Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   HOTARIRE NUMAR : 1001 DIN 4 septembrie 1990  privind stabilirea unui sistem unitar de plati pentru produsele si serviciile de gospodarire a apelor    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

HOTARIRE NUMAR : 1001 DIN 4 septembrie 1990 privind stabilirea unui sistem unitar de plati pentru produsele si serviciile de gospodarire a apelor

EMITENT: GUVERNUL ROMANIEI
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL NR. 106 DIN 15/9 /90
În vederea conservãrii şi protecţiei apelor impotriva epuizarii şi poluarii, satisfacerii cerinţelor de apa mereu crescinde pentru populaţie, industrie, hidroenergie, irigaţii, piscicultura, navigaţie şi agrement, precum şi pentru preintimpinarea unor efecte distructive ale apelor,
în scopul aplicãrii principiilor economiei de piata, creşterii rolului pirghiilor economice în sporirea eficientei în gospodãrirea raţionalã şi protecţia calitãţii apei şi asezarii pe principii economice a sistemului de preţuri şi tarife în domeniul gospodãririi apelor,

Guvernul României hotãrãşte:

CAP. 1
Dispoziţii generale privind gospodãrirea raţionalã a apei

ART. 1
Organele centrale şi locale ale puterii executive, organizaţiile de stat, cooperatiste, particulare sau mixte şi celelalte organizaţii obşteşti vor lua mãsuri pentru reducerea cerinţelor şi, respectiv, a consumului de apa, prin creşterea gradului de recirculare sau de folosire repetatã a apei, precum şi pentru evitarea pierderilor de apa prin întreţinerea corespunzãtoare a instalaţiilor, instituind, în acest scop, controlul permanent al folosirii apei în procesele de producţie.
ART. 2
Ministerele, celelalte organe centrale, prefecturile judeţene şi Primãria municipiului Bucureşti vor asigura, în mod eşalonat, baza materialã pentru executarea lucrãrilor de refacere sau înlocuire a reţelelor şi instalaţiilor de apa vechi şi deteriorate, în vederea reducerii pierderilor de apa.
ART. 3
Prefecturile judeţene şi Primãria municipiului Bucureşti vor lua mãsuri pentru reducerea treptata a volumului de apa potabilã livrata unitãţilor economice în scop industrial care nu necesita apa de aceasta calitate.
ART. 4
Organele centrale şi locale ale puterii executive, organizaţiile de stat, cooperatiste, particulare sau mixte şi celelalte organizaţii obşteşti vor stabili norme specifice de apa pe unitatea de produs, cu acordul Ministerului Mediului. Normele specifice de apa se vor aplica de cãtre toţi utilizatorii şi vor avea în vedere recircularea maxima a apei în condiţii de economicitate şi în funcţie de procesul de producţie respectiv. Titularii de investiţii şi proiectantii vor include ca indicatori tehnico-economici în documentaţiile noilor obiective de alimentare cu apa şi canalizare normele specifice de apa pe unitate de produs.
ART. 5
Organele centrale şi locale ale puterii executive, organizaţiile de stat, cooperatiste, particulare sau mixte şi celelalte organizaţii obşteşti vor lua mãsuri de dotare cu mijloace de mãsurare a debitelor de apa captate, folosite şi evacuate la toate unitãţile din subordine.
Ministerul Resurselor şi Industriei va asigura producerea întregii game de aparatura de mãsurare a debitelor de apa, precum şi activitatea de "service" a acestora.
ART. 6
Organele centrale şi locale ale puterii executive, organizaţiile de stat, cooperatiste, particulare sau mixte şi celelalte organizaţii obşteşti care evacueaza ape uzate în cursurile de apa vor promova şi asigura execuţia lucrãrilor pentru instalaţii de epurare a apelor uzate la toate unitãţile poluante fãrã staţii de epurare, precum şi la cele cu capacitate depãşitã.
ART. 7
Punerea în funcţiune a lucrãrilor noi de alimentare cu apa sau de extindere a celor existente se va face numai dupã obţinerea autorizaţiei emise de Ministerul Mediului.
ART. 8
Organele centrale şi locale ale puterii executive, organizaţiile de stat, cooperatiste, particulare sau mixte şi celelalte organizaţii obşteşti vor urmãri ca la conceptia, proiectarea, execuţia şi exploatarea instalaţiilor de epurare din industrie, agricultura şi pentru localitãţi, pe lîngã epurarea corespunzãtoare a apelor uzate, sa se asigure şi recuperarea din aceste ape a substanţelor utile, precum şi valorificarea energetica sau ca ingrasamint a namolurilor şi deşeurilor industriale.
CAP. 2
Regimul preţurilor, tarifelor şi penalitatilor în domeniul gospodãririi apelor
SECŢIUNEA 1
Preţuri şi tarife
ART. 9
În vederea stimulãrii utilizatorilor pentru reducerea cerintei de apa şi îmbunãtãţirea calitãţii apelor, în domeniul gospodãririi apelor se aplica, potrivit dispoziţiilor prezentei hotãrîri, preţuri şi tarife pentru produsele şi serviciile de gospodãrire a apelor, precum şi penalitãţi pentru încãlcarea prevederilor legale privind folosirea cantitativã şi calitativã a apei.
Preţurile de livrare pentru produsele de gospodãrire a apelor din surse sînt cele prevãzute în anexa nr. 1 *), iar tarifele pentru serviciile specifice unitãţilor de gospodãrire a apelor sînt cele din anexa nr. 2 *).
Preţurile şi tarifele pentru produsele şi serviciile de gospodãrire a apelor se aplica unitãţilor de stat, mixte, organizaţiilor cooperatiste, obşteşti, altor unitãţi şi organizaţii, indiferent de natura proprietãţii acestora.
Tarifele pentru serviciile de asigurare a folosirii potenţialului hidroenergetic al marii, navigabil al rîurilor şi lacurilor de acvacultura şi de agrement al cursurilor de apa se vor stabili, pe mãsura necesitãţilor, de cãtre Ministerul Mediului şi ministerele interesate.
Contravaloarea apei prelevate sau livrate din surse, pentru irigaţii, se suporta de prelevatori şi se încaseazã de cãtre aceştia de la bugetul statului, potrivit legii.
ART. 10
Pentru apa prelucrata de unitãţile specializate sau de beneficiari, la preţurile stabilite potrivit art. 9, se adauga, dupã caz, tarife suplimentare determinate de captare, pompare, tratare, transport, distribuţie sau alte asemenea servicii de gospodãrire şi utilizare a apei.
Serviciile de gospodãrire şi utilizare a apei, de natura celor de la alineatul precedent, sînt cele prevãzute în anexa nr. 3 *).
Tarifele pentru asemenea servicii se stabilesc, potrivit legii, de cãtre unitãţile prestatoare de servicii, cu avizul Ministerului Mediului.
Pentru captarea, tratarea, pomparea şi distribuţia apei potabile şi industriale, precum şi pentru canalizarea, epurarea şi evacuarea apelor uzate, care se realizeazã de cãtre unitãţile de gospodãrie comunalã, pentru unitãţile economice şi populaţie, preţurile şi tarifele se stabilesc de cãtre prefecturile judeţene şi Primãria municipiului Bucureşti.
ART. 11
Pentru apa prelevata direct din sursele de apa de suprafata, naturale sau amenajate, indiferent de deţinãtorul amenajãrii, ca şi din cele subterane, furnizori sînt numai unitãţile de gospodãrire a apelor, din subordinea Ministerului Mediului, care, potrivit legii, au dreptul de administrare directa asupra acestora şi, în consecinta, sînt singurele în mãsura a percepe preţuri pentru apa.
Pentru apa tratata livrata sau pentru serviciile de gospodãrire a apelor, furnizori sau prestatori sînt cei care, dupã caz, au în administrare lucrãrile hidrotehnice sau care presteazã serviciile de gospodãrire a apelor.
Furnizarea produselor şi prestarea serviciilor de gospodãrire a apelor se fac pe baza de contracte economice. La încheierea contractelor de furnizare a apei se vor stabili prevederi privind condiţiile cantitative şi calitative de livrare a apei, în funcţie de condiţiile concrete ale sursei şi locului de prelevare.
ART. 12
Ministerul Mediului are competenta de a stabili anual preţuri de decontare şi de redistribuire a veniturilor între unitãţile sale, dupã caz, în funcţie de cantitãţile de apa ce se livreaza, de costuri şi de rentabilitate, asigurind încadrarea stricta a acestora în preţurile şi tarifele stabilite în prezenta hotãrîre.
ART. 13
Preţurile şi tarifele pentru produsele şi serviciile de gospodãrire a apelor, altele decît cele din anexele nr. 1 şi 2 din prezenta hotãrîre, se stabilesc de cãtre Ministerul Mediului, cu avizul Ministerului Finanţelor - Departamentul pentru preţuri.
ART. 14
Pentru finanţarea unor lucrãri de imbunatatire a calitãţii apelor, de regularizare a debitelor de apa, de apãrare impotriva efectelor distructive ale apelor, precum şi pentru acoperirea diferenţei de cheltuieli efectuate de unitãţile de gospodãrire a apelor în perioade de excedent de umiditate sau de seceta cînd încasãrile sînt reduse, se constituie "Fondul apelor". Acest fond se constituie dintr-o cota de 5% din încasãrile din preţuri şi tarife ale unitãţilor de gospodãrire a apelor, precum şi din penalitãţile prevãzute în prezenta hotãrîre.
Repartizarea pe capitole de cheltuieli a Fondului apelor se face de cãtre Ministerul Mediului.
SECŢIUNEA 2
Penalitãţi în domeniul gospodãririi apelor
ART. 15
Încãlcarea dispoziţiilor legale privind normele de prelevare a apelor din surse şi evacuarea apelor impurificate de cãtre organizaţiile de stat, cooperatiste, particulare sau mixte şi celelalte organizaţii obşteşti se penalizeaza potrivit anexei nr. 4 *).
Penalitãţile se aplica de cãtre unitãţile de gospodãrire a apelor.
Acei beneficiari care dovedesc acţiuni benefice pentru protecţia calitãţii apelor vor fi stimulati prin sume alocate din Fondul apelor proporţional cu reducerea substanţelor poluante sub indicatorii aprobaţi. Sumele vor fi folosite pentru acţiuni de pãstrare şi imbunatatire a calitãţii apei evacuate.
Unitãţile de gospodãrie comunalã vor putea folosi pentru dezvoltãri proprii, de natura celor specificate în paragraful 3 al art. 15, pînã la 25% din penalitãţile încasate de cãtre acestea.
Penalitãţile în domeniul gospodãririi apelor se suporta, potrivit legii, de unitãţile în cauza, din rezultatele financiare.
ART. 16
Constatarea abaterilor prevãzute la art. 15 se face prin procesul-verbal încheiat de personalul împuternicit în acest scop de cãtre conducerea unitãţilor de gospodãrire a apelor. Stabilirea penalitatilor, potrivit prevederilor cuprinse în anexa nr. 1, se face de cãtre conducãtorul unitãţii de gospodãrire a apelor printr-o încheiere. Încheierea, însoţitã de procesul-verbal de constatare, se comunica unitãţii penalizate în termen de 10 zile.
Pentru reţelele de alimentare cu apa şi de canalizare, administrate de unitãţile de gospodãrie comunalã, se autoriza personalul împuternicit al acestor unitãţi sa încheie procese-verbale de constatare. Stabilirea penalitatilor în aceasta situaţie se face de cãtre conducãtorul unitãţii de gospodãrie comunalã şi se vãrsa în Fondul apelor.
Impotriva procesului-verbal de constatare şi a încheierii de stabilire a penalitatilor se poate face plîngere de unitatea în cauza, în termen de 15 zile de la comunicarea acestora, la judecãtorie.
Hotãrîrea prin care se rezolva plîngerea de cãtre aceste organe este definitiva.
Încheierea de stabilire a penalitatilor, rãmasã definitiva, constituie titlu executoriu.
Unitãţile bancare vor efectua decontarea dispoziţiilor de încasare, privind penalitãţile aplicate, fãrã acceptul unitãţilor penalizate.
Aplicarea cuantumului penalitatilor se face dupã cum urmeazã:
- 25% în 1991

- 50% în 1992

- 75% în 1993

din valoarea calculatã conform anexei nr. 4.

CAP. 3
Dispoziţii finale
ART. 17
În termen de 3 luni de la aprobarea prezentei hotãrîri, Ministerul Mediului va propune guvernului mãsuri de organizare a unitãţilor de gospodãrire a apelor pe principii economice.
ART. 18
Se autoriza Ministerul Mediului:
a) sa stabileascã regulamente şi instrucţiuni specifice în aplicarea prezentei hotãrîri;
b) sa asigure finanţarea obiectivelor de cercetare ştiinţificã şi dezvoltare tehnologicã în domeniul gospodãririi apelor, din veniturile realizate de cãtre unitãţile sale.
ART. 19
Ministerul Finanţelor este autorizat ca în termen de 30 de zile de la data intrãrii în vigoare a prezentei hotãrîri, pe baza propunerilor Ministerului Mediului, ale ministerelor şi celorlalte organe centrale şi locale de stat, sa introducã modificãri în indicatorii financiari ca urmare a aplicãrii prevederilor prezentei hotãrîri, cu menţinerea echilibrului financiar.
ART. 20
Nerespectarea prevederilor prezentei hotãrîri atrage rãspunderea civilã, disciplinarã, materialã sau contravenţionalã, dupã caz, a persoanelor vinovate.
ART. 21
Anexele nr. 1, 2, 3 şi 4 fac parte integrantã din prezenta hotãrîre.
ART. 22
Prezenta hotãrîre intra în vigoare la 1 ianuarie 1991. Pe aceeaşi data se abroga orice alte dispoziţii contrare.
*) Anexa se comunica unitãţilor interesate.

PRIM-MINISTRU
PETRE ROMAN

--------------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016