Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   HOTARIRE Nr. 942 din 23 noiembrie 1995  privind aprobarea Regulamentului pentru furnizarea si utilizarea gazelor naturale    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

HOTARIRE Nr. 942 din 23 noiembrie 1995 privind aprobarea Regulamentului pentru furnizarea si utilizarea gazelor naturale

EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL NR. 281 din 4 decembrie 1995
Guvernul României hotãrãşte:

ART. 1
Se aproba Regulamentul pentru furnizarea şi utilizarea gazelor naturale, prevãzut în anexa la prezenta hotãrîre.
ART. 2
Conţinutul contractelor de furnizare a gazelor naturale se convine de cãtre pãrţile contractante, cu respectarea prevederilor prezentului regulament şi a dispoziţiilor Codului comercial roman.
ART. 3
Prevederile Regulamentului pentru furnizarea şi utilizarea gazelor naturale se aplica dupã 30 de zile de la publicarea prezentei hotãrîri în Monitorul Oficial al României.
ART. 4
Pe aceeaşi data se abroga orice dispoziţii contrare.

PRIM-MINISTRU
NICOLAE VACAROIU

Contrasemneazã:
---------------
Ministrul industriilor,
Dumitru Popescu

ANEXA 1

REGULAMENT
pentru furnizarea şi utilizarea gazelor naturale

CAP. 1
Dispoziţii generale
ART. 1
Prezentul regulament stabileşte raporturile dintre furnizor şi consumatori privind: contractarea, furnizarea şi utilizarea gazelor naturale, preluate din sistemul de alimentare al furnizorului.
Definiţiile noţiunilor de specialitate utilizate în prezentul regulament sînt prezentate în anexa.
ART. 2
Prevederile regulamentului se aplica, de asemenea, la proiectarea, executarea, receptionarea, exploatarea şi întreţinerea instalaţiilor de alimentare cu gaze naturale.
ART. 3
În funcţie de natura consumului, consumatorii se împart în urmãtoarele categorii:
a) consumatori casnici şi asimilaţi;
b) consumatori industriali şi similari;
c) consumatori diversi.

CAP. 2
Reglementãri privind realizarea instalaţiilor de utilizare a gazelor naturale
ART. 4
Instalaţiile de alimentare cu gaze naturale a consumatorilor se proiecteazã şi se executa de cãtre unitãţi specializate cu personalul autorizat.
ART. 5
Proiectarea şi executarea instalaţiilor de gaze naturale se fac numai pe baza reglementãrilor în vigoare.
ART. 6
Executarea oricãrei lucrãri pe conductele şi instalaţiile de gaze naturale de orice categorie se poate face numai dupã obţinerea aprobãrilor legale.
Executarea de lucrãri noi, modificãri, extinderi sau revizii ale instalaţiilor de gaze naturale de orice categorie, de cãtre persoane neautorizate sau fãrã obţinerea aprobãrilor legale, se pedepseşte conform legislaţiei în vigoare.
ART. 7
În vederea racordarii şi punerii în funcţiune a instalaţiilor executate, consumatorul are obligaţia de a depune la furnizor o documentaţie întocmitã de executant, în conformitate cu normativele şi reglementãrile în vigoare.
Documentaţia de avizare trebuie sa conţinã urmãtoarele documente de baza:
- bilanţ termic de proiect;
- bilanţ termic real;
- fişa privind îndeplinirea condiţiilor de protecţie a mediului ambiant;
- schema de autorizare conform normativului în vigoare.
ART. 8
Orice modificare a instalaţiei de alimentare cu gaze naturale, solicitatã de consumator, va fi plãtitã integral de cãtre acesta, dacã constituie proprietatea consumatorului.
ART. 9
Punerea în funcţiune a instalaţiei consumatorului se va efectua dupã încheierea contractului sau a documentului de furnizare a gazelor naturale, numai de cãtre furnizori, în prezenta consumatorului şi a executantului.
La cererea consumatorului pentru instalaţiile acestuia, furnizorul poate executa verificãri, încercãri şi probe ale instalaţiei de utilizare, contra plata.
ART. 10
Se interzice racordarea provizorie a instalaţiei unui consumator la sistemul de transport şi distribuţie.
ART. 11
Se interzice executarea de construcţii subterane pe traseele conductelor şi instalaţiilor de alimentare aparţinînd furnizorului, la distanţe mai mici decît cele prevãzute în normativele în vigoare, indiferent de proprietarul terenului pe care este amplasata instalatia de utilizare.
ART. 12
Distrugerea, avarierea sau degradarea prin intervenţii din culpa sau intenţionate a instalaţiilor de alimentare din patrimoniul furnizorului se sancţioneazã potrivit legii.

CAP. 3
Reglementãri privind contractarea gazelor naturale
Secţiunea 1
Dispoziţii generale
ART. 13
Furnizarea gazelor naturale se face numai pe baza de contract sau de abonament, încheiat între furnizor şi consumator.
Consumul de gaze naturale fãrã contract sau abonament este considerat consum fraudulos şi atrage dupã sine întreruperea furnizarii gazelor naturale, precum şi sancţionarea potrivit dispoziţiilor legale.
ART. 14
Conţinutul contractului de furnizare a gazelor naturale se convine între pãrţile contractante, cu respectarea prevederilor prezentului regulament şi a Codului comercial roman, avînd la baza contractul-cadru al furnizorului.
ART. 15
Contractul de furnizare a gazelor naturale se încheie pentru fiecare loc de consum, pe o durata convenitã.
ART. 16
Contractarea gazelor naturale se face ţinînd seama de necesarul solicitat, în baza consumurilor tehnologice stabilite prin norme, şi de posibilitãţile de asigurare de cãtre furnizor, iar cantitãţile convenite se prevãd în anexa la contract. Excepţie fac consumatorii casnici şi asimilaţii acestora.
ART. 17
Contractul reglementeazã raporturile dintre furnizor şi consumator cu privire la furnizarea, facturarea şi condiţiile de utilizare a gazelor naturale.
ART. 18
Este interzisã utilizarea gazelor naturale în alte scopuri decît cele prevãzute în contractul încheiat.
ART. 19
Consumatorul nu poate sa procedeze sub nici o forma la revinzarea totalã sau parţialã a gazelor naturale care fac obiectul contractului.
ART. 20
Cantitatea de gaze naturale contractate se stabileşte în condiţiile STAS 3317 - 67 sau ale celui în vigoare la data furnizarii, pentru starea de referinta.
Locul de predare-primire a gazelor naturale este statia de predare-primire, statia sau postul de reclama-mãsurare sau numai punctul de mãsurare al furnizorului.
ART. 21
În contractul ce se încheie de cãtre furnizor cu consumatorii se vor mentiona în mod obligatoriu urmãtoarele:
a) caracteristicile gazelor naturale furnizate;
b) facturarea şi plata gazelor naturale furnizate;
c) obligaţii şi raspunderi ale pãrţilor.

Secţiunea a 2-a
Prevederi specifice pe categorii de consumatori. Consumatori casnici şi asimilaţi
ART. 22
Pentru încheierea abonamentelor de furnizare a gazelor naturale este obligatorie prezentarea, de cãtre viitorul consumator casnic şi asimilat, a actului de proprietate sau a contractului de închiriere a locuinţei şi a aprobãrii de debit de gaze naturale.
ART. 23
În cazul locuinţelor cu mai mulţi locatari principali, cu un singur contor de decontare, abonamentul se încheie cu locatarul principal în spaţiul cãruia este montat contorul sau cu unul dintre locatarii principali, desemnat de ceilalţi cînd contorul este montat în spaţiul comun.
ART. 24
La imobilele cu destinaţia de locuinţe, unde exista consum de gaze naturale în încãperi sau în spaţii de folosinta comune, abonamentul de furnizare a gazelor naturale se încheie cu asociaţia de locatari sau, în lipsa acesteia, cu persoana imputernicita de locatari sau de proprietar, dupã caz.
ART. 25
Consumatorul casnic, care foloseşte gazele naturale şi în alte scopuri decît cel casnic, este obligat sa solicite mãsurarea separatã pentru aceste utilitãţi.
În mod excepţional, cînd separarea nu este posibila, se va proceda la stabilirea consumului casnic din totalul consumului, pe baza sistemului pausal, în vederea aplicãrii tarifelor corespunzãtoare.
ART. 26
Consumatorul casnic şi asimilat, titular al unui abonament de furnizare a gazelor naturale, este obligat sa ceara rezilierea acestuia şi încetarea furnizarii gazelor naturale cu minimum 5 zile înainte de a pierde titlul juridic care a stat la baza încheierii abonamentului.
ART. 27
La încheierea abonamentului, furnizorul are obligaţia de a verifica sau de a înlocui contorul cu altul verificat şi atestat metrologic, dupã caz, în prezenta consumatorului.

Secţiunea a 3-a
Consumatori industriali şi similari
ART. 28
În contractul sau în actele adiţionale care se încheie de cãtre furnizor cu consumatorul, se va mentiona în mod obligatoriu:
a) condiţiile de corelare a parametrilor instalaţiilor consumatorului cu cei ai instalaţiilor furnizorului, în situaţiile de limitare a furnizarii gazelor naturale;
b) condiţiile şi posibilitãţile de întrerupere a furnizarii gazelor naturale, cu menţionarea termenului de avizare;
c) modul de informare reciprocã şi responsabilitãţi de ambele pãrţi;
d) presiunea minima tehnologicã şi presiunea minima de avarie;
e) obligativitatea respectãrii cererii furnizorului de trecere la folosirea acestui combustibil, pentru consumatorii avizaţi în regim mixt;
f) modul de facturare şi plata a cantitãţilor de gaze naturale contractate.
ART. 29
Rezilierea contractului se poate efectua la cererea consumatorului, cu preaviz scris de 30 de zile, cu excepţia cazurilor în care contractul prevede în mod expres altfel.
Rezilierea contractului din initiativa furnizorului se va efectua dupã 5 zile de la data întreruperii furnizarii gazelor naturale.
ART. 30
Consumatorii de gaze naturale, care sînt şi furnizori de agent termic pentru populaţie sau asimilaţi cu aceasta şi nu au mãsurare separatã a consumului de gaze naturale aferent acestora, sînt obligaţi sa adapteze instalaţiile de utilizare a acestora pentru a putea asigura mãsurarea separatã a consumului de gaze naturale dupã obţinerea avizelor şi a racordurilor necesare de la furnizorul de gaze naturale şi cu respectarea normativelor în materie în vigoare.
În mod excepţional şi pe o perioada limitatã, în cazuri deosebite, cînd separarea consumului de gaze naturale nu este posibila din punct de vedere tehnic sau în alte cazuri justificate, stabilirea consumului se poate face de cãtre consumatorul cu care s-a încheiat contractul, cu acordul furnizorului şi al celorlalţi consumatori în cauza, pe baza debitului instalat, a numãrului mediu de ore de funcţionare a receptorilor şi a altor date tehnice şi statistice, în vederea aplicãrii tarifelor corespunzãtoare.

Secţiunea a 4-a
Consumatori diversi
ART. 31
Prevederile art. 28 lit. b) şi f) şi ale art. 29 se aplica în mod corespunzãtor.

CAP. 4
Apartenenţa şi delimitarea instalaţiilor de gaze naturale
ART. 32
Reţelele de distribuţie de gaze naturale existente, cît şi cele noi executate cu contribuţia bãneascã a populaţiei sau a unor persoane juridice de drept privat pot fi preluate de Regia Autonomã a Gazelor Naturale "Romgaz" Medias, în vederea realizãrii lucrãrilor de exploatare şi întreţinere pe perioada functionarii normale a acestora.
Mijloacele fixe preluate de Regia Autonomã a Gazelor Naturale "Romgaz" Medias, în condiţiile alin. 1, vor fi înregistrate separat, fãrã a fi evidentiate în situaţia patrimonialã a regiei autonome, raminind în continuare în proprietatea persoanelor fizice sau juridice care au contribuit la executarea lor.
Preluarea efectivã a reţelelor de distribuţie de gaze naturale se va face la data întocmirii protocoalelor de predare-primire, încheiate între proprietari şi Regia Autonomã a Gazelor Naturale "Romgaz" Medias.
ART. 33
Delimitarea instalaţiilor de gaze naturale din punct de vedere al responsabilitãţilor tehnice se face în raport cu statia de primire (statia de reglare-mãsurare sau postul de reglare-mãsurare), în amonte, în aval sau în cadrul statiei de primire.
Instalaţiile din amonte de punctul de delimitare sînt în responsabilitatea agentului care asigura întreţinerea şi exploatarea, iar cele din aval sînt în responsabilitatea consumatorului.
Notiunile de amonte şi aval corespund sensului de curgere a gazelor naturale dinspre furnizor spre consumator.
Punctul de delimitare se stabileşte la un element fizic care permite realizarea efectivã a separarii responsabilitãţilor tehnice.

CAP. 5
Condiţii tehnice şi organizarea referitoare la funcţionarea instalaţiilor de furnizare şi de utilizare a gazelor naturale
ART. 34
În cazul în care, în mod excepţional, este necesar ca pe terenul pe care este amplasata reţeaua de alimentare cu gaze naturale sa se execute o construcţie, beneficiarul acesteia va suporta toate cheltuielile de modificare a traseului reţelei şi va obţine acordurile definitive ale proprietarilor sau deţinãtorilor legali ai terenului de pe traseul unde urmeazã sa fie plasata noua conducta.
ART. 35
În condiţiile functionarii sistemului naţional de gaze naturale în regim de avarie, furnizorul este scutit de plata eventualelor daune ce decurg din reducerea sau sistarea, dupã o anuntare prealabilã, a alimentarii cu gaze naturale a consumatorilor industriali, cînd acestea sînt impuse de menţinerea presiunii de siguranta la consumatorii casnici.
ART. 36
La instalaţiile de distribuţie şi de alimentare ale consumatorului, care sînt proprietatea furnizorului, acesta are obligaţia sa ia mãsuri imediate pentru remedierea defectiunilor şi a deranjamentelor.
În cazul defectiunilor în instalaţiile de utilizare sau în instalaţiile furnizorului, identificate a fi din culpa consumatorului, acesta va suporta costul remedierii şi al cheltuielilor de deplasare a personalului de intervenţie al furnizorului.
Furnizorul are obligaţia de a permite accesul delegatului consumatorului, cu respectarea condiţiilor impuse de zona, la echipamentele de mãsurare în incinta sa.
ART. 37
Furnizorul are urmãtoarele drepturi şi obligaţii:
a) sa asigure debitele de gaze naturale la parametrii prevãzuţi în contract, cu condiţia respectãrii de cãtre consumator a cantitãţilor contractate;
b) sa sesizeze organelor competente cazurile de consum fraudulos de gaze naturale sau de distrugeri, degradari şi sustrageri de elemente din instalaţiile proprii, în scopul recuperãrii pagubelor;
c) sa plãteascã despãgubiri cãtre consumatorii casnici sau industriali, în cazul nerespectãrii contractuale din vina sa;
d) sa suporte integral pagubele, în cazul producerii, din vina sa, de accidente ce au ca urmare degradarea imobilelor, a bunurilor sau vãtãmarea integritãţii corporale a persoanelor.
ART. 38
Consumatorul are dreptul de a solicita furnizorului sa ia mãsuri corespunzãtoare în urmãtoarele cazuri:
a) deranjamente în instalaţiile de alimentare;
b) funcţionarea necorespunzãtoare a instalaţiei de mãsurare a gazelor naturale;
c) nerespectarea prevederilor contractuale referitoare la cantitãţile de gaze naturale facturate.
ART. 39
Consumatorii au urmãtoarele obligaţii:
a) sa respecte întocmai clauzele contractuale;
b) sa exploateze şi sa întreţinã instalaţiile proprii, în conformitate cu prescripţiile şi normativele în vigoare;
c) sa pãstreze în buna stare de funcţionare instalaţiile şi utilajele furnizorului şi care se afla în incinta consumatorului;
d) sa nu instaleze şi sa nu punã în funcţiune receptoare neomologate (din ţara şi din import);
e) sa nu modifice valorile parametrilor de protecţie şi reglaj, stabilite de comun acord cu furnizorul;
f) sa asigure accesul liber la instalaţiile aparţinînd furnizorului şi sa nu permitã, pe traseele instalaţiilor de gaze naturale, ridicarea de construcţii, depozitarea diferitelor materiale, precum şi executarea, pe aceste locuri, de lucrãri subterane, fãrã a avea, în prealabil, autorizaţia furnizorului;
g) sa permitã accesul delegatului furnizorului la echipamentele de reglare-mãsurare pentru verificarea şi revizia instalaţiilor, ori de cîte ori furnizorul considera necesar;
h) sa permitã accesul în incinta sa a echipei de intervenţie a furnizorului, în scopul executãrii unor lucrãri de revizii şi reparaţii sau pentru remedierea deranjamentelor sau a avariilor instalaţiilor furnizorului, cu respectarea condiţiilor tehnice specifice zonei.

CAP. 6
Limitãri şi întreruperi în furnizarea gazelor naturale
ART. 40
Furnizorul poate întrerupe furnizarea gazelor naturale în urmãtoarele cazuri:
a) consumul de gaze naturale fãrã contract sau abonament încheiat în acest scop;
b) consumul fraudulos de gaze naturale;
c) neachitarea facturii, a notei de plata sau a anticipatiei pentru gazele naturale consumate, la termenele stabilite, precum şi neplata daunelor rezultate din deteriorarea unor instalaţii ale furnizorului;
d) împiedicarea delegatului furnizorului de a monta, verifica sau citi aparatele de mãsurare pentru decontarea contravalorii gazelor naturale consumate sau a verifica şi remedia defecţiunile la instalaţiile furnizorului, cînd acestea se afla pe teritoriul consumatorului;
e) contractul de furnizare a gazelor naturale este pe numele altei persoane fizice decît al celei care deţine, de drept, locul de consum;
f) consumatorul nu aplica reducerea cantitãţii de gaze naturale prin contract;
g) consumatorul a depãşit consumul de gaze naturale prevãzut în contract şi nu a luat mãsuri pentru reducerea acestuia, pînã la încadrarea în cantitãţile contractate;
h) consumatorul a depãşit, la virful de consum al sistemului, debitul maxim prevãzut în contract;
i) pentru a lua mãsuri imediate de prevenire sau lichidare a avariilor din instalaţiile sale, anuntind în prealabil consumatorul;
j) pentru lucrãri de instalaţii de alimentare noi sau pentru remedierea, înlocuirea sau modificarea celor existente, pe baza de program convenit cu consumatorul;
k) consumatorul nu participa la întocmirea programului de sistare a furnizarii gazelor naturale, în scopul executãrii reviziilor din sistemul de transport şi distribuţie;
l) consumatorul modifica reglajele instalaţiilor de reglare-mãsurare;
m) la cererea consumatorului;
n) în cazurile determinate, de forta majorã.
ART. 41
La consumatorii care au instalaţii sau tehnologii la care întreruperea alimentarii cu gaze naturale peste durata critica poate conduce la explozii, incendii, distrugeri de utilaje sau accidente umane, debitul de gaze naturale se reduce pînã la nivelul presiunii de avarie, cu excepţia situaţiei prevãzute la art. 40 lit. m).
ART. 42
Prevederile art. 40 nu se aplica spitalelor, policlinicilor, statiilor de salvare, cãminelor de batrini, leaganelor de copii, gradinitelor, creselor, cãminelor studenţeşti, cãminelor de handicapati, centrelor de resocializare minori, şcolilor şi unitãţilor militare, cu excepţia situaţiilor prevãzute la lit. a), b), h), j) şi n).
ART. 43
Cazurile de întrerupere a furnizarii gazelor naturale prevãzute la art. 40, cu excepţia situaţiilor prevãzute la lit. j), h) şi n), vor fi obligatoriu preavizate cu 3 zile lucrãtoare şi vor fi aplicate în cazul în care consumatorul nu s-a conformat preavizului primit, în termen de 6 ore dupã expirarea acestuia.
ART. 44
În regim de restrictii sau avarie a sistemului naţional de gaze naturale, furnizorul aplica la consumatori tranşele de reducere a consumului de gaze naturale prevãzut în contracte.
Transa de reducere care trebuie aplicatã şi durata de aplicare se comunica fiecãrui consumator afectat, prin telex, fax, sau nota telefonica, cu cel puţin 24 de ore înainte de aplicare, iar consumatorul este obligat sa o ducã la îndeplinire în urmãtoarele 6 ore.
ART. 45
În situaţia de forta majorã, furnizorul va dispune operativ sistarea alimentarii cu gaze naturale a unor consumatori, pentru a preveni efectele mai grave din sistemul naţional de gaze.
ART. 46
Furnizorul nu rãspunde fata de consumatori pentru întreruperea furnizarii gazelor naturale sau pentru calitatea gazelor naturale, în caz de forta majorã.
De asemenea, furnizorul nu rãspunde pentru întreruperile furnizarii gazelor naturale cauzate de consumatori.
ART. 47
Consumatorul are dreptul sa consume, cu acordul furnizorului, într-o perioada de maximum 30 de zile, cantitatea de gaze naturale neconsumate în perioada limitãrii prin depãşirea consumului zilnic contractat, fãrã sa depãşeascã debitul maxim acceptat pentru orele de virf de consum în sistemul naţional de gaze.

CAP. 7
Plata gazelor naturale furnizate
Secţiunea 1
Echipamente de mãsurare
ART. 48
Echipamentele de mãsurare, care servesc pentru decontarea consumurilor între pãrţile contractante, vor fi omologate legal şi se monteaza numai de cãtre furnizor.
Echipamentele de mãsurare ce se procura de cãtre consumator vor fi avizate, în prealabil, de furnizor şi se vor preda acestuia, contra cost.
În cazul în care echipamentul de mãsurare este defect, calculul cantitãţilor de gaze naturale consumate se face dupã metodologia stabilitã de furnizor împreunã cu consumatorul, prin contract.
ART. 49
Tipul echipamentelor de mãsurare este stabilit de cãtre furnizor, de comun acord cu consumatorul, pentru fiecare loc de consum, în funcţie de categoria consumatorului.
Instalarea echipamentelor de mãsurare se va face în locuri accesibile pentru citire, atît furnizorului, cît şi consumatorului, cu respectarea reglementãrilor din normativele tehnice în vigoare.
ART. 50
Echipamentele de mãsurare vor fi verificate periodic sau ori de cîte ori este necesar, înlocuite în caz de uzura sau avarie, de cãtre furnizor, pe cheltuiala acestuia.
În cazul cînd deteriorarea se produce în orice mod din vina consumatorului, acesta va suporta costul echipamentelor deteriorate şi al lucrãrilor de montare, verificare şi remontare.
ART. 51
Echipamentele de mãsurare se monteaza şi se sigileaza de cãtre furnizor, în prezenta obligatorie a delegatului împuternicit al consumatorului, cu consemnarea acestei operaţiuni într-un proces-verbal.
ART. 52
Ruperea sau violarea sigiliilor aplicate echipamentelor de mãsurare, precum şi afectarea integritãţii lor în orice mod, cînd acestea se afla în incinta consumatorului, constituie infracţiune şi se pedepseşte conform prevederilor Codului penal.
ART. 53
Mãsurãtorile efectuate de consumator în instalaţiile proprii nu sînt opozabile mãsurãtorilor efectuate de furnizor.
ART. 54
Furnizorul are obligaţia sa înlocuiascã în termen de cel mult 10 zile de la data înregistrãrii sesizãrii scrise echipamentul de mãsurare reclamat ca fiind defect sau suspect de înregistrãri eronate.
Echipamentul de mãsurare se verifica într-un laborator metrologic autorizat care stabileşte eroarea de înregistrare cu care se va recalcula consumul pe perioada nefunctionarii acestuia.

Secţiunea a 2-a
Preţuri şi principii
ART. 55
Preţul cu ridicatã al gazelor naturale este cel legal în vigoare, la data semnãrii contractului, exprimat în lei/100 mc gaze calculate la starea de referinta 15 grade C 760 mmHg.
Modificarea preţului cu ridicatã, ca urmare a negocierilor efectuate conform legii, atrage dupã sine modificarea de drept a contractului, consumatorul avînd obligaţia de a achitã contravaloarea gazelor naturale consumate la preţul nou stabilit, de la data intrãrii în vigoare a acestuia.

Secţiunea a 3-a
Facturarea şi încasarea contravalorii gazelor naturale furnizate
ART. 56
Gazele naturale furnizate se factureaza de cãtre furnizori pe baza masurarii acestora şi corelat atît cu parametrii efectivi de furnizare (debit, presiune, temperatura), cît şi cu parametrii stãrii de referinta convenite prin contract (15 grade C sau 20 grade C şi 1,01325 bara).
ART. 57
Periodicitatea de citire a echipamentelor de mãsurare şi modul de facturare sînt cele stabilite prin contract.
ART. 58
Achitarea facturilor emise de furnizor pentru gazele naturale furnizate se face prin contul bancar al consumatorului, la termenele prevãzute în contract, fie prin plati directe la casieria furnizorului sau a delegatului acestuia, fie prin alte sisteme de plata convenite.
În cazul constatãrii unor erori, regularizãrile care se impun vor fi facturate separat la data constatãrii erorii.
ART. 59
La consumatorii industriali şi similari pentru neachitarea facturii în termen de 10 zile de la data înregistrãrii acesteia, se percepe o penalitate stabilitã prin contract, pentru fiecare zi de intirziere, cu începere din prima zi a scadentei facturii şi pînã la achitarea ei.
Dupã trecerea a 15 zile de la aplicarea penalitãţii, dacã factura nu a fost achitatã de consumator, furnizorul va proceda la întreruperea livrãrilor de gaze naturale, cu un preaviz de 5 zile lucrãtoare, iar eventualele consecinţe ce rezulta din aceasta întrerupere privesc în exclusivitate pe consumator.
Dupã efectuarea plãţilor facturilor şi penalitatilor respective, furnizorul va realimenta consumatorul în maximum 3 zile.
ART. 60
La consumatorii casnici şi asimilaţi pentru neachitarea contravalorii gazelor naturale furnizate în termen de 5 zile lucrãtoare de la data înştiinţãrii de plata, se percepe o penalitate stabilitã prin contract pentru fiecare zi de intirziere, începînd cu ziua a 6-a pînã la achitarea facturii.
Dupã trecerea a 30 de zile calendaristice de la aplicarea penalitãţii, cu preaviz de 3 zile lucrãtoare, furnizorul va întrerupe livrarea gazelor naturale.
Dupã efectuarea plãţilor facturilor şi a penalitatilor respective, furnizorul va realimenta consumatorul în maximum 3 zile.
În cazul în care consumatorul nu efectueazã, în termen de 15 zile calendaristice, plata integrala a consumului şi a penalitatilor aplicate, furnizorul are dreptul sa rezilieze contractul de furnizare şi sa desfiinteze racordul sau bransamentul de alimentare, urmînd sa obţinã pe cale legalã recuperarea debitelor restante respective.
Consumatorul la care s-a desfiinţat bransamentul sau racordul, dupã ce a plãtit facturile restante şi penalitãţile respective, poate cere un nou racord, urmînd aceeaşi metodologie ca un nou consumator.
ART. 61
În cazul în care, la verificarea efectuatã din initiativa furnizorului sau la cererea consumatorului, se constata erori de mãsurare ce depãşesc limitele admise, consumul de gaze naturale se va recalcula retroactiv dupã metodologia stabilitã de furnizor, de comun acord cu consumatorul, prin contract.
Dacã abaterile se încadreazã în limitele de erori de mãsurare admise, consumatorul care a solicitat verificarea va suporta plata integrala a cheltuielilor efectuate de furnizor cu ocazia verificãrii.
În celelalte situaţii cheltuielile se suporta de cãtre furnizor.
ART. 62
În cazul constatãrii unui consum fraudulos de gaze naturale, determinarea consumului se va efectua conform metodologiei stabilite de furnizor.
Perioada de recalculare se ia în considerare de la data începerii consumului fraudulos sau, cînd aceasta nu se poate constata, se procedeazã conform reglementãrilor legale.
ART. 63
La încheierea contractului sau abonamentului, consumatorul depune la furnizor contravaloarea consumului prezumat de gaze naturale, pentru o perioada de 30 de zile, denumita anticipatie.
ART. 64
Dacã se constata la un consumator ca valoarea anticipatiei este cu peste 20% mai mica decît valoarea consumului de gaze naturale pentru o perioada de 30 de zile, furnizorul are dreptul sa solicite majorarea în mod corespunzãtor a anticipatiei, iar consumatorul este obligat sa plãteascã diferenţa în termen de pînã la 90 de zile de la data anunţãrii de cãtre furnizor.
ART. 65
Suma depusa drept anticipatie se va restitui numai în situaţia în care cel care a depus-o înceteazã de a mai fi consumator al furnizorului care a plãtit anticipatia şi a lichidat integral debitul sau.
ART. 66
În cazul în care consumatorul va importa direct gaze naturale, Regia Autonomã a Gazelor Naturale "Romgaz" Medias se obliga sa transporte şi sa furnizeze aceste gaze naturale în baza unui contract ferm de transport şi distribuţie.

CAP. 8
Reglementãri privind instalatorii autorizaţi
ART. 67
În scopul respectãrii prevederilor prescripţiilor tehnice şi ale normativelor în vigoare, toate instalaţiile de utilizare, care se racordeaza la sistemul naţional de transport şi distribuţie a gazelor naturale, vor fi proiectate şi executate de instalatorii autorizaţi de cãtre Regia Autonomã a Gazelor Naturale "Romgaz" Medias.
ART. 68
Calitatea de instalator autorizat se obţine în baza unui examen care se desfãşoarã în conformitate cu prevederile normativului de gaze naturale în vigoare.
ART. 69
Candidatul, care este declarat admis în urma examenului susţinut, primeşte calitatea de instalator autorizat, atestata prin carnet.
Carnetul de instalator autorizat este nominal, netransmisibil şi valabil pe întreg teritoriul tarii, în baza vizei periodice a emitentului.
ART. 70
Activitatea depusa, în baza calitãţii de instalator autorizat, poate fi exercitatã de titularul carnetului pe cont propriu sau ca angajat al unui agent economic cu capital de stat sau privat.
ART. 71
Calitatea de instalator autorizat este organizatã pe grade, pe baza principiului competentei, dupã cum urmeazã:
a) Gradul I - acorda competenta pentru: lucrãri de proiectare, execuţie şi întreţinere privind sistemele de mãsurare a debitelor, dimensionarea conductelor, branşamentelor, statiilor de reglare şi instalaţiilor de utilizare, prescripţii de execuţie, norme şi normative tehnice, precum şi reglementãri administrative referitoare la distribuţia şi utilizarea gazelor naturale.
b) Gradul II - acorda competenta pentru lucrãri privind proiectarea instalaţiilor de utilizare, executarea şi exploatarea categoriilor de lucrãri din sistemul de distribuţie.
c) Gradul III - acorda competenta pentru lucrãri privind executarea, exploatarea şi întreţinerea instalaţiilor de utilizare industriale şi neindustriale.
ART. 72
La intrarea în vigoare a prezentului regulament, în termen de maximum 2 ani, instalatorii autorizaţi se vor prezenta la reexaminare pentru verificarea cunoştinţelor privind noul regulament, în vederea obţinerii autorizaţiei corespunzãtoare.
ART. 73
Instalatorii autorizaţi au obligaţia ca, în activitatea ce o presteazã în baza titlului obţinut, sa respecte întocmai prevederile prezentului regulament şi ale celorlalte acte normative privind proiectarea, execuţia şi verificarea instalaţiilor de gaze naturale.
De asemenea, au obligaţia de a avea un comportament corect, etic şi profesional în relaţiile cu beneficiarii şi cu furnizorii de gaze naturale.
ART. 74
Sînt interzise instalatorilor autorizaţi urmãtoarele:
a) sa execute lucrãri de gaze naturale, fãrã obţinerea aprobãrilor legale şi înaintea avizãrii documentaţiei de cãtre agenţii economici distribuitori;
b) sa punã în funcţiune instalaţii de gaze naturale care nu au fost avizate, recepţionate şi deschise de agenţii economici distribuitori;
c) sa racordeze noi puncte de ardere la instalaţiile existente şi sa le punã în funcţiune, fãrã avizul agenţilor economici distribuitori;
d) sa semneze dosare preliminare sau definitive pentru lucrãri pe care le executa sau le supravegheazã direct;
e) sa rupa sigiliile aplicate de cãtre agenţii economici distribuitori;
f) sa execute lucrãri pentru care nu sînt autorizaţi;
g) intervenţia sub orice forma la instalaţiile furnizorului.
ART. 75
Instalatorii autorizaţi care au proiectat sau au supravegheat în execuţie şi au executat instalatia de gaze naturale sînt obligaţi sa participe la punerea în funcţiune a instalaţiei respective, la data stabilitã de furnizor, de comun acord cu beneficiarul.
ART. 76
Reprogramarea punerii în funcţiune a unei instalaţii de gaze naturale, din cauza neprezentarii instalatorului autorizat, responsabil de lucrare, la data stabilitã conform art. 75 sau datoritã imposibilitãţii punerii în funcţiune din cauza unor deficiente în instalatia de utilizare, va fi condiţionatã de achitarea taxelor corespunzãtoare de cãtre instalatorul autorizat.

CAP. 9
Sancţiuni
ART. 77
Nerespectarea prevederilor prezentului regulament şi ale normativelor în vigoare de cãtre instalatorii autorizaţi, în funcţie de gravitatea abaterii, atrage sancţionarea acestora de cãtre agenţii economici distribuitori, dupã cum urmeazã:
- avertisment;
- ridicarea autorizaţiei pe timp limitat;
- ridicarea autorizaţiei cu drept de prezentare la o noua examinare;
- ridicarea definitiva a autorizaţiei, fãrã drept de prezentare la o noua examinare.
Sancţiunile se vor consemna în carnetul de instalator autorizat.

Dispoziţii finale
ART. 78
Regia Autonomã a Gazelor Naturale "Romgaz" Medias este imputernicita sa elaboreze instrucţiuni de detaliere, normative şi reglementãri ce decurg din prezenta hotãrîre, în termen de 3 luni de la publicarea acesteia în Monitorul Oficial al României.

ANEXA
------
la regulament
--------------

DEFINIŢII
ale unor notiuni utilizate în cuprinsul regulamentului

În prezentul regulament, în afarã cazurilor în care se prevede altfel, se utilizeazã urmãtoarea terminologie în ordine alfabetica:
1. Abonat - consumatorul sau grupul de consumatori care are relaţii contractuale directe cu unitatea de transport sau de distribuţie a gazelor naturale.
2. Aparat de utilizare - sistem mecanic complex, destinat sa consume gaze naturale (combustibil, materie prima) în condiţii igienice, economice şi de siguranta.
3. Arzator - construcţie mecanicã destinatã sa consume gaze naturale combustibile în condiţii igienice, economice şi de siguranta într-un focar sau într-o incinta.
4. Aviz tehnic de racordare - aviz scris care se da unui consumator de cãtre Regia Autonomã a Gazelor Naturale "Romgaz" Medias asupra posibilitãţilor şi condiţiilor de alimentare cu gaze naturale din sistemul naţional de transport şi distribuţie de gaze naturale.
5. Bransament - conducta de legatura, transportind gaze naturale nemasurate de la sistemul de distribuţie pînã la ieşirea din robinetul de bransament, statia sau postul de reglare.
6. Conducta de transport - conducta prin care gazele naturale sînt transportate de la sursa de gaze naturale pînã la staţiile de predare.
7. Consum fraudulos - consumarea oricãrei cantitãţi de gaze naturale prin încãlcarea intenţionatã sau din culpa a prezentului regulament, a contractului (abonamentului) de furnizare gaze naturale sau a oricãrei alte dispoziţii imperative din normativele tehnice şi din legislaţia în vigoare.
8. Consumator - persoana fizica sau juridicã, beneficiarul instalaţiei de utilizare, racordata la reţeaua furnizorului prin care primeşte gaze naturale.
9. Consumator casnic şi asimilaţi - persoane fizice care utilizeazã gazele naturale în locuinta, pentru necesitaţi casnice, sau persoana juridicã care utilizeazã gazele naturale în scopuri socioculturale.
10. Consumatori industriali şi similari - consumatorii care folosesc gazele naturale în procesul de fabricaţie ca materie prima sau în alte scopuri. Similari se considera consumatorii care folosesc gazele naturale în diverse mijloace de producţie pentru fabricarea de bunuri de consum.
11. Consumator divers - orice consumator, în afarã consumatorului casnic şi a consumatorilor industriali şi similari (sedii partide politice, sindicate, asociaţii profesionale, biserici, parohii, bãnci, unitãţi C.E.C., sedii ambasade, tribunale, judecãtorii şi altele asemenea).
12. Debit de calcul - produsul dintre suma debitelor nominale ale aparatelor deservite şi factorul de încãrcare corespunzãtor numãrului de apartamente.
13. Debit instalat - suma debitelor nominale ale aparatelor de utilizare existente într-o instalatie de utilizare sau debitul nominal al unui aparat de utilizare.
14. Debit nominal (Nmc/h) - cantitatea de gaze naturale în volum normal (273,15 grade K şi 1,01325 bara), care trece într-o ora printr-un aparat (contor, regulator, aparat de utilizare, arzator etc.) la presiunea nominalã de funcţionare.
15. Echipament de mãsurare - aparatura şi ansamblul instalaţiilor unui consumator în vederea masurarii gazelor naturale furnizate.
16. Eroare de mãsurare - eroarea limita admisibilã avizatã metrologic.
17. Factorul de încãrcare - raportul dintre încãrcarea efectivã şi încãrcarea nominalã sau debitul nominal.
18. Furnizor - unitatea specializatã care are în obiectul de activitate furnizarea de gaze naturale cãtre consumatori.
19. Instalatia de utilizare - ansamblul de conducte, armãturi, aparate şi accesorii montate în incinta unui consumator, în aval de robinetul de bransament, respectiv dupã robinetul de ieşire din statia sau postul de reglare de la capatul bransamentului, inclusiv focarul şi cosul de evacuare a gazelor de ardere.
20. Instalatia exterioarã - partea din instalatia de utilizare care se gãseşte în exteriorul clãdirilor, între robinetul de bransament, respectiv între statia sau postul de reglare şi robinetele de incendiu, montate la intrarea conductei în clãdiri.
21. Instalatia interioarã - partea din instalatia de utilizare din interiorul clãdirii, între robinetul de incendiu şi aparatele de utilizare, inclusiv focarul şi cosul de evacuare a gazelor de ardere.
22. Loc de consum - amplasamentul instalaţiilor de utilizare ale unui consumator prin care se consuma gaze naturale.
23. Ocolitor - tronson de teava, prevãzut cu robinet de închidere, care face legatura între conducta de intrare şi cea de ieşire a unui aparat de mãsura, a unei staţii (post) de reglare sau a unui panou de reglare şi mãsurare şi altele asemenea, permitind scoaterea din circuit e elementului respectiv de instalatie şi alimentarea directa a consumatorului.
24. Post de reglare - ansamblul de aparate, armãturi şi accesorii, amplasate într-o cabina sau direct pe agregate tehnologice prin care se face reducerea şi reglarea presiunii gazelor naturale.
25. Post de reglare-mãsurare - ansamblul de aparate, armãturi şi accesorii, amplasate într-o cabina sau direct pe agregatele tehnologice prin care se face reducerea şi reglarea presiunii, precum şi mãsurarea debitelor de gaze naturale.
26. Presiune minima de avarie - presiunea minima necesarã pentru menţinerea în funcţiune a agregatelor, care conditioneaza securitatea instalaţiilor şi a personalului.
27. Presiune minima tehnologicã - presiunea minima necesarã în regim de limitare la consumator, pentru menţinerea în funcţiune, în condiţii de siguranta, numai a acelor echipamente şi instalaţii impuse tehnologic pentru a evita pierderi de producţie nerecuperabile.
28. Racord - conducta de legatura dintre o ramura a instalaţiei exterioare şi cea a instalaţiei interioare dintr-o clãdire, pavilion, secţie etc.
29. Regim de alimentare sau restrictie - situaţia în care este necesarã reducerea, în anumite limite, a debitului şi a presiunii gazelor naturale la unii consumatori, pentru menţinerea în funcţiune la parametrii corespunzatori a sistemului naţional de transport şi de distribuţie.
30. Regim de avarie - regim tehnologic caracterizat prin parametrii de funcţionare ai sistemului sau subsistemelor de transport şi distribuţie cu valori scãzute sub limita necesarã asigurãrii debitului solicitat.
31. Regim mixt de funcţionare - regim de funcţionare la care se utilizeazã concomitent sau separat combustibilul lichid şi/sau gazele naturale.
32. Reţea de distribuţie - ansamblul de conducte şi accesorii, situat în aval de staţiile de sector pînã la robinetele de bransament ale consumatorilor alimentati cu gaze naturale cu presiune joasa, respectiv pînã la ieşirea din staţiile (posturile de reglare).
33. Reţea de repartiţie - reţeaua alimentata din staţiile de predare, destinatã sa alimenteze staţiile de reglare ale consumatorilor importanti, respectiv staţiile de reglare de sector (zona).
34. Robinet de bransament - robinet montat la capatul bransamentului, de la care se poate opri în întregime alimentarea cu gaze naturale a unui consumator.
35. Robinet de incendiu - robinet montat în exterior la intrarea instalaţiilor de utilizare în clãdiri, de la care se poate opri în întregime furnizarea gazelor naturale într-un corp de clãdire, în hale industriale etc.
36. Sistem de alimentare - ansamblul compus din conducte, aparate, instalaţii de mãsurare, accesorii, situat între staţiile de predare şi inclusiv coşurile prin care se evacueaza gazele de ardere, destinat sa asigure alimentarea cu gaze naturale a consumatorilor într-o localitate.
37. Sistem de distribuţie - ansamblul compus din conducte, aparate şi accesorii, cuprins între staţiile de predare şi robinetele de bransament ale consumatorilor racordati la reţeaua de presiune joasa, respectiv pînã la ieşirea din staţiile (posturile) de reglare de la capetele branşamentelor.
Într-un sistem de distribuţie pot intra: una sau mai multe reţele de reparaţii, staţii de reglare de sector şi de zona, una sau mai multe reţele de zona de distribuţie, bransamente, staţii sau posturi de reglare la consumatori.
38. Sistem pausal - modul de stabilire a consumului de gaze naturale în funcţie de debitul instalat şi de numãrul orelor de utilizare pe tipuri de receptoare.
39. Situaţia de avarie în sistemul naţional de transport şi distribuţie - situaţie în care, datoritã avariilor unor instalaţii sau agregate din sectorul de extracţie şi transport gaze naturale, reducerii importului de gaze naturale sau unor situaţii dificile generate de temperaturi deosebit de scãzute, nu se mai pot menţine principalii parametri ai sistemului naţional de transport sau pãrţi din acesta.
40. Starea normalã - starea termodinamica, definitã prin condiţiile T = 273,15 grade K şi P = 1,01325 bara.
41. Starea de referinta - starea termodinamica definitã prin condiţiile T = 288,15 grade K şi P = 1,01325 bara.
42. Statie de predare-primire - ansamblul instalaţiilor de reducere şi reglare a presiunii, mãsurare şi odorizare, prin care gazele naturale din conductele de transport intra în sistemul de distribuţie sau în instalatia de utilizare a unor consumatori.
43. Staţii de reglare-mãsurare - ansamblul de aparate, armãturi şi accesorii de reducere, reglare a presiunii şi mãsurare, prin gazele naturale trec din reţeaua de repartiţie în reţeaua de distribuţie (staţii de reglare de sector) sau din sistemul de distribuţie în instalaţiile consumatorului (staţii de reglare) la consumatori, situate în incinta consumatorului, dupã robinetul de bransament.
44. Treapta de presiune - intervalul dintre limitele minime şi maxime ale suprapresiunilor admise în reţelele şi instalaţiile de gaze naturale.
-------------------------



Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016