Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   HOTARIREA Nr. 1059 din 3 octombrie 1990  privind aprobarea infiintarii Bancii Comerciale Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

HOTARIREA Nr. 1059 din 3 octombrie 1990 privind aprobarea infiintarii Bancii Comerciale "Ion Tiriac" - societate pe actiuni

EMITENT: GUVERNUL ROMANIEI
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL Nr. 151 din 2 iulie 1992
Guvernul României hotãrãşte:

ART. 1
Se aproba înfiinţarea Bãncii Comerciale "Ion Tiriac" - societate pe acţiuni, persoana juridicã romana, care va funcţiona în conformitate cu prevederile Decretului-lege nr. 96 din 14 martie 1990.
Banca se constituie ca o societate pe acţiuni cu caracter privat, avînd un capital iniţial de 500 milioane lei, din care 30% în valuta şi 70% în lei. Capitalul bãncii este subscris în proporţie de 51% de grupul de întreprinderi "Ion Tiriac" din strãinãtate şi din România, iar 49% de alţi acţionari reprezentind persoane fizice şi juridice din ţara şi din strãinãtate.
Capitalul social subscris va fi vãrsat atît în dolari S.U.A., cît şi în lei, în proporţie de 30%, pînã la data înregistrãrii bãncii la Ministerul Finanţelor, iar diferenţa de 70%, pînã cel mai tirziu la 1 ianuarie 1992, potrivit legii.
Banca va avea sediul în municipiul Bucureşti şi va putea infiinta birouri de reprezentanta, agenţii şi sucursale în ţara şi în strãinãtate, potrivit legii.
ART. 2
Banca funcţioneazã în conformitate cu statutul aprobat potrivit dispoziţiilor legale şi va dobîndi personalitate juridicã pe baza autorizaţiei de funcţionare emise de Banca Nationala a României şi a înregistrãrii la Ministerul Finanţelor.
Banca Comercialã "Ion Tiriac" - societate pe acţiuni îşi va desfasura activitatea în condiţiile autorizaţiei eliberate de Banca Nationala a României, în care vor fi prevãzute operaţiunile bancare pe care aceasta le poate efectua în lei şi în valuta.
ART. 3
Banca este autorizata sa-şi constituie fonduri de rezerva şi fonduri specifice de risc, în limitele stabilite prin autorizaţia de funcţionare, şi sa se încadreze în limitele coeficienţilor de risc cu privire la atragerea de fonduri, plasarea acestora şi totalul bilanţului, ce vor fi stabiliţi şi comunicaţi de Banca Nationala a României.
ART. 4
Banca Comercialã "Ion Tiriac" - S.A. poate acorda credite şi constitui depozite la alte bãnci româneşti sau strãine şi poate primi credite şi depozite de la acestea. Banca poate efectua operaţiuni bancare în valuta şi lei pe cont propriu sau al terţilor, atît pentru persoanele fizice şi juridice romane şi strãine rezidente în România, cît şi rezidente în strãinãtate.
ART. 5
În funcţie de evoluţia pieţei, de situaţia economicã şi financiarã a clienţilor, precum şi de alte riscuri ale operaţiunilor, consiliul de administraţie al bãncii va putea stabili dobinzi diferenţiate, al cãror nivel sa fie peste cel al dobinzii de baza prevãzute la cap. I şi II din tabelul anexa la Hotãrîrea Guvernului nr. 294 din 5 aprilie 1990.
Pentru serviciile prestate clienţilor sãi, banca va percepe comisioane, al cãror nivel va fi stabilit de consiliul de administraţie.
ART. 6
Structura organizatoricã şi de personal, sistemul de salarizare, precum şi criteriile de studii şi stagiu vor fi stabilite de consiliul de administraţie al bãncii.
Salariaţii bãncii proveniţi din sectorul de stat, cooperatist sau particular, vor fi transferati în interesul serviciului şi vor beneficia de toate drepturile privind vechimea neîntreruptã în munca şi orice alte drepturi de personal, inclusiv de asigurãri sociale de stat, potrivit legii.
ART. 7
Contractul de societate prevãzut de art. 3 al Decretului-lege nr. 96/1990 urmeazã sa se întocmeascã şi sa se semneze de actionarii bãncii la data înregistrãrii acesteia la Ministerul Finanţelor din România.
În funcţie de conţinutul contractului de societate, se vor efectua eventualele modificãri şi precizãri în statutul bãncii.
ART. 8
Banca îşi va începe activitatea în cursul trimestrului IV/1990.

PRIM-MINISTRU
PETRE ROMAN


S T A T U T U L
Bãncii Comerciale "Ion Tiriac" - S.A.


CAP. 1
Forma, denumirea, obiectul, sediul, durata
ART. 1
Forma
Banca comercialã este o societate anonima pe acţiuni, supusã legislaţiei în vigoare în România şi prezentului statut.
ART. 2
Denumirea
Banca comercialã este denumita Banca Comercialã "Ion Tiriac" - S.A.
ART. 3
Obiectul de activitate
Banca Comercialã "Ion Tiriac" - S.A. are ca obiect de activitate efectuarea tuturor operaţiunilor bancare specifice unei bãnci comerciale.
Ea efectueazã operaţiunile menţionate mai jos, fãrã ca acestea sa aibã un caracter limitativ:
- deschiderea de conturi în lei şi în devize convertibile, productive sau nu de dobinzi;
- atragerea de fonduri în lei şi în devize convertibile la vedere, la termen sau cu preaviz, productive sau nu de dobinzi;
- acordarea, sub diverse forme, de credite în lei şi în devize convertibile, pe termene scurt, mijlociu şi lung, cu sau fãrã garanţie; în acest scop, va putea încheia convenţii de credit;
- primirea şi acordarea de garanţii, preluarea sau acceptarea tuturor angajamentelor legate de operaţiunile financiare, comerciale, industriale, agricole, mobiliare, imobiliare şi de servicii;
- preluarea de participatii la capitalul întreprinderilor, firmelor etc. şi efectuarea altor forme de plasamente, în condiţiile legii;
- cumpãrarea, schimbarea şi vînzarea de valori mobiliare;
- efectuarea de încasãri şi plati, în lei şi în devize convertibile, rezultate din operaţiuni comerciale şi necomerciale;
- înfiinţarea în România şi în strãinãtate de birouri, agenţii şi sucursale pentru efectuarea operaţiunilor menţionate mai sus şi a altor operaţiuni bancare, potrivit legii.
ART. 4
Sediul social
Sediul social al Bãncii Comerciale "Ion Tiriac" - S.A. este stabilit în Bucureşti, str. Stavropoleos nr. 5 sectorul 3.
Sediul social poate fi transferat la alta adresa din România, pe baza hotãrîrii consiliului de administraţie al bãncii, sub rezerva ratificãrii acestei hotãrîri de cãtre adunarea generalã a actionarilor bãncii.
Prin hotãrîrea consiliului de administraţie al bãncii se pot infiinta, în ţara şi în strãinãtate, birouri, agenţii şi sucursale ale bãncii, conform legii.
ART. 5
Durata
Durata de funcţionare a Bãncii Comerciale "Ion Tiriac" - S.A. este fixatã la 50 (cincizeci) de ani de la înregistrarea sa la Ministerul Finanţelor din România, în afarã cazului de dizolvare anticipata sau de prelungire, prevãzute prin prezentul statut.
CAP. 2
Capitalul social, valorile mobiliare emise de banca
ART. 6
Capitalul social
Capitalul social al bãncii este de 500.000.000 lei, din care 150.000.000 lei în dolari S.U.A. (cca. 7.500.000 dolari S.U.A.) şi 350.000.000 în lei.
Capitalul social este divizat în 7.500 acţiuni a 1.000 dolari S.U.A. fiecare şi 17.500 acţiuni a 20.000 lei fiecare, subscris de persoane juridice şi fizice din ţara şi strãinãtate.
Eventualele participari în lei la capitalul social al bãncii ale persoanelor juridice şi fizice strãine trebuie sa provinã exclusiv din operaţiuni de schimb valutar şi/sau din operaţiuni efectuate pe teritoriul României, în conformitate cu reglementãrile legale în vigoare.
ART. 7
Majorarea capitalului
Capitalul social al bãncii poate fi majorat prin hotãrîrea adunãrii generale a actionarilor bãncii.
Actionarii bãncii au dreptul de preferinta la subscrierea de noi acţiuni realizate pentru majorarea capitalului, în limita proportiilor deţinute iniţial la capitalul social al bãncii.
În mãsura în care unu sau mai mulţi acţionari ai bãncii nu doresc sa-şi exercite dreptul de preferinta menţionat mai sus, noile acţiuni pot fi subscrise sau de ceilalţi acţionari sau de alte persoane fizice şi juridice din ţara şi strãinãtate, asa cum va hotãrî adunarea generalã a actionarilor bãncii.
ART. 8
Reducerea capitalului social
Adunarea generalã a actionarilor va putea hotãrî reducerea capitalului social al bãncii pînã la nivelul minim prevãzut de lege, în conformitate cu prevederile prezentului statut. Reducerea de capital nu trebuie sa modifice proporţia stabilitã între acţionari.
Acţiunile subscrise vor fi înregistrate într-un registru special, care va avea paginile numerotate, fiind sigilat.
În acest registru se vor înscrie acţiunile în ordine cronologicã subordonata subscrierii, pentru fiecare acţiune existind numãrul de înregistrare a acesteia, denumirea (în cazul persoanelor juridice), numele şi prenumele (în cazul persoanelor fizice) şi adresa exactã a acţionarului.
Banca va emite, la cerere, actionarilor sãi, certificate care sa ateste subscrierea la capital pe baza de acţiuni.
Certificatul va fi tipãrit şi va cuprinde pe fata denumirea, sediul şi capitalul social subscris al bãncii, numãrul şi valoarea acţiunilor subscrise, cu menţionarea valutei şi ştampila bãncii şi semnãturile autorizate a angaja responsabilitatea bãncii.
Pe partea cealaltã a certificatului se vor trece urmãtoarele: nr. crt., data, suma efectiv vãrsatã, la acţiunile subscrise, ştampila bãncii şi semnãturile autorizate, în dreptul sumei efectiv vãrsate.
ART. 9
Liberarea acţiunilor
Acţiunile subscrise în cadrul majorãrilor de capital trebuie sa fie liberate în proporţie de cel puţin 30% din valoarea lor, cel mai tirziu pînã la data înregistrãrii bãncii în Ministerul Finanţelor, diferenţa urmînd a fi eliberata astfel:
- diferenţa de 70% urmeazã a fi eliberata în transe pînã cel mai tirziu la 1 ianuarie 1992, în conformitate cu legislaţia romana în vigoare.
ART. 10
Forma acţiunilor
Acţiunile sînt nominative, înregistrate asa cum se arata la art. 8 de mai sus, pînã în momentul efectuãrii vãrsãmintelor pînã la valoarea de subscriere a acestora.
ART. 11
Limitarea angajamentelor actionarilor
Angajamentele actionarilor se limiteazã pînã la concurenta valorii fiecãrei acţiuni subscrise.
ART. 12
Sancţiunea neefectuarii vãrsãmintelor Acţionarul care nu respecta datele de varsamint la acţiunile subscrise, fixate prin statut, va suporta dobinda începînd de la data fixatã pînã la momentul efectuãrii varsamintului. Nivelul dobinzilor calculate va fi, pentru dolarii S.U.A., cel în vigoare pe piata Londrei pentru depozitele interbancare în dolari S.U.A. pe 3 luni, majorate cu 1% pe an, iar pentru lei, cel în vigoare pe piata romana la creditele bancare oferite clientelei, pe termen scurt, majorat cu 1% pe an.
Dacã obligaţia asumatã de acţionari privind vãrsãmintele la capital, la acţiunile subscrise, nu se realizeazã în termen de 3 luni de la data fixatã prin statut, banca va putea vinde acţiunile respective, în condiţiile prevãzute de statutul bãncii.
Pentru perioada de culpa a acţionarului, pentru care se calculeazã dobinzile menţionate mai sus, se suspenda calculul şi plata eventualelor dividende.
ART. 13
Indivizibilitatea acţiunilor
Acţiunile sînt indivizibile, sub rezerva dispoziţiilor legale şi ale prezentului statut.
ART. 14
Dreptul acţiunilor
Fiecare acţiune da dreptul la proprietatea şi la împãrţirea beneficiilor, la o parte egala cu cotitatea de capital social pe care-l reprezintã, ţinînd seama, dacã este cazul, de capitalul amortizat şi neamortizat, liberat sau neliberat, de valoarea nominalã a acţiunilor, în special, şi, sub aceste rezerve, orice acţiune da dreptul, în perioada de funcţionare a bãncii sau în caz de lichidare, la plata unei sume egale pentru toate sumele repartizate sau rambursate, în asa fel încît toate acţiunile sa fie tratate în mod egal, indiferent de toate exonerarile fiscale şi de toate taxele susceptibile a fi legale şi în sarcina bãncii.
ART. 15
Cesiunea acţiunilor
Cesiunea acţiunilor se opereazã, fata de terţi şi fata de banca, printr-un ordin expres de virare, semnat de cedent sau de mandatarul acestuia şi transcris într-un registru special.
Banca este obligatã sa facã transcrierea în ziua primirii ordinului expres de mişcare.
Dacã acţiunile nu sînt liberate în întregime, ordinul expres de virare trebuie sa fie semnat de cesionar.
Transmiterea acţiunilor cu titlu gratuit sau ca urmare a decesului se opereazã, de asemenea, printr-un ordin expres de mişcare, transcris în registrul special.
Cheltuielile eventuale de cesiune/transmitere se suporta de cesionari.
Acţiunile neliberate de vãrsãmintele fixate prin statut nu se pot transfera.
Acţiunile sînt liber cedabile şi transmisibile între acţionari.
Acţiunile pot fi cedate şi transmise şi altor persoane juridice şi fizice cu acordul consiliului de administraţie.
Cedarea şi transmiterea acţiunilor trebuie sa fie notificate bãncii în scris, cu menţiunea privind numele celui care a cedat şi a transmis acţiunea şi adresa sa şi numele şi adresa celui cãruia i s-a cedat şi transmis acţiunea.
În cazul refuzului consiliului de administraţie de a aproba cedarea şi transmiterea acţiunilor, aceştia trebuie sa acţioneze pentru a se putea efectua cedarea şi transmiterea altei persoane juridice sau fizice.
Pãrţile stabilesc valoarea acţiunii cedate şi transmise.
ART. 16
Drepturile şi obligaţiile ataşate acţiunilor
Drepturile şi obligaţiile ataşate acţiunilor urmeazã acţiunile, indiferent cui aparţin.
Proprietatea unei acţiuni da drept deplin de adeziune la statutul bãncii şi la luarea deciziilor de cãtre adunarea generalã a actionarilor.
ART. 17
Prescripţia dividendelor
Dividendele nereclamate în 5 ani de la data fixatã pentru plata lor vor fi prescrise şi cu ele se va majorã fondul de rezerva.
CAP. 3
Administrarea bãncii
ART. 18
Numirea membrilor consiliului de administraţie
Banca este administraţia de un consiliu de administraţie, format din 8-12 membri. Membrii consiliului de administraţie sînt numiţi de adunarea generalã ordinarã a actionarilor, la propunerea consiliului de administraţie. Primii membrii ai consiliului de administraţie vor fi desemnaţi în statut, mandatele lor fiind valabile pînã la adunarea generalã ordinarã a actionarilor, care va aproba bilanţul şi conturile bãncii încheiate la 31 decembrie 1992.
ART. 19
Durata în funcţiune a membrilor consiliului de administraţie
Durata în funcţiune a membrilor consiliului de administraţie este de 3 ani.
Membrii consiliului de administraţie pot fi realeşi pe noi perioade de 3 ani.
ART. 20
Acţiunile membrilor consiliului de administraţie
Fiecare membru al consiliului de administraţie trebuie sa fie proprietarul a cel puţin unei acţiuni pe toatã durata sa de funcţionare.
ART. 21
Preşedintele şi biroul consiliului de administraţie
Consiliul de administraţie alege, dintre membrii sãi, un preşedinte şi un vicepreşedinte avînd funcţia de director general. Durata acestor funcţii trebuie sa coincida cu durata functionarii, ca membri ai consiliului de administraţie, a acestora.
Consiliul alege, de asemenea, un secretar, care nu trebuie neapãrat sa fie membru al consiliului de administraţie sau acţionar.
Biroul consiliului de administraţie este format din preşedinte, vicepreşedinte şi secretar.
ART. 22
Reuniunile consiliului de administraţie
Consiliul de administraţie se reuneste de cîte ori este nevoie, la convocarea preşedintelui sau.
Reuniunile consiliului de administraţie se convoacã la sediul social al bãncii sau în alt loc explicit menţionat în convocare.
Consiliul de administraţie poate fi convocat şi la initiativa a 2/3 din membrii consiliului de administraţie.
Şedinţele consiliului de administraţie sînt prezidate de preşedinte. În lipsa acestuia, vicepreşedintele conduce şedinţele consiliului de administraţie, iar dacã şi acesta lipseşte, şedinţele sînt conduse de un membru al consiliului de administraţie, desemnat de ceilalţi membri ai consiliului prezenţi.
Membrii consiliului de administraţie care nu pot participa la şedinţele de consiliu pot fi reprezentaţi de alţi membri prezenţi, pe baza de mandat.
Consiliul de administraţie delibereazã în mod valabil dacã cel puţin 3/4 din membrii sãi sînt prezenţi sau reprezentaţi.
Deciziile consiliului de administraţie sînt luate cu majoritatea de 3/4 a membrilor prezenţi sau reprezentaţi.
Deciziile consiliului de administraţie şi conţinutul deliberãrilor sînt trecute în procese-verbale, care se scriu într-un registru numerotat şi parafat.
Procesele-verbale se semneazã de preşedinte sau de cel ce a condus şedinţa şi de un membru al consiliului, prezent, care este sau reprezintã cel mai important acţionar ca numãr de acţiuni.
ART. 23
Puterile consiliului de administraţie
Consiliul de administraţie are depline puteri pentru a acţiona în toate ocaziile în numele bãncii. Consiliul de administraţie acţioneazã în baza prevederilor legislaţiei romane şi ale prezentului statut, pentru punerea în aplicare a hotãrîrilor adunãrilor generale ale actionarilor.
Consiliul de administraţie stabileşte limitele în care sa se acorde facilitãţi de credite, de cãtre banca, bãncilor din România şi din alte tari, firmelor, societãţilor, întreprinderilor şi persoanelor fizice din România şi din alte tari.
Consiliul de administraţie propune adunãrii generale a actionarilor bãncii, spre aprobare, în principal, urmãtoarele:
- modificarea statutului bãncii;
- majorarea şi reducerea capitalului social al bãncii;
- numirea, revocarea şi înlocuirea membrilor consiliului de administraţie;
- raportul anual de activitate al bãncii;
- bilanţul bãncii şi contul de profit şi pierderi;
- modul de repartizare a beneficiilor anuale obţinute de banca.
Consiliul de administraţie aproba cedarea şi transmiterea acţiunilor cãtre alte persoane fizice şi juridice care nu sînt actionare la banca, în conformitate cu prevederile statutului.
Consiliul de administraţie numeşte preşedintele consiliului, vicepreşedintele acestuia şi unu sau mai mulţi directori generali, fixind şi remuneraţia acestora.
ART. 24
Puterile preşedintelui şi ale vicepreşedintelui director general
Preşedintele consiliului de administraţie asigura conducerea bãncii, avînd cele mai extinse puteri pentru a acţiona, în toate circumstanţele, în numele bãncii.
Consiliul de administraţie numeşte un vicepreşedinte director general şi unu sau mai mulţi directori generali, determinînd întinderea şi durata puterilor lor.
Preşedintele, vicepreşedintele director general, directorii generali reprezintã banca în raporturile sale cu terţii.
În cazul imposibilitãţii temporare a preşedintelui consiliului de administraţie de a-şi exercita atribuţiile, acestea vor fi îndeplinite de vicepreşedintele director general.
ART. 25
Remunerarea membrilor consiliului de administraţie
Consiliul de administraţie fixeazã remuneraţia preşedintelui, vicepreşedintelui director general şi directorilor generali.
Adunarea generalã a actionarilor determina remunerarea anuala a membrilor consiliului de administraţie sub forma de indemnizaţie şi de jetoane de prezenta.
ART. 26
Conducerea executivã a bãncii
Conducerea executivã a bãncii este asigurata de comitetul de direcţie, format din preşedintele, vicepreşedintele director general şi directorii generali ai bãncii, care asigura respectarea de cãtre banca a prevederilor statutului şi a legislaţiei romane.
Comitetul de direcţie aduce la îndeplinire şi controleazã modul de aducere la îndeplinire de cãtre direcţiile, serviciile, birourile, întregul personal al bãncii a hotãrîrilor adunãrii generale a actionarilor şi ale consiliului de administraţie al bãncii.
În limitele stabilite de consiliul de administraţie, comitetul de direcţie acorda credite bãncilor din România şi din alte tari, firmelor, societãţilor, întreprinderilor şi persoanelor fizice din România şi din alte tari, stabilind condiţiile de termene, dobinzi, rambursare şi garantare.
Comitetul de direcţie aproba şi celelalte categorii de operaţiuni bancare, pe grupe de operaţiuni sau operaţiune cu operaţiune.
Comitetul de direcţie organizeazã şi participa la efectuarea controlului bancar preventiv şi ulterior.
Comitetul de direcţie ia toate mãsurile necesare organizãrii şi bunei funcţionari a bãncii.
Comitetul de direcţie încheie contracte de munca individuale cu întregul personal al bãncii şi urmãreşte modul de realizare a acestora.
Comitetul de direcţie rãspunde fata de consiliul de administraţie asupra modului de îndeplinire a atribuţiilor ce-i revin.
ART. 27
Relaţiile dintre banca şi conducãtorii sãi
Toate afacerile susceptibile a fi realizate de banca cu membrii consiliului de administraţie şi directorii generali sînt supuse autorizaţiei prealabile a consiliului de administraţie.
ART. 28
Comisia de cenzori
Adunarea generalã ordinarã a actionarilor numeşte membrii comisiei de cenzori.
Comisia de cenzori este formatã din trei membri, doi membri desemnaţi de actionarii bãncii şi unul desemnat dintre specialiştii autorizaţi de Ministerul Finanţelor.
Membrii comisiei de cenzori se numesc pe o perioada de 3 ani, fiind reeligibili.
Comisia de cenzori supravegheazã respectarea întocmai a statutului bãncii.
Membrii comisiei de cenzori participa, cu vot consultativ, la şedinţele consiliului de administraţie şi la lucrãrile adunãrilor generale ale actionarilor.
Comisia de cenzori verifica gestiunea economico-financiarã a bãncii şi conturile sale anuale, prezentind rapoartele sale scrise adunãrii generale.
La sfîrşitul fiecãrui exerciţiu anual, comisia de cenzori întocmeşte un raport asupra situaţiei bãncii şi certifica regularitatea şi sinceritatea conturilor anuale.
CAP. 4
Adunãrile generale ale actionarilor
ART. 29
Adunãrile generale
Adunarea generalã a actionarilor bãncii reprezintã universalitatea actionarilor.
Deliberãrile sale şi hotãrîrile luate în conformitate cu prevederile statutului sînt obligatorii pentru toţi actionarii bãncii.
ART. 30
Convocarea adunãrilor generale ale actionarilor
Adunãrile generale ale actionarilor, ordinare şi extraordinare, se convoacã cu minimum 15 zile înaintea datei fixate pentru reuniunea adunãrii generale, cu scrisoare recomandatã, indicindu-se data şi locul adunãrii generale, precum şi ordinea de zi.
Actionarii care doresc sa se înscrie pe ordinea de zi sau au alte probleme trebuie sa se adreseze bãncii cu 15 zile înaintea datei reuniunii adunãrii generale.
Adunarea generalã ordinarã a actionarilor se convoacã anual, iar cele extraordinare ori de cîte ori este necesar.
ART. 31
Compozitia adunãrilor generale
Adunãrile generale ale actionarilor, ordinare şi extraordinare, se compun din toţi actionarii bãncii, indiferent de numãrul de acţiuni pe care aceştia îl deţin, cu condiţia ca acţiunile acestora sa fie liberate de vãrsãmintele exigibile.
ART. 32
Asistenta la adunãrile generale
Actionarii au dreptul sa asiste sau sa fie reprezentaţi la adunãrile generale ale actionarilor dacã sînt înscrişi în registrul actionarilor bãncii cu minimum 5 zile înaintea adunãrii generale.
Forma asistenţei, termenul şi locul depunerii vor fi stabilite de consiliul de administraţie al bãncii.
ART. 33
Conducerea adunãrilor generale
Adunarea generalã a actionarilor este prezidata de preşedintele consiliului de administraţie al bãncii, iar în lipsa acestuia, de cãtre vicepreşedintele acestui consiliu.
Adunarea generalã îşi constituie un birou format din preşedintele adunãrii, doi scrutatori desemnaţi dintre actionarii prezenţi şi un secretar, care poate fi desemnat şi din afarã actionarilor.
Prezenta actionarilor şi reprezentarea acestora se tine într-un registru numerotat cu precizarea numãrului de acţiuni pe care le deţine fiecare acţionar prezent sau acţionarul pe care îl reprezintã.
Deliberãrile şi hotãrîrile adunãrilor generale ale actionarilor sînt trecute în procese-verbale scrise în registre speciale numerotate, procesele-verbale fiind semnate de membrii biroului desemnaţi.
Adunarea generalã ordinarã
ART. 34
Cvorum
Adunarea generalã ordinarã poate delibera valabil numai dacã minimum 3/4 din acţionari sînt prezenţi sau reprezentaţi.
ART. 35
Hotãrîri
Hotãrîrile adunãrii generale ordinare se iau cu majoritatea de 3/4 a voturilor actionarilor prezenţi sau reprezentaţi.
ART. 36
Competente
Adunarea generalã ordinarã a actionarilor aproba raportul consiliului de administraţie privind activitatea anuala a bãncii, raportul comisiei de cenzori, bilanţul anual, conturile bãncii şi modul de repartizare a beneficiilor.
Numeşte, înlocuieşte şi realege membrii consiliului de administraţie şi ai comisiei de cenzori.
Stabileşte remunerarea preşedintelui, vicepreşedintelui, directorilor generali şi a membrilor comisiei de cenzori.
Fixeazã jetoanele de prezenta pentru membrii consiliului de administraţie.
Hotãrãşte asupra tuturor problemelor înscrise pe ordinea de zi.
Da consiliului de administraţie toate autorizaţiile necesare pentru ca acesta sa-şi îndeplineascã atribuţiile.
Adunarea generalã extraordinarã
ART. 37
Cvorum şi hotãrîri
Adunarea generalã extraordinarã delibereazã valabil dacã 3/4 din actionarii care au drept de vot sînt prezenţi sau reprezentaţi.
Adunarea generalã extraordinarã hotãrãşte cu majoritate de 3/4 a actionarilor prezenţi şi reprezentaţi.
ART. 38
Competenta
Adunarea generalã extraordinarã poate aproba modificarea formei şi obiectului de activitate al bãncii, majorarea sau reducerea capitalului, prelungirea duratei sale de funcţionare sau dizolvarea sa anticipata, precum şi celelalte probleme înscrise pe ordinea de zi a reuniunilor sale.
CAP. 5
Activitatea societãţii
ART. 39
Anul social de activitate
Anul social de activitate al bãncii începe la 1 ianuarie şi se termina la 31 decembrie.
Primul an de activitate începe de la data înregistrãrii sale la Ministerul Finanţelor şi se încheie la 31 decembrie 1990.
ART. 40
Conturile speciale ale bãncii
Consiliul de administraţie întocmeşte, la sfîrşitul fiecãrui an social, un raport anual de activitate, pe baza documentelor din activ şi din pasiv, precum şi bilanţul bãncii şi conturile de profit şi de pierderi. Termenul maxim pentru întocmirea bilanţului şi a conturilor de profit şi pierderi va fi 1 februarie, iar cel pentru verificarea acestora, de cãtre comisia de cenzori va fi 31 martie al anului urmãtor. Dupã aprobare bilanţul se publica.
Beneficii - fonduri de rezerva
ART. 41
Fondul de rezerva pentru acoperirea unor eventuale pierderi
Pentru acoperirea pierderilor eventuale din creanţe litigioase se poate constitui un fond de rezerva determinat prin aplicarea unei cote de risc la suma creanţelor bãncii cu scadenta mai mare de 2 ani, existenta la data încheierii bilanţului contabil anual, conform legislaţiei în vigoare.
ART. 42
Beneficiul
Beneficiul bãncii se stabileşte prin bilanţul anual aprobat de adunarea generalã ordinarã a actionarilor. Beneficiul impozabil se stabileşte ca diferenţa între suma totalã a veniturilor încasate şi suma cheltuielilor efectuate pentru realizarea acestor venituri. Pentru determinarea acestui beneficiu se va deduce din beneficiul anual fondul de rezerva, în condiţiile legii, precum şi alte cote prevãzute de legislaţia romana în vigoare.
Din beneficiul prevãzut în bilanţ, se scade impozitul legal, rezultind beneficiul cuvenit actionarilor, care se repartizeazã între aceştia, proporţional cu aportul lor la capitalul social, precum şi pentru alte necesitaţi ale societãţii reglementate de lege.
Pierderile înregistrate în cursul unui an de impunere se pot reporta în anul urmãtor şi se vor deduce din beneficiul acestui an. Dacã beneficiile anului respectiv nu sînt suficiente pentru acoperirea pierderilor, acestea vor fi reportate în anii urmãtori, dar nu mai mult de 2 ani care urmeazã exerciţiului financiar în care s-a înregistrat pierderea.
ART. 43
Plata dividendelor
Data plãţii dividendelor la capital se fixeazã de adunarea generalã ordinarã a actionarilor. Ea nu poate depãşi data de 30 septembrie a anului urmãtor anului pentru care se plãtesc dividendele.
ART. 44
Întocmirea bilanţului şi a contului de beneficii şi pierderi
Banca va întocmi anual bilanţul şi contul de beneficii şi pierderi şi va tine evidenta în lei a activitãţii economico-financiare, avînd în vedere normele metodologice cuprinzînd principii cu privire la organizarea şi conducerea contabilitãţii, elaborate de Ministerul Finanţelor.
ART. 45
Personalul bãncii
Personalul de conducere al bãncii este numit de adunarea generalã a actionarilor. Restul personalului este angajat de cãtre comitetul de direcţie. Angajarea personalului societãţii se face în cadrul schemei de organizare, pe baza de contract individual de munca care se înregistreazã la Camera de Munca.
Nivelul salariilor pentru personalul bãncii, pe categorii de calificare şi funcţii, se stabileşte şi poate fi modificat de cãtre adunarea generalã a actionarilor.
Plata salariilor, impozitelor pe acestea şi a cotelor de asigurãri sociale se va face în conformitate cu dispoziţiile legale.
Drepturile şi obligaţiile personalului bãncii se stabilesc de consiliul de administraţie.
Premiile, gratificatiile şi alte drepturi asemãnãtoare acordate personalului bãncii, roman şi strãin, pot fi plãtite integral sau parţial în valuta, în conformitate cu prevederile legale.
ART. 46
Amortizarea fondurilor fixe
Amortizarea fondurilor fixe se va face în cadrul duratelor de serviciu normate şi al cotelor de amortizare prevãzute de legislaţia romana.
CAP. 6
Dizolvarea anticipata - lichidarea
ART. 47
Dizolvarea anticipata a bãncii
Consiliul de administraţie este obligat sa convoace adunarea generalã extraordinarã a actionarilor bãncii în termen de 60 de zile de la data constatãrii, pe baza de bilanţ anual, a pierderii a mai mult de 50% din capitalul societãţii.
Adunarea generalã extraordinarã a actionarilor poate decide:
- majorarea capitalului la nivelul sau anterior sau reducerea capitalului la la nivelul sau redus;
- dizolvarea anticipata a bãncii.
ART. 48
Lichidarea
În caz de dizolvare, banca poate sa fie lichidatã, cu aprobarea adunãrii generale extraordinare a actionarilor.
În timpul lichidãrii, banca îşi pãstreazã personalitatea sa juridicã şi adunarea generalã a actionarilor atribuţiile sale, dind descãrcare lichidatorilor.
ART. 49
Puterile lichidatorilor
Lichidatorii au sarcina de a lichidã tot activul mobiliar şi imobiliar al bãncii şi sa stinga pasivul, cu aprobarea adunãrii generale a actionarilor.
Eventualul sold activ va fi repartizat de lichidatori actionarilor proporţional cu acţiunile deţinute.
CAP. 7
Contestaţiile
ART. 50
Contestaţiile
Contestaţiile ce vor rezulta pe toatã perioada de funcţionare şi de lichidare a bãncii, între acţionari şi între aceştia şi banca, se vor judeca de organele de justiţie romane teritoriale, competente.
CAP. 8
Publicarea statutului
ART. 51
Cel care deţine originalul statutului are depline puteri pentru a publica statutul şi modificãrile sale ulterioare.
Prin prezentul statut se numesc primii membri ai consiliului de administraţie al bãncii, a cãror mandate vor expira la data prevãzutã în articolul 18 din statut.
-------------------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016