restituite organelor care le-au elaborat, în vederea refacerii acestora.
ART. 8
(1) Propunerea unui act normativ care presupune, prin natura sa, reglementarea la nivel de lege, devine proiect de lege dupã însuşirea sa de cãtre Guvern.
(2) Propunerea de act normativ care are ca obiect elaborarea unei hotãrîri sau a unei ordonanţe a Guvernului devine, dupã caz, proiect de hotãrîre sau de ordonanta, dupã aprobarea de cãtre primul-ministru a înscrierii acestei propuneri pe ordinea de zi a şedinţei de Guvern.
(3) Dupã întocmirea ordinii de zi, copiile proiectelor de acte normative se transmit, prin grija Secretariatului General al Guvernului, tuturor membrilor Guvernului şi, dupã caz, invitaţilor sau altor persoane stabilite de primul-ministru.
(4) Secretariatul General al Guvernului va efectua, cu 1-2 zile înaintea şedinţei de Guvern, o ultima analiza a proiectelor, la care vor participa ministrul pentru relaţia cu Parlamentul, un secretar general adjunct al Guvernului, un consilier al primului-ministru, un secretar de stat din Ministerul Justiţiei, un secretar de stat din Ministerul Finanţelor, directorul Direcţiei analiza şi avizare juridicã din cadrul Secretariatului General al Guvernului şi directorul Direcţiei legislaţie din cadrul Departamentului pentru Administraţie Publica Localã.
Dacã în urma acestei analize rezulta probleme de fond, acestea vor fi soluţionate de initiatori. Problemele de forma se vor rezolva pe loc, cu informarea iniţiatorului.
ART. 9
Proiectele de hotãrîri şi de ordonanţe însuşite de Guvern vor fi contrasemnate de miniştrii care au obligaţia punerii lor în executare, dupã care vor fi prezentate, spre semnare, primului-ministru, de cãtre secretarul general al Guvernului.
ART. 10
Proiectele de legi cu privire la care Guvernul a hotãrît sa-şi exercite dreptul de initiativa legislativã vor fi înaintate Parlamentului de cãtre Secretariatul General al Guvernului, însoţite de hotãrîrea de adoptare şi expunerea de motive, semnate de primul-ministru.
ART. 11
Hotãrîrile şi ordonanţele adoptate de Guvern se transmit spre publicare la Monitorul Oficial al României de cãtre Secretariatul General al Guvernului.
ART. 12
Lucrãrile documentare şi de fundamentare, variantele şi formele succesive ale propunerilor şi proiectelor de acte normative, precum şi originalul actului normativ adoptat se pãstreazã la Secretariatul General al Guvernului, astfel încît sa se asigure cunoaşterea întregului proces de elaborare a actului normativ respectiv.
ART. 13
(1) Pe întregul parcurs al elaborãrii propunerilor şi proiectelor de acte normative este interzisã initiatorilor cît şi celor care avizeazã furnizarea în afarã instituţiilor respective a unor date sau informaţii cu privire la actele normative respective.
(2) Proiectele de acte normative vor fi elaborate şi definitivate cu participarea nemijlocitã a compartimentelor juridice din cadrul autoritãţilor publice respective.
ART. 14
Periodic, ministerele, celelalte organe de specialitate ale administraţiei publice centrale, precum şi prefecturile vor analiza stadiul aplicãrii actelor normative din domeniul lor de activitate şi vor face propuneri temeinic justificate de adaptare a reglementãrilor legale la cerinţele impuse de evoluţia vieţii economico-sociale.
CAP. 2
Cu privire la ordinele şi instrucţiunile emise de conducãtorii autoritãţilor publice
ART. 15
(1) Ordinele cu caracter normativ şi instrucţiunile se pot emite numai pe baza şi în executarea legilor şi a hotãrîrilor Guvernului.
(2) Ordinele şi instrucţiunile se emit, de regula, atunci cînd printr-o dispoziţie legalã se prevede aceasta, cu respectarea termenului stabilit în acest scop şi cu indicarea expresã a temeiului legal.
(3) Ordinele şi instrucţiunile vor fi elaborate cu consultarea compartimentelor de specialitate din cadrul autoritãţii publice respective şi vor fi, în mod obligatoriu, avizate de compartimentul juridic propriu. Ele vor fi structurate potrivit prevederilor prezentei metodologii.
(4) Ordinele cu caracter normativ şi instrucţiunile se pot emite numai cu avizul Ministerului Justiţiei.
(5) Ordinele şi instrucţiunile se semneazã numai de titularii autoritãţilor publice emitente, respectiv de cãtre miniştri şi prefecţi.
ART. 16
(1) Autoritãţile publice vor reanaliza în termen de 30 de zile de la intrarea în vigoare a prezentei metodologii toate ordinele cu caracter normativ şi instrucţiunile emise, urmînd sa abroge pe cele care nu sînt conforme dispoziţiilor legale sau a cãror aplicare nu mai este necesarã.
Autoritãţile publice vor inainta Ministerului Justiţiei şi Secretariatului General al Guvernului, în termen de 10 zile de la terminarea acţiunii, un tabel cuprinzînd ordinele cu caracter normativ şi instrucţiunile rãmase în vigoare.
(2) Ordinele cu caracter normativ şi instrucţiunile se vor comunica, de cãtre autoritatea publica emitenta, Ministerului Justiţiei şi Secretariatului General al Guvernului.
Ministerul Justiţiei va sesiza autoritatea publica emitenta şi, respectiv, Guvernul, în cazul în care ordinele cu caracter normativ sau instrucţiunile nu respecta, în totalitate, reglementãrile legale în vigoare.
(3) Autoritatea publica emitenta va transmite spre publicare la Monitorul Oficial al României, Partea I, toate ordinele cu caracter normativ şi instrucţiunile emise.
(4) Prefecturile vor publica ordinele emise în monitoarele oficiale ale judeţelor respective, potrivit reglementãrilor în vigoare.

--------------------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016