Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   HOTARIRE Nr. 51 din 5 februarie 1996  privind aprobarea Regulamentului de receptie a lucrarilor de montaj utilaje, echipamente, instalatii tehnologice si a punerii in functiune a capacitatilor de productie    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

HOTARIRE Nr. 51 din 5 februarie 1996 privind aprobarea Regulamentului de receptie a lucrarilor de montaj utilaje, echipamente, instalatii tehnologice si a punerii in functiune a capacitatilor de productie

EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL NR. 29 din 12 februarie 1996
Guvernul României hotãrãşte:

ART. 1
Se aproba Regulamentul de recepţie a lucrãrilor de montaj utilaje, echipamente, instalaţii tehnologice şi a punerii în funcţiune a capacitãţilor de producţie, prevãzut în anexa la prezenta hotãrîre.
ART. 2
Prezenta hotãrîre intra în vigoare în termen de 30 de zile de la publicarea ei în Monitorul Oficial al României.

PRIM-MINISTRU
NICOLAE VACAROIU

Contrasemneazã:
---------------
Ministrul industriilor,
Alexandru Stanescu

Ministru de stat, ministrul finanţelor,
Florin Georgescu

Ministrul lucrãrilor publice şi amenajãrii
teritoriului,
Marin Cristea

ANEXA 1

REGULAMENT
de recepţie a lucrãrilor de montaj utilaje, echipamente, instalaţii tehnologice şi a punerii în funcţiune a capacitãţilor de producţie

CAP. 1
Prevederi generale
ART. 1
Recepţia este actul prin care investitorul declara ca accepta sa preia lucrarea cu sau fãrã rezerve şi ca aceasta poate fi data în folosinta sau pusã în funcţiune. Prin actul de recepţie se certifica faptul ca executantul şi-a îndeplinit obligaţiile în conformitate cu autorizaţiile, avizele, prevederile contractului, ale documentaţiei de execuţie, precum şi cu reglementãrile tehnice aplicabile.
ART. 2
În înţelesul prezentului regulament, investitorul este persoana fizica sau juridicã care încheie contractul de executare a lucrãrilor de montaj utilaje, echipamente şi instalaţii tehnologice, urmãreşte îndeplinirea lui şi preia lucrarea.
Executantul este partea contractantã care realizeazã lucrarea sau reprezentantul legal al acestuia, dacã lucrarea este realizatã printr-o asociere.
ART. 3
Recepţia lucrãrilor de montaj utilaje, echipamente şi instalaţii tehnologice se efectueazã atît la lucrãri noi, cît la la intervenţiile în timp asupra lucrãrilor existente (reparaţii capitale, consolidãri, modificãri, extinderi, modernizãri, retehnologizari, mentineri de capacitãţi etc.), şi se realizeazã în urmãtoarele etape:
- recepţia la terminarea lucrãrilor;
- recepţia punerii în funcţiune a capacitãţilor de producţie, care se face la terminarea probelor tehnologice, şi verificarea existenţei condiţiilor pentru exploatarea normalã la intreaga capacitate a instalaţiilor şi utilajelor, astfel încît sa se asigure calitatea produselor şi realizarea indicatorilor tehnico-economici aprobaţi;
- recepţia finala la expirarea perioadei de garanţie, dacã este prevãzutã în contract;
- recepţia definitiva a obiectivelor de investiţii, care se face, la data convenitã prin contract, între investitor şi executant şi are drept scop confirmarea realizãrii performantelor tehnice proiectate.
Recepţia lucrãrilor de montaj utilaje şi instalaţii tehnologice se face concomitent sau dupã recepţia la terminarea lucrãrilor de construcţii şi instalaţii aferente acestora.
ART. 4
Pentru lucrãrile de montaj utilaje, echipamente şi instalaţii tehnologice, indiferent de sursa de finanţare şi forma de proprietate, receptiile se vor organiza de cãtre ordonatorii de credite sau proprietarii care, în sensul prezentului regulament, au calitatea de investitori.
ART. 5
Recepţia se poate face prin acordul pãrţilor sau, în cazul cînd pãrţile nu ajung la un acord pentru rezolvarea neintelegerilor ivite cu ocazia încheierii procesului-verbal de recepţie, ele se pot adresa instanţei judecãtoreşti competente.

CAP. 2
Recepţia la terminarea lucrãrilor
ART. 6
Executantul trebuie sa comunice investitorului data terminãrii tuturor lucrãrilor prevãzute în contract, printr-un document scris, confirmat de investitor. O copie de pe comunicare va fi transmisã, de cãtre executant, şi reprezentantului investitorului pe şantier.
ART. 7
Comisiile de recepţie se vor numi de cãtre investitor şi vor fi alcãtuite din cel puţin 5 membri. Dintre aceştia, vor face parte, obligatoriu, un reprezentant al investitorului şi un reprezentant al administraţiei publice locale pe teritoriul cãreia este situata investiţia, iar ceilalţi vor fi specialişti în domeniu.
Pentru lucrãrile de mare importanta definite astfel de cãtre consiliul interministerial sau de ordonatorul principal de credite, avînd în vedere gradul de risc sub aspectul siguranţei, destinaţia, modul de utilizare, complexitatea şi volumul lucrãrilor care fac obiectul recepţiei, comisiile de recepţie vor fi alcãtuite din cel puţin 7 membri, numãrul de specialişti fiind de minimum 5. Între aceşti specialişti, în funcţie de specificul şi importanta obiectivului de investiţii, trebuie sa se gãseascã şi reprezentanţi ai Ministerului Apelor, Pãdurilor şi Protecţiei Mediului, ai Ministerului lucrãrilor Publice şi Amenajãrii Teritoriului, ai ISCIR, INSEMEX Petrosani (pentru domeniul mineritului) etc. Dacã aceşti reprezentanţi nu sînt cuprinşi în componenta comisiei, la recepţie se vor prezenta avizele obţinute de la aceste organe abilitate.
ART. 8
Investitorul va organiza începerea recepţiei în maximum 15 zile calendaristice de la notificarea terminãrii lucrãrilor şi va comunica data stabilitã:
a) membrilor comisiei de recepţie;
b) executantului;
c) proiectantului.
Reprezentanţii executantului, proiectantului, furnizorilor de utilaje şi ai agenţilor economici, care au participat direct la realizarea obiectivului de investiţii, nu pot face parte din comisia de recepţie, aceştia avînd calitatea de invitaţi.
Pentru obiectivele militare stabilite prin ordin al ministrului apãrãrii naţionale, al ministrului de interne şi al directorului Serviciului Roman de Informaţii, comisia de recepţie se numeşte de cãtre organele proprii ale acestora.
ART. 9
Proiectantul, în calitate de autor al proiectului lucrãrii, va întocmi şi va prezenta în fata comisiei de recepţie punctul sau de vedere privind execuţia lucrãrii.
ART. 10
La recepţia obiectivelor de investiţii care reprezintã surse mari de risc, investitorii sînt obligaţi ca, în comisiile de recepţie, sa includã şi o persoana desemnatã de cãtre inspectiile teritoriale din cadrul Comandamentului trupelor de pompieri şi care va fi solicitatã în scris de cãtre investitor.
Numele persoanei desemnate de cãtre inspectiile teritoriale ale Comandamentului trupelor de pompieri va fi comunicat în scris investitorului în intervalul de timp de la primirea solicitãrii pînã la data întrunirii comisiei de recepţie.
Procesul-verbal de recepţie va consemna realizarea mãsurilor prevãzute în documentaţia de execuţie, din punct de vedere al prevenirii şi stingerii incendiilor, fãrã de care recepţia nu este acceptatã.
ART. 11
În cazul în care investitorul nu stabileşte, în urma comunicãrii primite, o data pentru recepţia lucrãrilor în termenul prevãzut la art. 8 sau dacã la data fixatã nu se prezintã în locul recepţiei direct sau prin împuternicit, executantul va reînnoi cererea pentru fixarea unei noi date de recepţie în condiţiile prevederilor art. 8.
Dacã nici pînã la expirarea acestui al doilea termen investitorul nu fixeazã recepţia sau dacã comisia de recepţie nu se prezintã la data fixatã, direct sau prin împuternicit legal, executantul va stabili un termen de recepţie în intervalul a 12 zile calendaristice de la expirarea celui de-al doilea termen. Executantul va comunica investitorului în timp util termenul pe care l-a fixat. Dacã investitorul, prin comisia de recepţie, nu se prezintã la termenul fixat şi nici nu a convenit cu executantul, înainte de termenul fixat de acesta, asupra unui alt termen pentru recepţie, executantul va modifica în scris investitorului ultimul termen de întrunire a comisiei de recepţie.
În notificare, executantul va preciza, totodatã, ca investitorul va rãspunde pentru acoperirea pagubelor produse prin neconvocarea comisiei de recepţie.
ART. 12
Comisia de recepţie se întruneşte la data, ora şi locul fixate, iar preşedintele acesteia, numit de investitor, stabileşte programul dupã care va fi facuta recepţia.
Comisia de recepţie poate funcţiona numai în prezenta a cel puţin 2/3 din membrii numiţi ai acesteia. Hotãrîrile comisiei se iau cu majoritatea simpla.
În cazul în care comisia nu se întruneşte în totalitatea ei, preşedintele poate fixa, pentru categoriile de lucrãri pentru care nu s-au prezentat membrii comisiei, un nou termen în vederea efectuãrii recepţiei la termen, ce nu va depãşi 4 zile lucrãtoare de la data fixatã iniţial.
În vederea desfãşurãrii în bune condiţii a recepţiei, investitorul are obligaţia de a pune la dispoziţia comisiei de recepţie documentaţia de execuţie, precum şi documentele şi explicaţiile care îi sînt necesare.
ART. 13
Comisia de recepţie examineazã:
a) respectarea prevederilor din autorizaţia de construire, precum şi avizele şi condiţiile de execuţie impuse de autoritãţile competente.
Examinarea se va face prin:
- cercetarea vizuala a lucrãrii;
- analiza documentelor conţinute în cartea tehnica a construcţiei sau a utilajului;
b) executarea lucrãrilor în conformitate cu prevederile contractului, ale documentaţiei de execuţie şi ale reglementãrilor specifice, cu respectarea exigenţelor esenţiale conform legii;
c) referatul de prezentare, întocmit de proiectant, cu privire la modul în care a fost executatã lucrarea. Investitorul va urmãri ca aceasta activitate sa fie cuprinsã în contractul de proiectare;
d) terminarea tuturor lucrãrilor prevãzute în contractul încheiat între investitor şi executant şi în documentaţia anexatã la contract.
În cazurile în care exista dubii asupra înscrisurilor din documentele cãrţii tehnice a construcţiei sau a utilajului, comisia poate cere expertize, alte documente, încercãri suplimentare, probe şi alte teste.
ART. 14
La terminarea examinãrii, comisia va consemna observaţiile şi concluziile în procesul-verbal de recepţie, model prezentat în anexa nr. 1 la regulament, şi îl va inainta în termen de 3 zile lucrãtoare investitorului împreunã cu recomandarea de admitere, sau sau fãrã obiecţii, a recepţiei, de amînare sau de respingere a ei.
ART. 15
Comisia de recepţie recomanda admiterea recepţiei, în cazul în care nu exista obiecţii sau cele consemnate nu sînt de natura sa afecteze utilizarea lucrãrii conform destinaţiei sale.
ART. 16
Comisia de recepţie recomanda amînarea recepţiei cînd:
- se constata lipsa sau neterminarea unor lucrãri ce afecteazã siguranta în exploatare a lucrãrilor din punct de vedere al exigenţelor esenţiale;
- lucrarea prezintã vicii a cãror remediere este de durata şi care, dacã nu ar fi facuta, ar diminua considerabil utilitatea ei;
- exista în mod justificat dubii cu privire la calitatea lucrãrilor şi este nevoie de încercãri de orice fel pentru a le clarifica;
- se constata lipsa sau neterminarea unor lucrãri ce afecteazã siguranta în exploatare a utilajului, echipamentului şi a instalaţiei tehnologice sau capacitatea de producţie prevãzutã;
- nu au fost respectate condiţiile cerute de cãtre organele de avizare abilitate în acest scop.
ART. 17
Comisia de recepţie recomanda respingerea recepţiei, dacã constata vicii care nu pot fi inlaturate şi care, prin natura lor, impiedica realizarea uneia sau a mai multor exigente esenţiale, caz în care se impun expertize, reproiectari, refaceri de lucrãri etc.
ART. 18
Absenta executantului de la recepţie nu constituie motiv pentru amînarea actului de recepţie. În cazul în care executantul nu se prezintã la recepţie, investitorul poate solicita asistenta pentru recepţie unui atestat, care sa consemneze, separat de procesul-verbal, starea de fapt constatatã.
ART. 19
Situaţiile de absenta a unor persoane sau delegaţii convocaţi vor fi consemnate în procesul-verbal de recepţie.
ART. 20
Preşedintele comisiei de recepţie va prezenta investitorului procesul-verbal de recepţie cu observaţiile participanţilor şi cu recomandarea comisiei. Pe baza procesului-verbal de recepţie, investitorul hotãrãşte admiterea, amînarea sau respingerea recepţiei şi notifica hotãrîrea sa, în interval de 3 zile lucrãtoare, executantului, împreunã cu un exemplar din procesul-verbal.
ART. 21
În cazul în care admiterea recepţiei se face cu obiecţii, în procesul-verbal de recepţie se vor indica în mod expres acele lipsuri care trebuie sa fie remediate. Termenele de remediere se vor conveni cu executantul, dar ele nu vor depãşi, de regula, 90 de zile calendaristice de la data recepţiei, dacã, datoritã condiţiilor climatice, nu trebuie fixat alt termen.
ART. 22
Dacã executantul nu-şi îndeplineşte obligaţiile prevãzute la art. 21, dupã trecerea termenului de remediere convenit, investitorul îl va soma în acest sens, iar dacã executantul nu da curs somaţiei, investitorul este în drept sa execute remedierile pe cheltuiala şi pe riscul executantului în culpa şi sa pretindã plata prejudiciului produs.
ART. 23
Refuzul executantului de a semna procesul-verbal de recepţie se consemneazã în cadrul acestuia.
ART. 24
Dupã executarea remedierilor, executantul va cere în scris investitorului anularea obiectiilor. Dacã, în decurs de 30 de zile calendaristice de la plata cererii executantului, investitorul nu anuleazã obiecţiile, se recurge la procedura de arbitraj, dacã ea a fost prevãzutã în contract şi, în cazul rãmînerii în dezacord, poate sa-l acţioneze la instanta judecãtoreascã competenta.
ART. 25
Data recepţiei este cea a încheierii, de cãtre comisia de recepţie, a procesului-verbal de recepţie a lucrãrilor, cu sau fãrã obiecţii.
ART. 26
Executantul are la dispoziţie 20 de zile calendaristice de la data primirii procesului-verbal de recepţie, amînare sau de respingere a recepţiei, pentru a contesta obiecţiile sau respingerea. Litigiul se rezolva prin arbitraj, dacã aceasta forma de conciliere a fost prevãzutã în contract, sau prin acţiune înaintatã la instanta judecãtoreascã competenta.
ART. 27
Investitorul preia lucrarea la data prevãzutã la art. 25, în afarã cazului în care recepţia este amînatã sau respinsã.
ART. 28
În cazul depãşirii de cãtre investitor a termenului de 30 de zile prevãzut la art. 24, fãrã a cãdea de comun acord cu executantul asupra prelungirii acestui termen, se apeleazã la conciliere, iar apoi la instanta judecãtoreascã.
ART. 29
Dupã acceptarea recepţiei de cãtre investitor, cu sau fãrã obiecţii, acesta nu mai poate emite alte solicitãri de remedieri de lucrãri, penalizãri, diminuari de valori şi alte asemenea, decît cele consemnate în procesul-verbal de recepţie. Fac excepţie viciile ascunse, descoperite în termenul stabilit, conform prevederilor contractuale referitoare la termenul de garanţie.
ART. 30
În cazul în care investitorul solicita preluarea unei pãrţi din lucrare înainte de terminarea întregii lucrãri prevãzute în contract, se va încheia un proces-verbal de predare-primire între executant şi investitor, în care se va consemna starea partii de lucrare în cauza, mãsurile de conservare, precum şi cele de protecţie reciprocã a desfãşurãrii activitãţii celor doua pãrţi. Toate riscurile şi pericolele pentru partea preluatã trec temporar asupra investitorului, cu excepţia viciilor ascunse şi a celor decurgind din executarea necorespunzãtoare.
Procesul-verbal de predare-primire încheiat în aceste condiţii nu este un proces-verbal de recepţie pentru partea de lucrare în cauza, dar investitorul poate cere înscrierea în procesul-verbal de recepţie, întocmit la terminarea lucrãrii în întregime, a viciilor pe care le-a constatat cu ocazia predãrii-primirii şi le-a consemnat în procesul-verbal respectiv. Pentru partea de lucrare preluatã de investitor, perioada de garanţie pentru viciile care nu ţin de siguranta lucrãrii începe de la data terminãrii remedierilor.

CAP. 3
Recepţia punerii în funcţiune
ART. 31
Executantul trebuie sa comunice investitorului data terminãrii tuturor lucrãrilor prevãzute în contract, printr-un document scris, confirmat de investitor.
ART. 32
Comisiile de recepţie pentru lucrãrile de montaj utilaje, instalaţii tehnologice şi puneri în funcţiune se vor numi de cãtre:
- investitorul cu capital privat;
- consiliile de administraţie ale agenţilor economici cu capital integral sau majoritar de stat, pentru investiţiile finanţate din fondurile proprii ale acestora sau din credite negarantate de stat;
- ordonatorii de credite pentru obiectivele de investiţii a cãror finanţare se asigura integral sau în completare de la bugetul de stat, bugetele locale, din bugetele fondurilor speciale, din credite externe contractate sau garantate de stat.
Comisiile de recepţie vor fi constituite din cel puţin 5 membri. Dintre aceştia, va face parte, obligatoriu, un reprezentant al investitorului, restul fiind specialişti.
ART. 33
Investitorul va organiza începerea recepţiei de punere în funcţiune (P.I.F.) în maximum 15 zile calendaristice de la data notificãrii terminãrii lucrãrilor şi va comunica data stabilitã:
a) membrilor comisiei de recepţie;
b) executantului;
c) proiectantului;
d) principalilor furnizori de utilaje şi echipamente aferente instalaţiilor tehnologice.
Reprezentanţii executantului şi ai proiectantului nu pot face parte din comisia de recepţie, aceştia avînd calitatea de invitaţi.
Pentru obiectivele militare stabilite prin ordin al ministrului apãrãrii naţionale, al ministrului de interne şi al directorului Serviciului Roman de Informaţii, comisia de recepţie se numeşte de cãtre organele proprii ale acestora.
ART. 34
Proiectantul, în calitate de autor al proiectului tehnologic, va întocmi şi prezenta în fata comisiei de recepţie punctul sau de vedere privind execuţia probelor de punere în funcţiune.
ART. 35
În cazul în care investitorul nu stabileşte, în urma comunicãrii primite, o data pentru recepţia lucrãrilor în termenul prevãzut la art. 33 sau dacã, la data fixatã, nu se prezintã la locul recepţiei, direct sau prin împuternicit, executantul va reînnoi cererea pentru fixarea unei noi date de recepţie într-un interval de 10-15 zile de la data primei convocãri.
Dacã nici la expirarea acestui al doilea termen, investitorul nu fixeazã un termen de recepţie, direct sau prin împuternicit legal, executantul va stabili un termen de recepţie în intervalul de 12 zile calendaristice de la expirarea celui de-al doilea termen. Executantul va comunica investitorului, în timp util, termenul pe care l-a fixat. Dacã investitorul, prin comisia de recepţie, nu se prezintã la termenul fixat şi nu a convenit cu executantul, înainte de termenul fixat de acesta, asupra unui alt termen pentru recepţie, executantul va notifica, în scris, investitorului ultimul termen de întrunire a comisiei de recepţie.
În notificare, executantul va preciza, totodatã, ca investitorul va rãspunde pentru acoperirea tuturor pagubelor produse prin neconvocarea comisiei de recepţie.
ART. 36
Comisia de recepţie se întruneşte la data, ora şi locul fixate, iar preşedintele acesteia, numit de investitor, stabileşte programul dupã care va fi facuta punerea în funcţiune.
Comisia de recepţie poate funcţiona numai în prezenta a cel puţin 2/3 dintre membrii numiţi ai acesteia. Hotãrîrile comisiei se iau cu majoritatea simpla.
În vederea desfãşurãrii în bune condiţii a punerii în funcţiune, investitorul are obligaţia de a pune la dispoziţia comisiei de recepţie documentaţia de execuţie, precum şi alte documente şi explicaţii ce-i sînt necesare.
ART. 37
Comisia de recepţie efectueazã verificarea realizãrii lucrãrilor de montaj utilaje, instalaţii tehnologice şi îndeplinirea tuturor condiţiilor pentru punerea în funcţiune a capacitãţilor de producţie. La recepţia punerii în funcţiune a capacitãţilor de producţie se verifica efectuarea prealabilã a probelor tehnologice, existenta condiţiilor pentru exploatarea normalã a instalaţiilor tehnologice, astfel încît sa se asigure calitatea produselor şi atingerea indicatorilor tehnico-economici aprobaţi.
Proiectantul va prezenta comisiei de recepţie un referat cu privire la modul în care a fost executatã lucrarea. Investitorul va urmãri ca aceasta activitate sa fie cuprinsã în contractul de proiectare.
Comisia de recepţie va urmãri aducerea la îndeplinire a prevederilor avizelor tuturor organelor de avizare abilitate în acest scop.
ART. 38
La terminarea tuturor verificãrilor, comisia va consemna observaţiile şi concluziile în procesul-verbal de recepţie a punerii în funcţiune (modelul prezentat în anexa nr. 2) pe care îl va inainta în termen de 3 zile lucrãtoare investitorului, împreunã cu recomandarea de admitere, cu sau fãrã obiecţii, a recepţiei, de amînare sau de respingere a ei.
ART. 39
Comisia de recepţie recomanda admiterea recepţiei în cazul în care nu exista obiecţii sau cele consemnate nu sînt de natura sa afecteze utilizarea lucrãrii conform destinaţiei sale.
ART. 40
Comisia de recepţie recomanda amînarea recepţiei cînd:
- se constata lipsa sau neterminarea unor lucrãri ce afecteazã capacitatea de producţie;
- exista în mod justificat dubii cu privire la calitatea lucrãrilor şi este nevoie de încercãri pentru a le clarifica;
- nu au fost respectate condiţiile prevãzute în avizele organelor de avizare în acest scop.
ART. 41
Comisia de recepţie recomanda respingerea recepţiei dacã se constata vicii care nu pot fi inlaturate şi care, prin natura lor, nu realizeazã una sau mai multe dintre exigenţele esenţiale refacerii de lucrãri etc.
ART. 42
Absenta executantului de la recepţie nu constituie motiv pentru amînarea şi/sau anularea actului de recepţie. În cazul în care executantul nu se prezintã la recepţie, investitorul poate solicita asistenta unor experţi tehnici neutri, la recepţie, care sa consemneze separat de procesul-verbal starea de fapt constatatã.
ART. 43
Situaţiile de absenta a unor persoane sau delegaţii convocate vor fi consemnate în procesul-verbal de recepţie.
ART. 44
Preşedintele comisiei de recepţie va prezenta investitorului procesul-verbal de recepţie cu observaţiile participanţilor şi cu recomandarea comisiei. Pe baza procesului-verbal de recepţie, investitorul hotãrãşte admiterea, amînarea sau respingerea recepţiei şi notifica hotãrîrea sa în interval de 3 zile lucrãtoare executantului, împreunã cu un exemplar din procesul-verbal.
ART. 45
În cazul în care admiterea recepţiei se face cu obiecţii, în procesul-verbal de recepţie se vor indica în mod expres acele lucrãri care trebuie sa fie remediate. Termenele de remediere se vor conveni cu executantul, dar ele nu vor depãşi de regula 90 de zile calendaristice de la data recepţiei. Dupã recepţia punerii în funcţiune pot fi continuate numai lucrãrile şi pot fi angajate numai cheltuielile din devizul general, precizate în procesul-verbal de recepţie, care nu au nici o influenta asupra functionarii normale a capacitãţii sau obiectivului.
ART. 46
Dacã executantul nu-şi îndeplineşte obligaţiile de la art. 45, dupã trecerea termenului de remediere convenit, investitorul îl va soma în acest sens, iar dacã executantul nu da curs somaţiei investitorul este în drept sa execute remedieri pe cheltuiala şi pe riscul executantului în culpa şi sa pretindã plata prejudiciului produs.
ART. 47
Refuzul executantului de a semna procesul-verbal de recepţie se consemneazã în cadrul acestuia.
ART. 48
Dupã efectuarea remedierilor, executantul va cere, în scris, investitorului, anularea obiectiilor. Dacã în termen de 30 de zile calendaristice de la data cererii executantului investitorul nu anuleazã obiecţiile, se recurge la procedura de conciliere, dacã ea a fost prevãzutã în contract şi, în cazul rãmînerii în dezacord, poate sa-l acţioneze la instanta de judecata competenta.
ART. 49
Data recepţiei este cea a încheierii de cãtre comisia de recepţie a procesului-verbal de recepţie a lucrãrilor, cu sau fãrã obiecţii.
ART. 50
Executantul are la dispoziţie 20 de zile calendaristice de la data primirii procesului-verbal de recepţie, de amînare sau de respingere a recepţiei pentru a contesta obiecţiile sau respingerea. Litigiul se rezolva prin conciliere, dacã aceasta a fost prevãzutã în contract, sau prin acţiune la instanta judecãtoreascã.
ART. 51
Investitorul preia lucrarea la data prevãzutã la art. 49, în afarã cazului în care recepţia este amînatã sau respinsã.
ART. 52
În cazul în care investitorul solicita preluarea unei pãrţi de lucrare (o parte a fluxului tehnologic, un grup separat de utilaje etc.), înainte de terminarea totalitãţii lucrãrilor prevãzute în contract, se va încheia între executant şi investitor un proces-verbal de predare-primire în care se vor consemna starea partii de lucrare în cauza şi mãsurile de protecţie reciprocã a desfãşurãrii activitãţii celor doua pãrţi. Toate riscurile şi pericolele pentru partea preluatã trec temporar asupra investitorului, cu excepţia viciilor ascunse şi a celor decurgind din executarea necorespunzãtoare. Pentru partea de lucrare preluatã de investitor, perioada de garanţie pentru viciile care nu ţin de siguranta functionarii utilajelor şi instalaţiilor tehnologice va curge începînd cu data terminãrii remedierilor.

CAP. 4
Recepţia finala
ART. 53
Recepţia finala este convocatã de investitor în cel mult 15 zile dupã expirarea perioadei de garanţie. Perioada de garanţie este cea prevãzutã în contract.
ART. 54
La recepţia finala participa:
a) investitorul;
b) comisia de recepţie, numita de investitor;
c) proiectantul lucrãrii;
d) executantul.
ART. 55
Comisia de recepţie finala se întruneşte la data, ora şi locul fixate şi examineazã urmãtoarele:
a) procesele-verbale de recepţie la terminarea lucrãrilor;
b) finalizarea lucrãrilor cerute prin procesele-verbale încheiate la terminarea lucrãrilor;
c) referatul investitorului privind comportarea lucrãrilor în exploatare pe perioada de garanţie, inclusiv viciile aferente şi remedierea lor.
ART. 56
Comisia de recepţie finala poate cere, în cazuri foarte bine justificate şi/sau în cazul apariţiei unor vicii, efectuarea de încercãri şi expertize.
ART. 57
La terminarea recepţiei, comisia de recepţie finala îşi va consemna observaţiile şi concluziile în procesul-verbal de recepţie finala (modelul prezentat în anexa nr. 3) pe care-l va inainta investitorului, în termen de 3 zile lucrãtoare, împreunã cu recomandarea de admitere, cu sau fãrã obiecţii, a recepţiei, de anulare sau de respingere a ei.
ART. 58
În cazul în care comisia de recepţie finala recomanda admiterea cu obiecţii, amînarea sau respingerea recepţiei, ea va trebui sa propunã mãsuri pentru înlãturarea neregulilor semnalate.
Comisia de recepţie finala recomanda respingerea recepţiei în cazul în care nu se respecta una sau mai multe dintre exigenţele esenţiale.
ART. 59
Lucrarea a carei recepţie finala a fost respinsã va fi pusã în stare de conservare prin grija şi pe cheltuiala investitorului, iar utilizarea ei va fi interzisã.
Investitorul se va putea indrepta, pentru recuperarea pagubelor, impotriva factorilor implicaţi în executarea lucrãrilor, vinovaţi de viciile constatate cu ocazia recepţiei finale, cît şi pentru nefunctionarea acestora.
Investitorul hotãrãşte admiterea recepţiei, pe baza recomandarii comisiei de recepţie finala, şi notifica executantului hotãrîrea sa în termen de 3 zile de la primirea propunerilor comisiei din procesul-verbal de recepţie finala.
ART. 60
Data recepţiei finale este data notificãrii de cãtre investitor a hotãrîrii sale.

CAP. 5
Recepţia definitiva
ART. 61
Recepţia definitiva se convoacã de investitor în cel mult 15 zile dupã expirarea perioadei convenite prin contract pentru atingerea indicatorilor tehnico-economici proiectati.
ART. 62
La recepţia definitiva participa:
- comisia de recepţie numita de investitor;
- proiectantul lucrãrilor;
- executantul;
- principalii furnizori de utilaje şi echipamente tehnologice.
ART. 63
Comisia de recepţie definitiva examineazã urmãtoarele:
- finalizarea lucrãrilor cerute la recepţia privind terminarea lucrãrilor de montaj utilaje şi instalaţii tehnologice;
- referatul investitorului privind comportarea utilajelor tehnologice şi a instalaţiilor tehnologice pe perioada de la preluarea lucrãrilor, inclusiv viciile aferente şi remedierea lor;
- realizarea performantelor tehnice proiectate.
ART. 64
Comisia de recepţie definitiva poate cere, în cazuri foarte bine justificate şi al apariţiei unor vicii, efectuarea de încercãri şi expertize.
ART. 65
La terminarea recepţiei comisia îşi va consemna observaţiile şi concluziile în procesul-verbal de recepţie definitiva (modelul prezentat în anexa nr. 4), pe care-l va inainta în termen de 3 zile lucrãtoare investitorului, împreunã cu recomandarea de admitere, cu sau fãrã obiecţii, a recepţiei, amînarea sau respingerea ei.
ART. 66
În cazul în care comisia de recepţie definitiva recomanda admiterea cu obiecţii, amînarea sau respingerea recepţiei, ea va trebui sa propunã mãsuri pentru înlãturarea neregulilor semnalate.
ART. 67
Lucrarea a carei recepţie definitiva a fost respinsã va fi pusã în stare de conservare prin grija şi pe cheltuiala investitorului.
Investitorul se va putea indrepta, pentru recuperarea pagubelor, impotriva factorilor implicaţi în execuţia lucrãrilor sau/şi livrarea utilajelor şi a instalaţiilor cu ocazia recepţiei.
Investitorul hotãrãşte admiterea recepţiei definitive, pe baza recomandarii comisiei de recepţie, şi notifica executantului hotãrîrea sa în termen de 3 zile lucrãtoare de la primirea propunerilor comisiei din procesul-verbal de recepţie definitiva.
ART. 68
Data recepţiei definitive este data notificãrii de cãtre investitor a hotãrîrii sale.

CAP. 6
Dispoziţii finale
ART. 69
Se excepteazã de la prevederile prezentului regulament construcţiile şi instalaţiile aferente, acestea urmînd sa fie recepţionate potrivit prevederilor Regulamentului aprobat prin <>Hotãrîrea Guvernului nr. 273/1994 .
ART. 70
Cheltuielile de orice natura, necesitate de activitatea comisiei de recepţie, cad în sarcina investitorului.
Membrii comisiei de recepţie finala vor fi angajaţi prin contract de colaborare de cãtre investitor, dacã este cazul.
Cheltuielile ocazionate de încercãri, altele decît cele care decurg din prevederile contractuale, se plãtesc de cãtre partea care a avut initiativa efectuãrii lor. În situaţiile în care, în urma rezultatelor nefavorabile ale încercãrilor, se stabileşte o culpa, cheltuielile respective se suporta de cãtre partea în culpa.
Cheltuielile de expertiza sau cele ocazionate de asistenta unui expert se plãtesc de partea care a avut initiativa convocãrii expertului şi se suporta de partea în culpa.
ART. 71
Dacã pãrţile nu ajung la încheierea unui proces-verbal de recepţie finala pe cale amiabila, ele se pot adresa instanţei judecãtoreşti competente.
ART. 72
Pãrţile în litigiu pot conveni asupra unei proceduri de arbitraj potrivit legii.
ART. 73
Procesele-verbale de recepţie la terminarea lucrãrilor se difuzeazã prin grija investitorului:
a) executantului;
b) proiectantului;
c) organului administraţiei publice locale, emitent al autorizaţiei de construire.
ART. 74
Procesele-verbale de recepţie a punerii în funcţiune se difuzeazã prin grija investitorului:
a) executantului;
b) proiectantului;
c) organului administraţiei publice locale care a emis autorizaţia de construire.
ART. 75
Procesele-verbale de recepţie finala se difuzeazã prin grija investitorului:
a) organului administraţiei publice locale, emitent al autorizaţiei de construire;
b) executantului.
ART. 76
Procesele-verbale de recepţie definitiva se difuzeazã prin grija investitorului:
a) organului administraţiei publice locale care a emis autorizaţia de construire;
b) executantului.
ART. 77
Cãrţile tehnice ale utilajelor, echipamentelor şi instalaţiilor tehnologice se pãstreazã de cãtre investitor pe toatã durata existenţei acestora.
ART. 78
În toate situaţiile, investitorul este depozitarul arhivei privind lucrarea în cauza.
ART. 79
Termenii folosiţi în cadrul regulamentului sînt definiţi în anexa nr. 5 la acesta.
ART. 80
Ministerul Apãrãrii Naţionale, Ministerul de Interne şi Serviciul Roman de Informaţii se excepteazã de la prevederile art. 73, 74, 75 şi 76.
ART. 81
Anexele nr. 1, 2, 3, 4 şi 5 fac parte integrantã din prezentul regulament.

ANEXA 1
-------
la regulament
--------------

INVESTITOR

PROCES-VERBAL DE RECEPŢIE LA TERMINAREA LUCRĂRILOR
Nr. ..............

privind lucrarea ................, executatã în cadrul contractului nr. ....... din .........., încheiat între ................ pentru lucrãrile de ...............................................................................
1. Lucrãrile au fost executate la baza autorizaţiei nr. ......., eliberata de .................. la ............., cu valabilitate pînã la ............................................................................
2. Comisia de recepţie şi-a desfãşurat activitatea în intervalul ..............., fiind formatã din: ...........................................
(numele şi prenumele)
...............................................................................
3. Au mai participat la recepţie:
...............................................................................
(numele şi prenumele) (calitatea)
4. Constatãrile comisiei de recepţie:
4.1. Din documentaţia scrisã şi desemnatã, necesar a fi prezentatã, au lipsit sau sînt incomplete piesele cuprinse în lista-anexa nr. 1.
4.2. Cantitãţile de lucrãri cuprinse în lista-anexa nr. 2 nu au fost executate.
4.3. Lucrãrile cuprinse în lista-anexa nr. 3 nu respecta prevederile proiectului.
5. Comisia de recepţie, în urma constatãrilor fãcute, propune:
...............................................................................
...............................................................................
6. Comisia de recepţie motiveaza propunerea facuta prin:
...............................................................................
...............................................................................
7. Comisia de recepţie recomanda urmãtoarele:
...............................................................................
...............................................................................
8. Prezentul proces-verbal conţinînd ....... file şi .............. anexe numerotate, cu un total de ...... file, a fost încheiat astãzi .............. la .......... în .............. exemplare.

Comisia de recepţie*) Specialişti*)
Preşedinte ............... ...............
Membri ................... ...............

---------------
*) Numele şi prenumele, semnatura.

ANEXA 2
-------
la regulament
-------------

INVESTITOR

PROCES-VERBAL DE RECEPŢIE A PUNERII ÎN FUNCŢIUNE
Nr. ........

I. Date generale:
1. Comisia de recepţie convocatã la data de: .............. şi-a desfãşurat activitatea în intervalul: .....................

II. Constatãri:
În urma examinãrii documentaţiei prezentate, a rezultatelor probelor tehnologice şi a cercetãrii pe teren a lucrãrilor executate s-a constatat:
1. Documentaţia tehnico-economicã prevãzutã în Regulamentul de efectuare a recepţiei punerii în funcţiune a obiectivelor de investiţii a fost (nu a fost) prezentatã integral comisiei de recepţie, lipsind:
2. În perioada ......... au fost efectuate probele tehnologice ale utilajelor şi instalaţiilor aferente capacitãţii pentru exploatarea normalã a instalaţiilor şi utilajelor tehnologice şi asigurarea calitãţii produselor, conform documentaţiei tehnico-economice.
3. La data recepţiei, nivelul atins de indicatorii aprobaţi este urmãtorul:
4. Costul lucrãrilor şi al cheltuielilor pentru efectuarea probelor tehnologice, asa cum rezulta din documentele prezentate, este de ...... lei.
5. Valoarea de înregistrare a fondurilor fixe ce se pun în funcţiune (sau se dau în folosinta) este la data recepţiei de ........ lei.
6. Alte constatãri: ........................................

III. Concluzii:
1. Pe baza constatãrilor şi a concluziilor consemnate mai sus, comisia de recepţie, în unanimitate, cu majoritate de pãreri, hotãrãşte:
Admiterea recepţiei punerii în funcţiune a capacitãţii:
2. Comisia de recepţie stabileşte ca pentru o cît mai buna exploatare a capacitãţii puse în funcţiune mai sînt necesare urmãtoarele mãsuri:
3. Prezentul proces-verbal care conţine ........... file şi ............. anexe numerotate, cu un total de ............. file care fac parte integrantã din cuprinsul lui, a fost încheiat astãzi, .............., în .......... exemplare originale.

Comisia de recepţie*) Specialişti*)
Preşedinte ............... ...............
Membri ................... ...............

---------------
*) Numele şi prenumele, semnatura.

ANEXA 3
-------
la regulament
-------------

INVESTITOR

PROCES-VERBAL DE RECEPŢIE FINALA
Nr. ..... din .........

privind lucrarea ......................, autorizata cu nr. ...... din ........, cu valabilitate pînã la ............., de cãtre ...................
1. Comisia de recepţie finala şi-a desfãşurat activitatea în intervalul ..........., fiind formatã din:
...............................................................................
(numele şi prenumele)
2. Au mai participat la recepţie:
...............................................................................
(numele şi prenumele) (calitatea)
3. Comisia de recepţie finala, în urma examinãrii lucrãrii şi a documentelor cuprinse în cartea tehnica a construcţiei, a constatat urmãtoarele:
3.1. Lucrãrile pe specialitãţi au fost executate şi recepţionate conform listei-anexe nr. 1.
3.2. Lucrãrile au fost complet terminate la data de ...................
3.3. Cartea tehnica a lucrãrii şi fişa sinteticã a obiectivului au fost (nu au fost) completate.
3.4. Observaţiile fãcute de cãtre comisia de recepţie finala sînt prezentate în lista-anexa nr. 2.
3.5. Instrucţiunile de exploatare şi urmãrire a comportãrii în timp a obiectivului (nu) sînt în posesia utilizatorului.
3.6. Obiectivul s-a comportat (nu s-a comportat) corespunzãtor în perioada de la terminarea ei la data de ......... pînã în prezent, respectiv pe o durata de ..... luni, constatãrile comisiei fiind enumerate în anexa nr. 3.
3.7. Valoarea obiectivului este de ..... lei, conform listei-anexa nr. 1.
4. În baza constatãrilor fãcute, comisia de recepţie finala propune: ...............................................................................
5. Comisia de recepţie finala motiveaza propunerea facuta prin: ...............................................................................
6. Comisia de recepţie finala recomanda urmãtoarele:
...............................................................................
7. Prezentul proces-verbal, conţinînd ........... file şi ............. anexe numerotate cu un total de ............. file, a fost încheiat astãzi, .............., la ............. în .......... exemplare.

Comisia de recepţie*) Specialişti*)
Preşedinte ............... ...............
Membri ................... ...............

---------------
*) Numele şi prenumele, semnatura.

ANEXA 4
------
la regulament
-------------

INVESTITOR

Obiectivul de investiţii
PROCES-VERBAL DE RECEPŢIE DEFINITIVA
Nr. ............

I. Date generale:
1. Comisia de recepţie convocatã la data de .............. şi-a desfãşurat activitatea în intervalul .....................

II. Constatãri:
În urma examinãrii documentaţiei prezentate şi a cercetãrii pe teren a lucrãrilor executate s-a constatat:
1. Documentaţia tehnico-economicã prevãzutã în Regulamentul de efectuare a recepţiei obiectivelor de investiţii a fost prezentatã comisiei de recepţie cu urmãtoarele excepţii:
Comisia constata ca lista documentaţiei prevãzute mai sus nu impiedica efectuarea recepţiei.
2. La data recepţiei definitive a obiectivului de investiţii nu este admisã recepţia preliminarã a lucrãrilor de construcţii-montaj la urmãtoarele obiective:
...............................................................................
3. Nu este admisã recepţia la lucrãrile de construcţii-montaj la urmãtoarele obiective:
...............................................................................
4. Recepţia punerii în funcţiune a fost efectuatã la data de pînã la recepţia definitiva a obiectivului; de la data punerii în funcţiune au trecut ........ luni.
5. Valoarea lucrãrilor supuse recepţiei definitive, conform documentelor de decontare verificate de Banca ............ este de ............ lei.
6. La data recepţiei definitive, nivelul atins de indicatorii tehnico-economici aprobaţi se prezintã astfel:
7. Urmãtorii factori au influentat nefavorabil realizarea indicatorilor care n-au atins nivelul aprobat:
8. La data recepţiei definitive se constata urmãtoarele disponibilitati de capacitãţi ale utilajelor tehnologice şi de spaţii construite, care pot conduce la îmbunãtãţirea indicatorilor tehnico-economici.
9. S-a constatat ca sînt luate mãsurile pentru menţinerea nivelului aprobat al indicatorilor tehnico-economici în ceea ce priveşte:
a) asigurarea cu materii prime, materiale, combustibil, energie, apa etc. (se vor arata cele ce nu sînt asigurate);
b) lucrãri conexe, utilitãţi, alte servicii;
c) forta de munca;
d) alte mãsuri.

III. Concluzii:
1. Pe baza constatãrilor şi concluziilor consemnate mai sus, comisia de recepţie hotãrãşte cu majoritate de pãreri:
Admiterea recepţiei definitive a obiectivului de investiţii ...............
................................................................................
Se acorda calificativul: ..............................
2. Comisia de recepţie stabileşte ca pentru menţinerea nivelului aprobat al indicatorilor tehnico-economici aprobaţi şi pentru o cît mai buna exploatare a capacitãţilor ce se receptioneaza mai sînt necesare urmãtoarele mãsuri:
...............................................................................
3. Prezentul proces-verbal care conţine ........... file şi ............. anexe, numerotate cu un total de ............. file care fac parte integrantã din cuprinsul acestuia, a fost încheiat azi .............. în .......... exemplare originale.

Preşedinte, Specialişti consultanţi:
(numele şi prenumele) (numele şi prenumele)
Vicepreşedinte,
Membri: Asistenţi:
(numele şi semnatura) (numele şi semnatura)
Secretar,

ANEXA 5
-------
la regulament
-------------

DEFINIŢII PRIVIND TERMENII UTILIZAŢI ÎN REGULAMENT

1. Recepţia lucrãrilor de montaj utilaje, echipamente şi instalaţii tehnologice - actul prin care investitorul certifica (atesta) realizarea lucrãrilor de montaj în conformitate cu prevederile contractului (documentaţii tehnice de execuţie, caiete de sarcini, specificaţii tehnice, reglementãri tehnice, cartea tehnica a obiectivului etc.) şi declara ca accepta sa preia lucrãrile executate şi ca acestea pot fi pregãtite pentru probele de punere în funcţiune.
2. Recepţia la terminarea lucrãrilor - recepţia efectuatã la terminarea completa a lucrãrilor unui obiectiv industrial de investiţii sau a unei instalaţii sau utilaj independent care poate fi utilizat separat.
3. Recepţia punerii în funcţiune - recepţia efectuãrii probelor tehnologice, a existenţei condiţiilor pentru exploatarea normalã a instalaţiilor şi a utilajelor tehnologice, astfel încît sa se asigure calitatea produselor şi atingerea parametrilor proiectati.
4. Recepţia finala - recepţia efectuatã dupã expirarea perioadei de garanţie.
5. Recepţia definitiva - recepţia indicatorilor tehnico-economici aprobaţi pentru obiectivul industrial care a parcurs perioada de garanţie.
6. Perioada de garanţie - perioada de timp cuprinsã între data recepţiei de punere în funcţiune şi cea a recepţiei definitive, a carei durata se stabileşte prin contract, şi, în cadrul cãreia, antreprenorul sau furnizorul are obligaţia inlaturarii, pe cheltuiala sa, a tuturor deficienţelor apãrute datoritã nerespectãrii clauzelor, specificatiilor contractuale sau prevederilor reglementãrilor tehnice aplicabile.
7. Cartea tehnica a instalaţiei, utilajului sau echipamentului tehnologic - ansamblul documentelor referitoare la proiectarea, execuţia, exploatarea şi perioada de garanţie, cuprinzînd toate datele, documentele şi planşeele necesare pentru buna cunoaştere, şcolarizare, deservire şi depanare a utilajului şi a tehnologiei aferente.
8. Proprietar - dupã încheierea procesului-verbal de recepţie de la terminarea lucrãrilor, investitorul poarta denumirea generica de proprietar.
---------------------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016