Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   HOTARIREA nr. 319 din 11 iunie 1992  privind dotarea si utilizarea de catre agentii economici a balantelor cu afisaj electronic si a aparatelor de marcat electronice    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

HOTARIREA nr. 319 din 11 iunie 1992 privind dotarea si utilizarea de catre agentii economici a balantelor cu afisaj electronic si a aparatelor de marcat electronice

EMITENT: GUVERNUL ROMANIEI
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL NR. 150 DIN 1 /7 /92
În temeiul art. 107 alin. (2) din Constituţia României şi în vederea asigurãrii exactitatii datelor contabile cerute de <>art. 2 din Legea contabilitãţii nr. 82/1991 ,

Guvernul României hotãrãşte:

ART. 1
În vederea asigurãrii protecţiei intereselor consumatorilor şi combaterii evaziunii fiscale, agenţii economici de pe teritoriul României sînt obligaţi sa utilizeze aparate de marcat electronice, cu ajutorul cãrora se emite bon pentru client, pentru vinzarile de bunuri şi prestãrile de servicii, inclusiv schimburi valutare.
Se excepteazã de la prevederile prezentului articol agenţii economici care, prin specificul activitãţii lor, utilizeazã documente cu regim special (bilete, tichete, abonamente, facturi, avize de expediţie şi altele), precum şi cei care desfac produse în pieţe, tîrguri sau oboare.
ART. 2
Încasarea oricãrei sume de la client pentru vinzarile de bunuri şi prestãrile de servicii se dovedeşte de cãtre agenţii economici numai prin registrul de casa emis de aparatul electronic, cu excepţiile prevãzute de art. 1 alin. 2.
În cazul defectarii aparatului de marcat electronic, pînã la repunerea în stare de funcţionare, în locul eliberãrii bonului, toate tranzacţiile se noteaza într-un registru de casa de mina, cu pagini numerotate, fãrã ştersãturi şi spaţii neutilizate, iar pentru clienţi se emite bon de mina pe formular tipizat.
ART. 3
Agenţii economici care desfãşoarã activitãţi de comerţ şi efectueazã vînzarea produselor prin cintarire sînt obligaţi sa utilizeze balante cu afisaj electronic al cantitãţii, preţului unitar şi valorii corespunzãtoare.
Agenţii economici care nu se doteaza cu astfel de balante sînt obligaţi sa-şi vinda produsele numai preambalate şi sigilate, cu înscrierea cantitãţii, preţului unitar şi a valorii corespunzãtoare, cu excepţia agenţilor economici care-şi desfãşoarã activitatea în pieţe taranesti, tîrguri sau oboare.
ART. 4
Fabricatia, importul şi utilizarea pe teritoriul României a aparatelor de marcat electronice şi a balantelor cu afisaj electronic sînt reglementate prin normele metodologice prevãzute în anexa, care fac parte integrantã din prezenta hotãrîre.
ART. 5
Începînd cu data de 1 ianuarie 1993, toţi agenţii economici prevãzuţi la art. 1 şi 3 din prezenta hotãrîre sînt obligaţi sa introducã şi sa utilizeze aparate de marcat electronice sau balante cu afisaj electronic.
Pentru agenţii economici infiintati dupã data de 1 ianuarie 1993, introducerea şi utilizarea aparatelor de marcat electronice cu afisaj electronic se vor face o data cu începerea activitãţii.
ART. 6
Constituie contravenţie urmãtoarele fapte, dacã nu sînt sãvîrşite în astfel de condiţii încît, potrivit legii penale, sa fie considerate infracţiuni:
1. fabricatia, importul şi utilizarea aparatelor de marcat electronice în alte condiţii decît cele prevãzute în normele metodologice, anexa la prezenta hotãrîre;
2. neintroducerea în termenele prevãzute de prezenta hotãrîre a aparatelor de marcat electronice sau a balantelor cu afisaj electronic;
3. încasarea oricãrei sume de la client, fãrã emiterea de bon, cu excepţia situaţiei prevãzute la art. 1 alin. 2;
4. defectarea intenţionatã de cãtre utilizatori, ori prepuşii acestora, a aparatelor de marcat electronice, a balantelor cu afisaj electronic, în scopul eludarii dispoziţiilor art. 1 şi art. 3 din prezenta hotãrîre;
5. nesesizarea în scris, în orice mod, a societãţii de service în termen de 24 de ore, indiferent de cauza defectarii, pentru repunerea în stare de funcţionare a aparatelor de marcat electronice şi a balantelor cu afisaj electronic.
ART. 7
Contravenţiile prevãzute la art. 6 pct. 1, 2 şi 3 se sancţioneazã cu amenda de la 5.000 lei la 10.000 lei, iar cele prevãzute la pct. 4 şi 5, cu amenda de la 3.000 lei la 7.000 lei.
Constatarea contravenţiilor şi aplicarea sancţiunilor se fac de organele de specialitate ale Ministerului Comerţului şi Turismului, Ministerului Economiei şi Finanţelor şi aparatului sau teritorial, ale poliţiei şi ale inspecţiei metrologice de stat.
Contravenţiilor prevãzute la <>art. 6 le sînt aplicabile dispoziţiile Legii nr. 32/1968 privind stabilirea şi sancţionarea contravenţiilor.
ART. 8
Prezenta hotãrîre intra în vigoare pe data publicãrii în Monitorul Oficial al României.

PRIM-MINISTRU
THEODOR STOLOJAN

Contrasemneazã:
-----------------
Ministrul industriei,
Dan Constantinescu

Ministrul economiei şi finanţelor,
George Danielescu

Ministrul bugetului, veniturilor statului
şi controlului financiar,
Florian Bercea

Ministrul comerţului şi turismului,
Constantin Fota


ANEXA 1
NORME METODOLOGICE

privind fabricatia, importul şi utilizarea de cãtre agenţii economici a balantelor cu afisaj electronic şi a aparatelor de marcat electronice
1. Sînt aparate de marcat electronice, în sensul dispoziţiilor art. 1 şi 3 din hotãrîre, casele de marcat electronice, terminalele electronice, balantele electronice dotate cu imprimante capabile sa emita bon pentru client şi registrul de casa pentru evidentele tranzacţiilor agenţilor economici.
Casele de marcat electronice sînt aparate de înregistrat operaţiuni numerice ori alfanumerice, introduse prin intermediul unei tastaturi ori al unui alt terminal adecvat, dotate cu dispozitive pentru imprimarea, pe un suport de control, a acestor date şi capabile sa emita bon pentru client, cît şi registrul de casa.
Terminalul electronic este un aparat de marcat electronic, cuplat pe o linie telefonica sau linie de comunicaţie standard cu o unitate centrala. Funcţiile terminalului electronic pot fi definite parţial şi/sau integral de cãtre utilizatori.
Balantele electronice dotate cu imprimante asigura determinarea masei unui corp, imprimarea bonului pentru client şi a registrului de casa pentru agentul economic.
Aparatele de marcat electronice trebuie sa fie dotate, de cãtre producãtor, cu doua dispozitive de afişare a valorii totale a tranzacţiei, unul dintre dispozitivele de afişare fiind destinat informãrii clientului.
Numãrul minim de cifre semnificative ale dispozitivului de afişare este de şase, plus doua cifre pentru valoarea zecimala.
Caracterele numerice ori alfanumerice afişate pentru client şi operator trebuie sa fie clare, uşor citibile şi sa aibã o înãlţime minima de 7 mm.
2. Aparatele de marcat electronice trebuie sa fie dotate, de cãtre producãtor, cu dispozitive de imprimare care sa asigure minimum urmãtoarele funcţii: tipãrirea simultanã sau în concordanta a bonului pentru client şi a registrului de casa pentru fiecare tranzacţie, calculul progresiv pentru bonurile emise în fiecare zi, calculul financiar cumulat zilnic, calculul totalului de control pe fiecare din articolele ori serviciile cu preţ programat pentru fiecare raion ori grupa de produse/clasa de servici, operarea de cãtre cel puţin doi casieri, aducerea automatã la zero la comanda imprimarii bonului de închidere zilnica.
3. Casa de marcat electronica, prin construcţie, trebuie sa garanteze o corespondenta unica între imprimarea bonului pentru client şi registrul de casa, iar tipãrirea separatã a acestor documente trebuie sa fie imposibila de cãtre operatori prin orice operaţiune automatã sau comanda manualã. Caracterele imprimate pe suport trebuie sa fie uşor citibile şi sa aibã o înãlţime minima de 2,5 mm.
4. În absenta suportului pentru imprimarea bonului pentru client şi a registrului de casa, dispozitivele de securitate trebuie sa împiedice funcţionarea casei de marcat electronice.
5. Un acumulator tampon trebuie sa garanteze conservarea conţinutului de date cel puţin 700 de ore în cazul lipsei tensiunii nominale de funcţionare a casei de marcat electronice.
6. Bonul emis pentru client trebuie sa conţinã imprimate minimum urmãtoarele informaţii:
- denumirea agentului economic care efectueazã vînzarea de bunuri sau prestarea de servicii;
- denumirea sau codul raionului emitent;
- codul produsului, prestaţiei sau denumirea acestora;
- încasãrile parţiale şi suma totalã încasatã;
- numãrul curent al bonului şi data emiterii acestuia;
- taxa pe valoarea adãugatã (corelat cu intrarea în vigoare a legii care reglementeazã acest impozit).
7. Registrul de casa trebuie sa conţinã imprimate datele înscrise pe bonurile emise pentru clienţi, data tipãririi bonului de închidere zilnica, date referitoare la suma totalã a încasãrilor fiecãrei zile, numãrul bonurilor emise şi cel progresiv al aducerii la zero.
8. Agenţii economici care utilizeazã case de marcat electronice sînt obligaţi sa conserve registrele de casa, emise de aceste aparate, pe timpul prevãzut de legislaţia în vigoare.
9. Pentru aparatele de marcat electronice din import, importatorul este obligat sa obţinã acordul prealabil al Ministerului Industriei şi al Ministerului Comerţului şi Turismului privind respectarea condiţiilor tehnice minimale pentru aceasta clasa de aparate prevãzute de prezentele norme.
10. Producãtorul sau importatorul de balante cu afisaj electronic are obligaţia ca, în conformitate cu Legea metrologiei nr. 27/1978 şi cu instrucţiunile de aplicare, sa ceara, la Inspecţia Metrologiei de Stat, efectuarea încercãrilor de model şi acordarea actului oficial "Aprobare de model" pentru fabricaţie sau import, înainte de lansarea în fabricaţie sau importul acestora.
11. Balantele cu afisaj electronic trebuie sa asigure pentru client afişarea vizibila a masei produsului cintarit în kg, valoarea produsului pe unitatea de masa exprimatã în lei/kg şi valoarea totalã în lei.
Afişarea masei produsului cintarit trebuie asigurata de cãtre dispozitive de afişare cu minimum cinci cifre, dintre care ultimele trei cifre servesc pentru afişarea valorii zecimale a masei.
Valoarea produsului pe unitatea de masa, exprimatã în lei/kg, se afişeazã pe dispozitive de afişare cu minimum cinci cifre, iar preţul total al produsului, pe dispozitive de afişare cu minimum şase cifre.
Aceste informaţii se afişeazã pentru client pe ecrane cu înãlţimea minima a caracterelor de 10 mm.
În lipsa unei mase de cintarit, indicaţiile pe ecranele balantelor cu afisaj electronic trebuie sa fie zero pentru toate cifrele din cele trei compartimente pe care se afişeazã informaţii pentru client.
12. Agenţii economici care achiziţioneazã balante cu afisaj electronic, fabricate în ţara sau din import, au obligaţia sa verifice existenta marcii metrologice de model pe produs şi sa solicite verificarea şi etalonarea iniţialã la centrele judeţene de metrologie, care elibereazã şi avizul de punere în funcţiune.
13. Agenţii economici care utilizeazã balante cu afisaj electronic au obligaţia sa le întreţinã şi sa le supunã periodic controlului metrologic de stat, conform normelor în vigoare.
14. Producãtorul sau importatorul de aparate de marcat electronice şi balante cu afisaj electronic este obligat sa asigure service-ul în garanţie şi postgaranţie, pe întreg teritoriul României, în conformitate cu durata de viata normata comunicatã de producãtor pentru aceasta clasa de aparate, înainte de lansarea fabricaţiei sau importul acestora.
----------------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016