Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   HOTARIRE Nr. 905 din 8 noiembrie 1995  pentru aprobarea Regulamentului privind procedurile de organizare a licitatiilor, prezentarea ofertelor si adjudecarea concesionarii, a continutului-cadru al studiului de oportunitate, al caietului de sarcini si al contractului de concesiune pentru construirea si exploatarea de tronsoane de cai de comunicatie terestre - autostrazi si cai ferate    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

HOTARIRE Nr. 905 din 8 noiembrie 1995 pentru aprobarea Regulamentului privind procedurile de organizare a licitatiilor, prezentarea ofertelor si adjudecarea concesionarii, a continutului-cadru al studiului de oportunitate, al caietului de sarcini si al contractului de concesiune pentru construirea si exploatarea de tronsoane de cai de comunicatie terestre - autostrazi si cai ferate

EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL NR. 277 din 27 noiembrie 1995
În temeiul <>art. 11, 13, 27, 33 şi 49 din Ordonanta Guvernului nr. 30/1995 privind regimul de concesionare a construirii şi exploatãrii unor tronsoane de cai de comunicaţie terestre - autostrazi şi cai ferate,

Guvernul României hotãrãşte:

ART. 1
Se aproba Regulamentul privind procedurile de organizare a licitaţiilor, prezentarea ofertelor şi adjudecarea concesionarii construirii şi exploatãrii de tronsoane de cai de comunicaţie terestre - autostrazi şi cai ferate, prevãzut în anexa nr. 1.
ART. 2
Se aproba conţinutul-cadru al studiului de oportunitate, al caietului de sarcini şi al contractului de concesiune pentru construirea şi exploatarea de tronsoane de cai de comunicaţie terestre - autostrazi şi cai ferate, potrivit anexelor nr. 2 a), 2 b), 3 a), 3 b) şi 4.
ART. 3
Anexele nr. 1, 2 a), 2 b), 3 a), 3 b) şi 4 fac parte integrantã din prezenta hotãrîre.

PRIM-MINISTRU
NICOLAE VACAROIU

Contrasemneazã:
Ministrul transporturilor,
Aurel Novac

Ministru de stat, ministrul finanţelor,
Florin Georgescu

Ministrul lucrãrilor publice şi
amenajãrii teritoriului,
Marin Cristea

ANEXA 1

REGULAMENT
privind procedurile de organizare a licitaţiilor, prezentarea ofertelor şi adjudecarea concesionarii construirii şi exploatãrii de tronsoane de cai de comunicaţie terestre - autostrazi şi cai ferate

CAP. 1
Dispoziţii generale
ART. 1
Prezentul regulament stabileşte cadrul organizatoric şi metodologia de organizare şi de desfãşurare a licitaţiilor şi de adjudecare a concesionarii construirii şi exploatãrii de tronsoane de cai de comunicaţie terestre - autostrazi şi cai ferate.
ART. 2
Regulamentul se aplica pentru concesionarile de infrastructuri de cai de comunicaţie terestre - autostrazi şi cai ferate, avînd ca obiect:
a) construirea, administrarea, exploatarea şi întreţinerea unor tronsoane noi sau aflate în execuţie şi neterminate;
b) modernizarea, dezvoltarea, exploatarea, administrarea şi întreţinerea unor tronsoane existente.
ART. 3
Pentru sistemul de licitaţie, oferte-adjudecare, se creeazã ofertanţilor condiţii egale de obţinere a concesiunii şi se asigura concedentului posibilitatea de a alege contractantul cel mai competitiv.
ART. 4
Ministerul Transporturilor coordoneazã şi controleazã respectarea normelor de organizare şi de desfãşurare a licitaţiilor şi adjudecarea concesiunii.
CAP. 2
Organizarea licitaţiei
ART. 5
Organizarea licitaţie se face pe baza hotãrîrii Guvernului de aprobare a concesionarii, a studiului de oportunitate şi a caietului de sarcini al concesiunii.
ART. 6
Publicarea anunţului de licitaţie se face în Monitorul Oficial al României, în cotidianul Guvernului şi în publicaţii internaţionale de specialitate.
Anunţurile publicate se fac cu minimum 60 de zile înainte de data limita stabilitã pentru depunerea ofertei.
ART. 7
Anunţul publicitar va cuprinde:
a) obiectul licitaţiei, cu datele necesare privind natura şi amplasarea acestuia, denumirea şi adresa concedentului;
b) forma licitaţiei;
c) locul de unde şi data de la care se pot cumpara documentele licitaţiei;
d) costul documentelor licitaţiei şi numãrul contului în care se face plata;
e) locul şi data limita de depunere a ofertelor;
f) locul, ziua şi ora desfãşurãrii licitaţiei;
g) garanţia de participare la licitaţie.
ART. 8
La licitaţie pot participa persoane juridice din ţara sau din strãinãtate care îndeplinesc condiţiile prevãzute la <>art. 25 şi 26 din Ordonanta Guvernului nr. 30/1995 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 203 din 1 septembrie 1995.
ART. 9
În vederea participãrii la licitaţie, ofertantul este obligat sa depunã o garanţie, stabilitã de cãtre concedent, cu acordul Ministerului Transporturilor.
Garanţia de participare depusa se restituie ofertanţilor necîştigãtori ai licitaţiei.
Garanţia de participare depusa se pierde în urmãtoarele cazuri:
- dacã ofertantul îşi retrage oferta în cursul duratei de valabilitate a acesteia;
- în cazul ofertantului cîştigãtor al licitaţiei, dacã acesta nu semneazã contractul.
CAP. 3
Comisia de licitaţie
ART. 10
Pentru desfãşurarea corespunzãtoare a activitãţii de licitaţie, se instituie, prin ordin al ministrului transporturilor, comisia de licitaţie compusa din:
- reprezentantul Ministerului Transporturilor, avînd calitatea de preşedinte;
- reprezentantul Ministerului Finanţelor, membru;
- reprezentantul Ministerului lucrãrilor Publice şi Amenajãrii Teritoriului, membru;
- 4 sau 6 reprezentanţi ai concedentului, membri;
- 2 specialişti de profil, membri.
Secretarul comisiei va fi desemnat dintre reprezentanţii concedentului.
ART. 11
Comisia de licitaţie asigura buna desfãşurare a procedurii de licitaţie şi are rãspunderile prevãzute la <>art. 19 din Ordonanta Guvernului nr. 30/1995 .
Onorariile membrilor comisiei de licitaţie, care nu sînt salariaţi ai concedentului, se stabilesc de cãtre organul de conducere al acestuia.
CAP. 4
Formele licitaţiei
ART. 12
Acordarea concesiunii se face, dupã caz, prin:
a) licitaţie publica deschisã fãrã preselecţie;
b) licitaţie publica deschisã cu preselecţie;
c) licitaţie publica restrînsa;
d) negociere directa.
ART. 13
Licitaţia publica deschisã fãrã preselecţie se organizeazã într-o singura etapa, la care poate participa un numãr nelimitat de ofertanţi interni şi externi, care îndeplinesc condiţiile din documentele licitaţiei.
ART. 14
Licitaţia publica deschisã cu preselecţie se organizeazã în doua etape distincte: în prima etapa participa toţi ofertanţii interesaţi, care rãspund anunţului publicitar, iar în a doua etapa participa numai ofertanţii selecţionaţi de organizator în baza îndeplinirii condiţiilor stabilite la art. 29 din prezentul regulament.
Analiza şi decizia în cazul procedurii de preselecţie se face, respectiv se ia, de cãtre comisia de licitaţie.
Organizatorul licitaţiei are obligaţia de a comunica tuturor ofertanţilor participanţi, în scris, rezultatul preselecţiei.
ART. 15
Licitaţia publica restrînsa se organizeazã în urmãtoarele cazuri:
a) cînd interese strategice sau alte interese majore ale statului nu permit ţinerea unei licitaţii publice deschise;
b) cînd a existat o licitaţie publica deschisã anterioarã, nefinalizatã prin încheierea unui contract de concesiune.
ART. 16
Alegerea participanţilor la licitaţie în condiţiile art. 15 din prezentul regulament se face de cãtre concedent, cu avizul Ministerului Transporturilor. În acest scop, concedentul va emite invitaţii de participare la licitaţie.
ART. 17
Procedura negocierii directe se aplica în cazul în care la licitaţie s-a prezentat un singur ofertant, care îndeplineşte toate condiţiile de calificare şi criteriile de evaluare, conform documentelor licitaţiei.
Procedura negocierii directe este realizatã de cãtre concedent.
Adjudecarea concesiunii, potrivit procedurii prevãzute la alin. 1 de mai sus, se face în condiţiile prevãzute la art. 48, 49 şi 54-56 din prezentul regulament, care se aplica în mod corespunzãtor.
CAP. 5
Documentele licitaţiei
ART. 18
Concedentul va elabora documentele licitaţiei publice care vor cuprinde:
a) informaţiile şi datele tehnico-economice privind obiectul licitaţiei;
b) programul de realizare a lucrãrilor ce fac obiectul concesiunii;
c) caietul de sarcini al concesiunii;
d) instrucţiunile pentru ofertanţi privind desfãşurarea licitaţiei;
e) formularul de oferta şi perioada de valabilitate a acesteia;
f) proiectul de contract de concesiune;
g) specificaţiile tehnice privind execuţia lucrãrilor;
h) fişele de informare ce urmeazã a fi completate şi semnate de cãtre ofertanţi, în legatura cu:
- capacitatea tehnica de realizare a obiectului concesiunii;
- capacitatea financiarã;
- experienta în realizarea obiectului concesiunii;
- bonitatea;
i) criteriile şi baremurile de evaluare a ofertelor;
j) modelul de scrisoare de garanţie bancarã;
k) alte condiţii şi precizãri privind elaborarea şi prezentarea ofertelor;
l) forma de constituire a garanţiei de participare la licitaţie.
Participanţii la licitaţie trebuie sa prezinte o copie legalizatã de pe certificatul de înmatriculare la Registrul comerţului sau un document echivalent care atesta forma juridicã a persoanei juridice ofertante.
ART. 19
Documentele licitaţiei se pun la dispoziţia ofertanţilor contra cost, de cãtre organizatorul licitaţiei.
ART. 20
Organizatorul licitaţiei este obligat sa comunice ofertanţilor în timp util orice modificare a documentelor licitaţiei.
CAP. 6
Oferta
ART. 21
Oferta reprezintã documentul întocmit de cãtre participantul la licitaţie, care exprima angajamentul ferm al acestuia de a realiza obiectul concesiunii.
Oferta este secreta şi se depune, în vederea participãrii la licitaţie, la organizatorul acesteia.
ART. 22
Oferta este ferma şi are caracter definitiv şi obligatoriu în ceea ce priveşte conţinutul acesteia.
ART. 13
Conţinutul ofertei trebuie sa cuprindã cel puţin:
- formularul de oferta şi perioada de valabilitate a acesteia;
- proiectul de contract de concesiune;
- fişele de informare privind: capacitatea tehnica şi organizatoricã de realizare a obiectului concesiunii, capacitatea financiarã, experienta în domeniu, bonitatea, alte condiţii şi precizãri;
- scrisoarea de garanţie bancarã;
- forma de constituire a garanţiei de participare la licitaţie;
- conceptia privind modalitatea de exploatare şi întreţinere a lucrãrilor;
- credibilitatea şi calitatea programului financiar propus;
- programul de eşalonare a execuţiei lucrãrilor în concordanta cu sursele de finanţare;
- capacitatea financiarã de a asigura derularea concesiunii fãrã credite garantate de stat;
- nivelul tarifelor de utilizare;
- garanţii şi facilitãţi care se cer a fi asigurate de stat;
- durata concesiunii;
- redeventa;
- nivelul cheltuielilor destinate consultantului independent, care vor fi suportate de cãtre concesionar;
- conceptia referitoare la utilizarea pentru construcţie, exploatare şi întreţinere a forţei de munca, a materialelor şi echipamentelor din România;
- capacitatea şi experienta managerialã.
ART. 24
În cazul licitaţiei publice deschise fãrã preselecţie, al licitaţiei publice restrînse şi al negocierii directe, oferta trebuie sa conţinã şi criteriile prevãzute la art. 29 din prezentul regulament.
ART. 25
Durata de valabilitate a ofertei se stabileşte de cãtre concedent.
La stabilirea duratei de valabilitate a ofertei, concedentul va avea în vedere o perioada de timp necesarã pentru: studierea şi compararea ofertelor; luarea deciziei de adjudecare; comunicarea deciziei de adjudecare; soluţionarea contestaţiilor; finalizarea negocierilor şi semnarea contractului de concesiune.
În situaţii excepţionale, înainte de expirarea duratei iniţiale de valabilitate a ofertelor, concedentul poate sa prelungeascã durata ofertei cu pînã la 30 de zile. Prelungirea duratei de valabilitate peste acest termen se va face cu acordul ofertanţilor. Solicitarea şi rãspunsul se vor face în scris sau telegrafic.
ART. 26
Ofertele se depun în conformitate cu instrucţiunile pentru ofertanţi, în doua exemplare, unul original şi o copie.
CAP. 7
Procedura preselecţiei participanţilor la licitaţie
ART. 27
La etapa de preselecţie participa persoanele juridice care au rãspuns anunţului publicitar prin transmiterea documentelor necesare preselecţiei, în termenul stabilit de cãtre concedent.
ART. 28
Organizatorul licitaţiei pune la dispoziţia persoanelor juridice prevãzute la art. 27 din prezentul regulament informaţii tehnice şi economice cu privire la obiectul licitaţiei, precum şi documentul ce cuprinde criteriile de preselecţie în cadrul licitaţiei.
ART. 29
Criteriile de preselecţie şi calificare a persoanelor juridice solicitante sînt urmãtoarele:
a) sa aibã capacitate juridicã de a fi parte în contractul de concesiune;
b) sa nu fie în stare de insolvabilitate;
c) impotriva lor sa nu fie declansata procedura de lichidare şi reorganizare judiciarã;
d) sa aibã experienta în activitatea de concesionare specifica obiectului concesiunii;
e) sa-şi fi îndeplinit obligaţiile de plata a impozitelor şi taxelor legale;
f) capitalul social care va fi introdus ca un criteriu de calificare sa fie exprimat printr-un plafon ce se va preciza în caietul de sarcini, funcţie de specificul fiecãrei lucrãri;
g) alte criterii în funcţie de specificul concesiunii, stabilite de concedent.
ART. 30
Neintrunirea uneia dintre condiţiile de preselecţie prevãzute la art. 29 din prezentul regulament exclude calificarea în etapa de licitaţie propriu-zisa.
Organizatorul licitaţiei va comunica în scris participanţilor rezultatul preselecţiei în termen de maximum 30 de zile de la data stabilitã de concedent pentru depunerea documentaţiei necesare preselecţiei.
ART. 31
Organizatorul licitaţiei adreseazã participanţilor selecţionaţi invitaţia pentru participarea la licitaţie.
CAP. 8
Desfãşurarea licitaţiei
ART. 32
Participanţii la licitaţie, fie din ţara, fie din strãinãtate, îşi vor declara sediul, respectiv adresa, telefonul, faxul.
ART. 33
Oferta se depune direct la concedent în termenul prevãzut în anunţul publicitar.
Oferta se prezintã într-un plic sigilat pe care vor fi înscrise obiectul licitaţiei, numele/denumirea şi adresa/sediul concedentului.
În interiorul acestui plic se vor afla:
- garanţia de participare la licitaţie;
- doua exemplare din oferta, închise şi sigilate în plicuri separate pe care se vor consemna "original" şi "copie".
Pe plicurile interioare se vor înscrie numele/denumirea şi adresa/sediul ofertantului, telefonul şi faxul. Nu se admit oferte telefonice, telegrafice, telex sau telefax.
ART. 34
În ziua stabilitã pentru deschiderea ofertelor, ofertanţii vor prezenta, la începerea şedinţei, garanţia bancarã de participare la licitaţie, dacã nu a fost expediatã în plic sigilat. Garanţia respectiva este valabilã pentru o singura licitaţie.
ART. 35
Deschiderea plicurilor exterioare se face în şedinţa publica de cãtre comisia de licitaţie. Ofertanţilor care nu au prezentat garanţia de participare li se restituie oferta cu plicurile "original" şi "copie" nedeschise, fiind respinsi.
Pentru ofertele admise, se deschide plicul cu inscripţia "original", celãlalt raminind ca exemplar martor, nedeschis.
Comisia de licitaţie verifica, din punct de vedere formal, existenta tuturor elementelor de licitaţie, semnate şi parafate.
În cazul în care lipsesc unele elemente importante care nu modifica oferta, acestea vor fi solicitate ofertanţilor pentru a fi completate într-un termen stabilit de comisia de licitaţie.
Preşedintele comisiei de licitaţie prezintã urmãtoarele elemente esenţiale ale ofertei:
- numele/denumirea ofertantului;
- redeventa;
- durata concesiunii;
- termenul de punere în funcţie a investiţiei.
ART. 36
Constatãrile comisiei de licitaţie din şedinţa publica vor fi consemnate pe baza de proces-verbal semnat de membrii acesteia şi de cãtre reprezentanţii împuterniciţi ai ofertanţilor prezenţi. În cazul existenţei unor obiecţii din partea ofertanţilor, acestea se vor consemna, de asemenea, în procesul-verbal.
ART. 37
Dupã deschiderea plicurilor, comisia de licitaţie va proceda, în perioada urmãtoare, la analiza şi evaluarea ofertelor prin punctaj.
ART. 38
Principalele criterii de evaluare a ofertelor prin punctaj sînt:
a) capacitatea tehnica şi organizatoricã pentru realizarea lucrãrilor la nivelul normelor româneşti şi internaţionale;
b) conceptia privind modalitãţile de exploatare şi întreţinere a lucrãrilor;
c) credibilitatea şi calitatea programului financiar propus, care cuprinde:
- evaluarea costurilor de construcţie;
- evaluarea costurilor de exploatare şi întreţinere;
- surse şi condiţii de finanţare;
- redeventa;
d) programul de eşalonare a execuţiei lucrãrilor în concordanta cu sursele de finanţare;
e) capacitatea financiarã de a asigura derularea concesiunii fãrã credite garantate de stat;
f) nivelul tarifelor de utilizare;
g) garanţii şi facilitãţi care se cer a fi asigurate de stat;
h) durata concesiunii;
i) conceptia referitoare la utilizarea, pentru construcţie, exploatare şi întreţinere, a forţei de munca, materialelor şi echipamentelor din România;
j) capacitatea şi experienta managerialã.
Baremul de punctaj al criteriilor de evaluare a ofertelor se stabileşte, în funcţie de obiectul concesiunii, de cãtre concedent, cu acordul Ministerului Transporturilor şi se va înscrie în caietul de sarcini.
ART. 39
Ofertele pentru care s-au transmis notificãri de retragere, ofertele întîrziate sau ofertele care nu prezintã garanţia de participare la licitaţie se vor înapoia ofertanţilor respectivi, nedeschise.
ART. 40
Pe toatã perioada desfãşurãrii licitaţiei, comisia de licitaţie va asigura confidenţialitatea lucrãrilor.
ART. 41
Orice încercare a unui ofertant de a influenta comisia de licitaţie în procesul de examinare, evaluare şi comparare a ofertelor, cît şi în luarea deciziei cu privire la adjudecarea concesiunii, poate avea ca rezultat respingerea ofertei respective.
ART. 42
Comisia de licitaţie poate, atunci cînd considera necesar, sa solicite ofertanţilor precizãri sau clarificãri la oferta facuta, pentru a putea fi consideratã corespunzãtoare.
Comisia de licitaţie va respinge ofertele care nu sînt întocmite în conformitate cu prevederile documentelor licitaţiei sau la care nu s-au adus cele solicitate la alin. 1.
CAP. 9
Calificarea ofertanţilor
ART. 43
Comisia de licitaţie va evalua calificarea ofertanţilor în conformitate cu criteriile prevãzute la art. 29 din prezentul regulament.
ART. 44
Comisia de licitaţie va putea cere participanţilor la licitaţie, fãrã a aduce atingere dreptului acestora de a-şi proteja proprietatea intelectualã sau secretele comerciale, furnizarea şi a altor documente doveditoare sau a oricãror informaţii considerate utile.
ART. 45
Comisia de licitaţie poate descalifica un ofertant pe parcursul desfãşurãrii licitaţiei în cazul în care descoperã ca informaţia pe baza cãreia s-a fãcut calificarea acestuia a fost falsa sau inexactã.
ART. 46
Calitatea de ofertant calificat nu echivaleaza cu calitatea de ofertant cîştigãtor.
Ofertanţilor care nu îndeplinesc condiţiile de calificare, concedentul le va comunica în scris motivele respingerii şi le va restitui garanţia de participare la licitaţie.
CAP. 10
Adjudecarea concesiunii
ART. 47
Pe baza analizei, evaluãrii şi comparãrii ofertelor participanţilor calificaţi, comisia de licitaţie desemneazã ofertantul cîştigãtor, potrivit criteriilor şi punctajului prevãzute la art. 38 din prezentul regulament.
ART. 48
În situaţia în care se prezintã o singura oferta, aceasta poate fi declarata acceptatã de cãtre comisia de licitaţie, dacã întruneşte condiţiile de calificare şi criteriile de evaluare, aplicindu-se procedura negocierii directe.
ART. 49
Comisia de licitaţie emite o hotãrîre de adjudecare a concesiunii în cinci exemplare; un exemplar pentru concedent, un exemplar pentru Ministerul Transporturilor, un exemplar pentru Ministerul Finanţelor, un exemplar pentru Ministerul lucrãrilor Publice şi Amenajãrii Teritoriului şi un exemplar la dispoziţia comisiei de licitaţie, pentru evidenta.
Hotãrîrea de adjudecare a concesiunii este valabilã, dacã întruneşte votul a cel puţin 2/3 din numãrul membrilor comisiei de licitaţie, în care se vor include în mod obligatoriu doua voturi din cele trei ale reprezentanţilor Ministerului Transporturilor, Ministerului Finanţelor şi Ministerului lucrãrilor Publice şi Amenajãrii Teritoriului, desemnaţi în comisia de licitaţie potrivit legii.
ART. 50
Dupã adoptarea hotãrîrii de adjudecare, organizatorul licitaţiei o va anunta imediat atît ofertantului cîştigãtor cît şi celor necîştigãtori, telegrafic, prin telex sau telefax, precum şi printr-o scrisoare recomandatã cu confirmare de primire, semnatã de concedent.
ART. 51
Garanţia de participare la licitaţie pentru ofertanţii necîştigãtori se restituie acestora dupã semnarea contractului de concesiune cu ofertantul cîştigãtor sau cel mult la expirarea perioadei de valabilitate a ofertelor.
ART. 52
Pentru motive întemeiate, ofertanţii necîştigãtori au dreptul la contestaţie. Termenul de contestaţie este de 7 zile de la data comunicãrii rezultatului licitaţiei.
Contestaţia se soluţioneazã potrivit <>art. 30 din Ordonanta Guvernului nr. 30/1995 .
ART. 53
În situaţia anulãrii licitaţiei, organizatorul acesteia comunica hotãrîrea, în scris, tuturor participanţilor şi înapoiazã garanţiile pentru ofertele prezentate. În acest caz, se poate organiza o noua licitaţie.
ART. 54
Pe baza hotãrîrii de adjudecare, concedentul notifica cistigatorului licitaţiei, printr-o scrisoare de acceptare a ofertei, invitaţia de a încheia contractul de concesiune în termenul de valabilitate a ofertei.
ART. 55
În situaţia în care nu se încheie contractul de concesiune cu ofertantul cîştigãtor, din culpa acestuia, pierde garanţia de participare la licitaţie, iar comisia de licitaţie poate declara cîştigãtor al licitaţiei pe ofertantul situat pe locul urmãtor.
ART. 56
Ofertantul cîştigãtor este obligat, înainte de semnarea contractului de concesiune, sa constituie garanţia de buna execuţie a acestuia prevãzutã în caietul de sarcini.

ANEXA 2a)

ELEMENTELE PRINCIPALE
ale studiului de oportunitate pentru concesionarea de autostrazi

1. Date privind persoana juridicã cu funcţie de concedent:
1.1 Denumire şi sediu
1.2 Actul de înfiinţare
1.3 Forma juridicã de organizare
1.4 Obiectul de activitate.

2. Date privind obiectul concesiunii:
2.1 Obiectul concesiunii:
2.1.1 Construcţia, administrarea, exploatarea şi întreţinerea unor tronsoane noi sau aflate în execuţie şi neterminate
2.1.2 Modernizarea, dezvoltarea, exploatarea, administrarea şi întreţinerea unor tronsoane existente
2.2 Descrierea obiectului concesiunii:
2.2.1 Amplasament. Descriere
2.2.2 Caracteristicile tehnice ale obiectului concesiunii
2.2.3 Principalele volume de lucrãri necesare realizãrii obiectului concesiunii
2.2.4 Prezentarea situaţiei terenurilor care vor fi ocupate definitiv, potrivit legislaţiei în vigoare. Estimarea suprafeţelor necesare, natura juridicã a proprietãţii şi evaluarea costului terenului dupã natura şi categoria lui.
Valoarea despãgubirilor pentru terenurile ce urmeazã a fi expropriate
2.2.5 Analiza de impact asupra mediului
2.2.6 Costul estimat al lucrãrilor care fac obiectul concesiunii
2.2.7 Propuneri de soluţii în conformitate cu restricţiile impuse de legislaţia romana în vigoare:
- Planuri la scara 1:25000 - 1:5000
- Profil longitudinal la scara 1:25000 - 1:5000
- Planuri generale ale spaţiilor de odihna, servicii şi altele
- Soluţii constructive pentru lucrãri de arta (poduri, pasaje etc.)
- Alte detalii pentru lucrãri
2.3 Inventarul bunurilor care se pun la dispoziţia concesionarului de cãtre concedent (terenuri, studii, proiecte, construcţii, instalaţii, echipamente, utilaje etc.)
Descrierea bunurilor
Valoarea acestor bunuri.

3. Titlul juridic al deţinerii obiectului concesiunii

4. Analiza preliminarã a fezabilitatii economice şi financiare:
4.1 Date estimative privind traficul rutier pe reţeaua de drumuri situata pe culoarul autostrazilor care fac obiectul concesiunii.
4.1.1 Traficul atras pe autostrada.
4.1.2 Structura traficului.
4.1.3 Dinamica traficului.
4.2 Perceperea tarifelor de utilizare
Nivelul tarifelor prevãzute pe tipuri de autovehicule şi încasãri previzionate
4.3 Elemente privind determinarea redeventei
4.4 Modalitãţi de plata a redeventei
4.5 Durata de recuperare a investiţiei
4.6 Analiza economicã şi financiarã
4.7 Durata propusã a concesiunii.

5. Justificarea economico-socialã a investiţiei:
5.1 Ocuparea forţei de munca:
- pentru execuţia lucrãrilor
- pentru exploatare
5.2 Dezvoltarea de activitãţi economice:
- pentru execuţie (materiale, materii prime, echipamente etc.)
- în timpul exploatãrii:
* activitãţi comerciale
* activitãţi turistice
* altele asemenea
5.3 Efecte economice:
- reducerea efortului bugetar
- reducerea distantelor de transport
- reducerea cheltuielilor de exploatare a vehiculelor
- economia de timp
- valoarea investiţiei care rãmîne în patrimoniul statului.

6. Alte date şi elemente de luat în considerare în ceea ce priveşte oportunitatea concesionarii.

ANEXA 2b)

ELEMENTELE PRINCIPALE
ale studiului de oportunitate pentru concesionarea unor tronsoane de cale feratã

1. Date privind persoana juridicã cu funcţie de concedent:
1.1 Denumire şi sediu
1.2 Actul de înfiinţare
1.3 Forma juridicã de organizare
1.4 Obiectul de activitate.

2. Date privind obiectul concesiunii;
2.1 Obiectul concesiunii:
2.1.1 Construcţia, administrarea, exploatarea şi întreţinerea unor tronsoane de cale feratã noi sau aflate în execuţie şi neterminate
2.1.2 Modernizarea, dezvoltarea, exploatarea, administrarea şi întreţinerea unor tronsoane de cale feratã existente.
Pot face obiectul concesiunii, potrivit convenţiei pãrţilor, şi activitãţile economice accesorii care vor fi organizate de cãtre concesionar
2.2 Descrierea obiectului concesiunii;
2.2.1 Amplasament (localizarea geograficã, administrativã etc.)
Descriere
2.2.2 Prezentarea situaţiei terenurilor care vor fi ocupate definitiv, potrivit legislaţiei în vigoare:
- Estimarea suprafeţelor necesare
- Categoria terenurilor
- Natura juridicã a proprietãţii şi evaluarea costului terenului dupã natura şi categoria lui
- Valoarea despãgubirilor pentru terenurile care urmeazã a fi expropriate
2.2.3 Inventarul bunurilor care se pun la dispoziţia concesionarului de cãtre concedent (terenuri, studii, proiecte, construcţii, instalaţii, utilitãţi, dotãri, utilaje etc.)
Descrierea bunurilor
Valoarea acestor bunuri
2.2.4 Caracteristicile tehnice ale obiectului concesiunii (conform normelor specifice interne sau necesare de realizat la nivelul normelor europene, cît şi a celor internaţionale la care România a aderat sau este parte)
2.2.5 Principalele cantitãţi şi volume de lucrãri necesare realizãrii obiectului concesiunii.
2.2.6 Costul estimat al lucrãrilor ce fac obiectul concesiunii
2.2.7 Analiza de impact asupra mediului
2.2.8 Propuneri de soluţii în conformitate cu restricţiile impuse de legislaţia romana în vigoare:
- Planuri de amplasare la scara 1:25000 - 1:5000
- Plan general la scara 1:1000
- Profiluri longitudinale la scara 1:25000 - 1:5000
- Planuri generale ale spaţiilor de odihna, servicii şi altele
- Soluţii constructive (poduri, tuneluri, consolidãri etc.)
- Alte piese desenate (planuri, secţiuni de arhitectura etc.).

3. Titlul juridic al deţinerii obiectului concesiunii

4. Analiza preliminarã a fezabilitatii economice şi financiare:
4.1. Date estimative privind traficul feroviar pe tronsoanele de cale feratã care fac obiectul concesiunii privind:
4.1.1 Estimarea traficului
4.1.2 Structura traficului
4.1.3 Dinamica traficului
4.2 Perceperea tarifelor
4.3 Nivelul tarifelor şi al încasãrii previzionate
4.4 Analiza economicã şi financiarã
4.5 Durata de recuperare a investiţiilor
4.6 Elemente privind determinarea redeventei
4.7 Modalitãţi de plata a redeventei
4.8 Durata propusã a concesiunii.

5. Justificarea economico-socialã a concesiunii:
5.1 Ocuparea forţei de munca privind:
- proiectarea
- execuţia lucrãrilor
- exploatarea caii ferate
5.2 Dezvoltarea de activitãţi economice privind:
- execuţia (materiale, materii prime, echipamente etc.);
- exploatarea:
* activitãţi comerciale
* activitãţi turistice
* altele asemenea
5.3 Efecte economice privind:
- valoarea investiţiei care rãmîne în patrimoniul concedentului
- reducerea efortului bugetar
- reducerea distantelor de transport
- reducerea cheltuielilor de exploatare
- reducerea timpului de parcurs.

6. Alte date şi elemente de luat în considerare în ceea ce priveşte oportunitatea concesionarii.

ANEXA 3a)

CONŢINUTUL - CADRU

al caietului de sarcini pentru concesionarea de autostrazi

CAP. 1
Obiectul concesiunii
1. Obiectul concesiunii
2. Descrierea obiectului concesiunii
3. Caracteristicile generale ale lucrãrilor
4. Elaborarea şi aprobarea proiectelor:
- elaborarea studiilor şi a proiectelor se asigura de cãtre concesionar pe cheltuiala acestuia;
- concedentul pune la dispoziţia concesionarului toate studiile şi proiectele elaborate pînã la data semnãrii contractului de concesiune;
- în concordanta cu programul general de execuţie, anexa la contractul de concesiune, concesionarul întocmeşte graficul de elaborare a studiilor şi a proiectelor, care va fi aprobat de concedent în baza raportului întocmit de cãtre consultantul independent;
- elaborarea studiilor şi a proiectelor se va face conform prevederilor legale din România şi vor fi aprobate de cãtre concedent;
- concedentul va fi reprezentat, în relaţiile cu concesionarul, prin consultant independent, care, în baza contractului de consultanţa încheiat cu acesta, urmãreşte, verifica şi avizeazã graficele şi documentaţiile mai sus menţionate;
- contractul de consultanţa se va încheia pe baza de licitaţie. Lista consultantilor participanţi la licitaţie va fi agreatã şi de cãtre concesionar;
- valoarea contractului de consultanţa va fi inclusã în montajul financiar al concesiunii.
CAP. 2
Construcţia autostrazilor

1. Terenurile necesare realizãrii obiectului concesiunii:
- suprafeţele de teren care sînt ocupate definitiv pentru realizarea obiectului concesiunii sînt în proprietatea publica a statului. Acestea vor fi dobîndite de cãtre concedent pe cheltuiala sa, în conformitate cu prevederile legale, şi vor fi puse la dispoziţia concesionarului pe durata concesiunii;
- concesionarul va suporta cheltuielile aferente suprafeţelor de teren necesare, care sînt ocupate temporar.

2. Execuţia lucrãrilor:
- angajarea execuţiei lucrãrilor se face de cãtre concesionar, în condiţiile prevãzute de lege;
- pentru execuţia lucrãrilor se vor încheia contracte cu agenţi economici de profil, persoane juridice romane sau strãine;
- se vor respecta prevederile specificatiilor tehnice, aprobate de cãtre concedent;
- concedentul, prin consultant, îşi rezerva dreptul de control şi verificare a execuţiei lucrãrilor, prin efectuarea de încercãri şi teste, pe tot parcursul execuţiei. Concesionarul are obligaţia sa furnizeze concedentului toate detaliile şi instrumentatia necesarã.

3. Programul de execuţie a lucrãrilor;
- programul general de execuţie a lucrãrilor care fac obiectul concesiunii se întocmeşte de cãtre concesionar şi se aproba de concedent ca şi eventualele modificãri.

4. Punerea în exploatare a autostrazilor:
- recepţia lucrãrilor se va efectua de cãtre o comisie numita de concesionar, din care vor face parte şi reprezentanţi desemnaţi de concedent;
- punerea în exploatare a unui tronson de autostrada se face dupã ce o comisie numita de cãtre Ministerul Transporturilor, din care fac parte şi reprezentanţi ai concesionarului, verifica şi consemneazã îndeplinirea tuturor condiţiilor şi a reglementãrilor tehnice în vigoare cu privire la confortul şi siguranta circulaţiei rutiere.

5. Lucrãri suplimentare:
- execuţia unor lucrãri suplimentare se face cu acordul concedentului; atunci cînd lucrãrile suplimentare sînt solicitate de cãtre concedent, se vor stabili şi sursele de finanţare.

6. Drepturile şi obligaţiile concesionarului:
- concesionarul se bucura de toate drepturile oferite de legea romana pentru agenţii economici;
- concesionarul are obligaţia sa respecte legile romane pe toatã durata concesiunii, în toate acţiunile pe care le întreprinde pentru realizarea contractului;
- concesionarul nu va putea instraina activele concesiunii şi nici nu le va putea folosi în afarã scopului concesiunii.

7. Cheltuieli în sarcina concesionarului:
- toate cheltuielile necesare proiectãrii, construcţiei, exploatãrii şi întreţinerii autostrazilor ce fac obiectul contractului de concesiune.

8. Exploatarea construcţiilor şi instalaţiilor:
- concesionarul are obligaţia sa asigure continuitatea traficului rutier, în condiţii de confort şi securitate şi sa menţinã toate lucrãrile şi instalaţiile în buna stare de funcţionare, conform prevederilor regulamentului de exploatare a autostrazilor, aprobat de concedent;
- concesionarul poate asigura serviciile pentru utilizatori (alimentare cu carburanţi, service auto, moteluri, restaurante, activitãţi comerciale etc.), în spaţiile de odihna şi servicii care vor fi definite în contract.

9. Reglementãri şi mãsuri de poliţie rutiera:
- concesionarul trebuie sa se conformeze tuturor prevederilor legale, privind controlul traficului rutier şi al securitãţii utilizatorilor autostrazii.

10 Întreruperi şi restrictii de circulaţie:
- concesionarul are obligaţia de a lua toate mãsurile în vederea semnalizarii şi dirijarii traficului rutier, atunci cînd intervin perturbatii generate de execuţia unor lucrãri de întreţinere, exploatare sau de alte cauze de forta majorã.

11. Obligaţii cu privire la asigurarea serviciilor publice:
- concesionarul se va conformã prevederilor legale privind asigurarea exerciţiului funcţiunii organelor de poliţie, pompieri, salvare, protecţie civilã, apãrare nationala şi altele asemenea;
- concesionarul va asigura paza şi protecţia tuturor obiectivelor, prin angajaţi proprii sau prin servicii contractate cu societãţi specializate.
CAP. 3
Regimul financiar al concesiunii

1. Evaluarea costurilor de realizare a obiectului concesiunii

2. Surse de finanţare:
- proprii ale concesionarului;
- credite interne sau externe angajate de concesionar;
- alte surse.

3. Garanţii ale statului:
- evidentierea resurselor financiare care angajeazã garanţia statului, planificate pe durata concesiunii.

4. Regimul garanţiei de buna execuţie a concesionarului

5. Bunuri care se pun la dispoziţia concesionarului:
- inventarul şi valoarea lucrãrilor şi bunurilor existente, care se pun la dispoziţia concesionarului de cãtre concedent pe durata concesiunii.

6. Facilitãţi acordate de stat:
- facilitãţi asigurate de stat în favoarea concesionarului, potrivit reglementãrilor în vigoare;
- acoperirea diferenţelor de tarif de la bugetul de stat în situaţiile în care din anumite considerente statul impune tarife de exploatare care sînt sub nivelul celor convenite potrivit prevederilor contractuale.

7. Rambursarea creditelor

8. Tarife de utilizare:
- modalitatea de stabilire a nivelului tarifelor pentru utilizarea autostrazilor;
- tarifele se stabilesc diferenţiat pe tipuri de autovehicule, pe km parcurs;
- condiţii privind regimul de modificare a tarifelor.

9. Perceperea tarifelor pentru utilizare:
- se va preciza sistemul adoptat pentru perceperea tarifelor pe diferite secţiuni de autostrada şi modalitãţile tehnice utilizate în acest scop.

10. Scutiri de plata a tarifelor de utilizare:
- se vor preciza activitãţile pentru care vehiculele respective sînt exceptate de la plata tarifelor de utilizare.

11. Exploatarea instalaţiilor anexe:
- concesionarul poate asigura serviciile pentru utilizatori în spaţiile de odihna şi servicii special amenajate, direct sau prin închiriere, cu respectarea normelor legale.

12. Cheltuieli pentru consultanţa:
- concesionarul va vãrsa periodic în contul concedentului sumele stabilite cu titlu de cheltuieli pentru consultantul independent.
Cuantumul acestor cheltuieli se va stabili prin contractul de concesiune. Modalitatea de plata a consultantei se va stabili prin contractul de consultanţa încheiat de cãtre concedent.

13. Impozite, taxe şi alte venituri datorate bugetului de stat:
- concesionarii au obligaţia sa suporte plata impozitelor şi a altor venituri datorate bugetului de stat, prevãzute de legislaţia romana, beneficiind, la cerere, de toate facilitãţile, respectiv de scutirile, exceptarile sau reducerile temporare prevãzute de <>Ordonanta Guvernului nr. 30/1995 sau de alte reglementãri legale, inclusiv de cele instituite prin Legea nr. 35/1991, republicatã, în cazul în care concesionarii sînt investitori strãini.

14. Bilanţuri anuale:
- societatea comercialã concesionara va întocmi bilanţuri contabile conform reglementãrilor legale din România, care vor fi puse la dispoziţia concedentului.

15. Modalitãţi de stabilire a redeventei - elemente de calcul care stau la baza stabilirii redeventei şi modalitãţi de plata

16. Echilibrul economic al concesiunii:
- concedentul şi concesionarul vor stabili, într-o anexa la contractul de concesiune, un numãr de parametri cu pondere însemnatã în montajul financiar de care este condiţionat echilibrul economic al concesiunii. În ipoteza în care modificarea unuia dintre aceşti parametri va afecta direct echilibrul economic al concesiunii, concedentul se angajeazã sa contribuie la menţinerea acestui echilibru, în limitele care se vor stabili prin contract.
CAP. 4
Durata concesiunii
Durata maxima a concesiunii este cea stabilitã prin studiul de oportunitate, aprobat de Guvernul României.
CAP. 5
Raspunderi-sancţiuni
1. Nerespectarea de cãtre concesionar a clauzelor contractuale atrage rãspunderea pentru dezdãunare şi aplicarea de penalitãţi contractuale.
2. Prevederile pct. 1 se aplica deopotrivã şi în cazul nerespectãrii clauzelor contractuale de cãtre concedent.
3. Concesionarul este obligat la penalitãţi în caz de intirziere a punerii în funcţiune a lucrãrilor, de neplata a redeventei şi în alte situaţii stabilite prin contractul de concesiune.
4. Concedentul datoreazã penalitãţi în situaţia nepunerii la dispoziţia concesionarului, în termenul convenit, a terenurilor şi în alte situaţii stabilite prin contractul de concesiune.
CAP. 6
Încetarea concesiunii
1. La expirarea concesiunii, terenurile, construcţiile, instalaţiile şi celelalte bunuri mobile şi imobile aferente concesiunii revin în deplina proprietate publica a statului, reprezentat prin concedent. Acestea vor fi predate în stare buna de funcţionare şi libere de orice sarcini.
2. Concedentul va analiza, cu cel puţin 2 ani înaintea expirãrii duratei concesiunii, starea tehnica a lucrãrilor, instalaţiilor şi echipamentelor şi va stabili mãsurile ce se impun a fi luate de cãtre concesionar în vederea predãrii în buna stare a obiectului concesiunii.
3. Concedentul are dreptul sa achizitioneze, pe baza de contract, materialele aprovizionate şi alte bunuri care nu au fãcut obiectul concesiunii; acestea se vor conveni între pãrţi, la preţuri negociate sau stabilite de un expert neutru.
4. În funcţie de situaţii specifice, pãrţile vor stabili şi alte obligaţii în legatura cu preluarea concesiunii.
CAP. 7
Decãderea din drepturi a concesionarului
1. Decãderea din drepturi a concesionarului echivaleaza cu retragerea concesiunii şi are drept consecinta încetarea contractului de concesiune din culpa concesionarului.
2. Decãderea din drepturi se pronunţa de cãtre instanta de judecata.
3. Aceasta sancţiune se aplica în cazul cînd concesionarul:
a) ignora sistematic prevederile contractului de concesiune;
b) abandoneaza sau întrerupe activitãţile legate de realizarea obiectului concesiunii;
c) alte situaţii care conduc la nerealizarea obiectului concesiunii.
4. În situaţiile prevãzute la pct. 3, concedentul va transmite o somaţie scrisã concesionarului, cu menţionarea situaţiilor care pot conduce la decãderea sa din drepturi. Prin somaţie se va acorda un termen pentru înlãturarea deficienţelor. În cazul în care situaţiile se menţin şi dupã expirarea acestui termen, se va sesiza instanta de judecata.
5. Decãderea din drepturi a concesionarului conduce la încetarea de drept a contractului de concesiune şi obliga pe concesionar la acoperirea tuturor prejudiciilor suportate de concedent.
CAP. 8
Substituirea concesionarului
1. Înainte de sesizarea instanţei de judecata pentru decãderea din drepturi a concesionarului, concedentul este obligat sa anunţe finantatorii lucrãrii în vederea exercitãrii dreptului de a decide invocarea beneficiului substituirii concesionarului.
2. Finantatorii vor comunica concedentului intenţia lor ferma de a constitui o persoana juridicã substitutoare, care va trebui sa posede capacitate financiarã şi tehnica suficienta pentru a continua concesiunea.
3. Concedentul este obligat ca, în termen de doua luni de la notificarea persoanei juridice substitutoare, sa comunice confirmarea sa sau motivele respingerii. Lipsa comunicãrii prezuma confirmarea tacitã a substituirii.
4. De la data confirmãrii exprese sau tacite a substituirii, unitatea substitutoare se bucura de totalitatea drepturilor şi îşi asuma totalitatea obligaţiilor aferente concesiunii.
CAP. 9
Renunţarea la concesiune.
1. Concesionarul poate renunţa la concesiune în cazul imposibilitãţii de a realiza obiectul concesiunii din motive obiective.
2. Motivatia renunţãrii la concesiune va fi analizata de o comisie numita de concedent, formatã din specialişti de profil ai acestuia şi ai altor autoritãţi legale competente.
În cazul în care nu se va ajunge la un acord, se va sesiza instanta de judecata.
3. Concesionarul poate renunţa la concesiune şi în cazul în care concedentul nu-şi respecta obligaţiile de îndeplinirea cãrora este condiţionatã executarea contractului de concesiune.
Prevederile pct. 2 alin. 2 sînt deopotrivã aplicabile şi în aceasta situaţie.
4. În cazul renunţãrii la concesiune, partea în culpa este obligatã la acoperirea prejudiciilor create.
5. În cazul exercitãrii dreptului concesionarului de renunţare la concesiune în condiţiile pct. 3, concedentul va acorda acestuia o suma pentru acoperirea costurilor lucrãrilor şi a celorlalte cheltuieli suportate de concesionar.
CAP. 10
Rãscumpãrarea concesiunii
1. Concedentul are posibilitatea, cu un preaviz de un an, de a rascumpara concesiunea dupã epuizarea a 2/3 din durata acesteia.
2. Rãscumpãrarea concesiunii se face cînd interese majore ale statului o impun şi se aproba prin hotãrîre a Guvernului României.
3. Concedentul se va substitui concesionarului în drepturi şi obligaţii fata de terţi.
4. Concesionarul va transfera concedentului totalitatea creanţelor şi datoriilor legate de concesiune.
5. Concesionarul are dreptul la o indemnizaţie de rãscumpãrare calculatã pe baza mediei profiturilor exploatãrii pe ultimii 5 ani. Aceasta se stabileşte pe baza unei expertize acceptate de pãrţi, iar în caz de dezacord, pãrţile se vor adresa instanţei de judecata.
6. Indemnizaţia se calculeazã în funcţie de perioada rãmasã pînã la expirarea concesiunii, stabilitã potrivit contractului de concesiune.
CAP. 11
Subconcesionarea
1. Subconcesionarea obiectului concesiunii se poate face numai cu acordul pãrţilor, fiind supusã aprobãrii Guvernului României.
2. Activitãţile economice accesorii obiectului concesionarii pot fi subconcesionate cu acordul pãrţilor.
CAP. 12
Alte dispoziţii
1. Clauze referitoare la personal:
- în activitãţile de execuţie şi exploatare va fi folositã în general forta de munca autohtona.
2. Reclamaţii:
- eventualele reclamaţii impotriva concesionarului sau a personalului acestuia pot fi adresate serviciilor de exploatare ale concesionarului, care vor fi înscrise în registre cu regim de document special, şi sînt puse la dispoziţia concedentului.
3. Litigii:
- litigiile derivate din contractul de concesiune, caietul de sarcini şi regulamentul de exploatare sînt de competenta instanţelor judecãtoreşti romane sau a arbitrajului, potrivit legii romane, în cazul cînd acestea nu sînt soluţionate pe cale amiabila între pãrţi.
4. Alte obligaţii în raport cu obiectul concesiunii
5. Caietul de sarcini cuprinde anexe care au, de asemenea, valoarea contractualã.

ANEXA 3b)

CONŢINUTUL-CADRU
al caietului de sarcini pentru concesionarea tronsoanelor de cale feratã

CAP. 1
Obiectul concesiunii
1. Denumirea obiectului concesiunii
2. Descrierea obiectului concesiunii:
- date necesare determinãrii obiectului concesiunii, în conformitate cu studiul de oportunitate, referitoare la situaţia actuala a acestuia, pentru cazurile avute în vederea concesionarii.
3. Caracteristicile generale ale obiectului concesiunii:
- menţionarea distinctã a normelor necesare, cum sînt: interne, europene şi internaţionale, la care România a aderat sau la care este parte.
CAP. 2
Programul activitãţilor ce urmeazã a fi executat de concesionar
1. Activitate de proiectare:
- concedentul pune la dispoziţia concesionarului toate studiile şi proiectele elaborate, avizele obţinute pînã la data semnãrii contractului de concesiune;
- în concordanta cu programul general de execuţie, anexa la contractul de concesiune, concesionarul întocmeşte graficul de elaborare a studiilor şi a proiectelor, care va fi aprobat de concedent, în baza raportului întocmit de consultantul independent;
- elaborarea studiilor şi proiectelor se va asigura de cãtre concesionar pe cheltuiala acestuia, cu respectarea prevederilor legale din România în vigoare, şi vor fi aprobate de concedent;
- concedentul va fi reprezentat în relaţiile cu concesionarul printr-un consultant independent care, în baza contractului încheiat cu acesta, urmãreşte, verifica şi avizeazã graficele şi documentaţiile mai sus menţionate. Contractul de consultanţa se va încheia pe baza de licitaţie. Lista participanţilor la licitaţie a consultantilor va fi agreatã şi de concesionar. Valoarea contractului de consultanţa va fi inclusã în montajul financiar al concesiunii;
- modificãrile privind documentaţia (trasee, amplasare, soluţii tehnice etc.), care vor fi convenite prin contract;
- se descriu cerinţele tehnice în sarcina concesionarului, astfel încît acestea sa poatã fi verificate;
- se menţioneazã normativele şi reglementãrile specifice caii ferate, obligatoriu de respectat de cãtre concesionar, condiţii speciale (protecţia mediului, materiale cu regim special, condiţii de siguranta în exploatare şi altele);
- modificãrile sau derogarile privind soluţiile aprobate vor fi vizate de concedent.
2. Activitatea de execuţie:
- evidentierea terenurilor necesare realizãrii obiectului concesiunii privind suprafeţele de teren care se ocupa definitiv pentru realizarea obiectului concesiunii, ce sînt în proprietatea publica a statului. Acestea vor fi dobîndite de cãtre concedent pe cheltuiala sa, în conformitate cu prevederile legale şi vor fi puse la dispoziţia concesionarului pe durata concesiunii;
- concesionarul va asigura suprafeţele de teren care sînt ocupate temporar, pe cheltuiala sa;
- în situaţia tronsoanelor de cale feratã începute şi neterminate, se menţioneazã lucrãrile rãmase de executat, stadiul şi starea lor;
- angajarea execuţiei lucrãrilor se face de cãtre concesionar, în condiţiile prevãzute de legea romana;
- pentru execuţia lucrãrilor se vor încheia contracte cu agenţii economici de profil, persoane juridice romane sau strãine;
- se vor respecta prevederile specificatiilor tehnice elaborate de concedent;
- concedentul îşi rezerva dreptul de control şi de verificare a execuţiei lucrãrilor privind respectarea proiectelor aprobate şi a normelor de calitate prin efectuarea de încercãri şi teste pe tot parcursul execuţiei. În acest scop, concesionarul are obligaţia sa furnizeze concedentului toate detaliile, documentaţia şi instrumentatia necesare;
- programul general de execuţie a lucrãrilor care fac obiectul concesiunii se întocmeşte de cãtre concesionar şi se aproba de cãtre concedent. Eventualele modificãri ale programului se analizeazã şi se aproba de cãtre concedent;
- execuţia unor lucrãri suplimentare se face cu acordul concedentului, atunci cînd lucrãrile suplimentare sînt solicitate de concedent, stabilindu-se şi sursele de finanţare;
- dacã este cazul, se precizeazã lucrãrile care nu se amortizeaza pe durata concesiunii şi regimul acestora.
3. Punerea în exploatare:
- recepţia lucrãrilor executate se va efectua de cãtre o comisie numita de concesionar, din care vor face parte şi reprezentanţi desemnaţi de concedent;
- punerea în exploatare a unui tronson de cale feratã se face dupã ce o comisie numita de cãtre Ministerul Transporturilor, din care fac parte şi reprezentanţi ai concesionarului, verifica şi consemneazã îndeplinirea tuturor condiţiilor şi reglementãrilor tehnice în vigoare cu privire la confortul şi siguranta circulaţiei feroviare.
4. Drepturile şi obligaţiile concesionarului:
- concesionarul are obligaţia de a îndeplini serviciile rezultate din nevoile de apãrare nationala conform cerinţelor Ministerului Apãrãrii Naţionale şi legislaţiei româneşti în vigoare;
- concesionarul se bucura de toate drepturile oferite de legea romana pentru agenţii economici;
- concesionarul are obligaţia sa respecte legile romane pe toatã durata concesiunii, în toate acţiunile pe care le întreprinde pentru realizarea contractului de concesiune;
- concesionarul nu va putea instraina activele concesiunii şi nici nu le va putea folosi în afarã scopului concesiunii;
- concesionarul se va conformã prevederilor legale privind asigurarea exerciţiului funcţiunii organelor de poliţie, pompieri, salvare, protecţie civilã, apãrare nationala şi altele asemenea;
- concesionarul va asigura paza şi protecţia tuturor obiectivelor, prin angajaţi proprii sau prin servicii contractate cu societãţi specializate.
5. Activitatea de întreţinere şi exploatare:
- concesionarul are obligaţia sa asigure continuitatea traficului feroviar, în condiţii de confort, securitate şi siguranta a circulaţiei feroviare, sa menţinã toate lucrãrile şi instalaţiile în buna stare de funcţionare, conform prevederilor regulamentelor de exploatare a caii ferate aprobate de concedent;
- concesionarul are obligaţia de a aplica normele, reglementãrile şi instructiile specifice cãilor ferate romane şi de a obţine licenta de exploatare de la Ministerul Transporturilor;
- concesionarul are obligaţia sa asigure toate serviciile pentru utilizatori (alimentare energie electrica, termica, apa etc.) în spaţiile de exploatare, de odihna, precum şi servicii care vor fi definite în contractul de concesiune;
- concesionarul trebuie sa se conformeze prevederilor specifice privind controlul traficului feroviar şi ale normelor de siguranta circulaţiei feroviare;
- concesionarul are obligaţia de a lua toate mãsurile în vederea semnalizarii şi dirijarii traficului feroviar, în situaţiile în care intervin perturbatii generate de execuţia unor lucrãri de întreţinere, exploatare sau alte cauze de forta majorã.
CAP. 3
Regimul financiar al concesiunii
1. Costurile totale estimate privind realizarea obiectului concesiunii (proiectare, construcţie, exploatare, întreţinere etc.)
2. Surse de finanţare:
- proprii ale concesionarului;
- credite interne sau externe angajate de concesionar;
- alte surse.
3. Garanţii:
- se evidenţiazã sursele financiare care angajeazã garanţia statului, programate pe durata concesiunii;
- regimul garanţiei de buna execuţie.
4. Inventarul, valoarea lucrãrilor şi a bunurilor existente pe care concesionarul le pune la dispoziţia concedentului pe durata concesiunii
5. Facilitãţi acordate de stat:
- facilitãţi asigurate de stat în favoarea concesionarului;
- acoperirea diferenţelor de tarif de la bugetul de stat în situaţiile în care, din anumite considerente, statul impune tarife de exploatare care sînt sub nivelul celor convenite potrivit procedurilor contractuale.
6. Rambursarea creditelor
7. Regimul de stabilire a tarifelor de utilizare:
- modalitãţi de stabilire a nivelului tarifelor pe km parcurs;
- condiţii privind regimul de modificare a tarifelor;
- sistemul adoptat pentru perceperea tarifelor pe tronsoane şi modalitãţile utilizate în acest scop;
- scutiri privind activitãţile care sînt exceptate de la plata tarifelor de utilizare.
8. Cheltuieli ale concesionarului privind asigurarea serviciilor pentru utilizatori în spaţiile de exploatare, odihna şi alte servicii, cu respectarea normelor legale.
9. Concesionarul va transmite în contul concedentului valoarea stabilitã cu titlu de cheltuieli pentru consultantul independent. Cuantumul acestor cheltuieli se va stabili prin contractul de concesiune.
Modalitatea de plata a consultantei se va stabili prin contractul de consultanţa.
10. Impozite, taxe şi alte venituri datorate bugetului de stat:
- concesionarii au obligaţia sa suporte plata impozitelor şi a altor venituri datorate bugetului de stat prevãzute de legislaţia romana, beneficiind, la cerere, de toate facilitãţile, respectiv de scutirile, exceptarile sau reducerile temporare prevãzute de <>Ordonanta Guvernului nr. 30/1995 sau de alte reglementãri legale, inclusiv de cele instituite prin Legea nr. 35/1991, republicatã, în cazul în care concesionarii sînt investitori romani.
11. Echilibrul economic al concesiunii:
- concedentul şi concesionarul vor stabili, într-o anexa la contractul de concesiune, parametrii cu pondere însemnatã în montajul financiar, care trebuie mentinuti pe durata concesiunii şi care conditioneaza echilibrul economic al concesiunii;
- în ipoteza în care modificarea unuia dintre aceşti parametri va afecta direct echilibrul economic al concesiunii, concedentul se angajeazã sa contribuie la menţinerea acestui echilibru, în limitele care se vor stabili prin contractul de concesiune.
12. Bilanţurile:
- concesionarul va întocmi bilanţuri contabile conform reglementãrilor legale din România, care vor fi puse la dispoziţia concedentului.
CAP. 4
Redeventa
- Elemente de calcul
- Modalitãţi de plata
CAP. 5
Durata concesiunii
Durata maxima a concesiunii este cea stabilitã prin studiul de oportunitate aprobat de Guvernul României.
Reprezintã unul dintre criteriile principale de adjudecare a licitaţiei.
CAP. 6
Raspunderi-sancţiuni
1. Nerespectarea de cãtre concesionar a clauzelor contractuale atrage rãspunderea pentru dezdãunare şi aplicarea de penalitãţi contractuale.
2. Prevederile pct. 1 se aplica deopotrivã şi în cazul nerespectãrii clauzelor contractuale de cãtre concedent.
3. Concesionarul este obligat la penalitãţi în caz de intirziere a punerii în funcţiune a lucrãrilor, de neplata a redeventei şi în alte situaţii stabilite de pãrţi în contractul de concesiune.
4. Concedentul datoreazã penalitãţi în situaţia nepunerii la dispoziţia concesionarului, în termenul convenit, a terenurilor şi în alte situaţii stabilite prin contractul de concesiune.
CAP. 7
Încetarea concesiunii
1. La expirarea concesiunii, terenurile, construcţiile, instalaţiile şi celelalte bunuri mobile şi imobile aferente concesiunii revin în deplina proprietate publica a statului, reprezentat prin concedent. Acestea vor fi predate în stare buna de funcţionare şi libere de orice sarcini.
2. Concedentul va analiza, cu cel puţin 2 ani înaintea expirãrii duratei concesiunii, starea tehnica a lucrãrilor, instalaţiilor şi echipamentelor şi va stabili mãsurile necesare a fi luate de concesionar în vederea predãrii în buna stare a obiectului concesiunii.
3. Concedentul are dreptul sa achizitioneze, pe baza de contract, materialele aprovizionate şi alte bunuri care nu au fãcut obiectul concesiunii; acestea se vor conveni între pãrţi, la preţuri negociate sau stabilite de cãtre un expert neutru.
4. În funcţie de situaţii specifice, pãrţile vor stabili şi alte obligaţii în legatura cu preluarea concesiunii.
CAP. 8
Decãderea din drepturi a concesionarului
1. Decãderea din drepturi a concesionarului echivaleaza cu retragerea concesiunii şi are drept consecinta încetarea contractului de concesiune din culpa concesionarului.
2. Decãderea din drepturi se pronunţa de cãtre instanta de judecata.
3. Aceasta sancţiune se aplica în cazul cînd concesionarul ignora sistematic prevederile contractului, abandoneaza sau întrerupe activitãţile legate de realizarea obiectului concesiunii, precum şi alte situaţii care conduc la nerealizarea obiectului concesiunii.
4. În situaţiile prevãzute la pct. 3, concedentul va transmite o somaţie scrisã concesionarului, cu menţionarea situaţiilor care pot conduce la decãderea din drepturi. Prin somaţie se va acorda un termen pentru înlãturarea deficienţelor. În cazul în care situaţiile se menţin şi dupã expirarea acestui termen, se va sesiza instanta de judecata.
5. Decãderea din drepturi a concesionarului conduce la încetarea de drept a contractului de concesiune şi obliga pe concesionar la acoperirea tuturor prejudiciilor suportate de concedent.
CAP. 9
Substituirea concesionarului
1. Înainte de sesizarea instanţei de judecata pentru decãderea din drepturi a concesionarului, concedentul este obligat sa anunţe finantatorii lucrãrii în vederea exercitãrii dreptului de a decide invocarea beneficiului substituirii concesionarului.
2. Finantatorii vor comunica concedentului intenţia lor ferma de a constitui persoana juridicã substitutoare, care va trebui sa posede capacitatea financiarã şi tehnica suficienta pentru a continua concesiunea.
3. Concedentul este obligat ca în termen de doua luni de la notificarea persoanei juridice substitutoare sa comunice confirmarea sa, sau motivele respingerii. Lipsa comunicãrii prezuma confirmarea tacitã a substituirii.
4. De la data confirmãrii exprese sau tacite a substituirii, persoana juridicã substitutoare se bucura de totalitatea drepturilor şi îşi asuma totalitatea obligaţiilor aferente concesiunii.
CAP. 10
Renunţarea la concesiune
1. Concesionarul poate renunţa la concesiune în cazul imposibilitãţii realizãrii obiectului concesiunii din motive obiective.
2. Motivatia renunţãrii la concesiune va fi analizata de o comisie numita de concedent, formatã din specialişti de profil ai acestuia şi ai altor autoritãţi legale competente.
În cazul în care nu se va ajunge la un acord, se va sesiza instanta de judecata.
3. Concesionarul poate renunţa la concesiune şi în cazul în care concedentul nu îşi respecta obligaţiile de îndeplinirea cãrora este condiţionatã executarea contractului de concesiune.
Prevederile pct. 2 alin. 2 sînt deopotrivã aplicabile şi în aceasta situaţie.
4. În cazul renunţãrii la concesiune, partea în culpa este obligatã la acoperirea prejudiciilor create.
5. În cazul exercitãrii dreptului concesionarului de renunţare la concesiune în condiţiile pct. 3, concedentul va acorda acestuia o indemnizaţie pentru acoperirea costurilor lucrãrilor şi a celorlalte cheltuieli suportate de concesionar.
CAP. 11
Rãscumpãrarea concesiunii
1. Concedentul are posibilitatea, cu un preaviz de un an, de a rascumpara concesiunea dupã epuizarea a 2/3 din durata acesteia.
2. Rãscumpãrarea concesiunii se face cînd interese majore ale statului o impun şi se aproba prin hotãrîre a Guvernului României.
3. Concedentul se va substitui concesionarului în drepturi şi obligaţii fata de terţi.
4. Concesionarul va transfera concedentului totalitatea creanţelor şi datoriilor legate de concesiune.
5. Concesionarul are dreptul la o indemnizaţie de rãscumpãrare calculatã pe baza mediei profiturilor exploatãrii pe ultimii 5 ani. Aceasta se stabileşte pe baza unei expertize acceptate de pãrţi, iar în caz de dezacord, pãrţile se vor adresa instanţei de judecata.
6. Indemnizaţia se calculeazã în funcţie de perioada rãmasã pînã la expirarea concesiunii stabilite potrivit contractului de concesiune.
CAP. 12
Subconcesionarea
1. Subconcesionarea obiectului concesiunii se poate face numai cu acordul pãrţilor, fiind supusã aprobãrii Guvernului României.
Activitãţile economice accesorii obiectului concesionarii pot fi subconcesionate cu acordul pãrţilor.
CAP. 13
Alte dispoziţii
1. Clauze referitoare la personal:
- concesionarul este obligat sa respecte dispoziţiile legilor în vigoare, referitoare la personalul care lucreazã în cadrul concedentului.
În mod obligatoriu, se va prelua personalul existent şi se va menţine pe o perioada minima, cu asigurarea salariului minim al concedentului;
- se menţioneazã, de asemenea, obligativitatea respectãrii prevederilor legale în vigoare privind protecţia socialã;
- concesionarul are obligaţia de a contracta, de regula, lucrãrile de proiectare, execuţie, exploatare şi întreţinere cu agenţi economici de profil, persoane juridice romane, precum şi de a folosi forta de munca autohtona.
2. Alte obligaţii în raport cu obiectul concesiunii
3. Caietul de sarcini cuprinde anexe care au, de asemenea, valoare contractualã.

ANEXA 4

CONTRACT-CADRU DE CONCESIUNE
pentru autostrazi şi tronsoane de cale feratã


I. Pãrţile contractante
Între ........., forma juridicã ..........., actul de înfiinţare .........., cu sediul în ..........., reprezentatã prin .........., funcţia .............., în calitate de concedent, care acţioneazã în numele statului roman, pe de o parte, şi .............., forma juridicã .............., actul de înfiinţare ..............., cu sediul în ..............., reprezentatã prin .........., în calitate de concesionar, pe de alta parte,
în temeiul Hotãrîrii Guvernului nr. ..... din ...... şi al adjudecãrii la licitaţie a concesiunii,
s-a încheiat prezentul contract de concesiune.


II. Obiectul contractului
ART. 1 - Obiectul contractului este (dupã caz):
a) construcţia şi exploatarea .... (tronsoane de autostrazi-tronsoane de cai ferate)
b) modernizarea, dezvoltarea şi exploatarea ...... (tronsoane de autostrazi-tronsoane de cai ferate)
c) exploatarea .......... (tronsoane de autostrazi-tronsoane de cai ferate) situat în ......................................................
Obiectul concesiunii este detaliat în oferta adjudecatã, anexa la contract.
ART. 2 - Predarea-primirea obiectului concesiunii se va consemna într-un proces-verbal ce se va anexa la prezentul contract.
III. Elementele ofertei acceptate
ART. 3 - Elementele ofertei acceptate a concesionarului sînt urmãtoarele:
Durata concesionarii este de ... ani, începînd de la data semnãrii procesului-verbal de predare-primire, respectiv de la recepţia executãrii lucrãrilor de investiţii, potrivit prevederilor caietului de sarcini.
Preţul concesiunii este o redeventa valoricã de ...... anual, conform caietului de sarcini, şi se aplica începînd cu data prevãzutã în caietul de sarcini.
Plata redeventei valorice se va face prin modalitãţile convenite între pãrţi prin conturile:
Contul concedentului nr. ......, deschis la Banca .....,
Contul concesionarului nr. ...., deschis la Banca ......
Neplata redeventei sau plata cu intirziere a acesteia conduce la aplicarea urmãtoarelor penalitãţi .....(Se vor înscrie efectiv penalitãţile).
Cheltuieli pentru consultantul independent şi modalitãţile de plata.
Nivelul cheltuielilor de consultanţa se va stabili prin contractul de consultanţa, încheiat pe baza de licitaţie, potrivit caietului de sarcini.
Neplata sau plata cu intirziere a acestor cheltuieli conduce la aplicarea urmãtoarelor penalitãţi ...........................
IV. Obligaţiile pãrţilor
ART. 4 - Condiţiile concrete de execuţie, modernizare, dezvoltare (dupã caz) şi exploatare a tronsonului de .......... sînt cele prevãzute în oferta întocmitã conform caietului de sarcini.
ART. 5 - Concesionarul se obliga sa administreze şi sa exploateze obiectul concesiunii cu diligenta maxima pentru a conserva şi a dezvolta valoarea acestuia pe toatã durata contractului şi sa despãgubeascã pe concedent pentru pagubele produse din culpa sa, în condiţiile stabilite în caietul de sarcini. Obiectul concesionat cu toate instalaţiile, dependintele şi anexele lui vor fi restituite concedentului, la încetarea concesiunii, gratuit şi libere de orice sarcini.
Concesionarul se obliga sa plãteascã redeventa în suma şi la termenele stabilite, precum şi valoarea contractului de consultanţa.
Se interzice concesionarului de a ceda - parţial sau integral - obiectul concesiunii fãrã autorizarea concedentului şi a organelor abilitate potrivit legii. Subconcesionarea se face numai pe baza aprobãrii Guvernului, la propunerea Ministerului Transporturilor.
Prin semnarea contractului, concesionarul confirma ca a luat act de toate condiţiile impuse de concedent prin caietul de sarcini şi prin anexele la contract şi le accepta integral.
ART. 6 - Concedentul îşi rezerva dreptul de control în activitatea concesionarului în urmãtoarele sectoare: .....(Se vor indica sectoarele din sfera interesului concedentului.). Controlul privind respectarea de cãtre concesionar a obligaţiilor rezultate din prezentul contract şi din celelalte documente ale concesiunii revine Ministerului Finanţelor şi Ministerului Transporturilor.
Concesionarul se obliga sa punã la dispoziţia organelor de control toate evidentele şi informaţiile solicitate.
ART. 7 - Concedentul se obliga sa punã la dispoziţia concesionarului, la data începerii concesiunii, bunurile mobile şi imobile, conform celor stabilite prin caietul de sarcini, libere de orice sarcini.
V. Regimul de stabilire a tarifelor
ART. 8 - Modul de stabilire a tarifelor (de utilizare a autostrazilor şi/sau de transport mãrfuri şi cãlãtori) este cel prevãzut în caietul de sarcini.
VI. Clauze referitoare la garanţii şi asigurãri
ART. 9 - Valoarea garanţiei de buna execuţie a investiţiei, modul de constituire a acesteia şi modul de restituire dupã punerea în funcţiune.
ART. 10 - Valoarea garanţiei pentru realizarea contractului de concesiune, modul de constituire şi modul de restituire a acesteia dupã predarea obiectului concesiunii cãtre concedent, dupã expirarea duratei de concesiune.
ART. 11 - Concesionarul va asigura bunurile concesionate şi investiţia realizatã impotriva tuturor riscurilor.
VII. Rãspunderea contractualã
ART. 12 - Rezilierea contractului datoritã nerespectãrii clauzelor contractuale sau a condiţiilor din caietul de sarcini prin:
- nepunerea în funcţie a investiţiei pînã la un termen care poate reprezenta o intirziere cu maximum 50% fata de durata contractatã;
- nerespectarea condiţiilor privind exploatarea şi întreţinerea;
- neconstituirea garanţiilor în conformitate cu prevederile contractuale.
Pentru nerespectarea obligaţiilor prevãzute în caietul de sarcini şi în contract, pãrţile datoreazã penalitãţile convenite potrivit dispoziţiilor legale în vigoare.
Daunele se plãtesc în mãsura în care nu sînt acoperite prin penalitãţi plãtite şi garanţii constituite.
Forta majorã - condiţiile de aplicabilitate.
VIII. Clauze privind încetarea concesiunii
ART. 13 - Încetarea concesiunii se face prin expirarea duratei acesteia. De asemenea, încetarea concesiunii se poate face prin rãscumpãrare, retragerea concesiunii şi renunţarea la concesiune. Condiţiile în care acestea pot avea loc sînt cele prevãzute în caietul de sarcini.
ART. 14 - Litigiile de orice fel decurgind din executarea prezentului contract de concesiune sînt de competenta instanţelor judecãtoreşti romane sau arbitrajului, potrivit legii romane.
X. Alte cauze
ART. 15 - ........................................................
XI. Dispoziţii finale
ART. 16 - Modificarea sau adaptarea contractului de concesiune se poate face cu acordul pãrţilor, cu excepţia clauzelor obligatorii prevãzute în caietul de sarcini.
ART. 17 - Contractul de concesiune nu se va încheia, ori, deşi încheiat, nu va produce efecte decît dupã constituirea de cãtre concesionar a garanţiei de buna execuţie, prevãzutã în caietul de sarcini.
ART. 18 - Anexele - caietul de sarcini, procesul-verbal de predare-primire, dupã caz anexa - clauze speciale, fac parte integrantã din contract.
ART. 19 - Prezentul contract de concesiune privind:
.........................................................................
s-a încheiat în patru exemplare, cu valoare de original, cîte unul pentru fiecare parte contractantã şi cîte unul pentru organele de control prevãzute la art. 6.
Data .........
Concedent, Concesionar,
----------------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016