Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   HOTARIRE nr. 443 din 7 august 1992  privind aprobarea statutelor proprii ale Fondurilor Proprietatii Private    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

HOTARIRE nr. 443 din 7 august 1992 privind aprobarea statutelor proprii ale Fondurilor Proprietatii Private

EMITENT: GUVERN
PUBLICAT: M.Of. 208 DIN 26/08/92
În temeiul art. 64 lit. a) din Legea privatizãrii societãţilor comerciale nr. 58/1991,
Guvernul României hotãrãşte:
Se aproba statutele proprii ale Fondurilor Proprietãţii Private din anexele nr. 1-5 la prezenta hotãrîre.
PRIM-MINISTRU

THEODOR STOLOJAN



Contrasemneazã:

---------------

Ministrul economiei şi finanţelor,

George Danielescu



Preşedintele Agenţiei Naţionale pentru

Privatizare şi Dezvoltarea Întreprinderilor

Mici şi Mijlocii,

Adrian Severin



ANEXA 1
STATUTUL PROPRIU

al Fondului Proprietãţii Private I - BANAT - CRISANA



ART. 1
Denumirea
Denumirea fondului este "Fondul Proprietãţii Private I- BANAT- CRISANA".
Denumirea fondului, sediul şi capitalul social vor fi menţionate în toate documentele emise.
ART. 2
Forma juridicã
Fondul Proprietãţii Private I - BANAT - CRISANA - (fondul) este organizat sub forma juridicã a unei societãţi comerciale pe acţiuni, înfiinţat prin Legea privatizãrii societãţilor comerciale nr. 58/1991, denumita în continuare lege, şi îşi desfãşoarã activitatea în conformitate cu:
- Legea nr. 31/1990 privind societãţile comerciale;
- Statutul-cadru al Fondului Proprietãţii Private, denumit în continuare statut-cadru;
- prezentul statut;
- celelalte prevederi legale aplicabile.
ART. 3
Sediul
3.1. Sediul fondului se afla în România, municipiul Arad, Calea Victoriei nr. 33-35.
3.2. Consiliul de administraţie al fondului are competenta sa dispunã, în funcţie de criterii de gestiune, eficacitate şi costuri, înfiinţarea de filiale, sucursale, birouri, agenţii, reprezentante sau alte asemenea, în ţara sau în strãinãtate.
ART. 4
Durata
4.1. Fondul are o durata de funcţionare, conform prezentului statut, de 5 ani, calculatã de la data intrãrii în vigoare a legii.
4.2. Dupã expirarea perioadei prevãzute la art. 4.1., fondul se reorganizeazã fãrã a se constitui o noua persoana juridicã, într-o societate comercialã pe acţiuni de tipul fondurilor mutuale.
ART. 5
Obiectul de activitate
Fondul are drept obiect de activitate realizarea atribuţiilor prevãzute de lege şi acţioneazã în special pentru:
a) administrarea acţiunilor deţinute în societãţile comerciale care i-au fost arondate, potrivit legii, şi în temeiul actelor de transmitere întocmite conform anexei nr. 1 la statutul-cadru; fondul îndeplineşte în calitate de acţionar, atribuţiile prevãzute de dispoziţiile legale în vigoare, precum şi cele prevãzute în acordul actionarilor, încheiat conform modelului din anexa nr. 2 la statutul-cadru;
b) emiterea, cãtre cetãţenii romani, de certificate de proprietate care reprezintã capitalul social al fondului;
c) luarea de mãsuri pentru maximizarea profiturilor şi capitalizarea acestora în vederea creşterii valorii certificatelor de proprietate; o parte din profiturile rezultate vor putea fi distribuite, cu titlu de dividende;
d) gestionarea portofoliului de acţiuni şi efectuarea de noi investiţii în vederea maximizarii valorii de piata a certificatelor de proprietate, conform prevederilor anexei nr. 4 la statutul-cadru;
e) luarea de mãsuri necesare pentru accelerarea privatizãrii societãţilor comerciale în care este acţionar, inclusiv prin vînzarea de acţiuni, chiar dacã aceste acţiuni aparţin Fondului Proprietãţii de Stat, pe baza modalitãţilor şi condiţiilor definite în acordul actionarilor;
f) asigurarea de servicii de brokeraj în vederea schimbãrii certificatelor de proprietate pe acţiuni ale societãţilor comerciale; examinarea, ţinînd seama de condiţiile de piata, a modalitãţilor şi determinarea procedurilor de schimb ale certificatelor de proprietate, conform dispoziţiilor anexei nr. 3 la statutul-cadru;
g) efectuarea de orice alte operaţiuni comerciale, financiare, mobiliare sau imobiliare, direct sau indirect, necesare realizãrii obiectului sau de activitate; participarea la constituirea de societãţi comerciale şi încheierea de contracte; darea şi primirea oricãrui fel de asigurãri şi garanţii necesare realizãrii obiectului sau de activitate, cu respectarea dispoziţiilor legale.
ART. 6
Capitalul social, certificatele de proprietate
6.1. Capitalul social al fondului este de 96.650 milioane lei reprezentind, potrivit art. 5 din lege, 30% din capitalul social al societãţilor comerciale arondate şi este determinat potrivit actelor de transmitere de proprietate.
6.2. Capitalul social se divide în certificate de proprietate, titluri de valoare imobiliarã la purtãtor, negociabile în condiţiile prevãzute de lege.
6.3. S-au emis 17.500.000 certificate de proprietate a cãror distribuire se efectueazã în conformitate cu art. 17 din lege. Certificatele de proprietate neridicate în termen de 180 zile de la data începerii distribuirii, anunţatã de cãtre Agenţia Nationala pentru Privatizare şi Dezvoltarea Întreprinderilor Mici şi Mijlocii, se anuleazã de cãtre fond.
6.4. Pe fiecare certificat de proprietate este înscrisã denumirea "Fondul Proprietãţii Private I".
6.5. Certificatele de proprietate pot fi negociate la bursa, conform art. 19 din lege.
6.6. Certificatele de proprietate sînt emise în unitãţi de valoare şi sînt ataşate unui carnet de certificate din care cele ale fondului se pot detasa pentru a fi vîndute sau schimbate la cererea deţinãtorului. Fiecare certificat de proprietate corespunde la 5.000 unitãţi de valoare, indivizibile.
6.7. Transmiterea certificatelor de proprietate se face prin simpla tradiţiune, astfel încît orice deţinãtor al unui certificat de proprietate este considerat proprietarul legitim al acestuia.
6.8. Certificatele de proprietate nu pot fi înstrãinate cãtre persoane fizice sau persoane juridice strãine. Înstrãinarea certificatelor de proprietate cu încãlcarea acestei dispoziţii atrage pentru persoana în culpa sancţiunile prevãzute de lege.
ART. 7
Activitatea financiar-contabila
7.1. Contul de profit şi pierderi şi bilanţul contabil la 31 decembrie ale fondului vor fi întocmite anual, în conformitate cu reglementãrile Ministerului Economiei şi Finanţelor privind societãţile comerciale, în vigoare la data respectiva.
7.2. Fondul organizeazã şi tine evidenta contabila, potrivit normelor legale în vigoare.
ART. 8
Drepturile şi obligaţiile deţinãtorilor de certificate de proprietate
8.1. Deţinerea unui certificat de proprietate presupune acceptarea totalã şi fãrã rezerve a prezentului statut.
8.2. Potrivit legii, deţinãtorii certificatelor de proprietate au urmãtoarele drepturi:
a) sa propunã acţiuni de imbunatatire a activitãţii fondului, sa declanseze efectuarea controlului financiar de cãtre cenzori sau sa solicite, motivat, înlocuirea membrilor consiliului de administraţie, în condiţiile precizate în anexa nr. 5 la statutul-cadru.
b) într-o perioada de 5 ani, calculatã de la data intrãrii în vigoare a legii, şi într-un termen limitat, determinat, de la caz la caz, de Consiliul de administraţie al Fondului Proprietãţii de Stat, sa cumpere acţiuni, anterior oricãrei oferte publice de vînzare, cu reducere de 10% fata de preţul ofertei publice de vînzare şi pînã la concurenta unei sume care nu poate sa depãşeascã ultima valoare publicatã a respectivelor certificate de proprietate, în conformitate cu prevederile art. 21 lit. c) din lege. Reducerea se acorda numai la prezentarea certificatului de proprietate emis de Fondul Proprietãţii Private cãruia i-au fost atribuite 30% din acţiunile societãţii comerciale care face obiectul ofertei publice de vînzare de acţiuni.
Fiecare deţinãtor de certificate de proprietate beneficiazã de dreptul de reducere la fiecare oferta publica de vînzare de acţiuni ale Fondului Proprietãţii de Stat numai în limita valorii a 10 certificate de proprietate, cu respectarea procedurii din anexa nr. 6 la statutul-cadru;
c) sa obţinã din partea fondului servicii de brokeraj care sa permitã:
- schimbarea, în condiţii de piata, a certificatelor de proprietate în acţiuni, la societãţile comerciale care se privatizeazã;
- cumpãrarea de acţiuni deţinute de Fondul Proprietãţii de Stat, în condiţiile prevãzute la lit. b) a acestui articol;
d) sa primeascã dividende distribuite de consiliul de administraţie. Primele dividende vor fi distribuite numai din rezultatele celui de-al patrulea exerciţiu economico-financiar. Distribuirea de dividende, începînd cu cel de-al patrulea exerciţiu economico-financiar, se efectueazã dacã exista profit, dupã deducerea cheltuielilor de distribuţie;
e) orice alte drepturi stabilite prin lege pentru deţinãtorii de certificate de proprietate.
ART. 9
Transmiterea certificatelor de proprietate
9.1. Consiliul de administraţie al fondului stabileşte condiţiile şi modalitãţile în care deţinãtorii certificatelor de proprietate pot sa-şi exercite dreptul de a schimba certificatul de proprietate pe acţiuni ale societãţilor comerciale arondate fondului care se privatizeazã.
9.2. Condiţiile şi modalitãţile trebuie sa prevadã numãrul maxim de acţiuni ale fiecãrei societãţi comerciale care se privatizeazã, care pot fi schimbate pe certificate de proprietate, şi, în special, categoriile de deţinãtori de certificate de proprietate autorizate sa participe la schimb, precum şi, dacã este cazul, numãrul maxim de certificate care pot fi prezentate la schimb de un singur deţinãtor, în condiţiile prevãzute în anexa nr. 3 la statutul-cadru.
9.3. Certificatele de proprietate schimbate pe acţiuni sînt anulate de Fondul Proprietãţii Private care le-a emis.
ART. 10
Consiliul de administraţie
10.1. Fondul este administrat de un consiliu de administraţie.
10.2. Primul consiliu de administraţie al fondului este compus din 7 membri propuşi de Guvern, la recomandarea comisiilor economice ale Adunãrii Deputaţilor şi Senatului, şi aprobaţi separat de cele doua Camere.
10.3. Membrii consiliului de administraţie al fondului sînt numiţi pentru o perioada de 5 ani.
10.4. Membrii consiliului de administraţie sînt aleşi, în considerarea inaltelor lor calitãţi morale, dintre persoane cu experienta recunoscuta, mai ales în domeniul internaţional, în materie de finanţe, drept, industrie şi comerţ.
10.5. Membrii consiliului de administraţie pot fi revocaţi de autoritatea care i-a numit.
10.6. Consiliul de administraţie alege dintre membrii sãi, cu majoritatea membrilor consiliului de administraţie, un preşedinte şi un vicepreşedinte.
10.7. Membrii consiliului de administraţie al fondului nu pot face parte, în acelaşi timp:
a) din Consiliul de administraţie al altui Fond al Proprietãţii Private sau din Consiliul de administraţie al Fondului Proprietãţii de Stat.
b) din consiliul de administraţie al unei societãţi comerciale din al carei capital social s-a atribuit iniţial fondului o cota de 30% şi nici nu pot interveni în administrarea acestor societãţi, cu orice titlu.
ART. 11
Şedinţele consiliului de administraţie
11.1. Consiliul de administraţie trebuie sa se întruneascã cel puţin o data pe luna, în şedinţa ordinarã.
Consiliul de administraţie poate fi convocat în sesiune extraordinarã de cãtre preşedinte sau la cererea a cel puţin 3 dintre membrii sãi.
11.2. Consiliul de administraţie trebuie sa fie convocat, în scris, cu cel puţin 5 zile lucrãtoare înainte de data şedinţei.
11.3. Convocarea trebuie sa conţinã ordinea de zi, data şi documentele supuse discuţiei, precum şi locul de desfãşurare a şedinţei.
11.4. În situaţii care solicita acţiuni urgente, termenul de 5 zile poate fi redus, iar convocarea efectuatã oral.
11.5. Consiliul de administraţie delibereazã, în mod valabil, în prezenta a cel puţin 4 dintre membrii sãi.
11.6. Deciziile sînt luate cu majoritatea membrilor prezenţi.
11.7. Consiliul de administraţie numeşte un secretar pentru fiecare şedinţa, pentru întocmirea procesului-verbal.
ART. 12
Atribuţiile consiliului de administraţie
Atribuţiile consiliului de administraţie sînt urmãtoarele:
a) alege, dintre membrii sãi, un preşedinte şi un vicepreşedinte;
b) aproba raportul de activitate anual, precum şi bilanţul contabil şi contul de profit şi pierderi; raportul de activitate anual se publica în Monitorul Oficial al României;
c) aproba bugetul de venituri şi cheltuieli pentru viitorul exerciţiu economico-financiar;
d) aproba, anunta şi publica, periodic, valoarea certificatelor de proprietate şi a unitãţii de valoare, în condiţiile prevãzute în anexa nr. 4 la statutul-cadru;
e) Fixeazã remuneraţia membrilor consiliului de administraţie, pe baza avizului Guvernului; aceasta remuneraţie poate cuprinde o parte fixa şi o parte variabila, în raport cu performanţele fondului;
f) aproba onorariul cenzorilor, pe baza avizului Ministerului Economiei şi Finanţelor;
g) propune Fondului Proprietãţii de Stat mãsuri pentru accelerarea procesului de privatizare şi colaboreazã la elaborarea programului anual de privatizare;
h) aproba negocierea condiţiilor vinzarii integrale a acţiunilor unei societãţi comerciale, conform mandatului dat de Fondul Proprietãţii de Stat;
i) fixeazã şi aproba suma dividendelor de distribuit deţinãtorilor certificatelor de proprietate, potrivit condiţiilor stabilite de art. 5.2. lit. d) din statutul-cadru;
j) fixeazã şi aproba condiţiile şi modalitãţile de schimbare a certificatelor de proprietate pe acţiuni ale societãţii comerciale care se privatizeazã;
k) face recomandãri Fondului Proprietãţii de Stat sau primeşte mandat din partea acestuia, pentru a fixa limitele de exercitare a dreptului de cumpãrare de acţiuni ale Fondului Proprietãţii de Stat, cu reducere de preţ, conform art. 8.2. lit. b) din prezentul statut, ţinînd seama de oferta pe acţiuni corespunzãtoare;
l) aproba încheierea contractelor, conform dispoziţiilor art. 71 din lege, cu persoane fizice sau persoane juridice, romane ori strãine, recunoscute, în special, pentru competenta şi onorabilitatea lor;
m) decide asupra propunerilor formulate de cãtre deţinãtorii certificatelor de proprietate conform art. 8.2. lit. a) din prezentul statut şi cu respectarea modalitãţilor prevãzute în anexa nr. 5 la statutul-cadru;
n) realizeazã orice alta activitate comercialã legatã de obiectul sau de activitate şi exercita drepturile prevãzute de Legea nr. 31/1990 privind societãţile comerciale pentru adunarea generalã a actionarilor.
ART. 13
Atribuţiile preşedintelui consiliului de administraţie
13.1. Preşedintele consiliului de administraţie executa hotãrîrile consiliului de administraţie.
13.2. Preşedintele consiliului de administraţie exercita funcţia de preşedinte, director general al fondului.
13.3. În cazul absentei sau imposibilitãţii preşedintelui consiliului de administraţie de a-şi exercita atribuţiile, vicepreşedintele îl înlocuieşte în toate atribuţiile şi obligaţiile sale.
13.4. Preşedintele consiliului de administraţie are, în principal, urmãtoarele atribuţii:
a) semneazã sau aproba încheierea contractelor în numele fondului, cu excepţia celor prevãzute la art. 12.1. lit. l) din prezentul statut;
b) semneazã contractele prevãzute de art. 71 din lege, dupã aprobarea acestora de cãtre consiliul de administraţie;
c) aproba toate operaţiunile financiare realizate în numele fondului;
d) numeşte şi revoca persoanele din conducerea operativã a fondului, cu aprobarea prealabilã a consiliului de administraţie;
e) angajeazã şi reprezintã fondul în relaţiile cu terţii şi în fata instanţelor jurisdicţionale;
f) stabileşte şi prezintã consiliului de administraţie modalitãţile de asigurare a serviciilor de brokeraj, pentru schimbarea certificatelor pe acţiuni, la cererea depunatorilor;
g) ia mãsurile necesare pentru vînzarea acţiunilor în condiţiile prevãzute de art. 12.1. lit. h) din prezentul statut.
Preşedintele consiliului de administraţie ia, de asemenea, toate mãsurile necesare pentru a asigura buna desfãşurare a activitãţii fondului.
13.5. Preşedintele consiliului de administraţie rãspunde pentru activitatea sa în fata consiliului de administraţie al fondului.
ART. 14
Rãspunderea administratorilor
Membrii consiliului de administraţie al fondului rãspund, în exercitarea mandatului lor, personal şi solidar.
ART. 15
Controlul fondului
15.1. Primii cenzori titulari şi supleanţii sînt numiţi şi revocaţi cu respectarea prevederilor art. 8 din lege.
15.2. Cenzorii fondului sînt obligaţi:
a) sa certifice situaţia financiarã anuala - bilanţ contabil, cont de profit şi pierderi - care se supune aprobãrii consiliului de administraţie, conform normelor aplicabile societãţilor comerciale;
b) sa certifice remuneraţia administratorilor;
c) sa certifice valoarea certificatelor de proprietate şi a unitãţii de valoare corespunzãtoare;
d) sa întocmeascã un raport general asupra bilanţului contabil prezentat consiliului de administraţie şi, dacã este cazul, rapoarte speciale, în cadrul aplicãrii prevederilor legii.
ART. 16
Reglementarea litigiilor
16.1. Litigiile rezultate din activitatea fondului, din relaţiile cu persoane fizice sau persoane juridice, nesolutionate pe cale amiabila, sînt supuse spre rezolvare instanţelor de judecata romane competente.
16.2. Litigiile rezultate din activitatea fondului, din relaţiile cu persoane fizice sau persoane juridice strãine, nesolutionate pe cale amiabila, pot fi supuse spre rezolvare unei instanţe de arbitraj, din ţara sau strãinãtate, sau instanţelor de judecata competente din România.
ART. 17
Modificarea statutului
Dispoziţiile prezentului statut pot fi modificate cu aprobarea Guvernului.
ANEXA 2
STATUTUL PROPRIU

al Fondului Proprietãţii Private II - MOLDOVA



ART. 1
Denumirea
Denumirea fondului este "Fondul Proprietãţii Private II - MOLDOVA".
Denumirea fondului, sediul şi capitalul social vor fi menţionate în toate documentele emise.
ART. 2
Forma juridicã
Fondul Proprietãţii Private II - MOLDOVA (fondul) este organizat sub forma juridicã a unei societãţi comerciale pe acţiuni, înfiinţat prin Legea privatizãrii societãţilor comerciale nr. 58/1991, denumita în continuare lege, şi îşi desfãşoarã activitatea în conformitate cu:
- Legea nr. 31/1990 privind societãţile comerciale;
- Statutul-cadru al Fondului Proprietãţii Private, denumit în continuare statut-cadru;
- prezentul statut;
- celelalte prevederi legale aplicabile.
ART. 3
Sediul
3.1. Sediul fondului se afla în România, municipiul Bacau, str. Oituz nr. 24.
3.2. Consiliul de administraţie al fondului are competenta sa dispunã, în funcţie de criterii de gestiune, eficacitate şi costuri, înfiinţarea de filiale, sucursale, birouri, agenţii, reprezentante sau altele asemenea, în ţara sau în strãinãtate.
ART. 4
Durata
4.1. Fondul are o durata de funcţionare, conform prezentului statut, de 5 ani, calculatã de la data intrãrii în vigoare a legii.
4.2. Dupã expirarea perioadei prevãzute la art. 4.1., fondul se reorganizeazã, fãrã a se constitui o noua persoana juridicã, într-o societate comercialã pe acţiuni de tipul fondurilor mutuale.
ART. 5
Obiectul de activitate
Fondul are drept obiect de activitate realizarea atribuţiilor prevãzute de lege şi acţioneazã în special pentru:
a) administrarea acţiunilor deţinute în societãţile comerciale care i-au fost arondate, potrivit legii, şi în temeiul actelor de transmitere întocmite conform anexei nr. 1 la statutul-cadru; fondul îndeplineşte în calitate de acţionar, atribuţiile prevãzute de dispoziţiile legale în vigoare, precum şi cele prevãzute în acordul actionarilor, încheiat conform modelului din anexa nr. 2 la statutul-cadru;
b) emiterea, cãtre cetãţenii romani, de certificate de proprietate care reprezintã capitalul social al fondului;
c) luarea de mãsuri pentru maximizarea profiturilor şi capitalizarea acestora în vederea creşterii valorii certificatelor de proprietate; o parte din profiturile rezultate vor putea fi distribuite, cu titlu de dividende;
d) gestionarea portofoliului de acţiuni şi efectuarea de noi investiţii în vederea maximizarii valorii de piata a certificatelor de proprietate, conform prevederilor anexei nr. 4 la statutul-cadru;
e) luarea de mãsuri necesare pentru accelerarea privatizãrii societãţilor comerciale în care este acţionar, inclusiv prin vînzarea de acţiuni, chiar dacã aceste acţiuni aparţin Fondului Proprietãţii de Stat, pe baza modalitãţilor şi condiţiilor definite în acordul actionarilor;
f) asigurarea de servicii de brokeraj în vederea schimbãrii certificatelor de proprietate pe acţiuni ale societãţilor comerciale; examinarea, ţinînd seama de condiţiile de piata, a modalitãţilor şi determinarea procedurilor de schimb ale certificatelor de proprietate, conform dispoziţiilor anexei nr. 3 din statutul-cadru;
g) efectuarea de orice alte operaţiuni comerciale, financiare, mobiliare sau imobiliare, direct sau indirect, necesare realizãrii obiectului sau de activitate; participarea la constituirea de societãţi comerciale şi încheierea de contracte; darea şi primirea oricãrui fel de asigurãri şi garanţii necesare realizãrii obiectului sau de activitate, cu respectarea dispoziţiilor legale.
ART. 6
Capitalul social, certificatele de proprietate
6.1. Capitalul social al fondului este de 116.826 milioane lei reprezentind, potrivit art. 5 din lege, 30% din capitalul social al societãţilor comerciale arondate şi este determinat potrivit actelor de transmitere de proprietate.
6.2. Capitalul social se divide în certificate de proprietate, titluri de valoare imobiliarã la purtãtor, negociabile în condiţiile prevãzute de lege.
6.3. S-au emis 17.500.000 certificate de proprietate a cãror distribuire se efectueazã în conformitate cu art. 17 din lege. Certificatele de proprietate neridicate în termen de 180 de zile de la data începerii distribuirii, anunţatã de cãtre Agenţia Nationala pentru Privatizare şi Dezvoltarea Întreprinderilor Mici şi Mijlocii, se anuleazã de cãtre fond.
6.4. Pe fiecare certificat de proprietate este înscrisã denumirea "Fondul Proprietãţii Private II".
6.5. Certificatele de proprietate pot fi negociate la bursa, conform art. 19 din lege.
6.6. Certificatele de proprietate sînt emise în unitãţi de valoare şi sînt ataşate unui carnet de certificate de proprietate din care cele ale Fondului se pot detasa pentru a fi vîndute sau schimbate, la cererea deţinãtorului. Fiecare certificat de proprietate corespunde la 5.000 unitãţi de valoare, indivizibile.
6.7. Transmiterea certificatelor de proprietate se face prin simpla tradiţiune, astfel încît orice deţinãtor al unui certificat de proprietate este considerat proprietarul legitim al acestuia.
6.8. Certificatele de proprietate pot fi înstrãinate cãtre persoane fizice sau persoane juridice strãine. Înstrãinarea certificatelor de proprietate cu încãlcarea acestei dispoziţii atrage pentru persoana în culpa sancţiunile prevãzute de lege.
ART. 7
Activitatea financiar-contabila
7.1. Contul de profit şi pierderi şi bilanţul contabil la 31 decembrie ale fondului vor fi întocmite anual, în conformitate cu reglementãrile Ministerului Economiei şi Finanţelor privind societãţile comerciale în vigoare la data respectiva.
7.2. Fondul organizeazã şi tine evidenta contabila, potrivit normelor legale în vigoare.
ART. 8
Drepturile şi obligaţiile deţinãtorilor de certificate de proprietate
8.1. Deţinerea unui certificat de proprietate presupune acceptarea totalã şi fãrã rezerve a prezentului statut.
8.2. Potrivit legii, deţinãtorii certificatelor de proprietate au urmãtoarele drepturi:
a) sa propunã acţiuni de imbunatatire a activitãţii fondului, sa declanseze efectuarea controlului financiar de cãtre cenzori sau sa solicite, motivat, înlocuirea membrilor consiliului de administraţie în condiţiile precizate în anexa nr. 5 la statutul-cadru;
b) într-o perioada de 5 ani, calculatã de la data intrãrii în vigoare a legii, şi într-un termen limitat, determinat, de la caz la caz, de Consiliul de administraţie al Fondului Proprietãţii de Stat, sa cumpere acţiuni, anterior oricãrei oferte publice de vînzare, cu reducere de 10% fata de preţul ofertei publice de vînzare şi pînã la concurenta unei sume care nu poate sa depãşeascã ultima valoare publicatã a respectivelor certificate de proprietate, în conformitate cu prevederile art. 21 lit. c) din lege. Reducerea se acorda numai la prezentarea certificatului de proprietate emis de Fondul Proprietãţii Private cãruia i-au fost atribuite 30% din acţiunile societãţii comerciale care face obiectul ofertei publice de vînzare de acţiuni.
Fiecare deţinãtor de certificate de proprietate beneficiazã de dreptul de reducere la fiecare oferta publica de vînzare de acţiuni ale Fondului Proprietãţii de Stat numai în limita valorii a 10 certificate de proprietate cu respectarea procedurii din anexa nr. 6 la statutul-cadru;
c) sa obţinã din partea fondului servicii de brokeraj care sa permitã:
- schimbarea, în condiţii de piata, a certificatelor de proprietate în acţiuni, la societãţile comerciale care se privatizeazã;
- cumpãrarea de acţiuni deţinute de Fondul Proprietãţii de Stat, în condiţiile prevãzute la lit. b) a acestui articol;
d) sa primeascã dividende distribuite de consiliul de administraţie. Primele dividende vor fi distribuite numai din rezultatele celui de al patrulea exerciţiu economico-financiar. Distribuirea de dividende, începînd cu cel de al patrulea exerciţiu economico-financiar, se efectueazã dacã exista profit, dupã deducerea cheltuielilor de distribuţie;
e) orice alte drepturi stabilite prin lege pentru deţinãtorii de certificate de proprietate.
ART. 9
Transmiterea certificatelor de proprietate
9.1. Consiliul de administraţie al fondului stabileşte condiţiile şi modalitãţile în care deţinãtorii certificatelor de proprietate pot sa-şi exercite dreptul de a schimba certificatul de proprietate pe acţiuni ale societãţilor comerciale arondate fondului care se privatizeazã.
9.2. Condiţiile şi modalitãţile trebuie sa prevadã numãrul maxim de acţiuni ale fiecãrei societãţi comerciale care se privatizeazã, care pot fi schimbate pe certificate de proprietate, şi, în special, categoriile de deţinãtori de certificate de proprietate autorizate sa participe la schimb, precum şi, dacã este cazul, numãrul maxim de cerificate care pot fi prezentate la schimb de un singur deţinãtor, în condiţiile prevãzute în anexa nr. 3 la statutul-cadru.
9.3. Certificatele de proprietate schimbate pe acţiuni sînt anulate de Fondul Proprietãţii Private care le-a emis.
ART. 10
Consiliul de administraţie
10.1. Fondul este administrat de un consiliu de administraţie.
10.2. Primul consiliu de administraţie al fondului este compus din 7 membri propuşi de Guvern, la recomandarea consiliilor economice ale Adunãrii Deputaţilor şi Senatului, şi aprobaţi separat de cele doua Camere.
10.3. Membrii consiliului de administraţie al fondului sînt numiţi pentru o perioada de 5 ani.
10.4. Membrii consiliului de administraţie sînt aleşi, în considerarea inaltelor lor calitãţi morale, dintre persoane cu experienta recunoscuta, mai ales în domeniul internaţional, în materie de finanţe, drept, industrie şi comerţ.
10.5. Membrii consiliului de administraţie pot fi revocaţi de autoritatea care i-a numit.
10.6. Consiliul de administraţie alege dintre membrii sãi, cu majoritatea membrilor consiliului de administraţie, un preşedinte şi un vicepreşedinte.
10.7. Membrii consiliului de administraţie al fondului nu pot face parte, în acelaşi timp:
a) din consiliul de administraţie al altui fond al Proprietãţii Private sau din Consiliul de administraţie al Fondului Proprietãţii de Stat;
b) din consiliul de administraţie al unei societãţi comerciale din al carei capital social s-a atribuit iniţial fondului o cota de 30% şi nici nu pot interveni în administrarea acestor societãţi, cu orice titlu.
ART. 11
Şedinţele consiliului de administraţie
11.1. Consiliul de administraţie trebuie sa se întruneascã cel puţin o data pe luna, în şedinţa ordinarã.
Consiliul de administraţie poate fi convocat în sesiune extraordinarã de cãtre preşedinte sau la cererea a cel puţin 3 dintre membrii sãi.
11.2. Consiliul de administraţie trebuie sa fie convocat în scris, cu cel puţin 5 zile lucrãtoare înainte de data şedinţei.
11.3. Convocarea trebuie sa conţinã ordinea de zi, data şi documentele supuse discuţiei, precum şi locul de desfãşurare a şedinţei.
11.4. În situaţii care solicita acţiuni urgente, termenul de 5 zile poate fi redus, iar convocarea efectuatã oral.
11.5. Consiliul de administraţie delibereazã, în mod valabil, în prezenta a cel puţin 4 dintre membrii sãi.
11.6. Deciziile sînt luate cu majoritatea membrilor prezenţi.
11.7. Consiliul de administraţie numeşte un secretar pentru fiecare şedinţa, pentru întocmirea procesului-verbal.
ART. 12
Atribuţiile consiliului de administraţie
Atribuţiile consiliului de administraţie sînt urmãtoarele:
a) alege, dintre membrii sãi, un preşedinte şi un vicepreşedinte;
b) aproba raportul de activitate anual, precum şi bilanţul contabil şi contul de profit şi pierderi; raportul de activitate anual se publica în Monitorul Oficial al României;
c) aproba bugetul de venituri şi cheltuieli pentru viitorul exerciţiu economico-financiar;
d) aproba, anunta şi publica, periodic, valoarea certificatelor de proprietate şi a unitãţii de valoare, în condiţiile prevãzute în anexa nr. 4 la statutul-cadru;
e) fixeazã remuneraţia membrilor consiliului de administraţie pe baza avizului Guvernului; aceasta remuneraţie poate cuprinde o parte fixa şi o parte variabila, în raport cu performanţele fondului;
f) aproba onorariul cenzorilor, pe baza avizului Ministerului Economiei şi Finanţelor;
g) propune Fondului Proprietãţii de Stat mãsuri pentru accelerarea procesului de privatizare şi colaboreazã la elaborarea programului anual de privatizare;
h) aproba negocierea condiţiilor vinzarii integrale a acţiunilor unei societãţi comerciale, conform mandatului dat de Fondul Proprietãţii de Stat;
i) fixeazã şi aproba suma dividendelor de distribuit deţinãtorilor certificatelor de proprietate, potrivit condiţiilor stabilite de art. 5.2. lit. d) din statutul cadru;
j) fixeazã şi aproba condiţiile şi modalitãţile de schimbare a certificatelor de proprietate pe acţiuni ale societãţii comerciale care se privatizeazã;
k) face recomandãri Fondului Proprietãţii Private sau primeşte mandat din partea acestuia pentru a fixa limitele de exercitare a dreptului de cumpãrare de acţiuni ale Fondului Proprietãţii de Stat, cu reducere de preţ, conform art. 8.2. lit. b) din prezentul statut, ţinînd seama de oferta de acţiuni corespunzãtoare;
l) aproba încheierea contractelor, conform dispoziţiilor art. 71 din lege, cu persoane fizice sau persoane juridice, romane sau strãine, recunoscute, în special, pentru competenta şi onorabilitatea lor;
m) decide asupra propunerilor formulate de cãtre deţinãtorii certificatelor de proprietate conform art. 8.2. lit. a) din prezentul statut şi cu respectarea modalitãţilor prevãzute în anexa nr. 5 la statutul-cadru;
n) realizeazã orice alta activitate comercialã legatã de obiectul sau de activitate şi exercita drepturile prevãzute de Legea nr. 31/1990 privind societãţile comerciale pentru adunarea generalã a actionarilor.
ART. 13
Atribuţiile consiliului de administraţie
13.1. Preşedintele consiliului de administraţie executa hotãrîrile consiliului de administraţie.
13.2. Preşedintele consiliului de administraţie exercita funcţia de preşedinte, director general al fondului.
13.3. În cazul absentei sau imposibilitãţii preşedintelui consiliului de administraţie de a-şi exercita atribuţiile, vicepreşedintele îl înlocuieşte în toate atribuţiile şi obligaţiile sale.
13.4. Preşedintele consiliului de administraţie are, în principal, urmãtoarele atribuţii:
a) semneazã sau aproba incheierea contractelor în numele fondului, cu excepţia celor prevãzute în art. 12.1. lit. l) din prezentul statut;
b) semneazã contractele prevãzute de art. 71 din lege, dupã aprobarea acestora de cãtre consiliul de administraţie;
c) aproba toate operaţiunile financiare realizate în numele fondului;
d) numeşte şi revoca persoanele din conducerea operativã a fondului, cu aprobarea prealabilã a consiliului de administraţie;
e) angajeazã şi reprezintã fondul în relaţiile cu terţii şi în fata instanţelor jurisdicţionale;
f) stabileşte şi prezintã consiliul de administraţie modalitãţile de asigurare a serviciilor de brokeraj pentru schimbarea certificatelor pe acţiuni, la cererea deţinãtorilor;
g) ia mãsurile necesare pentru vînzarea acţiunilor, în condiţiile prevãzute de art. 12.1. lit. b) din prezentul statut.
Preşedintele consiliului de administraţie ia, de asemenea, toate mãsurile necesare pentru a asigura buna desfãşurare a activitãţii fondului.
13.5. Preşedintele consiliului de administraţie rãspunde pentru activitatea sa în fata consiliului de administraţie al fondului.
ART. 14
Rãspunderea administratorilor
Membrii consiliului de administraţie al fondului rãspund, în exercitarea mandatului lor, personal şi solidar.
ART. 15
Controlul fondului
15.1. Primii cenzori titulari şi supleanţi sînt numiţi şi revocaţi cu respectarea prevederilor art. 8 din lege.
15.2. Cenzorii fondului sînt obligaţi:
a) sa certifice situaţia financiarã anuala - bilanţ contabil, cont de profit şi pierderi - care se supune aprobãrii consiliului de administraţie, conform normelor societãţilor comerciale;
b) sa certifice remuneraţia administratorilor;
c) sa certifice valoarea certificatelor de proprietate şi a unitãţii de valoare corespunzãtoare;
d) sa întocmeascã un raport general asupra bilanţului contabil prezentat consiliului de administraţie şi dacã este cazul, rapoarte speciale, în cadrul aplicãrii prevederilor legii.
ART. 16
Reglementarea litigiilor
16.1. Litigiile rezultate din activitatea fondului, din relaţiile cu persoane fizice sau persoane juridice, nesolutionate pe cale amiabila, sînt supuse spre rezolvare instanţelor de judecata romane competente.
16.2. Litigiile rezultate din activitatea fondului, din relaţiile cu persoane fizice sau persoane juridice strãine, nesolutionate pe cale amiabila, pot fi supuse spre rezolvare unei instanţe de arbitraj, din ţara sau strãinãtate, sau instanţelor de judecata competente din România.
ART. 17
Modificarea statutului
Dispoziţiile prezentului statut pot fi modificate cu aprobarea Guvernului.
ANEXA 3
STATUTUL PROPRIU

al Fondului Proprietãţii Private III - TRANSILVANIA



ART. 1
Denumirea
Denumirea Fondului este "Fondul Proprietãţii Private III - TRANSILVANIA".
Denumirea fondului, sediul şi capitalul vor fi menţionate în toate documentele emise.
ART. 2
Forma juridicã
Fondul Proprietãţii Private III - TRANSILVANIA (fondul) este organizat sub forma juridicã a unei societãţi comerciale pe acţiuni, înfiinţat prin Legea privatizãrii societãţilor comerciale nr. 58/1991, denumita în continuare lege, şi îşi desfãşoarã activitatea în conformitate cu:
- Legea nr. 31/1990 privind societãţile comerciale;
- Statutul-cadru al Fondului Proprietãţii Private, denumit în continuare statut-cadru;
- prezentul statut;
- celelalte prevederi legale aplicabile.
ART. 3
Sediul
3.1. Sediul fondului se afla în România, municipiul Braşov, str. Nicolae Iorga nr. 2.
3.2. Consiliul de administraţie al Fondului are competenta sa dispunã, în funcţie de criterii de gestiune, eficacitate şi costuri, înfiinţarea de filiale, sucursale, birouri, agenţii, reprezentante sau altele asemenea, în ţara sau în strãinãtate.
ART. 4
Durata
4.1. Fondul are o durata de funcţionare, conform prezentului statut, de 5 ani, calculatã de la data intrãrii în vigoare a legii.
4.2. Dupã expirarea perioadei prevãzute la art. 4.1., fondul se reorganizeazã, fãrã a se constitui o noua persoana juridicã, într-o societate comercialã pe acţiuni de tipul fondurilor mutuale.
ART. 5
Obiectul de activitate
Fondul are drept obiect de activitate realizarea atribuţiilor prevãzute de lege şi acţioneazã în special pentru:
a) administrarea acţiunilor deţinute în societãţile comerciale care i-au fost arondate, potrivit legii, şi în temeiul actelor de transmitere întocmite conform anexei nr. 1 la statutul-cadru; fondul îndeplineşte, în calitate de acţionar, atribuţiile prevãzute de dispoziţiile legale în vigoare, precum şi cele prevãzute în acordul actionarilor, încheiat conform modelului din anexa nr. 2 la statutul-cadru;
b) emiterea, cãtre cetãţenii romani, de certificate de proprietate care reprezintã capitalul social al fondului;
c) luarea de mãsuri pentru maximizarea profiturilor şi capitalizarea acestora în vederea creşterii valorii certificatelor de proprietate; o parte din profiturile rezultate vor putea fi distribuite cu titlu de dividende;
d) gestionarea portofoliului de acţiuni şi efectuarea de noi investiţii în vederea maximizarii valorii de piata a certificatelor de proprietate conform prevederilor anexei nr. 4 la statutul-cadru;
e) luarea de mãsuri necesare pentru accelerarea privatizãrii societãţilor comerciale în care este acţionar, inclusiv prin vînzarea de acţiuni, chiar dacã aceste acţiuni aparţin Fondului Proprietãţii de Stat pe baza modalitãţilor şi condiţiilor definite în acordul actionarilor;
f) asigurarea de servicii de brokeraj în vederea schimbãrii certificatelor de proprietate pe acţiuni ale societãţilor comerciale; examinarea, ţinînd seama de condiţiile de piata, a modalitãţilor şi determinarea procedurilor de schimb ale certificatelor de proprietate, conform dispoziţiilor anexei nr. 3 la statutul-cadru;
g) efectuarea de orice alte operaţiuni comerciale, financiare, mobiliare sau imobiliare, direct sau indirect, necesare realizãrii obiectului sau de activitate; participarea la constituirea de societãţi comerciale şi încheierea de contracte; darea şi primirea oricãrui fel de asigurãri şi garanţii necesare realizãrii obiectului sau de activitate, cu respectarea dispoziţiilor legale.
ART. 6
Capitalului social, certificatele de proprietate
6.1. Capitalul social al Fondului este de 114.674 milioane lei reprezentind, potrivit art. 5 din lege, 30% din capitalul social al societãţilor comerciale arondate şi este determinat potrivit actelor de transmitere de proprietate.
6.2. Capitalul social se divide în certificate de proprietate, titluri de valoare imobiliarã la purtãtor, negociabile în condiţiile prevãzute de lege.
6.3. S-au emis 17.500.000 certificate de proprietate a cãror distribuire se efectueazã în conformitate cu art. 17 din lege. Certificatele de proprietate neridicate în termen de 180 de zile de la data începerii distribuirii, anunţatã de cãtre Agenţia Nationala pentru Privatizare şi Dezvoltarea Întreprinderilor Mici şi Mijlocii, se anuleazã de cãtre fond.
6.4. Pe fiecare certificat de proprietate este înscrisã denumirea "Fondul Proprietãţii Private III".
6.5. Certificatele de proprietate pot fi negociate la bursa, conform art. 19 din lege.
6.6. Certificatele de proprietate sînt emise în unitãţi de valoare şi sînt ataşate unui carnet de certificate de proprietate din care cele ale fondului se pot detasa pentru a fi vîndute sau schimbate, la cererea deţinãtorului. Fiecare certificat de proprietate corespunde la 5.000 unitãţi de valoare, indivizibile.
6.7. Transmiterea certificatelor de proprietate se face prin simpla tradiţiune, astfel încît orice deţinãtor al unui certificat de proprietate este considerat proprietarul legitim al acestuia.
6.8. Certificatele de proprietate nu pot fi înstrãinate cãtre persoane fizice sau persoane juridice strãine. Înstrãinarea certificatelor de proprietate cu încãlcarea acestei dispoziţii atrage pentru persoana în culpa sancţiunile prevãzute de lege.
ART. 7
Activitatea financiar-contabila
7.1. Contul de profit şi pierderi şi bilanţul contabil la 31 decembrie ale fondului vor fi întocmite anual, în conformitate cu reglementãrile Ministerului Economiei şi Finanţelor privind societãţile comerciale, în vigoare la data respectiva.
7.2. Fondul organizeazã şi tine evidenta contabila potrivit normelor legale în vigoare.
ART. 8
Drepturile şi obligaţiile deţinãtorilor de certificate de proprietate
8.1. Deţinerea unui certificat de proprietate presupune acceptarea totalã şi fãrã rezerve a prezentului statut.
8.2. Potrivit legii, deţinãtorii certificatelor de proprietate au urmãtoarele drepturi:
a) sa propunã acţiuni de imbunatatire a activitãţii fondului, sa declanseze efectuarea controlului financiar de cãtre cenzori sau sa solicite, motivat, înlocuirea membrilor consiliului de administraţie, în condiţiile precizate în anexa nr. 5 la statutul-cadru;
b) într-o perioada de 5 ani, calculatã de la data intrãrii în vigoare a legii, şi într-un termen limitat, determinat, de la caz la caz, de Consiliul de administraţie al Fondului Proprietãţii de Stat, sa cumpere acţiuni, anterior oricãrei oferte publice de vînzare, cu reducere de 10% fata de preţul ofertei publice de vînzare şi pînã la concurenta unei sume care nu poate sa depãşeascã ultima valoare publicatã a respectivelor certificate de proprietate, în conformitate cu prevederile art. 21 lit. c) din lege. Reducerea se acorda numai la prezentarea certificatului de proprietate emis de Fondul Proprietãţii Private cãruia i-au fost atribuite 30% din acţiunile societãţii comerciale care face obiectul ofertei publice de vînzare de acţiuni.
Fiecare deţinãtor de certificate de proprietate beneficiazã de dreptul de reducere la fiecare oferta publica de vînzare de acţiuni ale Fondului Proprietãţii de Stat numai în limita valorii a 10 certificate de proprietate, cu respectarea procedurii din anexa nr. 6 la statutul-cadru;
c) sa obţinã din partea fondului servicii de brokeraj care sa permitã:
- schimbarea, în condiţii de piata, a certificatelor de proprietate în acţiuni, la societãţile comerciale care se privatizeazã;
- cumpãrarea de acţiuni deţinute de Fondul Proprietãţii de Stat, în condiţiile prevãzute la lit. b) a acestui articol;
d) sa primeascã dividende distribuite de consiliul de administraţie. Primele dividende vor fi distribuite numai din rezultatele celui de al patrulea exerciţiu economico-financiar. Distribuirea de dividende, începînd cu cel de al patrulea exerciţiu economico-financiar, se efectueazã dacã exista profit, dupã deducerea cheltuielilor de distribuţie;
e) orice alte drepturi stabilite prin lege pentru deţinãtorii de certificate de proprietate.
ART. 9
Transmiterea certificatelor de proprietate
9.1. Consiliul de administraţie al fondului stabileşte condiţiile şi modalitãţile în care deţinãtorii certificatelor de proprietate pot sa-şi exercite dreptul de a schimba certificatul de proprietate pe acţiuni ale societãţilor comerciale arondate fondului care se privatizeazã.
9.2. Condiţiile şi modalitãţile trebuie sa prevadã numãrul maxim de acţiuni ale fiecãrei societãţi comerciale care se privatizeazã, care pot fi schimbate pe certificate de proprietate şi, în special, categoriile de deţinãtori de certificate de proprietate autorizate sa participe la schimb, precum şi, dacã este cazul, numãrul maxim de certificate care pot fi prezentate la schimb de un singur deţinãtor, în condiţiile prevãzute în anexa nr. 3 la statutul-cadru.
9.3.Certificatele de proprietate schimbate pe acţiuni sînt anulate de Fondul Proprietãţii Private care le-a emis.
ART. 10
Consiliul de administraţie
10.1. Fondul este administrat de un consiliu de administraţie.
10.2. Primul consiliu de administraţie al fondului este compus din 7 membri propuşi de Guvern, la recomandarea comisiilor economice ale Adunãrii Deputaţilor şi Senatului, şi aprobaţi separat de cele doua Camere.
10.3. Membrii consiliului de administraţie al fondului sînt numiţi pentru o perioada de 5 ani.
10.4. Membrii consiliului de administraţie sînt aleşi, în considerarea inaltelor lor calitãţi morale, dintre persoane cu experienta recunoscuta, mai ales în domeniul internaţional, în materie de finanţe, drept, industrie şi comerţ.
10.5. Membrii consiliului de administraţie pot fi revocaţi de autoritatea care i-a numit.
10.6. Consiliul de administraţie alege dintre membrii sãi, cu majoritatea membrilor consiliului de administraţie, un preşedinte şi un vicepreşedinte.
10.7. Membrii consiliului de administraţie al fondului nu pot face parte, în acelaşi timp:
a) din consiliul de administraţie al altui Fond al Proprietãţii Private sau din Consiliul de administraţie al Fondului Proprietãţii de Stat;
b) din consiliul de administraţie al unei societãţi comerciale din al carei capital social s-a atribuit iniţial fondului o cota de 30% şi nici nu pot interveni în administrarea acestor societãţi, cu orice titlu.
ART. 11
Şedinţele consiliului de administraţie
11.1. Consiliul de administraţie trebuie sa se întruneascã cel puţin o data pe luna, în şedinţa ordinarã. Consiliul de administraţie poate fi convocat în sesiune extraordinarã de cãtre preşedinte sau la cererea a cel puţin 3 dintre membrii sãi.
11.2. Consiliul de administraţie trebuie sa fie convocat în scris, cu cel puţin 5 zile lucrãtoare înainte de data şedinţei.
11.3. Convocarea trebuie sa conţinã ordinea de zi, data şi documentele supuse discuţiei, precum şi locul de desfãşurare a şedinţei.
11.4. În situaţii care solicita acţiuni urgente, termenul de 5 zile poate fi redus, iar convocarea efectuatã oral.
11.5. Consiliul de administraţie delibereazã în mod valabil, în prezenta a cel puţin 4 dintre membrii sãi.
11.6. Deciziile sînt luate cu majoritatea membrilor prezenţi.
11.7. Consiliul de administraţie numeşte un secretar pentru fiecare şedinţa, pentru întocmirea procesului-verbal.
ART. 12
Atribuţiile consiliului de administraţie
Atribuţiile consiliului de administraţie sînt urmãtoarele:
a) alege dintre membrii sãi, un preşedinte şi un vicepreşedinte;
b) aproba raportul de activitate anual, precum şi bilanţul contabil şi contul de profit şi pierderi; raportul de activitate anual se publica în Monitorul Oficial al României;
c) aproba bugetul de venituri şi cheltuieli pentru viitorul exerciţiu economico-financiar;
d) aproba, anunta şi publica, periodic, valoarea certificatelor de proprietate şi a unitãţii de valoare, în condiţiile prevãzute în anexa nr. 4 la statutul-cadru;
e) fixeazã remuneraţia membrilor consiliului de administraţie pe baza avizului Guvernului; aceasta remuneraţie poate cuprinde o parte fixa şi parte variabila, în raport cu performanţele fondului;
f) aproba onorariul cenzorilor, pe baza avizului Ministerului Economiei şi Finanţelor;
g) propune Fondului Proprietãţii de Stat mãsuri pentru accelerarea procesului de privatizare şi colaboreazã la elaborarea programului anual de privatizare;
h) aproba negocierea condiţiilor vinzarii integrale a acţiunilor unei societãţi comerciale, conform mandatului dat de Fondul Proprietãţii de Stat;
i) fixeazã şi aproba suma dividendelor de distribuit deţinãtorilor certificatelor de proprietate, potrivit condiţiilor stabilite de art. 5.2. lit. d) din statutul-cadru;
j) fixeazã şi aproba condiţiile şi modalitãţile de schimbare a certificatelor de proprietate pe acţiuni ale societãţii comerciale care se privatizeazã;
k) face recomandãri Fondului Proprietãţii de Stat sau primeşte mandat din partea acestuia, pentru a fixa limitele de exercitare a dreptului de cumpãrare de acţiuni ale Fondului Proprietãţii de Stat, cu reducere de preţ, conform art. 8.2. lit. b) din prezentul statut, ţinînd seama de oferta de acţiuni corespunzãtoare;
l) aproba încheierea contractelor, conform dispoziţiilor art. 71 din lege, cu persoane fizice sau persoane juridice, romane ori strãine, recunoscute, în special, pentru competenta şi onorabilitatea lor;
m) decide asupra propunerilor formulate de cãtre deţinãtorii certificatelor de proprietate conform art. 8.2. lit. a) din prezentul statut şi cu respectarea modalitãţilor prevãzute în anexa nr. 5 la statutul-cadru;
n) realizeazã orice alta activitate comercialã legatã de obiectul sau de activitate şi exercita drepturile prevãzute de Legea nr. 31/1990 privind societãţile comerciale pentru adunarea generalã a actionarilor.
ART. 13
Atribuţiile preşedintelui consiliului de administraţie
13.1. Preşedintele consiliului de administraţie executa hotãrîrile consiliului de administraţie.
13.2. Preşedintele consiliului de administraţie exercita funcţia de preşedinte, director general al fondului.
13.3. În cazul absentei sau imposibilitãţii preşedintelui consiliului de administraţie de a-şi exercita atribuţiile, vicepreşedintele îl înlocuieşte în toate atribuţiile şi obligaţiile sale.
13.4. Preşedintele consiliului de administraţie are, în principal, urmãtoarele atribuţii:
a) semneazã sau aproba încheierea contractelor în numele fondului, cu excepţia celor prevãzute la art. 12.1. lit. l) din prezentul statut;
b) semneazã contractele prevãzute de art. 71 din lege, dupã aprobarea acestora de cãtre consiliul de administraţie;
c) aproba toate operaţiunile financiare realizate în numele fondului;
d) numeşte şi revoca persoanele din conducerea operativã a fondului, cu aprobarea prealabilã a consiliului de administraţie;
e) angajeazã şi reprezintã fondul în relaţiile cu terţii şi în fata instanţelor jurisdicţionale;
f) stabileşte şi prezintã consiliului de administraţie modalitãţile de asigurare a serviciilor de brokeraj pentru schimbarea certificatelor pe acţiuni, la cererea deţinãtorilor;
g) ia mãsurile necesare pentru vînzarea acţiunilor, în condiţiile prevãzute de art. 12.1. lit. h) din prezentul statut.
Preşedintele consiliului de administraţie ia, de asemenea, toate mãsurile necesare pentru a asigura buna desfãşurare a activitãţii fondului.
13.5. Preşedintele consiliului de administraţie rãspunde pentru activitatea sa în fata consiliului de administraţie al fondului.
ART. 14
Rãspunderea administratorilor
Membrii consiliului de administraţie al fondului rãspund, în exercitarea mandatului lor, personal şi solidar.
ART. 15
Controlul fondului
15.1. Primii cenzori titulari şi supleanţi sînt numiţi şi revocaţi cu respectarea prevederilor art. 8 din lege.
15.2. Cenzorii fondului sînt obligaţi:
a) sa certifice situaţia financiarã anuala - bilanţ contabil, cont de profit şi pierderi - care se supune aprobãrii consiliului de administraţie, conform normelor aplicabile societãţilor comerciale;
b) sa certifice remuneraţia administratorilor;
c) sa certifice valoarea certificatelor de proprietate şi a unitãţii de valoare corespunzãtoare;
d) sa întocmeascã un raport general asupra bilanţului contabil prezentat consiliului de administraţie şi dacã este cazul, rapoarte speciale, în cadrul aplicãrii prevederilor legii.
ART. 16
Reglementarea litigiilor
16.1. Litigiile rezultate din activitatea fondului, din relaţiile cu persoane fizice sau persoane juridice, nesolutionate pe cale amiabila, sînt supuse spre rezolvare instanţelor de judecata romane competente.
16.2. Litigiile rezultate din activitatea fondului, din relaţiile cu persoane fizice sau persoane juridice strãine, nesolutionate pe cale amiabila, pot fi supuse spre rezolvare unei instanţe de arbitraj, din ţara sau strãinãtate, sau instanţelor de judecata competente din România.
ART. 17
Modificarea statutului
Dispoziţiile prezentului statut pot fi modificate cu aprobarea Guvernului.
ANEXA 4
STATUTUL PROPRIU

al Fondului Proprietãţii Private IV - MUNTENIA



ART. 1
Denumirea
Denumirea fondului este "Fondul Proprietãţii Private IV - MUNTENIA".
Denumirea fondului, sediul şi capitalul social vor fi menţionate în toate documentele emise.
ART. 2
Forma juridicã
Fondul Proprietãţii Private IV - MUNTENIA (fondul) este organizat sub forma juridicã a unei societãţi comerciale pe acţiuni, înfiinţat prin Legea privatizãrii societãţilor comerciale nr. 58/1991, denumita în continuare lege, şi îşi desfãşoarã activitatea în conformitate cu:
- Legea nr. 31/1990 privind societãţile comerciale;
- Statutul-cadru al Fondului Proprietãţii Private, denumit în continuare statut-cadru;
- prezentul statut;
- celelalte prevederi legale aplicabile.
ART. 3
Sediul
3.1. Sediul fondului se afla în România, municipiul Bucureşti, str. Lipscani nr. 19.
3.2. Consiliul de administraţie al fondului are competenta sa dispunã, în funcţie de criterii de gestiune, eficacitate şi costuri, înfiinţate de filiale, sucursale, birouri, agenţii, reprezentante sau altele asemenea, în ţara sau în strãinãtate.
ART. 4
Durata
4.1. Fondul are o durata de funcţionare, conform prezentului statut, de 5 ani, calculatã de la data intrãrii în vigoare a legii.
4.2. Dupã expirarea perioadei prevãzute la art. 4.1., fondul se reorganizeazã, fãrã a se constitui o noua persoana juridicã, într-o societate comercialã pe acţiuni de tipul fondurilor mutuale.
ART. 5
Obiectul de activitate
Fondul are drept obiect de activitate realizarea atribuţiilor prevãzute de lege şi acţioneazã în special pentru:
a) administrarea acţiunilor deţinute în societãţile comerciale care i-au fost arondate, potrivit legii şi în temeiul actelor de transmitere întocmite conform anexei nr. 1 la statutul-cadru; fondul îndeplineşte, în calitate de acţionar, atribuţiile prevãzute de dispoziţiile legale în vigoare, precum şi cele prevãzute în acordul actionarilor, încheiat conform modelului din anexa nr. 2 la statutul-cadru;
b) emiterea, cãtre cetãţenii romani, de certificate de proprietate care reprezintã capitalul social al fondului;
c) luarea de mãsuri pentru maximizarea profiturilor şi capitalizarea acestora în vederea creşterii valorii certificatelor de proprietate; o parte din profiturile rezultate vor putea fi distribuite, cu titlu de dividende;
d) gestionarea portofoliului de acţiuni şi efectuarea de noi investiţii în vederea maximizarii valorii de piata a certificatelor de proprietate, conform prevederilor anexei nr. 4 la statutul-cadru;
e) luarea de mãsuri necesare pentru accelerarea privatizãrii societãţilor comerciale în care este acţionar, inclusiv prin vînzarea de acţiuni, chiar dacã aceste acţiuni aparţin Fondului Proprietãţii de Stat, pe baza modalitãţilor şi condiţiilor definite în acordul actionarilor;
f) asigurarea de servicii de brokeraj în vederea schimbãrii certificatelor de proprietate pe acţiuni ale societãţilor comerciale; examinarea, ţinînd seama de condiţiile de piata, a modalitãţilor şi determinarea procedurilor de schimb ale certificatelor de proprietate, conform dispoziţiilor anexei nr. 3 la statutul-cadru;
g) efectuarea de orice alte operaţiuni comerciale, financiare, mobiliare sau imobiliare, direct sau indirect necesare realizãrii obiectului sau de activitate; participarea la constituirea de societãţi comerciale şi încheierea de contracte; darea şi primirea oricãrui fel de asigurãri şi garanţii necesare realizãrii obiectului sau de activitate, cu respectarea dispoziţiilor legale;
ART. 6
Capitalul social, certificate de proprietate
6.1. Capitalul social al fondului este de 102.268 milioane lei reprezentind, potrivit art. 5 din lege, 30% din capitalul social al societãţilor comerciale arondate şi este determinat potrivit actelor de transmitere de proprietate.
6.2. Capitalul social se divide în certificate de proprietate, titluri de valoare imobiliarã la purtãtor, negociabile în condiţiile prevãzute de lege.
6.3. S-au emis 17.500.000 certificate de proprietate a cãror distribuire se efectueazã în conformitate cu art. 17 din lege. Certificatele de proprietate neridicate în termen de 180 de zile de la data începerii distribuirii, anunţatã de cãtre Agenţia Nationala pentru Privatizare şi Dezvoltarea Întreprinderilor Mici şi Mijlocii, se anuleazã de cãtre fond.
6.4. Pe fiecare certificat de proprietate este înscrisã denumirea "Fondul Proprietãţii Private IV".
6.5. Certificatele de proprietate pot fi negociate la bursa, conform art. 19 din lege.
6.6. Certificatele de proprietate sînt emise în unitãţi de valoare şi sînt ataşate unui carnet de certificate de proprietate din care cele ale fondului se pot detasa pentru a fi vîndute sau schimbate, la cererea deţinãtorului. Fiecare certificat de proprietate corespunde la 5.000 unitãţi de valoare, indivizibile.
6.7. Transmiterea certificatelor de proprietate se face prin simpla tradiţiune, astfel încît orice deţinãtor al unui certificat de proprietate este considerat proprietarul legitim al acestuia.
6.8. Certificatele de proprietate nu pot fi înstrãinate cãtre persoane fizice sau persoane juridice strãine. Înstrãinarea certificatelor de proprietate cu încãlcarea acestei dispoziţii atrage pentru persoana în culpa sancţiunile prevãzute de lege.
ART. 7
Activitatea financiar-contabila
7.1. Contul de profit şi pierderi şi bilanţul contabil la 31 decembrie ale fondului vor fi întocmite anual, în conformitate cu reglementãrile Ministerului Economiei şi Finanţelor privind societãţile comerciale în vigoare la data respectiva.
7.2. Fondul organizeazã şi tine evidenta contabila, potrivit normelor legale în vigoare.
ART. 8
Drepturile şi obligaţiile deţinãtorilor de certificate de proprietate
8.1. Deţinerea unui certificat de proprietate presupune acceptarea totalã şi fãrã rezerve a prezentului statut.
8.2. Potrivit legii, deţinãtorii certificatelor de proprietate au urmãtoarele drepturi:
a) sa propunã acţiuni de imbunatatire a activitãţii fondului, sa declanseze efectuarea controlului financiar de cãtre cenzori sau sa solicite, motivat, înlocuirea membrilor consiliului de administraţie în condiţiile precizate la anexa nr. 5 la statutul-cadru;
b) într-o perioada de 5 ani, calculatã de la data intrãrii în vigoare a legii, şi într-un termen limitat, determinat, de la caz la caz, de Consiliul de administraţie al Fondului Proprietãţii de Stat, sa cumpere acţiuni, anterior oricãrei oferte publice de vînzare, cu reducere de 10% fata de preţul ofertei publice de vînzare şi pînã la concurenta unei sume care nu poate sa depãşeascã ultima valoare publicatã a respectivelor certificate de proprietate, în conformitate cu prevederile art. 21 lit. c) din lege. Reducerea se acorda numai la prezentarea certificatului de proprietate emis de Fondul Proprietãţii Private cãruia i-au fost atribuite 30% din acţiunile societãţii comerciale care face obiectul ofertei publice de vînzare de acţiuni.
Fiecare deţinãtor de certificate de proprietate beneficiazã de dreptul de reducere la fiecare oferta publica de vînzare de acţiuni ale Fondului Proprietãţii de Stat numai în limita valorii a 10 certificate de proprietate, cu respectarea procedurii din anexa nr. 6 la statutul-cadru;
c) sa obţinã din partea fondului servicii de brokeraj care sa permitã:
- schimbarea, în condiţii de piata, a certificatelor de proprietate în acţiuni, la societãţile comerciale care se privatizeazã;
- cumpãrarea de acţiuni deţinute de Fondul Proprietãţii de Stat, în condiţiile prevãzute la lit. b) a acestui articol;
d) sa primeascã dividende distribuite de consiliul de administraţie. Primele dividende vor fi distribuite numai din rezultatele celui de al patrulea exerciţiu economico-financiar. Distribuirea de dividende, începînd cu cel de al patrulea exerciţiu economico-financiar, se efectueazã dacã exista profit dupã deducerea cheltuielilor de distribuţie;
e) orice alte drepturi stabilite prin lege pentru deţinãtorii de certificate de proprietate.
ART. 9
Transmiterea certificatelor de proprietate
9.1. Consiliul de administraţie al fondului stabileşte condiţiile şi modalitãţile în care deţinãtorii certificatelor de proprietate pot sa-şi exercite dreptul de a schimba certificatul de proprietate pe acţiuni ale societãţilor comerciale arondate fondului care se privatizeazã.
9.2. Condiţiile şi modalitãţile trebuie sa prevadã numãrul maxim de acţiuni ale fiecãrei societãţi comerciale care se privatizeazã, care pot fi schimbate pe certificate de proprietate şi, în special, categoriile de deţinãtori de certificate de proprietate autorizate sa participe la schimb, precum şi, dacã este cazul, numãrul maxim de certificate care pot fi prezentate la schimb de un singur deţinãtor, în condiţiile prevãzute în anexa nr. 3 la statutul-cadru.
9.3. Certificatele de proprietate schimbate pe acţiuni sînt anulate de Fondul Proprietãţii Private care le-a emis.
ART. 10
Consiliul de administraţie
10.1. Fondul este administrat de un consiliu de administraţie.
10.2. Primul consiliu de administraţie al fondului este compus din 7 membri propuşi de Guvern, la recomandarea comisiilor economice ale Adunãrii Deputaţilor şi Senatului, şi aprobaţi separat de cele doua Camere.
10.3. Membrii consiliului de administraţie al fondului sînt numiţi pentru o perioada de 5 ani.
10.4. Membrii consiliului de administraţie sînt aleşi în considerarea inaltelor lor calitãţi morale, dintre persoane cu experienta recunoscuta, mai ales în domeniul internaţional, în materie de finanţe, drept, industrie şi comerţ.
10.5. Membrii consiliului de administraţie pot fi revocaţi de autoritatea care i-a numit.
10.6. Consiliul de administraţie alege dintre membrii sãi, cu majoritatea membrilor consiliului de administraţie, un preşedinte şi un vicepreşedinte.
10.7. Membrii consiliului de administraţie nu pot face parte, în acelaşi timp:
a) din consiliul de administraţie al altui Fond al Proprietãţii Private sau din Consiliul de administraţie al Fondului Proprietãţii de Stat;
b) din consiliul de administraţie al unei societãţi comerciale din al carei capital social s-a atribuit iniţial fondului o cota de 30% şi nici nu pot interveni în administrarea acestor societãţi, cu orice titlu.
ART. 11
Şedinţele consiliului de administraţie
11.1. Consiliul de administraţie trebuie sa se întruneascã cel puţin o data pe luna, în şedinţa ordinarã.
Consiliul de administraţie poate fi convocat în sesiune extraordinarã de cãtre preşedinte sau la cererea a cel puţin 3 dintre membrii sãi.
11.2. Consiliul de administraţie trebuie sa fie convocat, în scris, cu cel puţin 5 zile lucrãtoare înainte de data şedinţei.
11.3. Convocarea trebuie sa conţinã ordinea de zi, data şi documentele supuse discuţiei, precum şi locul de desfãşurare a şedinţei.
11.4. În situaţii care solicita acţiuni urgente, termenul de 5 zile poate fi redus, iar convocarea efectuatã oral.
11.5. Consiliul de administraţie delibereazã, în mod valabil, în prezenta a cel puţin 4 dintre membrii sãi.
11.6. Deciziile sînt luate cu majoritatea membrilor prezenţi.
11.7. Consiliul de administraţie numeşte un secretar pentru fiecare şedinţa, pentru întocmirea procesului-verbal.
ART. 12
Atribuţiile consiliului de administraţie
Atribuţiile consiliului de administraţie sînt urmãtoarele:
a) alege, dintre membrii sãi, un preşedinte şi un vicepreşedinte;
b) aproba raportul de activitate anual, precum şi bilanţul contabil şi contul de profit şi pierderi; raportul de activitate anual se publica în Monitorul Oficial al României;
c) aproba bugetul de venituri şi cheltuieli pentru viitorul exerciţiu economico-financiar;
d) aproba, anunta şi publica, periodic, valoarea certificatelor de proprietate şi a unitãţii de valoare, în condiţiile prevãzute în anexa nr. 4 la statutul-cadru;
e) fixeazã remuneraţia membrilor consiliului de administraţie pe baza avizului Guvernului; aceasta remuneraţie poate cuprinde o parte fixa şi o parte variabila, în raport cu performanţele fondului;
f) aproba onorariul cenzorilor, pe baza avizului Ministerului Economiei şi Finanţelor;
g) propune Fondului Proprietãţii de Stat mãsuri pentru accelerarea procesului de privatizare şi colaboreazã la elaborarea programului anual de privatizare;
h) aproba negocierea condiţiilor vinzarii integrale a acţiunilor unei societãţi comerciale, conform mandatului dat de Fondul Proprietãţii de Stat;
i) fixeazã şi aproba suma dividendelor de distribuit deţinãtorilor certificatelor de proprietate, potrivit condiţiilor stabilite de art. 5.2. lit. d) din statutul-cadru;
j) fixeazã şi aproba condiţiile şi modalitãţile de schimbare a certificatelor de proprietate pe acţiuni ale societãţii comerciale care se privatizeazã;
k) face recomandãri Fondului Proprietãţii de Stat sau primeşte mandat din partea acestuia, pentru a fixa limitele de exercitare a dreptului de cumpãrare de acţiuni ale Fondului Proprietãţii de Stat, cu reducere de preţ, conform art. 8.2. lit. b) din prezentul statut, ţinînd seama de oferta de acţiuni corespunzãtoare;
l) aproba încheierea contractelor, conform dispoziţiilor art. 71 din lege, cu persoane fizice sau persoane juridice, romane ori strãine, recunoscute, în special pentru competenta şi onorabilitatea lor;
m) decide asupra propunerilor formulate de cãtre deţinãtorii certificatelor de proprietate conform art. 8.2. lit. a) din prezentul statut şi cu respectarea modalitãţilor prevãzute în anexa nr. 5 la statutul-cadru;
n) realizeazã orice alta activitate comercialã legatã de obiectul sau de activitate şi exercita drepturile prevãzute de Legea nr. 31/1990 privind societãţile comerciale pentru adunarea generalã a actionarilor.
ART. 13
Atribuţiile preşedintelui consiliului de administraţie
13.1. Preşedintele consiliului de administraţie executa hotãrîrile consiliului de administraţie.
13.2. Preşedintele consiliului de administraţie exercita funcţia de preşedinte, director general al fondului.
13.3. În cazul absentei sau imposibilitãţii preşedintelui consiliului de administraţie de a-şi exercita atribuţiile, vicepreşedintele îl înlocuieşte în toate atribuţiile şi obligaţiile sale.
13.4. Preşedintele consiliului de administraţie are, în principal, urmãtoarele atribuţii:
a) semneazã sau aproba încheierea contractelor în numele fondului, cu excepţia celor prevãzute la art. 12.1. lit. l) din prezentul statut;
b) semneazã contractele prevãzute de art. 71 din lege, dupã aprobarea acestora de cãtre consiliul de administraţie ;
c) aproba toate operaţiunile financiare realizate în numele fondului;
d) numeşte şi revoca persoanele din conducerea operativã a fondului, cu aprobarea prealabilã a consiliului de administraţie;
e) angajeazã şi reprezintã fondul în relaţiile cu terţii şi în fata instanţelor jurisdicţionale;
f) stabileşte şi prezintã consiliului de administraţie modalitãţile de asigurare a serviciilor de brokeraj pentru schimbarea certificatelor pe acţiuni, la cererea deţinãtorilor;
g) ia mãsurile necesare pentru vînzarea acţiunilor, în condiţiile prevãzute de art. 12.1. lit. h) din prezentul statut.
Preşedintele consiliului de administraţie ia, de asemenea, toate mãsurile necesare pentru a asigura buna desfãşurare a activitãţii fondului.
13.5. Preşedintele consiliului de administraţie rãspunde pentru activitatea sa în fata consiliului de administraţie al fondului.
ART. 14
Rãspunderea administratorilor
Membrii consiliului de administraţie al fondului rãspund, în exercitarea mandatului lor, personal şi solidar.
ART. 15
Controlul fondului
15.1. Primii cenzori titulari şi supleanţi sînt numiţi şi revocaţi cu respectarea prevederilor art. 8 din lege.
15.2. Cenzorii fondului sînt obligaţi:
a) sa certifice situaţia financiarã anuala - bilanţ contabil, cont de profit şi pierderi - care se supune aprobãrii consiliului de administraţie, conform normelor aplicabile societãţilor comerciale;
b) sa certifice remuneraţia administratorilor;
c) sa certifice valoarea certificatelor de proprietate şi a unitãţii de valoare corespunzãtoare;
d) sa întocmeascã un raport general asupra bilanţului contabil prezentat consiliului de administraţie şi dacã este cazul, rapoarte speciale, în cadrul aplicãrii prevederilor legii.
ART. 16
Reglementarea litigiilor
16.1. Litigiile rezultate din activitatea fondului, din relaţiile cu persoane fizice sau persoane juridice, nesolutionate pe cale amiabila, sînt supuse spre rezolvare instanţelor de judecata romane competente.
16.2. Litigiile rezultate din activitatea fondului, din relaţiile cu persoane fizice sau persoane juridice strãine, nesolutionate pe cale amiabila, pot fi supuse spre rezolvare unei instanţe de arbitraj din ţara sau strãinãtate, sau instanţelor de judecata competente din România.
ART. 17
Modificarea statutului
Dispoziţiile prezentului statut pot fi modificate cu aprobarea Guvernului.
ANEXA 5
STATUTUL PROPRIU

al Fondului Proprietãţii Private V - OLTENIA



ART. 1
Denumirea
Denumirea fondului este "Fondul Proprietãţii Private V - OLTENIA".
Denumirea fondului, sediul şi capitalul social vor fi menţionate în toate documentele emise.
ART. 2
Forma juridicã
Fondul Proprietãţii Private V - OLTENIA (fondul) este organizat sub forma juridicã a unei societãţi comerciale pe acţiuni, înfiinţat prin Legea privatizãrii societãţilor comerciale nr. 58/1991, denumita în continuare lege, şi îşi desfãşoarã activitatea în conformitate cu:
- Legea nr. 31/1990 privind societãţile comerciale;
- Statutul-cadru al Fondului Proprietãţii Private, denumit în continuare statut-cadru;
- prezentul statut;
- celelalte prevederi legale aplicabile.
ART. 3
Sediul
3.1. Sediul fondului se afla în România, municipiul Craiova, str. Fraţii Buzesti, nr.4 A.
3.2. Consiliul de administraţie al fondului are competenta sa dispunã, în funcţii de criterii de gestiune, eficacitate şi costuri, înfiinţarea de filiale, sucursale, birouri, agenţii, reprezentante sau altele asemenea, în ţara sau în strãinãtate.
ART. 4
Durata
4.1. Fondul are o durata de funcţionare, conform prezentului statut, de 5 ani, calculatã de la data intrãrii în vigoare a legii.
4.2. Dupã expirarea perioadei prevãzute la art. 4.1., fondul se reorganizeazã fãrã a se constitui o noua persoana juridicã, într-o societate comercialã pe acţiuni de tipul fondurilor mutuale.
ART. 5
Obiectul de activitate
Fondul are drept obiect de activitate realizarea atribuţiilor prevãzute de lege şi acţioneazã în special pentru:
a) administrarea acţiunilor deţinute în societãţile comerciale care i-au fost arondate potrivit legii şi în temeiul actelor de transmitere întocmite conform anexei nr. 1 la statutul-cadru; fondul îndeplineşte, în calitate de acţionar, atribuţiile prevãzute de dispoziţiile legale în vigoare, precum şi cele prevãzute în acordul actionarilor, încheiat conform modelului din anexa nr. 2 la statutul-cadru:
b) emiterea cãtre cetãţenii romani, de certificate de proprietate care reprezintã capitalul social al fondului;
c) luarea de mãsuri pentru maximizarea profiturilor şi capitalizarea acestora în vederea creşterii valorii certificatelor de proprietate; o parte din profiturile rezultate vor putea fi distribuite, cu titlu de dividende;
d) gestionarea portofoliului de acţiuni şi efectuarea de noi investiţii în vederea maximizarii valorii de piata a certificatelor de proprietate, conform prevederilor anexei nr. 4 la statutul-cadru;
e) luarea de mãsuri necesare pentru accelerarea privatizãrii societãţilor comerciale în care este acţionar, inclusiv prin vînzarea de acţiuni chiar dacã aceste acţiuni aparţin Fondului Proprietãţii de Stat pe baza modalitãţilor şi condiţiilor definite în acordul actionarilor;
f) asigurarea de servicii de brokeraj în vederea schimbãrii certificatelor de proprietate pe acţiuni ale societãţilor comerciale; examinarea, ţinînd seama de condiţiile de piata, a modalitãţilor şi determinarea procedurilor de schimb ale certificatelor de proprietate, conform dispoziţiilor anexei nr. 3 la statutul-cadru;
g) efectuarea de orice alte operaţiuni comerciale, financiare, mobiliare sau imobiliare, direct sau indirect, necesare realizãrii obiectului sau de activitate; participarea la constituirea de societãţi comerciale şi încheierea de contracte; darea şi primirea oricãrui fel de asigurãri şi garanţii necesare realizãrii obiectului sau de activitate, cu respectarea dispoziţiilor legale.
ART. 6
Capitalul social, certificatele de proprietate
6.1. Capitalul social al fondului este de 105.739 milioane lei reprezentind, potrivit art. 5 din lege, 30% din capitalul social al societãţilor comerciale arondate şi este determinat potrivit actelor de transmitere de proprietate.
6.2. Capitalul social se divide în certificate de proprietate, titluri de valoare imobiliarã la purtãtor, negociabile în condiţiile prevãzute de lege.
6.3. S-au emis 17.500.000 certificate de proprietate a cãror distribuire se efectueazã în conformitate cu art. 17 din lege. Certificatele de proprietate neridicate în termen de 180 de zile de la data începerii distribuirii, anunţatã de cãtre Agenţia Nationala pentru Privatizare şi Dezvoltarea Întreprinderilor Mici şi Mijlocii, se anuleazã de cãtre fond.
6.4. Pe fiecare certificat de proprietate este înscrisã denumirea "Fondul Proprietãţii Private V".
6.5. Certificatele de proprietate pot fi negociate la bursa, conform art. 19 din lege.
6.6. Certificatele de proprietate sînt emise în unitãţi de valoare şi sînt ataşate unui carnet de certificate de proprietate din care cele ale fondului se pot detasa pentru a fi vîndute sau schimbate, la cererea deţinãtorului. Fiecare certificat de proprietate corespunde la 5.000 unitãţi de valoare, indivizibile.
6.7. Transmiterea certificatelor de proprietate se face prin simpla tradiţiune, astfel încît orice deţinãtor al unui certificat de proprietate este considerat proprietarul legitim al acestuia.
6.8. Certificatele de proprietate nu pot fi înstrãinate cãtre persoane fizice sau persoane juridice strãine. Înstrãinarea certificatelor de proprietate cu încãlcarea acestei dispoziţii atrage pentru persoana în culpa sancţiunile prevãzute de lege.
ART. 7
Activitatea financiar-contabila
7.1. Contul de profit şi pierderi şi bilanţul contabil la 31 decembrie ale fondului vor fi întocmite anual, în conformitate cu reglementãrile Ministerului Economiei şi Finanţelor privind societãţile comerciale, în vigoare la data respectiva.
7.2. Fondul organizeazã şi tine evidenta contabila potrivit normelor legale în vigoare.
ART. 8
Drepturile şi obligaţiile deţinãtorilor de certificate de proprietate
8.1. Deţinerea unui certificat de proprietate presupune acceptarea totalã şi fãrã rezerve a prezentului statut.
8.2. Potrivit legii, deţinãtorii certificatelor de proprietate au urmãtoarele drepturi:
a) sa propunã acţiuni de imbunatatire a activitãţii fondului, sa declanseze efectuarea controlului financiar de cãtre cenzori sau sa solicite, motivat, înlocuirea membrilor consiliului de administraţie în condiţiile precizate în anexa nr. 5 la statutul-cadru;
b) într-o perioada de 5 ani, calculatã de la data intrãrii în vigoare a legii, şi într-un termen limitat, determinat, de la caz la caz, de Consiliul de administraţie al Fondului Proprietãţii de Stat, sa cumpere acţiuni anterior oricãrei oferte publice de vînzare, cu reducere de 10% fata de preţul ofertei publice de vînzare, pînã la concurenta unei sume care nu poate sa depãşeascã ultima valoare publicatã a respectivelor certificate de proprietate, în conformitate cu prevederile art. 21 lit. c) din lege. Reducerea se acorda numai la prezentarea certificatului de proprietate emis de Fondul Proprietãţii Private cãruia i-au fost atribuite 30% din acţiunile societãţii comerciale care face obiectul ofertei publice de vînzare de acţiuni.
Fiecare deţinãtor de certificate de proprietate beneficiazã de dreptul de reducere la fiecare oferta publica de vînzare de acţiuni ale Fondului Proprietãţii de Stat numai în limita valorii a 10 certificate de proprietate, cu respectarea procedurii din anexa nr. 6 la statutul-cadru;
c) sa obţinã din partea fondului servicii de brokeraj care sa permitã:
- schimbarea, în condiţii de piata, a certificatelor de proprietate în acţiuni, la societãţile comerciale care se privatizeazã:
- cumpãrarea de acţiuni deţinute de Fondul Proprietãţii de Stat, în condiţiile prevãzute la lit. b) a acestui articol;
d) sa primeascã dividende distribuite de consiliul de administraţie. Primele dividende vor fi distribuite numai din rezultatele celui de al patrulea exerciţiu economico-financiar. Distribuirea de dividende, începînd cu cel de al patrulea exerciţiu economico-financiar, se efectueazã dacã exista profit, dupã deducerea cheltuielilor de distribuţie;
e) orice alte drepturi stabilite prin lege pentru deţinãtorii de certificate de proprietate.
ART. 9
Transmiterea certificatelor de proprietate
9.1. Consiliul de administraţie al fondului stabileşte condiţiile şi modalitãţile în care deţinãtorii certificatelor de proprietate pot sa-şi exercite dreptul de a schimba certificatul de proprietate pe acţiuni ale societãţilor comerciale arondate fondului care se privatizeazã.
9.2. Condiţiile şi modalitãţile trebuie sa prevadã numãrul maxim de acţiuni ale fiecãrei societãţi comerciale care se privatizeazã, care pot fi schimbate pe certificate de proprietate şi, în special, categoriile de deţinãtori de certificate de proprietate autorizate sa participe la schimb, precum şi, dacã este cazul, numãrul maxim de certificate care pot fi prezentate la schimb de un singur deţinãtor, în condiţiile prevãzute în anexa nr. 3 la statutul-cadru.
9.3. Certificatele de proprietate schimbate pe acţiuni sînt anulate de Fondul Proprietãţii Private care le-a emis.
ART. 10
Consiliul de administraţie
10.1. Fondul este administrat de un consiliu de administraţie.
10.2. Primul consiliu de administraţie al fondului este compus din 7 membri propuşi de Guvern, la recomandarea comisiilor economice ale Adunãrii Deputaţilor şi Senatului, şi aprobaţi separat de cele doua Camere.
10.3. Membrii consiliului de administraţie al fondului sînt numiţi pentru o perioada de 5 ani.
10.4. Membrii consiliului de administraţie sînt aleşi, în considerarea inaltelor lor calitãţi morale, dintre persoane cu experienta recunoscuta, mai ales în domeniul internaţional, în materie de finanţe, drept, industrie şi comerţ.
10.5. Membrii consiliului de administraţie pot fi revocaţi de autoritatea care i-a numit.
10.6. Consiliul de administraţie alege dintre membrii sãi, cu majoritatea membrilor consiliului de administraţie, un preşedinte şi un vicepreşedinte.
10.7. Membrii consiliului de administraţie al fondului nu pot face parte, în acelaşi timp:
a) din consiliul de administraţie al altui Fond al Proprietãţii Private sau din Consiliul de administraţie al Fondului Proprietãţii de Stat;
b) din consiliul de administraţie al unei societãţi comerciale din al carei capital social s-a atribuit iniţial fondului o cota de 30% şi nici nu pot interveni în administrarea acestor societãţi, cu orice titlu.
ART. 11
Şedinţele consiliului de administraţie
11.1. Consiliul de administraţie trebuie sa se întruneascã cel puţin o data pe luna, în şedinţa ordinarã.
Consiliul de administraţie poate fi convocat în sesiune extraordinarã de cãtre preşedinte sau la cererea a cel puţin 3 dintre membrii sãi.
11.2. Consiliul de administraţie trebuie sa fie convocat, în scris, cu cel puţin 5 zile lucrãtoare înainte de data şedinţei.
11.3. Convocarea trebuie sa conţinã ordinea de zi, data şi documentele supuse discuţiei, precum şi locul de desfãşurare a şedinţei.
11.4. În situaţii care solicita acţiuni urgente, termenul de 5 zile poate fi redus, iar convocarea efectuatã oral.
11.5. Consiliul de administraţie delibereazã, în mod valabil, în prezenta a cel puţin 4 dintre membrii sãi.
11.6. Deciziile sînt luate cu majoritatea membrilor prezenţi.
11.7. Consiliul de administraţie numeşte un secretar pentru fiecare şedinţa pentru întocmirea procesului-verbal.
ART. 12
Atribuţiile consiliului de administraţie
Atribuţiile consiliului de administraţie sînt urmãtoarele:
a) alege, dintre membrii sãi un preşedinte şi un vicepreşedinte ;
b) aproba raportul de activitate anual, precum şi bilanţul contabil şi contul de profit şi pierderi; raportul de activitate anual se publica în Monitorul Oficial al României;
c) aproba bugetul de venituri şi cheltuieli pentru viitorul exerciţiu economico-financiar;
d) aproba, anunta şi publica, periodic, valoarea certificatelor de proprietate şi a unitãţii de valoare, în condiţiile prevãzute în anexa nr. 4 la statutul-cadru;
e) fixeazã remuneraţia membrilor consiliului de administraţie, pe baza avizului Guvernului; aceasta remuneraţie poate cuprinde o parte fixa şi o parte variabila, în raport cu performanţele fondului;
f) aproba onorariul cenzorilor, pe baza avizului Ministerului Economiei şi Finanţelor;
g) propune Fondului Proprietãţii de Stat mãsuri pentru accelerarea procesului de privatizare şi colaboreazã la elaborarea programului anual de privatizare;
h) aproba negocierea condiţiilor vinzarii integrale a acţiunilor unei societãţi comerciale, conform mandatului dat de Fondul Proprietãţii de Stat;
i) fixeazã şi aproba suma dividendelor de distribuit deţinãtorilor certificatelor de proprietate, potrivit condiţiilor stabilite de art. 5.2. lit. d) din statutul-cadru;
j) fixeazã şi aproba condiţiile şi modalitãţile de schimbare a certificatelor de proprietate pe acţiuni ale societãţii comerciale care se privatizeazã;
k) face recomandãri Fondului Proprietãţii de Stat sau primeşte mandat din partea acestuia, pentru a fixa limitele de exercitare a dreptului de cumpãrare de acţiuni ale Fondului Proprietãţii de Stat, cu reducere de preţ, conform art. 8.2. lit. b) din prezentul statut, ţinînd seama de oferta de acţiuni corespunzãtoare;
l) aproba încheierea contractelor, conform dispoziţiilor art. 71 din lege, cu persoane fizice sau persoane juridice, romane ori strãine, recunoscute, în special, pentru competenta şi onorabilitatea lor;
m) decide asupra propunerilor formulate de cãtre deţinãtorii certificatelor de proprietate conform art. 8.2. lit. a) din prezentul statut şi cu respectarea modalitãţilor prevãzute în anexa nr. 5 la statutul-cadru;
n) realizeazã orice alta activitate comercialã legatã de obiectul sau de activitate şi exercita drepturile prevãzute de Legea nr. 31/1990 privind societãţile comerciale pentru adunarea generalã a actionarilor.
ART. 13
Atribuţiile preşedintelui consiliului de administraţie
13.1. Preşedintele consiliului de administraţie executa hotãrîrile consiliului de administraţie.
13.2. Preşedintele consiliului de administraţie exercita funcţia de preşedinte, director general al fondului.
13.3. În cazul absentei sau imposibilitãţii preşedintelui consiliului de administraţie de a-şi exercita atribuţiile, vicepreşedintele îl înlocuieşte în toate atribuţiile şi obligaţiile sale.
13.4. Preşedintele consiliului de administraţie are, în principal, urmãtoarele atribuţii:
a) semneazã sau aproba încheierea contractelor în numele fondului, cu excepţia celor prevãzute la art. 12.1. lit. l) din prezentul statut;
b) semneazã contractele prevãzute de art. 71 din lege, dupã aprobarea acestora de cãtre consiliul de administraţie;
c) aproba toate operaţiunile financiare realizate în numele fondului;
d) numeşte şi revoca persoanele din conducerea operativã a fondului, cu aprobarea prealabilã a consiliului de administraţie;
e) angajeazã şi reprezintã fondul în relaţiile cu terţii şi în fata instanţelor jurisdicţionale;
f) stabileşte şi prezintã consiliului de administraţie, modalitãţile de asigurare a serviciilor de brokeraj pentru schimbarea certificatelor pe acţiuni, la cererea deţinãtorilor;
g) ia mãsurile necesare pentru vînzarea acţiunilor în condiţiile prevãzute de art. 12.1. lit. h) din prezentul statut.
Preşedintele consiliului de administraţie ia, de asemenea, toate mãsurile necesare pentru a asigura buna desfãşurare a activitãţii fondului.
13.5. Preşedintele consiliului de administraţie rãspunde pentru activitatea sa în fata consiliului de administraţie a fondului.
ART. 14
Rãspunderea administratorilor
Membrii consiliului de administraţie al fondului rãspund, în exercitarea mandatului lor, personal şi solidar.
ART. 15
Controlul fondului
15.1. Primii cenzori titulari şi supleanţi sînt numiţi şi revocaţi cu respectarea prevederilor art. 8 din lege.
15.2. Cenzorii fondului sînt obligaţi:
a) sa certifice situaţia financiarã anuala - bilanţ contabil, cont de profit şi pierderi - care se supune aprobãrii consiliului de administraţie, conform normelor aplicabile societãţilor comerciale;
b) sa certifice remuneraţia administratorilor;
c) sa certifice valoarea certificatelor de proprietate şi a unitãţii de valoare corespunzãtoare;
d) sa întocmeascã un raport general asupra bilanţului contabil prezentat consiliului de administraţie şi, dacã este cazul, rapoarte speciale, în cadrul aplicãrii prevederilor legii.
ART. 16
Reglementarea litigiilor
16.1. Litigiile rezultate din activitatea fondului, din relaţiile cu persoane fizice sau persoane juridice, nesolutionate pe cale amiabila, sînt supuse spre rezolvare instanţelor de judecata romane competente.
16.2. Litigiile rezultate din activitatea fondului, din relaţiile cu persoane fizice sau persoane juridice strãine, nesolutionate pe cale amiabila, pot fi supuse spre rezolvare unei instanţe de arbitraj din ţara sau strãinãtate, sau instanţelor de judecata competente din România.
ART. 17
Modificarea statutului
Dispoziţiile prezentului statut pot fi modificate cu aprobarea Guvernului.
-------------------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016