Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   HOTARIREA nr. 254 din 8 mai 1992  pentru aprobarea Regulamentului-cadru privind organizarea si functionarea Fondului Proprietatii de Stat    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

HOTARIREA nr. 254 din 8 mai 1992 pentru aprobarea Regulamentului-cadru privind organizarea si functionarea Fondului Proprietatii de Stat

EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 121 din 5 iunie 1992

Guvernul României hotãrãşte:
Se aproba Regulamentul-cadru privind organizarea şi funcţionarea Fondului Proprietãţii de Stat, prevãzut în anexa la prezenta hotãrîre.
PRIM-MINISTRU

THEODOR STOLOJAN



Contrasemneazã:

-----------------

p. Ministrul economiei şi finanţelor,

Florian Bercea



Preşedintele Agenţiei Naţionale

pentru Privatizare şi Dezvoltarea

Întreprinderilor Mici şi Mijlocii,

Adrian Severin



ANEXA 1
REGULAMENT-CADRU

privind organizarea şi funcţionarea Fondului Proprietãţii de Stat
ART. 1
Natura juridicã
1.1. Fondul Proprietãţii de Stat constituit potrivit prevederilor <>Legii privatizãrii societãţilor comerciale nr. 58/1991 , denumita în continuare lege, este o instituţie publica, cu personalitate juridicã, cu caracter comercial şi financiar.
1.2. Fondul Proprietãţii de Stat deţine iniţial, în proprietate, 70% din acţiunile şi pãrţile sociale ale societãţilor comerciale, atribuite şi transmise prin acte de transmitere întocmite potrivit anexei la prezentul regulament.
1.3. Fondul Proprietãţii de Stat administreazã şi gestioneazã acţiunile şi pãrţile sociale deţinute de statul roman în societãţile comerciale.
1.4. Fondul Proprietãţii de Stat îşi desfãşoarã activitatea cu respectarea prevederilor legii, ale prezentului regulament şi ale celorlalte dispoziţii legale.
ART. 2
Denumirea
2.1. Instituţia publica prevãzutã la art. 1.1. din prezentul regulament poarta denumirea Fondul Proprietãţii de Stat.
2.2. Denumirea şi sediul social trebuie sa figureze cu caractere vizibile pe toate documentele emise de Fondul Proprietãţii de Stat.
ART. 3
Obiectul de activitate
3.1. Obiectul de activitate al Fondului Proprietãţii de Stat consta în:
a) administrarea şi gestionarea participatiei statului la societãţile comerciale, conform condiţiilor şi modalitãţile prevãzute de lege şi de Acordul actionarilor, aprobat prin Legea privind statutul-cadru al Fondului Proprietãţii Private;
b) exercitarea drepturilor şi obligaţiilor ce îi revin în calitate de acţionar al societãţilor comerciale;
c) întocmirea şi prezentarea, la Guvern pentru informare şi la Parlament pentru aprobare, a programului anual de privatizare, care va trebui sa ia în considerare recomandãrile fãcute de Fondurile Proprietãţii Private;
d) definirea, pe de o parte, a criteriilor de performanta minima pentru societãţile comerciale şi, pe de alta parte, a politicii lor de dividende, conform prevederilor Acordului actionarilor;
e) determinarea şi luarea, în colaborare cu fiecare Fond al Proprietãţii Private, a tuturor mãsurilor, directe sau indirecte, în condiţiile prevãzute de lege, pentru privatizarea şi restructurarea societãţilor comerciale sau, dupã caz, pentru lichidarea societãţilor comerciale care nu sînt rentabile; modalitãţile de restructurare a societãţilor comerciale, precum şi împãrţirea competentelor pentru operaţiunile de privatizare sînt determinate conform Acordului actionarilor;
f) cooperarea cu Fondul Proprietãţii Private la realizarea mãsurilor iniţiate de acesta pentru accelerarea procesului de privatizare;
g) reducerea participatiei sale la capitalul social al societãţilor comerciale pînã la privatizarea integrala a acestora, potrivit programului anual de privatizare şi în condiţiile prevãzute în Acordul actionarilor;
h) luarea mãsurilor necesare în vederea vinzarii de acţiuni ale societãţilor comerciale în beneficiul salariaţilor şi membrilor conducerii respectivelor societãţi comerciale, conform dispoziţiilor art. 48 din lege;
i) acordarea, conform dispoziţiilor legii şi cu respectarea dispoziţiilor privind activitatea bancarã, de credite pentru cumpãrarea de acţiuni sau active ale societãţilor comerciale în cadrul privatizãrii acestora;
j) efectuarea, direct sau indirect, de orice alte operaţiuni comerciale, financiare, mobiliare sau imobiliare necesare realizãrii obiectului sau de activitate;
k) acordarea şi primirea de orice asigurãri şi garanţii necesare realizãrii obiectului sau de activitate, cu respectarea prevederilor legale.
ART. 4
Sediul social
4.1. Fondul Proprietãţii de Stat are sediul în Bucureşti, str.C.A. Rosetti nr. 21, sectorul 1.
4.2. Consiliul de administraţie al Fondului Proprietãţii de Stat poate infiinta, în funcţie de criterii de eficienta şi de gestiune, filiale, sucursale, reprezentante şi altele asemenea în ţara sau strãinãtate.
ART. 5
Durata
5.1. Fondul Proprietãţii de Stat îşi înceteazã, de drept, potrivit legii, activitatea pe durata realizãrii integrale a privatizãrii societãţilor comerciale stabilite de art. 2 din lege.
ART. 6
Consiliul de administraţie, componenta, durata mandatului
6.1. Consiliul de administraţie este compus din personalitãţi recunoscute pentru competenta lor profesionalã,în domeniul economic, financiar, juridic sau industrial, precum şi pentru inaltele lor calitãţi morale.
6.2. Consiliul de administraţie este compus din:
a) 5 membri numiţi de Preşedintele României;
b) 3 membri numiţi de Biroul permanent al Senatului;
c) 3 membri numiţi de Biroul permanent al Camerei Deputaţilor;
d) 5 membri numiţi de Guvern dintre cadrele de conducere ale organelor centrale ale administraţiei publice;
e) secretarul de stat pentru privatizare.
6.3. Fiecare membru al consiliului de administraţie este numit pe o perioada de 5 ani.
Mandatul membrilor consiliului de administraţie poate fi reînnoit o singura data.
6.4. Fondul de remunerare a administratorilor şi onorariile cenzorilor sînt supuse spre aprobare Parlamentului, în cadrul programului anual de privatizare.
6.5. Membrii consiliului de administraţie nu pot fi revocaţi decît de autoritatea ce i-a numit.
ART. 7
Şedinţele consiliului de administraţie
7.1. Consiliul de administraţie se întruneşte cel puţin o data pe luna, în şedinţa ordinarã.
7.2. Consiliul de administraţie poate fi convocat în şedinţa extraordinarã de cãtre preşedinte sau la cererea a cel puţin 5 dintre membrii sãi.
7.3. Şedinţele consiliului de administraţie trebuie convocate în scris cu cel puţin 5 zile înainte de data fixatã, iar convocarea trebuie sa conţinã ordinea de zi; în caz de urgenta, termenul de 5 zile va putea fi redus, iar convocarea efectuatã oral, cu condiţia de a se mentiona aceasta situaţie în procesul-verbal al respectivei şedinţe.
7.4. Şedinţele consiliului de administraţie sînt conduse de preşedinte sau, în absenta acestuia, de cãtre vicepreşedinte.
7.5. Consiliul de administraţie lucreazã valabil în prezenta a cel puţin 12 dintre membrii sãi. Deciziile sînt luate cu votul a 3/4 din numãrul membrilor prezenţi.
7.6. Consiliul de administraţie numeşte un secretar, care are sarcina de a întocmi procesul-verbal al respectivei şedinţe.
ART. 8
Atribuţiile consiliului de administraţie
8.1. Consiliul de administraţie exercita toate prerogativele necesare realizãrii, în condiţiile legii, a obiectului de activitate al Fondului Proprietãţii de Stat avînd, în acest scop, urmãtoarele atribuţii principale:
a) alege dintre membrii sãi, cu o majoritate de 3/4, un preşedinte şi un vicepreşedinte; secretarul de stat pentru privatizare nu poate fi ales în nici una dintre aceste funcţii;
b) aproba decizia preşedintelui consiliului de administraţie de numire sau revocare a directorului general executiv;
c) determina principiile şi modalitãţile de organizare, funcţionare şi gestionare al Fondului Proprietãţii de Stat, precum şi orice modificare a acestora, pe baza propunerilor preşedintelui consiliului de administraţie, cu acordul Agenţiei Naţionale pentru Privatizare şi Dezvoltarea Întreprinderilor Mici şi Mijlocii şi al Ministerului Economiei şi Finanţelor;
d) stabileşte condiţiile de numire, revocare şi remunerare ale reprezentanţilor Fondului Proprietãţii de Stat în adunãrile generale ale actionarilor din societãţile comerciale;
e) adopta criteriile de performanta minima ale societãţilor comerciale, propuse de preşedintele consiliului de administraţie;
f) adopta planul strategic al Fondului Proprietãţii de Stat, prezentat de preşedintele consiliului de administraţie;
g) adopta programul anual de privatizare, propus de preşedintele consiliului de administraţie;
h) aproba bugetul de venituri şi cheltuieli, raportul anual de activitate, precum şi orice alte documente prezentate de cãtre preşedintele consiliului de administraţie;
i) prezintã spre informare Guvernului şi spre aprobare Parlamentului programul anual de privatizare şi raportul anual de activitate; dupã aprobare, programul anual de privatizare şi raportul anual de activitate sînt publicate în Monitorul Oficial al României;
j) ia mãsurile necesare, împreunã cu Fondurile Proprietãţii Private, pentru punerea în practica şi realizarea programului anual de privatizare;
k) stabileşte modalitãţile de vînzare de acţiuni ale societãţilor comerciale deţinute de Fondul Proprietãţii de Stat, în condiţiile prevãzute în Acordul actionarilor;
l) da mandat Fondului Proprietãţii Private pentru negocierea condiţiilor de vînzare integrala a acţiunilor societãţilor comerciale arondate la acest fond, în condiţiile prevãzute de lege;
m) aproba modalitãţile de efectuare şi de utilizare a veniturilor Fondului Proprietãţii de Stat, ţinînd cont de dispoziţiile art. 38 al legii, în special pentru:
- depunerea în conturi purtãtoare de dobinzi;
- efectuarea de investiţii în societãţile comerciale, dacã sînt necesare pentru restructurarea acestor societãţi, fãrã ca prin aceasta sa mãreascã participarea statului la capitalul social al respectivelor societãţi comerciale;
- acordarea, cu respectarea regulilor şi dispoziţiilor legale privind activitatea bancarã, de credite persoanelor fizice romane sau persoanelor juridice romane, cu capital privat, pentru a le facilita cumpãrarea de acţiuni, pãrţi sociale sau active ale societãţilor comerciale;
- finanţarea cheltuielilor referitoare la pregãtirea şi realizarea privatizãrii societãţilor comerciale prevãzute de art. 2 din lege;
n) stabileşte remuneraţia membrilor consiliului de administraţie, pe baza avizului Guvernului; remuneraţia membrilor consiliului de administraţie este compusa dintr-o parte fixa şi o parte variabila;
o) aproba onorariile cenzorilor, pe baza avizului Ministerului Economiei şi Finanţelor;
p) numeşte şi revoca reprezentanţii Fondului Proprietãţii de Stat în adunãrile generale ale societãţilor comerciale, stabileşte modalitãţile de remunerare a acestora în condiţiile prevãzute în Acordul actionarilor;
r) angajeazã şi realizeazã orice alte operaţiuni comerciale legate de obiectul de activitate al Fondului Proprietãţii de Stat, cu respectarea prevederilor legale.
ART. 9
Atribuţiile preşedintelui consiliului de administraţie
9.1. Preşedintele consiliului de administraţie aduce la îndeplinire hotãrîrile consiliului de administraţie.
9.2. Preşedintele consiliului de administraţie exercita, în principal, urmãtoarele atribuţii:
a) propune spre aprobare, consiliului de administraţie principiile de gestiune, de administrare şi de funcţionare ale Fondului Proprietãţii de Stat, precum şi orice modificare a acestora;
b) propune, spre aprobare, consiliului de administraţie planul strategic al Fondului Proprietãţii de Stat;
c) determina criteriile de performanta minima a societãţilor comerciale şi le supune, spre aprobare, consiliului de administraţie;
d) prezintã, spre aprobare, programul anual de privatizare, bugetul de venituri şi cheltuieli pentru exerciţiul economico-financiar urmãtor, raportul anual de activitate, raportul asupra îndeplinirii exerciţiului bugetar expirat, precum şi orice alt document care trebuie supus aprobãrii consiliului de administraţie;
e) semneazã sau aproba contractele încheiate în numele Fondului Proprietãţii de Stat;
f) numeşte şi revoca directorul general executiv, cu acordul consiliului de administraţie;
g) aproba operaţiunile de plati şi încasãri în numele Fondului Proprietãţii de Stat;
h) deleagã o parte din atribuţiile sale vicepreşedintelui şi directorului general executiv şi controleazã activitatea şi deciziile acestuia din urma;
i) numeşte şi revoca organele de conducere ale Fondului Proprietãţii de Stat;
j) angajeazã şi reprezintã Fondul Proprietãţii de Stat în raporturile cu terţii, precum şi în fata instanţelor jurisdicţionale.
9.3. De asemenea, preşedintele consiliului de administraţie ia toate mãsurile pe care le considera necesare pentru buna administrare şi gestionare economicã şi financiarã a Fondului Proprietãţii de Stat.
9.4. Preşedintele consiliului de administraţie rãspunde pentru activitãţile sale în fata consiliului de administraţie.
9.5. În caz de absenta a preşedintelui ori în cazul în care funcţia de preşedinte este vacanta, vicepreşedintele se substituie preşedintelui în toate drepturile şi obligaţiile acestuia.
ART. 10
Rãspunderea administratorilor
10.1. Membrii consiliului de administraţie rãspund, în exercitarea mandatului lor, personal şi solidar.
10.2. Membrii consiliului de administraţie al Fondului Proprietãţii de Stat nu pot fi, în acelaşi timp:
a) membri în consiliile de administraţie ale Fondului Proprietãţii Private;
b) administratori ai societãţilor comerciale în curs de privatizare;
c) administratori ai societãţilor comerciale privatizate, decît dupã expirarea unei perioade de 2 ani de la data privatizãrii acestora.
10.3. Membrii Consiliului de administraţie al Fondului Proprietãţii de Stat nu pot avea nici o participare directa sau indirecta la societãţile financiare sau comerciale care controleazã una sau mai multe societãţi comerciale privatizate, decît dupã 2 ani de la data privatizãrii acestora.
ART. 11
Directorul general executiv
11.1. Directorul general executiv este numit şi revocat de cãtre preşedintele consiliului de administraţie, cu acordul consiliului de administraţie.
11.2. Directorul general executiv exercita atribuţiile delegate de preşedintele consiliului de administraţie, sub controlul acestuia.
ART. 12
Contabilitatea
12.1. Fondul Proprietãţii de Stat tine evidenta contabila conform normelor legale şi cu respectarea prezentului Regulament-cadru de organizare şi funcţionare.
ART. 13
Cenzorii
13.1. Cenzorii Fondului Proprietãţii de Stat sînt numiţi şi revocaţi de cãtre birourile permanente ale celor doua Camere ale Parlamentului, la propunerea Ministerului Economiei şi Finanţelor.
13.2. Numãrul de cenzori titulari, precum şi numãrul de cenzori supleanţi este de 3.
13.3. Cenzorii titulari şi cenzorii supleanţi sînt numiţi pentru o perioada de 5 ani, iar mandatul lor poate fi reînnoit, o singura data, pentru o perioada de 3 ani, în condiţiile prevãzute de lege.
13.4. Cenzorii întreprind demersurile necesare pentru:
a) certificarea bilanţului şi a contului de profit şi pierderi;
b) certificarea remuneraţiei administratorilor;
c) întocmirea şi prezentarea în consiliul de administraţie a raportului privind bilanţul exerciţiului economico-financiar încheiat.
13.5. Raportul cenzorilor şi certificarile de mai sus sînt anexate raportului de activitate anual al Fondului Proprietãţii de Stat, care se prezintã Guvernului spre informare şi Parlamentului spre aprobare.
ART. 14
Dizolvarea şi lichidarea
14.1. Consiliul de administraţie al Fondului Proprietãţii de Stat, la expirarea perioadei de 7 ani prevãzute de lege, va prezenta un raport de activitate, care va fi supus Parlamentului, pentru a decide asupra continuãrii activitãţii Fondului Proprietãţii de Stat sau asupra încetãrii activitãţii acestuia.
14.2. Lichidarea Fondului Proprietãţii de Stat se efectueazã cu respectarea dispoziţiilor prevãzute de lege.
ART. 15
Dispoziţii finale
15.1. Capitalul social stabilit conform prevederilor art. 1 alin. 1.2 nu se ia în calcul la raportarile statistice şi economico-financiare, întocmite la nivel naţional.
15.2. Modificarea prezentului regulament se aproba de cãtre Guvern, la propunerea consiliului de administraţie.
15.3. Anexa face parte integrantã din prezentul regulament.

ANEXA
(LA REGULAMENTUL-CADRU)

Act de transmitere a 70% din acţiunile sau pãrţile sociale ale societãţilor comerciale
Între:
- statul roman, denumit în cele ce urmeazã statul, reprezentant de Ministerul Economiei şi Finanţelor, prin........., în calitate de ministru, pe de o parte,
şi:
- Fondul Proprietãţii de Stat, denumit în cele ce urmeazã fondul, legal reprezentat prin........, în calitate de preşedinte al consiliului de administraţie, pe de alta parte,
s-a încheiat prezentul act de transmitere.
PREAMBUL

<>Legea nr. 15/1990 a prevãzut condiţiile de reorganizare a unitãţilor economice de stat în regii autonome şi societãţi comerciale.
<>Legea nr. 58/1991 a stabilit condiţiile şi modalitãţile de privatizare a societãţilor comerciale.
<>Art. 24 din Legea nr. 58/1991 a prevãzut ca fondul deţine iniţial 70% din capitalul social al societãţilor comerciale.
În consecinta, au fost convenite urmãtoarele:
- Potrivit actului constitutiv din data de........şi cererii de înmatriculare din data de .........., înregistratã în data de...... la Registrul Comerţului de pe lîngã Camera de Comerţ şi Industrie a fost creata o societate comercialã cu denumirea.........., sub forma juridicã de societate pe acţiuni/societate cu rãspundere limitatã, denumita în continuare societate, cu un capital social de........lei, compus din.........acţiuni/pãrţi sociale, cu o valoare nominalã de.........lei fiecare.
- Statul este, pînã la data semnãrii prezentului act de transmitere, acţionarul/asociatul unic al societãţii, potrivit <>art. 20 din Legea nr. 15/1990 .
ART. 1
Transmitere
Statul transmite, pe baza prezentului act, fondului 70% din capitalul social al societãţii, care reprezintã..........acţiuni/pãrţi sociale, în valoare nominalã de...........lei fiecare, la data înregistrãrii cererii de înmatriculare la Registrul Comerţului.
Transmiterea se materializeaza prin prezentul act.
ART. 2
Depozit şi înregistrare
Prezentul act se înregistreazã la Registrul Comerţului de pe lîngã Camera de Comerţ şi Industrie de la sediul social al societãţii. Fondul se obliga sa înscrie societatea pe lista societãţilor comerciale, din al cãror capital social i s-a transmis 70%.
Fondul se obliga sa publice aceasta lista în Monitorul Oficial al României.
ART. 3
Condiţii speciale
Încheierea şi înregistrarea prezentului act nu sînt supuse la nici o remuneraţie, nici la un alt drept sau la alta taxa de orice natura ar fi acestea.
Întocmit la........., la data de.........., în 4 exemplare.

Statul, Fondul,

-------------------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016