Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   HOTARIREA nr. 319 din 11 iunie 1992 ***Republicata  privind dotarea si utilizarea de catre agentii economici a balantelor cu afisaj electronic si a aparatelor de marcat electronice    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

HOTARIREA nr. 319 din 11 iunie 1992 ***Republicata privind dotarea si utilizarea de catre agentii economici a balantelor cu afisaj electronic si a aparatelor de marcat electronice

EMITENT: GUVERN
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 231 din 24 septembrie 1993
În temeiul art. 107 alin.(2) din Constituţia României şi în vederea asigurãrii exactitatii datelor contabile cerute de <>art. 2 din Legea contabilitãţii nr. 82/1991 ,

Guvernul României hotãrãşte:

ART. 1
În vederea asigurãrii protecţiei intereselor consumatorilor şi a combaterii evaziunii fiscale, agenţii economici de pe teritoriul României sînt obligaţi sa utilizeze aparate de marcat electronice, cu ajutorul cãrora se emite bon pentru client, în cazul vinzarilor de bunuri şi al prestãrilor de servicii cãtre populaţie, inclusiv schimburi valutare.
Se excepteazã de la prevederile prezentului articol agenţii economici care desfãşoarã activitãţile specificate în anexa nr. 1.
ART. 2
Încasarea oricãrei sume de la client pentru vinzarile de bunuri şi prestãrile de servicii se dovedeşte de cãtre agenţii economici numai prin registrul de casa emis de aparatul de marcat electronic, cu excepţiile prevãzute de art. 1 alin.2.
În cazul defectarii aparatului de marcat electronic, pînã la repunerea în stare de funcţionare, în locul eliberãrii bonului, toate tranzacţiile se noteaza într-un registru de casa de munca, cu pagini numerotate, fãrã ştersãturi şi spaţii neutilizate, iar pentru clienţi se emite bon de mina pe formular tipizat.
ART. 3
Agenţii economici care desfãşoarã activitãţi de comerţ şi efectueazã, vînzarea cu amãnuntul a produselor sînt obligaţi sa utilizeze balante electronice, care sa afiseze simultan masa cintarita, preţul unitar şi suma totalã de plata corespunzãtoare, în condiţiile prevãzute de prezenta hotãrîre.
Se excepteazã de la prevederile acestui articol agenţii economici care desfãşoarã activitãţile enumerate în anexa nr. 2.
Agenţii economici care nu îşi îndeplinesc obligaţia legalã de a se dota cu balante electronice pot sa-şi vinda produsele numai preambalate şi sigilate, cu înscrierea cantitãţii (masa neta), a preţului unitar şi a valorii corespunzãtoare.
ART. 4
Ministerul Comerţului, Ministerul Industriilor, Ministerul Finanţelor şi Biroul Roman de Metrologie Legalã sînt autorizate sa adapteze listele activitãţilor exceptate de la prevederile prezentei hotãrîri (anexele nr. 1 şi 2) prin ordin comun, care se va publica în Monitorul Oficial al României, Partea I.
ART. 5
Distribuirea şi utilizarea pe teritoriului României a aparatelor de marcat electronice şi a balantelor electronice sînt reglementate prin normele metodologice prevãzute în anexa nr. 3.
ART. 6
Agenţii economici prevãzuţi la art. 1 şi 3 din prezenta hotãrîre, care au realizat venituri totale sub 10 mil. lei/an, sînt obligaţi sa utilizeze aparate de marcat electronice şi balante electronice începînd cu 1 iulie 1994.
Agenţii economici prevãzuţi la alineatul precedent sînt obligaţi, pînã la dotarea cu aparate de marcat electronice, sa emita pentru toate tranzacţiile bon de mina pe formular tipizat, pentru clienţi.
ART. 7
Preţurile de vînzare cu amãnuntul cãtre populaţie se vor rotunji la leu, în minus pentru fracţiunile pînã la 50 de bani inclusiv, respectiv în plus, în cazul în care fracţiunile depãşesc 50 de bani.
ART. 8
Constituie contravenţie urmãtoarele fapte, dacã nu sînt sãvîrşite în astfel de condiţii încît, potrivit legii penale, sa fie considerate infracţiuni:
1. distribuirea şi utilizarea balantelor electronice şi a aparatelor de marcat electronice în alte condiţii decît cele prevãzute în normele metodologice din anexa nr. 3.
2. neintroducerea în termenele prevãzute de prezenta hotãrîre a aparatelor de marcat electronice sau a balantelor cu afisaj electronic;
3. încasarea oricãrei sume de la client, fãrã a-i preda acestuia bonul emis de aparatul de marcat electronic;
4. defectarea intenţionatã de cãtre utilizatori, ori prepuşii acestora, a aparatelor de marcat electronice, a balantelor cu afisaj electronic, în scopul eludarii dispoziţiilor art. 1 şi art. 3 din prezenta hotãrîre;
5. nesesizarea în scris, în orice mod, a societãţii de service în termen de 24 de ore, indiferent de cauza defectarii, pentru repunerea în stare de funcţionare a aparatelor de marcat electronice şi a balantelor cu afisaj electronic.
ART. 9
Contravenţiile prevãzute la art. 8 pct. 1 şi 2 se sancţioneazã cu amenda de la 100000 lei la 300000 lei, iar în caz de repetare, cu ridicarea autorizaţiei de funcţionare; cele prevãzute la pct.3 şi 5, cu amenda de la 20000 lei la 50000 lei şi cele prevãzute la pct. 4, cu amenda de la 300000 lei la 500000 lei.
Constatarea contravenţiilor şi aplicarea sancţiunilor se fac de organele de specialitate ale Ministerului Comerţului, Ministerului Economiei şi Finanţelor şi aparatului sau teritorial, ale poliţiei şi ale inspecţiei metrologice de stat.
Contravenţiilor prevãzute la <>art. 8 le sînt aplicabile dispoziţiile Legii nr. 32/1968 privind stabilirea şi sancţionarea contravenţiilor.
ART. 10
Anexele nr. 1, 2 şi 3 fac parte integrantã din prezenta hotãrîre.
ART. 11
Prezenta hotãrîre intra în vigoare pe data publicãrii în Monitorul Oficial al României.
ANEXA 1
LISTA

activitãţilor care se excepteazã de la obligaţia de a utiliza aparate de marcat electronice
1. Comerţul ambulant, exercita pe baza de autorizaţie, în zone publice ori la domiciliul cumpãrãtorului, precum şi vinzarile prin automate comerciale şi sifonarii.
2. Vinzarile de ziare şi reviste prin distribuitori specializaţi.
3. Vinzarile de pine şi produse de panificatie, lapte şi produse lactate, prin magazine sau raioane specializate.
4. Transportul de produse, pe baza de bilete sau abonamente, precum şi cu metroul şi cu taximetrele.
5. Vinzarile de bunuri şi prestãrile de servicii cãtre populaţie pe baza de documente cu nominalizarea clientului, prevãzute în <>Hotãrîrea Guvernului nr. 768/1992 .
6. Activitãţile în care încasãrile se realizeazã pe baza se bonuri cu valoare fixa (bilete de acces la spectacole, muzee, expoziţii, tîrguri şi oboare, grãdini zoologice şi botanice,biblioteci, locuri de parcare pentru autovehicule şi altele similare).
NOTA:
Activitãţile de la poziţiile 1, 2 şi 3 se excepteazã şi de la emiterea de bon de mina pe formular tipizat.
ANEXA 2
LISTA

activitãţilor care se excepteazã de la obligaţia de a utiliza aparate de marcat electronice
1. Cintarirea unor mase mai mari de 50 kg.
2. Cintarirea medicamentelor pentru prepararea retetelor în farmacii.
3. Cintarirea metalelor şi a pietrelor preţioase.
4. Cintarirea scrisorilor la serviciile poştale.
5. Vînzarea cu amãnuntul a produselor în pieţe, tîrguri, oboare (zone publice).
ANEXA 3
NORME METODOLOGICE

privind distribuirea şi utilizarea, de cãtre agenţii economici, a aparatelor de marcat electronice şi a balantelor electronice
1. a) Aparatul de marcat electronic )A.M.E. este un calculator specializat în înregistrarea valorii tranzacţiilor efectuate, vinzari sau servicii, într-o forma adecvatã specificului acestor tranzacţii. De acea, aparatul are variante specifice pentru:
- comerţul cu amãnuntul sau prestati de servicii;
- alimentaţia publica;
- industria hoteliera;
- schimbul valutar;
Specializarea menţionatã mai sus consta în aceea ca, fata de un calculator de uz general, A.M.E., indiferent de domeniul de utilizare, poseda:
- un afisaj dublu, pentru operator şi pentru client, pe care apar valorile introduse, precum şi operaţiunile efectuate;
- o tastatura cu funcţii specifice operaţiunilor de înregistrare a tranzacţiilor încheiate;
- un sistem de imprimare, care asigura tipãrirea bonului şi a unei benzi de control, în care se înregistreazã toate tranzacţiile efectuate. Sistemul de imprimare a benzii de control trebuie sa aibã un dispozitiv special pentru colectarea benzii tipãrite sub forma de role de hirtie;
- posibilitatea tipãririi unui raport X, de vizualizare a totalurilor tranzacţiilor efectuate, de la ultima golire a A.M.E. şi pînã în momentul raportului;
- posibilitatea de golire (ştergere a registrelor interne) cu tipãrirea în prealabil a unui raport Z, care conţine totalurile înregistrate, în acel moment, în aparat;
- posibilitatea de calcul automat a valorii T.V.A. datorate ca urmare a tranzacţiilor efectuate, pentru minimum doua niveluri de taxa;
- posibilitatea de calcul automat al valorilor totale supuse regimului de impozitare;
- posibilitatea de înregistrare separatã a plãţilor fãcute din casa sau a sumelor introduse în casa, din alte surse decît din vinzari, cu evidentierea lor separatã în raporturi;
- posibilitatea de corectare a valorilor introduse în timpul unei tranzacţii, cu gestionarea separatã a tuturor acestor valori;
- posibilitatea de anulare (VOID) a unei tranzacţii greşit înregistrate, dar în regim special şi cu totalizarea separatã a tuturor acestor valori;
- un bloc de chei pentru stabilirea regimului de lucru şi a drepturilor de acces la registrele interne ale aparatului.
b) Caracteristici tehnico-functionale minime
În tabelul care urmeazã sînt prezentate caracteristicile tehnico-functionale minime obligatorii:
--------------------------------------------------------------------------------
Nr. Caracteristica Valoarea
crt.
--------------------------------------------------------------------------------
1. Afisaj casier DA

2. Afisaj client DA

3. Înãlţime minima cifra afisaj 7 mm

4. Numãr minim cifre:
- introducere de valori 7
- totalizare 8
- total general care nu se şterge 10

5. Imprimanta bon DA

6. Imprimanta registru DA

7. Înãlţime minima cifra imprimanta 2,5 mm

8. Concordanta imprimarii bon/registru DA

9. Imposibilitatea imprimarii separate bon
sau registru. DA

10. Blocarea functionarii în absenta supor-
tului pentru imprimarea bonului sau
registrului DA

11. Imposibilitatea stergerii sau modificãrii
numãrului consecutiv de golire şi a tota-
lului general DA

12. Imposibilitatea înregistrãrii de valori
care sa aibã ca efect depãşirea capaci-
tatii registrelor interne, excepţia to-
talului general DA

13. Imposibilitatea programãrii aparatului
în alte situaţii decît dupã golire DA

14. Semnalizarea oricãrei secvente incorecte
de testare fãrã blocarea aparatului sau
perturbarea functionarii aparatului DA

15. Acumulator tampon care asigura pãstra-
rea informaţiilor, fãrã alimentarea
casei - minim 700 ore

16. Numãr minim de operatori 2

17. Informaţii minime în bonul pentru client:
- denumire agent economic DA
- cod fiscal agent economic DA
- cod raion emitent DA
- cod denumire produs DA
- încasãri parţiale şi totale DA
- numãrul curent al bonului DA
- data emiterii bonului DA
- taxa pe valoarea adãugatã calculatã
la total bon DA

18. Informaţiile minime în banca de control:
a) în regim de înregistrare:
- informaţiile din bonul de client, cu
excepţia denumirii şi a codului
fiscal ale agentului economic DA

b) în regim de închidere:
- totaluri încasãri pr grupe DA
- total încasãri DA
- total T.V.A. DA
- total corectii şi anulari DA
- total sume introduse şi scoase din
sertar DA
- numãrul bonurilor emise DA
- numãrul progresiv al aducerilor la zero DA
- total general care nu se şterge DA

2. Sînt aparate de marcat electronice, în sensul dispoziţiilor art. 1 şi 3 din hotãrîre, casele de marcat electronice şi casele concentratoare.
Casele de marcat electronice sînt aparate de marcat electronice care funcţioneazã automat, chiar dacã nu sînt conectate la alte sisteme.
Casele concentratoare sînt aparate de marcat electronice care, pe lîngã funcţiile caselor de marcat, pot accepta introducerea de date de la alte dispozitive (balante electronice, cititoare de coduri de bare, cititoare de cãrţi de credit, alte case de marcat) sau pot fi conectate la sisteme de calcul de nivel superior.
3. Pe teritoriul României nu este permisã decît distribuirea şi utilizarea de aparate de marcat electronice pentru care distribuitorul a obţinut, în prealabil, avizul de conformitate cu cerinţele impuse de prezentele norme, din partea unui organism desemnat de Ministerul Comerţului şi Ministerul Industriilor. Distribuitorii de aparate de marcat electronice sînt obligaţi sa însoţeascã fiecare aparat vîndut cu o copie, autentificatã cu ştampila şi semnatura proprie, a avizului emis de organismul sus-menţionat.
Utilizatorii de astfel de aparate sînt obligaţi sa pãstreze în buna stare aceste avize şi sa le prezinte, la cerere, organelor de control.
4. Agenţii economici care utilizeazã aparate de marcat electronice sînt obligaţi sa conserve registrele de casa, emise de aceste aparate, pe timpul prevãzut de legislaţia în vigoare.
5. Balantele electronice, în sensul art. 3 din hotãrîre, sînt balantele care permit afişarea simultanã, pe dispozitivele electronice, a masei cintarite a preţului unitar şi a valorii totale corespunzãtoare şi care pot fi echipate sau nu cu dispozitiv de imprimare şi emitere a bonului. Înregistrarea valorii marcate se face obligatoriu pe casa de marcat, în condiţiile prezentei hotãrîri.
6. Balantele electronice trebuie sa asigure, pentru client, afişarea vizibila a masei produsului cintarit, în unitãţi de masa legale, a preţului unitar exprimat în lei/unitate de masa şi a valorii totale în lei.
7. Distribuitorul de balante electronice este obligat, în conformitate cu prevederile legislaţiei metrologice în vigoare, sa solicite Biroului Roman de Metrologie Legalã aprobarea de model pentru fabricatia sau importul acestor mijloace de mãsurare.
8. Agenţii economici care achiziţioneazã balante electronice, fabricate în ţara sau din import, au obligaţia sa verifice existenta marcii metrologice de mode, a marcii de verificare metrologica, precum şi a buletinului de verificare în termen de valabilitate.
9. Agenţii economici care deţin şi utilizeazã balante electronice au obligaţia sa le exploateze corect, sa le declare la organele teritoriale ale Biroului Roman de Metrologie Legalã pentru luarea în evidenta şi sa solicite verificarea metrologica periodicã la termenele scadente, conform normelor în vigoare,sau ori de cîte ori au dubii cu privire la corectitudinea mãsurãtorilor efectuate.
10. Distribuitorul de aparate de marcat electronice şi balante cu afisaj electronic este obligat sa asigure service-ul în garanţie şi postgaranţie, precum şi materialele consumabile specifice, pe întreg teritoriul României, în conformitate cu durata de viata normata comunicatã de producãtor pentru respectiva clasa de aparate.
------------------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016