Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   HOTARIRE nr. 942 din 10 august 1990  privind organizarea si functionarea Ministerului Culturii    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

HOTARIRE nr. 942 din 10 august 1990 privind organizarea si functionarea Ministerului Culturii

EMITENT: GUVERNUL ROMANIEI
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL NR. 94 DIN 14/05/92

Guvernul Romaniei hotaraste:

ART. 1
Ministerul Culturii este organ central de specialitate al administratiei de stat, care are misiunea de a asigura aplicarea strategiei culturale in folosul tuturor categoriilor sociale, al intregii societati romanesti.
ART. 2
Ministerul Culturii isi desfasoara activitatea pe baza urmatoarelor principii fundamentale:
a) Principiul autonomiei culturii si artei
Ministerul Culturii asigura crearea conditiilor materiale necesare pentru libera manifestare a legilor proprii si criteriile specifice de valoare si de selectie ale artei si culturii, protejeaza activitatea creatoare si actiunea cultural-artistica de ingerintele unor criterii care le sint straine, cum sint angajarea politica, functionalitatea propagandistica, spiritul comercial.
b) Principiul libertatii de creatie
Ministerul Culturii protejeaza libertatea de creatie si vegheaza asupra respectarii ei neingradite. Orice creator se bucura de libertatea deplina in alegerea mijloacelor de expresie, in transmiterea mesajului artistic, pentru care poarta intreaga raspundere.
c) Principiul primordialitatii valorii
Ministerul Culturii sprijina buna functionare a mecanismului selectiei valorice inlesnind afirmarea talentelor autentice, inscrierea in circuitul cultural national si international a operelor si realizarilor artistice de certa valoare.
d) Principiul sansei egale la cultura
Ministerul Culturii asigura repartizarea echitabila a mijloacelor financiare, tehnice, organizatorice, gestionarea, gospodarirea si utilizarea eficienta a acestora in vederea accesului liber la cultura al tuturor cetatenilor tarii, indiferent de apartenenta politica, categorie sociala, convingeri religioase, nationalitate, sex si virsta.
e) Principiul neangajarii politice
Activitatea Ministerului Culturii si a salariatilor acestuia nu este guvernata de nici o ideologie politica, nu exprima si nici nu faciliteaza exprimarea intereselor vreunui partid, vreunei formatiuni sau grupari politice.
f) Principiul identitatii culturale nationale in circuitul mondial de valori
Ministerul Culturii stimuleaza difuziunea, in tara si in strainatate, a valorilor spirituale romanesti si faciliteaza circulatia pe plan national a valorilor spirituale universale.
ART. 3
Pentru aplicarea acestor principii, Ministerul Culturii are urmatoarele atributii principale:
- concepe si realizeaza prioritati, directii de actiune, programe, in toate domeniile culturii si artei, elaborind in acest scop norme si normative pentru domeniul sau de activitate aplicabile tuturor institutiilor si asezamintelor culturale indiferent de subordonare;
- ocroteste dezvoltarea personalitatii creatoare in folosul individului si al societatii;
- apara drepturile si interesele oamenilor de cultura si arta din Romania, in tara si in strainatate;
- actioneaza pentru dezvoltarea bazei materiale, pentru diversificarea, modernizarea si optimizarea serviciilor culturale ale statului;
- organizeaza, incurajeaza si sponsorizeaza activitati de creatie prin achizitii, burse, concursuri si alte modalitati specifice, finanteaza actiuni de interes national in toate domeniile culturii si artei, achizitii muzeale si de alta natura, precum si organizarea de expozitii pe plan intern si extern;
- subventioneaza, atunci cind este cazul, initiativa culturala particulara;
- organizeaza concursuri internationale de creatie si interpretare si faciliteaza participarea artistilor romani la manifestari similare din strainatate;
- contribuie la crearea cadrului si la asigurarea unor sanse egale pentru dezvoltarea artei si culturii minoritatilor nationale din Romania;
- promoveaza actiuni culturale cu participarea diasporei romanesti pentru intarirea prestigiului culturii noastre in tara si in strainatate;
- asigura conditii pentru conservarea si valorificarea bunurilor din patrimoniul cultural national, a ansamblurilor, monumentelor si siturilor istorice, precum si a caselor de creatie;
- actioneaza, prin masuri protectioniste, pentru revitalizarea si consolidarea traditiilor si obiceiurilor locale, potrivit calendarului religios si ocupatiilor specifice rurale;
- stimuleaza formarea de specialisti si meseriasi in domeniul artizanatului autentic si al mestesugurilor traditionale;
- protejeaza spatiul cultural de efectele prostului gust, ale diletantismului si incompetentei;
- elaboreaza prognoza necesarului de personal de specialitate in domeniul sau de activitate si colaboreaza cu Ministerul Invatamintului si Stiintei la definitivarea programelor anuale, specifice, de invatamint;
- organizeaza atestarea artistilor liber-profesionisti si a traducatorilor;
- asigura perfectionarea pregatirii personalului din domeniul culturii si artei, organizeaza forme de pregatire postliceala si postuniversitara pentru specialisti si meserii specifice necuprinse in sistemul invatamintului public;
- stabileste normele unitare de structura pentru asezamintele si unitatile cultural-artistice de stat, precum si criteriile de clasificare specifice;
- coordoneaza activitatea institutiilor si asezamintelor culturale din teritoriu, incurajind specificul si autonomia locala;
- coordoneaza si controleaza activitatea unitatilor direct subordonate, inclusiv a unitatilor de cercetare stiintifica;
- propune Guvernului infiintarea de noi unitati in subordinea Ministerului Culturii si avizeaza infiintarea institutiilor culturale publice din teritoriu;
- avizeaza infiintarea unitatilor, culturale private de orice fel si elaboreaza norme referitoare la obligatiile de factura culturala si statistica ale acestora fata de stat;
- avizeaza infiintarea de ligi, fundatii, asociatii etc. culturale cu scop lucrativ sau nelucrativ;
- gestioneaza, in perioada de tranzitie la economia pe piata, cantitatea de hirtie repartizata anual domeniului culturii, inclusiv pentru sectorul particular, asigurind, cu prioritate, necesarul publicatiilor si editurilor publice, al uniunilor de creatie si asociatiilor de breasla;
- evalueaza si decide asupra oportunitatii infiintarii si continuitatii activitatii publicatiilor culturale al caror editor este;
- coopereaza cu uniunile si asociatiile de creatie, utilizeaza competenta membrilor acestora in cadrul comisiilor de experti ale Ministerului Culturii;
- asigura cadrul institutional necesar protectiei dreptului de autor si a celorlalte drepturi adiacente in tara si in strainatate;
- colaboreaza cu ministere, alte organe centrale si locale, uniuni, ligi, asociatii, fundatii etc., in vederea asigurarii bunei functionari a unitatilor culturale din subordinea acestora si pentru realizarea unor actiuni comune in tara si in strainatate;
- initiaza si incheie, cu avizele legale necesare, acorduri culturale bilaterale cu ministere ale culturii, organisme guvernamentale sau neguvernamentale culturale din alte tari, participa la elaborarea de conventii culturale internationale;
- coordoneaza activitatea de impresariat artistic, de import-export in domeniul sau de activitate;
- coordoneaza, asigura si urmareste, potrivit reglementarilor legale, initierea si realizarea investitiilor in domeniul sau de activitate;
- numeste si revoca, dupa caz, directorii institutiilor publice direct subordonate si avizeaza numirea sau revocarea directorilor institutiilor publice de gradul I;
- propune bugetul necesar Ministerului Culturii si unitatilor subordonate, gestioneaza, in functie de necesitati, folosirea acestuia si participa, impreuna cu Ministerul Finantelor, la stabilirea alocatiilor bugetare ale activitatii culturale din teritoriu;
- initiaza proiecte de acte normative si alte reglementari prevazute de lege in domeniul sau de activitate si avizeaza proiectele de acte normative promovate de celelalte ministere, de organele centrale si locale ale administratiei de stat cu implicatii in sfera culturii;
- este abilitat sa solicite si sa primeasca, de la ministere, organe centrale si locale ale administratiei de stat, asociatii, legi, societati, uniuni, fundatii, unitati de stat si particulare cu profil cultural, din domeniul artelor si informarii publice, avize de specialitate, date si documente necesare indeplinirii atributiilor sale;
- elaboreaza, potrivit legii, normative privind stabilirea preturilor si tarifelor pentru domeniul sau de activitate;
- indeplineste orice alte atributii in domeniul sau de activitate.
ART. 4
(1) Structura organizatorica a Ministerului Culturii este prevazuta in anexa nr. 1.
(2) Numarul maxim de posturi este de 240, exclusiv demnitarii. Posturile de conducere pot fi stabilite pina la cel mult 20% din numarul maxim de posturi al ministerului.
(3) In acest numar maxim de 240 posturi, nu este inclus personalul unitatilor subordonate si consilierii teritoriali sefi.
ART. 5
(1) In structura organizatorica a ministerului pot functiona departamente, directii generale, directii, servicii, oficii si birouri.
(2) Numarul posturilor de referent de specialitate, economist, inginer si altele similare principal I este de cel mult 10%, cel de referent de specialitate, economist, inginer si altele similare principal II este de cel mult 15%, iar cel de inspector general este de cel mult 10%, din numarul total de personal cu studii superioare.
ART. 6
(1) Conducerea Ministerului Culturii se exercita de ministru, consiliul de administratie si colegiul de experti.
(2) Ministrul reprezinta ministerul in raporturile cu celelalte ministere si organizatii din tara, precum si in relatiile internationale.
(3) Structura organizatorica a compartimentelor, statul de functiuni, atributiile si sarcinile aparatului propriu, se aproba prin ordin al ministrului culturii.
ART. 7
Salarizarea personalului din aparatul propriu al Ministerului Culturii se face potrivit prevederilor <>Legii nr. 57/1974 , anexa nr. VI, cap. A si pct. 12 din cap. I al notei la aceasta. Soferii care deservesc autoturismele Ministerului Culturii vor fi salarizati potrivit <>Legii nr. 57/1974 - anexa nr. IV, nivelul A de salarizare, grupa de autovehicule IV.
ART. 8
Personalul transferat in interesul serviciului la alte unitati sau trecut in functii cu niveluri de salarizare mai mici, precum si cel ramas disponibil ca urmare a aplicarii prevederilor prezentei hotariri, are dreptul la salariul tarifar avut, sporul de vechime si indemnizatia de conducere, dupa caz, timp de 3 luni dupa intrarea in vigoare a prezentei hotariri.
ART. 9
(1) Unitatile publice direct subordonate Ministerului Culturii sint prevazute in anexa nr. 2.
(2) Infiintarea si desfiintarea unitatilor subordonate Ministerului Culturii, obiectul de activitate al acestora, structura organizatorica, normativele de personal, criteriile de constituire a compartimentelor, gradele de organizare si grupele de ramuri se aproba de ministerul culturii.
(3) Infiintarea si desfiintarea unitatilor finantate de bugetul de stat se pot face numai cu acordul Ministerului Finantelor.
(4) Ministrul culturii aproba nivelul de salarizare, categoriile de organizare, grupa de ramuri si retele tarifare pentru personalul din toate institutiile de cultura si arta indiferent de subordonare, precum si pentru inspectoratele de cultura judetene si al municipiului Bucuresti, prin corelare cu cele aprobate pentru personalul din unitati publice cu acelasi profil de activitate.
ART. 10
(1) Atributiile Ministerului Culturii in planul activitatii cultural-artistice din teritoriu sint exercitate de catre inspectoratele pentru cultura judetene si al municipiului Bucuresti, coordonate de consilieri delegati sefi numiti de ministrul culturii.
(2) Numirea celorlalti consilieri delegati din teritoriu se face de primariile judetene si a municipiului Bucuresti, cu avizul ministrului culturii.
(3) Salariile consiliilor delegati sefi se suporta din bugetul Ministerului Culturii.
ART. 11
(1) Pentru dezvoltarea bazei proprii tehnico-materiale si reducerea alocatiilor bugetare destinate acestui scop, institutiile publice si activitatile autofinantate din domeniul culturii si artei se autorizeaza sa retina excedentul de venituri realizat la finele anului financiar.
(2) Unitatile publice de cultura si arta pot efectua servicii pe valuta avind obligatia, potrivit legii, de a vira 50% din incasari la bugetul statului, dupa depunerea bilantului anual. Pentru valuta virata la buget, unitatile vor primi echivalentul in lei, la cursul oficial.
(3) Prevederile alin. (2) nu se aplica agentiei de impresariat artistic "Romstar" din cadrul ARTEXIM si Trustului "Domus" care au reglementari proprii.
ART. 12
Pe data prezentei hotariri, centrele de librarii judetene si al municipiului Bucuresti trec, cu activul si pasivul existent, conform bilantului de la 30 iunie 1990, din subordinea primariilor judetene si a municipiului Bucuresti in subordinea Companiei pentru Difuzarea Cartii din sistemul Ministerului Culturii. Cu aceeasi data, activitatea de difuzare a discurilor si casetelor audio trece de la Ministerul Comertului si Turismului la Ministerul Culturii.
ART. 13
Ministerul Culturii utilizeaza un parc propriu de transport pentru aparatul central si unitatile subordonate, care se stabileste prin ordin al ministrului cu acordul ministrului de stat coordonator.
ART. 14
In aplicarea prevederilor prezentei hotariri ministrul culturii poate emite ordine si instructiuni.
ART. 15
Ministerul Finantelor si Ministerul Resurselor si Industriei vor introduce modificarile corespunzatoare in indicatorii economici si financiari care decurg din aplicarea prezentei hotariri.
ART. 16
Prezenta hotarire intra in vigoare la data de 10 august 1990. Pe aceeasi data se abroga orice alte reglementari contrare.

PRIM-MINISTRU
PETRE ROMAN

Bucuresti, 10 august 1990.
Nr. 942.


ANEXA 1



MINISTERUL CULTURII


┌───────────────────────────┐ ┌────────────────────────┐
│ MINISTRU ├──┤ Consilieri (1-2) │
└─────────────┬─────────────┘ └────────────────────────┘

┌─────────────┴─────────────┐
│ Consiliu de administratie │
└─────────────┬─────────────┘

┌─────────────┴─────────────┐ ┌────────────────────────┐
│ Secretari de stat, │ │ Consilieri │
│ Sefi de departament ├──┤ (1 la fiecare │
│ (maximum 2) │ │ secretar de stat) │
└─────────────┬─────────────┘ └────────────────────────┘

┌─────────────┴─────────────┐
│ Subsecretari de stat │
│ (maximum 2) │
└─────────────┬─────────────┘

┌───────────────────┴──────────┬───────────────────┬─────┐
│ │ │ │
┌─────────────┴──────────────┐ ┌─────────┴─────────┐ │ │
│ Departament Carte - │ │ Departament │ │ │
│ Arte vizuale - Spectacol │ │ Dialog cultural │ │ │
└─────────────┬──────────────┘ └─────────┬─────────┘ │ │
│ │ │ │
┌─────┬─┴───┬─────┐ ┌─────┼─────┐ │ │
┌─┴─┐ ┌─┴─┐ ┌─┴─┐ ┌─┴─┐ ┌─┴─┐ ┌─┴─┐ ┌─┴─┐ ┌─┴─┐ ┌─┴─┐
│ A │ │ B │ │ C │ │ D │ │ E │ │ F │ │ G │ │ H │ │ I │
└───┘ └───┘ └───┘ └───┘ └───┘ └───┘ └───┘ └───┘ └───┘

LEGENDA:
A = Directia generala a institutiilor de spectacole
B = Directia cartii
C = Directia generala arte vizuale
D = Directia generala memorie culturala
E = Directia generala animatie culturala, teritoriu
F = Directia generala dialog cultural international
G = Directia generala pentru minoritatile nationale
H = Directia generala finantare, organizare, dezvoltare
I = Directia relatii publice si privatizare




ANEXA 2

UNITATILE PUBLICE
subordonate Ministerului Culturii

1. Directia Muzeelor si Colectiilor
2. Directia Monumentelor, Ansamblurilor si Siturilor Istorice
3. Regie Autonoma pentru Poligrafie
4. Societatea de Prestatii Editoriale "Romlibri"
5. Editura "Humanitas"
6. Compania pentru Difuzarea Cartii
- prin preluarea centrelor de librarii judetene si al municipiului Bucuresti;
- grupa de ramuri V si grad organizare I
7. Trustul pentru Presa, Publicitate si Tiparituri
8. Biblioteca Nationala
9. Muzeul National de Arta al Romaniei
10. Muzeul National de Istorie al Romaniei
11. Muzeul Bruckenthal - Sibiu
12. Muzeul Satului
13. Muzeul Taranului Roman
14. Muzeul Literaturii Romane
15. Muzeul din Bran
- prin preluare de la Primaria judetului Brasov
16. Oficiul National pentru Documentare si Expozitii de Arta
17. Teatrul National "I.L.Caragiale" - Bucuresti
18. Teatrul National Cluj-Napoca
19. Teatrul National "Vasile Alecsandri" - Iasi
20. Teatrul National "Matei Milo" - Timisoara
21. Teatrul National - Craiova
22. Teatrul din Tirgu Mures
23. Teatrul Maghiar de Stat Cluj-Napoca
24. Teatrul "Excelsior"
25. Teatrul "Emil Botta"
26. Teatrul "Masca"
27. Opera Romana - Bucuresti
28. Opera Romana - Cluj-Napoca
29. Opera Maghiara - Cluj-Napoca
30. Opera Romana - Iasi
31. Opera Romana - Timisoara
32. Teatrul de Opereta - Bucuresti
33. Filarmonica "George Enescu"
34. Ansamblul Artistic al Tineretului din Romania
35. Casa de Discuri "Electrecord"
36. Studioul de Creatie Cinematografica
37. Editura Video - institutie publica, categoria IA, autofinantata, care poate primi alocatii de la buget in completarea veniturilor proprii
38. Intreprinderea Publica "Decorativa"
39. Institutul de Studii Orientale "Sergiu Al.George"
40. Intreprinderea de Comert Exterior "ARTEXIM"
41. Agentia Romana pentru Protejarea Drepturilor de Autor
42. Centrul de Conservare si Valorificare a Traditiei si Creatiei Populare
43. Centrul de Perfectionare a Personalului din Cultura si Arta, de Pregatire Postliceala si Postuniversitara
44. Centrul de Informatica, Memorie si Sinteza Culturala
45. Trustul "DOMUS" pentru Administrarea si Valorificarea Caselor de Creatie, a Imobilelor Ministerului Culturii
46. Directia de aprovizionare.

----------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016