Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   HOTARIRE nr. 531 din 4 septembrie 1992  privind realizarea unor masuri de aparare civila    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

HOTARIRE nr. 531 din 4 septembrie 1992 privind realizarea unor masuri de aparare civila

EMITENT: GUVERN
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL Nr. 233 DIN 22/9 /92
În temeiul prevederilor Constituţiei României, al Legii nr. 2/1978 privind apãrarea civilã în România, al Legii administraţiei publice locale nr. 69/1991 şi al Decretului nr. 430/1978 privind unele mãsuri pentru apãrarea civilã,
Guvernul României hotãrãşte:
ART. 1
Autoritãţile administraţiei publice centrale şi locale, instituţiile publice şi agenţii economici, indiferent de forma de proprietate, sînt obligaţi, potrivit legii, sa asigure protecţia populaţiei şi a bunurilor materiale în caz de calamitati şi catastrofe sau pe timp de rãzboi.
ART. 2
La ministere şi la celelalte autoritãţi ale administraţiei publice centrale şi locale (judeţe, municipii şi sectoarele municipiului Bucureşti) se organizeazã state majore, comisii de specialitate şi formaţii de apãrare civilã. La oraşe, comune, instituţii publice şi agenţi economici, indiferent de forma de proprietate, se organizeazã state majore şi formaţii de apãrare civilã.
ART. 3
Miniştrii, şefii celorlalte autoritãţi ale administraţiei publice centrale, prefectii, primãrii, directorii şi, respectiv, asimilaţii acestora din instituţii publice şi agenţi economici sînt şefi ai apãrãrii civile din aceste autoritãţi şi unitãţi avînd ca organe de specialitate state majore de apãrare civilã.
Statul major de apãrare civilã de la judeţ, municipiul Bucureşti şi sectorul agricol Ilfov este serviciul public descentralizat al Ministerului Apãrãrii Naţionale din unitãţile administrativ-teritoriale respective. Organizarea, funcţionarea, precum şi structura acestui serviciu public se dispune de ministrul apãrãrii naţionale, care este şeful apãrãrii civile în România potrivit art. 7 din Legea nr. 2/1978. Şeful apãrãrii civile în România, cu acordul prefectului, care este şeful apãrãrii civile din judeţ (municipiul Bucureşti şi sectorul agricol Ilfov), numeşte şeful statului major de apãrare civilã judeţean (al municipiului Bucureşti).
Statul major de apãrare civilã din localitãţi, instituţii publice şi agenţi economici este aparatul de lucru al şefului apãrãrii civile, iar pe linie de specialitate se subordoneazã statului major de apãrare civilã judeţean (al municipiului Bucureşti).
Şefii apãrãrii civile de la judeţe, respectiv prefectii, şi din localitãţi, respectiv primãrii, coordoneazã realizarea mãsurilor de apãrare civilã şi la instituţiile publice şi agenţii economici din competenta administrativ-teritorialã.
ART. 4
La ministere, la celelalte autoritãţi ale administraţiei publice centrale, municipii, oraşe, instituţii publice şi agenţi economici cu peste 1.000 de salariaţi, precum şi la deţinãtorii de surse potenţiale de risc nuclear, chimic sau biologic se prevãd în statele de funcţii ale acestora şi se încadreazã şefi de state majore de apãrare civilã şi, dupã caz, şi alt personal tehnic de specialitate, cu acordul Inspectoratului General al Apãrãrii Civile, statelor majore de apãrare civilã judeţene şi al municipiului Bucureşti.
La comune, instituţii publice şi agenţi economici necuprinsi la alineatul de mai sus, funcţia de şef de stat major de apãrare civilã se asigura prin cumul de funcţii.
ART. 5
În scopul asigurãrii protecţiei populaţiei, toate autoritãţile administraţiei publice centrale şi locale, instituţiile publice şi agenţii economici, indiferent de forma de proprietate, precum şi proprietarii de imobile, sînt obligaţi ca, la construcţia unei noi clãdiri, sa prevadã adaposturi de apãrare civilã. Cheltuielile pentru aceste lucrãri se suporta de cãtre proprietarii respectivi. La eliberarea autorizaţiei de construcţie se va obţine obligatoriu şi avizul organelor militare de apãrare civilã.
ART. 6
Pregãtirea populaţiei şi salariaţilor pentru apãrarea civilã se executa pe categorii de personal prin aplicaţii, alarmari publice, exercitii, convocãri, cursuri cu scoatere din producţie şi alte forme, potrivit instrucţiunilor elaborate de Ministerul Apãrãrii Naţionale.
Pregãtirea salariaţilor încadraţi în apãrarea civilã se desfãşoarã în timpul sau, dupã caz, în afarã programului de lucru.
ART. 7
Pe timpul pregãtirii de apãrare civilã cu scoatere din producţie, participanţii primesc salariul şi drepturile bãneşti de transport şi cazare de la instituţiile publice şi agenţii economici la care sînt încadraţi, conform legislaţiei în vigoare şi a prevederilor contractului colectiv de munca.
ART. 8
Autoritãţilor administraţiei publice centrale şi locale, instituţiile publice şi agenţii economici, indiferent de forma de proprietate, sînt obligaţi sa asigure inzestrarea formatiilor de apãrare civilã, mijloacele materiale şi financiare necesare menţinerii în stare operativã şi întreţinerii punctelor de comanda, adaposturilor, sistemelor de înştiinţare-alarmare şi a celorlalte mijloace de apãrare civilã proprii, precum şi de la unitãţile subordonate.
ART. 9
Inzestrarea cu tehnica şi materiale a formatiilor de apãrare civilã şi a populaţiei în timp de pace şi rãzboi se asigura potrivit normelor elaborate de Ministerul Apãrãrii Naţionale.
Pentru asigurarea cu tehnica şi materiale specifice apãrãrii civile, Ministerul Apãrãrii Naţionale avizeazã planurile de aprovizionare anuale ale ministerelor, celorlalte autoritãţi ale administraţiei publice centrale şi locale, agenţilor economici şi instituţiilor publice. Contractarea, aprovizionarea şi plata acestor bunuri se realizeazã de cãtre beneficiari, iar la judeţe şi localitãţi, de cãtre consiliile judeţene şi locale.
ART. 10
Fondurile bãneşti necesare desfãşurãrii activitãţilor de apãrare civilã se asigura astfel:
a) pentru autoritãţile administraţiei publice centrale şi locale de la bugetul de stat şi, respectiv, local, în limita sumelor aprobate;
b) pentru instituţiile publice şi agenţii economici, indiferent de forma de proprietate, prin bugetele proprii.
ART. 11
Atribuţiile specifice unor ministere şi autoritãţi ale administraţiei publice centrale:
a) Oficiul Central de Stat pentru Probleme Speciale urmãreşte modul de realizare a lucrãrilor din programul de investiţii pentru protecţia populaţiei şi bunurilor materiale, precum şi a mãsurilor de asigurare tehnico-materialã a activitãţilor de apãrare civilã;
b) Ministerul Industriei stabileşte mãsurile de prevenire a accidentelor chimice, nucleare sau biologice, gradul de pericol pentru salariaţi, populaţie şi animale, precum şi modul de intervenţie şi protecţie în aceste situaţii;
c) Regia Autonomã de Electricitate "Renel" asigura înştiinţarea autoritãţilor publice, alarmarea populaţiei şi stabileşte modul de protecţie şi intervenţie în zonele inundabile, în aval de construcţiile hidrotehnice.
Întocmeşte planurile de protecţie şi intervenţie la centralele nuclearo-electrice şi asigura aplicarea mãsurilor de securitate şi prevenire a accidentelor nucleare;
d) Ministerul Transporturilor asigura evacuarea populaţiei şi bunurilor materiale în caz de calamitati, catastrofe şi de rãzboi; stabileşte mãsuri de protecţie colectivã a cãlãtorilor aflaţi în mijloacele de transport în comun, staţii de cale feratã, metrou, autogãri, aeroporturi şi porturi;
e) Ministerul lucrãrilor Publice şi Amenajãrii Teritoriului coordoneazã activitatea de realizare a lucrãrilor de apãrare civilã la agenţii economici din domeniul sau de activitate şi participarea acestora la salvarea victimelor în caz de calamitati, catastrofe sau de rãzboi;
f) Ministerul Comunicaţiilor asigura stabilitatea telecomunicatiilor în caz de calamitati, catastrofe sau de rãzboi, precum şi legãturile necesare pentru realizarea mãsurilor de apãrare civilã;
g) Ministerul Mediului executa supravegherea meteorologica, hidrologica, de contaminare radioactiva, chimica şi biologica a factorilor de mediu; stabileşte zonele de risc în caz de inundatii şi alte evenimente hidrotehnice şi meteorologice periculoase, asigura înştiinţarea organelor de apãrare civilã locale şi Inspectoratul General al Apãrãrii Civile şi alarmarea populaţiei în aval de baraje sau alte lucrãri hidrotehnice, care nu intra în administrarea Regiei Autonome de Electricitate "Renel".
Stabileşte metode şi procedee de decontaminare a apei şi altor factori de mediu, precum şi norme admise pentru întrebuinţarea apei contaminate.
ART. 12
Atribuţiile specifice autoritãţilor administraţiei publice locale:
A. Consiliul Local:
a) aproba structura organizatoricã de apãrare civilã din localitate;
b) aproba fondurile destinate pentru apãrarea civilã cuprinse în proiectul bugetului local;
c) aproba modul de înştiinţare şi alarmare de apãrare civilã în localitate cît şi mãsurile de protecţie individualã şi colectivã a populaţiei, colectivitãţilor de animale şi a bunurilor materiale;
d) aproba mãsurile ce se propun de şeful apãrãrii civile pentru înlãturarea urmãrilor calamitãţilor, catastrofelor sau atacurilor din aer;
e) hotãrãşte participarea populaţiei din localitate la acţiuni de protecţie şi intervenţie şi stabileşte mãsuri de interdicţie a circulaţiei şi iluminatului.
B. Primarul:
a) este şeful apãrãrii civile şi conduce prin statele majore subordonate activitatea de apãrare civilã pe plan local;
b) propune spre aprobare consiliului local structura organizatoricã de apãrare civilã din localitate;
c) numeşte în funcţie, cu avizul organului militar de apãrare civilã judeţean (municipiului Bucureşti şi sectorul agricol Ilfov), pe şeful statului major de apãrare civilã din localitate; stabileşte sediul statului major şi locul punctului de comanda;
d) prevede şi asigura în proiectul bugetului local fondurile necesare realizãrii lucrãrilor de investiţii, dotãrii punctelor de comanda şi adaposturilor, inzestrarii cu tehnica şi materiale a formatiilor de apãrare civilã, precum şi realizãrii celorlalte mãsuri de apãrare civilã;
e) aproba planurile de pregãtire a formatiilor de apãrare civilã şi propune consiliului local mãsuri pentru buna funcţionare a sistemului de înştiinţare şi alarmare, întreţinerea fondului de adãpostire şi materialelor de apãrare civilã;
f) conduce activitatea de prevenire şi inlaturare a urmãrilor calamitãţilor şi catastrofelor, cît şi a atacurilor din aer, în care scop aproba alarmarea şi intervenţia formatiilor de apãrare civilã şi, la nevoie, a populaţiei;
g) ia mãsuri de interzicere a unor activitãţi în instituţiile publice şi la agenţii economici, indiferent de forma de proprietate, care pot provoca pericole pentru viata şi sãnãtatea oamenilor;
h) participa la convocãri de pregãtire, exercitii, aplicaţii şi la alte activitãţi organizate de organele militare ale apãrãrii civile;
i) urmãreşte aducerea la îndeplinire în mod corect a mãsurilor de apãrare civilã stabilite de consiliul judeţean sau local.
C. Consiliul judeţean:
a) adopta proiectul de buget pentru nevoile de apãrare civilã;
b) aproba lista lucrãrilor de investiţii pentru apãrarea civilã, dotarea punctelor de comanda şi adaposturilor, planul de inzestrare cu tehnica şi materiale a formatiilor de apãrare civilã, cheltuielile pentru alte mãsuri de apãrare civilã şi asigura fondurile necesare acestora în bugetul judeţului (municipiului Bucureşti şi sectorului agricol Ilfov);
c) stabileşte orientãri generale privind îmbunãtãţirea sistemului de înştiinţare şi alarmare, dezvoltarea fondului de adãpostire şi a bazei materiale de apãrare civilã;
d) gestioneazã, depoziteaza, întreţine şi conserva, prin organele de specialitate tehnica, aparatura şi materialele de apãrare civilã din judeţ;
e) pune la dispoziţia statelor majore şi formatiilor de apãrare civilã judeţene (al municipiului Bucureşti şi sectorului agricol Ilfov) aparatura şi materialele de apãrare civilã pentru instrucţie şi intervenţie;
f) organizeazã şi asigura paza, prevenirea incendiilor şi securitatea depozitelor de materiale şi punctelor de comanda judeţene (al municipiului Bucureşti şi sectoarelor acestuia); ia mãsuri de mascare a punctelor de comanda.
D. Preşedintele consiliului judeţean:
a) prezintã spre aprobare consiliului judeţean proiectul de buget pentru nevoi de apãrare civilã;
b) asigura condiţiile pentru aplicarea legilor şi executarea hotãrîrilor care privesc activitatea de apãrare civilã;
c) aproba numirea şi eliberarea din funcţie a personalului din consiliul judeţean care se ocupa de depozitarea materialelor de apãrare civilã, întreţinerea punctelor de comanda şi paza acestora;
d) aproba comisia pentru executarea inventarierii, declasarii şi casãrii bunurilor de apãrare civilã din judeţ (municipiul Bucureşti şi sectorul agricol Ilfov).
E. Prefectul:
a) este şeful apãrãrii civile în judeţ. În acest scop urmãreşte respectarea legii apãrãrii civile, prin organele de specialitate, statele majore de apãrare civilã judeţene (al municipiului Bucureşti) la nivelul consiliului judeţean, consiliilor locale, instituţiilor publice şi agenţilor economici indiferent de forma de proprietate;
b) urmãreşte aducerea la îndeplinire în mod corect a mãsurilor de apãrare civilã, stabilite prin lege, de cãtre consiliile judeţene, consiliile locale, primari, instituţiile publice şi agenţii economici;
c) aproba schema de apãrare civilã a judeţului, planurile anuale cu principalele activitãţi, planurile de apãrare civilã, planurile de intervenţie pentru calamitati şi catastrofe, planurile de evacuare, planurile de pregãtire pentru apãrarea civilã şi alte documente elaborate de statul major de apãrare civilã judeţean (al municipiului Bucureşti şi sectorului agricol Ilfov), cuprinse în programul principalelor lucrãri şi activitãţi din unitãţile administrativ-teritoriale respective;
d) aproba conceptia şi executarea de aplicaţii, exercitii, alarmari publice şi alte activitãţi de instruire conduse de statul major de apãrare civilã judeţean (al municipiului Bucureşti şi sectorului agricol Ilfov);
e) primeşte rapoarte şi propuneri rezultate în urma controalelor executate de statul major de apãrare civilã judeţean (al municipiului Bucureşti şi sectorului agricol Ilfov) la localitãţi, instituţii publice şi agenţi economici;
f) participa la convocãri de pregãtire, alarmari, exercitii, aplicaţii şi alte activitãţi de apãrare civilã organizate la nivelul judeţului (municipiului Bucureşti şi sectorului agricol Ilfov);
g) conduce nemijlocit acţiunile de inlaturare a urmãrilor calamitãţilor , catastrofelor sau atacurilor din aer;
h) prezintã comisiei administrative a judeţului, respectiv, a municipiului Bucureşti şi sectorului agricol Ilfov proiecte de hotãrîri cu privire la completarea sistemului de înştiinţare şi alarmare a populaţiei, a fondului de adãpostire, a bazei materiale şi a altor mãsuri de protecţie a populaţiei şi bunurilor materiale, pe baza propunerilor statului major de apãrare civilã al unitãţilor administrativ-teritoriale respective;
i) asigura, prin organele de specialitate, alarmarea, protecţia şi pregãtirea populaţiei din zonele de risc nuclear, chimic sau biologic sau în aval de barajele hidrotehnice;
j) ia mãsuri pentru asigurarea statelor majore judeţene (al municipiului Bucureşti şi sectorului agricol Ilfov) cu spaţii pentru puncte de comanda, sedii, sali de pregãtire şi depozite de materiale pentru apãrarea civilã;
k) analizeazã şi aproba propunerile înaintate la statul major de apãrare civilã judeţean (al municipiului Bucureşti şi sectorului agricol Ilfov), de cãtre organele de apãrare civilã din judeţ şi localitãţi în vederea elaborãrii unor prognoze pentru prevenirea şi intervenţia în cazul calamitãţilor şi catastrofelor;
l) aproba lista agenţilor economici şi instituţiilor publice din judeţ (municipiul Bucureşti şi sectorul agricol Ilfov), care organizeazã formaţii de apãrare civilã la nivelul unitãţilor administrativ-teritoriale respective.
ART. 13
Atribuţiile specifice instituţiilor publice şi agenţilor economici, indiferent de forma de proprietate sînt:
a) organizeazã şi asigura cu personal, tehnica şi materiale, statele majore şi formatiile de apãrare civilã. Asigura mãsurile necesare pentru înştiinţarea şi alarmarea organelor de conducere şi salariaţilor, precum şi intervenţia pentru limitarea şi înlãturarea urmãrilor calamitãţilor, catastrofelor şi atacurilor din aer;
b) realizeazã mãsurile de protecţie a salariaţilor şi bunurilor materiale în caz de calamitati, catastrofe şi de rãzboi şi pregãtirea acestora pe linie de apãrare civilã;
c) asigura spaţiile tehnice, mijloacele materiale şi financiare necesare activitãţilor de apãrare civilã.
ART. 14
Constituie contravenţii şi se sancţioneazã cu amenda de la 10.000 la 100.000 lei urmãtoarele fapte, dacã nu sînt sãvîrşite în astfel de condiţii încît, potrivit legii penale, sînt considerate infracţiuni:
a) refuzul de a organiza, inzestra şi instrui formatiile de apãrare civilã, precum şi de a participa la acţiuni de intervenţie;
b) neanuntarea autoritãţilor în drept despre producerea calamitãţilor sau catastrofelor; depãşirea valorilor admise de contaminare chimica, radioactiva sau biologica; deteriorarea factorilor de mediu; descoperirea muniţiilor rãmase neexplodate şi neasigurarea condiţiilor de asanare de cãtre unitãţile specializate;
c) folosirea mijloacelor şi sistemelor de transmisiuni-alarmare, a tehnicii, aparaturii şi materialelor de apãrare civilã în alte scopuri decît cele pentru care sînt destinate; deteriorarea şi neasigurarea menţinerii în permanenta stare de funcţionare a acestora;
d) neintretinerea mijloacelor de transmisiuni-alarmare, a spaţiilor de adãpostire şi a tehnicii destinate apãrãrii civile;
e) refuzul de a îndeplini mãsurile de prevenire şi protecţie a oamenilor, animalelor şi bunurilor materiale sau de a participa la pregãtirea de apãrare civilã;
f) neintocmirea documentelor operative, de planificare, organizare, inzestrare şi conducere, specifice apãrãrii civile.
ART. 15
Contravenţiile prevãzute la art. 14 se constata şi se sancţioneazã, potrivit legii, de împuterniciţi ai Inspectoratului General al Apãrãrii Civile.
Impotriva procesului-verbal de constatare a contravenţiilor se poate face plîngere, în termen de 15 zile de la data comunicãrii, la prefect sau, dupã caz, Inspectoratului General al Apãrãrii Civile.
ART. 16
Ministerul Apãrãrii Naţionale va asigura punerea în aplicare a prezentei hotãrîri.
PRIM-MINISTRU

THEODOR STOLOJAN



Contrasemneazã:

---------------

Ministrul apãrãrii naţionale,

Niculae Spiroiu



Ministrul industriei,

Dan Constantinescu



p. Ministrul lucrãrilor publice şi

amenajãrii teritoriului,

Victor Dumitrache



Ministrul comunicaţiilor,

Andrei Chirica



Ministrul mediului,

Marcian Bleahu



Ministrul economiei şi finanţelor,

George Danielescu



Ministrul bugetului, veniturilor statului

şi controlului financiar,

Florian Bercea

------------------------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016