Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   HOTARIREA Nr. 1196 din 12 noiembrie 1990  privind infiintarea Bancii Agricole - S.A.    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

HOTARIREA Nr. 1196 din 12 noiembrie 1990 privind infiintarea Bancii Agricole - S.A.

EMITENT: Guvernul Romaniei
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 129 din 19 noiembrie 1990
Guvernul României hotãrãşte:

ART. 1
Pe data de 1 decembrie 1990 se înfiinţeazã Banca Agricolã - societate comercialã pe acţiuni. Pe aceeaşi data se desfiinţeazã Banca pentru Agricultura şi Industrie Alimentara.
Sediul central al bãncii este în municipiul Bucureşti, str. Smirdan nr. 3. Banca are în ţara sucursale, filiale, agenţii şi reprezentante.
ART. 2
Banca îşi începe activitatea cu un capital social subscris de stat de 6.000.000.000 lei, împãrţit în 1.200.000 de acţiuni nominative în valoare de 5.000 lei fiecare.
Capitalul vãrsat la data infiintarii bãncii este de 3.000.000.000 lei.
ART. 3
Obiectul principal de activitate al bãncii îl constituie:
- finanţarea în lei şi valuta a agenţilor economici şi a altor persoane fizice şi juridice, care acţioneazã în cadrul economiei de piata, din ţara şi strãinãtate;
- mobilizarea resurselor bãneşti temporar disponibile, finanţarea prin credite pe termen scurt, mediu şi lung, în lei şi valuta, a activitãţii de producţie, comercializare, prestãri de servicii, comerţ exterior, investiţii; finanţarea investiţiilor statului, care se realizeazã integral sau parţial din fonduri de la bugetul de stat, potrivit convenţiei încheiate cu Ministerul Finanţelor;
- efectuarea tuturor genurilor de operaţiuni bancare şi acordarea de asistenta economico-financiarã agenţilor economici şi altor persoane fizice şi juridice, indiferent de forma de proprietate şi sectorul în care îşi desfãşoarã activitatea.
ART. 4
Personalul care trece de la Banca pentru Agricultura şi Industrie Alimentara la Banca Agricolã se considera transferat în interesul serviciului.
Personalul respectiv, trecut în funcţii cu niveluri de salarizare mai mici, are dreptul la salariul tarifar avut, la sporuri, dupã caz, timp de 3 luni de la data infiintarii.
ART. 5
Banca Agricolã preia la data infiintarii activele şi pasivele Bãncii pentru Agricultura şi Industrie Alimentara, inclusiv imobilele proprietatea acesteia.
ART. 6
Banca Agricolã - societate comercialã pe acţiuni îşi desfãşoarã activitatea în conformitate cu statutul anexat.
În perioada în care statul este acţionar unic, atribuţiile legale ale Adunãrii generale a actionarilor vor fi îndeplinite de Consiliul imputernicitilor statului.

PRIM-MINISTRU
PETRE ROMAN


ANEXA 1

STATUTUL
Bãncii Agricole - S.A.

CAP. 1
Denumirea, sediul şi obiectul bãncii

ART. 1
Banca Agricolã - S.A. se organizeazã sub forma unei bãnci comerciale şi de dezvoltare, societate pe acţiuni, şi funcţioneazã pe baza prevederilor prezentului statut şi a legilor în vigoare.
În acest statut Banca Agricolã - S.A. este denumita banca.
ART. 2
Sediul central al bãncii este în Bucureşti. Banca îşi desfãşoarã activitatea prin sucursale, filiale, agenţii şi reprezentante în ţara şi strãinãtate, inclusiv agenţii pentru asistenta financiarã, pe baza aprobãrii Adunãrii generale a actionarilor, cu respectarea reglementãrilor legale în vigoare.
ART. 3
Durata de activitate a bãncii va fi de 99 de ani de la data constituirii legale a acesteia, cu posibilitatea extinderii perioadei de funcţionare.
ART. 4
Obiectul principal de activitate al bãncii îl constituie:
- finanţarea în lei şi valuta a agenţilor economici şi a altor persoane fizice şi juridice, care acţioneazã în cadrul economiei de piata, din ţara şi strãinãtate;
- mobilizarea resurselor bãneşti temporar disponibile, finanţarea prin credite pe termen scurt, mediu şi lung, în lei şi valuta, a activitãţii de producţie, comercializare, prestãri de servicii, comerţ exterior, investiţii; finanţarea investiţiilor statului care se realizeazã din fondurile de la bugetul de stat, potrivit convenţiei încheiate cu Ministerul Finanţelor;
- efectuarea tuturor genurilor de operaţiuni bancare şi acordare de asistenta economico-financiarã agenţilor economici şi altor persoane fizice şi juridice.
CAP. 2
Capitalul, fonduri şi alte resurse financiare
ART. 5
Capitalul social subscris de stat este de 6.000.000.000 lei, reprezentat printr-un numãr de 1.200.000 acţiuni nominative a cîte 5.000 lei fiecare, putindu-se emite şi titluri cumulative de 5, 10, 20 şi 100 acţiuni.
Capitalul iniţial vãrsat de stat este de 3.000.000.000 lei.
Capitalul social nu va putea fi majorat şi nu se vor putea emite noi acţiuni pînã nu vor fi achitate cele din emisiunea precedenta.
Acţiunile ce se vor emite pentru majorarea capitalului nu pot avea valoare nominalã mai mica decît cea iniţialã.
Persoanele fizice sau juridice din ţara pot cumpara acţiuni în lei sau valuta. Persoanele fizice sau juridice din strãinãtate cumpara acţiuni numai în valuta la cursul oficial, la data efectuãrii operaţiunilor.
Acţiunile sînt purtãtoare de dividende din beneficiile bãncii, care se distribuie participanţilor la capitalul social.
Banca emite certificate, înscrise în registrul actionarilor, prin care se atesta deţinerea acţiunilor. Fiecare acţiune da dreptul la un vot. Acţiunile sînt indivizibile, banca recunoscind un singur proprietar pentru fiecare acţiune. Dacã sînt mai mulţi proprietari indivizi asupra unei acţiuni, aceştia vor trebui sa delege o singura persoana pentru a exercita dreptul derivînd din proprietatea ei.
Banca nu va putea dobîndi propriile sale acţiuni, nici acorda împrumuturi sau avansuri asupra lor, în afarã de cazul în care adunarea generalã a actionarilor hotãrãşte astfel cu votul actionarilor, care reprezintã doua treimi din capitalul social.
La propunerea Consiliului de administraţie, adunarea generalã poate hotãrî majorarea capitalului, fixind totodatã condiţiile, data emisiunii de noi acţiuni şi drepturile de preferinta pentru vechii acţionari.
Toate acţiunile sînt purtãtoare de drepturi şi obligaţii egale. Actionarii rãspund pentru activitatea bãncii numai în limita capitalului acţiunilor subscrise.
Deţinerea de acţiuni înseamnã, implicit, acceptarea statutului bãncii şi a hotãrîrilor Adunãrii generale a actionarilor.
ART. 6
Pentru desfãşurarea activitãţii sale, banca poate constitui urmãtoarele fonduri: fondul de rezerva, fondul de dezvoltare, fondul de risc şi alte fonduri cu destinaţie specialã, potrivit legii.
Fondul de rezerva se constituie pe baza cotelor anuale alocate din beneficiile bãncii, dar nu mai mult decît capitalul social al bãncii. Fondul de rezerva
constituie garanţia angajamentelor bãncii şi se poate utiliza şi pentru acoperirea anumitor pierderi.
Fondul de dezvoltare se constituie şi se utilizeazã potrivit aprobãrii adunãrii generale, din veniturile brute aprobate pentru fiecare exerciţiu financiar. Acest fond este destinat dezvoltãrii bãncii pe seama investiţiilor proprii, constituind şi o garanţie a angajamentelor acesteia.
Fondul de risc se constituie şi se utilizeazã la acoperirea eventualelor pierderi, cu aprobarea adunãrii generale, la propunerea Consiliului de administraţie.
Banca poate constitui şi alte fonduri pentru asigurarea unor acţiuni în care este interesatã.
Pe baza hotãrîrilor Adunãrii generale a actionarilor, o parte din mijloacele financiare ale fondului de rezerva şi fondurilor de destinaţie specialã va fi plasata în titluri de stat sau alte valori.
ART. 7
Banca utilizeazã, în completare, pe lîngã capitalul social şi fondurile proprii, şi alte resurse financiare în lei şi valuta, şi anume: disponibilitãţile în lei şi valuta existente în conturile deschise de clienţi la banca; creditele pe termen scurt, mediu şi lung în lei şi valuta contractate de banca din ţara sau strãinãtate; fondurile primite de la bugetul statului pentru realizarea de investiţii în sectorul public sau cu alte destinaţii; obligaţiunile şi alte hirtii de valoare emise de banca în ţara şi strãinãtate; depozitele în lei şi valuta din ţara sau strãinãtate, alte resurse financiare la vedere şi la termen atrase de banca.
CAP. 3
Operaţiunile bãncii
ART. 8
Banca efectueazã operaţiuni bancare şi financiare în ţara şi strãinãtate în numele sau propriu, al clienţilor bãncii, în numele altora sau în colaborare cu alţii, precum şi alte activitãţi permise de reglementãrile în vigoare, astfel:
a) primeşte disponibilitãţile bãneşti de la persoane fizice şi juridice în depozite la vedere şi la termen în lei şi valuta;
b) efectueazã operaţiuni de încasãri şi plati, în lei şi valuta, în numerar prin casierii proprii sau fãrã numerar prin conturile deschise de clienţi la aceasta banca;
c) contracteazã credite pe termen scurt, mediu şi lung, în lei şi valuta, în ţara şi strãinãtate, în completarea surselor de creditare;
d) acorda credite în lei şi valuta pe termen scurt, pentru activitatea de aprovizionare, producţie, comerţ şi prestãri de servicii, cu termen de rambursare de pînã la 12 luni, şi pe termen mediu şi lung pentru înfiinţarea, extinderea şi modernizarea obiectivelor economice din diferite sectoare de activitate, cu termene de rambursare de pînã la 5 şi respectiv 25 ani;
e) acorda asistenta şi efectueazã operaţiuni bancare în legatura cu punerea în aplicare a diferitelor proiecte de investiţii privind: expertizarea economicã şi financiarã a proiectelor, utilizarea fondurilor potrivit destinaţiei aprobate şi prevederilor din documentaţii şi alte servicii potrivit convenţiilor încheiate;
f) participa la consortii şi garanţii şi la credite consortiale interne şi internaţionale;
g) emite efecte de comerţ în lei şi valuta şi accepta efecte de comerţ emise asupra sa; avalizeaza şi gireazã efecte de comerţ emise de terţi;
h) efectueazã operaţiuni de scoatere a efectelor comerciale în cadrul operaţiunilor de scont şi rescont;
i) efectueazã operaţiuni privind executarea de casa a bugetului în limita mandatului primit;
j) emite, potrivit legii, pe termen scurt şi mediu, obligaţiuni şi alte titluri de credit;
k) efectueazã operaţiuni pentru realizarea comenzilor de stat în diferite domenii de activitate, precum şi de utilizare a subvenţiilor de la bugetul statului;
l) emite cecuri bancare proprii sau în contul altor instituţii de credit;
m) efectueazã operaţiuni de vînzare-cumpãrare şi alte operaţiuni cu titluri emise de stat, precum şi cu acţiuni, obligaţiuni şi hirtii de valoare, pentru contul propriu sau pentru terţi, în ţara şi strãinãtate, potrivit legii;
n) emite, confirma, negociaza plata de acreditive, incasouri, ordine de plata şi alte instrumente de decontare; emite, confirma şi efectueazã operaţiuni cu scrisori de garanţii, avaluri şi cauţiuni în ţara şi strãinãtate, potrivit legii;
o) efectueazã servicii de depozitare şi trezorerie pentru obiecte de valoare, proprietatea unor persoane fizice sau juridice;
p) angajeazã şi acorda credite în valuta pentru activitatea economicã de comerţ exterior; primeşte şi efectueazã transferuri bãneşti din ţara şi strãinãtate;
r) efectueazã operaţiuni de arbitrajare pe pieţele internaţionale valutare sub forma atragerii şi constituirii de depozite la termen şi la vedere, proprii şi ale clienţilor;
s) cumpara şi vinde valuta, aur şi metale preţioase, în lingouri sau monede şi medalii;
t) participa la societãţi mixte cu capital în lei sau valuta în orice domeniu de activitate;
u) participa cu capital în lei sau valuta la organizaţii cu caracter financiar-bancar din ţara şi strãinãtate, în calitate de membru sau acţionar, precum şi la orice alte organizaţii economice;
v) încheie cu bãnci şi instituţii financiare strãine convenţii privind activitãţi financiar-bancare şi aranjamente de corespondent;
x) participa la orice operaţiuni financiare şi bancare în cadrul unor acorduri, convenţii şi înţelegeri încheiate de autoritãţile romane pe plan intern şi internaţional; participa la reuniuni internaţionale cu caracter financiar-bancar sau monetar;
z) efectueazã orice alte activitãţi şi operaţiuni bancare şi financiare în lei şi valuta solicitate de clienţi, potrivit reglementãrilor legale în vigoare.
ART. 9
Acordarea creditelor se va face pe baza de garanţii asiguratorii, cum sînt: ipoteca constituitã asupra bunurilor imobile aflate în proprietatea debitorilor şi garantilor; gajul mobiliar; cesiuni de alte active; scrisori de garanţie bancarã, hirtii de valoare şi alte efecte de comerţ; bunurile ce se procura sau se realizeazã din creditul acordat, precum şi alte garanţii.
Creditele se acorda pe baza de contracte care au valoarea unor înscrisuri autentice şi constituie titluri executorii.
În cadrul dispoziţiilor în vigoare, banca stabileşte modul de gajare, condiţiile în care bunurile care constituie garanţia creditului rãmîn în pãstrarea clientului beneficiar de credite, precum şi modalitatea în care se poate dispune de acestea.
Dobinda pentru creditele acordate de banca clienţilor sãi este negociabila în condiţiile pieţei.
CAP. 4
Conducerea bãncii
ART. 10
Conducerea şi administrarea bãncii sînt asigurate de:
- Adunarea generalã a actionarilor;
- Consiliul de administraţie;
- Comitetul de direcţie;
Adunarea generalã a actionarilor
ART. 11
Adunarea generalã este organul de conducere care reprezintã pe toţi actionarii bãncii. Adunarea generalã este ordinarã şi extraordinarã.
ART. 12
Adunarea generalã ordinarã se întruneşte cel puţin o data pe an, în cel mult 3 luni de la încheierea exerciţiului financiar.
În afarã de dezbaterea altor probleme înscrise pe ordinea de zi, Adunarea generalã este obligatã:
a) sa analizeze raportul anual al Consiliului de administraţie asupra activitãţii bãncii şi sa aprobe direcţiile principale de orientare a activitãţii de viitor;
b) sa analizeze şi sa aprobe bilanţul anual, contul de profit şi pierderi, destinaţia şi repartizarea profitului, dividendele ce se distribuie actionarilor şi recompensele ce se acorda funcţionarilor, precum şi descãrcarea de gestiune pe baza raportului Consiliului de administraţie asupra activitãţii bãncii şi a raportului Comisiei de cenzori;
c) sa aprobe plasarea unei pãrţi din mijloacele financiare ale fondului de rezerva şi a fondurilor cu destinaţie specialã în titluri de stat şi alte valori;
d) sa aprobe emiterea de acţiuni, obligaţiuni şi a altor hirtii de valoare;
e) sa aleagã membrii Consiliului de administraţie şi cenzorii şi sa le stabileascã remunerarea pentru exerciţiul în curs;
f) sa abroge bugetul de venituri şi cheltuieli şi programele de activitate pe anul în curs;
g) sa aprobe participarea cu capital la alte organizaţii economice şi financiare, în ţara şi strãinãtate;
h) sa hotãrascã gajarea, închirierea sau desfiinţarea uneia sau mai multora din unitãţile bãncii.
ART. 13
Pentru validarea deliberãrilor adunãrii generale ordinare este necesarã prezenta actionarilor, care sa reprezinte cel puţin jumãtate din capitalul social, iar hotãrîrile sa fie luate cu majoritatea absolutã.
Dacã adunarea nu se poate întruni din cauza numãrului insuficient, ea se va întruni dupã o a doua convocare, putind sa delibereze asupra problemelor aflate pe ordinea de zi a celei dintii adunãri, oricare ar fi partea de capital reprezentatã de actionarii prezenţi, cu majoritate simpla de voturi.
ART. 14
Adunarea generalã extraordinarã se întruneşte ori de cîte ori este nevoie a se lua o hotãrîre pentru:
a) mãrirea, reducerea sau reîntregirea capitalului social;
b) mutarea sediului bãncii;
c) fuziunea cu alte societãţi;
d) dizolvarea anticipata a bãncii;
e) emiterea de acţiuni, obligaţiuni şi alte titluri de credit;
f) prelungirea duratei de activitate a bãncii;
g) orice modificare a contractului de societate, a statutului sau oricare alta hotãrîre pentru care este cerutã aprobarea Adunãrii generale extraordinare.
ART. 15
Adunarea generalã extraordinarã este valabil constituitã dacã la data convocãrii acesteia sînt prezenţi actionarii reprezentind 3/4 din capitalul social, iar hotãrîrile sînt luate cu votul unui numãr de asociaţi, care sa reprezinte cel puţin jumãtate din capitalul social.
Dacã adunarea nu se poate tine din cauza numãrului insuficient de acţionari, la convocarea urmãtoare, adunarea este valabil constituitã dacã sînt prezenţi actionarii reprezentind 1/2 din capitalul social, iar hotãrîrile vor fi luate cu majoritate simpla.
ART. 16
Convocarea adunãrii generale va fi publicatã în Monitorul Oficial şi într-unul din ziarele ce se difuzeazã în intreaga ţara.
Convocarea va cuprinde locul şi data ţinerii adunãrii generale, precum şi ordinea de zi.
Cînd în ordinea de zi figureazã propuneri pentru modificarea statutului, convocarea va trebui sa cuprindã textul integral al propunerilor.
Termenul de întrunire a adunãrii generale nu va putea fi mai mare de 15 zile de la publicarea comunicãrii.
ART. 17
Consiliul de administraţie este obligat sa convoace de îndatã adunarea generalã, la cererea actionarilor, reprezentind a zecea parte din capitalul social.
Adunarea va avea loc în termen de o luna de la cerere.
ART. 18
Actionarii exercita dreptul lor de vot în adunarea generalã proporţional cu numãrul acţiunilor pe care le poseda.
Actionarii au dreptul sa participe la adunarea generalã personal sau prin alţi acţionari pe baza unei procuri speciale.
Actionarii care nu au capacitate legalã, precum şi persoanele juridice, pot fi reprezentate prin reprezentanţii lor legali, care, la rindul lor, pot da procura specialã altor acţionari.
Pentru a putea participa la adunãrile generale cu drept de vot, actionarii care poseda acţiuni nominative trebuie sa le depunã la sediul central al bãncii cu cel puţin 5 zile înainte de adunare.
În acest termen vor fi depuse şi procurile în original.
Cenzorii vor constata printr-un proces-verbal depunerea la timp a acţiunilor şi procurilor.
Acţiunile şi procurile vor rãmîne la banca pînã dupã adunarea generalã, dar nu mai mult de 10 zile de la data ţinerii acesteia.
ART. 19
Prezenta la adunarea generalã se va asigura prin delegaţi ai actionarilor, pe baza normelor de reprezentare şi delegare stabilite de Consiliul de administraţie.
ART. 20
Adunarea generalã a actionarilor este prezidata de preşedintele Consiliului de administraţie sau de cel care îi tine locul.
Preşedintele va desemna dintre acţionari doi sau mai mulţi secretari, care vor verifica prezenta actionarilor, aratind capitalul pe care îl reprezintã fiecare, procesul-verbal întocmit de cenzori pentru constatarea numãrului actionarilor şi tuturor formalitãţilor cerute de lege şi statut pentru ţinerea adunãrii, dupã care se va trece la ordinea de zi.
ART. 21
Hotãrîrile adunãrii generale se iau prin vot deschis.
Alegerea membrilor Consiliului de administraţie şi a cenzorilor, revocarea lor, precum şi hotãrîrile referitoare la rãspunderea administratorilor se fac prin vot secret.
La terminarea adunãrii generale, preşedintele şi secretarul vor semna procesul-verbal încheiat cu aceasta ocazie, care va cuprinde toate elementele prevãzute de lege.
Procesul-verbal va fi ţinut în registrul adunãrilor generale.
Pentru a fi opozabile terţilor, hotãrîrile adunãrii generale vor fi depuse în termen de 15 zile la registrul comerţului, pentru a fi menţionate în extras în registru şi publicate în Monitorul Oficial.
Hotãrîrile luate de adunarea generalã în limitele legii, contractului de societate şi statutului sînt obligatorii chiar pentru actionarii care nu au luat parte la adunare sau au votat contra.
Hotãrîrile adunãrii generale contrare contractului de societate, statutului sau legii pot fi atacate în justiţie în termen de 15 zile de la data publicãrii în Monitorul Oficial, în condiţiile prevãzute de lege.
Consiliul de administraţie
ART. 22
Conducerea şi administrarea bãncii se realizeazã de Consiliul de administraţie, format din 11 membri aleşi de cãtre adunarea generalã. Din Consiliul de administraţie fac parte preşedintele şi vicepreşedinţii, reprezentanţi ai actionarilor, precum şi specialişti din aparatul bãncii şi din alte unitãţi.
Preşedintele Consiliului de administraţie, care este şi preşedintele bãncii, şi cel puţin jumãtate din numãrul administratorilor vor fi cetãţeni romani.
Membrii Consiliului de administraţie se aleg pe o perioada de 4 ani.
Dupã expirarea mandatului, administratorii pot fi realeşi, dar nu mai mult de 3 mandate consecutiv.
ART. 23
Nu pot face parte din Consiliul de administraţie persoanele care, potrivit legii, sînt incapabile sau au fost sancţionate pentru bancruta frauduloasã, abuz de încredere, înşelãciune, mãrturie mincinoasã, mituire şi alte infracţiuni prevãzute de lege.
ART. 24
Membrii Consiliului de administraţie vor trebui sa depunã o garanţie egala cu doua remuneraţii lunare.
Dacã administratorul este acţionar, garanţia se poate constitui, la cererea acestuia, prin depunerea a 10 acţiuni, care pe perioada mandatului sînt inalienabile şi se pãstreazã la banca.
Garanţia se depune înainte de începerea mandatului; dacã aceasta obligaţie nu se realizeazã, administratorul în cauza este considerat demisionat.
Garanţia rãmîne în pãstrarea bãncii şi nu va putea fi restituitã administratorului decît dupã ce adunarea generalã a aprobat bilanţul ultimului exerciţiu, în care administratorul a funcţionat, şi i-a dat descãrcarea.
ART. 25
Semnãturile administratorilor vor fi depuse la registrul comerţului, o data cu prezentarea certificatului eliberat de cenzori, din care sa rezulte depunerea garanţiei.
ART. 26
Consiliul de administraţie se întruneşte lunar sau ori de cîte ori este nevoie.
Pentru valabilitatea deciziilor consiliului de administraţie este necesarã prezenta personalã a cel puţin 2/3 din administratori.
Deciziile se iau cu majoritatea absolutã a membrilor prezenţi.
ART. 27
Consiliul de administraţie al bãncii analizeazã şi ia decizii cu privire la problemele de baza ale activitãţii, cum sînt:
a) elaboreazã bilanţul, contul de profit şi pierderi şi raportul sau de activitate, pe care le prezintã adunãrii generale cu propuneri privind destinaţia profitului;
b) stabileşte nivelul veniturilor şi cheltuielilor bãncii, investiţiilor proprii, reparaţiilor capitale, precum şi actele de dispoziţie ce urmeazã a se efectua în cadrul prevederilor legale, cu privire la bunurile şi mijloacele bãncii;
c) hotãrãşte cu privire la activitatea de creditare, atragerea de resurse, utilizarea lor, cît şi cu privire la nivelul dobinzilor, comisioanelor, taxelor, marjelor şi altor speze bancare;
d) face propuneri la adunarea generalã cu privire la emiterea de acţiuni, obligaţiuni şi alte titluri de credit, precum şi modul de distribuire a acestora;
e) propune adunãrii generale majorarea, micşorarea sau reîntregirea capitalului social, precum şi plasarea unor pãrţi ale fondului de rezerva şi a unor pãrţi ale fondurilor cu destinaţie specialã;
f) aproba facilitãţi la acordarea creditelor cãtre anumiti clienţi;
g) aproba regulamentul de ordine interioarã al bãncii, structura organizatoricã, funcţiile şi atribuţiile personalului, competentele şi normele de funcţionare;
h) stabileşte numãrul de personal al bãncii şi nivelul de salarizare al acestuia, atît pentru administraţia centrala, cît şi pentru unitãţile sale;
i) numeşte comitetul de direcţie şi îi stabileşte competenta;
j) aproba împuternicirile membrilor Consiliului de administraţie de a semna pentru banca în lipsa preşedintelui;
k) numeşte directorii, adjunctii acestora şi contabilii şefi din centrala bãncii şi unitãţile teritoriale;
l) aproba normele, instrucţiunile şi cadrul de desfãşurare a operaţiunilor bãncii;
m) ia mãsuri pentru aducerea la îndeplinire a hotãrîrilor adunãrii generale;
n) exercita orice alte atribuţii conforme cu legea ce intra în competenta sa.
ART. 28
Convocarea Consiliului de administraţie se face la cererea preşedintelui sau la cererea unei treimi din numãrul membrilor sãi.
Convocãrile pentru întrunirile Consiliului de administraţie vor cuprinde locul unde se va tine şedinţa şi ordinea de zi, neputindu-se lua nici o decizie asupra problemelor neprevãzute, decît în caz de urgenta, şi cu condiţia ratificãrii lor în şedinţa urmãtoare de cãtre membrii absenţi.
În şedinţele Consiliului de administraţie se convoacã şi cenzorii.
La fiecare şedinţa se va întocmi un proces-verbal care va cuprinde ordinea deliberãrilor, deciziile luate, numãrul de voturi şi opiniile separate.
ART. 29
Membrii Consiliului de administraţie rãspund solidar fata de banca cu privire la realitatea vãrsãmintelor efectuate de asociaţi, existenta realã a dividendelor plãtite, existenta registrelor cerute de lege şi de corecta lor ţinere, exactã îndeplinire a hotãrîrilor adunãrilor generale şi în general de îndeplinirea stricta a îndatoririlor pe care legea, contractul de societate şi statutul le impun.
ART. 30
Preşedintele angajeazã banca în relaţiile cu persoanele fizice şi juridice din ţara şi strãinãtate, potrivit responsabilitãţilor, sarcinilor şi împuternicirilor stabilite de Consiliul de administraţie sau rezultate din lege. Preşedintele este ales de adunarea generalã.
ART. 31
Vicepreşedinţii bãncii sînt aleşi de adunarea generalã, la propunerea preşedintelui.
Atribuţiile şi competenta acestora se stabilesc de Consiliul de administraţie.
Comitetul de direcţie
ART. 32
Pentru conducerea operativã a bãncii, Consiliul de administraţie poate delega o parte din competentele sale unui comitet de direcţie compus din 7 membri.
Din comitetul de direcţie fac parte preşedintele, vicepreşedinţii bãncii şi alţi membri numiţi de Consiliul de administraţie.
Preşedintele bãncii conduce activitatea comitetului de direcţie.
ART. 33
Comitetul de direcţie îndeplineşte sarcinile în limita împuternicirilor date de Consiliul de administraţie, în întruniri saptaminale sau ori de cîte ori este necesar.
Deciziile comitetului de direcţie se iau cu majoritatea absolutã a voturilor membrilor sãi.
Problemele dezbãtute asupra cãrora nu s-au putut adopta decizii, ca urmare a neîntrunirii majoritãţii absolute de voturi, vor fi supuse dezbaterii în prima şedinţa a Consiliului de administraţie.
Comitetul de direcţie este obligat sa comunice la fiecare şedinţa a Consiliului de administraţie registrul sau de deliberãri.
CAP. 5
Comisia de cenzori
ART. 34
Supravegherea de ansamblu a gestiunii bãncii se face de Comisia de cenzori, formatã din 3 membri şi tot atitia supleanţi, care se aleg de adunarea generalã.
Durata mandatului cenzorilor este de 3 ani, dupã care pot fi realeşi, dar nu mai mult de 3 mandate. Cenzorii sînt obligaţi sa-şi exercite personal mandatul lor.
Cel puţin unul dintre ei trebuie sa fie contabil autorizat sau expert contabil.
Majoritatea cenzorilor şi supleanţilor vor fi cetãţeni romani.
Cenzorii sînt obligaţi sa depunã, înaintea începerii mandatului, în condiţiile legii, o garanţie egala cu o remuneraţie lunarã.
ART. 35
Cenzorii se aleg dintre acţionari, cu excepţia expertului contabil.
Nu pot fi aleşi cenzori persoanele care se gãsesc într-una din situaţiile interzise prin lege.
Cenzorii sînt obligaţi sa supravegheze gestiunea bãncii, sa verifice dacã bilanţul şi contul de profit şi pierderi sînt legal întocmite şi în concordanta cu registrele, dacã acestea din urma sînt corect ţinute şi dacã evaluarea patrimoniului s-a fãcut conform regulilor stabilite pentru întocmirea bilanţului, în legatura cu care vor face un raport adunãrii generale.
Adunarea generalã nu va putea aproba bilanţul şi contul de profit şi pierderi dacã acestea nu sînt însoţite de raportul cenzorilor.
Cenzorii sînt obligaţi, de asemenea:
- sa facã, cel puţin o data pe luna şi inopinat, verificarea casei şi sa verifice existenta titlurilor sau valorilor ce sînt în proprietatea bãncii sau au fost primite în gaj, cauţiune ori depozit;
- sa convoace adunarea generalã ordinarã şi extraordinarã cînd nu au fost convocate de administratori;
- sa participe la adunãrile generale ordinare şi extraordinare, ocazii prin care pot propune ca în ordinea de zi sa fie inserate şi alte probleme pe care le considera necesare spre a fi dezbãtute;
- sa verifice constituirea garanţiilor membrilor Consiliului de administraţie;
- sa vegheze ca dispoziţiile legii, contractului de societate şi statutului sa fie respectate.
În situaţiile în care constata neregularitãţi în administraţie sau încãlcãri ale dispoziţiilor legale sau statutare, cenzorii le vor aduce la cunostinta Consiliului de administraţie, iar cazurile mai importante le vor aduce la cunostinta adunãrii generale.
ART. 36
Cenzorii au drept de control asupra tuturor operaţiunilor bãncii atît la sediul central, cît şi la unitãţile teritoriale şi sa obţinã lunar de la administratori o situaţie despre numãrul operaţiunilor.
Cenzorii participa la întrunirile Consiliului de administraţie fãrã drept de vot.
Este interzis cenzorilor sa comunice actionarilor în particular sau persoanelor strãine date referitoare la operaţiunile bãncii, constatate cu ocazia exercitãrii mandatului lor.
ART. 37
Cenzorii vor trece într-un registru special deliberãrile lor, precum şi constatãrile fãcute în exerciţiul mandatului lor.
ART. 38
Întinderea şi efectele rãspunderii cenzorilor sînt determinate în funcţie de atribuţiile ce le revin prin mandat, conform dispoziţiilor legale.
CAP. 6
Bilanţul bãncii şi contul de profit şi pierderi
ART. 39
Anul fiscal al bãncii începe la 1 ianuarie şi se va încheia la 31 decembrie al fiecãrui an.
La finele anului se va face un inventar al capitalului bãncii şi al tuturor activelor şi pasivelor, cu o anexa conţinînd toate angajamentele sale.
ART. 40
Consiliul de administraţie va întocmi pentru fiecare an fiscal, pînã la o data care sa permitã convocarea adunãrii generale, în perioada stabilitã, bilanţul, contul de profit şi pierderi, raportul lor, însoţite de documente justificative, pe care le prezintã Comisiei de cenzori cu cel puţin o luna înainte de data adunãrii generale.
ART. 41
Bilanţul, contul de profit şi pierderi, raportul anual al Consiliului de administraţie şi cel al Comisiei de cenzori vor fi depuse la sediul central al bãncii şi la sucursale, cu 15 zile înainte de data adunãrii generale, pentru a fi analizate de acţionari.
Dupã aprobarea lor în adunarea generalã, în termen de 15 zile, administratorii sînt obligaţi sa depunã copie de pe bilanţ, însoţitã de contul de profit şi pierderi, la organele prevãzute prin lege, în vederea publicãrii lor.
ART. 42
Beneficiile nete rãmase dupã impozitare şi constituirea fondurilor bãncii vor fi distribuite, pe baza aprobãrii adunãrii generale, sub forma de:
a) dividende ce se acorda actionarilor bãncii;
b) tantieme pentru membrii Consiliului de administraţie;
c) gratificatii pentru personalul bãncii;
d) alte destinaţii stabilite de adunarea generalã.
ART. 43
Banca primeşte de la clienţii sãi bilanţurile contabile şi contul de profit şi pierderi, situaţia angajamentelor de plata şi orice alte informaţii şi date referitoare la lichidarea, solvabilitatea şi rentabilitatea acestora.
ART. 44
Banca are dreptul sa verifice la clienţii sãi, persoane fizice sau juridice, modul de utilizare a creditelor acordate, respectarea destinaţiei pentru care s-au acordat, existenta valorilor materiale şi a oricãror bunuri care constituie garanţia creditelor.
ART. 45
Fata de clienţii care nu-şi îndeplinesc angajamentele sau nu respecta clauzele din contractele de credit, banca este indreptatita sa dispunã urmãtoarele mãsuri:
- recuperarea cu prioritate a creditelor nerambursate la termenul stabilit şi a dobinzilor datorate;
- recuperarea creditelor înainte de termen, atunci cînd se constata lipsa garanţiei acestora, utilizarea în alte scopuri decît acelea pentru care au fost acordate, pãstrarea în condiţii necorespunzãtoare a valorilor materiale aduse în garanţie, sustragerea de la supravegherea bancarã;
- declanşarea procedurii juridice de punere în faliment şi lichidare.
ART. 46
În relaţia cu clienţii sãi, banca rãspunde pentru eventualele erori în eliberarea de mijloace bãneşti, neinregistrari sau înregistrãri eronate în conturile acestora, numai în limita sumei eronate eliberate sau înregistrate, dacã nu se dovedeşte ca erorile s-au produs din culpa clienţilor.
Rãspunderea bãncii înceteazã dacã nu a fost sesizatã cu reclamaţie, în termen de cel mult 10 zile de la primirea de cãtre clienţi a extrasului de cont.
Pretenţiile fata de banca sînt supuse prescripţiei prevãzute de lege.
ART. 47
Banca nu va putea dobîndi alte imobile decît cele necesare desfãşurãrii activitãţii sale sau pentru folosul salariaţilor bãncii. Ea va putea totuşi dobîndi imobile pentru acoperirea creanţelor sale ajunse la scadenta, dar nerestituite de clienţi.
ART. 48
Banca şi salariaţii sãi sînt obligaţi sa pãstreze secretul operaţiunilor şi conturilor acesteia şi ale clienţilor sãi. Relaţii asupra operaţiunilor şi conturilor se dau numai titularilor de conturi şi organele stabilite prin lege.
ART. 49
Directorii unitãţilor teritoriale reprezintã aceste unitãţi în calitate de mandatari ai bãncii, în fata organelor de stat, precum şi în raporturile cu persoanele fizice şi juridice.
ART. 50
În aplicarea prevederilor prezentului statut, banca poate sa emita norme şi instrucţiuni de aplicare, obligatorii în relaţiile cu clienţii sãi.
ART. 51
Adunarea generalã a actionarilor poate hotãrî lichidarea bãncii în situaţiile prevãzute de lege.
CAP. 7
Dispoziţii finale şi tranzitorii
ART. 52
În perioada în care statul este acţionar unic, atribuţiile legale ale Adunãrii generale a actionarilor vor fi îndeplinite de Consiliul imputernicitilor statului pînã la constituirea adunãrii generale a actionarilor, data la care îşi înceteazã activitatea de drept.
ART. 53
Din Consiliul imputernicitilor statului fac parte reprezentanţi ai Ministerului Finanţelor, Bãncii Naţionale a României, Agenţiei romane pentru promovarea investiţiilor şi a asistenţei economice din strãinãtate, Bãncii Agricole, precum şi specialişti din economie, învãţãmînt şi cercetare.
Consiliul este format din 9 membri.
Preşedintele şi vicepreşedinţii bãncii sînt numiţi în perioada în care funcţioneazã Consiliul imputernicitilor statului de cãtre guvern.
Membrii Consiliului imputernicitilor statului numiţi pînã la constituirea adunãrii generale a actionarilor îşi pãstreazã calitatea de angajaţi la unitatea de unde provin, precum şi toate drepturile şi obligaţiile derivînd din aceasta.
ART. 54
Consiliul imputernicitilor statului are urmãtoarele atribuţii principale:
a) numeşte preşedintele Comisiei de cenzori;
b) numeşte membrii Consiliului de administraţie şi ai Comisiei de cenzori şi stabileşte competentele şi rãspunderile acestora;
c) aproba remunerarea preşedintelui Comisiei de cenzori şi a membrilor acesteia şi fixeazã indemnizaţia membrilor Consiliului de administraţie;
d) analizeazã şi aproba bilanţul, contul de profit şi pierderi, destinaţia şi repartizarea beneficiului şi recompensele ce se acorda funcţionarilor, precum şi descãrcarea de gestiune pe baza raportului Consiliului de administraţie asupra activitãţii bãncii şi a raportului Comisiei de cenzori;
e) aproba programul de activitate şi bugetul pentru anul financiar urmãtor;
f) aproba înfiinţarea, desfiinţarea sau mutarea de sucursale, filiale, agenţii sau reprezentante ale bãncii;
g) aproba plasarea unei pãrţi din mijloacele financiare ale fondului de rezerva şi ale fondurilor cu destinaţie specialã în titluri ale statului şi alte valori;
h) hotãrãşte cu privire la mãrirea sau reducerea capitalului social, la modificarea numãrului de acţiuni sau a valorii nominale a acestora;
i) hotãrãşte cu privire la fuzionarea, afilierea cu alte organisme bancare, dizolvarea şi lichidarea bãncii;
j) hotãrãşte asupra modificãrii statutului şi a contractului de societate;
k) aproba emisiunea de obligaţiuni şi titluri de credit;
l) hotãrãşte cu privire la actionarea în justiţie a membrilor Consiliului de administraţie, a directorilor şi a directorilor adjuncţi din centrala şi teritoriu, a cenzorilor, pentru paguba pricinuitã bãncii;
m) hotãrãşte orice alte mãsuri prevãzute de lege.
Hotãrîrile în problemele prevãzute la lit. i) şi j) vor putea fi aduse la îndeplinire numai dupã aprobarea lor de cãtre guvern.
ART. 55
Pentru luarea unor decizii ce necesita o analiza complexa, Consiliul imputernicitilor statului poate atrage în activitatea de analiza consilieri şi consultanţi din diferite sectoare. Activitatea acestora va fi compensata material conform înţelegerii pe baza de contract.
ART. 56
Consiliul imputernicitilor statului îndeplineşte orice alte atribuţii care deriva din legislaţia în vigoare, precum şi din statutul bãncii.
ART. 57
Pînã la constituirea adunãrii generale a actionarilor, membrii Consiliului de administraţie şi ai Comisiei de cenzori nu depun garanţie.
ART. 58
Prevederile prezentului statut se completeazã cu dispoziţiile Legii privind societãţile comerciale, de la data intrãrii în vigoare.
------------------------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016