Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   HOTARIRE nr. 983 din 14 septembrie 1990  privind organizarea si functionarea Ministerului Mediului    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

HOTARIRE nr. 983 din 14 septembrie 1990 privind organizarea si functionarea Ministerului Mediului

EMITENT: Guvernul Romaniei
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 105 din 14 septembrie 1990
Guvernul României hotãrãşte:

ART. 1
Ministerul Mediului este organul central de specialitate al administraţiei de stat care, pentru îmbunãtãţirea calitãţii vieţii, înfãptuieşte, pe baze moderne, gospodãrirea raţionalã şi eficienta a apelor tarii, întreţinerea şi exploatarea pãdurilor, supravegherea şi protecţia mediului înconjurãtor, menţinerea echilibrului ecologic, ameliorarea factorilor de mediu şi controlul activitãţilor nucleare.
ART. 2
Ministerul Mediului îndeplineşte funcţia de organ central coordonator pentru domeniile sale de activitate atît în raport cu unitãţile din subordinea proprie, cît şi în raport cu unitãţile din subordinea celorlalte organe centrale sau locale, unitãţile cu caracter mixt sau privat şi cu cetãţenii tarii.
ART. 3
Ministerul Mediului colaboreazã cu celelalte ministere, avînd dreptul de a solicita acestora documentaţii, date şi informaţii necesare realizãrii atribuţiilor sale.
ART. 4
Ministerul Mediului îndeplineşte urmãtoarele atribuţii principale:
A. Prin Departamentul apelor
a) acţioneazã în mod unitar, pe bazine hidrografice, prin lacurile de acumulare, derivatiile de debite, regularizãrile de albii, alimentarile cu apa complexe, nodurile hidrotehnice şi alte lucrãri de gospodãrire a apelor, pentru utilizarea optima în complex a apei, apãrarea impotriva efectelor distructive ale apelor, producerea de energie, piscicultura şi alte folosinţe;
b) acţioneazã pentru amenajarea complexa a cursurilor de apa şi pentru valorificarea unor noi surse de apa în concordanta cu dezvoltarea economico-socialã a tarii;
c) rãspunde de supravegherea meteorologica, hidrologica şi hidrogeologica, asigura informarea permanenta cu date şi prognoze asupra apelor, avertizeaza în caz de fenomene periculoase;
d) asigura dezvoltarea şi modernizarea sistemului informaţional decizional în domeniul gospodãririi apelor;
e) coreleazã lucrãrile de gospodãrire a apelor cu cele de combatere a eroziunii solului, de desecare, de impadurire a terenurilor degradate, cu dezvoltarea folosintelor de apa şi cu lucrãrile de protecţie impotriva poluarii apelor;
f) asigura aplicarea legislaţiei pentru folosirea raţionalã a resurselor de apa, exploatarea coordonata a lucrãrilor hidrotehnice, indiferent de deţinãtori; avizeazã aceste lucrãri, în calitate de proprietar al tuturor albiilor minore ale rîurilor şi a surselor de apa din ţara;
g) elaboreazã norme de consum de apa şi normative în domeniul apelor, asigura aplicarea convenţiilor internaţionale în domeniul utilizãrii apelor.
B. Prin Departamentul pãdurilor
a) asigura integritatea, conservarea şi gospodãrirea unitarã a fondului forestier şi a vegetatiei lemnoase din afarã acestuia, intensificarea şi diversificarea funcţiilor de protecţie, sociale şi de producţie a pãdurilor, în concordanta cu cerinţele menţinerii echilibrului ecologic şi îmbunãtãţirii condiţiilor de mediu;
b) rãspunde de aplicarea unui regim normal de tãiere în pãduri, la nivelul posibilitatii reale de producţie ale acestora, stabilite prin amenajamentele silvice, în condiţii tehnico-economice cît mai avantajoase care sa asigure valorificarea integrala şi superioarã a masei lemnoase destinatã producţiei industriale şi nevoilor locale; initiind în acest sens, din 1991 şi forma de licitare a acesteia; urmãreşte efectuarea sistematica a controlului privind modul de respectare a regulilor silvice de exploatare a lemnului de cãtre beneficiarii acestuia;
c) organizeazã şi indruma lucrãrile de regenerare a pãdurilor pe cale naturala şi prin împãduriri şi acţioneazã împreunã cu ceilalţi deţinãtori de terenuri pentru readucerea în circuitul economic, prin plantaţii forestiere, a terenurilor degradate din afarã fondului forestier, inapte altor folosinţe;
d) acţioneazã împreunã cu unitãţile interesate, pentru înfiinţarea de perdele forestiere de protecţie, precum şi pentru refacerea şi îngrijirea celor existente; coordoneazã lucrãrile de corectare a torenţilor în fondul forestier şi asigura realizarea de astfel de lucrãri într-o conceptie unitarã, împreunã cu alţi factori interesaţi, pe ansamblul bazinelor hidrografice;
e) urmãreşte aplicarea întregului complex de mãsuri tehnico-organizatorice care asigura o stare de sãnãtate corespunzãtoare pãdurilor şi vegetatiei lemnoase din afarã fondului forestier; previne prejudicierea acestora prin tãieri ilegale de arbori;
f) asigura realizarea efectivelor optime pe toate fondurile de vinatoare şi pescuit în apele de munte, valorificarea superioarã a acestora, inclusiv cu vinatori strãini, precum şi antrenarea în circuitul economic a tuturor resurselor din fondul forestier cu desfacere asigurata la intern şi export-fructe de padure, ciuperci comestibile, plante medicinale şi aromate şi alte produse ale pãdurii;
g) urmãreşte coordonarea din punct de vedere tehnic a modului de gospodãrire a vinatului pe toate categoriile de fonduri de vinatoare;
h) elaboreazã şi propune guvernului proiecte de acte normative în vederea îmbunãtãţirii activitãţii de gospodãrire unitarã şi intensiva a fondului forestier şi a vegetatiei lemnoase din afarã acestuia, atragerii în circuitul silvoproductiv a tuturor terenurilor degradate inapte folosintelor agricole.
C. Prin Departamentul mediului
a) asigura protecţia apelor, aerului, solului şi a celorlalţi factori de mediu în condiţiile utilizãrii rationale a resurselor naturale, prevenirea şi combaterea agresiunii sau a degradãrii prin activitãţi umane, menţinerea echilibrului ecologic, ameliorarea calitãţii vieţii;
b) asigura prin sisteme de supraveghere cunoaşterea parametrilor de calitate ai tuturor factorilor de mediu, evoluţia acestora şi intervine în situaţii de depasire a valorilor normate;
c) coordoneazã elaborarea de norme privind conţinutul admisibil de noxe în mediul înconjurãtor, de programe de cercetare, de programe de realizare a investiţiilor în domeniul prevenirii şi combaterii poluarii mediului, precum şi de producere în ţara sau procurare din import a unor utilaje, echipamente, instalaţii, aparatura de mãsura şi control;
d) promoveazã studii de impact ale diverselor activitãţi asupra factorilor de mediu şi emite acorduri, avize şi autorizaţii de funcţionare pentru toate activitãţile care pot afecta condiţiile de calitate a factorilor de mediu;
e) avizeazã producerea şi utilizarea substanţelor chimice, inclusiv pesticide, în condiţii care sa nu afecteze mediul ambiant;
f) urmãreşte aplicarea mãsurilor ce se impun în domeniul apelor de cãtre toţi cei care folosesc apa, deţin lucrãri pe apa sau în legatura cu apele;
g) urmãreşte modul în care unitãţile respecta condiţiile legale impuse prin actele de reglementare şi asigura aplicarea legislaţiei în domeniul protecţiei mediului;
h) înfiinţeazã comisii de supraveghere a calitãţii apei pentru cursurile de apa, locurile sau zonele maritime care necesita mãsuri deosebite pentru prevenirea şi combaterea poluarii şi numeşte, cu acordul ministerelor, organelor centrale şi locale interesate, membrii acestor comisii;
i) asigura relaţii de colaborare cu organizaţii similare din alte state şi cu organizaţii sau organisme internaţionale;
j) organizeazã şi indruma activitatea economicã, ştiinţificã, de turism şi agrement în Delta Dunãrii.
D. Prin Comisia Nationala pentru Controlul Activitãţilor Nucleare
a) emite norme tehnice şi instrucţiuni cu caracter obligatoriu, precum şi ghiduri de securitate nucleara privind asigurarea calitãţii şi funcţionarea în condiţii de siguranta la radiatii a obiectivelor şi instalaţiilor nucleare, protecţia impotriva radiatiilor nucleare a personalului expus profesional, a populaţiei, mediului înconjurãtor şi bunurilor materiale, protecţia fizica, evidenta, pãstrarea şi transportul materialelor radioactive şi materialelor fisionabile speciale, precum şi gestiunea deşeurilor radioactive;
b) elibereazã autorizaţii de asigurare a calitãţii şi de securitate nucleara unitãţilor care desfãşoarã activitãţi în domeniul nuclear şi acorda personalului permisul de exercitare a acestor activitãţi, în condiţiile prevãzute de lege şi normele tehnice specifice;
c) controleazã respectarea legii şi a normelor de securitate nucleara cu privire la desfãşurarea activitãţilor în domeniul nuclear de cãtre unitãţile şi persoanele autorizate sa exercite aceste activitãţi;
d) avizeazã planurile de intervenţie pentru cazurile de accident nuclear şi participa, potrivit legii, la asigurarea intervenţiei;
e) controleazã aplicarea prevederilor programului de asigurare a calitãţii la beneficiarii obiectivelor şi instalaţiilor nucleare, precum şi la întreprinderile şi unitãţile care proiecteazã, produc şi monteaza echipamentele, sistemele şi construcţiile cu funcţii de securitate nucleara;
f) controleazã, la beneficiarii obiectivelor şi instalaţiilor nucleare, listele de furnizori acceptaţi de produse şi servicii şi actualizarea corecta a acestor liste în ceea ce priveşte respectarea cerinţelor de asigurare a calitãţii de cãtre beneficiari, furnizori şi subfurnizorii acestora, la toate nivelurile de derulare a raporturilor contractuale, efectuind şi controalele prin sondaj necesare în acest scop;
g) aproba planurile anuale de examinari tehnice pentru asigurarea calitãţii, elaborate de beneficiarii obiectivelor şi instalaţiilor nucleare cu privire la activitatea proprie şi a furnizorilor de produse şi servicii şi inspecteaza modul de aplicare a acestora;
h) în îndeplinirea sarcinilor de control, stabileşte mãsurile necesare, cu termene de îndeplinire a acestora, şi aplica sancţiunile prevãzute de lege;
i) stabileşte şi percepe taxe pentru efectuarea evaluãrilor, expertizelor, analizelor şi controalelor în vederea emiterii autorizaţiilor prevãzute de lege;
j) stabileşte relaţii cu alte ministere şi organisme naţionale specializate din ţara, precum şi cu organisme naţionale din alte tari şi cu organizaţii internaţionale de profil;
k) avizeazã importul de licenţe, documentaţii, tehnologii de fabricaţie, echipamente, aparatura, surse de radiatii şi asistenta tehnica necesare obiectivelor şi instalaţiilor nucleare din ţara;
l) controleazã aplicarea prevederilor acordurilor internaţionale în vigoare privind controlul garanţiilor, protecţia fizica, transportul materialelor fisionabile şi radioactive, protecţia contra radiatiilor, asigurarea calitãţii şi securitatea nucleara a instalaţiilor;
m) avizeazã proiectele actelor normative care au implicaţii în domeniul nuclear, elaborate de organele competente.
ART. 5
(1) Pentru îndrumarea şi controlul întregii activitãţi ştiinţifice, de turism şi agrement din Delta Dunãrii se înfiinţeazã "Delta Dunãrii" - rezervatie a biosferei -, instituţie cu personalitate juridicã în subordinea Departamentului mediului.
(2) Unitãţile agricole şi celelalte activitãţi economice existente în cadrul Centralei "Delta Dunãrii" trec din subordinea Ministerului Agriculturii şi Alimentaţiei în subordinea Prefecturii Tulcea cu activul şi pasivul la 30 septembrie 1990.
(3) Teritoriul rezervatiei cuprinde Delta Dunãrii, Complexul lagunar Razelm - Sinoe, zona Somova - Parches, litoralul Marii Negre de la bratul Chilia pînã la Capul Midia, inclusiv Izobata de 20 m şi Dunarea maritima - pînã la Cotul Pisicii.
(4) Rezervatia are urmãtorul obiect de activitate:
- redresarea ecologica a Deltei Dunãrii şi conservarea genofondului (biodiversitatii) ecofondului;
- cunoaşterea capacitãţii productive şi dimensionarea exploatãrii resurselor din Delta Dunãrii, în limitele ecologice admisibile;
- coordonarea lucrãrilor hidrotehnice pentru asigurarea unei mai bune circulatii a apei pe canale, ghioluri şi lacuri, cît şi pentru împiedicarea fenomenelor de eroziune a platformei maritime;
- cercetarea fenomenelor deltaice;
- stabilirea locurilor de vinatoare şi pescuit şi a condiţiilor de desfãşurare a acestor activitãţi;
- stabilirea modului de circulaţie şi acces în Delta Dunãrii a barcilor, salupelor, a navelor fluviale şi maritime, a persoanelor şi a grupurilor de cercetãtori;
- stabilirea criteriilor de dezvoltare a aşezãrilor umane şi dezvoltarea turismului;
- prezentarea de propuneri pentru stabilirea de taxe şi tarife pentru sancţionarea abaterilor de la regulile de desfãşurare a activitãţii în Delta Dunãrii.
(5) Rezervatia îşi are sediul în municipiul Tulcea şi este condusã de un consiliu ştiinţific, a cãrui componenta se aproba de ministrul de stat pentru calitatea vieţii. Preşedintele consiliului ştiinţific este guvernatorul rezervatiei şi, în acelaşi timp, preşedintele consiliului de administraţie a Centralei "Delta Dunãrii". Funcţia de guvernator este asimilatã cu funcţia de inspector de stat şef din Ministerul Mediului.
(6) Guvernatorul rezervatiei este reprezentantul partii romane în relaţiile internaţionale legate de activitatea din Delta Dunãrii.
(7) Institutul de cercetãri şi proiectari "Delta Dunãrii" Tulcea şi Institutul roman de cercetãri marine Constanta trec de la Ministerul Agriculturii şi Alimentaţiei la Ministerul Mediului cu personalul, activul şi pasivul stabilit la 30 septembrie 1990, pastrindu-şi profilul de activitate.
(8) Patrimoniul rezervatiei se compune din fondurile Institutului de cercetãri şi proiectari "Delta Dunãrii" Tulcea, Agenţiei de supraveghere şi protecţia mediului Tulcea şi Corpului de paza şi inspecţie Tulcea.
(9) Înfiinţarea unitãţilor de orice fel - publice, particulare sau mixte - care ar urma sa-şi desfãşoare activitatea în Delta Dunãrii se face numai dupã obţinerea autorizaţiei prealabile de la guvernatorul rezervatiei.
ART. 6
(1) Se înfiinţeazã Corpul de paza şi inspecţie "Delta Dunãrii", care va funcţiona în structura organizatoricã a rezervatiei.
(2) Structura organizatoricã, numãrul de personal, statul de funcţii, nivelurile de salarizare, atribuţiile şi sarcinile Corpului de paza şi inspecţie se stabilesc prin ordin al ministrului mediului, cu acordul Ministerului Muncii şi Protecţiei Sociale şi Ministerului Finanţelor.
ART. 7
(1) Conducerea Ministerului Mediului este asigurata de ministru, consiliul de administraţie şi colegiul de conducere.
(2) Ministrul reprezintã ministerul în raporturile cu celelalte ministere şi organizaţii din ţara, precum şi în relaţiile internaţionale.
ART. 8
(1) Structura organizatoricã a Ministerului Mediului este prevãzutã în anexa nr. 1*).
*) Anexa se comunica unitãţilor interesate.
(2) Structura organizatoricã a compartimentelor, statul de funcţii, atribuţiile şi sarcinile aparatului propriu se aproba prin ordin al ministrului. Statele de funcţii se aproba şi cu avizul Ministerului Finanţelor.
(3) Numãrul maxim de posturi în aparatul propriu este de 380, exclusiv demnitarii.
(4) Numãrul maxim al posturilor de conducere este de 20% din numãrul total al personalului.
ART. 9
(1) Ministerul Mediului are în subordine directa unitãţile publice prevãzute în anexa nr. 2*).
(2) Direcţiile de ape, Întreprinderea "Stinca" Iaşi, Întreprinderea de exploatare a lucrãrilor hidrotehnice Bucureşti, agenţiile pentru supravegherea şi protecţia mediului, "Delta Dunãrii" - rezervatie a biosferei, Corpul de paza şi inspecţie Tulcea, unitãţile şcolare, centrul de calcul al ministerului, oficiul de informare şi documentare sînt unitãţi bugetare cu personalitate juridicã, finanţate de la bugetul de stat, şi pot avea în subordine subunitati şi activitãţi care funcţioneazã pe baza de autofinanţare. Pe mãsura autofinantarii întregii activitãţi, unitãţile de mai sus pot fi organizate ca unitãţi autofinantate.
(3) Înfiinţarea şi desfiinţarea unitãţilor subordonate, obiectul de activitate al acestora, structurile organizatorice, normativele de personal, criteriile de constituire a compartimentelor şi gradele de organizare se aproba de ministrul mediului.
(4) Înfiinţarea şi desfiinţarea unitãţilor finanţate de la bugetul de stat se face cu acordul Ministerului Finanţelor.
ART. 10
Numãrul posturilor de inginer (economist, meteorolog, hidrolog) principal I va fi de cel mult 10%, cel de inginer (economist, meteorolog, hidrolog) principal II, cel mult 15%, iar cel de inspector general va fi de cel mult 10%, din numãrul total de personal cu studii superioare.
ART. 11
Ministerul Mediului va utiliza un parc propriu de transport atît pentru aparatul central, cît şi pentru unitãţile subordonate, ce se stabileşte prin ordin al ministrului, cu acordul ministrului de stat coordonator.
ART. 12
(1) Ministerul Mediului coordoneazã activitatea Comisiei centrale de apãrare impotriva inundatiilor şi gheturilor, Comisiei naţionale pentru evaluarea trofeelor cinegetice, Comisiei pentru protecţia mediului înconjurãtor, Comitetul Naţional Roman al marilor baraje şi Comitetul Naţional Roman pentru programul hidrologic internaţional al UNESCO. Aceste comisii au cîte un secretariat tehnic permanent ce se asigura în cadrul numãrului de posturi aprobat ministerului.
(2) Membrii comisiilor de mai sus sînt salarizaţi de unitãţile la care sînt angajaţi.
ART. 13
Personalul transferat în interesul serviciului, trecut în funcţii cu niveluri de salarizare mai mici sau rãmas disponibil, ca urmare a aplicãrii prezentei hotãrîri, beneficiazã de salariul tarifar avut, sporul de vechime şi indemnizaţia de conducere, dupã caz, pe o perioada de 3 luni de la intrarea în vigoare a hotãrîrii.
ART. 14
În aplicarea prevederilor prezentei hotãrîri ministrul mediului poate emite ordine şi instrucţiuni.
ART. 15
(1) Ministerul Finanţelor, Ministerul Agriculturii şi Alimentaţiei şi Ministerul Resurselor şi Industriei vor introduce modificãrile corespunzãtoare care decurg din aplicarea prezentei hotãrîri în indicatorii economici şi financiari pe anul 1990.
(2) Ministerul Apãrãrii Naţionale şi Ministerul de Interne vor sprijini nemijlocit Ministerul Mediului pentru realizarea atribuţiilor sale în legatura cu Delta Dunãrii.
ART. 16
Prezenta hotãrîre intra în vigoare la data de 1 septembrie 1990. Pe aceeaşi data se abroga Hotãrîrea Consiliului de Miniştri nr. 778 din 1 iulie 1973 , Hotãrîrea Guvernului nr. 86 din 29.01.1990 , Hotãrîrea Guvernului nr. 687 din 14.06.1990 şi Hotãrîrea Guvernului nr. 873 din 27.07.1990 , precum şi orice alte dispoziţii contrare.

PRIM-MINISTRU
PETRE ROMAN

----------------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016