Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   HOTARIRE nr. 493 din 17 iulie 1991  privind organizarea si functionarea Ministerului Industriei    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

HOTARIRE nr. 493 din 17 iulie 1991 privind organizarea si functionarea Ministerului Industriei

EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 170 din 19 august 1991
Guvernul României hotãrãşte:

ART. 1
Ministerul Industriei este organ central al puterii executive care exercita, în conformitate cu prevederile legale, administraţia publica, strategia şi politica economicã a Guvernului, coordoneazã activitãţile industriale, de cercetare-proiectare şi comerciale în domeniile prevãzute la anexa nr. 1.
ART. 2
Ministerul Industriei îndeplineşte, în domeniile sale de activitate, atribuţiile prevãzute prin lege.
În principal, atribuţiile Ministerului Industriei sînt:
a) de a organiza şi urmãri aplicarea legilor şi hotãrîrilor guvernamentale, asigurind aplicarea politicii Guvernului, cu respectarea limitelor de autoritate şi a principiului autonomiei agenţilor economici, instituţiilor şi organelor locale ale administraţiei de stat;
b) de a fundamenta strategiile de dezvoltare cantitativã şi calitativã a ramurilor şi subramurilor coordonate, urmãrind corelarea şi armonizarea utilizãrii resurselor, precum şi evoluţia factorilor de dezvoltare în condiţiile statului de drept şi ale economiei de piata;
c) de a coordona realizarea activitãţilor din domeniul propriu de activitate prin:
- participarea la acţiunile de reorientare a activitãţilor economice din ramurile industriale aflate în competenta sa;
- participarea la crearea de noi structuri în economie;
- repartizarea armonioasã a resurselor rãmase în sistemul balantelor;
d) de a fundamenta comenzile de stat, subvenţiile, creditele pentru investiţiile peste 50 mil. lei şi lichidarile unor capacitãţi de producţie nerentabile din ramurile aflate în competenta sa;
e) de a reprezenta statul:
- în calitatea sa de acţionar la societãţile comerciale cu capital de stat din ramurile economice aflate în competenta sa;
- în încheierea de convenţii, acorduri sau alte înţelegeri internaţionale, potrivit legii;
- în conducerea unitãţilor bugetare din subordine;
- în dezvoltarea relaţiilor de colaborare internationala;
f) de a indruma activitatea:
- Inspecţiei de stat pentru resurse minerale;
- Inspecţiei pentru controlul cazanelor, recipientelor sub presiune şi instalaţiilor de ridicat;
- Agenţiei romane pentru conservarea energiei;
- Comisiei naţionale pentru reciclarea deşeurilor;
g) de a organiza oficii sau reprezentante proprii în ţara şi strãinãtate.
ART. 3
(1) Structura organizatoricã a Ministerului Industriei este prevãzutã în anexa nr. 2*).
(2) Conducerea Ministerului Industriei este asigurata de ministru.
(3) Ministrul conduce intreaga activitate a ministerului şi îl reprezintã în raporturile cu Guvernul, cu celelalte ministere, alte organe ale administraţiei de stat şi organizaţii din ţara, precum şi cu organismele similare din alte tari.
ART. 4
(1) Numãrul maxim de posturi pentru Ministerul Industriei este de 1.492, exclusiv demnitarii.
(2) În numãrul maxim de posturi prevãzut nu se include personalul aferent activitãţii de registratura, dactilografie, secretariat-administrativ, de deservire, paza, curierii şi muncitorii, care poate fi de cel mult 15% din numãrul total de posturi aprobat.
(3) Ponderea funcţiilor de conducere, încadrarea personalului în gradele profesionale superioare, precum şi statele de funcţii şi salarizarea personalului ministerului se stabilesc în conformitate cu prevederile legii.
ART. 5
Structurile organizatorice, atribuţiile, sarcinile şi numãrul de posturi ale direcţiilor generale, direcţiilor şi departamentelor de ramura se aproba prin ordin al ministrului industriei.
ART. 6
Departamentele sînt conduse de secretari de stat, şefi de departament; fiecare departament va avea, de regula, un adjunct de şef de departament cu rang de subsecretar de stat. În cazuri temeinic justificate, primul-ministru, la propunerea ministrului industriei, va aproba, prin excepţie, şi al doilea post de subsecretar de stat pentru unele departamente.
ART. 7
(1) În structura Ministerului Industriei vor funcţiona: Inspecţia de stat pentru resurse minerale, Inspecţia pentru controlul cazanelor, recipientelor sub presiune şi instalaţiilor de ridicat, Agenţia romana pentru conservarea energiei şi Comisia nationala pentru reciclarea deşeurilor.
(2) Comisia nationala pentru reciclarea deşeurilor se înfiinţeazã prin reorganizarea Departamentului reciclarii materialelor şi va avea rang de departament.
(3) Atribuţiile organelor de mai sus sînt cele prevãzute în anexele nr. 3.1., 3.2., 3.3. şi 3.4.
(4) În termen de 60 de zile de la intrarea în vigoare a prezentei hotãrîri Ministerul Industriei va elabora şi va promova proiecte de legi pentru activitãţile organelor menţionate la alin. 1.
(5) Inspecţia de stat pentru resurse minerale va fi condusã de un inspector de stat şef, cu rang de subsecretar de stat.
(6) Comisia nationala pentru reciclarea deşeurilor se asimileazã departamentelor şi este condusã de un preşedinte, cu rang de subsecretar de stat.
ART. 8
(1) În subordinea Ministerului Industriei vor funcţiona Centrul de management şi informatica, Centrul de informare şi documentare pentru industrie, Centrul de pregãtire şi perfecţionare profesionalã şi Oficiul Centrului Comun ONUDI - România.
(2) Atribuţiile şi structurile organizatorice ale unitãţilor subordonate ministerului se stabilesc prin ordin al ministrului industriei.
(3) Centrul de pregãtire şi perfecţionare profesionalã pentru industrie se înfiinţeazã prin reorganizarea Centrului de perfecţionare a personalului din industria electrotehnica, electronica, mecanicã fina şi optica Bucureşti, care se desfiinţeazã.
ART. 9
(1) Organele menţionate la art. 7, Centrul de management şi informatica şi Oficiul Centrului Comun ONUDI - România sînt unitãţi bugetare, cu buget anual propriu în cadrul bugetului Ministerului Industriei.
(2) Numãrul de posturi pentru acestea sînt cele prevãzute în anexa nr. 4, iar salarizarea personalului se va realiza în conformitate cu prevederile <>Hotãrîrii Guvernului nr. 307/1991 privind salarizarea personalului din unitãţile bugetare.
(3) Centrul de pregãtire şi perfecţionare profesionalã şi Centrul de informare şi documentare pentru industrie funcţioneazã ca instituţii publice, finanţate integral prin venituri extrabugetare.
(4) În anii 1991 şi 1992 Centrul de pregãtire şi perfecţionare profesionalã va fi subventionat şi de la buget, în vederea finalizarii activitãţilor legate de organizarea acestuia.
(5) Salarizarea personalului Comisiei naţionale pentru reciclarea deşeurilor se va realiza în conformitate cu prevederile <>Legii nr. 40/1991 cu privire la salarizarea Preşedintelui şi Guvernului României, precum şi a personalului Presedentiei, Guvernului şi a celorlalte organe ale puterii executive.
ART. 10
Ministerul Industriei, departamentele, organele din structura ministerului şi unitãţile subordonate vor utiliza în parcul propriu un numãr de autoturisme, pentru transport de persoane, stabilit în conformitate cu prevederile legale.
ART. 11
Personalul transferat în interesul serviciului, trecut în funcţii cu niveluri de salarizare mai mici sau rãmas disponibil ca urmare a aplicãrii prevederilor prezentei hotãrîri, are dreptul la salariul avut, sporul de vechime şi indemnizaţia de conducere, dupã caz, timp de 3 luni de la intrarea în vigoare a prezentei hotãrîri.
ART. 12
Prezenta hotãrîre intra în vigoare la data de 15 iulie 1991. Pe aceeaşi data se abroga orice dispoziţie contrarã.

*) Anexa se comunica unitãţilor interesate.


PRIM-MINISTRU
PETRE ROMAN


ANEXA 1


- Energia electrica şi termica
- Mine şi geologie
- Petrol şi gaze
- Metalurgia feroasa şi neferoasa
- Construcţii de maşini, electrotehnica şi electronica
- Chimie şi petrochimie
- Textile şi pielarie
- Materiale de construcţii
- Industrializarea lemnului
- Recuperarea şi reciclarea deşeurilor.


ANEXA 3.1.


ATRIBUŢIILE
Inspecţiei de stat pentru resurse minerale

A. Atribuţii principale:

1. Controleazã existenta autorizãrii legale a agenţilor economici pentru lucrãri de investigare geologica şi/sau exploatare a resurselor minerale.
2. Controleazã aplicarea mãsurilor şi metodelor de lucru adecvate pentru protecţia, exploatarea raţionalã şi valorificarea optima, completa şi complexa a resurselor minerale.
3. Controleazã modul de gospodãrire şi eficienta folosirii subvenţiilor de la bugetul statului alocate activitãţii de cercetare geologica şi extractive.
4. Controleazã execuţia şi eficienta tuturor lucrãrilor prin care sînt interceptate şi/sau investigate resursele minerale.
5. Sisteaza lucrãrile de cercetare, extracţie sau preparare-prelucrare a substanţelor minerale utile executate fãrã respectarea reglementãrilor în vigoare sau care, prin modul de desfãşurare, conduc la exploatarea nerationala şi/sau degradarea zãcãmintelor sau acumularilor de resurse minerale, situaţie în care ia mãsura de retragere a permisului de cercetare sau a autorizaţiei de exploatare.
6. Participa la atribuirea sau concesionarea perimetrelor de investigare şi/sau exploatare a resurselor minerale, la acordarea permiselor de cercetare şi a autorizaţiilor de exploatare şi urmãreşte respectarea clauzelor contractuale şi a îndatoririlor fata de stat.
7. Participa la atestarea profesionalã a specialiştilor care conduc sectoare de activitate geologica şi extractiva, prin eliberarea, în condiţiile stabilite de lege, a brevetelor de inginer şef de exploatare şi a autorizaţiilor de funcţionare pentru ocuparea funcţiilor de conducere din aceste sectoare.

B. Pe domenii, Inspecţia de stat pentru resurse minerale are urmãtoarele atribuţii:

I. În domeniul investigarii patrimoniului naţional prin lucrãri de cercetare geologica

1. Controleazã existenta autorizãrii legale a agenţilor economici pentru lucrãri de investigare a resurselor minerale.
2. Controleazã modul de gospodãrire a fondurilor de la bugetul statului alocate cercetãrii geologice şi eficienta folosirii acestora.
3. Controleazã execuţia şi eficienta tuturor lucrãrilor prin care sînt investigate şi/sau interceptate resursele minerale în ceea ce priveşte:
a) respectarea perimetrului atribuit pentru cercetare;
b) existenta documentaţiilor geologice şi de execuţie aprobate potrivit reglementãrilor legale şi respectarea prevederilor din acestea;
c) aplicarea mãsurilor prevãzute pentru evitarea pierderilor de substanţe minerale utile, inclusiv a eruptiilor libere la sondele în foraj; participa la analiza celor care au avut loc pentru determinarea cauzelor care le-au generat;
d) respectarea obligaţiilor asumate fata de stat la concesionarea sau atribuirea perimetrelor de cercetare;
e) realizarea la termen şi în condiţiile stabilite a tuturor lucrãrilor cuprinse în caietul de sarcini;
f) raportarea, conform clauzelor actului de concesiune sau de atribuire a perimetrelor, a rezultatelor obţinute, inclusiv a celor referitoare la existenta altor resurse, distincte de cele specificate în aprobarea de cercetare;
g) documentarea geologica corespunzãtoare şi transpunerea pe plan a lucrãrilor executate, inventarierea şi probarea concludenta a substanţelor minerale utile;
h) certitudinea elementelor luate în considerare la întocmirea rapoartelor geologice şi la evaluarea rezervelor geologice.
4. Pentru nerespectarea prevederilor art. 2, în afarã sancţiunilor contravenţionale, poate proceda la oprirea lucrãrilor, iar în funcţie de gravitatea faptelor constatate, şi la retragerea permisului de prospectiune şi/sau de explorare.

II. În domeniul exploatãrii, valorificãrii şi protejãrii patrimoniului naţional

5. Avizeazã studiile de prognoza şi programele de cercetare geologica.
6. Avizeazã instituirea perimetrelor de cercetare geologica.
7. Avizeazã lucrãrile de cercetare geologica şi omologarea rezervelor minerale.
8. Atesteaza capacitatea de cercetare geologica (prospectare, exploatare) a agenţilor comerciali.
9. Controleazã existenta autorizãrii legale a agenţilor economici pentru execuţia de lucrãri de exploatare a resurselor minerale.
10. Verifica existenta documentaţiilor tehnico-economice de exploatare, întocmite şi aprobate în conformitate cu reglementãrile în vigoare şi controleazã aplicarea prevederilor pe care acestea le conţin.
11. Sisteaza lucrãrile de extracţie sau de preparare-prelucrare executate fãrã documentaţii tehnico-economice, precum şi pe cele care prin modul de desfãşurare conduc la exploatarea nerationala sau degradarea zãcãmintelor şi acumularilor de substanţe minerale utile, situaţie în care, funcţie de gravitatea faptelor constatate, poate proceda şi la retragerea autorizaţiilor de exploatare.
12. Controleazã intreaga activitate de exploatare, protejare şi valorificare a resurselor minerale, potrivit intereselor statului şi politicii sale economice, la toţi agenţii economici, autohtoni şi strãini, care activeazã în acest domeniu, indiferent de natura capitalului de care dispun - de stat, mixt sau particular.
13. Controleazã stabilirea şi aplicarea mãsurilor şi metodelor de lucru adecvate pentru protecţia, exploatarea raţionalã şi valorificarea optima, completa şi complexa a resurselor minerale.
14. Controleazã aplicarea mãsurilor prevãzute pentru evitarea pierderilor de rezerve în cadrul unor avarii specifice industriei extractive, inclusiv a eruptiilor libere la sondele pentru substanţe minerale utile fluide, şi participa la analiza celor care au avut loc pentru determinarea cauzelor care le-au generat şi la stabilirea mãsurilor ce se impun.
15. Avizeazã, din punct de vedere al protecţiei şi exploatãrii rationale, programele anuale de exploatare şi de preparare-prelucrare a substanţelor minerale solide, instituirea perimetrelor miniere şi de exploatare, precum şi a pilierilor de protecţie de lungã durata.
16. Ia mãsuri pentru sistarea provizorie a lucrãrilor şi solicita organelor competente adoptarea deciziei corespunzãtoare, în cazul unor pericole iminente de avarii.
17. Avizeazã deschiderea şi închiderea parţialã sau totalã, temporarã sau definitiva a minelor sau carierelor.
18. Avizeazã, din punct de vedere al protecţiei şi exploatãrii rationale, programele anuale de exploatare pentru hidrocarburi, ape geotermale, ape minerale, dioxid de carbon mofetic, namoluri şi turbe terapeutice; avizeazã, de asemenea, perimetrele de protecţie hidrogeologica şi perimetrele de exploatare pentru substanţe minerale fluide şi terapeutice.
19. Avizeazã casarea lucrãrilor miniere şi a sondelor în ce priveşte situaţia rezervelor geologice aferente, precum şi eventuala abandonare a unor rezerve.
20. Controleazã desfãşurarea lucrãrilor de exploatare ce se realizeazã concomitent în acelaşi perimetru pentru substanţe minerale utile diferite, urmãrind elaborarea şi aplicarea mãsurilor adecvate pentru a preveni efectele negative pe care extractia unora le-ar putea provoca asupra celorlalte.
21. Colaboreazã la constituirea fondului de rezerve strategice de substanţe minerale utile la dispoziţia statului, în vederea folosirii acestora în condiţii conjuncturale speciale.
22. Avizeazã instituirea perimetrelor de exploatare.

III. În domeniul acordãrii permiselor de cercetare geologica, a concesiunilor şi autorizaţiilor de exploatare a substanţelor minerale utile


23. Participa la acordarea permiselor de cercetare geologica, precum şi a concesiunilor şi autorizaţiilor de exploatare, în care scop:
a) avizeazã caietele de sarcini întocmite pentru scoaterea la licitaţie a perimetrelor în cauza;
b) avizeazã sau aproba, potrivit împuternicirilor legale, solicitarile adresate în acest sens;
c) urmãreşte îndeplinirea obligaţiilor geologice şi extractive asumate de agenţii economici la adjudecarea licitaţiilor;
d) participa la stabilirea impozitelor şi taxelor datorate statului de cãtre aceştia;
e) verifica instituirea corecta, marcarea pe teren şi respectarea limitelor perimetrului atribuit;
f) participa la soluţionarea litigiilor dintre diversi agenţi economici.
24. Avizeazã contractele de concesiune.


ANEXA 3.2.

ATRIBUŢIILE
Inspecţiei pentru controlul cazanelor, recipientelor sub presiune şi instalaţiilor de ridicat - I.S.C.I.R.

1. Elaboreazã, dupã caz, prescripţiile tehnice privind proiectarea, omologarea, construirea, montarea, repararea, întreţinerea, exploatarea, încãrcarea, transportul, depozitarea, încercarea şi verificarea instalaţiilor şi aparatelor, a produselor din metale feroase şi neferoase şi pentru sudare destinate construirii, montarii sau repararii instalaţiilor şi aparatelor, precum şi a materialelor sau mijloacelor de control nedistructiv; de asemenea, elaboreazã prescripţiile tehnice privind examinarea şi autorizarea sudorilor, a personalului care executa examinari nedistructive, precum şi a personalului de exploatare (fochisti, macaragii, liftieri, laboranti-operatori din centralele termice, mecanici trolisti şi translatoristi).
2. Coordoneazã lucrãrile Consiliului tehnic pentru avizarea proiectelor de prescripţii tehnice, precum şi a modificãrilor şi/sau completãrilor la acestea.
3. Examineazã, în vederea autorizãrii, unitãţile şi persoanele particulare care urmeazã sa proiecteze, sa construiascã, sa monteze, sa repare, sa controleze prin mijloace nedistructive, sa întreţinã. sa încarce, sa transporte, sa depoziteze sau sa verifice, dupã caz, instalaţii şi aparate.
4. Examineazã, în vederea autorizãrii, laboratoarele sau standurile unde urmeazã sa se execute incercarile în vederea omologãrii instalaţiilor şi aparatelor, inclusiv a dispozitivelor de siguranta, respectiv probele de tip ale aparatelor sau dispozitivelor de siguranta.
5. Avizeazã conform proiectele, respectiv desenele tip de ansamblu, elaborate de unitãţile de proiectare şi persoanele particulare, cu privire la respectarea prevederilor prescripţiilor tehnice.
6. Participa la lucrãrile de omologare a instalaţiilor, aparatelor, dispozitivelor de siguranta aferente acestora, a produselor din metale feroase şi neferoase şi pentru sudare destinate construirii, montarii sau repararii instalaţiilor şi aparatelor, procedeelor de sudare, precum şi a materialelor sau mijloacelor de control nedistructiv.
7. Verifica, dupã caz, instalaţiile şi aparatele în timpul construirii, pe fluxul de fabricaţie şi în final, pe parcursul montajului, la punerea în funcţiune, periodic în exploatare, pe parcursul repararii, în timpul încãrcãrii, transportului sau depozitarii.
8. Verifica, prin sondaj, în unitãţile producãtoare de materiale feroase şi neferoase şi pentru sudare destinate construirii, montarii sau repararii instalaţiilor şi aparatelor, precum şi a materialelor sau mijloacelor de control nedistructiv, respectarea condiţiilor prevãzute în documentaţia de omologare şi normele de produs.
9. Examineazã, în vederea autorizãrii, sudorii, personalul care executa examinari nedistructive, precum şi personalul de exploatare (fochisti, laboranti-operatori din centralele termice, macaragii, liftieri, mecanici trolisti şi translatoristi), conform prevederilor prescripţiilor tehnice.
10. Avizeazã, la cererea beneficiarilor, importul instalaţiilor, aparatelor, materialelor feroase şi neferoase şi pentru sudare destinate construirii, montarii sau repararii instalaţiilor şi aparatelor, precum şi a materialelor sau mijloacelor de control nedistructiv, în cazul în care prescripţiile tehnice ale furnizorului strãin, dupã care se oferã instalatia, aparatul, materialele sau mijloacele de control, prezintã diferenţe fata de prescripţiile tehnice în vigoare în ţara.
11. Accepta importul din punct de vedere al îndeplinirii condiţiilor de siguranta şi verifica, la furnizori, instalaţiile şi aparatele, materialele feroase şi neferoase şi pentru sudare destinate construirii, montarii sau repararii instalaţiilor şi aparatelor, precum şi a materialelor sau mijloacelor de control nedistructiv, în condiţiile prevãzute de lege şi prescripţiile tehnice.
12. Retrage autorizaţiile acordate unitãţilor, persoanelor particulare, sudorilor, personalului care executa examinari nedistructive sau personalului de exploatare (fochisti, laboranti-operatori din centralele termice, macaragii, liftieri, mecanici trolisti şi translatoristi), ori de cîte ori constata ca nu sînt îndeplinite prevederile legii şi ale prescripţiilor tehnice.
13. Interzice funcţionarea instalaţiilor şi aparatelor atunci cînd constata ca nu sînt îndeplinite prevederile legii, precum şi ale prescripţiilor tehnice privind funcţionarea în condiţii de siguranta a instalaţiilor şi aparatelor.
14. Interzice producerea, livrarea sau utilizarea materialelor feroase şi neferoase şi pentru sudare destinate construirii, montarii sau repararii instalaţiilor şi aparatelor, precum şi a materialelor şi mijloacelor de control nedistructiv, cînd constata ca nu sînt îndeplinite prevederilor legii şi ale prescripţiilor tehnice.
15. Încheie, cu organizaţiile de supraveghere tehnica similare din strãinãtate, convenţii de recunoaştere reciprocã a verificãrilor şi încercãrilor.
16. Experimenteaza şi stabileşte, în laboratoarele proprii sau în colaborare cu unitãţi de cercetare, proiectare şi de specialitate, metode, mijloace şi condiţii tehnice necesare fundamentarii prevederilor din prescripţiile tehnice , echiparii cu dispozitive de siguranta şi protecţie, verificãrii tehnice şi examinãrii avariilor şi accidentelor instalaţiilor şi aparatelor.
17. Stabileşte relaţii cu ministerele, departamentele, celelalte organe centrale şi locale ale administraţiei de stat, regiile autonome, societãţile comerciale şi unitãţile cooperatiste sau particulare, unitãţile de cercetare şi institutele de învãţãmînt superior din ţara, precum şi cu organisme naţionale din alte tari sau cu organizaţii internaţionale de profil.
18. Face propuneri cu privire la problemele de standardizare şi avizeazã standardele naţionale în domeniul sau de activitate.
19. Avizeazã proiectele de acte normative care au implicaţii în domeniul sau de activitate, elaborate de organele competente.
20. Examineazã şi tine evidenta avariilor şi accidentelor instalaţiilor şi aparatelor, analizeazã cauzele care le-au generat şi stabileşte mãsuri de prevenire.
21. Percepe, pentru prestãrile de servicii efectuate ca urmare a sarcinilor care decurg din lege, tarife stabilite în conformitate cu prevederile legale în vigoare.
22. Aplica, în condiţiile prevãzute de lege, sancţiuni contravenţionale pentru abaterile de la prevederile legii şi ale prescripţiilor tehnice şi sesizeazã organele competente despre faptele de încãlcare a dispoziţiilor legale privind funcţionarea în condiţii de siguranta a instalaţiilor şi aparatelor, sancţionate de legea penalã.
23. Iniţiazã mãsurile necesare pentru publicarea Buletinului de informare în tehnica supravegherii instalaţiilor sub presiune şi de ridicat.


ANEXA 3.3.

ATRIBUŢIILE
Agenţiei romane pentru conservarea energiei

Agenţia romana pentru conservarea energiei, din structura Ministerului Industriei, aplica orientãrile şi mãsurile stabilite prin legi şi prin Programul economic al Guvernului, în domeniul consumului de energie de toate formele, avînd, în principal, urmãtoarele atribuţii:
- iniţiazã şi elaboreazã propuneri de legislaţie pentru folosirea raţionalã a energiei şi de cointeresare a consumatorilor pentru reducerea consumurilor energetice, substituirea hidrocarburilor şi aplicarea de tarife diferenţiate;
- elaboreazã propuneri anuale pentru finanţarea de la buget a acţiunilor în domeniul reducerii consumurilor de energie;
- acorda asistenta tehnica agenţilor economici pentru reducerea consumurilor energetice prin propuneri şi avizari de soluţii tehnico-economice;
- asigura sprijin financiar de la bugetul statului, în limitele sumelor alocate în acest sens, pentru stimularea, promovarea şi realizarea de proiecte şi acţiuni în domeniul reducerii consumurilor energetice, recuperarea resurselor energetice refolosibile, introducerea surselor noi de energie şi substituirea hidrocarburilor; fondurile alocate de stat sînt administrate şi controlate de agenţi prin contracte încheiate cu institute de specialitate şi agenţi economici;
- realizeazã direct sau prin intermediul unor unitãţi specializate expertize şi urmãrirea proiectelor referitoare la conservarea energiei;
- acorda sprijin pentru formarea şi perfecţionarea personalului de gestiune energetica;
- participa la verificarea unor lucrãri experimentale sau prototipuri care determina reducerea consumurilor energetice;
- prelucreaza şi elaboreazã informaţiile şi îndrumãrile referitoare la reducerea consumurilor energetice, schimbul de informaţii şi documentaţii (publicitate tehnica); organizeazã manifestãri tehnico-ştiinţifice, expoziţii, publicitate prin mass-media;
- participa la omologarea principalelor produse, tehnologii, utilaje şi echipamente mari consumatoare de energie, în vederea obţinerii creşterii randamentelor energetice ale acestora;
- elaboreazã acorduri în domeniul combustibilului şi energiei, potrivit legislaţiei;
- avizeazã documentaţii tehnico-economice privind modernizarea tehnologiilor şi echipamentelor, în scopul generalizarii acestora pentru reducerea consumurilor energetice;
- analizeazã bilanţurile energetice ale consumatorilor;
- urmãreşte modul în care se realizeazã mãsurarea consumurilor de energie la consumatori şi consumurile specifice energetice pe produse şi activitãţi;
- efectueazã mãsurãtori şi reglaje în instalaţiile consumatoare pentru eliminarea surselor de risipa şi reducerea pierderilor;
- participa la elaborarea acordurilor de cooperare internationala cu organisme similare, asocierea cu astfel de organisme şi supune spre aprobare aceste acorduri; urmãreşte realizarea acordurilor de cooperare internationala;
- asigura urmãrirea utilizãrii eficiente a energiei la agenţi economici;
- specialiştii Agenţiei romane pentru conservarea energiei sînt împuterniciţi sa efectueze analize, verificãri şi sa dea îndrumãri în domeniul utilizãrii resurselor energetice şi a modului cum se asigura producerea, transportul, distribuţia şi consumul combustibililor, carburantilor, energiei electrice şi energiei termice, în conformitate cu legislaţia în vigoare, la toţi agenţii economici producãtori, distribuitori şi consumatori de energie din economie.
În cazul încãlcãrii legislaţiei în domeniul utilizãrii energiei şi al refuzului de a lua mãsuri care sa conducã la folosirea eficienta şi la economisirea energiei sub toate formele, specialiştii Agenţiei romane pentru conservarea energiei sînt împuterniciţi sa aplice prevederile legislaţiei în vigoare;
- colaboreazã cu ministerele, departamentele, celelalte organe executive centrale şi locale, regiile autonome, institute de specialitate şi cu agenţi economici în domeniul reducerii consumurilor energetice;
- pe baza analizelor efectuate şi a rezultatelor obţinute, este imputernicita sa prezinte, prin Ministerul Industriei, propuneri cãtre Guvern privind aplicarea de tarife diferenţiate pentru consumatori, ţinînd seama de resursele alocate acestora şi de eficienta economicã a consumurilor oricãror forme de energie;
- aplica alte mãsuri prevãzute de legislaţie.


ANEXA 3.4.

ATRIBUŢIILE
Comisiei naţionale pentru reciclarea deşeurilor

Comisia nationala pentru reciclarea deşeurilor are ca obiectiv realizarea Programului Guvernului de reforma şi dezvoltare economicã în domeniul asigurãrii cu materii prime prin intensificarea reciclarii deşeurilor, ca resurse importante pentru activitatea agenţilor economici şi în strinsa corelatie cu politica generalã de protecţie a mediului.
În acest scop, comisia are urmãtoarele atribuţii:
1. elaborarea prognozelor, strategiei şi a recomandãrilor-cadru privind direcţiile optime de reciclare a deşeurilor rezultate din producţie, consum, servicii, precum şi a celor menajere, care sa fie transmise agenţilor economici, în vederea realizãrii de cãtre aceştia, în funcţie de legislaţia în domeniu, interes şi profitabilitate;
2. asigurarea de asistenta tehnica agenţilor economici (diagnostic de situaţie şi propuneri de soluţii, lansarea de studii şi proiecte, expertizarea instalaţiilor sau a proiectelor, elaborarea de scheme tehnologice privind colectarea, reciclarea, tratarea sau eliminarea deşeurilor); promovarea de tehnologii noi de recuperare sau eliminare a deşeurilor, care prezintã risc pentru mediu, în scopul mai bunei valorificari a materialelor recuperabile existente în reziduurile din producţie sau consum şi resorbtia depozitelor de deşeuri existente;
3. elaborarea proiectelor de acte normative privitoare la reglementarea, în condiţiile economiei de piata, a activitãţilor de reciclare a deşeurilor (proiecte de legi, hotãrîri sau dispoziţii guvernamentale), precum şi propuneri de adaptare pe parcurs, în funcţie de evoluţia activitãţii, a actelor normative în vigoare;
4. promovarea la Guvern de propuneri privind domeniile, soluţiile şi sursele de finanţare legate de realizarea unor obiective de investiţii, care sa asigure prelucrarea şi neutralizarea unor deşeuri deosebit de toxice sau nocive;
5. elaborarea şi difuzarea de norme tehnice şi instrucţiuni cu caracter obligatoriu, precum şi de recomandãri cu privire la respectarea de cãtre agenţii economici şi populaţie a obligaţiilor ce decurg din legi şi hotãrîri ale Guvernului, în domeniul recuperãrii şi reciclarii deşeurilor valorificabile;
6. coordonarea programelor de cercetare în domeniul reciclarii deşeurilor, urmãrirea rezultatelor cercetãrilor şi valorificarea acestora;
7. exercitarea, în numele statului, a controlului respectãrii legislaţiei în domeniul reciclarii deşeurilor;
8. realizeazã, pe baza de contracte cu firme din ţara şi/sau strãinãtate, de staţii pilot pentru verificarea tehnologiilor de valorificare a unor deşeuri, care sa fie apoi preluate, pe baza de plata, de cãtre agenţii economici interesaţi;
9. realizarea de acţiuni de sensibilizare şi informare a publicului, pe problemele specifice domeniului;
10. organizarea de standuri la tîrguri şi expoziţii la care sa fie atrase firme de profil interesate în domeniul reciclarii deşeurilor;
11. participarea la acţiuni de cooperare internationala de Guvernul României în domeniul reciclarii deşeurilor şi protecţiei mediului;
12. facilitarea de contractate şi încheierea de contracte între firme româneşti şi strãine, pentru colaborare în sfera reciclarii deşeurilor;
13. iniţierea, împreunã cu Agenţia Nationala pentru Privatizare, a organizãrii unei burse pentru deşeuri şi a altor forme de activitãţi specifice economiei de piata, în conformitate cu principiile aplicate pe plan mondial;
14. în etapa de tranzitie spre economia de piata, mandatarea imputernicitilor statului din cadrul societãţilor comerciale cu capital de stat, specializate în recuperarea materialelor (REMAT şi TEHNOREMAT) şi a celor pentru comercializarea en-gros a resurselor materiale (COMAT).

---------------------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016