Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   HOTARIRE Nr. 735 din 28 august 1996  privind aprobarea Regulamentului de acordare a granturilor pentru cercetare stiintifica    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

HOTARIRE Nr. 735 din 28 august 1996 privind aprobarea Regulamentului de acordare a granturilor pentru cercetare stiintifica

EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL NR. 208 din 3 septembrie 1996
În temeiul prevederilor <>art. 26 lit. b) din Ordonanta Guvernului nr. 25/1995 privind reglementarea organizãrii şi finanţãrii activitãţii de cercetare-dezvoltare, aprobatã şi modificatã prin <>Legea nr. 51/1996 ,

Guvernul României hotãrãşte:

ARTICOL UNIC
Se aproba Regulamentul de acordare a granturilor pentru cercetare ştiinţificã, elaborat de cãtre Ministerul Cercetãrii şi Tehnologiei, Academia Romana, Ministerul Învãţãmîntului şi Ministerul Finanţelor, prevãzut în anexa care face parte integrantã din prezenta hotãrîre.

PRIM-MINISTRU
NICOLAE VACAROIU

Contrasemneazã:
---------------
p. Ministrul cercetãrii şi tehnologiei,
Florin Tanasescu,
secretar de stat

p. Ministrul învãţãmîntului,
Ecaterina Andronescu,
secretar de stat

Ministru de stat,
ministrul finanţelor,
Florin Georgescu

ANEXA 1
REGULAMENT
de acordare a granturilor pentru cercetare ştiinţificã

CAP. 1
Dispoziţii generale

ART. 1
(1) Grantul este o forma specifica de finanţare, pe baze competitive, a temelor de cercetare ştiinţificã de interes naţional, cu un pronunţat caracter de originalitate.
(2) Finanţarea prin granturi se utilizeazã în scopul de promovare a descoperirilor ştiinţifice, de formare şi de dezvoltare a carierelor ştiinţifice şi de stimulare a integrãrii cercetãrii româneşti în circuitele ştiinţifice internaţionale.
ART. 2
Acordarea de granturi pentru temele de cercetare are loc anual, prin evaluare şi finanţare în sistem competitiv, pe baza prezentului regulament.
ART. 3
(1) Ministerul Cercetãrii şi Tehnologiei, Academia Romana şi Ministerul Învãţãmîntului vor stabili, fiecare în parte, în cadrul alocaţiilor bugetare aprobate pentru activitatea de cercetare ştiinţificã, sumele destinate finanţãrii temelor de cercetare în sistem competitiv, sub forma de granturi.
(2) În înţelesul prezentului regulament, prin ordonatorii principali de credite cu rol de coordonare în domeniul cercetãrii-dezvoltãrii se înţelege: Ministerul Cercetãrii şi Tehnologiei, Academia Romana şi Ministerul Învãţãmîntului, denumite în continuare organisme centrale cu rol de coordonare în domeniul cercetãrii-dezvoltãrii.
(3) Comisia pentru granturi a Ministerului Cercetãrii şi Tehnologiei, aprobatã prin ordin al ministrului, Consiliul pentru granturi al Academiei Romane şi Consiliul Naţional al Cercetãrii Ştiinţifice Universitare (consiliu consultativ) vor fi denumite în continuare organisme pentru granturi.
(4) Sistemul competitiv este deschis tuturor categoriilor prevãzute la <>art. 3 din Ordonanta Guvernului nr. 25/1995 , aprobatã şi modificatã prin <>Legea nr. 51/1996 .
(5) Organismele centrale cu rol de coordonare în domeniul cercetãrii-dezvoltãrii vor stabili, fiecare în parte, la propunerea organismelor corespunzãtoare pentru granturi, nivelul sumelor ce se vor aloca sub forma de granturi, care se vor repartiza pentru urmãtoarele destinaţii generale:
a) teme de cercetare în domenii de virf;
b) proiecte majore de cercetare;
c) teme de cercetare propuse de ţinerii cercetãtori sau care pot conduce la obţinerea de titluri ştiinţifice (doctorat, postdoctorat) ori de brevete;
d) teme de cercetare incluse în proiecte de cercetare internaţionale;
e) teme de cercetare care conduc la creşterea calitãţii şi la dezvoltarea învãţãmîntului superior.
(6) Temele de cercetare pentru care se solicita granturi se propun la libera initiativa a solicitanţilor şi pot intra sub incidenta tematica a programelor şi subprogramelor din cadrul Programului naţional de cercetare-dezvoltare.
ART. 4
(1) Organismele centrale cu rol de coordonare în domeniul cercetãrii-dezvoltãrii vor stabili, fiecare în parte, la propunerea organismelor corespunzãtoare pentru granturi, un program anual propriu pentru acordarea de granturi, care va fi mediatizat.
(2) Programul anual poate cuprinde una sau mai multe sesiuni de evaluare a cererilor de granturi.
(3) Calendarul acţiunilor desfãşurate în cadrul fiecãrei sesiuni de evaluare va fi alcãtuit şi mediatizat de cãtre organismele pentru granturi.
ART. 5
(1) Propunerile de teme de cercetare şi de acţiuni în sprijinul acestora, pentru care se solicita finanţare în regim de granturi, se fac la nivel de colectiv de cercetare sau individual.
(2) Cererea pentru grant se face în numele solicitantului, care se încadreazã în una dintre categoriile prevãzute la <>art. 3 din Ordonanta Guvernului nr. 25/1995 , aprobatã şi modificatã prin <>Legea nr. 51/1996 .
(3) În cazul utilizãrii lucrãrilor de cercetare elaborate pe baza de grant pentru obţinerea titlurilor ştiinţifice, solicitantul îşi va declara aceasta intenţie în momentul contractãrii şi va încheia contractul de grant prin intermediul unitãţii la care a fost înscris pentru obţinerea titlului ştiinţific, în calitate de colaborator, în cazul în care nu este salariat al acestei unitãţi.
(4) Cercetatorii de origine etnicã romana din afarã frontierelor României pot participa la competiţia de acordare de granturi în colective mixte care efectueazã activitãţi de cercetare ştiinţificã, pe baza unor acorduri de colaborare tehnico-ştiinţificã.
ART. 6
Evaluarea în sistem competitiv a cererilor pentru granturi, precum şi evaluarea şi avizarea lucrãrilor se fac în conformitate cu criteriile generale de evaluare prevãzute la art. 9 şi cu procesul de evaluare prevãzut la art. 11 din prezentul regulament.
ART. 7
(1) În vederea evaluãrii în sistem competitiv a cererilor de granturi, organismele pentru granturi organizeazã comisii de evaluare specializate în domeniile sau ariile tematice pentru care se solicita granturi.
(2) În vederea evaluãrii, pe parcurs şi finale, a lucrãrilor derulate în cadrul temelor de cercetare pentru care s-au acordat granturi, organismele pentru granturi organizeazã comisii de avizare, care pot avea aceeaşi componenta cu comisiile de evaluare a cererilor de granturi.
(3) Organismele pentru granturi planifica etapele procesului de evaluare a cererilor de granturi şi asigura derularea acestora, conform prevederilor art. 11 din prezentul regulament.
(4) La nivelul ordonatorilor principali de credite cu rol de coordonare în domeniul cercetãrii-dezvoltãrii, în cadrul numãrului mediu de personal aprobat, pot funcţiona compartimente pentru granturi (în cazul Ministerului Cercetãrii şi Tehnologiei aceasta funcţie va fi îndeplinitã de secretariatul permanent al Comisiei pentru granturi, iar în cazul Ministerului Învãţãmîntului şi Academiei Romane, aceasta funcţie va fi îndeplinitã de secretariatele permanente ale Consiliului Naţional al Cercetãrii Ştiinţifice Universitare şi, respectiv, Consiliul pentru granturi al Academiei Romane), care au urmãtoarele atribuţii:
a) difuzarea formularelor de cerere de grant, primirea propunerilor de teme de cercetare pentru care se solicita granturi şi transmiterea lor cãtre comisiile de evaluare organizate de organismele pentru granturi;
b) sprijinirea activitãţii organismelor pentru granturi şi a comisiilor de evaluare a cererilor de granturi;
c) asigurarea evidentei acordãrii granturilor;
d) sprijinirea activitãţii comisiilor de avizare.
ART. 8
(1) Prin granturile competitive de cercetare pot fi acoperite cheltuielile necesare realizãrii temelor de cercetare propuse: salarii, cheltuieli pentru procurarea unor materiale şi obiecte de inventar necesare realizãrii temei, cheltuieli indirecte, amortismente pentru mijloace fixe proprii utilizate de cãtre agenţii economici, cheltuieli de informare-documentare, cheltuieli pentru organizarea în ţara sau în strãinãtate a unor acţiuni, în vederea realizãrii temei de cercetare sau valorificãrii rezultatelor.
(2) De asemenea, prin granturile de cercetare ştiinţificã se pot efectua cheltuieli pentru procurarea unor echipamente, aparatura de laborator, tehnica de calcul, pachete de programe necesare. Contravaloarea acestor dotãri care pot fi acoperite din granturile de cercetare ştiinţificã nu poate depãşi 50% din valoarea totalã a grantului. Agenţii economici nu calculeazã amortizarea pentru mijloacele fixe procurate din granturi de cercetare.
(3) La valoarea cheltuielilor necesare realizãrii temei de cercetare se poate accepta o cota de profit de cel mult 5% pentru agenţii economici cu profil de cercetare care au obţinut grantul respectiv sau o cota de venit net de pînã la 5% pentru instituţiile publice de cercetare care, potrivit dispoziţiilor legale, pot retine şi utiliza venitul net respectiv.
(4) Echipamentele şi aparatura de laborator, tehnica de calcul, pachetele de programe, precum şi materialele rãmase neconsumate la finalizarea lucrãrilor de cercetare au urmãtorul regim:
a) rãmîn ca bunuri proprietate publica în administrarea unitãţii de cercetare-dezvoltare cu care s-a încheiat contractul de grant, dacã aceasta este din sectorul public, sau în acord cu prevederile contractului, în condiţiile legii;
b) vor fi predate organismului central finanţator, urmînd a fi trecute ca bunuri proprietate publica în administrarea unei unitãţi de cercetare-dezvoltare din subordinea acestuia, cu activitate în domeniul de cercetare specific temei finalizate, dacã contractul de grant s-a încheiat cu o instituţie din sectorul privat sau cu o persoana fizica.
(5) Prin granturile de cercetare se poate finanta integral sau parţial contravaloarea temelor de cercetare propuse, conform recomandarii comisiilor de evaluare a cererilor de grant.

CAP. 2
Criterii generale de evaluare a cererilor de granturi pentru teme de cercetare

ART. 9
(1) Criteriile generale de evaluare şi selectare a cererilor de granturi pentru temele şi programele de cercetare prevãzute la art. 3 alin. (5) din prezentul regulament sînt urmãtoarele:
a) credibilitatea solicitanţilor/solicitantului: credibilitate în plan ştiinţific (prestigiul ştiinţific, valoarea şi experienta profesionalã), credibilitate în plan tehnic (accesul la dotãri tehnice necesare realizãrii temei de cercetare propuse), rezultatele preliminare obţinute în domeniul temei;
b) claritatea obiectivelor de cercetare urmãrite prin realizarea temei respective;
c) originalitatea propunerii în comparatie cu programele de cercetare-dezvoltare şi tendintele în curs pe plan intern şi internaţional: abordarea unor direcţii de avangarda, deschiderea unor noi orizonturi de cunoaştere;
d) impactul previzibil în lumea ştiinţificã şi tehnologicã: posibilitãţi de integrare în circuite ştiinţifice existente (interne şi internaţionale) sau de formare a unor grupuri, centre sau reţele de cercetare noi, interesate în aria tematica abordata;
e) calitatea ştiinţificã a propunerii: complexitatea şi originalitatea soluţiilor preconizate, gradul de inovare;
f) calitatea managerialã a propunerii: corelarea obiectivelor cu resursele existente şi/sau solicitate, organizarea lucrãrilor, delimitarea şi planificarea etapelor;
g) perspective potenţiale de difuzare şi valorificare a rezultatelor;
h) acordarea anterioarã de granturi (în ţara sau strãinãtate) şi rezultatele obţinute în cadrul acestora;
i) posibilitãţile de sustinere financiarã din surse multiple (inclusiv surse externe, utilizatori potenţiali direct interesaţi etc.).
(2) Ierarhizarea şi ponderea diferitelor criterii intra în atribuţiile fiecãrui organism pentru granturi, în funcţie de specificul propunerii.

CAP. 3
Comisiile de evaluare a cererilor de granturi şi de avizare a lucrãrilor derulate în cadrul temelor de cercetare pentru care s-au acordat granturi

ART. 10
(1) Comisiile de evaluare a cererilor de granturi şi cele de avizare a lucrãrilor pentru care s-au acordat granturi sînt formate din specialişti de valoare din domeniile ştiinţifice şi tehnologice în care îşi desfãşoarã activitatea.
(2) Fiecare organism pentru granturi va organiza comisii de evaluare şi de avizare în domeniile sau ariile tematice pentru care s-au formulat cereri de grant.
(3) Componenta comisiilor de evaluare şi de avizare va fi aprobatã de conducerea organismului central cu rol de coordonare în domeniul cercetãrii-dezvoltãrii, corespunzãtor.
(4) Pentru acelaşi domeniu sau arie tematica, comisia de evaluare a cererilor de granturi şi comisia de avizare a lucrãrilor pentru care s-au acordat granturi pot avea aceeaşi componenta, asigurind continuitatea în urmãrirea lucrãrilor respective.
(5) Componenta comisiilor de evaluare şi de avizare va fi stabilitã pe baza listelor de membri ai organismelor pentru granturi, a listelor de experţi pe domenii, de care dispun organismele pentru granturi, precum şi pe baza altor propuneri de specialişti din ţara şi strãinãtate, fãcute de organismele centrale cu rol de coordonare în domeniul cercetãrii-dezvoltãrii.
(6) În cazul în care comisiile de evaluare primesc cereri de granturi din partea unor membri, modalitatea de discutare a acestora se va stabili în funcţie de reglementãrile fiecãrui organism pentru granturi privind situaţiile de conflict de interese.
(7) Remunerarea membrilor comisiilor de evaluare şi de avizare pentru activitatea depusa se va face ca şi pentru cei în calitate de colaboratori, în condiţiile prevãzute pentru funcţionarea Colegiului consultativ, conform <>art. 7 alin. (3) din Ordonanta Guvernului nr. 25/1995 , aprobatã şi modificatã prin <>Legea nr. 51/1996 .

CAP. 4
Procesul de evaluare şi de selecţie a cererilor de granturi

ART. 11
(1) Calendarul acţiunilor desfãşurate în cadrul fiecãrei sesiuni de evaluare a cererilor de granturi cuprinde urmãtoarele etape:
(i) primirea de cãtre secretariatele comisiilor de evaluare a cererilor de grant, completate conform formularelor agreate de organismele centrale finanţatoare;
(ii) evaluarea şi selecţia propunerilor de cãtre comisiile de evaluare, conform procedurilor menţionate la alin. (2);
(iii) definitivarea deciziei asupra rezultatelor competitiei, la nivelul organismelor pentru granturi;
(iv) avizarea rezultatelor competitiei şi aprobarea deschiderii finanţãrii de cãtre conducerea organismelor centrale cu rol de coordonare în domeniul cercetãrii-dezvoltãrii sau de cãtre persoanele delegate de conducerea organismelor cu rol de coordonare în domeniul cercetãrii-dezvoltãrii;
(v) publicarea rezultatelor şi comunicarea acestora cãtre solicitantii de granturi.
(2) În procesul de evaluare şi de selecţie a cererilor de granturi, comisiile de evaluare aplica urmãtoarele proceduri:
(i) stabilirea, în funcţie de nivelul fondurilor existente, a limitei maxime a valorii unui grant;
(ii) stabilirea modului de analiza şi a grilei de apreciere a cererilor de grant pe baza criteriilor generale de evaluare (calificative, note etc.);
(iii) stabilirea structurii fisei de evaluare pe care o completeazã experţii evaluatori;
(iv) organismele pentru granturi se vor informa reciproc asupra cererilor de granturi primite;
(v) evaluarea şi aprecierea fiecãrei cereri de grant de cãtre cel puţin doi experţi din cadrul comisiilor respective, care utilizeazã fise de evaluare proprii şi recomanda finanţarea integrala sau parţialã şi sub semnatura;
(vi) discutarea cererilor în plenul comisiilor de evaluare: soluţionarea decalajelor de apreciere şi a recomandãrilor diferite de finanţare, pentru aceeaşi cerere;
(vii) elaborarea listei ordonate a cererilor selectate şi a celor respinse, în funcţie de punctajul obţinut la evaluare;
(viii) elaborarea raportului final de evaluare de cãtre preşedintele comisiei de evaluare;
(ix) înaintarea listei cererilor selectate şi a celor respinse şi a raportului final de evaluare cãtre organismul pentru granturi care a organizat comisia de evaluare respectiva.
(3) Organismele pentru granturi vor analiza listele separate de cereri admise şi respinse, provenite de la comisiile de evaluare, şi vor definitiva o lista unica a cererilor admise pe domenii, cu recomandarea de finanţare integrala sau parţialã, care va fi înaintatã spre avizare conducerii organismelor centrale cu rol de coordonare în domeniul cercetãrii-dezvoltãrii.
(4) Compartimentele specializate pentru granturi din cadrul organismelor centrale (pentru Ministerul Cercetãrii şi Tehnologiei - Comisia pentru granturi, iar pentru Ministerul Învãţãmîntului şi Academia Romana - Consiliul Naţional al Cercetãrii Ştiinţifice Universitare, respectiv Consiliul pentru granturi al Academiei Romane) vor asigura:
a) publicarea listei granturilor acordate;
b) comunicarea, în scris, cãtre solicitanti a rezultatelor obţinute în urma evaluãrilor, inclusiv a aprecierilor experţilor evaluatori.
(5) Contractarea lucrãrilor selectate se va face pe baza listei cererilor admise, în limita fondurilor disponibile pentru granturi, de cãtre compartimentele specializate din cadrul organismelor centrale cu rol de coordonare în domeniul cercetãrii-dezvoltãrii.

CAP. 5
Evaluarea şi avizarea lucrãrilor efectuate pe parcursul temelor de cercetare pentru care s-au acordat granturi

ART. 12
(1) Evaluarea şi avizarea lucrãrilor efectuate şi a rezultatelor obţinute pe parcursul desfãşurãrii temelor de cercetare pentru care s-au acordat granturi se efectueazã de cãtre comisiile de avizare alcãtuite în acest scop, la termene liber-convenite de acestea, dar de cel puţin doua ori pe an.
(2) Procesul-verbal încheiat la fiecare întrunire a comisiei de avizare se va depune la dosarul grantului.
(3) Conform cu structura pe etape prevãzutã în cadrul temelor de cercetare, comisiile de avizare vor evalua:
a) stadiul atins în derularea temei de cercetare, în raport cu obiectivele prevãzute iniţial;
b) valoarea şi nivelul ştiinţific al rezultatelor obţinute pînã la stadiul respectiv;
c) mãsura în care rezultatele au fost difuzate (articole, cãrţi, comunicãri la simpozioane);
d) modul de utilizare a fondurilor pînã la stadiul respectiv.
(4) În urma evaluãrii etapelor intermediare de realizare a temei de cercetare, comisiile de avizare pot propune ordonatorului principal de credite:
a) continuarea finanţãrii în condiţiile prevãzute iniţial;
b) modificarea (creşterea sau reducerea) cuantumului sau frecvenţei transelor de finanţare;
c) sistarea finanţãrii în situaţiile în care lucrãrile de cercetare ştiinţificã nu mai pot continua din motive întemeiate, constatate de instituţiile prevãzute la art. 3 alin. (2) din prezentul regulament;
d) sistarea finanţãrii şi restituirea sumelor primite, precum şi suportarea, potrivit legii, a prejudiciilor aduse, în cazul nerespectãrii obligaţiilor din contractul de grant.
(5) La finalizarea grantului, realizatorul va depune un raport general asupra derulãrii temei de cercetare, care va cuprinde:
a) contribuţia ştiinţificã şi rezultatele obţinute (inclusiv documentaţia elaborata);
b) nivelul şi aria de impact al rezultatelor (comparata cu abordari similare pe plan intern şi extern, principalele modalitãţi de difuzare, impactul în lumea ştiinţificã şi impactul economic previzibil);
c) perspectivele de extindere şi continuare a cercetãrilor;
d) precizarea modului de utilizare a fondurilor.
(6) În cazul acţiunilor susţinute prin granturi, raportul general depus la finalizarea acestora va prezenta:
a) modul de derulare a acţiunii;
b) estimarea efectelor ulterioare derulãrii acţiunii;
c) precizarea modului de utilizare a fondurilor.
(7) La etapa finala a grantului, comisiile de avizare vor examina raportul general şi vor evalua, în mod special, rezultatele efectiv obţinute, comparativ cu prevederile iniţiale (inclusiv obţinerea titlului de doctor, obţinerea de brevete etc.).
(8) Propunerile comisiilor de avizare, fãcute cãtre organismul central coordonator, la nivelul etapelor intermediare sau finale, devin operante prin clauze specifice prevãzute prin contractul de grant.

CAP.6
Finanţarea lucrãrilor efectuate pe parcursul temelor de cercetare pentru care s-au acordat granturi

ART. 13
(1) Prin prevederile contractuale se vor stabili:
a) modalitatea de finanţare a grantului;
b) procedurile de punere în aplicare a recomandãrilor comisiilor de avizare, conform art. 12 alin. (4) din prezentul regulament.
(2) În cazul Ministerului Învãţãmîntului, vor fi elaborate contracte-cadru cu instituţiile în care se desfãşoarã activitãţi de cercetare ştiinţificã finanţatã prin granturi, cu anexe cuprinzînd granturile acordate.
(3) În scopul asigurãrii continuitãţii finanţãrii activitãţilor de cercetare-dezvoltare se pot acorda sume în avans de pînã la 30% din valoarea trimestriala a contractelor de cercetare-dezvoltare.
ART. 14
Pentru anul 1996, ordonatorii principali de credite vor vira creditele bugetare aprobate, aferente granturilor de cercetare ştiinţificã, de la titlul "Cheltuieli materiale şi servicii" la titlul "Transferuri".

-------------------------




Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016