Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   HOTARIREA Nr. 301 din 29 iunie 1993  privind instituirea regimului special de supraveghere a unor societati comerciale cu capital de stat aflate in situatie financiara critica    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

HOTARIREA Nr. 301 din 29 iunie 1993 privind instituirea regimului special de supraveghere a unor societati comerciale cu capital de stat aflate in situatie financiara critica

EMITENT: GUVERN
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL NR. 146 din 1 iulie 1993
Guvernul României hotãrãşte:

ART. 1
În vederea corectãrii neperformantei economico-financiare a societãţilor comerciale cu capital de stat nominalizate în anexa nr. 1, se instituie regimul special de supraveghere a acestora.
În sensul prezentei hotãrîri, prin supraveghere se înţelege:
a) controlul operaţiunilor economice şi financiare executate;
b) verificarea şi avizarea studiilor de fezabilitate elaborate în baza prevederilor Hotãrîrii Guvernului nr. 64/1991 şi a planurilor de redresare economico-financiarã elaborate de consiliile de administraţie în termen de 30 de zile de la intrarea în vigoare a prezentei hotãrîri;
c) participarea la stabilirea mãsurilor privind asanarea situaţiei financiare a societãţilor comerciale, prin:
- reducerea pierderilor şi rentabilizarea activitãţii;
- restabilirea echilibrului financiar şi a deplinei capacitãţi de plata;
- sporirea gradului de lichiditate şi accelerarea rotatiei capitalului;
- sporirea eficientei activitãţii în general;
d) aplicarea în relaţiile şi decontãrile cu terţii, privind aprovizionarea, producţia, desfacerea şi prestarea de servicii, a unui regim specific de izolare a societãţii comerciale fata de implicatiile blocajului financiar al altor agenţi economici, prin:
- mãsuri de recuperare a creanţelor scadente şi neîncasate;
- folosirea formelor de decontare garantate: cecuri, acreditive, garanţii bancare şi altele;
- oprirea producţiei fãrã desfacere asigurata şi a livrãrilor cãtre debitorii care nu-şi îndeplinesc obligaţiile de plata;
e) controlul angajãrii efectuãrii de cheltuieli şi plati cu acoperire corespunzãtoare din venituri încasate sau credite bancare, în scopul prevenirii acumularii de noi plati restante şi rambursarii datoriilor scadente;
f) sporirea lichiditatii generale prin:
- vînzarea activelor circulante cu mişcare lenta sau imobilizate, prin licitaţie şi în conformitate cu prevederile Hotãrîrii Guvernului nr. 412/1992; în cazul în care aceste active nu se pot valorifica în acest mod, consiliile de administraţie pot aproba valorificarea acestora potrivit pct. 11 din anexa nr. 4 la Hotãrîrea Guvernului nr. 634/1991;
- vînzarea activelor fixe, potrivit prevederilor Legii nr. 58/1991;
g) completarea necesarului de lichiditate prin angajarea de credite bancare, cu asigurarea de garanţii corespunzãtoare;
h) urmãrirea îndeplinirii planurilor de redresare economico-financiarã elaborate de fiecare societate comercialã supravegheatã;
i) pregãtirea societãţilor comerciale pentru privatizare.
ART. 2
Regimul special de supraveghere economico-financiarã se exercita prin comisii de supraveghere, constituite la nivelul fiecãrei societãţi comerciale nominalizate în anexa nr. 1, formate din reprezentanţi-experţi ai Ministerului Finanţelor, Ministerului Industriilor, Fondului Proprietãţii de Stat şi Bãncii Naţionale a României.
ART. 3
Constituirea, coordonarea şi conducerea comisiilor de supraveghere se asigura de cãtre Comitetul de Restructurare. Componenta Comitetului de Restructurare şi modul de lucru al acestuia sînt prevãzute în anexa nr. 2 la prezenta hotãrîre.
ART. 4
Societãţile comerciale supuse regimului prevãzut de prezenta hotãrîre vor pãstra disponibilitãţile în lei şi în valuta şi îşi vor efectua toate operaţiunile de încasãri şi plati, indiferent de natura acestora, printr-o singura banca.
ART. 5
Planurile de redresare economico-financiarã elaborate de societãţile comerciale supravegheate vor cuprinde, în mod imperativ, mãsuri concrete de restructurare, inclusiv cu aplicabilitate imediata.
Aceste mãsuri vor urmãri, cu prioritate, efectuarea ajustarilor necesare în volumul şi structura producţiei, avîndu-se în vedere şi închiderea capacitãţilor de producţie excedentare şi/sau reducerea forţei de munca ineficient ocupate.
Pe baza consultãrilor cu creditorii şi luind în considerare resursele de care dispun efectiv, societãţile comerciale vor formula propuneri privind completarea necesarului de lichiditate pentru aplicarea planurilor de redresare economico-financiarã. Cuantumul acestor resurse financiare se aproba de cãtre Comitetul de Restructurare, care va stabili şi sursele de finanţare, în urmãtoarea ordine:
- garanţii guvernamentale la credite bancare;
- alocaţii bugetare directe.
ART. 6
Planurile de redresare economico-financiarã, avizate de comisia de supraveghere, se supun spre aprobare Comitetului de Restructurare.
În cazul în care planurile prezentate nu sînt aprobate, Comitetul de Restructurare va formula, în termen de 15 zile de la primirea acestora, propuneri concrete de ameliorare.
Dacã consiliile de administraţie ale societãţilor comerciale supravegheate nu îşi insusesc aceste propuneri, Comitetul de Restructurare va putea decide diminuarea sau, dupã caz, neacordarea sprijinului financiar prevãzut la art. 5.
ART. 7
Creditarea societãţilor comerciale nominalizate în anexa nr. 1, ulterior intrãrii în vigoare a prezentei hotãrîri, şi în absenta unor garanţii acoperitoare, atrage dupã sine asumarea unui risc sporit de cãtre eventualii creditori.
Pînã la aprobarea de cãtre Comitetul de Restructurare a planurilor de redresare economico-financiarã şi stabilirea plafoanelor de creditare bancarã în limita cãrora se acorda garanţii guvernamentale, bãncilor comerciale li se recomanda sa acorde credite bancare pentru desfãşurarea normalã a activitãţii societãţilor comerciale nominalizate, pe baza avizului favorabil al comisiilor de supraveghere constituite la nivelul acestora.
Creditarea de cãtre bãncile comerciale a societãţilor comerciale nominalizate, dupã aprobarea planurilor de redresare economico-financiarã, se va face cu urmãrirea încadrãrii stricte în limita plafoanelor stabilite de Comitetul de Restructurare. În acest scop, contractarea de credite bancare se va face numai cu avizul comisiilor de supraveghere.
ART. 8
Comisiile de supraveghere au obligaţia de a urmãri respectarea stricta a mãsurilor cuprinse în planurile de redresare economico-financiarã, raportind lunar Comitetului de Restructurare despre modul de îndeplinire a acestor planuri şi recomandind mãsuri de adaptare şi ameliorare a lor, în funcţie de condiţiile nou-apãrute.
ART. 9
În cazul în care se constata ca societãţile comerciale se abat de la mãsurile cuprinse în planurile de redresare economico-financiarã aprobate, comisiile de supraveghere vor recomanda Comitetului de Restructurare adoptarea de mãsuri corespunzãtoare, în urmãtoarea ordine:
- înlocuirea conducerii societãţii comerciale respective;
- retragerea sustinerii financiare, inclusiv a garanţiilor aferente creditelor neutilizate încã, cu notificarea imediata a bãncii creditoare;
- declararea stãrii de incapacitate de plata potrivit art. 12 al Legii nr. 76/1992, putindu-se merge pînã la iniţierea procedurii de lichidare.
ART. 10
În termen de maximum 180 de zile de la instituirea regimului de supraveghere a respectivei societãţi comerciale, în cazul în care situaţia economico-financiarã nu se amelioreaza în mod semnificativ, comisia de supraveghere este obligatã sa prezinte Comitetului de Restructurare un raport fundamentat, conţinînd recomandãri privind încetarea activitãţii societãţii şi intrarea în conservare sau, dupã caz, lichidarea societãţii respective.
Comitetul de Restructurare este obligat ca, în termen de 15 zile de la primirea raportului, sa propunã Guvernului spre aprobare soluţiile considerate optime.
ART. 11
Declanşarea procedurii de lichidare poate fi suspendatã pe timp de 90 de zile numai la cererea expresã a Fondului Proprietãţii de Stat şi a Fondului Proprietãţii Private competent, termen în care societatea comercialã respectiva trebuie privatizata.
ART. 12
În cazul ameliorãrii substanţiale a stãrii financiare a societãţii comerciale ca rezultat al aplicãrii planului de redresare, comisia de supraveghere va recomanda Comitetului de Restructurare scoaterea de sub supraveghere a respectivei societãţi comerciale.
În baza avizului favorabil al Comitetului de Restructurare, Guvernul va putea aproba aceasta mãsura, societatea comercialã respectiva reintrind în relaţii normale cu sistemul bancar şi ceilalţi creditori.
ART. 13
Pentru stimularea activitãţii membrilor comisiilor de supraveghere şi ai aparatului tehnic al Comitetului de Restructurare, Guvernul poate stabili, în funcţie de rezultate, acordarea, din bugetele instituţiilor reprezentate, de indemnizaţii lunare.
ART. 14
Regimul special de supraveghere instituit prin prezenta hotãrîre, ca şi activitatea comisiilor de supraveghere şi a Comitetului de Restructurare înceteazã, de drept, în momentul începerii activitãţii Agenţiei de Restructurare.

PRIM-MINISTRU
NICOLAE VACAROIU

Contrasemneazã:
---------------
Ministru de stat,
preşedintele Consiliului pentru Coordonare,
Strategie şi Reforma Economicã,
Misu Negritoiu

Ministru de stat, ministrul finanţelor,
Florin Georgescu

Ministrul industriilor,
Dumitru Popescu

Preşedintele Consiliului de
administraţie al Fondului Proprietãţii de Stat,
Emil Dima

ANEXA 1

LISTA
societãţilor comerciale cu capital de stat supuse regimului special de supraveghere
----------------------------------------------------------------------------
Nr. Denumirea societãţii comerciale Sectorul
crt.
----------------------------------------------------------------------------
1. PETROMIDIA - S.A. Navodari Chimie-petrochimie
2. TURNU - S.A. Turnu Magurele Chimie
3. SOFERT - S.A. Bacau Chimie
4. DOLJCHIM - S.A. Craiova Chimie
5. SOMETRA - S.A. Copsa Mica Metalurgie
6. AVIOANE - S.A. Craiova Construcţii de maşini
7. SIDERCA - S.A. Calarasi Metalurgie
8. TURBOMECANICA - S.A. Bucureşti Construcţii de maşini
9. AMPELUM - S.A. Zlatna Metalurgie
10. AZOCHIM - S.A. Piatra-Neamt Chimie
11. CARBOSIN - S.A. Copsa Mica Chimie-petrochimie
12. DUNACOR - S.A. Brãila Chimie
13. C.S.R. - S.A. Resita Metalurgie
14. ARIS - S.A. Arad Construcţii de maşini
15. SEMANATOAREA - S.A. Bucureşti Construcţii de maşini
16. ROMAERO - S.A. Bucureşti Construcţii de maşini
17. GENERAL TURBO - S.A.Bucureşti Construcţii de maşini
18. FECNE - S.A. Bucureşti Construcţii de maşini
19. ARTROM - S.A. Slatina Metalurgie
20. MAT - S.A. Craiova Construcţii de maşini
21. I.M.G. - S.A. Bucureşti Construcţii de maşini
22. STEAUA ELECTRICA - S.A. Fieni Electrotehnica, elec-
tronica
23. I.A.R. - S.A. Braşov Construcţii de maşini
24. ALUM - S.A. Tulcea Metalurgie
25. I.C.M.U.G. - S.A. Giurgiu Construcţii de maşini
26. I.U.G. - S.A. Craiova Construcţii de maşini
27. GRANITUL - S.A. Bucureşti Materiale de con-
structii
28. DUNAREANA - S.A. Giurgiu Textile
29. ROMPROTEINE - S.A. Curtea de Arges Chimie
30. ARCHIM - S.A. Arad Chimie
----------------------------------------------------------------------------

ANEXA 2

Componenta Comitetului de Restructurare şi modul de lucru al acestuia

Componenta Comitetului de Restructurare este urmãtoarea:
----------------------------------------------------------------------------
Instituţia reprezentatã Nivel de reprezentare
----------------------------------------------------------------------------
1. Ministerul Industriilor Secretar de stat
2. Fondul Proprietãţii de Stat Director executiv
3. Fondurile Proprietãţii Private Director executiv
4. Consiliul pentru Coordonare, Strategie şi
Reforma Economicã Secretar de stat
5. Ministerul Finanţelor Secretar de stat
6. Banca Nationala a României Viceguvernator
7. Bãnci comerciale cu capital de stat creditoare Vicepreşedinţi
----------------------------------------------------------------------------
Instituţiile menţionate vor nominaliza, în termen de 5 zile de la intrarea în vigoare a prezentei hotãrîri, membrii desemnaţi sa le reprezinte, precum şi cîte o persoana care sa poatã înlocui reprezentantul desemnat în caz de indisponibilitate a acestuia.
Fiecare membru al Comitetului de Restructurare dispune de un singur vot. Reprezentanţii bãncilor comerciale creditoare au drept de vot numai cu privire la societãţile comerciale pe care le crediteaza. Reprezentanţii Fondului Proprietãţii Private au drept de vot numai cu privire la societãţi comerciale la care deţin acţiuni.
Deciziile se iau prin votul majoritãţii simple a celor abilitaţi sa voteze în problema dezbatuta, cu excepţia avizãrii recomandarii de lichidare (prevãzutã la art. 10 al prezentei hotãrîri), unde este necesarã o majoritate calificatã de doua treimi din membrii abilitaţi sa voteze.
Cu privire la decizia de stabilire a plafoanelor de creditare bancarã în limita cãrora se acorda garanţii guvernamentale (potrivit art. 5 din prezenta hotãrîre), reprezentantul Ministerului Finanţelor are drept de veto.
Comitetul de Restructurare va acţiona şi ca arbitru pentru soluţionarea divergentelor apãrute între comisiile de supraveghere constituite potrivit prezentei hotãrîri şi organele de conducere ale societãţilor comerciale supravegheate. Soluţiile pronunţate au caracter definitiv şi se iau cu majoritate de voturi, în termen de maximum 5 zile de la sesizare.
Reprezentantul Fondului Proprietãţii de Stat este preşedintele Comitetului de Restructurare şi conduce şedinţele acestuia. Secretariatul este asigurat de Ministerul Finanţelor.
Comitetul se reuneste în şedinţe saptaminale sau, la propunerea preşedintelui, de mai multe ori pe saptamina, dacã dimensiunea şi urgenta problemelor o impun.
Pentru îndeplinirea atribuţiilor sale, Comitetul de Restructurare îşi va putea crea un aparat tehnic de lucru, constituit din specialişti puşi la dispoziţie de instituţiile reprezentate.
Acesta va sprijini fundamentarea deciziilor, pe baza analizei proprii a informaţiilor şi recomandãrilor furnizate de comisiile de supraveghere care funcţioneazã la nivelul societãţilor comerciale.
Comitetul de restructurare va prezenta Guvernului, lunar sau ori de cîte ori este necesar, rapoarte privind rezultatele obţinute, însoţite de propuneri concrete de mãsuri.

---------------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016