Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   HOTARIRE Nr. 811 din 17 octombrie 1995  privind aprobarea Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

HOTARIRE Nr. 811 din 17 octombrie 1995 privind aprobarea "I.M.L. 1-95 - Instructiuni de metrologie legala - Transmiterea unitatii de masura" si "I.M.L. 2-95 - Instructiuni de metrologie legala - Aprobarea de model"

EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL NR. 246 din 30 octombrie 1995

În aplicarea prevederilor <>art. 37 din Ordonanţa Guvernului nr. 20/1992 privind activitatea de metrologie, aprobatã prin <>Legea nr. 11/1994 ,

Guvernul României hotãrãşte:

ART. 1
Se aprobã "I.M.L. 1-95 - Instrucţiuni de metrologie legalã - Transmiterea unitãţii de mãsurã" şi "I.M.L. 2-95 - Instrucţiuni de metrologie legalã - Aprobarea de model", prevãzute în anexele nr. 1 şi 2 ce fac parte integrantã din prezenta hotãrâre.
ART. 2
Instrucţiunile prevãzute la art. 1 intrã în vigoare dupã 30 de zile de la data publicãrii prezentei hotãrâri în Monitorul Oficial al României.
Începând cu aceeaşi datã se abrogã Normele tehnice de metrologie N.T.M. 0-1-79 - Transmiterea unitãţilor de mãsurã şi N.T.M. 0-3-81 - Metrologia acordãrii aprobãrii de model, aprobate prin ordinele nr. 288/1979 şi nr. 100/1981 emise de Inspectoratul General de Stat pentru Controlul Calitãţii Produselor, prevederile Ordinului nr. 28/1989 şi ale Ordinului nr. 205/1991 , emise de Inspectoratul General de Stat pentru Controlul Calitãţii Produselor, respectiv de Comisia Naţionalã pentru Standarde, Metrologie şi Calitate, precum şi orice alte dispoziţii contrare.

PRIM-MINISTRU
NICOLAE VĂCĂROIU

Contrasemneazã:
---------------
Ministrul cercetãrii
şi tehnologiei,
Doru Dumitru Palade

Ministru de stat,
ministrul finanţelor,
Florin Georgescu

Bucureşti, 17 octombrie 1995.
Nr. 811.

ANEXA 1

I.M.L. 1-95
INSTRUCŢIUNI DE METROLOGIE LEGALĂ -
TRANSMITEREA UNITĂŢILOR DE MĂSURĂ

CAP. I
Prevederi generale

1. Uniformitatea mãsurãrilor, în România, se asigurã prin folosirea de cãtre toţi utilizatorii, în toate împrejurãrile, a Sistemului Internaţional de Unitãţi (SI), adoptat de Conferinţa Generalã de Mãsuri şi Greutãţi şi recomandat de Organizaţia Internaţionalã de Metrologie Legalã (O.I.M.L.).
2. În domeniile de interes public şi în actele oficiale, folosirea Sistemului Internaţional de Unitãţi de mãsurã este obligatorie.
3. Transmiterea unitãţilor de mãsurã se realizeazã prin operaţiuni tehnice de etalonare sau verificare metrologicã a mijloacelor de mãsurare, având ca referinţã etaloane, atestate ca atare, din Sistemul Naţional de Etaloane, în vederea asigurãrii uniformitãţii şi trasabilitãţii mãsurãrilor.
Trasabilitatea constituie proprietatea rezultatului unei mãsurãri, etalonãri sau verificãri de a putea fi raportat la unitãţile de mãsurã furnizate de etaloanele naţionale sau internaţionale, printr-o succesiune de operaţiuni de transmitere a unitãţii de mãsurã de la acestea la mijlocul de mãsurare cu care a fost obţinut rezultatul respectiv.
4. Transmiterea unitãţilor de mãsurã şi asigurarea uniformitãţii şi trasabilitãţii mãsurãrilor, în România, se realizeazã, sub coordonarea şi supravegherea Biroului Român de Metrologie Legalã, în laboratoare de metrologie autorizate şi/sau acreditate de acesta, conform schemei de principiu din prezenta anexã, care face parte integrantã din prezentele instrucţiuni.
5. Toate persoanele fizice şi juridice din România au acces nediscriminatoriu la unitãţile de mãsurã.
Cheltuielile ocazionate de transmiterea unitãţilor de mãsurã se suportã anticipat de cãtre solicitanţi.

CAP. II
Etalonãri şi verificãri metrologice

6. Prin operaţiunea de etalonare metrologicã se determinã relaţia dintre valorile indicate de un mijloc de mãsurare şi valorile corespunzãtoare indicate de un etalon care mãsoarã aceeaşi mãrime, în condiţii şi cu o incertitudine de mãsurare specificate. Rezultatele etalonãrii se consemneazã într-un certificat de etalonare de cãtre personalul laboratorului care a efectuat operaţiunea, sub rãspunderea acestuia.
7. Prin operaţiunea de verificare metrologicã se constatã dacã un mijloc de mãsurare satisface prevederile normelor de metrologie legalã, ale standardelor sau ale altor reglementãri care îi sunt aplicabile. Rezultatul verificãrii se concretizeazã prin decizia admis, atunci când mijlocul de mãsurare corespunde integral reglementãrilor, sau prin decizia respins, în caz contrar. Aceastã decizie se consemneazã într-un buletin de verificare, de cãtre personalul laboratorului care a efectuat operaţiunea, sub rãspunderea acestuia.
8. Etalonãrile şi verificãrile metrologice se executã, de regulã, în laboratoare de metrologie, unde sunt asigurate condiţiile tehnice şi de mediu necesare.
Etalonarea sau verificarea mijloacelor de mãsurare netransportabile din cauza gabaritelor sau a greutãţilor mari ori care se pot deregla în timpul transportului se executã la locul de utilizare, cu asigurarea condiţiilor necesare.
9. Etalonarea sau verificarea metrologicã poate fi iniţialã sau ulterioarã.
Etalonarea sau verificarea iniţialã se efectueazã asupra mijloacelor de mãsurare noi sau care nu au mai fost supuse unei asemenea operaţiuni pe teritoriul naţional.
Etalonarea sau verificarea ulterioarã se efectueazã asupra mijloacelor de mãsurare care au parcurs o anumitã perioadã de exploatare, şi anume: periodic, dupã reparare sau, în cazuri deosebite, dupã modificare. Cazurile deosebite se referã la situaţiile când mijlocul de mãsurare a fost implicat într-un incident care sã-i influenţeze caracteristicile sau când existã indicii cã mãsurãrile ar putea fi incorecte.
10. Trasabilitatea etalonãrii sau a verificãrii se atestã prin indicarea, în certificatele de etalonare, respectiv în buletinele de verificare, a etaloanelor din Sistemul Naţional de Etaloane care au servit ca referinţã în cadrul operaţiunilor respective.

CAP. III
Transmiterea unitãţilor de mãsurã la mijloacele de mãsurare supuse controlului metrologic obligatoriu al statului

11. Mijloacele de mãsurare utilizate în domeniile de interes public şi nominalizate în Lista oficialã a mijloacelor de mãsurare supuse controlului metrologic al statului, denumite, în continuare, mijloace de mãsurare reglementate, sunt supuse obligatoriu transmiterii unitãţilor de mãsurã, în conformitate cu prevederile prezentelor instrucţiuni.
12. Etalonarea sau verificarea metrologicã a mijloacelor de mãsurare reglementate se executã, în conformitate cu prevederile normelor de metrologie legalã care le sunt aplicabile, în laboratoarele de metrologie din structura Biroului Român de Metrologie Legalã. Etalonarea şi verificarea metrologicã se pot executa şi în alte laboratoare autorizate de Biroul Român de Metrologie Legalã.
13. Mijloacele de mãsurare-etalon sunt supuse obligatoriu fie etalonãrii, fie verificãrii metrologice. La cerere, etaloanele pot fi supuse ambelor operaţiuni.
Mijloacele de mãsurare reglementate, de lucru, se supun obligatoriu verificãrii metrologice. În situaţii speciale, ele pot fi, în mod suplimentar, supuse şi etalonãrii.
14. Etalonarea sau verificarea metrologicã a mijloacelor de mãsurare reglementate se executã obligatoriu asupra fiecãrui exemplar de mijloc de mãsurare. Verificarea metrologicã prin metode statistice se efectueazã numai în cazurile special prevãzute în normele de metrologie legalã sau în cazul în care producãtorul are un sistem de asigurare a calitãţii atestat şi proceduri de control statistic aprobate de Biroul Român de Metrologie Legalã.
15. Se acceptã prezentarea la etalonare sau verificare metrologicã iniţialã numai a mijloacelor de mãsurare care au aprobare de model sau care sunt exceptate oficial de la aprobarea de model.
16. Etalonarea sau verificarea metrologicã iniţialã se efectueazã obligatoriu asupra tuturor categoriilor de mijloace de mãsurare reglementate, respectiv:
- mijloacele de mãsurare noi, produse în ţarã sau importate înainte de intrarea în exploatare;
- mijloacele de mãsurare importate, care au mai fost utilizate ori au fost recondiţionate şi care îndeplinesc toate celelalte condiţii necesare pentru a fi acceptate la etalonare sau verificare.
17. Etalonarea sau verificarea metrologicã iniţialã se executã:
a) în laboratoare de metrologie autorizate, pentru mijloacele de mãsurare la care, în lista oficialã, nu se prevede obligativitatea executãrii acestei operaţiuni la locul de utilizare; operaţiunea se executã obligatoriu înainte de livrare şi asigurarea ei constituie obligaţia producãtorului autohton sau a importatorului, care suportã anticipat cheltuielile aferente;
b) la locul de utilizare a mijlocului de mãsurare, în cazurile prevãzute ca atare în lista oficialã, de cãtre personalul laboratoarelor de metrologie autorizate în acest sens. Operaţiunea se executã obligatoriu înainte de punerea în funcţiune şi constituie obligaţia deţinãtorului, care suportã anticipat cheltuielile aferente. Decizia admis la verificare constituie condiţie de recepţie.
18. Etalonarea sau verificarea metrologicã periodicã a mijloacelor de mãsurare reglementate se efectueazã obligatoriu în interiorul termenelor şi cu respectarea celorlalte condiţii prevãzute în lista oficialã, în laboratoarele de metrologie autorizate. Prezentarea la etalonare sau verificare metrologicã periodicã a mijloacelor de mãsurare constituie obligaţia deţinãtorului, care suportã anticipat cheltuielile aferente.
În situaţia când au avut loc incidente care sã afecteze corecta funcţionare a mijloacelor de mãsurare sau când, datoritã frecvenţei mari de utilizare, a regimurilor grele de exploatare ori a altor cauze, nu mai existã garanţia unor mãsurãri corecte, deţinãtorul are obligaţia de a prezenta mijloacele de mãsurare respective la etalonare sau verificare, sau de a le scoate din uz imediat ce se constatã asemenea situaţii, indiferent de data expirãrii termenului de valabilitate a etalonãrii sau verificãrii anterioare.
19. Etalonarea sau verificarea metrologicã dupã reparare sau modificare, precum şi dupã instalarea categoriilor de mijloace de mãsurare la care reglementãrile prevãd ca aceste operaţiuni sã se efectueze dupã ce au fost instalate, se efectueazã de cãtre personalul laboratoarelor de metrologie autorizate, înainte de punerea în funcţiune. În aceste cazuri, prezentarea la etalonare sau verificare metrologicã constituie obligaţia celor care au efectuat repararea, modificarea sau instalarea. Decizia admis la verificare constituie condiţie de recepţie a lucrãrii.
20. Mijloacele de mãsurare reglementate, admise ca urmare a operaţiunilor de transmitere a unitãţilor de mãsurã, se sigileazã şi se marcheazã cu marca metrologicã de verificare de cãtre personalul laboratoarelor de metrologie autorizate care a efectuat aceste operaţiuni în conformitate cu prevederile instrucţiunilor şi normelor de metrologie legalã care le sunt aplicabile.
Mijloacele de mãsurare respinse la verificarea metrologicã se sigileazã de cãtre personalul laboratorului de metrologie care a efectuat operaţiunea, astfel încât mijloacele respective sã nu poatã fi utilizate, fãrã violarea sigiliului.
Ruperea sigiliului se poate face, pe bazã de proces-verbal, de cãtre personalul atelierelor de reparaţii autorizate sau de cãtre cei care procedeazã la casare sau scoatere din uz. Un exemplar al procesului-verbal este prezentat la laboratorul de metrologie în care se efectueazã verificarea metrologicã dupã reparaţie, respectiv organului teritorial de metrologie pentru scoatere din evidenţã a mijlocului de mãsurare casat sau scos din uz.
Mijloacele de mãsurare declasate ca urmare a verificãrii metrologice pot fi utilizate în condiţiile prevederilor pct. 21 şi 22 din prezentele instrucţiuni.
21. Nu sunt supuse transmiterii obligatorii a unitãţilor de mãsurã mijloacele de mãsurare:
- expuse în muzee, standuri demonstrative sau expoziţii;
- aflate în tranzit pe teritoriul naţional;
- montate pe mijloace de transport neînmatriculate în România;
- aflate în stare de conservare;
- destinate uzului personal, casnic sau didactic;
- care nu se utilizeazã în domeniile de interes public.

CAP. IV
Transmiterea unitãţilor de mãsurã la mijloacele de mãsurare care nu sunt supuse controlului metrologic obligatoriu al statului

22. Mijloacele de mãsurare care nu sunt utilizate în domeniile de interes public sau care nu sunt incluse în Lista oficialã a mijloacelor de mãsurare supuse controlului metrologic al statului, denumite, în continuare, mijloace de mãsurare nereglementate, nu se supun obligativitãţii transmiterii unitãţilor de mãsurã.
Aceastã prevedere nu scuteşte de rãspundere persoanele fizice sau juridice cãrora li se impune, prin alte reglementãri legale, obligativitatea transmiterii unitãţilor de mãsurã sau din cauza cãrora, prin neasigurarea transmiterii unitãţilor de mãsurã la mijloacele de mãsurare pe care le deţin sau le utilizeazã, s-au produs evenimente care afecteazã valori materiale sau sociale.
În cazul mijloacelor de mãsurare care figureazã în lista oficialã, dar nu sunt utilizate în domeniile de interes public, utilizatorii sunt obligaţi sã inscripţioneze la loc vizibil pe acestea: "Interzisã utilizarea în ..." (se va menţiona, dupã caz, domeniul de interes public respectiv).
23. Etalonarea sau verificarea metrologicã a mijloacelor de mãsurare nereglementate se executã în conformitate cu normele tehnice de metrologie, standardele sau alte reglementãri specificate de beneficiarii acestor operaţiuni, în laboratoarele de metrologie acreditate de Biroul Român de Metrologie Legalã.
24. Mijloacele de mãsurare nereglementate pot fi etalonate, verificate metrologic sau supuse ambelor operaţiuni, în conformitate cu solicitarea beneficiarului.
În documentele eliberate ca urmare a efectuãrii acestor operaţiuni se va menţiona normativul în conformitate cu care a fost efectuatã operaţiunea sau cerinţele beneficiarului.

CAP. V
Sancţiuni

25. Nerespectarea prevederilor specificate la pct. 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18 şi 22 din prezentele instrucţiuni constituie contravenţii şi se sancţioneazã conform <>art. 29 pct. II lit. c) din Ordonanţa Guvernului nr. 20/1992 , aprobatã şi modificatã prin <>Legea nr. 11/1994 .

CAP. VI
Prevederi finale şi tranzitorii

26. În vederea aplicãrii prezentelor instrucţiuni, Biroul Român de Metrologie Legalã emite proceduri specifice în termen de 30 de zile de la data publicãrii acestora în Monitorul Oficial al României.
27. Pânã la elaborarea normelor de metrologie legalã pentru etalonare sau verificare metrologicã a mijloacelor de mãsurare reglementate, transmiterea unitãţilor de mãsurã la aceste mijloace se efectueazã în conformitate cu normele tehnice de metrologie în vigoare sau cu alte reglementãri naţionale sau internaţionale, stabilite prin ordin al directorului general al Biroului Român de Metrologie Legalã.
28. Mijloacele de mãsurare reglementate care, la data intrãrii în vigoare a prezentelor instrucţiuni, nu au aprobare de model, dar au fost supuse anterior operaţiunilor de etalonare sau verificare metrologicã, pot fi acceptate, în continuare, la etalonare sau verificare.
29. Documentele emise sau mãrcile metrologice aplicate ca urmare a unor operaţiuni de transmitere a unitãţilor de mãsurã, efectuate în alte ţãri, au valabilitate în România numai dupã o prealabilã recunoaştere a lor de cãtre Biroul Român de Metrologie Legalã, ca urmare a încheierii unor convenţii internaţionale în acest sens.

SCHEMA DE PRINCIPIU
a transmiterii unitãţilor de mãsurã în România

--------------
NOTĂ(CTCE)
SCHEMA DE PRINCIPIU a transmiterii unitãţilor de mãsurã în România, se gãseşte în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 246 din 30 octombrie 1995, la pagina 6.


ANEXA 2

I.M.L. 2-95
INSTRUCŢIUNI DE METROLOGIE LEGALĂ -
APROBAREA DE MODEL

CAP. I
Prevederi generale

1. Prezentele instrucţiuni de metrologie legalã stabilesc condiţiile în care se exercitã controlul metrologic al statului prin aprobarea de model al mijloacelor de mãsurare produse sau importate în România, în conformitate cu prevederile <>Ordonanţei Guvernului nr. 20/1992 , aprobatã şi modificatã prin <>Legea nr. 11/1994 .
2. Prin aprobarea de model, Biroul Român de Metrologie Legalã atestã conformitatea unui tip de mijloc de mãsurare cu prevederile normelor de metrologie legalã în vigoare şi conferã producãtorului dreptul de a construi sau de a fabrica, în scopul comercializãrii şi utilizãrii în România, a tipului de mijloc de mãsurare respectiv.
3. În absenţa unor norme de metrologie legalã specifice, Biroul Român de Metrologie Legalã acordã aprobãri de model prin raportare la prevederile recomandãrilor internaţionale ale Organizaţiei Internaţionale de Metrologie Legalã sau standardelor internaţionale, naţionale şi profesionale, în mãsura în care acestea nu contravin principiilor generale ale metrologiei legale şi legislaţiei româneşti.
4. Persoanele care participã la activitãţi legate de aprobarea unui model trebuie sã asigure confidenţialitatea informaţiilor referitoare la construcţia mijlocului de mãsurare şi la tehnologiile de fabricaţie, cu excepţia celor destinate publicãrii.

CAP. II
Mijloacele de mãsurare supuse aprobãrii de model

5. Se supun aprobãrii de model:
a) mijloacele de mãsurare care figureazã în Lista oficialã a mijloacelor de mãsurare supuse controlului metrologic al statului, publicatã de Biroul Român de Metrologie Legalã;
b) dispozitivele suplimentare sau auxiliare, dacã acestea pot influenţa rezultatele mãsurãrilor executate cu mijloacele de mãsurare cãrora le sunt asociate.
6. Se excepteazã de la prevederile pct. 5:
a) mijloacele de mãsurare pentru care normele de metrologie legalã specifice prevãd în mod expres exceptarea de la aprobarea de model;
b) mijloacele de mãsurare pentru care, deşi figureazã în lista oficialã, producãtorii sau importatorii declarã la Biroul Român de Metrologie Legalã cã nu intenţioneazã sã le fabrice sau sã le importe în scopul utilizãrii în domeniile de interes public;
c) mijloacele de mãsurare care se fabricã sau se importã în baza unor condiţii tehnice şi metrologice acceptate de ambele pãrţi ale unei tranzacţii comerciale, dacã rezultatele mãsurãrii nu afecteazã interesul public;
d) mijloacele de mãsurare care se aduc în ţarã, în cantitãţi nesemnificative, de cãtre persoanele fizice sau juridice care urmeazã sã le utilizeze în exclusivitate;
e) alte mijloace de mãsurare, în situaţii speciale, bine justificate de solicitanţi.
7. Pentru fiecare dintre situaţiile prevãzute la pct. 6 lit. b), c), d) şi e), Biroul Român de Metrologie Legalã stabileşte şi comunicã solicitantului condiţiile în care se aprobã exceptarea, precum şi categoriile de control metrologic care li se aplicã.
8. Mijloacele de mãsurare realizate în faza de prototip nu se supun aprobãrii de model.
9. Aprobarea de model se acordã pentru:
a) o tipodimensiune de mijloc de mãsurare;
b) o familie de tipodimensiuni de mijloace de mãsurare definitã ca atare de cãtre producãtori şi aprobatã de cãtre Biroul Român de Metrologie Legalã din punct de vedere al componenţei şi desemnãrii tipurilor reprezentative;
c) un ansamblu, o instalaţie sau un sistem de mãsurare.
10. Orice modificare a unui tip de mijloc de mãsurare aprobat care afecteazã caracteristicile atestate prin aprobarea de model este interzisã.

CAP. III
Acordarea sau retragerea aprobãrii de model

11. Aprobarea de model se acordã, de cãtre Biroul Român de Metrologie Legalã, numai producãtorului, la cererea acestuia, pe baza evaluãrii modelului mijlocului de mãsurare.
12. Cererile de aprobare de model pot fi prezentate şi de cãtre:
a) reprezentanţii împuterniciţi ai producãtorului;
b) importatorii mijloacelor de mãsurare;
c) realizatorii unor sisteme de mãsurare constituite din subsisteme fabricate de cãtre producãtori diferiţi.
13. Schimbarea firmei producãtoare atrage dupã sine obligaţia obţinerii unei alte aprobãri de model.
14. Evaluarea modelului se realizeazã prin una sau mai multe dintre urmãtoarele activitãţi:
a) expertizarea documentaţiei anexate cererii;
b) încercãri de model;
c) urmãrirea funcţionãrii la locul de utilizare;
d) evaluarea şi certificarea sistemului de asigurare a calitãţii la producãtor.
15. Evaluãrile de model pot fi:
a) evaluãri de model complete - în cazul unui tip de mijloc de mãsurare care nu a mai fost încercat anterior sau în cazul în care unui mijloc de mãsurare aprobat i s-au adus modificãri importante;
b) evaluãri de model parţiale - în cazul în care unui mijloc de mãsurare i s-au adus modificãri neesenţiale ori s-a schimbat producãtorul.
16. Pentru fiecare caz în parte, Biroul Român de Metrologie Legalã stabileşte, pe bazã de programe de evaluare obligatorii, modalitãţile de evaluare de la pct. 14 şi 15 care sunt aplicabile, în funcţie de importanţa, complexitatea şi dimensiunile de gabarit ale mijlocului de mãsurare, de existenţa unor aprobãri de model anterioare şi a unor informaţii privind comportarea în exploatare, de posibilitãţile tehnice şi administrative de efectuare a încercãrilor, precum şi de cantitãţile ce urmeazã a fi fabricate sau importate.
17. În baza aprobãrii de model acordate producãtorului şi a unei împuterniciri scrise primite de la acesta, fiecare importator al aceluiaşi tip de mijloc de mãsurare are obligaţia sã solicite autorizaţie de exercitare a activitãţii de import.
18. Încercãrile de model se pot executa:
a) în laboratoarele din structura Biroului Român de Metrologie Legalã;
b) în laboratoarele de încercãri autorizate de Biroul Român de Metrologie Legalã;
c) în laboratoarele producãtorului mijlocului de mãsurare supus aprobãrii, dacã acestea asigurã condiţiile de dotare, exactitate şi trasabilitate impuse prin programul de încercãri;
d) la locul de utilizare;
e) în alte locuri prevãzute în programul de evaluare.
19. Biroul Român de Metrologie Legalã poate încheia, în condiţiile legii, convenţii bilaterale sau multilaterale de recunoaştere a rezultatelor încercãrilor de model efectuate de cãtre serviciile de metrologie legalã ale altor ţãri.
Se pot elibera aprobãri de model şi pentru mijloacele de mãsurare care au obţinut certificate de conformitate O.I.M.L.
20. Pe baza analizei raportului de evaluare a modelului, Biroul Român de Metrologie Legalã poate lua urmãtoarele decizii:
a) acordarea aprobãrii de model, în cazul în care programul de evaluare a modelului a fost încheiat cu rezultate corespunzãtoare;
b) neacordarea aprobãrii de model.
21. Termenul de valabilitate a unei aprobãri de model complete poate fi de maximum 10 ani de la acordare. În cazul constatãrii unei comportãri necorespunzãtoare în exploatare a mijlocului de mãsurare, Biroul Român de Metrologie Legalã poate decide reexaminarea aprobãrii de model, prin noi evaluãri.
22. În cazuri bine justificate în care apare necesitatea utilizãrii urgente a unui tip de mijloc de mãsurare, iar Biroul Român de Metrologie Legalã nu poate finaliza, din motive obiective, programul de evaluare a modelului, aprobarea de model se poate elibera pentru un numãr limitat de exemplare în condiţii de utilizare precizate şi cu un termen de valabilitate inferior celui prevãzut la pct. 21.
Solicitantul se va obliga în scris sã respecte condiţionãrile din aprobãrile de model eliberate în aceste cazuri, nerespectarea lor ducând la retragerea aprobãrilor de model.
23. La expirarea termenului de valabilitate a aprobãrii de model, titularul aprobãrii de model trebuie sã solicite prelungirea termenului. Prelungirea se poate acorda fie pe baza unei evaluãri complete sau parţiale, fie pe baza unor informaţii privind stabilitatea caracteristicilor metrologice constatatã în urma etalonãrii şi/sau verificãrii metrologice a mijlocului de mãsurare aflat în exploatare.
24. Mijloacele de mãsurare fabricate sau importate în perioada de valabilitate a unei aprobãri de model sunt considerate la utilizator mijloace de mãsurare legale şi dupã expirarea perioadei de valabilitate, în mãsura în care au corespuns la verificãrile metrologice.
25. Aprobãrile de model pot fi însoţite de condiţionãri privind:
a) restricţii cu privire la utilizare;
b) cerinţe referitoare la instalare, protecţie sau recalibrare;
c) cerinţe referitoare la verificarea metrologicã iniţialã sau periodicã;
d) cerinţe referitoare la marcãri, sigilãri şi inscripţionãri;
e) cerinţe referitoare la pãstrarea modelelor.
26. Aprobarea de model se acordã numai celor care au solicitat-o, prin eliberarea certificatului aprobãrii de model.
27. În cazul neacordãrii aprobãrii de model, decizia motivatã se comunicã solicitantului.
28. Marca metrologicã de model, ca semn distinctiv care atestã conformitatea cu modelul aprobat, se aplicã pe fiecare mijloc de mãsurare, prin grija titularului aprobãrii de model, astfel încât sã fie lizibilã şi rezistentã la ştergere.
29. Condiţiile generale privind marca metrologicã de model se stabilesc prin instrucţiuni de metrologie legalã, iar condiţiile de aplicare specifice unui anumit mijloc de mãsurare se stabilesc în certificatul aprobãrii de model.
30. Mijloacele de mãsurare exceptate de la obţinerea aprobãrii de model, în condiţiile prevãzute la pct. 6, trebuie marcate cu un semn special, lizibil şi rezistent la ştergere, stabilit de Biroul Român de Metrologie Legalã. Semnul se aplicã prin grija solicitantului exceptãrii.
31. Un exemplar din documentaţia care constituie dosarul aprobãrii de model se pãstreazã la Biroul Român de Metrologie Legalã pe o perioadã de timp cu 5 ani mai lungã decât perioada de valabilitate a aprobãrii.
Prin certificatul aprobãrii de model se stabileşte dacã este necesarã reţinerea, ca model de referinţã, a unuia sau mai multor exemplare dintre mijloacele de mãsurare supuse evaluãrii, precum şi locul şi condiţiile de pãstrare. În cazul unor mijloace de mãsurare voluminoase, cu preţ de cost ridicat, sau produse în cantitãţi mici, se pot pãstra numai unele subansambluri sau pãrţi componente.
32. Certificatul aprobãrii de model se elibereazã numai dupã ce solicitantul a plãtit o taxã, stabilitã conform legii, şi a achitat costul lucrãrilor ocazionate de executarea evaluãrilor de model, care se stabileşte prin deviz, conform actelor normative în vigoare.
33. Biroul Român de Metrologie Legalã poate retrage aprobarea de model:
a) când mijloacele de mãsurare fabricate sau importate nu sunt conforme cu modelul aprobat sau nu corespund prevederilor reglementãrilor de metrologie legalã;
b) când se constatã cã mijloacele de mãsurare produse sau importate în baza aprobãrii de model au deficienţe care le fac neutilizabile conform scopurilor propuse;
c) când, ca urmare a modificãrii unor reglementãri de metrologie legalã, mijloacele de mãsurare nu mai corespund prevederilor acestora;
d) când titularul nu a respectat condiţionãrile din certificatul aprobãrii de model.
34. Biroul Român de Metrologie Legalã publicã periodic, în publicaţiile oficiale de metrologie, deciziile de aprobare sau de retragere a aprobãrilor de model şi le notificã unitãţilor de metrologie legalã din subordine, împreunã cu toate informaţiile necesare efectuãrii verificãrilor şi supravegherii metrologice.

CAP. IV
Obligaţiile producãtorilor şi importatorilor de mijloace de mãsurare

35. Producãtorii şi importatorii de mijloace de mãsurare şi, dupã caz, reprezentanţii acestora sunt obligaţi:
a) sã înceapã fabricarea sau importul, în scopul comercializãrii şi utilizãrii în România a mijloacelor de mãsurare, numai dupã obţinerea aprobãrii de model sau, dupã caz, a autorizaţiei de exercitare a activitãţii de import. Se excepteazã de la aceastã prevedere fabricarea sau importul unui numãr limitat de mijloace de mãsurare în vederea constituirii unui lot din care se preleveazã modelele ce urmeazã a fi evaluate;
b) sã respecte condiţionãrile impuse în aprobarea exceptãrii de la obţinerea aprobãrii de model;
c) sã punã la dispoziţia Biroului Român de Metrologie Legalã toate informaţiile şi documentaţiile necesare pentru definirea modelului supus aprobãrii;
d) sã punã la dispoziţia Biroului Român de Metrologie Legalã şi sã prezinte în locurile stabilite de acesta modelele supuse evaluãrii, însoţite de piesele şi dispozitivele anexã necesare funcţionãrii;
e) sã asigure mijloacele materiale, etaloanele însoţite de certificatele de etalonare, instalaţiile de încercare şi personalul auxiliar, în conformitate cu prevederile programului de evaluare acceptat şi aprobat;
f) sã colaboreze cu Biroul Român de Metrologie Legalã, la solicitarea acestuia, pe tot parcursul evaluãrilor de model;
g) sã informeze întocmai beneficiarii mijloacelor de mãsurare în legãturã cu conţinutul complet al certificatelor aprobãrii de model, inclusiv despre condiţionãrile existente;
h) sã aplice marca metrologicã de model, conform certificatului aprobãrii de model sau semnul de exceptare de la aprobarea de model, conform deciziei Biroului Român de Metrologie Legalã, care stabileşte condiţiile în care se aprobã exceptarea;
i) sã comunice Biroului Român de Metrologie Legalã orice modificare pe care intenţioneazã sã o aplice unui tip de mijloc de mãsurare fabricat conform aprobãrii şi sã solicite aprobarea modificãrii sau, dupã caz, o nouã aprobare de model;
j) sã conserve nealterate modelele sau, dupã caz, unele subansambluri sau pãrţi componente ale acestora, precum şi documentaţiile predate spre pãstrare de Biroul Român de Metrologie Legalã şi sã le punã la dispoziţia acestuia ori de câte ori i se cere;
k) sã nu expunã în spaţii destinate operaţiunilor comerciale mijloace de mãsurare fãrã aprobare de model, dacã acestea nu sunt însoţite de inscripţii din care sã rezulte caracterul de mostre nevandabile;
l) sã înceteze vânzarea sau importul la termenele de expirare a aprobãrii sau în momentul în care nu mai sunt îndeplinite cerinţele cuprinse în aprobarea de model;
m) sã comunice Biroului Român de Metrologie Legalã orice modificare în situaţia lor juridicã sau tehnicã, de naturã sã afecteze conţinutul certificatelor aprobãrii de model sau elementele care au stat la baza acordãrii aprobãrii de model.

CAP. V
Sancţiuni

36. Nerespectarea obligaţiilor prevãzute la pct. 35 lit. b), g), h), i), j), k), l) şi m) atrage sancţionarea conform <>art. 29 pct. II lit. c) din Ordonanţa Guvernului nr. 20/1992 , aprobatã şi modificatã prin <>Legea nr. 11/1994 .

CAP. VI
Prevederi finale

37. În vederea aplicãrii prezentelor instrucţiuni, Biroul Român de Metrologie Legalã va emite, în termen de 30 de zile de la data publicãrii acestora în Monitorul Oficial al României, proceduri obligatorii pentru solicitanţii aprobãrilor de model şi pentru ceilalţi factori implicaţi în evaluarea modelelor şi în aprobarea de model.

-----------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016