Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   HOTARIRE nr. 978 din 14 septembrie 1990  privind organizarea si functionarea Ministerului Finantelor    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

HOTARIRE nr. 978 din 14 septembrie 1990 privind organizarea si functionarea Ministerului Finantelor

EMITENT: Guvernul Romaniei
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 105 din 14 septembrie 1990
Guvernul României hotãrãşte:

ART. 1
Ministerul Finanţelor este organul central de specialitate al administraţiei de stat care aplica strategia şi programul Guvernului României în domeniul finanţelor.
ART. 2
(1) Ministerul Finanţelor exercita administraţia generalã a finanţelor publice şi acţioneazã pentru stimularea desfãşurãrii activitãţii economice pe criterii de eficienta, rentabilitate şi echilibru economic, prin folosirea instrumentelor economice, financiare şi monetar-valutare, potrivit cerinţelor economiei de piata.
(2) Ministerul Finanţelor exercita în economie urmãtoarele sarcini:
a) conducerea la nivel macroeconomic a economiei financiare naţionale şi supravegherea financiarã a întreprinderilor publice şi instituţiilor de stat, în condiţiile prevãzute de lege pentru autonomia acestora;
b) realizarea şi menţinerea echilibrului financiar şi monetar-valutar al economiei; asigurarea realizãrii politicii fiscale a statului şi întocmirea inventarului general al patrimoniului statului şi al avutiei naţionale;
c) supravegherea, în condiţiile legii, a activitãţii de acordare de credite în economie, activitãţii de asigurare, inclusiv a instituţiilor, caselor de pensii şi ocrotiri sociale;
d) organ de avizare a proiectelor de legi, hotãrîri sau alte dispoziţii guvernamentale ori ale administraţiei locale care determina, în viitor, sporuri de cheltuieli sau modificãri de venituri ale statului şi organizaţiilor de stat şi au influente asupra echilibrului financiar şi monetar-valutar;
e) organ de realizare şi control al procesului de formare a preţurilor şi tarifelor în economie, în direcţia liberalizarii acestora şi a asigurãrii concordanţei cu cerinţele de dezvoltare economico-socialã;
f) controlul general economico-financiar al utilizãrii eficiente a mijloacelor proprietate de stat, al formãrii veniturilor şi efectuãrii cheltuielilor statului, precum şi al respectãrii reglementãrilor financiare în activitatea economicã şi socialã; control operativ şi inopinat destinat descoperirii infracţiunilor fiscale, financiare şi de pagubire a statului;
g) iniţierea, negocierea şi încheierea de acorduri internaţionale în domeniul relaţiilor financiare şi în cel monetar-valutar, din împuternicirea guvernului;
h) reprezentant al României la organizaţiile cu caracter financiar-monetar, din împuternicirea guvernului.
(3) Ministerul Finanţelor are atribuţiile prevãzute în anexa nr. 1*).
*) Anexa se comunica unitãţilor interesate.
ART. 3
În îndeplinirea atribuţiilor sale, Ministerul Finanţelor are dreptul:
a) sa dea organizaţiilor de stat, ca urmare a controlului, dispoziţii obligatorii pentru luarea mãsurilor de respectare a legii; sa solicite celorlalţi agenţi economici şi sociali respectarea legii ; sa ia mãsuri pentru aplicarea sancţiunilor prevãzute de lege în competenta Ministerului Finanţelor;
b) sa dispunã plata din conturile agenţilor economici-sociali a vãrsãmintelor obligatorii la buget neachitate în termen, precum şi a penalitatilor pentru intirzierea la plata;
c) sa aprobe, în condiţiile prevãzute de lege, scutiri, înlesniri de plata, precum şi restituiri de impozite, taxe şi alte vãrsãminte obligatorii la buget, precum şi repunerea în termen a cererilor şi contestaţiilor.
ART. 4
Ministerele, celelalte organe centrale şi locale ale administraţiei de stat, organizaţiile subordonate acestora, ceilalţi agenţi economici-sociali au obligaţia de a pune la dispoziţia Ministerului Finanţelor, în condiţiile legii, la cerere, datele şi informaţiile necesare realizãrii atribuţiilor sale.
ART. 5
(1) Ministerul Finanţelor exercita controlul aplicãrii unitare a dispoziţiilor legale în domeniile sale de activitate, în unitãţile din sectorul public, mixt şi privat.
(2) Ministerul Finanţelor colaboreazã cu celelalte ministere şi departamente, avînd dreptul de a solicita acestora documentaţii, date şi informaţii necesare realizãrii atribuţiilor sale.
ART. 6
Ministerul Finanţelor are structura organizatoricã prevãzutã în anexa nr. 2*).
*) Anexa se comunica unitãţilor interesate.
ART. 7
(1) Structura organizatoricã a Ministerului Finanţelor cuprinde departamente, direcţii generale, direcţii, servicii, birouri.
(2) Structura organizatoricã a compartimentelor necuprinse în anexa nr. 2, atribuţiile şi sarcinile aparatului propriu se aproba prin ordin al ministrului finanţelor.
(3) Numãrul maxim de posturi pentru Ministerul Finanţelor este de 780, exclusiv demnitarii şi consilierii ministrului.
În numãrul maxim de posturi prevãzut nu se include personalul aferent registraturii, dactilografierii, precum şi cel pentru activitatea administrativã şi de deservire generalã, paza şi muncitorii, în limita de maxim 15% din numãrul total de posturi.
(4) Posturile de conducere pot fi stabilite pînã la cel mult 20% din numãrul maxim de posturi.
Numãrul funcţiilor de execuţie cu nivel ridicat de salarizare se stabileşte în urmãtoarele limite:
- economist, inginer, referent şi altele asemenea, principal I, de cel mult 10% şi principal II, de cel mult 15% din numãrul total de posturi cu studii superioare; la direcţiile generale ale finanţelor publice judeţene şi a municipiului Bucureşti, precum şi la Direcţia generalã a vamilor, de cel mult 5% pentru principal I şi de cel mult 10% pentru principal II din numãrul posturilor cu studii superioare;
- inspector general, de cel mult 15% din numãrul total de posturi cu studii superioare, exclusiv cele din compartimentele de control. Numãrul inspectorilor generali din cadrul Direcţiei generale a controlului financiar de stat şi din compartimentele cu activitate în exclusivitate de control va fi de cel mult 60% din numãrul total de posturi cu studii superioare, iar la aparatul de control financiar de stat teritorial şi Direcţia generalã a vamilor, de cel mult 15%.
(5) În aparatul propriu al Direcţiei generale a vamilor pot fi utilizate şi funcţiile prevãzute în Legea nr. 12/1971, anexa nr. 2 cap. 2 col. 3 şi cap. 3 col. 5.
ART. 8
(1) Conducerea Ministerului Finanţelor se exercita de ministru, consiliul de administraţie şi colegiul de conducere.
(2) Ministrul reprezintã ministerul în raporturile cu celelalte ministere şi organizaţii din ţara, precum şi în relaţiile internaţionale.
ART. 9
Departamentele din cadrul Ministerului Finanţelor sînt conduse de secretari de stat - şefi de departament, iar subsecretarii de stat coordoneazã direcţii independente din structura ministerului.
ART. 10
(1) Salariile tarifare ale personalului din aparatul propriu al Ministerului Finanţelor sînt mai mari cu o clasa fata de cele prevãzute în Legea nr. 57/1974, republicatã, art. 172 alin. 5 şi anexa nr. 6 cap. 1 A, nota I poziţia 8.
(2) Nivelul de salarizare pentru personalul din cadrul aparatului de control financiar de stat teritorial este cel prevãzut în anexa nr. 6 cap. 1 A la Legea nr. 57/1974, republicatã; pentru personalul din aparatul direcţiilor generale ale finanţelor publice şi ale unitãţilor subordonate acestora este cel prevãzut la nota 2 din anexa la Legea nr. 16/1990, iar pentru funcţiile de economist principal I şi II este cel prevãzut în anexa nr. 4 cap. 1 B/c, grupa 4 de ramuri, gradul II de organizare, din Legea nr. 57/1974, republicatã.
Pentru funcţiile din Ministerul Finanţelor şi unitãţile sale subordonate care nu se regãsesc în Legea nr. 57/1974, republicatã, nivelul de salarizare se stabileşte de Ministerul Finanţelor, cu avizul Ministerului Muncii şi Protecţiei Sociale.
ART. 11
Personalul transferat în interesul serviciului, trecut în funcţii cu niveluri de salarizare mai mici sau rãmas disponibil, ca urmare a aplicãrii prevederilor prezentei hotãrîri, are dreptul la salariul tarifar avut, sporul de vechime şi indemnizaţia de conducere, dupã caz, timp de 3 luni de la intrarea în vigoare a prezentei hotãrîri.
ART. 12
(1) Direcţiile financiare judeţene, Direcţia generalã a municipiului Bucureşti, administraţiile financiare municipale şi ale sectoarelor municipiului Bucureşti şi Sectorului agricol Ilfov, serviciile financiare orãşeneşti şi agenţii fiscali de la comune trec în subordinea directa a Ministerului Finanţelor şi îşi schimba denumirea în:
- direcţii generale ale finanţelor publice judeţene şi a municipiului Bucureşti;
- administraţii financiare municipale şi ale sectoarelor municipiului Bucureşti şi Sectorului agricol Ilfov;
- circumscripţii fiscale orãşeneşti;
- perceptii rurale.
Unitãţile menţionate la alineatul (1) vor funcţiona cu un numãr maxim de 16.960 posturi.
(2) Activitatea de buget, contabilitate, execuţie bugetarã şi de raportari periodice a prefecturilor, precum şi a primãriilor municipale şi orãşeneşti, se va realiza pînã la 31 decembrie 1990 prin unitãţile teritoriale subordonate Ministerului Finanţelor; în cadrul acestui termen, prefecturile, precum şi primãriile municipale şi orãşeneşti, îşi vor organiza, în cadrul actualelor compartimente de contabilitate ale acestora, propriile lor organe de buget-contabilitate, prin care sa se asigure derularea proceselor de elaborare, urmãrire, evidenta şi raportare a execuţiei bugetelor locale, în condiţiile autonomiei fiecãrei unitãţi administrativ-teritoriale.
(3) Stabilirea şi urmãrirea încasãrii la bugetul statului a veniturilor de la agenţii economici revin ca atribuţii direcţiilor generale ale finanţelor publice judeţene şi a municipiului Bucureşti, precum şi unitãţile subordonate acestora; execuţia de casa a bugetului administraţiei centrale de stat se va realiza, în continuare, prin unitãţile Bãncii Naţionale a României.
ART. 13
(1) Inspectiile teritoriale financiare de stat judeţene şi a municipiului Bucureşti, în care se includ şi inspectoratele de stat pentru controlul preţurilor din judeţe şi municipiul Bucureşti, îşi schimba denumirea în direcţii de control financiar de stat judeţene şi Direcţia generalã a controlului financiar de stat a municipiului Bucureşti şi vor funcţiona cu un numãr maxim de 1.200 posturi.
(2) În subordinea directa a Ministerului Finanţelor funcţioneazã unitãţile prevãzute în anexa nr. 3*).
(3) Înfiinţarea şi desfiinţarea unitãţilor subordonate Ministerului Finanţelor, obiectul de activitate al acestora, precum şi structurile lor organizatorice, normativele de personal, criteriile de constituire a compartimentelor şi gradele de organizare se aproba de ministerul finanţelor.
*) Anexa se comunica unitãţilor interesate.
ART. 14
Ministerul Finanţelor se doteaza cu 12 autovehicule, iar direcţiile generale ale finanţelor publice judeţene şi a municipiului Bucureşti, direcţiile de control financiar de stat judeţene şi Direcţia generalã a controlului financiar de stat a municipiului Bucureşti se doteaza cu cîte un autoturism.
ART. 15
(1) Prefecturile judeţene, Primãria municipiului Bucureşti, primãriile municipale şi ale sectoarelor municipiului Bucureşti, ale oraşelor şi comunelor vor asigura spaţiile corespunzãtoare pentru desfãşurarea activitãţii unitãţilor din teritoriu subordonate Ministerului Finanţelor, cuprinse în anexa nr. 3 la prezenta hotãrîre.
(2) Clãdirile care în prezent sînt utilizate integral sau în cea mai mare parte de unitãţile din teritoriu subordonate Ministerului Finanţelor, precum şi mobilierul, inventarul de birou, utilajele, echipamentul, autoturismele şi alte bunuri aflate în folosinta, trec în patrimoniul acestora, fãrã plata, pe baza de protocol, în termen de 30 de zile de la data prezentei hotãrîri.
(3) Atribuirea de noi localuri şi transmiterea unor noi bunuri unitãţilor din teritoriu subordonate Ministerului Finanţelor de cãtre organele administraţiei locale se vor face, de asemenea, fãrã plata şi pe baza de protocol.
(4) Prefecturile şi primãriile din localitãţile în care unitãţile teritoriale subordonate Ministerului Finanţelor nu dispun de spaţii corespunzãtoare vor sprijini aceste unitãţi prin atribuirea de amplasamente în vederea construirii de sedii proprii ; Ministerul Finanţelor va prevedea în planul de investiţii fonduri în vederea construirii unor astfel de obiective.
ART. 16
În aplicarea prevederilor prezentei hotãrîri Ministerul Finanţelor poate emite ordine şi instrucţiuni.
ART. 17
Ministerul Finanţelor va introduce în indicatorii economici şi financiari pe anul 1990 modificãrile ce decurg din aplicarea prezentei hotãrîri.
ART. 18
Prezenta hotãrîre intra în vigoare la data de 1 septembrie 1990.
Pe aceeaşi data se abroga orice dispoziţie contrarã.

PRIM-MINISTRU
PETRE ROMAN

---------------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016