Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   HOTARIRE nr. 52 din 18 ianuarie 1991  privind impozitul pe salarii    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

HOTARIRE nr. 52 din 18 ianuarie 1991 privind impozitul pe salarii

EMITENT: GUVERN
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL 15 DIN 23/1 /91


În temeiul prevederilor Legii nr. 36 din 7 decembrie 1990 privind autorizarea guvernului de a stabili sau modifica taxe şi impozite,
Guvernul României hotãrãşte:
ART. 1
Persoanele fizice romane sau strãine care realizeazã pe teritoriul României venituri sub forma de salarii şi alte drepturi salariale sînt supuse impozitului potrivit prevederilor prezentei hotãrîri.
Se considera salarii realizate pe teritoriul României salariile în bani şi în natura primite de salariaţi de la agenţii economici, instituţiile publice sau de la persoanele fizice, dupã caz, care au domiciliul sau sediul pe teritoriul României, precum şi salariile primite din strãinãtate de persoanele care îşi desfãşoarã activitatea în România.
ART. 2
Venitul lunar impozabil cuprinde totalitatea sumelor primite în cursul unei luni, indiferent de perioada la care se referã, realizate din:
a) salariile de orice fel;
b) sporurile pentru condiţii deosebite de munca, pentru munca în timpul nopţii, de şantier, de vechime şi alte sporuri;
c) indemnizaţiile de conducere şi orice alte indemnizaţii;
d) sumele plãtite salariaţilor sub forma de indexare sau compensare ca urmare a liberalizarii preţurilor şi tarifelor;
e) stimulentele din fondul de participare la profituri, recompensele şi premiile de orice fel;
f) sumele plãtite din fondul asigurãrilor sociale de stat în caz de incapacitate temporarã de munca şi de maternitate;
g) indemnizaţiile plãtite pentru concediul legal de odihna;
h) orice alte cistiguri, în bani sau în natura, primite de salariaţi ca plata a muncii de la agenţii economici, instituţiile publice sau de la persoanele fizice, dupã caz, la care sînt angajaţi permanent.
Plãţile în natura se evalueaza, în vederea calculãrii impozitului pe salarii, la preţul cu care se comercializeazã produsele respective pe piata localitãţii unde îşi are sediul unitatea plãtitoare, la data plãţii salariului.
În toate cazurile plata impozitului pe salarii se face în bani.
ART. 3
Prin derogare de la prevederile articolului precedent, salariile şi diferenţele de salariu plãtite pe trecut, în baza unei sentinţe judecãtoreşti, ajutoarele pentru incapacitate temporarã de munca şi de maternitate, precum şi indemnizaţiile pentru concediul legal de odihna, se defalca în vederea impunerii, pe lunile la care se referã, cumulindu-se cu celelalte drepturi primite în lunile respective.
ART. 4
Se impun în aceleaşi condiţii ca şi salariile:
a) cistigurile salariaţilor zilieri sau temporari;
b) onorariile încasate de avocaţi prin barouri;
c) partea din fiecare recompensa pentru invenţii care depãşeşte 50.000 lei şi 25.000 lei pentru inovaţii. Impunerea se face prin defalcarea recompensei impozabile pe 12 luni, chiar dacã se referã la o perioada mai mare de un an;
d) sumele realizate de medici şi personalul sanitar de la policlinicile cu plata;
e) sumele obţinute din colaborãri de orice natura;
f) onorariile de expertiza.
ART. 5
Nu se cuprind în venitul lunar impozabil şi nu se impun:
a) sumele ce se plãtesc în baza dispoziţiilor legale pentru acoperirea cheltuielilor de deplasare sau transferare a salariaţilor în alta localitate, în interesul serviciului, precum şi indemnizaţiile ce se plãtesc la încadrarea în activitate;
b) preavizele de concediere şi ajutoarele acordate salariaţilor;
c) ajutoarele sociale, ajutoarele bãneşti acordate salariaţilor sau persoanelor care nu au calitatea de salariat, precum şi alocaţiile de întreţinere pentru minorii încredinţaţi sau dati în plasament familial;
d) pensiile de orice fel;
e) alocaţiile, indemnizaţiile şi orice alte sume acordate persoanelor cu copii, cu excepţia celor de art. 2 lit. f) din prezenta hotãrîre;
f) masa gratuita, alimentaţia antidot şi tainurile în natura acordate potrivit dispoziţiilor legale;
g) veniturile pentru care, potrivit legii, nu se datoreazã impozit pe salarii.
ART. 6
Sînt scutite de impozitul prevãzut de prezenta hotãrîre urmãtoarele categorii de persoane:
a) corespondenţii de presa strãini, pentru salariile pe care le primesc, sub condiţia reciprocitãţii;
b) elevii, studenţii şi doctoranzii, pentru burse;
c) inventatorii, pentru o parte de pînã la 50.000 lei şi inovatorii, pînã la 25.000 lei inclusiv, din recompensa acordatã pentru fiecare invenţie sau inovaţie;
d) invalizii de gradul I sau II, veteranii de rãzboi, precum şi persoanele handicapate ce se stabilesc de Ministerul Sãnãtãţii şi Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale pe baza actelor doveditoare, pentru veniturile realizate la locul permanent de munca;
e) urmaşii eroilor-martiri ai revoluţiei, rãniţii, precum şi pensionãrii de invaliditate care şi-au pierdut total sau parţial capacitatea de munca în lupta pentru victoria Revoluţiei din decembrie 1989;
f) militarii în termen, elevii şi studenţii militari, pentru drepturile bãneşti primite;
g) salariaţii, pentru veniturile de pînã la 2.000 lei lunar realizate la locul permanent de munca.
ART. 7
Impozitul pe salarii se calculeazã lunar, pe fiecare loc de munca, asupra totalitãţii venitului realizat în luna expiratã de cãtre fiecare salariat, pe baza urmãtoarelor cote:
-------------------------------------------------------------------------------

Venitul lunar impozabil - lei Impozitul lunar

-------------------------------------------------------------------------------

pînã la 500 lei 6%

501 - 600 lei 30 lei + 10% ptr. ceea ce depãşeşte 500 lei

601 - 700 lei 40 lei + 18% ,, ,, 600 lei

701 - 1200 lei 58 lei + 22% ,, ,, 700 lei

1201 - 2000 lei 168 lei + 23% ,, ,, 1200 lei

2001 - 3000 lei 352 lei + 24% ,, ,, 2000 lei

3001 - 5000 lei 592 lei + 25% ,, ,, 3000 lei

5001 - 7000 lei 1092 lei + 26% ,, ,, 5000 lei

7001 - 10000 lei 1612 lei + 28% ,, ,, 7000 lei

10001 - 15000 lei 2452 lei + 31% ,, ,, 10000 lei

15001 - 20000 lei 4002 lei + 35% ,, ,, 15000 lei

20001 - 25000 lei 5752 lei + 40% ,, ,, 20000 lei

peste 25000 lei 7752 lei + 45% ,, ,, 25000 lei

-------------------------------------------------------------------------------

În cazul cînd prin aplicarea acestor cote de impozit venitul lunar impozabil al unui salariat, realizat la locul permanent de munca, s-ar reduce sub 2.000 lei, impozitul se diminueazã, astfel încît sa se asigure realizarea acestui venit.
Fracţiunile de pînã la 49 de bani inclusiv, rezultate din calculul impozitului, se neglijeazã, iar fracţiunile de peste 50 de bani inclusiv se rotunjesc la 1 leu.
Sumele de natura salariilor, provenite din activitãţi desfãşurate în alte locuri de munca decît cel permanent, se impun separat pe fiecare loc de munca cu cotele şi în condiţiile prevãzute la primul alineat al acestui articol.
Prin hotãrîre a guvernului, tranşele de venit lunar impozabil vor putea fi modificate odatã cu indexarea salariilor. Indicii de indexare vor fi aprobaţi de guvern.
ART. 8
Impozitul pe salarii calculat în condiţiile prezentei hotãrîri se reduce cu 20% în cazul persoanelor cu unu sau mai mulţi copii. De asemenea, beneficiazã de aceasta reducere salariaţii care au avut unu sau mai mulţi copii nãscuţi şi înregistraţi, potrivit legii, decedati ulterior, precum şi sotii invalizilor de gradul I sau II pe timpul cît dureazã invaliditatea şi cãsãtoria. De aceasta reducere beneficiazã şi salariaţii fãrã copii, casatoriti cu persoane care au copii, pe timpul cît dureazã cãsãtoria, dacã la data încheierii acesteia copii erau în întreţinerea efectivã a unuia dintre soţi sau unul dintre aceştia platea pensie de întreţinere. Se considera persoane cu copii şi salariaţii cu copii înfiaţi spre creştere şi educare, în condiţiile legii.
Reducerea prevãzutã la alineatul precedent se acorda şi salariaţilor de pînã la 25 ani inclusiv, fãrã copii.
Reducerea impozitului cu 20% se acorda pe baza de cerere şi acte doveditoare, începînd cu luna urmãtoare aceleia în care salariaţii au devenit pãrinţi sau îndeplinesc una din condiţiile de aplicare a reducerii şi înceteazã începînd cu luna în care nu se mai îndeplinesc aceste condiţii.
ART. 9
Impozitul pe salarii se calculeazã de plãtitorii acestora şi se retine lunar din salariul cuvenit la a doua chenzina.
Pentru sumele din categoria celor prevãzute la art. 4 din prezenta hotãrîre, impozitul se calculeazã şi se retine le fiecare plata, prin cumulare cu sumele plãtite anterior în cursul aceleaşi luni de cãtre acelaşi plãtitor.
În situaţia în care plãtitorul are cont bancar, impozitul se vãrsa odatã cu ridicarea sumelor pentru plata celei de-a doua chenzine.
Bãncile sînt obligate sa verifice, cu ocazia ridicãrii sumelor pentru plata salariilor din ţara ori cãtre/sau din strãinãtate, reţinerea şi vãrsarea la bugetul administraţiei centrale de stat a impozitului pe salarii.
ART. 10
Impozitul pe salarii reţinut în plus se restituie salariaţilor respectivi de plãtitorul acestora în termen de 30 de zile de la data constatãrii plusului.
Restituirea sumelor reţinute în plus se face pe cel mult un an în urma de la data constatãrii.
Impozitul pe salarii nereţinut la timp sau în cuantumul legal se retine de plãtitorul venitului, de la salariaţii respectivi, pe cel mult un an în urma. Reţinerea se face în rate egale în cel mult şase luni de la data constatãrii.
În cazul în care impozitul pe salarii nereţinut la timp sau în cuantumul legal nu poate fi recuperat de la salariatul în cauza, acesta se suporta de plãtitorul salariului.
ART. 11
Agenţii economici, instituţiile publice şi persoanele fizice, dupã caz, care în exercitarea activitãţii folosesc salariaţi sînt obligaţi sa depunã semestrial la organul fiscal pe raza cãruia îşi au sediul sau domiciliul o dare de seama privind calcularea, reţinerea şi vãrsarea la bugetul administraţiei centrale de stat a impozitului pa salarii. Agenţii economici şi instituţiile publice cu profil special, definiţi potrivit legii, vor depune aceasta dare de seama la Ministerul Finanţelor.
ART. 12
Pentru nevãrsarea la termen a impozitului pe salarii se aplica o majorare de 0,05% pentru fiecare zi de intirziere, dar nu mai mult decît impozitul datorat.
ART. 13
Controlul privind calcularea, reţinerea şi vãrsarea impozitului pe salarii se efectueazã de organele fiscale la care plãtitorii de salarii sînt obligaţi sa depunã dãrile de seama privind calcularea, reţinerea şi vãrsarea impozitului pe salarii.
ART. 14
În situaţiile în care exista convenţii pentru evitarea dublei impuneri sau alte acorduri internaţionale la care România este parte, se aplica, cu privire la impozitul pe salarii, prevederile din acele convenţii sau acorduri.
ART. 15
Salariaţii care nu sînt multumiti de modul în care se aplica prevederile prezentei hotãrîri de cãtre agenţii economici, instituţiile publice sau persoanele fizice, dupã caz, la care sînt angajaţi, se pot adresa direct acestora, în termen de 30 de zile da la data reţinerii impozitului, în vederea reverificãrii şi clarificarii problemelor referitoare la determinarea venitului lunar impozabil şi a impozitului de plata.
ART. 16
Contestaţia la decizia data de agentul economic, instituţia publica sau persoana fizica, dupã caz, se depune de salariat, în termen de 30 de zile de la data deciziei, la Direcţia generalã a finanţelor publice pe raza cãreia îşi are sediul agentul economic, instituţia publica sau persoana fizica, dupã caz, şi se rezolva în cel mult 30 de zile de la înregistrare. Impotriva deciziei date de Direcţia generalã a finanţelor publice se poate face contestaţie la Ministerul Finanţelor, în termen de 30 de zile de la data primirii soluţiei, care în cel mult 40 de zile de la înregistrare este obligat sa o soluţioneze.
ART. 17
Contestaţiile privind impozitul pe salarii nu sînt supuse taxei de timbru.
ART. 18
Ministerul Finanţelor poate acorda, în cazuri temeinic justificate, eşalonãri şi aminari în plata impozitului pe salarii.
ART. 19
Constituie contravenţii urmãtoarele fapte dacã potrivit legii penale nu sînt infracţiuni:
a) refuzul de a pune la dispoziţia organelor fiscale documentele privind modul de calculare, reţinere şi vãrsare la bugetul administraţiei centrale de stat a impozitului pe salarii;
b) nedepunerea în termen de 15 zile de la încheierea semestrului a dãrii de seama privind calcularea, reţinerea şi vãrsarea impozitului pe salarii.
Contravenţia de la lit. a) se sancţioneazã cu amenda de la 5.000 la 10.000 lei, iar contravenţia de la lit. b) se sancţioneazã cu amenda de la 3.000 la 5.000 lei.
Constatarea contravenţiilor şi aplicarea sancţiunilor se fac de cãtre organele de specialitate din Ministerul Finanţelor şi din unitãţile teritoriale.
ART. 20
Contravenţiilor prevãzute la art. 19 li se plica dispoziţiile Legii nr. 32/ 1968 privind stabilirea şi sancţionarea contravenţiilor.
ART. 21
Prevederile prezentei hotãrîri se aplica începînd cu plata salariilor aferente lunii ianuarie 1991.
ART. 22
Ministerul Finanţelor va elabora norme metodologice privind tehnica de calcul al impozitului pe salarii, formularistica corespunzãtoare şi atribuţiile şi rãspunderile organelor fiscale privind aplicarea acestei hotãrîri.
ART. 23
Aplicarea prevederilor prezentei hotãrîri nu afecteazã salariile tarifare lunare nete stabilite, potrivit reglementãrilor legale, la data intrãrii în vigoare a acesteia.
În acest scop, Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale şi Ministerul Finanţelor vor transmite la ministere şi prefecturi şi vor publica în Monitorul Oficial, în termen de 5 zile, nivelul brut corespunzãtor actualelor salarii tarifare şi indemnizaţii de conducere nete.
ART. 24
Pentru asigurarea, de regula, a aceluiaşi cuantum net, adaosurile stabilite sub forma de procente din salariul tarifar se menţin la acelaşi nivel şi se vor aplica la salariile brute.
Adaosurile, primele şi indemnizaţiile care, potrivit legii, sînt stabilite în sume fixe nete se vor transforma în sume brute, prin majorarea acestora cu 30% .
ART. 25
Drepturile de salarizare acordate dupã intrarea în vigoare a prezentei hotãrîri se stabilesc în sume brute.
ART. 26
Drepturile privind indemnizaţiile acordate în cadrul asigurãrilor sociale de stat şi concediul plãtit pentru îngrijirea copiilor în virsta de pînã la un an se calculeazã, în continuare, pe baza cotelor stabilite, potrivit legii, aplicate la salariile brute care constituie baza de calcul.
De asemenea, pensiile de asigurãri sociale de stat, pensiile militare şi pensia suplimentarã se calculeazã, în continuare, pe baza cotelor existente, potrivit legii, la data aplicãrii prezentei hotãrîri.
În cazul în care, în perioada luatã în considerare la stabilirea pensiilor, sînt cuprinse atît salarii nete, cît şi salarii brute, baza de calcul a pensiilor o constituie media acestor salarii determinata potrivit legii.
ART. 27
Pentru stabilirea, potrivit legii, a alocaţiei de stat pentru copii, chiriilor pentru locuintele din fondul locativ de stat, a burselor pentru elevi şi studenţi, precum şi a contribuţiilor pãrinţilor pentru întreţinerea copiilor în crese şi grãdiniţe, se iau în considerare salariile tarifare nete, respectiv veniturile nete, determinate potrivit reglementãrilor în vigoare la data prezentei hotãrîri.
Drepturile şi obligaţiile prevãzute la alineatul precedent stabilite potrivit legii, pînã la intrarea în vigoare a prezentei hotãrîri, nu se modifica prin aplicarea acesteia.
ART. 28
Suma neta de 750 lei lunar acordatã începînd cu data de 1 noiembrie 1990 pentru indexarea salariilor ca urmare a liberalizarii preţurilor şi tarifelor se stabileşte în cuantum brut de 975 lei lunar.
ART. 29
Cota de 3% stabilitã, potrivit leii, pentru constituirea fondului pentru pensia suplimentarã, precum şi cota de 1% datoratã, potrivit legii, de cãtre salariaţi pentru constituirea fondului de şomaj, se aplica la noile salarii brute.
ART. 30
În vederea stabilirii indemnizaţiilor cuvenite pentru concediile legale de odihna, veniturile nete lunare primite de cãtre salariaţi anterior aplicãrii prezentei hotãrîri vor fi transformate în venituri brute pe baza calculatoarelor privind impozitul pe salarii utilizate pentru persoanele cu copii.
ART. 31
Pe data intrãrii în vigoare a prezentei hotãrîri îşi înceteazã aplicarea <>Legea nr. 1/1977 privind impozitul pe fondul total de retribuire al unitãţilor de stat, anexa nr. 2 la <>Decretul nr. 279/1983 privind reglementarea asistenţei medicale cu plata, <>art. 1 din Decretul nr. 409/1985 privind majorarea contribuţiei persoanelor fãrã copii, <>art. 1-7, 9 şi 10 din H.C.M. nr. 545/ 1970 privind reglementarea unor impozite pe veniturile populaţiei, precum şi orice alte dispoziţii contrare.
PRIM-MINISTRU

PETRE ROMAN









Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016