Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   HOTARIRE Nr. 888 din 1 octombrie 1996  pentru aprobarea Statutului Casei de Economii si Consemnatiuni    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

HOTARIRE Nr. 888 din 1 octombrie 1996 pentru aprobarea Statutului Casei de Economii si Consemnatiuni

EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL NR. 255 din 22 octombrie 1996
În baza <>art. 8 din Legea nr. 66/1996 privind reorganizarea Casei de Economii şi Consemnaţiuni din România în societate bancarã pe acţiuni,

Guvernul României hotãrãşte:

ARTICOL UNIC
Se aproba Statutul Casei de Economii şi Consemnaţiuni, prevãzut în anexa la prezenta hotãrîre.

PRIM-MINISTRU
NICOLAE VACAROIU

Contrasemneazã:
----------------
Ministru de stat, ministrul finanţelor,
Florin Georgescu


STATUTUL
Casei de Economii şi Consemnaţiuni

CAP. 1
Denumirea, forma juridicã, sediul, durata, obiectul de activitate

ART. 1
Denumirea societãţii este: Casa de Economii şi Consemnaţiuni, prescurtat C.E.C.
În toate documentele oficiale emise de C.E.C. vor fi menţionate:
a) denumirea - Casa de Economii şi Consemnaţiuni şi/sau C.E.C.;
b) numãrul şi data înmatriculãrii la Registrul comerţului;
c) sediul principal;
d) capitalul social subscris;
e) codul fiscal.
ART. 2
C.E.C. este persoana juridicã romana, avînd forma juridicã de societate bancarã pe acţiuni, cu acţionar unic statul roman. Aceasta îşi desfãşoarã activitatea în conformitate cu <>Legea nr. 66/1996 , cu celelalte dispoziţii legale în vigoare şi cu prezentul statut.
ART. 3
Sediul principal al C.E.C. este în România, municipiul Bucureşti, Calea Victoriei nr. 13, sectorul 3.
C.E.C. îşi va putea schimba sediul cu aprobarea acţionarului unic, la propunerea consiliului de administraţie.
C.E.C. poate infiinta sucursale, filiale, agenţii proprii şi mandatare, cu respectarea cerinţelor legii şi ale prezentului statut.
ART. 4
Durata de funcţionare este nelimitatã.
ART. 5
C.E.C. funcţioneazã ca banca de economii, avînd ca principal obiect de activitate atragerea, pãstrarea şi fructificarea economiilor bãneşti în lei şi în valuta ale populaţiei, a disponibilitãţilor bãneşti ale persoanelor juridice, precum şi primirea de sume spre consemnare.
Obiectul de activitate al C.E.C. cuprinde toatã gama de activitãţi şi servicii bancare specifice bãncilor de economii, care pot fi legal prestate în România şi/sau în strãinãtate, în conformitate cu legislaţia în vigoare şi cu prezentul statut. Aceste activitãţi includ:
a) atragerea, pãstrarea şi fructificarea dispoziţiilor bãneşti în lei şi/sau în valuta ale populaţiei şi ale persoanelor juridice, pe care le gestioneazã în numele clienţilor, efectuind pentru aceştia operaţiuni de încasãri şi plati şi/sau decontãri;
b) primirea de sume spre consemnare;
c) acordarea de credite persoanelor fizice pentru cumpãrarea, construirea, modernizarea, consolidarea sau repararea locuinţelor proprietate personalã şi/sau pentru cumpãrarea de bunuri de consum în condiţii de garantare de cãtre împrumutat şi dobinda negociate, individualizate şi particularizate potrivit normelor proprii C.E.C.;
d) acordarea de credite agenţilor economici mici şi mijlocii în condiţii de garantare de cãtre împrumutat şi dobinda negociate, individualizate şi particularizate potrivit normelor proprii C.E.C., emiterea şi acceptarea de credite documentare, garanţii şi efectuarea de operaţiuni cu incasso;
e) plasamente în titluri de stat, constituirea de depozite la societãţile bancare, precum şi acordarea de credite societãţilor bancare;
f) primirea şi acordarea de credite în valuta, încheind în acest scop convenţii şi aranjamente potrivit reglementãrilor în materie cu societãţi bancare şi financiare strãine şi romane;
g) efectuarea, în limita mandatului primit, de încasãri pentru bugetul de stat, pentru bugetul asigurãrilor sociale de stat şi pentru bugetele locale, vînzarea în mandat de titluri de stat în lei şi în valuta;
h) efectuarea de operaţiuni de mandat pe baza de convenţii;
i) participarea la credite consortiale;
j) cumpãrarea, deţinerea, vînzarea schimbarea şi/sau efectuarea de comerţ cu moneda nationala sau strãinã convertibilã; înfiinţarea, organizarea şi exploatarea de case de schimb valutar, stabilind cotatii proprii, cu respectarea reglementãrilor în vigoare;
k) cumpãrarea, deţinerea, vînzarea, schimbarea, negocierea oricãror tipuri de instrumente financiare, efecte de comerţ, produse financiare derivate, titluri de stat sau alte titluri de valoare, acţiuni, ipoteci şi derularea de tranzacţii financiare şi monetare;
l) emiterea de titluri de valoare;
m) emiterea de efecte de comerţ în favoarea agenţilor economici mici şi mijlocii, acceptarea, avalizarea, forfetarea, scontarea şi girarea efectelor de comerţ emise de aceştia şi/sau de terţi, primirea, emiterea şi negocierea de garanţii pentru aranjamente de plata, în ţara şi/sau în strãinãtate, proprii, ale terţilor şi/sau în favoarea acestora;
n) participarea la operaţiuni pe piata financiarã primara şi/sau secundarã, realizind, în nume propriu şi/sau la ordin, operaţiuni în moneda efectivã;
o) efectuarea de servicii de consultanţa şi management pentru clienţii sãi, pentru alte persoane fizice şi juridice în probleme financiare şi/sau bancare cum ar fi: planificari şi/sau realizari de investiţii, brokeraj, asigurãri, cãrţi de credit, cecuri de cãlãtorie, operaţiuni trustee, leasing, factoring, emiteri şi/sau lansari de acţiuni şi/sau de obligaţiuni;
p) organizarea şi punerea la dispoziţia clienţilor de servicii pentru depozitarea şi pãstrarea de valori mobiliare şi/sau orice alte documente şi de servicii de depozitare, compensare multilaterala şi decontare în tranzacţii cu valori mobiliare şi alte titluri de credit;
r) coordonarea, finanţarea şi conducerea, în totalitate şi/sau în parte, a afacerilor şi a operaţiunilor oricãrei alte societãţi subsidiare şi/sau trecute sub controlul sau direct şi/sau indirect;
s) efectuarea de tranzacţii cu imobile, necesare desfãşurãrii activitãţii C.E.C., şi de tranzacţii cu bunuri mobile şi imobile în executarea creanţelor;
t) intrarea în raporturi de asociere şi/sau în orice alt aranjament de participare la profituri cu alte societãţi bancare, financiare, de asigurãri, de valori mobiliare etc., potrivit legii, depozitarea de active ale societãţilor de intermediere de valori mobiliare şi ale organismelor de plasament colectiv în valori mobiliare, cu operaţiunile conexe şi accesorii aferente calitãţii de depozitar şi distribuţia şi rãscumpãrarea de titluri de participare la organisme de plasament colectiv în valori mobiliare, prin contracte încheiate cu societãţile de investiţii financiare, de administrare de organisme de plasament colectiv în valori mobiliare şi de intermediere de valori mobiliare;
u) încheierea de acorduri de corespondent bancar şi operarea de conturi de corespondent cu societãţi bancare din România şi din strãinãtate;
v) încheierea de acorduri şi de convenţii specific bancare cu organizaţii şi/sau instituţii romane, strãine şi/sau internaţionale cu caracter financiar şi/sau bancar; afilierea la astfel de organisme, participarea la activitatea acestora şi editarea de publicaţii proprii;
x) mandatarea unor persoane fizice şi/sau juridice de a desfasura operaţiuni specifice C.E.C.
y) efectuarea altor plasamente stabilite de consiliul de administraţie.
ART. 6
C.E.C. poate, la cererea Guvernului şi/sau a oricãror organisme guvernamentale, sa acţioneze ca agent consultant şi/sau ca agent al acestora în orice operaţiuni specifice activitãţii sale, pe baza de convenţii încheiate în acest scop.
ART. 7
Contractele de credit C.E.C. sînt titluri executorii.

CAP. 2
Capitalul social. Acţiuni

ART. 8
Capitalul social iniţial al C.E.C. este de 220.000 milioane lei, împãrţit în 220.000 acţiuni cu o valoare nominalã de 1.000.000 lei fiecare, şi aparţin în întregime statului roman.
Capitalul subscris şi vãrsat este de 220.000 milioane lei.
ART. 9
Acţiunile emise de C.E.C. au o valoare egala şi sînt indivizibile. C.E.C. recunoaşte un singur proprietar al acestor acţiuni - statul roman -, reprezentat de Ministerul Finanţelor.
ART. 10
Capitalul social se majoreazã prin emisiune de noi acţiuni, la propunerea consiliului de administraţie, cu aprobarea acţionarului unic. Majorarea capitalului social se poate efectua şi prin capitalizarea unor fonduri proprii, potrivit legii, la propunerea consiliului de administraţie şi cu aprobarea acţionarului unic.
Capitalul social poate fi redus, la propunerea consiliului de administraţie, cu acordul acţionarului unic şi cu respectarea prevederilor legale privind capitalul social minim.
ART. 11
Calitatea de acţionar unic da dreptul statului, reprezentat prin Ministerul Finanţelor, de a beneficia de toate drepturile şi de a executa toate obligaţiile stipulate de legislaţia în materie, în vigoare.
Acţiunile sînt purtãtoare de dividende din profiturile C.E.C. şi se distribuie acţionarului în condiţiile legii.
Activele C.E.C. nu pot face obiectul vreunei acţiuni judiciare în legatura cu obligaţiile fata de terţi ale acţionarului unic.
Creditorii acţionarului unic pot pretinde numai partea din profit aferentã acţionarului.

CAP. 3
Conducerea şi administrarea C.E.C.

ART. 12
Statul, reprezentat prin Ministerul Finanţelor, este unicul acţionar al C.E.C.
În aceasta calitate, Ministerul Finanţelor:
a) aproba programul strategic al activitãţii anuale;
b) aproba proiectul bugetului anual de venituri şi cheltuieli, inclusiv nivelul de salarizare a preşedintelui şi vicepreşedinţilor;
c) aproba bilanţul contabil dupã primirea raportului consiliului de administraţie şi al cenzorilor, repartizeazã profitul şi fixeazã dividendele;
d) aproba modul de administrare şi descarca de gestiune consiliul de administraţie;
e) numeşte pe membrii şi pe membrii supleanţi ai comisiei de cenzori şi le stabileşte remuneraţia.
Totodatã, este de competenta acţionarului unic:
a) modificarea capitalului social al C.E.C.;
b) mutarea sediului;
c) fuziunea cu alte societãţi bancare;
d) aprobarea participãrii la capitalul social al unor societãţi (la societãţi nou-înfiinţate sau la majorarea de capital social al unor societãţi).
ART. 13
C.E.C. este condusã de un consiliu de administraţie format din: preşedinte, 3 vicepreşedinţi şi 7 membri. Preşedintele şi vicepreşedinţii C.E.C. sînt numiţi de primul-ministru. Ceilalţi membrii sînt numiţi de ministrul finanţelor.
Preşedintele C.E.C. îndeplineşte şi funcţia de preşedinte al consiliului de administraţie.
Membrii consiliului de administraţie sînt numiţi pe o perioada de 4 ani. Calitatea de membru al consiliului de administraţie înceteazã prin deces, demisie sau din motive medicale. Revocarea membrilor consiliului de administraţie se poate face numai de cãtre cei care i-au numit, pe motiv de nerealizari manageriale sau de condamnare penalã. Numirea poate fi reînnoitã la sfîrşitul mandatului.
În cazul în care, indiferent din ce motive, rãmîne un loc vacant (din cele şapte) în consiliul de administraţie, preşedintele consiliului de administraţie numeşte un membru interimar pînã la prima şedinţa, cînd ministrul finanţelor va numi pe noul membru pentru perioada rãmasã.
Fiecare membru al consiliului de administraţie, la preluarea funcţiei, urmeazã a depune o garanţie, precum şi semnatura sa la Registrul comerţului, conform legislaţiei în vigoare.
Garanţia va reprezenta dublul remuneraţiei lunare cuvenite membrilor Consiliului de administraţie al C.E.C.
Pentru urmãrirea aducerii la îndeplinire a hotãrîrilor consiliului de administraţie, precum şi ale comitetului de direcţie, se numeşte, prin ordin al preşedintelui, un secretariat.
Consiliul de administraţie se reuneste cel puţin o data pe luna sau ori de cîte ori este necesar, la convocarea preşedintelui acestuia.
Şedinţele consiliului de administraţie sînt prezidate de preşedinte sau, în lipsa acestuia, de un vicepreşedinte C.E.C. desemnat de preşedinte.
Pentru desfãşurarea şedinţelor este necesarã prezenta majoritãţii simple a membrilor consiliului de administraţie. Deciziile consiliului de administraţie se iau cu majoritate calificatã de voturi, de 3/4 din numãrul membrilor consiliului de administraţie prezenţi.
În interesul dezbaterilor, dacã problemele ce urmeazã a fi discutate o impun, la şedinţele consiliului de administraţie pot fi invitaţi specialişti din C.E.C. sau de la alte instituţii.
Consiliul de administraţie are urmãtoarele atribuţii principale:
a) dezbate şi aproba condiţiile generale de afaceri ale C.E.C., structura organizatoricã a centralei şi a unitãţilor subordonate, sistemul de salarizare , precum şi normele metodologice de lucru, regulamentul de organizare şi funcţionare, regulamentul de ordine interioarã;
b) hotãrãşte asupra politicii de atragere, pãstrare şi fructificare a economiilor bãneşti ale populaţiei şi disponibilitãţilor persoanelor juridice;
c) stabileşte nivelul ratei dobinzilor practicate de C.E.C. şi al comisioanelor, avînd dreptul de a stabili comisioane şi dobinzi preferenţiale;
d) aproba plafoanele de lucru cu societãţile bancare corespondente şi plafoanele de risc pe societãţi bancare;
e) hotãrãşte cu privire la politica de plasamente a C.E.C.;
f) hotãrãşte în legatura cu strategia de acordare a creditelor pentru populaţie şi pentru agenţii economici mici şi mijlocii;
g) aproba competentele de acordare a creditelor pentru comitetul de direcţie, sucursale, filiale;
h) întocmeşte bilanţul contabil, contul de profit şi pierderi şi raportul asupra acestora;
i) supune aprobãrii acţionarului unic bugetul de venituri şi cheltuieli, strategia C.E.C. şi programul de activitate pe exerciţiul financiar urmãtor;
j) supune aprobãrii acţionarului unic modificarea capitalului social;
k) autorizeaza ocuparea, de cãtre membrii comitetului de direcţie şi de cãtre directorii executivi, a funcţiilor de reprezentanţi, administratori sau cenzori în alte societãţi comerciale;
l) aproba emisiunea de titluri de valoare şi decide asupra condiţiilor generale de prestare a serviciilor de intermediere financiarã oferite de C.E.C.
m) analizeazã şi supune aprobãrii acţionarului unic participarea C.E.C. la capitalul social al altor societãţi, în conformitate cu prevederile legale, prin cumpãrãri de acţiuni, dobindiri de pãrţi sociale şi/sau aport direct la înfiinţarea acestora şi/sau în orice alta modalitate permisã de lege;
n) aproba cumpãrarea şi construirea de bunuri imobile necesare activitãţii C.E.C.;
o) aproba repartizarea fondului de participare la profit şi sumele ce revin preşedintelui şi vicepreşedintelui din acest fond;
p) decide acordarea de donaţii oricãror instituţii naţionale, de caritate, de interes public şi/sau general, oricãror asociaţii ori pentru organizarea de expoziţii, sponsorizãri de acţiuni cultural-sportive şi, în general, pentru orice alta activitate permisã de lege şi în limitele acesteia;
r) stabileşte competentele, atribuţiile şi rãspunderile ce revin comitetului de direcţie, altele decît cele stabilite prin prezentul statut;
s) decide în orice alte probleme, conform legislaţiei în vigoare.
Pentru activitatea depusa, membrii consiliului de administraţie primesc o indemnizaţie, reprezentind 20% din salariul preşedintelui, pentru participarea la fiecare şedinţa.
Consiliul de administraţie emite la sfîrşitul fiecãrei şedinţe în care au fost luate hotãrîri documentul numit "hotãrîre a Consiliului de administraţie al C.E.C.", cu cel puţin doua dintre semnãturile membrilor prezenţi, dintre care una a reprezentantului numit de Ministerul Finanţelor. În aplicarea hotãrîrii consiliului de administraţie, preşedintele C.E.C. emite decizii. Emitentii îşi pot delega în scris competenta în limitele stabilite de lege şi de un regulament de organizare şi funcţionare a organelor executive, de decizie, ale C.E.C.
Lucrãrile consiliului de administraţie se consemneazã în procese-verbale de şedinţa, semnate de membrii prezenţi şi ţinute într-un registru de procese-verbale.
Membrii consiliului de administraţie absenţi vor semna procesul-verbal de şedinţa, putind consemna opiniile separate în termen de o luna de la data şedinţei. Depãşirea acestui termen va fi semnalata Ministerului Finanţelor, care va decide, dupã caz.
ART. 14
În perioada dintre şedinţele consiliului de administraţie, comitetul de direcţie asigura administrarea C.E.C., în interesul acesteia şi în limitele competentelor care i-au fost conferite prin statut şi/sau prin hotãrîri ale consiliului de administraţie.
Comitetul de direcţie este compus din preşedintele şi vicepreşedinţii C.E.C.
Preşedintele consiliului de administraţie, în calitatea sa de preşedinte al C.E.C., este şi preşedintele comitetului de direcţie.
Comitetul de direcţie se întruneşte cel puţin o data pe saptamina sau ori de cîte ori este necesar, la convocarea preşedintelui sau a înlocuitorului acestuia.
La şedinţele comitetului de direcţie pot fi invitaţi şi angajaţi ai C.E.C.
Deciziile în şedinţele comitetului de direcţie vor fi luate cu majoritatea absolutã a voturilor membrilor. La situaţii paritare, votul preşedintelui este decisiv.
Principalele atribuţii ale comitetului de direcţie sînt:
a) aproba operaţiunile în limita competentelor stabilite de consiliul de administraţie;
b) prezintã consiliului de administraţie informãri privind activitatea şi situaţia patrimonialã a C.E.C. şi face propuneri de operaţiuni a cãror aprobare este de competenta consiliului de administraţie;
c) elaboreazã strategia C.E.C. şi programul de activitate, pe care le supune aprobãrii consiliului de administraţie;
d) întocmeşte raportul anual cu privire la activitatea societãţii bancare, proiectul de activitate, bugetul de venituri şi cheltuieli şi programul de investiţii pe anul în curs;
e) hotãrãşte cu privire la politica de resurse umane a C.E.C., supune aprobãrii consiliului de administraţie sistemul de salarizare, aproba fondul de premiere şi repartizarea acestuia;
f) fixeazã cotele de participare la profit a conducerii centralei C.E.C. (cu excepţia preşedintelui şi a vicepreşedinţilor), a celorlalţi salariaţi ai centralei C.E.C., precum şi fondurile pe sucursale;
g) stabileşte regimul semnaturilor în centrala C.E.C.;
h) aproba stabilirea de relaţii de corespondent cu alte societãţi bancare şi avizeazã plafoanele de lucru cu acestea;
i) aproba înfiinţarea sau desfiinţarea uneia sau a mai multor sucursale, filiale şi agenţii proprii ale C.E.C.;
j) stabileşte competentele directorilor din centrala C.E.C. şi de la sucursale;
k) aproba formarea unor comitete şi comisii de lucru, împuternicite sa analizeze problemele supuse lor de cãtre comitetul de direcţie, stabileşte structura, atribuţiile şi limitele de competenta ale acestora;
l) supune aprobãrii consiliului de administraţie structura organizatoricã a unitãţilor subordonate, regulamentul de organizare şi funcţionare, regulamentul de ordine interioarã, condiţiile generale de afaceri ale C.E.C., procedurile şi metodologia de lucru;
m) rezolva orice alte probleme stabilite de consiliul de administraţie şi executa hotãrîrile luate de acesta.
Dezbaterile şedinţelor comitetului de direcţie se consemneazã în procese-verbale înscrise în registrul special, care se prezintã consiliului de administraţie.
Hotãrîrile comitetului de direcţie se comunica în scris compartimentelor din C.E.C. interesate şi/sau celor ce urmeazã sa execute hotãrîrea.
ART. 15
Preşedintele Consiliului de administraţie al C.E.C. este reprezentantul legal al societãţii şi o angajeazã patrimonial prin semnatura autografa pusã pe actele încheiate în numele acesteia cu terţii, putind efectua orice operaţiuni şi dispune orice mãsuri necesare pentru realizarea obiectului de activitate.
Preşedintele Consiliului de administraţie al C.E.C. poate delega puteri de reprezentare oricãruia dintre administratori sau directori executivi, mandatul trebuind sa menţioneze expres puterile acordate şi autoritãţile ori instituţiile sau persoanele în fata cãrora se face reprezentarea, ca şi operaţiunile şi volumul valoric pentru care este delegat dreptul de reprezentare.
Preşedintele C.E.C, care este şi preşedintele consiliului de administraţie şi al comitetului de direcţie, asigura conducerea generalã a activitãţii C.E.C., angajind C.E.C. în raporturile sale cu terţii, avînd, în principal, urmãtoarele atribuţii:
a) conduce şedinţele consiliului de administraţie şi ale comitetului de direcţie;
b) exercita conducerea operativã a C.E.C., urmãrind buna administrare a acesteia şi asigurarea integritãţii patrimoniului ei;
c) negociaza şi semneazã, în numele acţionarului unic, contractul colectiv de munca;
d) aplica sancţiuni disciplinare şi administrative salariaţilor C.E.C. şi emite decizii de imputare în condiţiile legii;
e) împuterniceşte şi mandateazã pe reprezentanţii C.E.C. în relaţiile cu terţii;
f) încheie, modifica şi desface contractul individual de munca al salariaţilor din centrala C.E.C., precum şi al conducerilor sucursalelor pe care le şi numeşte;
g) îndeplineşte orice alte atribuţii date în competenta sa de cãtre consiliul de administraţie şi de comitetul de direcţie.
ART. 16
Supravegherea generalã a activitãţii financiare a C.E.C. va fi efectuatã de comisia de cenzori, formatã din 3 membri şi trei membri supleanţi numiţi conform art. 12 al prezentului statut.
Cenzorii vor fi experţi contabili.
Înainte de intrarea în funcţie, cenzorii vor depune, cu titlu de garanţie, 1/3 din garanţia prevãzutã în prezentul statut pentru administratori.
Atribuţiile, drepturile şi obligaţiile cenzorilor, precum şi rãspunderea acestora sînt stabilite de legislaţia în vigoare şi de regulile aplicabile mandatului.

CAP. 4
Activitatea C.E.C.

ART. 17
Depunerile populaţiei la C.E.C. au caracter voluntar şi se primesc cu respectarea stricta a principiului liberului consimtamint al depunatorilor.
Depunatorii C.E.C. (titulari ai instrumentelor de economisire) pot fi persoane fizice, rezidente sau/şi nerezidente.
Depunerile se primesc în sume nelimitate, în lei sau în valuta, pe numele persoanei care le-a efectuat, pe numele altei persoane sau la purtãtor, conform reglementãrilor C.E.C.
ART. 18
Depunatorii primesc instrumente de economisire specifice şi/sau standardizate, emise de C.E.C. pe baza datelor pe care depunatorii le declara pe proprie rãspundere. Condiţiile de emitere şi de funcţionare ale instrumentelor de economisire se stabilesc prin norme de cãtre C.E.C.
Depunerile populaţiei la C.E.C. pe instrumente de economisire pot îmbracã atît forma materializata (librete de economii, obligaţiuni, certificate de economii, de depunere şi altele similare), cît şi dematerializatã (conturi curente personale, de depozit).
Instrumentele de economisire emise de C.E.C. în contrapartida preluãrii oricãrui disponibil banesc au înscrisã de fiecare data o valoare nominalã exprimatã în forma bãneascã, negociabila sau nu, purtãtoare de dobinda sau nu, dupã cum se stabileşte de C.E.C. prin condiţiile de emisiune a fiecãrui tip de instrument de economisire.
Instrumentele de economisire în forma materializata emise de C.E.C. pot fi scoase din/sau introduse în ţara de cãtre deţinãtorii acestora, fãrã nici o restrictie.
ART. 19
Este interzisã depunerea pe instrumente de economisire ale populaţiei a mijloacelor bãneşti aparţinînd persoanelor juridice. În cazul încãlcãrii acestei prevederi, pentru sumele depuse nu se acorda dobinzi sau cistiguri, dupã caz.
ART. 20
Rata dobinzii pe fiecare instrument de economisire şi modul de acordare a acesteia, în numerar sau sub forma de cistiguri, se stabilesc de cãtre Consiliul de administraţie al C.E.C. Cistigurile, perioada la care se acorda şi structura acestora se stabilesc de cãtre C.E.C. în limita fondului constituit din dobinzile totale sau parţiale ce se acorda la depunerile pe fiecare instrument de economisire. Fondul de cistiguri poate fi completat şi cu contribuţia depunatorilor cistigatori, conform reglementãrilor C.E.C.
În limita unor sume încasate la depunerile pe unele instrumente de economisire şi a fondului rãmas neutilizat de la tragerile la sorţi, C.E.C. poate organiza trageri la sorţi speciale sau poate acorda cistiguri suplimentare la unele trageri la sorţi.
ART. 21
Titularul depunerii poate sa dispunã de depunerile sale atît personal, cît şi prin împuternicitul sau desemnat expres într-o clauza de împuternicire în forma convenitã cu C.E.C. Clauza de împuternicire este valabilã doar pe timpul vieţii titularului.
ART. 22
Titularul depunerii are dreptul sa indice C.E.C. persoanele cãrora urmeazã sa li se elibereze sumele depuse, în caz de deces. Depunerile asupra cãrora nu s-au dat dispoziţii testamentare se elibereazã de C.E.C. moştenitorilor legali şi testamentari.
ART. 23
În cazurile de pierdere sau de sustragere a instrumentelor de economisire nominale, C.E.C. rãspunde de plãţile fãcute altor persoane decît titularilor sau imputernicitilor legali ai acestora, de la data declarãrii pierderii sau sustragerii acestora şi numai pentru sumele restituite peste plafoanele pentru care este necesarã verificarea conturilor.
Instrumentele de economisire sau de plata, care pot fi declarate pierdute, şi plafoanele pentru care este necesarã verificarea conturilor se stabilesc de cãtre Consiliul de administraţie al C.E.C.
ART. 24
Sumele depuse de populaţie la C.E.C. pe instrumente de economisire, precum şi dobinzile şi cistigurile cuvenite pentru acestea sînt garantate de stat. Acestea se restituie oricind, la cererea titularilor sau a reprezentanţilor legali ai acestora. Drepturile de credinţa asupra sumelor depuse, dobinzilor şi cistigurilor sînt imprescriptibile.
ART. 25
Operaţiunile efectuate de C.E.C., numele depunatorilor şi ale titularilor depunerilor, sumele depuse şi orice alte date în legatura cu operaţiunile efectuate pe numele acestora sînt confidenţiale.
Date informative privind operaţiunile titularilor de conturi, cu condiţia indicarii elementelor strict necesare identificarii acestora, se dau pe baza de cerere scrisã:
a) titularilor;
b) persoanelor indicate prin clauzele de împuternicire, pentru operaţiunile efectuate de acestea;
c) depunatorilor, numai pentru sumele depuse de aceştia pe numele altor titulari;
d) persoanelor împuternicite prin procura sau printr-o alta forma de împuternicire legalã, în limitele stabilite prin împuternicirea data de titular;
e) curatorilor, pentru titularii puşi sub curatela;
f) tutorilor, pentru titularii puşi sub interdicţie;
g) pãrinţilor şi tutorilor, pentru depunerile aparţinînd titularilor minori;
h) persoanelor indicate în dispoziţia testamentarã, moştenitorilor legali sau testamentari, pe baza atestarii acestei calitãţi de cãtre organele competente, numai pentru soldul existent la data decesului titularului şi pentru operaţiunile ulterioare;
i) procurorului sau instanţei judecãtoreşti, la cererea acestora, în cauzele penale în care s-a pus în mişcare acţiunea penalã impotriva titularului.
Mãsurile de indisponibilizare a sumelor depuse, a dobinzilor şi a cistigurilor pot fi luate numai în cauzele penale, dupã punerea în mişcare a acţiunii penale impotriva titularului, prin ordonanta procurorului sau prin încheiere a instanţei judecãtoreşti, iar mãsurile de execuţie silitã pot fi luate numai în cauze penale, prin hotãrîre judecãtoreascã.
ART. 26
Sînt scutite, potrivit <>art. 5 din Legea nr. 66/1996 privind reorganizarea Casei de Economii şi Consemnaţiuni din România în societate bancarã pe acţiuni, de impozite, taxe de timbru şi de orice alte taxe:
a) depunerile de economii, precum şi dobinzile şi cistigurile acordate populaţiei de cãtre C.E.C.;
b) sumele reprezentind depunerile trecute pe numele moştenitorilor;
c) acţiunile judiciare sau arbitrale, precum şi orice alte acte în legatura cu activitatea C.E.C. în relaţiile sale cu populaţia.
ART. 27
C.E.C. este unica instituţie autorizata sa primeascã sume spre consemnare, oricare ar fi temeiul legal al consemnarii, scopul sau destinaţia sumelor consemnate.
ART. 28
Exerciţiul financiar începe la 1 ianuarie şi se termina la 31 decembrie.
C.E.C. tine contabilitatea şi evidentele contabile în lei şi în valuta, corespunzãtor operaţiunilor efectuate, dar le exprima numai în moneda nationala.
ART. 29
C.E.C. întocmeşte anual bilanţul contabil şi contul de profit şi pierderi şi îndeplineşte procedurile legale stabilite pentru acestea. Dupã aprobarea lor de cãtre acţionarul unic, bilanţul contabil şi contul de profit şi pierderi se publica în Monitorul Oficial al României, Partea a IV-a, conform reglementãrilor legale în vigoare.
ART. 30
Profitul anual al C.E.C. se stabileşte prin bilanţul contabil aprobat de acţionarul unic care dispune şi asupra modului de repartizare a dividendelor.
Modul de repartizare a profitului şi constituirea fondurilor proprii se vor face cu respectarea prevederilor legale în vigoare.
ART. 31
Personalul angajat al C.E.C., pe lîngã îndatoririle generale ale salariaţilor, are şi îndatoririle specifice personalului din sectorul bancar.
ART. 32
Litigiile apãrute între C.E.C. şi persoane fizice sau persoane juridice romane sînt de competenta instanţelor judecãtoreşti de drept comun.

CAP. 5
Lichidarea C.E.C.

ART. 33
Lichidarea C.E.C. poate fi hotarita de acţionarul unic, prin reprezentantul sau, Ministerul Finanţelor, cu respectarea reglementãrilor legale.

CAP. 6
Alte dispoziţii

ART. 34
Sucursalele, filialele, agenţiile proprii şi mandatare ale C.E.C., înfiinţate, potrivit prevederilor prezentului statut, ca unitãţi fãrã personalitate juridicã se înregistreazã conform legii şi îşi desfãşoarã activitatea pe baza Regulamentului de organizare şi funcţionare a sucursalelor, aprobat de consiliul de administraţie, şi a tuturor normelor şi condiţiilor de afaceri ale C.E.C.
ART. 35
C.E.C. are sigla proprie, înregistratã şi protejata potrivit legii.
ART. 36
Prezentul statut se completeazã cu dispoziţiile legilor în vigoare în materie de societãţi bancare, de asigurãri şi de comerţ cu valori mobiliare.
În ceea ce priveşte secretul operaţiunilor sale, C.E.C. se supune dispoziţiilor legislaţiei bancare.
ART. 37
Prezentul statut intra în vigoare la data publicãrii lui în Monitorul Oficial al României, Partea I.

-------------------------



Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016